תזכיר טיוטת כללי המים (הקמת תשתיות הולכה וטיפול בשפכים), התשפ"ג-2023

להגשת עמדות בכתב בלבד באמצעות דוא"ל £0¥.11.-161^,@011מט00 או פקס 03-7608000

לא יאוחר מ-29.10.2023 בשעה 12:00

כללי המים (הקמת תשתיות הולכה וטיפול בשפכים(, התשפ"ג-2023

בתוקף סמכותה לפי סעיפים 111, 112 ו-124יז(א)(5) לחוק המים, התשי"ט-[1]1959 (להלן - החוק), וסעיפים 21א ו-104 לחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-[2]2001 (להלן - חוק תאגידי מים וביוב) ולאחר שקוימו הוראות סעיפים 113 ו-124יח(ד) לחוק, קובעת מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:

פרק אי: הוראות כלליות

הגדרות                    1. בכללים אלה -

"בטוחה להקמה" - בטוחה כספית להקמת פרויקט במהלך תקופת ההקמה שלו, כמשמעותה בסעיף 4 ;

"בטוחה למימון" - בטוחה כספית להלוואה למימון פרויקט שהקמתו הסתיימה, כמשמעותה בסעיף 5 ;

"בעל רישיון" - ספק כפרי רב-יישובי, חברה וחברת ביוב;

"גוף פיננסי" - מי שנכלל בפרטים (1) עד (4) להגדרה "גוף פיננסי" בחוק בנק ישראל, התש"ע-0 [3]201;

"הגוף המלווה" - גוף פיננסי שנתן הלוואה שמטרתה הקמת הפרויקט, לרבות גוף פיננסי שמנהל את ההלוואה עבור מלווים נוספים או שמשמש כסוכן בטוחות עבורם;

"הכנסה מוכרת" ו-"עלות המים" - כהגדרתם בכללי חישוב עלות;

"הלוואה" - הלוואה, ובכלל זה מסגרת אשראי, להקמת פרויקט או למימון החזר עלויות הקמתו במהלך הפעלתו;

"המפקח" - המפקח על הפרויקט מטעם הגוף המלווה;

"הרשות הממשלתית" - כמשמעותה בסעיף 124יא לחוק;

"השיעור הקובע" - המנה המתקבלת מחלוקת שני אלה:

(1)  שער הריבית בתוספת 1 בחזקת 20, במכפלת שער הריבית;

(2)  שער הריבית בתוספת 1 בחזקת 20, בהפחתה של 1 ;

"התעריף המזערי" - הסכום המזערי, כהגדרתו בסעיף 7(3)(ב)(3.1.1.4ד) או (3.1.2.4) לכללי תעריפי מקורות, לפי העניין;

"ועדה לבחינת פרויקטים" - ועדה שמינה מנהל הרשות לפי סעיף 16 ;

"חברה", "חברת ביוב ", "מרחב ביוב", "שירותי ביוב" ו-"שירותי הולכה וטיפול" - כהגדרתם בחוק תאגידי מים וביוב;

"חלופת תשלום" - כמשמעה בסעיף 20(א);

"כללי חישוב עלות" - כללי המים (חישוב עלויות והכנסות, הכרה בפיתוח מפעלי מים וחובות דיווח החלות על מקורות), תשע"א-[4]2011;

"כללי תעריפי מקורות" - כללי המים (תעריפי מים המסופקים מאת מקורות), תשמ"ז-[5]1987;

"מועצת הרשות הממשלתית" - מועצת הרשות הממשלתית שהוקמה לפי סעיף 124טו לחוק;

"מנהל הרשות הממשלתית" - מנהל הרשות הממשלתית שמונה לפי סעיף 124יט לחוק;

"מסמכי שעבוד" - הסכם או כל מסמך אחר, בין הגוף המלווה ובין בעל רישיון, הקובע את התנאים ליצירת שעבוד על בטוחה להקמה או בטוחה למימון, לפי העניין, למימושו ולשימוש בו.

"ספק כפרי רב-יישובי" - כהגדרתו בכללי תעריפי מקורות;

"עלות הפרויקט שאישרה הועדה לבחינת פרויקטים" - כמשמעה בסעיף 13(ב);

"פרויקט" - פרויקט להקמה, שדרוג או הרחבה של תשתיות המשמשות למתן שירותי הולכת שפכים, טיפול בהם, סילוקם וטיפול בבוצה וסילוקה, שמנהל הרשות הממשלתית אישר מתן בטוחות להקמתו ולמימונו;

"קרן בטוחות" - כהגדרתה בסעיף 2(א);

"רשות המים הארצית" - כמשמעה בסעיף 46 לחוק;

"שער הריבית" - ממוצע שנתי של התשואה הריאלית של אגרות חוב ממשלתיות על פי מודלים של עקום האפס למשך חיים ממוצע של 10 ו- 15 שנים, כפי שהיא מתפרסמת באתר האינטרנט של בנק ישראל, בתוספת "2.650/0";

"תורם שפכים" - אדם שמקבל שירותי הולכה וטיפול מבעל רישיון ומספק שירותי ביוב לאחרים;

"תעריף הייחוס" - תעריף המים שהיה נקבע לפי כללי המים (תעריפי מים המסופקים מאת מקורות), תשמ"ז-[6]1987, בעד כמות מים שמעבר לכמות המוכרת, שמספקת רשות המים הארצית לבעל הרישיון, אלמלא נקבע שסכומו לא יפחת מהסכום המזערי;

"תעריפי מים למטרת בית" - תעריפי המים שנקבעו בכללי תעריפי מקורות בעד כמות מים מוכרת וכמות מים שמעבר לכמות המוכרת, שמספקת רשות המים הארצית לבעל הרישיון;

"תקופת ההקמה" - התקופה שממועד הפקדת בטוחה להקמת פרויקט ועד מועד השלמת הקמתו והתחלת הפעלתו;

"תשלום שנתי נוסף" - כהגדרתו בסעיף 23(א).

פרק בי: בטוחות להקמת תשתיות הולכה וטיפול

קרן בטוחות 2. (א) מנהל הרשות הממשלתית יעדכן, מדי שנה, את הסכום שישמש בעד

בטוחות לפרויקטים, חלופת תשלום ותשלום שנתי נוסף (להלן - קרן הבטוחות).

(ב)       קרן הבטוחות תהיה שווה לסך כל הבטוחות להקמה ולמימון הפרויקטים, וכן סכומי חלופת תשלום והתשלום השנתי הנוסף שצפויים להינתן בשנה הקרובה, ובלבד שבכל זמן נתון, העלות המצרפית של סך כל הפרויקטים שלגביהם ניתנו בטוחות, כפי שאושרה בידי הועדה לבחינת פרויקטים, לא תעלה על העלות המרבית שקבעה מועצת הרשות הממשלתית לפי סעיף קטן (ג).

(ג)       מועצת הרשות הממשלתית תקבע, מעת לעת, את העלות המצרפית המרבית של פרויקטים שניתן לתת לגביהם בטוחות בכל זמן נתון.

הכרה בעלות המים 3. (א) קרן הבטוחות תיכלל בעלות המים, בניכוי סכומים ששולמו בעדה

מתקציב המדינה, בטוחות שהושבו אליה על ידי בעל רישיון והתוספת לתעריף נטו; לעניין זה, "התוספת לתעריף נטו" משמעה התוספת לתעריף ותעריף חלופת התשלום שעודכנו לפי סעיפים 17(ב), 18(ג) ו-20(ב), לפי העניין, בניכוי 30/0 מהסכום שגבתה רשות המים הארצית בפועל לפי סעיף 22.

(ב)       מנהל הרשות הממשלתית רשאי לייעד סכומים מתוך הפרש העלות השנתי, כהגדרתו בסעיף 3 לכללי חישוב עלות, לקרן הבטוחות.

(ג)       על אף האמור בסעיף 3 לכללי חישוב עלות, לא תיצבר על קרן הבטוחות ריבית החשב הכללי.


(א)      אישר מנהל הרשות הממשלתית לבעל רישיון מתן בטוחה להקמה, רשאי הוא להורות לרשות המים הארצית להעביר לבעל הרישיון את סכומה, מתוך קרן הבטוחות, ובלבד שיתקיימו כל אלה:

)1( הבטוחה תופקד בחשבון ייעודי בגוף המלווה ותשועבד לטובתו;

(2) מסמכי השעבוד כוללים איסור על שימוש בבטוחה אלא בתנאים שבסעיף 9.

(ב)       הבטוחה להקמה תעמוד על 150/0 מסכום ההלוואה או מעלות הפרויקט שאישרה הוועדה לבחינת פרויקטים, לפי הנמוך מביניהם; מנהל הרשות הממשלתית רשאי לקבוע בטוחה בסכום קטן יותר, אם מצא כי די בה להקמת הפרויקט.

(ג)       בחישוב הבטוחה להקמה יכללו גם סכומים ששולמו לבעל הרישיון מתקציב המדינה והופקדו כבטוחה.

(א)      הושלמה הקמתו של פרויקט והוא החל לפעול, יורה מנהל הרשות הממשלתית לבעל הרישיון להעביר מתוך החשבון בו הופקדה הבטוחה להקמה, סכום השווה לבטוחה למימון לחשבון ייעודי בגוף המלווה, ולהשיב את יתרת הסכום שבחשבון לרשות המים הארצית.

(ב)       על אף האמור בסעיף קטן (א), מומשה הבטוחה להקמה, כולה או חלקה, כך שהיתרה בחשבון בו הופקדה קטנה מהבטוחה למימון, יורה מנהל הרשות הממשלתית -

(1) לבעל הרישיון - להעביר את היתרה, ככל שישנה, לחשבון ייעודי בגוף המלווה שנועד לבטוחה למימון;

(2) לרשות המים הארצית - להעביר את יתרת סכום הבטוחה למימון לבעל הרישיון, מתוך קרן הבטוחות.

(ג)       מנהל הרשות הממשלתית לא יפעל לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב), אלא אם מצא כי מתקיימים כל אלה:

(1) לא נעשה שימוש בבטוחה להקמה בניגוד לתנאים שבסעיף 9(ב);

(2) כל סכומי הבטוחה למימון יופקדו בחשבון ייעודי בגוף המלווה וישועבדו לטובתו;

בטוחה להקמת פרויקט

בטוחה למימון 5. פרויקט

(3) מסמכי השעבוד כוללים איסור על שימוש בבטוחה למימון אלא בתנאים שבסעיף 10.


(ד) הבטוחה למימון תהיה בסכום השווה לשיעור הקובע מקרן ההלוואה הידוע במועד נטילתה.

חידוש בטוחה 6. מימש גוף מלווה בשנה כלשהי, בטוחה למימון שניתנה לבעל רישיון, יורה מנהל למימון   הרשות הממשלתית בתחילת השנה שלאחריה לרשות המים הארצית להעביר

לחשבון הייעודי בגוף המלווה שנועד לבטוחה למימון, סכום השווה לבטוחה למימון שמומשה, ויחולו הוראות סעיף 5(ג), בשינויים המחויבים.

סייג למתן בטוחה 7. מנהל הרשות הממשלתית לא יורה לרשות המים הארצית להעביר לבעל רישיון

כבטוחה סכום העולה על היתרה הצבורה בקרן הבטוחות; לעניין זה, "היתרה הצבורה בקרן הבטוחות" - קרן הבטוחות בניכוי סכומים ששילמה ממנה רשות המים הארצית לפי הוראת מנהל הרשות הממשלתית, ובלבד שסכומים שנכללו בעלות המים, ולא יועדו מתוך הפרש העלות השנתי לפי סעיף 3(ב), יצברו בקרן הבטוחות על פני שנה.

השבת בטוחה 8. (א) פרע בעל רישיון את ההלוואה לגוף המלווה, ישיב את הבטוחה למימון למימון           והפירות שנצברו עליה לרשות המים הארצית.

(ב) לא השיב בעל הרישיון את הבטוחה למימון לפי סעיף (א), יחולו הוראות סעיף 18(ג), בשינויים המחויבים.

תנאים למתן בטוחה9. (א) מנהל הרשות הממשלתית לא יאשר בטוחה להקמה אלא אם התקיימו להקמה כל אלה:

(1) ההלוואה מיועדת אך ורק למימון הקמת הפרויקט;

(2) ההלוואה היא לתקופה שלא תפחת מ-20 שנים;

(3) התקיימו הוראות סעיף קטן (ב).

(ב) בעל רישיון יבטיח כי במסמכי השעבוד של בטוחה להקמה יכללו התנאים הבאים:

(1) הבטוחה תשמש אך ורק בקרות אחד מאלה:

(א)      אם העמיד הגוף המלווה את ההלוואה לפירעון מיידי קודם להשלמת הפרויקט;

(ב)      אם לפי חוות דעתו של המפקח עלויות הפרויקט צפויות לחרוג, ברמת וודאות גבוהה, מעלות הפרויקט שאישרה הוועדה לבחינת פרויקטים או מסכום ההלוואה, לפי הגבוה מביניהם (להלן - סכום החריגה);


(2) בעל הרישיון לא יעשה שימוש בבטוחה והגוף המלווה לא יממש את השעבוד עליה, אלא אם כן מסר הגוף המלווה הודעה מוקדמת של 30 ימים לפחות בדבר כוונתו לעשות כן למנהל הרשות הממשלתית; להודעה המוקדמת תצורף חוות דעת המפקח;

(3) מומשה הבטוחה בתנאים שבפרט (1)(ב), לא תשמש הבטוחה למימון של יותר מ-/85 מסכום החריגה בפועל;

(4) בעל הרישיון התחייב כי ההלוואה תשמש אך ורק למימון הקמת הפרויקט;

(5) לאחר השלמת הפרויקט, לא יעשה שימוש בבטוחה, אלא לפי הוראת מנהל הרשות הממשלתית לפי סעיף 5 ;

(6) המפקח ישלח לרשות הממשלתית העתק מכל דוחות הפיקוח הנוגעים לפרויקט, במקביל לשליחתם לגוף המלווה או לבעל הרישיון.

(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב)(2), מנהל הרשות הממשלתית רשאי לוותר על תקופת ההודעה המוקדמת.

בעל רישיון יבטיח כי במסמכי השעבוד של בטוחה למימון יכללו התנאים הבאים:

(1)  הבטוחה תשמש אך ורק להחזר ההלוואה, והיא תמומש רק אם בעל הרישיון לא שילם לגוף המלווה תשלום, לפי תנאי ההלוואה;

(2) הגוף המלווה לא יממש את השעבוד על הבטוחה, אלא אם כן מסר הודעה מוקדמת של 30 ימים לפחות בדבר כוונתו לעשות כן למנהל הרשות הממשלתית, ובמהלך אותה תקופה לא פרע בעל הרישיון את התשלום האמור; בהודעה יפורט סכום התשלום;

(3) לאחר השלמת הפרויקט, לא יעשה שימוש בבטוחה, אלא להשבת הבטוחה לרשות המים הארצית לפי סעיף 8.8

בטוחות להקמה ולמימון יושקעו באגרות חוב צמודות מדד שהנפיקה ממשלת ישראל או באפיקי השקעה בעלי רמת סיכון דומה.

פרק גי: אישור פרויקטים להקמת תשתיות הולכה וטיפול

תנאים למתן בטוחה10. למימון

שמירת ערך              11.

הבטוחות

בקשה לאישור 12. פרויקט

(א) ביקש בעל רישיון ליזום פרויקט ולקבל בטוחות להקמתו ולמימונו, יגיש לוועדה לבחינת פרויקטים בקשה מתאימה; לא ניתן להגיש בקשה לאישור פרויקט שעלותו הצפויה קטנה מ-50 מיליון שקלים חדשים.


(ב)      בעל הרישיון יפרט בבקשה את סכום ההלוואה שהוא מבקש ליטול למימון הפרויקט, ויצרף אליה תכנון כללי של הפרויקט ותכנית עסקית המציגה את אופן מימון הפרויקט והחזר ההלוואה.

(ג)       בעל רישיון יציג בפני הוועדה לבחינת פרויקטים ומנהל הרשות הממשלתית כל פרט ומסמך שיידרשו לצורך בחינת בקשתו.

בחינת פרויקט 13. (א) הוועדה לבחינת פרויקטים תבחן את הפרויקט על כל היבטיו, ובכללם

תכנון הפרויקט ולוח הזמנים לביצועו, אומדן עלויות, חלופות הנדסיות, יכולת המימון, כדאיות כלכלית ויכולתו של בעל הרישיון לבצע את הפרויקט, ותמליץ למנהל הרשות בדבר מתן בטוחות לפרויקט.

(ב)       היה הפרויקט מצוי במרחב ביוב וקבעה הועדה לבחינת פרויקטים כי קיימת היתכנות להספקת שירותי ההולכה והטיפול בידי חברת ביוב, בין אם קיימת חברת ביוב באותו מרחב ביוב ובין אם לאו, לא תמליץ למנהל הרשות הממשלתית על מתן בטוחות לפרויקט, אלא לחברת הביוב.

(ג)       המליצה הוועדה לבחינת פרויקטים לאשר מתן בטוחות לפרויקט, תקבע את העלות המוכרת של הפרויקט לעניין זה.

אישור מתן בטוחות 14. (א) מנהל הרשות הממשלתית רשאי, לאחר קבלת המלצת הועדה לבחינת לפרויקט                                          פרויקטים, לאשר מתן בטוחות לפרויקט, אם שוכנע כי יש לבעל הרישיון את

היכולת להקים את הפרויקט בלוח הזמנים הדרוש, לקבל מימון להקמתו ולהפעילו לאורך זמן, ורשאי הוא להתנות את אישורו בתנאים.

(ב) מנהל הרשות הממשלתית לא יאשר מתן בטוחות לפרויקט, אלא אם שוכנע כי מתקיימים כל אלה:

(1) לגבי בעל רישיון שאינו חברת ביוב - תעריף הייחוס שלו לאחר הקמת הפרויקט צפוי לעלות על התעריף המזערי, או שהוא אישר לבעל הרישיון תשלום שנתי נוסף בעד הקמת הפרויקט לפי פרק וי;

(2) נועד הפרויקט לשרת גם תורמי שפכים שלא נקבע להם תעריף בעד שירותי הולכה וטיפול - ישנן בטוחות להנחת דעתו לכיסוי העלויות של אותם תורמי שפכים בעד חלקם בעלות הפרויקט.

הצגת תנאי               15. מנהל הרשות הממשלתית לא יאשר מתן בטוחות לפרויקט, אלא לאחר שבעל

ההלוואה                            הרישיון -

(1) מסר לו אישור עקרוני מהגוף המלווה לסכום ההלוואה ולתנאיה;

(2) התחייב להקים את הפרויקט בהתאם לאישור שניתן לו ולהשיב את כספי הבטוחות בהתאם להוראות הכללים.

16.  (א) מנהל הרשות הממשלתית ימנה ועדה לבחינת פרויקטים, שתבחן את התכנון של פרויקטים ואת החלופה ההנדסית המועדפת לביצועם, ותמליץ למנהל הרשות בדבר מתן בטוחות לפרויקט.

(ב)       מספר חבריה של הוועדה לבחינת פרויקטים לא יפחת מ-5, רוב חבריה יהיו עובדי הרשות הממשלתית ויהיו חברים בה גם חשב הרשות הממשלתית, או נציג מטעמו, ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר.

(ג)       מנהל הרשות הממשלתית ימנה אחד מעובדי הרשות הממשלתית כיושב ראש הוועדה לבחינת פרויקטים, והוא רשאי למנות את אחד או יותר מחבריה לשמש ממלא מקומו; ובלבד שבאותה ישיבה או לנושא מסוים ישמש רק אחד מהם ממלא מקום.

(ד)       החלטות הוועדה לבחינת פרויקטים יתקבלו ברוב רגיל; היו הקולות שקולים יהיה ליושב ראש הוועדה קול נוסף.

(ה)      הוועדה לבחינת פרויקטים תחליט לגבי סדרי עבודתה ומהם הנהלים להגשת ולבחינת בקשות למתן אישור לפרויקט.

פרק די: מימוש בטוחות ועדכון תעריפים

17.  (א) בעל רישיון לא יעשה שימוש בבטוחה להקמה, אלא בתנאים שבסעיף 9(ב)(1) ו-(3), ובלבד שמסר למנהל הרשות הממשלתית הודעה מוקדמת של 30 ימים לפחות בדבר הכוונה לעשות כן.

(ב) מצא מנהל הרשות הממשלתית כי בעל הרישיון או הגוף המלווה עשו שימוש בבטוחה להקמה בניגוד להוראות סעיף 9(א), או כי העמדת ההלוואה לפירעון מיידי או החריגה בעלות הפרויקט נבעו מנסיבות שבעל הרישיון יכול היה לצפות מראש באופן סביר ולמנוע אותן, רשאי הוא, לאחר שנתן לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו ובאישור מועצת הרשות הממשלתית, להעלות את תעריפי המים למטרת בית שמשלם בעל הרישיון לרשות המים הארצית, ואם היה בעל הרישיון חברת ביוב - להפחית את התעריפים שמשלמים לו תורמי השפכים ולהעלות באותו סכום את תעריפי המים למטרת בית שמשלמים אותם תורמי השפכים לרשות המים הארצית, בשיעור שישקף את סכום הבטוחה להקמה שנעשה בו שימוש.

ועדה לבחינת פרויקטים

שימוש בבטוחה להקמה

מימוש בטוחה למימון

18.  (א) בעל רישיון לא יעשה שימוש בבטוחה למימון, אלא במימושה בידי הגוף המלווה.

(ב)       מימש הגוף המלווה את הבטוחה למימון, יהיה בעל הרישיון רשאי בשנים שלאחר מכן ועד לפירעון ההלוואה במלואה, להשתמש בבטוחה למימון גם להחזר ההלוואה, ויראו בכך, לעניין כללים אלה, כמימוש הבטוחה למימון בידי הגוף המלווה.

(ג)       התברר במועד כלשהו כי הגוף המלווה מימש את הבטוחה למימון, יעדכן מנהל הרשות הממשלתית את תעריפי המים למטרת בית שנקבעו לבעל הרישיון, בשיעור השווה לסכום הבטוחה שמומש, בניכוי חלקם היחסי בסכום הבטוחה של תורמי שפכים שחל עליהם סעיף 20, לפי כמויות המים לגביהם קיבלו שירותי הולכה וטיפול, לחלק לכמות המים למטרת בית שרכש בעל הרישיון מרשות המים הארצית בתקופה המקבילה בשנה שעברה לתקופת החיוב, ובתוספת /10 ; לעניין זה, "תקופת החיוב" - התקופה לגביה לא שולמו הקרן וריבית ההלוואה בידי בעל הרישיון.

יראו בעל רישיון שעשה שימוש בבטוחה למימון לפי סעיף 18, כמי שאינו מנהל את עסקיו באופן תקין, לעניין סעיף 115 לחוק תאגידי מים וביוב.

(א)      התברר במועד כלשהו כי תורם שפכים שנקבע לו בכללים תעריף בעד שירותי הולכה וטיפול לבעל רישיון זכאי, לא שילם לאותו בעל רישיון, לפחות /80 מהתשלומים המגיעים לו בעד שירותים אלה, לפי חשבון שהגיש לו בעל הרישיון, רשאי מנהל הרשות הממשלתית, לאחר שנתן לתורם השפכים הזדמנות להשמיע את טענותיו, לקבוע כי חלף תשלום התעריף בעד שירותי הולכה וטיפול לבעל הרישיון, ישלם תורם השפכים את אותו תעריף, בתוספת /3 לרשות המים הארצית (להלן - תעריף חלופת תשלום); בסעיף זה, "בעל רישיון זכאי" - בעל רישיון שקיבל בטוחה למימון או שהקים מתקן חדש לטיפול בשפכים המשרת את אותו תורם שפכים.

מימוש בטוחה 19. למימון בידי חברה - ניהול לא תקין

אי-תשלום בידי 20. תורם שפכים

(ב)       קבע מנהל הרשות הממשלתית תעריף חלופת תשלום לתורם שפכים, ייווסף לכל תעריפי המים למטרת בית שנקבעו לו, תעריף חלופת התשלום; לא סיפק תורם השפכים מים למטרת בית, יופחת תעריף חלופת התשלום מהתעריפים שמשלמים לו צרכנים שמקבלים ממנו שירותי ביוב, ותעריפי המים למטרת בית של אותם צרכנים ושל ספק המים שלהם, יעלו בסכום השווה למכפלה של תעריף חלופת התשלום ביחס שבין כמות השפכים המצרפית של כל הצרכנים של תורם השפכים לכמות המים שסופקה לאותם צרכנים בשנה הקודמת.

(ג) חייבה רשות המים הארצית תורם שפכים בתעריף חלופת תשלום, תעביר לבעל הרישיון הזכאי /97 מהסכום בו חייבה את תורם השפכים בתוך 7 ימים לאחר המועד האחרון לתשלום הודעת החיוב.

(א)      מנהל הרשות הממשלתית יפרסם ברשומות הודעה בדבר התעריפים שעודכנו לפי סעיפים 17(ב), 18(ג) ו-20(ב).

(ב)       התעריפים המעודכנים יחולו החל מה-1 בחודש שלאחר מועד פרסומם.

על אף האמור בסעיף 74(1) לכללי חישוב עלות, ההכנסות מדמי מים בעד התוספות לתעריפים שעודכנו לפי סעיפים 17(ב), 18(ג) ו-20(ב), יכללו בהכנסה המוכרת לפי /97 מהגביה בפועל.

פרק וי: תשלום נוסף בעד הקמת תשתיות הולכה וטיפול

(א)      מנהל הרשות הממשלתית רשאי לאשר תשלום שנתי נוסף לבעל רישיון שהקים פרויקט (להלן - תשלום שנתי נוסף), החל מתום תקופת ההקמה ועד פירעון ההלוואה, ובלבד שהתקיימו כל אלה:

(1) תעריף הייחוס של בעל הרישיון קטן מהתעריף המזערי;

(2) שיעורי פחת המים השנתי ופחת הגבייה המצטבר הממוצע של בעל הרישיון, בשלוש השנים שקדמו למתן האישור, אינם עולים על אלה הקבועים בסעיפים 12(א) ו-15(א) לכללי תאגידי מים וביוב (חישוב עלות שירותי מים וביוב והקמת מערכת מים או ביוב), תש"ע-09 0 [7]2.

(ב)       סכום התשלום השנתי הנוסף יחושב, מדי שנה, לפי מכפלה של ההפרש בין תעריף הייחוס ובין התעריף המזערי בכמות המים שמעבר לכמות המוכרת לספק שנקבעה לו לפי סעיף 14ג לכללי המים (קביעת כמות מוכרת), תשע"ו- 82016.

(א)      אישר מנהל הרשות הממשלתית תשלום שנתי נוסף לבעל רישיון, יורה מדי שנה לרשות המים הארצית, עד לפירעון ההלוואה או העמדתה לפירעון מיידי, להעביר לבעל הרישיון את סכום התשלום השנתי הנוסף שחושב לפי סעיף 23(ב).

(ב)       התשלום השנתי הנוסף יועבר לחשבון הייעודי בגוף המלווה שנועד לבטוחה למימון, וישמש להחזר ההלוואה.

פרסום ברשומות 21.

הכרה בהכנסה 22. מוכרת

אישור תשלום שנתי 23. נוסף

העברת תשלום 24. שנתי נוסף

פרק ז׳: הוראות שונות


דיווח                       25. (א) בעל רישיון שקיבל בטוחה להקמה ובטוחה למימון, ידווח לרשות

הממשלתית, לא יאוחר מיום 31 בדצמבר של כל שנה, על כל אלה:

פרטים בדבר קרן ההלוואה המקורית, יתרת קרן ההלוואה שטרם נפרעה, ריבית שנצברה על ההלוואה וטרם שולמה ותשלומים ששילם על חשבון פירעון ההלוואה בשנה החולפת;

פניות בכתב שקיבל מהגוף המממן הנוגעות לאי-עמידה בתנאי הסכם ההלוואה, ככל שהתקבלו, ואם לא התקבלו - הצהרה כי לא התקבלו כאלה.

(ב) מנהל הרשות הממשלתית, או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי לדרוש מבעל רישיון למסור לו בכתב הסבר, פירוט, ידיעות ומסמכים בקשר לפרויקט, להלוואה ולבטוחות להקמה ולמימון.

דין וחשבון למועצת 26. מנהל הרשות הממשלתית ימסור למועצת הרשות, אחת לשנה, דין וחשבון הרשות בדבר קרן הבטוחות, הבטוחות להקמה ומימון שניתנו, הבטוחות שמומשו,

התוספות לתעריפים שעודכנו לפי סעיפים 17(ב), 18(ג) ו-20(ב), וההכנסה המוכרת בעדם, וכן התשלום השנתי הנוסף ששולם לבעלי רישיון.

___ ב________ התש_______ (___ ב_____________ 20)

(חמ---------- )

יחזקאל ליפשיץ יושב ראש מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב

דברי הסבר

במשק המים והביוב פועלים כיום כ-180 מט"שים בבעלות תאגידי מים וביוב ורשויות מקומיות המספקים פתרונות טיפול בשפכים מקומיים, זאת בנוסף ל-6 איגודי ערים לביוב המטפלים בביוב המגיע אליהם מתאגידי מים, רשויות מקומיות ומועצות אזוריות. לרוב מדובר במט"שים קטנים אשר אינם ממצים יתרונות לגודל.

פעילות הטיפול בשפכים, בעלת יתרונות לגודל, הינה פעילות תשתיתית ועתירת השקעות. תאגידים ובעלי רישיון אחרים נדרשים לגייס את ההון הנדרש למימון השקעות מהותיות, שבמקרים רבים גדולות מאוד ביחס למחזור הפעילות שלהם. במקרים אלה נוצר כשל שוק הנובע מחוסר במקורות מימון לביצוע ההשקעות הנדרשות, שאינו מאפשר גיוס חוב ללא השקעת הון עצמי משמעותי, ומייקר משמעותית את עלויות הטיפול בשפכים. מצב זה יוצר קשיים ועיכובים בכל הנוגע להעמדת פתרונות טיפול בשפכים, שהינם הכרחיים לצורך הפיתוח המואץ הנדרש בארץ של יחידות דיור.

הקושי נובע מאי-וודאות של הגורמים המממנים ביחס למקור הכספי להחזר ההלוואות שנועדו להקמת אותן תשתיות טיפול בשפכים. על מנת לגשר על פערי אי-הודאות, מוצע להעמיד לטובת הגורמים המממנים, חלף הון עצמי, בטוחות לתקופת ההקמה והמימון, אשר יבטיחו את יכולתו של בעל הרישיון להקים את אותן תשתיות ולהחזיר את ההלוואה למימונן, על פני זמן.

מאחר והחזר ההלוואה מגובה בתעריפים, נדרש בפועל היקף בטוחות קטן יחסית להיקף ההשקעה הכולל בתשתיות, בשיעור שלאורך זמן מתכנס להיקף החזר התשלום השנתי של ההלוואות. באופן זה, תתאפשר הקמה של פרויקטים בהיקפים כספיים משמעותיים, ללא צורך בגבייה מראש בתעריף של רכיב הון עצמי משמעותי. לשם כך, מוצע לקבוע מסגרת בטוחות, שתופעל על ידי חברת מקורות המשמשת כרשות המים הארצית, בהתאם להוראות מנהל הרשות, ושמתוכה יינתנו לבעלי רישיון שעומדים בקריטריונים ושיש להם יכולת להקים ולהפעיל לאורך זמן תשתיות טיפול בשפכים, בטוחות שיאפשרו להם קבלת מימון בתנאים נוחים מבנקים ומגופים פיננסיים נוספים, לצורך הקמה של אותן תשתיות. הכללים קובעים מנגנונים לקביעת מסגרת הבטוחות, הקצאתן, וככל שמומשו - הכללתן בתעריפים של בעלי הרישיונות וגבייתן מאותם בעלי רישיונות.

סעיף 1 הגדרות בסעיף זה מוצע לקבוע הגדרות שונות המשמשות בכללים. ההגדרה "בעל רישיון" מתייחסת לכל בעל רישיון, לרבות תאגיד מים וביוב, המספק לצרכניו מים למטרת בית וכן שירותי הולכה וטיפול בביוב. בנוסף מוצע לכלול בהגדרה גם חברת ביוב, שתפקידה הוא לתת שירותי הולכה וביוב לבעלי רישיון אחרים.

"גוף המלווה" מתוך כוונה לאפשר ליותר גופים כלכליים לתת הלוואות להקמת פרויקטים המשמשים לשירותי טיפול בשפכים, מוצע לכלול ברשימת הגופים המלווים מעבר תאגידים בנקאיים, גם קופות גמל, חברות מנהלות, חברות ביטוח, וקרנות להשקעות משותפות בנאמנות. בנוסף, מוצע לאפשר לאותם גופים לנהל את ההלוואה עבור מלווים נוספים או לשמש כסוכן בטוחות עבורם.

"הלוואה" מוצע להבהיר כי בגדר הלוואה נכלל גם מתן מסגרת אשראי למימון הפרויקט, וכן הלוואות מיחזור, שנועדו לממן החזר עלויות הקמת הפרויקט, חלף הלוואות אחרות שניתנו לאותה מטרה.

"השיעור הקובע" נוסחה המחשבת את שיעור התשלום השנתי על הלוואה בהחזר קבוע לתקופה של 20 שנים, לפי לוח שפיצר.

"התעריף המזערי" התעריף הנמוך ביותר שבעל רישיון יכול לשלם לחברת מקורות בעד מים בכמות המוכרת למטרת בית, בין אם הוא ספק רב יישובי ובין אם הוא חברה. נכון להיום תעריף זה עומד על 30 אגודות למ"ק מים.

"פרויקט" משמעו פרויקט להקמה, שדרוג או הרחבה של תשתיות המשמשות למתן שירותי הולכת שפכים, טיהורם, סילוקם וטיפול בבוצה וסילוקה, שמנהל הרשות הממשלתית אישר מתן בטוחות להקמתו ולמימונו. פרויקט אינו כולל תשתיות המשמשות לקליטת שפכים מצרכן הקצה.

"שירותי הולכה וטיפול" משמעם שירותי ביוב שניתנים באמצעות תשתית הולכה וטיפול, ובכלל זה אלה: הולכת שפכים, טיהורם, סילוקם וטיפול בבוצה וסילוקה, לרבות הקמה, שדרוג, הרחבה, שיקום ותחזוקה של תשתיות ההולכה והטיפול. לעניין זה, תשתית הולכה וטיפול משמעה מיתקנים לטיהור שפכים ולסילוקם ומיתקנים לטיפול בבוצה, וכן ביב מאסף ראשי וביוב ראשי על כל מיתקניהם, קווי סניקה ותחנות שאיבה ראשיים על כל מיתקניהם, ולמעט מערכת ביוב המחוברת ישירות לצרכן הקצה.

"שער הריבית" התשואה הממוצעת על אגרות חוב ממשלתיות למשך חיים ממוצע של 12.5 שנים (ממוצע של אגרות חוב בעלות משך חיים ממוצע של 10 ו-15 שנים), בתוספת פרמיית סיכון של /2.65.

"תורם שפכים" מי שמקבל שירותי הולכה וטיפול מבעל רישיון אך אינו מקבל ממנו שירותי מים. לרוב מדובר בבעל רישיון המקבל שירותי הולכה וטיפול מספק אחר או מחברת ביוב.

"תעריף הייחוס" לתעריף המים לכמות שמעבר לכמות המוכרת שבעל רישיון מחויב לשלם לחברת מקורות נקבע בכללי תעריפי מקורות רף מינימום בגובה התעריף המזערי. תעריף זה מחושב לפי ההפרש בין התעריף לצרכן ובין עלויות החלוקה, עלויות הביוב ובמקרים מסוימים גם סבסוד התעריף עד הכמות המוכרת - כלומר סך כל עלויות בעל הרישיון. יחד עם זאת, במקרים בהם הוא נמוך מהסכום המזערי שקבוע בכללים (כיום, 30 אגורות), נקבע התעריף על הסכום המזערי. תעריף הייחוס נועד לקבוע מה היה גובה התעריף לכמות שמעבר לכמות המוכרת, אם לא היה נקטם בסכום המזערי.

"תעריפי מים למטרת בית" התעריפים שנקבעו לבעל הרישיון בעד מים שמספקת לו חברת מקורות, לכמות המוכרת ולכמות שמעבר לכמות המוכרת.

סעיף 2 קרן בטוחות סעיף זה מעגן את סמכותה של מועצת רשות המים לקבוע ההיקף המרבי של פרויקטים שניתן לתת לגביהם בטוחות בכל זמן נתון. מהיקף עלויות זה נגזרים סכומי הבטוחות להקמה ולמימון שניתן לתת במסגרת קרן הבטוחות. בנוסף מוצע שמנהל הרשות הממשלתית יעדכן גם את הסכומים שישמשו לקביעת חלופת תשלום במקרים שבהם תורמי שפכים אינם משלמים לבעל רישיון עבור שירותי הולכה וטיפול, וקביעת תשלום נוסף לבעל רישיון במקרים המתאימים לכך, אם התעריפים של בעל רישיון שהקים פרויקט לפי הכללים לא צפויים לכסות את סך עלויות הטיפול בביוב שלו.

סעיף 3 הכרה בעלות המים סעיף זה נועד להבטיח כי הכספים המיועדים למימון הבטוחות יכללו בעלות המוכרת של חברת מקורות. בחישוב העלות המוכרת לחברת מקורות, לעניין זה, לא יכללו סכומים שנכנסו לקרן מתקציב המדינה או ממקור חיצוני אחר, בטוחות שהושבו לקרן על ידי בעל רישיון, וכן חיובים שהוציאה מקורות במקרים בהם נקבעה תוספת לתעריף או חלופת תשלום לבעלי רישיון ותורמי שפכים שלא שילמו את חיוביהם לגוף המלווה או לבעל הרישיון, לפי העניין.

במקביל מוצע לקבוע כי בהכנסה המוכרת לחברת מקורות, יוכרו סכומי חיובים אלה לפי /97 משיעור הגבייה בפועל של אותם חיובים, וכי יתרת /3 תוכר בעלות המוכרת של מקורות. משמעות הדבר היא שחברת מקורות לא תישא בסיכוני הגבייה הנובעים מאותם חיובים ותוכר לה עלות בשיעור של /3 מהסכומים שגבתה מאותם חיובים בפועל.

בסעיף 3 לכללי חישוב עלות החלים על חברת מקורות נקבע כי על ההפרש בין העלות המוכרת לחברה ובין ההכנסות המוכרות שלה, תיווסף ריבית בשיעור ריבית החשב הכללי. המשמעות היא שבמקרה שההכנסות המוכרות של חברת מקורות עולות על העלות המוכרת לה, מקורות מחויבת בריבית על ההפרש, שכן הפרש זה משמש אותה לפעילותה השוטפת. מאחר והקרן לא נועדה לשמש את חברת מקורות לפעילותה השוטפת, מוצע לקבוע כי על אף הוראות אלה, על הכספים הצבורים בקרן הבטוחות לא תיצבר ריבית לחובת חברת מקורות. בנוסף מוצע לקבוע כי מנהל הרשות הממשלתית יהיה רשאי לייעד כספים מתוך אותו הפרש בין העלות המוכרת וההכנסה המוכרת לחברה לצורך שימוש בקרן הבטוחות. ייעוד הסכומים מההפרש ישמש בקרן הבטוחות חלף הכללת אותם סכומים בתעריף.

סעיף 4 בטוחה להקמת פרויקט סעיף זה קובע את התנאים בהם רשאי להורות מנהל הרשות לחברת מקורות להעביר כספים מקרן הבטוחות לבעל רישיון כבטוחה להקמת פרויקט. הבטוחה להקמה תעמוד על /15 מעלות הפרויקט, כפי שזו אושרה בוועדה לבחינת פרויקטים ברשות המים, אולם מנהל הרשות רשאי לקבוע בטוחה בשיעור קטן יותר, במקרים בהם מצא כי ניתן להסתפק בו. בכל מקרה שיעור הבטוחה להקמה יקבע מראש, קודם למתן ההלוואה בידי הגוף המלווה. בנוסף מוצע להבהיר כי הסך הכללי של הבטוחה יכלול גם כספים שקיבל בעל הרישיון מתקציב המדינה לשם הפקדתם כבטוחה.

סעיף 5 בטוחה למימון פרויקט סעיף זה קובע את המנגנון להפקדת בטוחה למימון עם סיום הקמת הפרויקט ותחילת פעילותו. סכום הבטוחה למימון שווה לתשלום השנתי על ההלוואה, בהחזר קבוע לתקופה של 20 שנים, לפי לוח שפיצר, בריבית על אגרות חוב ממשלתיות למשך חיים ממוצע של 12.5 שנים, בתוספת פרמיית סיכון של /2.65.

מוצע לקבוע כי לאחר שהפרויקט הושלם והחל לפעול, יורה מנהל הרשות לבעל הרישיון להעביר מתוך הבטוחה להקמה את הסכום הקבוע כבטוחה למימון לחשבון ייעודי באותו גוף מלווה. את יתרת הבטוחה של ההקמה על בעל הרישיון להעביר לחברת מקורות. במקרה שבו מומשה חלק מהבטוחה להקמה או כולה, ואין די כספים בחשבון המשועבד לבטוחה להקמה בגוף המלווה לצורך בטוחה למימון, מוצע כי מנהל הרשות יורה לחברת מקורות להעביר את יתרת הסכום החסר לצורך השלמת הבטוחה למימון לבעל הרישיון.

כן מוצע לקבוע כי בכל מקרה מנהל הרשות לא יפעל כאמור אלא בהתקיים מספר תנאים, ובכללם שככל שנעשה שימוש בבטוחה, הוא לא נעשה בניגוד להוראות שנקבעו בכללים.

סעיף 6 חידוש בטוחה למימון על מנת להבטיח כי לא תיגרע הבטוחה לגוף המלווה גם במקרה של מימוש הבטוחה, מוצע לקבוע כי במקרה כזה יורה מנהל הרשות לחברת מקורות בשנה שלאחר מכן להעביר לאותו חשבון ייעודי שנועד לבטוחה למימון סכום השווה לבטוחה שמומשה. במקביל לכך, מוצע לקבוע בכללים מנגנון תעריפי שישית את עלויות הבטוחה, מימושה וגבייתה בידי חברת מקורות על בעל הרישיון שלא שילם את ההלוואה לגוף המלווה.

סעיף 7 סייג למתן בטוחה למימון סעיף זה נועד לגדר את הסיכון של חברת מקורות, כך שבכל מקרה לא ניתן יהיה להורות לחברת מקורות להעביר כספים במקרה מעבר לסכומים שנצברו בקרן הבטוחות. לעניין זה, סכומים שנכללו לחברת מקורות בעלות המים ולא ייועדו מההפרש בין העלות המוכרת להכנסה המוכרת של חברת מקורות לפי סעיף 3 לכללי חישוב עלות, יצברו בקרן על פני שנה. כל יתר הסכומים, לרבות סכומים שיועדו מתוך ההפרש כאמור, יצברו בקרן עם הכללתם בה.

סעיף 8 השבת בטוחה למימון מוצע לקבוע כי עם פירעון מלוא ההלוואה על ידי בעל רישיון, ישיב בעל הרישיון את הבטוחה למימון לחברת מקורות. כל סכום בטוחה שיושב כאמור ייכלל בקרן הבטוחות. עוד מוצע לקבוע כי אם לא יושב הסכום, יחול לגביו מנגנון החיוב בתעריף הקבוע סעיף 17 לכללים.

סעיף 9 תנאים למתן בטוחה להקמה הסעיף קובע את התנאים שבהם יאשר מנהל הרשות בטוחה לבעל רישיון. מוצע לקבוע כי הבטוחה תשמש אך ורק למימון הקמת הפרויקט, וכי ההלוואה למימונו תהיה רק אם בעל הרישיון יתחייב כי ההלוואה תהיה לתקופה שלא תפחת מ-20 שנים.

בנוסף מוצע להתנות את מתן הבטוחה בכך שמסמכי השעבוד יקבעו את התנאים בהם ניתן יהיה לממש את הבטוחה. מוצע לקבוע כי מימוש הבטוחה יוגבל להעמדה לפירעון מיידי של ההלוואה, טרם השלמת הפרויקט, או למקרים בהם לפי חוות דעת של המפקח מטעם הגוף המלווה, עלויות הפרויקט צפויות לחרוג ברמת וודאות גבוהה מעלות הפרויקט או מסכום ההלוואה, לפי הגבוה מביניהם. כדי להגביר את יכולת המעקב אחר התקדמות הפרויקט, מוצע לקבוע כי המפקח יידרש לשלוח לרשות הממשלתית את כל דוחות הפיקוח הנוגעים לפרויקט, במקביל לשליחתם לגוף המלווה או לבעל הרישיון. בנוסף, על מנת ליצור לבעל הרישיון תמריץ להימנע מחריגות ככל הניתן, מוצע לקבוע כי במקרה של מימוש הבטוחה כתוצאה מחריגה בעלויות, הבטוחה תשמש כיסוי של עד 850/0 מהחריגה, ובעל הרישיון יהיה אחראי למציאת מקור למימון יתרת החריגה.

מוצע לקבוע כי לא יעשה שימוש בבטוחה, אלה לאחר מתן הודעה מוקדמת של 30 ימים למנהל הרשות הממשלתית. זאת, על מנת לאפשר לרשות הממשלתית למצוא פתרונות חלופיים למימוש הבטוחה, במקרים המצדיקים זאת. כן מוצע לאפשר למנהל הרשות לותר על תקופת ההודעה המוקדמת, ככל שאין בנמצא פתרונות כאמור.

סעיף 10 תנאים למתן בטוחה למימון סעיף זה קובע את התנאים למתן בטוחה למימון. הסעיף נועד להבטיח כי בעל הרישיון יקבע במסמכי השעבוד של הבטוחה למימון תנאים ברורים, באשר לאופן השימוש בבטוחה. בפרט שהבטוחה תמומש רק במקרה של אי-תשלום בידי בעל הרישיון, וחובת הודעה מוקדמת למנהל הרשות הממשלתית של 30 ימים לפחות בדבר מימוש הבטוחה, על מנת לאפשר לרשות לבחון אמצעים אחרים לביצוע תשלום ההלוואה בידי בעל הרישיון.


סעיף 11 שמירת ערך בטוחות בטוחות להקמה ולמימון מופקדות למשך תקופה של 20 שנים בחשבון ייעודי. על מנת לשמור על ערכן במהלך תקופה זו, מוצע לקבוע חובה להשקיען באגרות חוב צמודות מדד של ממשלת ישראל, או באפיקי השקעה אחרים שרמת הסיכון בהן דומה.

סעיף 12 בקשה לאישור פרויקט סעיף זה מסדיר את התנאים להגשת בקשה לקבלת בטוחות להקמה ולמימון של פרויקט. מוצע לקבוע רף מזערי של 50 מיליון ש"ח לפרויקטים שיכולים לקבל בטוחות כאמור, ולהסדיר את המסמכים שעל בעל רישיון לצרף לבקשתו ולהציג בפני הועדה לבחינת פרויקטים ומנהל הרשות הממשלתית.

סעיף 13 בחינת הפרויקט מוצע לקבוע כי הוועדה לבחינת פרויקטים תבחן את כל היבטי הפרויקט, כדאיותו ותכנונו, לרבות יכולתו של בעל הרישיון לבצעו, ותמליץ למנהל הרשות בעניין. כן מוצע לקבוע כי בפרויקט המצוי במרחב ביוב שקיימת בו היתכנות ממשית להספקת שירותי ההולכה והטיפול בידי חברת ביוב, רק חברת הביוב הפועלת או מיועדת לפעול באותו מרחב תוכל לבצע את הפרויקט. ככל שהמליצה הוועדה על אישור מתן בטוחה, תקבע הועדה את העלות המוכרת של הפרויקט.

סעיף 14 אישור מתן בטוחות לפרויקט מוצע לקבוע כי מנהל הרשות יהיה רשאי לאשר בטוחות כאמור אם שוכנע שיש לבעל הרישיון יכולת להקים את הפרויקט ולהפעילו לאורך זמן, ולאפשר למנהל הרשות הממשלתית להתנות את אישורו בתנאים נוספים, ככל הנדרש.

על מנת להבטיח שהפרויקט יהיה בעל יכולת מימון, מוצע לקבוע כי במקרה שתעריף הייחוס, אשר משקף את ההפרש בין העלויות המוכרות של בעל הרישיון והתעריף שהוא גובה מצרכניו, צפוי לעלות על התעריף המזערי שהוא מחויב לשלם לחברת מקורות, לא יאשר מנהל הרשות הממשלתית מתן בטוחות לפרויקט, אלה אם כן אישר לאותו בעל רישיון תשלום נוסף בעד הקמת הפרויקט, שמיועד לכסות את הפער בעלויות. כמו כן, במקרה שבו הפרויקט נועד לשרת גם תורמי שפכים נוספים, שאין לגביהם בכללים מנגנון תעריפי שיבטיח ביצוע התשלומים על ידיהם, קיימות בטוחות להנחת דעת מנהל הרשות לכיסוי חלקם בעלות הפרויקט.

סעיף 15 הצגת תנאי ההלוואה מוצע לקבוע כי קודם למתן בטוחה ימסור בעל רישיון אישור עקרוני למנהל הרשות לסכום ההלוואה ותנאיה.

סעיף 16 ועדה לבחינת פרויקטים סעיף זה מסדיר את הרכבה וסדרי עבודתה של הועדה לבחינת פרויקטים. מוצע לקבוע כי הועדה תורכב מ-5 חברים לפחות, שרוב חבריה יהיו עובדי הרשות ויהיו חברים בה גם חשב הרשות או נציגו, ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר.

סעיף 17 שימוש בבטוחה להקמה סעיף זה קובע את התנאים בהם ניתן לעשות שימוש בבטוחה להקמה. במקרה שבו נעשה שימוש בבטוחה בניגוד לכללים, או אם העמדת ההלוואה לפירעון מיידי או החריגה בעלות הפרויקט נבעו מנסיבות שבעל הרישיון יכול היה לצפות מראש באופן סביר ולמנוע, רשאי מנהל הרשות להעלות את התעריפים למטרת בית שבעל הרישיון משלם לחברת מקורות, באופן שיכסה את הבטוחה שמומשה. במקרים שהם הבטוחה ניתנה להבטחת הלוואה של חברת ביוב, כיסוי סכום הבטוחה כאמור יעשה על ידי הפחתת התעריפים שמשלמים תורמי השפכים לחברת הביוב, והעלאתם במקביל של התעריפים למטרת בית של אותם תורמי שפכים

16

לחברת מקורות. בכל מקרה, העלאת תעריפים כאמור תיעשה לאחר שניתנה לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו ורק באישור מועצת הרשות הממשלתית.

סעיף 18 מימוש בטוחה למימון מוצע להגביל את השימוש בבטוחה למימון, אך ורק למימושה בידי הגוף המלווה. במקרה של מימוש כאמור, ועל מנת להימנע מהפרה חוזרת ונשנית של תנאי ההלוואה בידי בעל הרישיון, מוצע לקבוע כי במקרה של מימוש הבטוחה, ניתן יהיה להשתמש בבטוחה למימון לפירעון תשלומי ההלוואה גם בשנים העוקבות, עד לפירעונה המלא.

במקביל מוצע לקבוע כי במקרה בו הגוף המלווה מימש את הבטוחה למימון, יעודכנו תעריפי המים למטרת הבית של בעל הרישיון אותם הוא משלם למקורות, בשיעור השווה לסכום הבטוחה שמומש בתוספת של /10, לכיסוי העלויות וסיכוני הגבייה הכרוכים בהעברת חובת התשלום לחברת מקורות. הסעיף קובע את הנוסחה לחישוב התוספת לתעריף.

סעיף 19 מימוש בטוחה למימון בידי חברה - ניהול לא תקין סעיף 115 לחוק תאגידי מים וביוב מקנה לממונה על התאגידים סמכות לפעול לתיקון ליקויים בהתנהלותם של תאגידים, חברות ביוב ובעלי רישיון למתן שירותי הולכה וטיפול שנפל פגם בהתנהלותם או שהם אינם מקיימים את הוראות הכללים או אמות המידה שקבעה המועצה. מוצע להבהיר כי מימוש בטוחה למימון בידי גוף כאמור, יחשב כניהול לא תקין של עסקיהם, לעניין סעיף 115 לחוק תאגידי מים וביוב. בנוסף, בכללי תאגידי מים וביוב (ייעוד רווחים), תשע"ד-2014, תיווסף הוראה לפיה תאגיד שהתנהלותו אינה תקינה כאמור לא יוכל לחלק דיבידנד לבעלי מניותיו.

סעיף 20 אי תשלום בידי תורם שפכים בעל רישיון וחברת ביוב המספקים שירותי הולכה וטיפול לתורמי שפכים תלויים במידה רבה בתשלומים שהם מקבלים מאותם תורמי שפכים בעד השירותים הניתנים להם. במקרה של חברת ביוב, התשלומים של תורמי השפכים הם המקור הבלעדי להכנסותיהם. מוצע לקבוע מנגנון שיבטיח שלבעל רישיון שקיבל בטוחה למימון יהיו המקורות הנדרשים לשלם לגוף המלווה - ובמקרה של הקמת מתקן טיפול לשפכים חדש המשרת את אותו תורם שפכים, אזי גם אם הוקם ללא בטוחה למימון אלא בדרך אחרת, כגון הסכם בניה, הפעלה והעברה (807). לפי המנגנון המוצע, אם יתברר שתורם שפכים שנקבע לו תעריף בעד שרותי הולכה וטיפול, לא שילם לפחות /80 מהחיובים שהוצאו לו, יהיה רשאי מנהל רשות הממשלתית לקבוע כי חלף תשלום לבעל הרישיון, ישלם תורם השפכים את התעריף, בתוספת /3, לחברת מקורות.

בנוסף מוצע לקבוע כי במקרים בהם תורם השפכים אינו מספק שירותי מים, אלא רק שירותי ביוב, למשל - מועצה אזורית לגבי ישובים בהם שירותי המים מסופקים על ידי היישוב עצמו, יופחת תעריף חלופת התשלום מתעריפי הביוב שמשלמים לו צרכנים שמקבלים ממנו שירותי ביוב, ובמקביל יעלו תעריפי המים למטרת בית של אותם צרכנים, והתעריפים שמשלם ספק המים שלהם לחברת מקורות. מאחר וכמות המים שצורכים הצרכנים עולה על כמות השפכים לגביהם הם מקבלים שירותי ביוב, יחושב שיעור עליית התעריפים לפי היחס שבין סך השפכים לגביהם נתן תורם השפכים שירותי ביוב בשנה שעברה, ובין סך כמות המים שסופקה לצרכנים שקיבלו את ממנו את שירותי ביוב באותה שנה.

סעיף 21 פרסום ברשומות מוצע לקבוע כי מנהל הרשות יפרסם ברשומות את התעריפים שעודכנו כאמור בסעיפים 16 ו-17. על מנת להימנע מפיצול חישוב בחשבונות המים, מוצע לקבוע כי תעריפים אלה יחולו מה-1 בחודש שלאחר פרסומם. יחד עם קביעת כללים אלה, יתוקנו גם כללי המים (תעריפי מים המסופקים מאת מקורות), תשמ"ז-1987, באופן שישקף את מנגנון עדכון התעריפים המוצע כאן.

סעיף 22 הכרה מוכרת בהכנסה סעיף זה נועד לגדר את הסיכון של חברת מקורות בשל העברת הגבייה של אותן תוספות לתעריפים לאחריותה. כללי חישוב עלות החלים על חברת מקורות קובעים כי ההכנסה המוכרת למקורות מחושבת לפי הסכומים שחייבה, ולא לפי הסכומים שגבתה בפועל. על מנת שלא לפגוע בהכנסה המוכרת של מקורות כתוצאה מהעברת חיובים הנחזים לבעייתיים לאחריותה, מוצע לקבוע כי במקרה שבו עלו התעריפים שבעל רישיון נדרש לשלם לחברת מקורות לפי כללים אלו, יראו אותם כחלק מההכנסות המוכרות רק לפי הגבייה בפועל. בנוסף, על מנת לתמרץ את מקורות לגבות ולכסות את עלויות הגבייה שלה, מוצע לקבוע כי הגבייה של אותם חיובים תיכלל בהכנסה המוכרת לפי /97 מהגבייה בפועל בלבד.

סעיף 23 אישור תשלום שנתי נוסף מוצע לקבוע כי מנהל הרשות יהיה רשאי לאשר לבעל רישיון שהקים פרויקט, אך בעקבות הקמת הפרויקט סך העלויות המוכרות שלו עולה על חלקו בתעריף לצרכן, כך שתעריף הייחוס שלו קטן מהתעריף המזערי, תשלום שנתי נוסף החל מתום תקופת ההקמה ועד פירעון ההלוואה. מוצע לקבוע כי אותו תשלום נוסף יינתן רק לבעל רישיון שמתנהל באופן יעיל על פני זמן, כך שפחת הגבייה ופחת המים שלו אינם עולים על הפחת מים ופחת גביה המוכרים לתאגיד יעיל, לפי כללי תאגידי מים וביוב (חישוב עלות שירותי מים וביוב והקמת מערכת מים או ביוב), תש"ע-2009. בנוסף מוצע לקבוע בכללים את הנוסחה לחישוב הסכום השנתי.

סעיף 24 העברת תשלום שנתי הנוסף מסדיר את העברת התשלום הנוסף בידי חברת מקורות, במקרים בהם אישר זאת מנהל הרשות הממשלתית. מוצע לקבוע כי היה ומנהל הרשות הממשלתית אישר תשלום כאמור, חברת מקורות תעביר את הסכום הנוסף מדי שנה, לפי הוראת מנהל הרשות, עד לפירעון ההלוואה או העמדתה לפירעון מיידי. התשלום הנוסף ישמש להחזר ההלוואה.

סעיף 25 דיווח בסעיף זה קובע חובת דיווח שנתית של בעל הרישיון, בדבר ההלוואה שנטל והחזרה, והתראות שקיבל מגוף המלווה בקשר אליה, ככל שקיבל, גם אם הן אינן עולות כדי העמדה לפירעון מיידי. בנוסף מוצע להקנות למנהל הרשות הממשלתית או למי שהסמיך לכך, סמכות לדרוש, בכל עת, הסברים ומסמכים בקשר לפרויקט, להלוואה ולבטוחות. אי מילוי אחר הוראות הכללים, ובכלל זה הפרת חובת הדיווח השנתית תהווה הפרת חובות הדיווח החלות עליהם לפי סעיף 104 לחוק תאגידי מים וביוב.

סעיף 26 דין וחשבון למועצת הרשות הממשלתית סעיף זה מסדיר את הדיווח שמנהל הרשות הממשלתית ימסור למועצת הרשות אחת לשנה בעניין קרן הבטוחות, הבטוחות שניתנו להקמה ולמימון, בטוחות שמומשו, ככל שמומשו, והאמצעים שננקטו לגבייתן והשבתן.


8 ק"ת התשע"ו, עמי 784 ; התשפ"א, עמי 1121.



[1] ס"ח התשי"ט, עמי 169 ; התשע"ז, עמי 394.

[2] ס"ח התשס"א, עמי 454 ; התשפ"ב, עמי 257.

[3] ס"ח התש"ע, עמי 452; התשפ"ג, עמי 359.

[4] ק"ת התשע"א, עמי 806 ; התשפ"ב, עמי 1320.

[5] ק"ת התשמ"ז, עמי 1109 ; התשפ"ג, עמי 2013.

[6] ק"ת התשמ"ז, עמי 1109 ; התשפ"ג, עמי 2013.

[7] ק"ת התש"ע, עמי 418 ; התשפ"ג, עמי 1845.