תזכיר טיוטת כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב)(הספקה נוספת למטרת חקלאות), התשפ"ג-2023

להגשת עמדות בכתב בלבד באמצעות דוא"ל                                    או פקס 03-7608000

לא יאוחר מ-11.10.2023 בשעה 12:00

כללי המים )השימוש במים באזור קיצוב)(הספקה נוספת למטרת חקלאות(, התשפ"ג-

2023

בתוקף סמכותה לפי סעיף 37(א)(1) לחוק המים, התשי"ט-[I]1959 (להלן -

החוק), ולאחר שקוימו הוראות סעיפים 40 ו-124יח(ד) לחוק, קובעת מועצת

הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:

הגדרות                    1. בכללים אלה -

"אתר האינטרנט" - אתר האינטרנט של הרשות הממשלתית למים ולביוב שכתובתו

"מועצת הרשות הממשלתית" - מועצת הרשות הממשלתית שהוקמה לפי סעיף 124טו לחוק;

"מנהל הרשות הממשלתית" - מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב שמונה לפי סעיף 124יט לחוק;

"מפיק" - בעל רישיון הפקה הרשאי לפי תנאי הרישיון להפיק מים למטרת חקלאות;

"ספק" - בעל רישיון הספקה הרשאי לפי תנאי הרישיון לספק מים למטרת חקלאות;

"ספק קולחים" - בעל רישיון הספקה הרשאי לפי תנאי הרישיון לספק מי קולחים;

"צריכה חקלאית מורחבת" - הספקה של מים שפירים למטרת חקלאות בכמות של עד 300/0 מעל כמויות המים השפירים הנקובות למטרה זו ברישיון הספק לכל מקור מים;

"צריכה כוללת של מים שפירים לחקלאות" - כמות הצריכה של מים שפירים למטרת חקלאות בשנת רישוי.

הספקה נוספת 2. (א) ראה מנהל הרשות הממשלתית, כי מצב מאגרי המים והיקף הצריכה

למטרת חקלאות                  הכוללת של מים שפירים לחקלאות מאפשרים זאת, רשאי הוא, באישור מועצת

הרשות הממשלתית, להתיר הספקה כדין של צריכה חקלאית מורחבת ולקבוע

את היקפה, אם קבועים לגבי המים המסופקים תעריפים לכמות שמעל לכמות

המוקצית, הגבוהים מן התעריפים הנקובים לכמות המוקצית.


(ב) ספק המבקש לספק צריכה חקלאית מורחבת יגיש למנהל הרשות הממשלתית בקשה לאישור הספקה כאמור באופן מקוון, עליו יורה מנהל הרשות הממשלתית בהודעתו לפי סעיף 5.

(א)       ספק שקיבל היתר לספק לצרכן צריכה חקלאית מורחבת, והוא מפיק, ומבקש לשם הספקה כאמור להפיק כמות נוספת על הכמות הנקובה ברישיונו להפקה ממקור מים למטרת חקלאות (להלן בסעיף זה - הפקה נוספת) יגיש למנהל הרשות הממשלתית בקשה להתיר הפקה נוספת.

(ב)       מנהל הרשות הממשלתית רשאי להתיר הפקה נוספת אם מצא כי ההפקה הנוספת דרושה כדי לאפשר צריכה חקלאית מורחבת וכי מצב מקור המים שממנו נדרשת הפקה נוספת מאפשר זאת.

מנהל הרשות הממשלתית רשאי, לפי בקשה של צרכן, להתיר לספק קולחים לספק לצרכן צריכה חקלאית מורחבת, שהוא זכאי לה לפי סעיף 2, באמצעות מפעל השבת הקולחים, בתנאי שקבועים לגבי המים שיסופקו תעריפים לכמות שמעל לכמות המוקצית, הגבוהים מן התעריפים הנקובים לכמות המוקצית.

מגבלת אספקה

מנהל הרשות הממשלתית יפרסם החלטתו לפי סעיף 2 באתר האינטרנט ויפרט בפרסום אמצעים מקוונים להגשת בקשה להספקת צריכה חקלאית מורחבת.

(א)      החלטות מנהל הרשות הממשלתית לפי סעיפים 2, 3 או 4 וההנמקות להן יפורסמו באתר האינטרנט.

(ב)       יראו את החלטת מנהל הרשות הממשלתית לעניין סעיפים 2, 3 או 4 כהחלטה בעניין בקשה לשינוי רישיון ויחול עליה סעיף 31 לחוק.

הפקה לצורך צריכה 3. חקלאית מורחבת

צריכה חקלאית 4. מורחבת באמצעות מפעלי קולחים

פרסום החלטה על 5. היתר להספקת צריכה חקלאית נוספת

הודעה לספק 6.

אספקת מים או הפקתם, שנעשית לפי היתר שניתן לפי סעיף 2, 3 או 4 תהיה לפי היכולת ההנדסית להפקת המים, לקליטתם ולאספקתם בתשתיות הקיימות של המפיק, של הספק ושל ספק הקולחים, לפי העניין.


 


 


יחזקאל ליפשיץ יושב ראש מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב

באלול התשפ"ג

(____ בספטמבר 2023)

(חמ 3-1179-ת1)


דברי הסבר

לאורך מספר שנים אפשרה מועצת רשות המים לספקים לספק כמות נוספת של מים לחקלאות, באזורים שבהם מצב מקורות המים אפשר זאת וכאשר הוברר, כי הגדלת האספקה אינה צפויה להביא לשימוש בכמות העולה על הכמות הכוללת שהוקצתה להספקה לחקלאות לאותה שנה. בדומה להסדרים בשנים קודמות מוצע כעת לקבוע כללים שיאפשרו למנהל הרשות הממשלתית - באישור מועצת רשות המים - לתת היתר לספק לצרכנים חקלאים כמות נוספת של מים למטרת חקלאות, מעבר לכמות ההקצאה הנקובה לכל צרכן ברישיון. בהתאמה מוצע לקבוע את האפשרות לאפשר למפיקים להפיק כמות נוספת, ככל שההפקה הנוספת נדרשת לצורך ביצוע האספקה האמורה ומצב מקור המים שממנו מתבצעת ההפקה מאפשר זאת.

על פי המוצע בטיוטת הכללים, האפשרות של מנהל הרשות הממשלתית לאפשר הספקה נוספת של מים שפירים למטרת חקלאות והפקה של מים נוספים לצורך כך, היא בתנאי שמתקיימים שני תנאי מצטברים -

א.   קיימים לגבי ההספקה האמורה תעריפים גבוהים מעל לתעריפים הקבועים להספקה שאינה בחריגה מן ההקצאה.

ב.   על פי ההערכה המקצועית ברשות המים, לא יהיה במתן ההיתר האמור כדי להביא לפריצת המסגרת הכוללת שקבעה מועצת הרשות בכללי ההסדר המפורט.

לעניין הפקה נוספת, נדרש שיתקיים גם התנאי, כי מצב מקור המים שממנו נדרשת הפקה נוספת מאפשר זאת.

יצוין, כי הנוסח המוצע כעת מציע לקבוע בעניין זה הוראה קבועה בחקיקת המשנה, אך בדומה להוראות שנהגו עד עתה, ההחלטה להפעיל מנגנון זה טעונה החלטה של מועצת רשות המים מדי שנה ועל כן אין מדובר בהוראות שונות מאלו שנהגו בשנים קודמות.

להלן התייחסות לסעיפים השונים בכללים המוצעים -

לסעיף 1 - מוצע לקבוע את ההגדרות הנדרשות לכללים ובכלל זה הגדרת ספק, מפיק וצרכן וכן ספק קולחים.

לסעיף 2 - מוצע לקבוע את האפשרות של מנהל הרשות הממשלתית, באישור של מועצת הרשות הממשלתית, להתיר הספקה כדין של צריכה חקלאית מורחבת, בהיקף שעד 300/0 נוספים של מים שפירים, מעל לכמות הנקובה למטרת חקלאות ברישיונות ההספקה. זאת, אם קבועים לאספקה האמורה תעריפי חריגה. יובהר, כי החלטת מועצת הרשות הנדרשת בהוראה היא החלטה כללית על האפשרות להתיר צריכה חקלאית מורחבת ולא נדרשת החלטתה לגבי כל ספק בנפרד. עוד מוצע לקבוע, בדומה לנהלים שנהגו בשנים קודמות, שספק רשאי להגיש בקשה להפעלת האפשרות האמורה ברישיונו. ההגשה תיעשה במתכונת מקוונת שאותה יפרסם מנהל הרשות בהודעה באתר האינטרנט של רשות המים.

לסעיף 3 - על מנת לאפשר למפיק שהוא גם ספק מים לספק את הכמות האמורה בסעיף 2, מוצע להתיר למפיק להפיק את הכמות הנוספת הדרושה לשם האספקה האמורה אם מצב מקור המים שממנו נדרשת הפקה נוספת מאפשר זאת.

לסעיף 4 - מוצע לקבוע את האפשרות של מנהל הרשות הממשלתית להתיר את הספקת הצריכה החקלאית המורחבת גם באמצעות תשתיות להספקת מי קולחים. זאת, בתנאי שקיים ריסון לצריכה באמצעות תעריף חריגה.

לסעיף 5 - מוצע לקבוע את החובה לפרסם את ההחלטה לפי סעיף 2 על פתיחת האפשרות להספקה של צריכה חקלאית מורחבת וכן לקבוע שבפרסום יפורטו דרכי ההגשה של הבקשה בנושא. לסעיף 6 - מוצע לקבוע, כי החלטות מנהל הרשות הממשלתית לפי כללים אלה דינן כדין החלטות לעניין תנאים ברישיון, שלגביהן קיימת האפשרות להגיש ערר לבית הדין למים. כמו כן מוצע לקבוע כי ההחלטות יפורסמו באתר האינטרנט, על מנת לאפשר פרסום מהיר של ההחלטה לידיעת הצרכנים והספקים.

לסעיף 7 - מוצע להבהיר, כי האספקה לפי הוראות כללים אלו מותנית בכך שמערכות התשתית הקיימות מאפשרות אותה. זאת, כדי שלא ליצור חובה לספק את הכמות החריגה הנוספת, כאשר אין בידי הספק או המפיק את התשתית הנדרשת כדי לספק אותה.



[I] ס"ח התשי"ט, עמי 169 ; התשס"ו, עמי 331