תזכיר טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ג-2023

טיוטת תקנות

 

1.  שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ג -2023

 

 

2.  מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת טיוטת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים, בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו.

 

3.  להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות

טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1], לאחר שנטלתי לעצמי את הסמכות לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה, אני מתקין תקנות אלה:

הוספת פרקים ד' עד י"א

1.

בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ג-2022[2], לאחר פרק ג', יבוא:

 

 

"פרק ד': שיפור מיומנויות רופאים

 

 

הגדרות

21.

בפרק זה

 

 

 

 

 

 

"אוניברסיטאות לא מוכרות" – בתי ספר לרפואה בחוץ לארץ אשר לא הוכרו על ידי אגף הרישוי במשרד הבריאות לצורך זכאות לגשת לבחינת רישוי בישראל;

 

 

 

 

 

 

"בתי חולים בפריפריה גיאוגרפית"- כהגדרתם בתקנות ההתחשבנות;

 

 

 

 

 

 

"מרכז טראומה על אזורי" – בית חולים שהוכר על ידי המשרד כמרכז טראומה על-אזורי (Level 1) לפי חוזר חטיבת הרפואה 10/2019 ;

 

 

 

 

 

 

 

"סבב הכשרה קלינית" – סבב בן ארבעה שבועות שהינו חלק מתכנית הלימודים של לימודי הרפואה  באוניברסיטה מחוץ לישראל ;

 

 

 

 

 

 

"קורס הכנה להתמחות" – קורס המיועד לרופאים בוגרי אוניברסיטאות לא מוכרות שעברו את מבחן הרישוי ואינם מתמחים או מומחים, שאושר על ידי אגף הרישוי במשרד הבריאות ומועבר על ידי בית חולים שהוא מרכז טראומה שלישוני;

 

 

 

 

 

 

"קורס השלמה קלינית"- קורס המיועד לבוגרי לימודי רפואה באוניברסיטאות לא מוכרות שטרם עברו את מבחן הרישוי, ושאושר על ידי אגף הרישוי במשרד הבריאות כקורס השלמה קלינית;

 

 

 

 

 

 

"קורס תמיכה במתמחה" – קורס המיועד לרופאים מתמחים בוגרי אוניברסיטאות לא מוכרות, אשר כולל לפחות 150 שעות הכשרה למשתתף, מועבר על ידי בית חולים עבור רופאים המתמחים בו, ושאושר על ידי אגף הרישוי במשרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

"תכנית כוכבים"-  תכנית של משרד הבריאות לליווי ותמיכה במתמחים מצטיינים במקצועות בהם קיים חסר במומחים, לצורך חיזוק הרמה הרפואית בבתי החולים;

 

 

 

 

 

 

"תכנית מבריא"- תכנית המופעלת וממומנת על ידי ארגון יד הנדיב, הקרן הישראלית למדע וות"ת, לליווי אקדמי ופיתוח מחקרי המיועדת לרופאים מצטיינים לקידום מחקר רפואי במקביל לפעילות קלינית ולחיזוק התחום המחקר הרפואי בישראל.

 

 

סכום תקצוב נוסף בעד שיפור מיומנויות רופאים

22.

סך התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 19,700,000 שקלים חדשים. 

 

 

תקצוב נוסף בעד  הפעלת קורסי הכשרה ושיפור הרמה המקצועית לבוגרי אוניברסיטאות לא מוכרות ללימודי רפואה

23.  

(א)  לבית חולים אשר מעביר קורס השלמה קלינית, יחולק סכום תקצוב נוסף בהתאם לחישוב כאמור בתקנת משנה (ב), ובלבד שהתקיימו בו כל הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) מספר המשתתפים הרשומים בקורס השלמה קלינית אינו נמוך מ-20 משתתפים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) משרד הבריאות אישר את גובה דמי ההשתתפות העצמית שייגבו על ידי בית החולים מכל משתתף.

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב נוסף כאמור בתקנת משנה (א), יחולק לפי החישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(1) סכום התקצוב הנוסף יחולק בעד 20 המשתתפים הראשונים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, אך לא יותר מ-240,000 שקלים חדשים לכל בית חולים.

 

 

 

 

 

 

 

(2) לאחר תקצוב כאמור בפסקת משנה (1), וככל שיוותר תקציב לחלוקה, תחולק יתרת התקציב לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד המשתתפים שלא ניתן תקצוב עבורם לפי פסקת משנה (1), עד לסכום של 12,000 שקלים חדשים בעד כל משתתף.

 

 

 

 

 

 

 

(3) בנוסף לאמור בפסקאות משנה (2) ו-(3), יחולק סכום שלא יעלה על 2,000 שקלים חדשים, עבור כל משתתף אשר השתתף בלא פחות מ-80% מתכנית הקורס ואשר עבר בהצלחה את בחינת הסיום.

 

 

 

 

 

 

(ג)  החל משנת 2024 ובכל שנה לאחר מכן, יחולק ראשית סכום התקצוב הנוסף לפי תקנת משנה ב(3) ולאחריו יחולק סכום התקצוב הנוסף לפי תקנות משנה ב(1) ו-(2).

 

 

 

 

 

 

(ד) עבור כל משתתף אשר בית חולים קיבל תקצוב בעדו, ולא השתתף השתתפות מלאה בקורס, המנהל רשאי לקזז סכום כספי בגובה 20% מהסכום הממוצע שחולק עבור משתתף בקורס בבית החולים האמור.

 

 

תקצוב נוסף בעד קורס הכנה להתמחות

24.  

(א)  לבית חולים אשר מעביר קורס הכנה להתמחות, יחולק סכום תקצוב נוסף בהתאם לחישוב כאמור בתקנת משנה (ב), ובלבד שהתקיימו בו כל הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) מספר המשתתפים הרשומים בקורס ההכנה להתמחות אינו נמוך מחמישה עשר משתתפים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) משרד הבריאות אישר את גובה דמי ההשתתפות העצמית שייגבו על ידי בית החולים מכל משתתף;

 

 

 

 

 

 

 

(3) קורס קצר יכלול סך של 200-450 שעות לימוד; קורס ארוך יכלול לפחות 450 שעות לימוד.

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב נוסף כאמור בתקנת משנה (א), יחולק לכל בית חולים אשר מעביר קורס הכנה להתמחות, לפי החישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(1) סכום התקצוב הנוסף יחולק בעד 15 המשתתפים הראשונים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, אך לא יותר מ-450,000 שקלים חדשים לכל בית חולים לקורס קצר, ולא יותר מ-750,000 לקורס ארוך.

 

 

 

 

 

 

 

(2) לאחר תקצוב כאמור בפסקת משנה (1), וככל שיוותר תקציב לחלוקה, תחולק יתרת התקציב לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד המשתתפים שלא ניתן תקצוב עבורם לפי פסקת משנה (1), עד לסכום של 30,000 שקלים חדשים בעד כל משתתף בקורס קצר, ועד לסכום של 50,000 שקלים חדשים למשתתפים בקורס ארוך.

 

 

 

 

 

 

(ג)  עבור כל משתתף אשר בית חולים קיבל תקצוב בעדו, ולא השתתף השתתפות מלאה בקורס, המנהל רשאי לקזז סכום כספי בגובה 10% מהסכום הממוצע שחולק עבור משתתף בקורס בבית החולים האמור.

 

 

 

 

 

 

(ד) עבור כל משתתף אשר בית חולים קיבל תקצוב בעדו, אשר לא עבר בהצלחה את מבחן הסיום, המנהל רשאי לקזז סכום כספי בגובה 10% מהסכום הממוצע שחולק עבור משתתף בקורס בבית החולים האמור.

 

 

תקצוב נוסף בעד קורס תמיכה במתמחה

25.  

(א)  שני בתי החולים אשר אחוז בוגרי לימודי רפואה באוניברסיטאות לא מוכרות המתמחים בבית החולים הוא הגבוה ביותר מבין בתי החולים הציבוריים הכלליים אשר מעוניינים להעביר קורס תמיכה במתמחה, יחולק סכום תקצוב נוסף בהתאם לחישוב כאמור בתקנת משנה (ב), ובלבד שהתקיימו בו כל הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מספר המשתתפים הרשומים בקורס ההכנה להתמחות אינו נמוך מ-20 משתתפים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) משרד הבריאות אישר את גובה דמי ההשתתפות העצמית שייגבו על ידי בית החולים מכל משתתף.

 

 

 

 

 

 

(ב) סכום תקצוב נוסף כאמור בתקנת משנה (א), יחולק  לפי החישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(1) בעד 20 המשתתפים הראשונים יחולק סכום תקצוב נוסף בסך של 440,000 שקלים חדשים.

 

 

 

 

 

 

 

(2) לאחר תקצוב כאמור בפסקת משנה (1), וככל שיוותר תקציב לחלוקה, תחולק יתרת התקציב לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד המשתתפים שלא ניתן תקצוב בעדם לפי פסקת משנה (1), עד לסכום של 22,000 שקלים חדשים בעד כל משתתף.

 

 

 

 

 

 

(ג)  עבור כל משתתף אשר בית חולים קיבל תקצוב בעדו, אשר לא השתתף השתתפות מלאה בקורס, המנהל רשאי לקזז סכום כספי בגובה 20% מהסכום הממוצע שחולק עבור משתתף בקורס בבית החולים האמור.

 

 

תקצוב נוסף בעד העסקת משתתפי תכנית כוכבים לשיפור איכות הרפואה בפריפריה והקטנת פערי איוש בשנים 2023-2024

26.  

בשנים 2023 ו-2024, לבית חולים המעסיק, או המבקש להעסיק, מתמחה או מומחה צעיר שהתקבל להשתתף בתכנית כוכבים, יחולק סכום תקצוב נוסף בעד העסקת המתמחה באופן הבא:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  50,000 שקלים חדשים יחולקו בעד כל מתמחה או מתמחה עתידי אשר התקבל לתכנית כוכבים, ובלבד שבית החולים התחייב לאפשר למתמחה להשתתף בכל הפעילויות הנדרשות כחלק מתכנית כוכבים. 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בנוסף לאמור בפסקת משנה (1), סכום של 400,000 שקלים חדשים יחולק בעד כל מתמחה או מתמחה עתידי אשר התקבל לתכנית כוכבים, ובלבד שבית החולים התחייב לשלם למתמחה מלגה בסך זה, בהתאם לכללי התכנית.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  אם נפסקת העסקה של מתמחה בבית החולים, או השתתפותו של מתמחה בתכנית כוכבים, אשר חולק בעדו תקצוב כאמור, יקוזז החלק היחסי בתקצוב.

 

 

תקצוב נוסף בעד הקמת משרות  לחוקרים צעירים ומצוינים הלוקחים חלק בתכנית "מבריא"

27.  

(א)  סכום תקצוב נוסף בסך של עד 320,000 שקלים חדשים לרופא, יחולק לבתי חולים בפריפריה, בחלוקה שווה בין בתי החולים, המעסיקים מומחה צעיר או מתמחה בכיר אשר התקבל לתכנית "מבריא", ובלבד שבית החולים התחייב למתן זמן מוגן למחקר עבור הרופא בגובה של 40% משרה.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) הופסקה העסקתו של המתמחה אשר ניתן תקצוב בעדו בבית החולים, או השתתפותו המתמחה בתכנית "מבריא", יקוזז החלק היחסי בתקצוב.

 

 

תקצוב נוסף בעד סבבי הכשרה קלינית לסטודנטים ישראלים לרפואה הלומדים באוניברסיטאות מחוץ לארץ

28.  

(א)  לבית חולים אשר מבצע סבב הכשרה קלינית לסטודנטים ישראלים בשנה השישית ללימודי רפואה אשר לומדים באוניברסיטה מחוץ לארץ, יחולק סכום תקצוב נוסף ובלבד שיתקיימו בו כל הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מספר המשתתפים בכל סבב לא היה נמוך משמונה משתתפים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) משרד הבריאות אישר את גובה דמי ההשתתפות העצמית שייגבו על ידי בית החולים מכל משתתף.

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב נוסף כאמור בתקנת משנה (א) יחולק באופן הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(1) בשלב הראשון סכום התקצוב הנוסף יחולק בעד 8 המשתתפים הראשונים בכל סבב שאושר, בחלוקה שווה בין בתי החולים, אך לא יותר מ-6,000 שקלים חדשים לכל בית חולים לכל סבב בסך הכל, ולא יותר מ- 20 סבבים לבית חולים.

 

 

 

 

 

 

 

(2) בשלב השני, וככל שיישאר תקציב לחלוקה, יחולק סכום תקצוב נוסף יחולק בתי החולים עבור העסקת אחראי סבבים קליניים לסטודנטים ישראלים לרפואה בחו"ל, אשר יהיה אמון על עמידה בקשר עם משרד הבריאות והסטודנטים המשתתפים בסבבי ההכשרה הקלינית בבית חולים, ועל הבטחת הרמה הנאותה של ההכשר, וזאת עבור בית חולים אשר מעביר לפחות 5 סבבים כאמור בשנה. סכום זה לא יעלה על 15,000 שקלים חדשים לבית חולים בסך הכל.

 

 

 

 

 

 

 

(3) לאחר תקצוב כאמור בפסקת משנה (1),(2) וככל שיוותר תקציב לחלוקה, תחולק יתרת התקציב לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד המשתתפים שלא ניתן תקצוב עבורם לפי פסקת משנה (1), עד לסכום של 750 שקלים חדשים בעד כל משתתף בסבב.

 

 

 

 

 

 

(ג)  עבור כל משתתף אשר בית חולים קיבל תקצוב בעדו, ולא השתתף השתתפות מלאה בסבב ההכשרה, המנהל רשאי לקזז סכום כספי בגובה 50% מהסכום הממוצע שחולק עבור משתתף בסבב ההכשרה בבית החולים האמור.

 

 

דיווח

29. ד

בית החולים ידווח למשרד בתום כל שנת תקצוב דיווח הכולל את כל הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מספר המשתתפים בהשתתפות חלקית ובהשתתפות מלאה בכל אחד מהקורסים והתכניות לפי פרק זה;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מספר המשתתפים אשר עברו בהצלחה את מבחן הסיום של הקורס, ככל שישנו;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  עבור משתתפי תכנית כוכבים ידווח בית החולים את גובה המלגה ששולמה למשתתף, בהתאם לכללי התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) עבור משתתפי תכנית מבריא ידווח בית החולים על היקף השעות שניתנו לרופא כזמן מחקר מוגן;

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  עבור העסקת אחראי סבבים קליניים בבית החולים במסגרת תכנית סבבי הכשרה קלינית, ידווח בית החולים על היקף העסקה שנתית בפועל של אחראי כאמור.

 

 

פרק ה': צמצום זמני המתנה לניתוחים בבתי חולים

 

 

הגדרות

30.  

בפרק זה­ ­–

 

 

 

 

 

 

"דיווח תקין של ניתוחים בממשק אשפוזים" – דיווח המועבר בתום כל רבעון לאגף לפיקוח על מערך האשפוז במשרד הבריאות, הכולל את כל הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) דיווח על כלל הפעולות והאבחנות שבוצעו במערך האשפוז של בית החולים וביחידות המסופחות אליו בקודי ICD-9, בהתייחס לניתוחים במסגרת ממשק אשפוזים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) דיווח על כלל החיובים שבוצעו בבית החולים וביחידות המסופחות אליו ביחס לניתוחים במסגרת ממשק אשפוזים, בהתאם לקודים המפורטים מחירון משרד הבריאות, ובפילוח לפי הגורם המממן את הניתוח;

 

 

 

 

 

 

"מתודולוגית תש"ר" – מתודולוגיה הכוללת התייחסות טכנית ותוכנית להעברת נתונים במערכת תש"ר כפי שפורסמה באתר משרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

"ניתוחים מדווחים בתכנית לאומית למדידת זמני המתנה ברפואה " –  פעולות, פרוצדורות וניתוחים, בהתאם לקבוצות המטופלים ולתקופות הזמן שהגדיר צוות התכנית הלאומית למדידת זמני המתנה ברפואה ושפורסמו באתר המשרד;

 

 

 

 

 

 

"ניתוחים במסגרת ממשק אשפוזים" – כל הליך פולשני שמתקיימים בו אחד מהבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הליך שבוצע במסגרת אשפוז וחויב לפי מחירון משרד הבריאות בתעריף דיפרנציאלי (DRG);

 

 

 

 

 

 

 

(2) שירות שניתן במסגרת אשפוז יום כירורגי וחויב על פי התעריף המתאים במחירון משרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) שירות שחויב לפי קוד יום אשפוזG00H2  או G00H4 או G00H6 במחלקות המפורטות בתוספת הראשונה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) שירות שניתן במסגרת אמבולטורית וחויב לפי אחד מקודי השרות המפורטים בתוספת השנייה;

 

 

 

 

 

 

"תכנית לאומית למדידת זמני המתנה לניתוחים" – תכנית של משרד הבריאות שנועדה להקים מסד נתונים אוטומטי ממוחשב ומתעדכן ופיתוח מתודולוגיה לאומית למדידת זמני המתנה לניתוחים, המנוהלת על ידי צוות מומחים מחטיבת טכנולוגיות רפואיות מידע ומחקר במשרד הבריאות ובשיתוף מכון גרטנר, ושפורסמה באתר המשרד.

 

 

תנאי סף לתקצוב נוסף בעד צמצום זמני המתנה לניתוחים במערכת הציבורית

31.  

תקצוב נוסף לפי פרק זה יהיה בסך 45 מיליון שקלים חדשים, ויחולק לבית חולים כאמור בתקנות (32) עד (33) ובתנאי שבית החולים  דיווח תקין של ניתוחים בממשק אשפוזים.

 

 

תקצוב נוסף בעד פעילות לטובת הקמת מסד נתונים לאומי למדידת זמני המתנה לניתוחים

32.  

עד 25 מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף בפרק זה יחולקו לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד ביצוע פעילות לטובת הקמת מסד נתונים לאומי למדידת זמני המתנה לניתוחים, הכוללת את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מינוי נציג מטעם ההנהלה אשר ירכז את פעילות בית החולים, ובכלל זה בתחום ארגון ושיטות, מול צוות התכנית הלאומית למדידת זמני המתנה, והעביר את פרטיו המעודכנים אל המשרד עד חודש מיום פרסום התקנות, ועד סוף חודש ינואר בכל שנה שלאחר הפרסום;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מינוי אחראי מערכות מידע או מחשוב מטעם בית החולים אשר יהיה אחראי על עמידת בית החולים בלוחות הזמנים ובדרישות המקצועיות לביצוע התכנית, והעביר את פרטיו המעודכנים לידי המשרד עד חודש מיום פרסום התקנות, ועד סוף חודש ינואר בכל שנה שלאחר פרסום;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  התחייבות חתומה על ידי בית החולים אשר תוגש בתוך חודש ימים מיום פרסום התקנות, לשיתוף פעולה עם צוות התוכנית בכל הנדרש לצורך פיתוח מתודולוגיה לאומית למדידה, ולעמידה ביעדי דיווח הנתונים במסגרת התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) ביצוע השינויים הנדרשים בתהליכי עבודה קיימים בבית החולים, לצורך עמידה ביעדי התכנית, לפי לוחות הזמנים שנקבעו על ידי צוות התכנית בתיאום עם בית החולים, ובאישור האגף לפיקוח על מערך האשפוז במשרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  ביצוע  השינויים הנדרשים בתשתיות המידע הממוחשבות  לצורך עמידה ביעדי התכנית, לפי לוחות הזמנים שנקבעו על ידי צוות התכנית בתיאום עם בית החולים, ובאישור האגף לפיקוח על מערך האשפוז במשרד הבריאות;

 

 

 

 

 

 

 

(ו)  פרסום באתר האינטרנט של בית החולים את זמני ההמתנה לניתוחים מדווחים במסגרת התכנית הלאומית למדידת זמני המתנה לניתוחים,  כפי שנמדדים על ידו, תוך ציון  מתודולוגית המדידה, בתוך חודש מיום פרסום התקנות ועד לסוף חודש ינואר בכל שנה שלאחר פרסום התקנות;

 

 

 

 

 

 

 

(ז)  העברת נתונים הנדרשים לצורך עמידה ביעדי התכנית, על פי המפרט שהעביר צוות התכנית לבית החולים, באיכות ובמועדים שנקבעו על ידי צוות התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ח)  עמידה בזמן מענה, על ידי בית החולים, לבקשות השונות של צוות התוכנית שלא יעלה על 4 שבועות ממועד הפניה של הצוות;

 

 

תקצוב נוסף בעד העברת נתונים על פי מתודולוגיית תש"ר עבור פעילות חדרי ניתוח בבתי החולים

33.  

עד  20 מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף בפרק זה יחולקו לכל בית חולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד העברת נתונים בסוף הרבעון השני על נתוני הרבעון הראשון והרבעון הרביעי של השנה הקודמת, ובסוף הרבעון הרביעי על נתוני הרבעון השני והשלישי לאותה שנה,  בכל שנה, על פי מתודולוגיית תש"ר, בתחומים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יועברו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עבור רשומת תרופות, ודיווח מלא של רשומה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עבור רשומת מעבדות, ודיווח מלא של רשומה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  שלושה מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עבור רשומת דיאליזה, ודיווח מלא של רשומה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ד) שלושה מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עבור פעילות הנשמה, ודיווח מלא של רשומה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  שלושה מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודלוגית תש"ר עבור פעילות אקמו, ודיווח מלא של רשומה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ו)  שלושה מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עבור רשומת מתכלים, ודיווח מלא של רשומה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ז)  שלושה מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עבור פעילות במרפאות גסטרו, ודיווח מלא של כלל הרשומות עבור פעילות זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ח)  שני מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה יחולקו בעד יצירת ממשק דיווח נתוני פעילות על פי מתודולוגית תש"ר עברו פעילות צינתורים, ודיווח מלא של כלל הרשומות על פעילות זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ט)  מיליון שקלים חדשים מסך התקצוב הנוסף לחלק זה, ולא יותר מ- 200,000 שקלים חדשים לכל בית חולים, יחולקו בעד ביצוע תהליך ברקוד קבוע לציוד מתכלה בחדרי ניתוח ודיווח נתונים על פי דרישת המשרד.

 

 

פרק ו': צמצום ומניעת סיכוני בטיחות בבית החולים

 

 

הגדרות

34. .

בפרק זה

 

 

 

 

 

 

"מספר מיטות אשפוז מתוקננות"- כהגדרתן בתקנות ההתחשבנות ובהתאם לתוספת הראשונה לתקנות;

 

 

 

 

 

 

"בית חולים בפריפריה גאוגרפית"- כהגדרתו בתקנות ההתחשבנות;

 

 

 

 

 

 

"תחזוקת שבר"- פעולות תיקון לאחר גילוי של אי זמינות הציוד לשימוש תקין;

 

 

 

 

 

 

"תחזוקת מבנה" - כל פעולה במבנה או בתשתיות בית החולים המבוצעת לטובת אחת מהמטרות הבאות :

 

 

 

 

 

 

 

(1) שיפור ושמירה על תקינות מתקני בית החולים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) תוספת או שינוי במבנה קיים בבית החולים, המייצרת הוצאות אחזקה נוספות;

 

 

 

 

 

 

"תחזוקה מונעת" – פעולה המתבצעת לצורך שיפור ושמירה על תקינות מתקני בית החולים, או ביצוע טיפולים שוטפים למניעת תקלות שבר, המבוצעים על ידי בית החולים בפרקי זמן קבועים;

 

 

תקצוב נוסף בעד פעילות לצמצום ומניעת סיכוני בטיחות למטופלים

35.  

(א)  סך התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 5 מיליון שקלים חדשים. 

 

 

 

 

 

 

(ב) סכום התקצוב הנוסף המרבי לכל בית חולים ייקבע לפי החישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לכל בית חולים יחושב המשקל היחסי של מיטות האשפוז המתוקננות בבית החולים, מתוך סך המיטות האשפוז המתוקננות של כל בתי החולים.

 

 

 

 

 

 

 

(2) התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בפסקת משנה (1) תוכפל במקדם 1.3 לבית  חולים בפריפריה גיאוגרפית.

 

 

 

 

 

 

 

(3) התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בפסקת משנה (2) תהיה משקלו היחסי של כל בית חולים; התקצוב המרבי לכל בית חולים יחושב לפי סך התקצוב לפרק זה כשהוא מחולק במשקל היחסי של כל בית חולים.

 

 

תנאים לתקצוב נוסף בעד פעילות לצמצום ומניעת סיכוני בטיחות למטופלים

36.  

לבית חולים אשר ביצע תחזוקת מבנה, תחזוקת שבר או תחזוקה מונעת, יחולק סכום תקצוב נוסף בעד ביצוע פעולות התחזוקה בבית החולים, ובלבד שבית החולים הגיש לאישור המנהל, עבור כל שנה, את תכנית התחזוקה הכוללת את הפעולות לביצוע וההוצאה הצפויה בגינן.

 

 

דיווח

37.  

בית החולים ידווח למנהל בתום כל רבעון שלישי, דיווח החתום על ידי סמנכ"ל הכספים של בית החולים בעניין עמידת בית החולים בתכנית שהוגשה.

 

 

פרק ז': שיפור מערך ההגנה הטכנולוגי בבתי החולים

 

 

הגדרות

38.  

בפרק זה­ ­–

 

 

 

 

 

 

"סגמנטציה רשתית" - חלוקה של הרשת למקטעים בעלי מאפיניים משותפים, שיאכלסו את האלמנטים השונים של האפליקציה; שרתים ישומיים, שרתי קבצים, מסדי נתונים, שרתי web, מכשור רפואי;

 

 

 

 

 

 

"מבדק סקר סיכונים" - מבדק סקר סיכונים שבוצע על ידי משרד הבריאות במטרה לאמוד את מוכנות בית החולים להתמודדות עם איומי הסייבר ושיפור מערך ההגנה בארגון;

 

 

 

 

 

 

"XDR" - (Extended Detection & Response) תוכנה לזיהוי ותגובה של איומים המספקת הגנה מפני התקפות סייבר, גישה לא מורשית ושימוש לרעה מכל מקורות הנתונים;

 

 

 

תנאי סף

39.  

סכום נוסף לפי פרק זה יחולק לבית חולים אשר מתקיימים בו התנאים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  התכניות אשר בוצעו לפי פרק זה הוגשו לאישור יחידת הסייבר במשרד הבריאות בליווי חתימת מנהל בית החולים, המתחייב על ביצוע התכנית בהתאם לדרישות המשרד;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) קיים חיבור של כלל מערכות האבטחה בבית החולים למרכז הסייבר של משרד הבריאות טרם תחילת ביצוע התוכניות;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  בית החולים הסכים להתקין סנסור ניטור מערך הסייבר לזיהוי אנומליות של התקפות ברשת בהתאם לדרישת המשרד.

 

 

תקצוב נוסף בעד ביצוע תכנית סגמנטציה רשתית

40.  

תקצוב נוסף בסך כולל של 16.9 מיליון שקלים חדשים יחולק בשנים 2023-2024 לבית חולים בעד שיפור רמת ההגנה ברשת בית החולים ושילוב טכנולוגיית סגמנטציה רשתית, ובלבד שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בית החולים הגיש ליחידת הסייבר במשרד הבריאות תכנית לביצוע סגמנטציה רשתית, והיחידה אישרה את התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בית החולים הציג ליחידת הסייבר אסמכתאות בגין הרכש שבוצע ושאושר מראש במסגרת אישור התכנית, לצורך יישום התכנית

 

 

תקצוב נוסף בעד הטמעת טכנולוגיית XDR

41.  

תקצוב נוסף בסך כולל של 19.2 מיליון שקלים חדשים יחולק בשנים 2023-2024 לבית חולים בעד הטמעת טכנולוגיית XDR, ובלבד שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בית החולים הגיש ליחידת הסייבר במשרד הבריאות תכנית להטמעת טכנולוגיית XDR, והיחידה אישרה את התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בית החולים הציג ליחידת הסייבר אסמכתאות בגין הרכש שבוצע ושאושר מראש במסגרת אישור התכנית, לצורך יישום התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  בית החולים הקצה לפחות 150 שעות לטובת הטמעה של המערכת, לרבות באמצעות הדרכות.

 

 

תקצוב נוסף בעד ביצוע תכנית לתיקון ליקויי אבטחת מידע

42.  

תקצוב נוסף בסך של 585,000 שקלים חדשים בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024, יחולק לבית חולים בעד ביצוע תכנית לתיקון ליקויי אבטחת מידע אשר הוגשה ליחידת הסייבר במשרד הבריאות ואושרה על ידו.

 

 

תקצוב נוסף בעד ביצוע הכשרות לצוות הרפואי בבית החולים

43.  

(א)  תקצוב נוסף יחולק לבית חולים בעד ביצוע הכשרות לממונה פרטיות, ממונה אבטחת מידע ומיישמי הסייבר בבית החולים, לפי החישוב הבא, ובלבד שההכשרות אושרו מראש על ידי יחידת הסייבר במשרד הבריאות:

 

 

 

 

 

 

 

(1) 7,020 שקלים חדשים בעד ביצוע הכשרה לממונה פרטיות אחד בכל בית חולים.

 

 

 

 

 

 

 

(2) 14,040 שקלים חדשים בעד ביצוע הכשרה לממונה אבטחת מידע אחד בכל בית חולים.

 

 

 

 

 

 

 

(3) 7,020 שקלים חדשים בעד ביצוע הכשרה לעד שלושה מיישמי סייבר בכל בית חולים.

 

 

 

 

 

 

(ב) סכום נוסף כאמור בתקנת משנה (א) יחולק לבית חולים רק אם בית החולים העמיד מקורות מימון עצמאיים להשלמת יתרת עלות ההכשרות.

 

 

תקצוב נוסף בעד ביצוע סקר סיכונים

44.  

(א)  בשנת 2024 יחולק לכל בית חולים אשר ביצע פעילות כאמור בתקנה 43, סכום תקצוב נוסף בסך 70,200 שקלים חדשים בעד ביצוע סקר סיכונים אשר אושר על ידי יחידת הסייבר במשרד הבריאות, ובלבד שבית החולים הציג אסמכתאות על הזמנת הסקר.

 

 

 

 

 

 

(ב) ציון שקיבל בית חולים שביצע את הסקר כאמור בתקנת משנה (א) הנמוך מ-75 נקודות, עשוי להשפיע על סכום התקצוב הנוסף לו יהיה זכאי בית חולים בשנת 2025, ככל שייקבעו אמות המידה לחלוקת סכום נוסף בשנה זו.

 

 

דיווח

45.  

בית החולים ידווח ליחידת הסייבר במשרד הבריאות על ביצוע הפעילות לפי פרק זה בהתאם לדרישות המשרד.

 

 

פרק ח': שיפור הטיפול במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד)

 

 

הגדרות

46.  

בפרק זה­ ­–

 

 

 

 

 

 

"טריאז'" – מיון ראשוני של הפונים למלר"ד ומתן דרגת דחיפות להמשך טיפול בהתאם למצבם הרפואי, המבוצע תוך 15 דקות מרגע קבלתו של המטופל למלר"ד;

 

 

 

 

 

 

"יעד 1 - טריאז'" – קביעת דרגת דחיפות לטיפול רפואי בתוך 15 דקות מזמן רישום המטופל במשרד הקבלה;

 

 

 

 

 

 

"יעד 2 - בדיקה רפואית ראשונית" – ביצוע בדיקה רפואית ראשונית בתוך שעה מזמן רישום המטופל בקבלה על ידי רופא, עוזר רופא או עמית רופא;

 

 

 

 

 

 

"יעד 3 - זמן שהייה במלר"ד לפונים שהועברו לאשפוז" – קבלה במחלקות האשפוז בבית החולים בתוך 6 שעות מזמן הרישום במשרד הקבלה במלר"ד מדד זה מתייחס לפונים שהתאשפזו, וכולל מטופלים שדווחו בהשהיה ללא העברה מסודרת למחלקת השהייה ייעודית, במידה וקיימת בבית החולים;

 

 

 

 

 

 

"יעד 4 - זמן שהייה במלר"ד למשתחררים" – מספר המטופלים שלא אושפזו, ושוחררו ממשרד הקבלה במלר"ד בתוך 4 שעות מזמן רישום, למעט פונים שעזבו על דעת עצמם או נפטרו בעת הטיפול במלר"ד, וכולל מטופלים שדווחו בהשהיה ללא העברה מסודרת למחלקת השהייה ייעודית, במידה וקיימת בבית החולים;

 

 

 

 

 

 

"מלר''ד כללי" – מחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד), בבית חולים ציבורי-כללי, הפועל בהתאם לרישיון משרד הבריאות ומנהל המחלקה הינו מומחה ברפואה דחופה המועסק במשרה מלאה;

 

 

 

 

 

 

"מלר''ד ילדים" – מחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) ילדים, בבית חולים ציבורי-כללי, הפועל בהתאם לרישיון משרד הבריאות ומנהל המחלקה הינו מומחה ברפואה דחופה ילדים המועסק במשרה מלאה;

 

 

 

 

 

 

"נתוני תפעול" – הנתונים הבאים :

 

 

 

 

 

 

 

(1) מזהה מטופל (נתון מותמם);

 

 

 

 

 

 

 

(2) סוג מזהה מטופל (תעודת זהות, דרכון, מזהה במוסד, אחר);

 

 

 

 

 

 

 

(3) שנת לידה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) מגדר;

 

 

 

 

 

 

 

(5) מספר מזהה ביקור;

 

 

 

 

 

 

 

(6) קוד ותיאור של המלר"ד בו נרשם המטופל בקבלתו במערכת המנהלית (כללי, ילדים, נשים או יולדות);

 

 

 

 

 

 

 

(7) קוד ותיאור של האגף או יחידת מלר"ד מהמערכת הקלינית;

 

 

 

 

 

 

 

(8) קוד ותיאור של החדר במלר"ד;

 

 

 

 

 

 

 

(9) אופן ההגעה למלר"ד (לדוגמא: עצמאי, באמבולנס וכו);

 

 

 

 

 

 

 

(10) קוד ותיאור הגורם המפנה;

 

 

 

 

 

 

 

(11) קוד ותיאור הגורם המבטח (כללית, מכבי, מאוחדת, לאומית, צה"ל, אחר);

 

 

 

 

 

 

 

(12) קוד ותיאור סיבת הפניה למלר"ד מהמערכת המנהלית;

 

 

 

 

 

 

 

(13) קוד ותיאור התלונה העיקרית כפי שנרשם על ידי הרופא מהמערכת הקלינית;

 

 

 

 

 

 

 

(14) תאריך ושעת הקליטה במערכת המנהלית;

 

 

 

 

 

 

 

(15) תאריך ושעת ביצוע טריאז' בעמדת הטריאז' או לצד מיטת המטופל;

 

 

 

 

 

 

 

(16) דרגת הדחיפות שנקבעה בטריאז' מ-1 עד 5;

 

 

 

 

 

 

 

(17) תאריך ושעת ביצוע הבדיקה הרפואית הראשונית על ידי רופא או עוזר רופא או עמית רופא

 

 

 

 

 

 

 

(18) תאריך ושעת ההחלטה האחרונה של הרופא על אשפוז או שחרור או החלטה כל אחרת;

 

 

 

 

 

 

 

(19) קוד ותיאור ההחלטה האחרונה של הרופא או עוזר הרופא או עמית רופא;

 

 

 

 

 

 

 

(20) תאריך ושעת סגירת גיליון קליני במלר"ד (הסרת המטופל מרשימת המטופלים במלר"ד);

 

 

 

 

 

 

 

(21) תאריך ושעת השחרור המנהלי במשרד הקבלה;

 

 

 

 

 

 

 

(22) קוד ותיאור סוג השחרור המנהלי;

 

 

 

 

 

 

 

(23) תאריך ושעת האשפוז המנהלי מהמערכת המנהלית;

 

 

 

 

 

 

 

(24) תאריך ושעת הקבלה הסיעודית או הרפואית במחלקת האשפוז בפועל מהמערכת הקלינית במחלקת האשפוז; לעניין פסקה זו, "זמן הקבלה" – הזמן בו הגיע המטופל למחלקה המאשפזת ולא זמן ביצוע האשפוז המנהלי;

 

 

 

 

 

 

 

(25) קוד ותיאור המחלקה המאשפזת;

 

 

 

 

 

 

 

(26) קוד ותיאור אבחנות עיקריות בשחרור או בהפנייה לאשפוז;

 

 

 

 

 

 

"עוזר רופא במחלקה לרפואה דחופה בבית חולים" – כהגדרתו בסעיף 11 לתוספת השביעית לתקנות הרופאים (כשירויות לביצוע פעולות חריגות), התשס''א-2001;

 

 

 

 

 

 

"עמית רופא" – כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות (תיקון) התשפ"ג-2023;

 

 

תנאי סף לתקצוב נוסף בעד ביצוע הכשרות ורכישת ציוד במלר"ד הכללי ובמלר"ד הילדים

47.  

לבית חולים המפעיל מלר"ד כללי ובית חולים המפעיל מלר"ד ילדים יחולק סכום תקצוב נוסף בסך של עד 200,000 שקלים חדשים לכל מלר"ד, בעד ביצוע הכשרות או רכישת ציוד לצורך ביצוע סימולציה רפואית או לשיפור הטיפול הרפואי, ובלבד שיתקיימו לגביו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  נתוני התפעול של בית החולים מועברים למשרד באופן שוטף, בהיקף ובאיכות הנדרשים על ידי המשרד, באמצעות מערכת ממוחשבת שהוקמה בתיאום עם המשרד;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בית החולים מבצע טיוב והשלמת נתונים באופן תדיר לנתוני התפעול ככל שנדרש לעשות זאת על ידי המשרד;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  בית החולים ביצע הכשרות לרופאים, עוזרי רופא, עמיתי רופא, אחיות או עובדים סוציאליים המועסקים במלר"ד הכללי או במלר"ד ילדים לפי העניין בתחומי ההכשרות המפורטים בתוספת השלישית, או רכש ציוד לצורך ביצוע סימולציה רפואית או שיפור הטיפול הרפואי במלר"דים;

 

 

 

 

 

 

 

(ד) בית החולים הציג את האסמכתאות המעידות על ביצוע ההכשרה או הרכישה.

 

 

תנאים לתקצוב נוסף בעד עמידה במדדי איכות

48.  

(א)  לבית חולים המפעיל מלר"ד כללי ובית חולים המפעיל מלר"ד ילדים, יחולק סכום תקצוב נוסף בעד עמידה ביעדי מודל התמרוץ במלר"ד הכללי ובמלר"ד הילדים כמפורט בתקנות (4) עד (7), ובלבד שיתקיימו לגביו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) נתוני התפעול של בית החולים מועברים למשרד באופן שוטף, בהיקף ובאיכות הנדרשים על ידי המשרד, באמצעות מערכת ממוחשבת שהוקמה בתיאום עם המשרד;

 

 

 

 

 

 

 

(2) בית החולים מעביר את נתוני התפעול הנדרשים בהיקף הנדרש ובאיכות הנדרשת על פי הנחיות המשרד;

 

 

 

 

 

 

 

(3) בית החולים מבצע טיוב והשלמת נתונים באופן תדיר לנתוני התפעול ככל שנדרש לעשות זאת על ידי המשרד.

 

 

 

 

 

 

(ב) לצורך תקצוב כאמור בתקנת משנה (א), משרד הבריאות רשאי לבדוק את תהליכי העבודה במלר"ד ואת דיווח בתי החולים בעניין עמידה ביעדי מודל התמרוץ באמצעות ביצוע ביקורות מתוכננות וביקורות פתע.

 

 

 

 

 

 

(ג)  תקצוב כאמור בתקנת משנה (א) לא יחולק לבית חולים אשר העביר נתוני תפעול כוזבים או פעל באופן יזום להטיית הנתונים,  לרבות באמצעות עיכוב צוותי אמבולנס במלר"ד או עיכוב בפתיחת הגיליון הרפואי.

 

 

 

 

 

 

(ד) תקצוב כאמור בתקנת משנה (א) למלר"ד הכללי או למלר"ד הילדים לא יחולק בעד פעילות במלר"ד נשים או במלר"ד יולדות.

 

 

תקצוב נוסף בעד עמידה ביעד מס' 1 – טריאז'

49.  

20% מהסכום הנותר לחלוקה לאחר חלוקה כאמור בתקנה 48 יחולק לבתי החולים בעד  עמידה ביעד מס' 1 – "טריאז'", ובלבד שבית החולים העביר נתוני תפעול המאפשרים את מדידת היעד בעד 95% לפחות מהפניות למלר"ד, ולא יותר מ-2% מהמטופלים במלר"ד עברו טריאז' בפרק זמן העולה על שעה. 

 

 

יעד 2 - בדיקה רפואית ראשונית –

50.  

20% מהסכום הנותר לחלוקה לאחר חלוקה כאמור בתקנה 48 יחולק לבתי החולים בעד עמידה יעד מס' 2 – "בדיקה רפואית" ביחס ל-50% לפחות מהפונים למלר"ד, ובלבד שבית החולים העביר נתוני תפעול המאפשרים את מדידת היעד בעד 90% לפחות מהפניות למלר"ד, ולא יותר מ-20% מהמטופלים במלר"ד עברו בדיקה רפואית בפרק זמן העולה על שעתיים.

 

 

יעד 3 - זמן שהייה במלר"ד לפונים שהועברו לאשפוז

51.  

30% מהסכום הנותר לחלוקה, לאחר חלוקה כאמור בתקנה 48, יחולק לבתי החולים בעד עמידה ביעד מס' 3 – זמן שהייה במלר"ד לפונים שהועברו לאשפוז, ביחס ל-70% לפחות מהפונים למלר"ד שהועברו לאשפוז, ובלבד שלא יותר מ-20% מהפונים למלר"ד הועברו לאשפוז בפרק זמן שבין 6-12 שעות, ולא יותר מ-10% מהפונים למלר"ד הועברו לאשפוז בפרק זמן שבין 12-24 שעות, ולא יותר מ-1% מהפונים למלר"ד שהועברו לאשפוז בפרק זמן שמעל ל-24 שעות, ובלבד שבית החולים העביר את נתוני תפעול המאפשרים את מדידת היעד.

 

 

יעד 4 - זמן שהייה במלר"ד למשתחררים

52.  

30% מהסכום הנותר לחלוקה, לאחר חלוקה כאמור בתקנה 48, יחולק לבתי החולים, בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד עמידה ביעד מס' 4 – זמן שהייה זמן שהיה למשתחררים, ביחס ל-70% לפחות מהפונים למלר"ד, ובלבד שלא יותר מ-20% מהפונים למלר"ד, שלא אושפזו, השתחררו בפרק זמן שבין 4 ל-6 שעות מזמן ההגעה למלר"ד, ולא יותר מ-10% מהפונים למלר"ד שלא אושפזו השתחררו בפרק זמן שבין 6 ל-12 שעות, ולא יותר מ-1% מהפונים למלר"ד שלא אושפזו השתחררו בפרק זמן שמעל 12 שעות, ובלבד שבית החולים העביר נתוני תפעול המאפשרים את מדידת היעד.

 

 

פרק ט': פעילות במכון הרדיותרפיה

 

 

הגדרות

53.  

בפרק זה –

 

 

 

 

 

 

"מכון רדיותרפיה" – מכון הפועל במסגרת בית חולים, בעל רישיון מכשיר רפואי מיוחד על פי תקנות בריאות העם (מכשירים רפואיים מיוחדים) התשנ"ד-1994 להפעלת מאיץ קווי ו/או רישיון קרינה על פי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מכשירי קרינה לטיפול רפואי), התשכ"ח-1968 להפעלת מאיץ קווי;

 

 

 

 

 

 

"פיזיקאי רפואי" – אדם בעל תואר אקדמי  בפיזיקה רפואית,  פיזיקה כללית או הנדסה גרעינית;

 

 

 

 

 

 

"רנטגנאי ריפוי" – בוגר תכנית להכשרת רנטגנאים בבית חולים, כולל הכשרה קלינית ותואר ראשון הקשור להכשרת רנטגנאים במוסד אקדמי, אשר השלים את הקורס להכשרת רנטגנאי ריפוי של מרכז ההדרכה הלאומי להכשרת מקצועות הרדיותרפיה, ובעל שנה של הכשרה קלינית במכון רדיותרפיה.

 

 

תקצוב נוסף בעד פעילות במכון הרדיותרפיה

54.  

סך התקצוב לפי פרק זה יהיה 10 מיליון שקלים חדשים.

 

 

תנאים לתקצוב נוסף בעד פעילות במכון רדיותרפיה

55.  

(א)  התקצוב המירבי לו זכאי כל בית חולים בעד פעילות במכון רדיותרפיה לפי פרק זה, יחושב על פי סך התקציב לפרק זה כשהוא מחולק במספר בתי החולים בהם פועל מכון רדיותרפיה.

 

 

 

 

 

 

(ב) סכום תקצוב נוסף כאמור בתקנת משנה (א), יחולק לבתי חולים רק אם ביצע את הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1)  בית החולים דיווח על נתוני פעילות בתחום הרדיותרפיה בממשק אשפוזים באופן שוטף, ובהתאם לדרישות האגף לפיקוח על מערך האשפוז;

 

 

 

 

 

 

 

(2)  בבית החולים מתקיים מנגנון של ניהול איכות ובטיחות הטיפול, המדווח למשרד בהתאם לדרישה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)  בבית החולים מתבצע כיול תאי היינון והאלקטרומטרים המשמשים לכיול המאיצים במכון בהתאם לדרישת המשרד.

 

 

תקצוב בעד שיפור רמת ההכשרות והעסקת מתמחים במכון לרדיותרפיה

56.  

עד 50% מהתקצוב המרבי לו זכאי כל בית חולים לפי פרק זה, יחולק לכל בית חולים בעד ביצוע הכשרות לעובדי המכון לרדיותרפיה, ובלבד שההכשרה אושרה על ידי מנהלת תחום פיקוח ומדידות קרינה במשרד הבריאות, ובעד העסקת מתמחים במכון לרדיותרפיה, על פי החישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

(א)  10% יחולקו בעד ביצוע הכשרות בחוץ לארץ לרנטגנאי ריפוי המועסקים במכון, עד 10,000 שקלים חדשים לכל הכשרה, וכנגד אסמכתא על ביצועה.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) 10% יחולקו בעד ביצוע הכשרות בחוץ לארץ לפיזיקאים רפואיים המועסקים במכון, עד 20,000 שקלים חדשים לכל הכשרה, וכנגד אסמכתא על ביצועה.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  15% יחולקו לבית חולים בעד העסקת פיזיקאים רפואיים מתלמדים הנמצאים בהכשרה מקצועית במכון החל מחודש ינואר 2022, בעד שנת ההכשרה הראשונה או שנת ההכשרה השנייה, ובלבד שההכשרה אושרה על ידי משרד הבריאות.

 

 

 

 

 

 

 

(ד) עד 15% יחולקו בעד העסקת רופאים מתמחים במכון לרדיותרפיה, בהתאם לחישוב הבא:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לבית חולים שכמות השירותים השנתית שסיפק במכון לרדיותרפיה, על פי שימוש בקוד מחירון משרד הבריאות, עולה על 10% מהשירותים שסופקו על ידי כל בתי החולים בשנה כאמור, והמעסיק 2 מתמחים לפחות, יחולקו 15% לפי חלק זה.

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לבית חולים כאמור בפסקת משנה (1) המעסיק מתמחה אחד, יחולקו 5% לפי חלק זה.

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לבית חולים שכמות השירותים השנתית שסיפק במכון לרדיותרפיה, על פי שימוש בקוד מחירון משרד הבריאות, נמוך מ- 10% מהשירותים שסופקו על ידי כל בתי החולים בשנה כאמור, והמעסיק מתמחה אחד לפחות, יחולקו 15% לפי חלק זה.

 

 

תקצוב נוסף בעד הקמת מערך מחקר במכון לרדיותרפיה

57.  

עד 15% מהתקצוב המרבי לו זכאי כל בית חולים לפי פרק זה, יחולק , בעד העסקת מתאם מחקר במכון לרדיותרפיה, לתקופה שלא תפחת משנתיים, לטובת הקמת מערך מחקר במכון.

 

 

תקצוב נוסף בעד רכש טכנולוגיות ומכשור מתקדם למכון לרדיותרפיה

58.  

(א)  25% מהתקצוב המירבי לו זכאי כל בית חולים לפי פרק זה, יחולקו  בעד רכש טכנולוגיות ומכשור מתקדמים למכון רדיותרפיה לצורך טיפול, תכנון הטיפולים, ניהול הטיפולים, הבטחת איכות ודוזימטריה.

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב כאמור בתקנת משנה (א), יחולק לבית חולים אשר הגיש לאישור האגף לפיקוח על מערך האשפוז תכנית רכש, והציג אסמכתא לביצוע הרכש בהתאם לתכנית שאושרה.

 

 

תקצוב נוסף בעד ליווי קליני

59.  

(א)  10% מהתקצוב המירבי לו זכאי כל בית חולים לפי פרק זה, יחולקו  לבית חולים אשר מעניק ליווי קליני לבית חולים אחר בתחום הרדיותרפיה, על ידי השתתפות של נציגי בית החולים המלווה בדיונים בבית החולים האחר, וכן עבור דיונים בוועדה רב מקצועית של בית החולים המלווה במקרים טיפוליים המטופלים במכון הרדיותרפיה בבית חולים אחר

 

 

 

 

 

 

(ב) תקצוב כאמור בתקנת משנה (א) יחולק בהתאם להוצאות שהוציא בית החולים המלווה כנגד הליווי שניתן, ועד לזכאות המירבית של בית החולים לפי תקנה 55(א)."

תחילה

2.   

הוראות תיקון זה יחולו על שירותים שניתנו ופעילות שנערכה מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).

 

 

 

 

                                                     

 

תוספת ראשונה

קוד המחלקה

שם המחלקה

10350

רדיוכירורגיה במערכת העצבים

10600

השתלת מח עצם

10620

השתלת מח עצם ילדים

10800

טיפול נמרץ לב

10810

טיפול נמרץ לב ביניים

12310

טיפול נמרץ חזה ולב ילדים

12500

כירורגיה ילדים

12501

כירורגיה ילדים א

12502

כירורגיה ילדים ב

12510

אורתופדיה ילדים

12511

אורתופדיה ילדים א

12520

כירורגיה פלסטית ילדים

12525

כירורגיה קרניופציאלית

12530

אורולוגיה ילדים

12540

נוירוכירורגיה ילדים

12550

כירורגיה ילדים מוגבר

12560

כירורגיה חזה ולב ילדים

12570

כירורגיה לפרוסקופית ילדים

12580

כירורגיה נאונטלית

12600

עיניים ילדים

12800

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר ילדים

12801

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר ילדים א

12802

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר ילדים ב

12803

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר ילדים ג

12840

פה ולסתות ילדים

13000

כירורגיה כללית

13001

כירורגיה כללית א

13002

כירורגיה כללית ב

13003

כירורגיה כללית ג

13004

כירורגיה כללית ד

13005

כירורגיה כללית ה

13008

טראומה

13010

השתלת איברים

13020

טיפול נמרץ השתלת איברים

13025

כירורגיה זעיר פולשנית

13026

כירורגיה רובוטית

13030

כירורגיה פרוקטולוגית

13031

כירורגיה אנדוקרינית

13032

כירורגיה בריאטרית

13033

כירורגיה בהנחיית איזוטופים

13036

כירורגיה קולורקטלית

13038

כירורגיה לפרוסקופית

13040

טיפול נמרץ כירורגיה כללית

13050

כירורגיה

13051

כירורגיה א

13052

כירורגיה ב

13053

כירורגיה ג

13060

כירורגיה אונקולוגית

13070

כירורגיה כללית מוגבר

13080

כירורגיה שד

13100

אורתופדיה

13101

אורתופדיה א

13102

אורתופדיה ב

13103

אורתופדיה ג

13105

מיקרוכירורגיה

13108

טראומה אורתופדית

13110

כירורגיה כף יד

13111

כירורגיה כתף

13120

כירורגיה עמוד שדרה

13140

אורתואונקולוגיה

13150

אורתוכירורגיה

13152

כירורגיה ברך

13153

כף רגל סוכרתית

13154

כירורגיה כף רגל וקרסול

13155

כירורגיה מפרקים

13156

כירורגיה מפרק ירך

13180

אורתופדיה המשך טיפול

13181

אורתופדיה המשך טיפול א

13182

אורתופדיה המשך טיפול ב

13200

אורולוגיה

13201

אורולוגיה א

13202

אורולוגיה ב

13206

אורולוגיה אנדוסקופית

13210

השתלת כליה

13235

אורולוגיה לפרסקופית

13250

נוירואורולוגיה

13300

נוירוכירורגיה

13301

נוירוכירורגיה א

13302

נוירוכירורגיה ב

13306

נוירוכירורגיה זעיר פולשנית

13307

נוירוכירורגיה בסיס הגולגולת

13308

נוירוכירורגיה עמוד שדרה

13310

נוירוכירורגיה אנדוסקופית

13340

טיפול נמרץ נוירוכירורגיה

13350

נוירוכירורגיה תפקודית

13400

כירורגיה חזה ולב

13401

כירורגיה חזה ולב א

13402

כירורגיה חזה ולב ב

13410

כירורגיה חזה

13415

השתלת ריאה

13420

כירורגיה לב

13430

השתלת לב

13435

השתלת לב וריאות

13440

טיפול נמרץ כירורגיה חזה ולב

13450

טיפול נמרץ כירורגיה לב

13500

כירורגיה כלי דם

13505

כירורגיה כלי דם קטנים

13540

טיפול נמרץ כלי דם

13600

כירורגיה פלסטית

13601

כירורגיה פלסטית א

13602

כירורגיה פלסטית ב

13606

כירורגיה פלסטית של בית החזה

13607

כירורגיה פלסטית פצעי לחץ

13610

כוויות

13611

כוויות א

13612

כוויות ב

13613

כוויות ג

13640

טיפול נמרץ כוויות

13700

עיניים

13701

עיניים א

13702

עיניים ב

13703

עיניים ג

13713

אוקולופלסטיקה

13717

קטרקט

13719

מחלות וסקולריות של הרשתית

13724

ניתוחי קרנית

13800

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר

13801

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר א

13802

א.א.ג וכירורגיה ראש וצואר ב

13809

כירורגיה ראש וצואר

13900

פה ולסתות

13901

פה ולסתות א

15000

נשים

15001

נשים א

15002

נשים ב

15003

נשים ג

15016

גינקואורולוגיה

15030

גינקואונקולוגיה

16830

כירורגיה שעת חירום

16840

אורתופדיה שעת חירום

 


 

תוספת שנייה

 

קוד השירות

שם השירות

11770

כריתת ציסטה, כגון פילונידלית

17311

נתוח מיקרוגרפי בשיטת MOHS

29999

ארתרוסקופיה אבחנתית ו\או נתוחית פשוטה, ללא שתלים

31636

ברונכוסקופיה עם החדרת תומכנים לסמפונות, במסגרת אמבולטורית

36468

הזרקת חומרים חוסמי ורידים, spider veins

43219

אזופגוסקופיה עם הרחבה והחדרת תותב\תומך, במסגרת אמבולטורית

43235

אנדוסקופיה של דרכי עיכול עליונות, ללא\עם איסוף דגימה

45378

קולונוסקופיה גמישה אבחנתית, ללא\עם לקיחת דגימה, לאוכלוסיה בסיכון

45383

קולונוסקופיה עם כריתת נגע

45387

קולונוסקופיה עם הרחבה והחדרת תותב\תומך, במסגרת אמבולטורית

45905

הרחבת פי הטבעת

46080

חיתוך סוגר פי הטבעת בהרדמה כללית\אזורית

49321

לפרוסקופיה נתוחית, עם ביופסיה אחת\יותר

50590

ריסוק אבנים בכליה ע''י גלי הדף, פשוט, במסגרת אמבולטורית

52000

ציסטואורתרוסקופיה

52204

ציסטואורתרוסקופיה עם ביופסיה\פעולה כירורגית אחרת

55700

ביופסיה של הערמונית, בגישות שונות

55870

הפקת זרע באלקטרוסטימולציה

58323

רחיצת זרע והכנתו להפריה מלאכותית

58345

צנתור חצוצרות אבחנתי\טפולי, במסגרת אמבולטורית

58555

היסטרוסקופיה

58558

היסטרוסקופיה כירורגית עם ביופסיה\פעולה כירורגית אחרת

58563

היסטרוסקופיה כירורגית עם אבלציה של רירית הרחם ע''י חום

58974

החזרה של עוברים שנשמרו בהקפאה לחלל הרחם

59866

הפחתה סלקטיבית של עוברים, לרבות הנחיית US

66984

נתוח קטרקט עם השתלת עדשה, כולל עלות העדשה, במסגרת אמבולטורית

68810

צנרור צנור הדמעות, ללא\עם שטיפה

68811

צנרור צנור הדמעות, ללא\עם שטיפה, בהרדמה כללית

69436

הכנסת כפתורים לאוזן בהרדמה כללית

77012

ביופסיה\פעולה כירורגית בהנחיית CT, במסגרת אמבולטורית

77021

ביופסיה\פעולה כירורגית בהנחיית MRI, למעט שד, במסגרת אמבולטורית

88305

בדיקה היסטולוגית כולל מיקרוסקופיה ופענוח

89280

מיקרומניפולציה ב-IVF, בשיטות שונות

89290

אבחון גנטי לפני החזרת עובר לרחם על ידי נטילת דגימה ובדיקתה, PGD

L0591

ריסוק אבנים בכליה ע''י גלי הדף, מורכב, עד לריסוק סופי של האבנים, במסגרת אמבולטורית

L0787

הזרקת דפלוקס לטפול ברפלוקס משלפוחית השתן לשופכן, חד צדדי, במסגרת אמבולטורית

L0788

הזרקת דפלוקס לטפול ברפלוקס משלפוחית השתן לשופכנים, דו צדדי, במסגרת אמבולטורית

L2699

ריסוק אבנים חיצוני בבלוטות רוק ע''י גלי הדף עד לריסוק סופי של האבנים, במסגרת אמבולטורית

L2985

ארתרוסקופיה של הכתף, פשוטה, במסגרת אמבולטורית

L2986

ארתרוסקופיה של הכתף, מורכבת, במסגרת אמבולטורית

L2987

ארתרוסקופיה של המרפק\שורש\כף יד ואצבעות, פשוטה, במסגרת אמבולטורית

L2988

ארתרוסקופיה של המרפק, מורכבת, במסגרת אמבולטורית

L2989

ארתרוסקופיה של הירך, פשוטה, במסגרת אמבולטורית

L2990

ארתרוסקופיה של הירך, מורכבת, במסגרת אמבולטורית

L2991

ארתרוסקופיה של הברך, פשוטה, במסגרת אמבולטורית

L2992

ארתרוסקופיה של הברך, מורכבת, במסגרת אמבולטורית

L2993

ארתרוסקופיה של הקרסול\כף רגל ואצבעות, פשוטה, במסגרת אמבולטורית

L2994

ארתרוסקופיה של הקרסול, מורכבת, במסגרת אמבולטורית

L2995

ארתרוסקופיה פשוטה\מורכבת, למעט פעולות להן קוד מיוחד, במסגרת אמבולטורית

L2999

ארתרוסקופיה מורכבת ו\או נתוחית, עם שתלים

L4152

ברית מילה בבית חולים, למעט ילוד, במסגרת אמבולטורית

L5378

קולונוסקופיה גמישה אבחנתית, ללא\עם לקיחת דגימה

L5990

נתוח אמבולטורי זעיר, כולל הוצאת גופים זרים בהרדמה מקומית

L6414

היקמן, החדרה תחת אנגיוגרפיה

L6821

טפול בלייזר יאג לעיניים, לנבדק

L6822

טפול בלייזר ארגון לעיניים, לנבדק

L6830

יצירת נצור עורקי-ורידי לדיאליזה ללא\עם שתל מלאכותי, במסגרת אמבולטורית

L6831

צנתור טפולי של נצור\שתל לדיאליזה, ללא\עם החדרת תומכן, במסגרת אמבולטורית

L6984

השתלת עדשה תוך עינית טורית, מולטיפוקלית או מולטיפוקלית טורית, ללא עלות העדשה, במסגרת אמבולטורית

L7204

אמבוליזציה של ורידי האשך, במסגרת אמבולטורית

L7753

ברכיתרפיה, ערמונית, במסגרת אמבולטורית

L8170

הפקת זרע כירורגית מהאשך, למעט מיקרוכירורגית, Micro TESE

L8970

הפריה חוץ-גופית,IVF שלב א', כולל בדיקות הורמונליות

L8971

הפריה חוץ-גופית,IVF שלב א', ללא בדיקות הורמונליות

L8972

הפריה חוץ-גופית,IVF שלב ב', לא כולל ימי אשפוז

L8977

שאיבה והקפאת ביציות, כגון בשיטת ויטריפיקציה

L8979

החדרת ביציות שנשמרו בהקפאה לחלל הרחם, לרבות הפשרה והפריה

G0066

תיקון בקע מפשעתי\פמורלי באשפוז יום

 

תוספת שלישית

 

תחומי ההכשרות:

·  קורס טריאז';

·  קורס סדציה;

·  הכשרות אולטרסאונד ליד מיטת החולה - Point of care US בישראל;

·  הכשרות צוותים בנושא פגיעה מינית;

·  הכשרות צוותים בנושא התעללות בחסרי ישע;

·  סימולציה ברפואה דחופה;

·  סדנת טרנספורט;

·  מיומנויות תקשורת;

·  הערכה וטיפול בכאב.

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

_________________

 משה ארבל

שר הבריאות

 

 

                                                            דברי הסבר

חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק),  קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.

בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.

סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי,  וטיפול רפואי נאות בחולים.

מטרת תיקון תקנות אלו היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת הסכום הנוסף בעד ביצוע תכניות לאומיות לשיפור הרפואה בשישה תחומים שונים: שיפור מיומנויות רופאים בבתי חולים על ידי ביצוע קורסים והכשרות שונים;  צמצום זמני ההמתנה לניתוחים במערכת הציבורית; צמצום ומניעת סיכוני בטיחות בבית החולים; שיפור מערך ההגנה הטכנולוגי בבית החולים; שיפור הטיפול במחלקות לרפואה דחופה ופעילות במכון הרדיותרפיה.

 

תקנה 1

מוצע לקבוע את אמות המידה לחלוקת התקצוב בשישה תחומי תקצוב:

בפרק ד' – תקצוב בעד שיפור מיומנויות רופאים על ידי ביצוע קורסים והכשרות שונים בבית החולים.

בפרק ה' – תקצוב בעד צמצום זמני המתנה לניתוחים במערכת הציבורית, בין היתר על ידי הקמת מסד נתונים שיאפשר מדידת זמני המתנה.

בפרק ו' – תקצוב בעד צמצום ומניעת סיכוני בטיחות בבית החולים, על ידי גיבוש וביצוע תכנית עבודה להתמודדות עם סיכונים אלה.

בפרק ז' – תקצוב בעד שיפור מערך ההגנה הטכנולוגי בבית החולים, בין היתר על ידי הטמעה של מערכות שונות בבית החולים וביצוע הכשרות בנושא.

בפרק ח' – תקצוב בעד שיפור הטיפול במחלקות לרפואה דחופה בבית החולים (מלר"ד כללי, ומלר"ד ילדים) תוך עמידה ביעדים שהוגדרו בטיוטת התקנות.

בפרק ט' – תקצוב בעד פעילות במכון הרדיותרפיה בבית החולים, בין היתר על ידי ביצוע הכשרות, ביצוע פעילות מחקר וביצוע רכש למכון.

 

תקנה 2

מוצע לקבוע כי תיקון זה יחול על פעילות שבוצעה החל מיום 1 בינואר 2023, וזאת על מנת שניתן יהיה לתקצב את בתי החולים על פעילות שבוצעה לכל אורך השנה, במלוא סכום התקצוב הנוסף אשר הוקצה לשנת 2023.

 

 

 

 



[1] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' (ע) 191, (א) 239.

[2] ק"ת התשפ"ג, עמ'' 364