- תזכיר טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור שהם מרכזי ספורט

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור שהם מרכזי ספורט

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה ועם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[2] (להלן – חוק הספורט), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) למוסדות ציבור שהם מרכזי הספורט, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 19430335

פרק א': כללי

1.  כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל  לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן – הנוהל) ולפי מבחנים אלה.

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד)  שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

 

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

"אגודה" – אגודת ספורט, לרבות מועדון ספורט;

"אגודת ספורט" או "מועדון ספורט" – כהגדרתם בחוק הספורט;

"אגודה מקבלת שירותים" – אגודה שמרכז ספורט מסייע לה ונותן לה שירותים מקצועיים כאמור בפרק ג' (תחום תמיכה ב' – סיוע מקצועי לאגודות) ואשר נתנה את הסכמתה לכך;

"איגוד" או "התאחדות" לעניין ספורט – כהגדרתם בחוק הספורט;

"מבחן האיגודים" – מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט, באיגודי ספורט, באגודות ספורט ובמועדוני ספורט[4];

"מרכז ספורט" – מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, הפועל לקידום מטרות התמיכה באמצעות קידום פעילות ספורט עממי ובאמצעות סיוע מקצועי וכספי לאגודות;

"מינהל הספורט" – מינהל הספורט שבמשרד;

"ספורט" או "פעילות ספורט" – כהגדרתם בחוק הספורט;

"פעילות ספורט עממי" – פעילות ספורט, בין תחרותית ובין שאינה תחרותית, אשר רוב המשתתפים בה אינם נדרשים להיות רשומים באיגוד או בהתאחדות;

"שנת הערכה" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה; כך למשל לגבי שנת התמיכה 2024, שנת ההערכה היא השנה שמיום 1 בינואר 2023 עד יום 31 בדצמבר 2023;

"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת התמיכה.

 

3.  מטרות התמיכה

מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה הן מתן סיוע לפעילותם של מרכזי הספורט הפועלים לשם:

(1) קידום פעילות ספורט עממי לטובת שיפור בריאות הציבור וקידום אורח חיים בריא ופעיל, וסיוע לפעילות כאמור;

(2) קידום פעילותן של אגודות  וסיוע להן, באמצעות מתן שירותים, הקניית מסגרת ארגונית, ספורטיבית, חברתית וחינוכית וסיוע לפעילותן של האגודות מקבלות השירותים ולהקמתן של אגודות חדשות, לרבות במתן סיוע כספי.

 

4.  חלוקת סכום התמיכה

(א)  סך כל התקציב בתקנה יחולק לתחומים האלה:

תחום תמיכה

הפעילות הנתמכת

חלקם היחסי מסך כל התקציב, באחוזים

א'

קידום ספורט עממי

15%

ב'

ג'

סיוע מקצועי אגודות  

סיוע כספי לאגודות

38%

37%

יתרת התקציב הפנוי לחלוקה כמפורט בסעיף זה (להלן – יתרת התקציב)

10%

 

סך הכול

100%

(ב)  ועדת התמיכות תקבע את אופן חלוקת יתרת התקציב הפנוי בין תחומי תמיכה א' (קידום פעילות ספורט עממי) ו-ב' (סיוע מקצועי לאגודות) בלבד, בהתחשב, בין השאר, באלה: שיעור התמיכה שנקבע לכל תחום בשנת הכספים הקודמת, שינויים שחלו בהיקף הפעילות בכל אחד מתחומי התמיכה האמורים, מספר הבקשות לתמיכה שהוגשו באותה שנה ותקציב התקנה באותה שנה.

(ג)  בכל מקרה, סכום התמיכה המרבי הכולל בתחום תמיכה ג' (סיוע כספי לאגודות), לא יעלה על 15 מיליון שקלים חדשים בשנה.

(ד)  אם בשנה מסוימת לא הוגשו בקשות הזכאיות לתמיכה באחד מתחומי התמיכה המפורטים בסעיף קטן (א) או שבקשות התמיכה שהוגשו בתחום תמיכה מסוים אושרו במלואן ונותרה יתרה תקציבית, אזי חלקו הנותר של התקציב שנועד לאותו תחום תמיכה יחולק בין תחומי התמיכה האחרים, לפי היחס הסופי שנקבע לשנת תמיכה זו.   

(ה)  סך כל התמיכה בתחום א' תחולק לרצועות האלה:

רצועה

הפעילות

חלקם היחסי מסך כל התקציב בתחום, באחוזים

1

ארגון פעילות ספורט עממי 

95%

2

ארגון או סיוע לשליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט עממי בחוץ לארץ

5%

 

סך הכול

100%

(ו) אם בשנה מסוימת לא הוגשו בקשות הזכאיות לתמיכה ברצועה א' או ברצועה ב', בתחום תמיכה א', או שבקשות התמיכה של המוסדות שהוגשו באחת הרצועות כאמור אושרו במלואן, אזי חלקו הנותר של התקציב שנועד לאותה רצועה, יועבר למימון בקשות התמיכה ברצועה האחרת.

 

5.  הוראות כלליות

לעניין הגשת בקשות לתמיכה יחולו על מרכז הספורט מגיש הבקשה הוראות אלה:

(1) הוא הגיש בקשה לתמיכה בהתאם לנדרש לפי הנוהל והוראות מבחנים אלה;

(2) מרכז ספורט המבקש תמיכה לפי מבחנים אלה ימסור לבקשת מינהל הספורט, הוועדה או כל גורם מוסמך אחר, כל מידע או מסמך שיתבקש לצורך הטיפול בבקשתו לתמיכה; מידע כאמור יוגש במועד ובמתכונת שיורו מינהל הספורט, הוועדה או הגורם המוסמך, לפי העניין;

(3) הוא צירף לבקשתו לתמיכה תכנית מקצועית ותקציבית מפורטת לעניין הפעילות הנתמכת בשנת התמיכה, בחלוקה לפי תחומי התמיכה ורצועות התמיכה (להלן – תכנית העבודה); קבעה הוועדה כי תכנית העבודה כולה או חלקה, אינה מפורטת דיה כך שלא מתאפשר יישום האמור במבחנים אלה או בדיקה ופיקוח על מתן התמיכה, תודיע על כך הוועדה למוסד, והוא לא יהיה זכאי לתמיכה עד לתיקון התכנית להנחת דעתה של הוועדה. תכנית העבודה המתוקנת תימסר לוועדה תוך 14 ימים מיום הודעתה כאמור; סברה הוועדה כי רמת הפירוט של תכנית עבודה שהוגשה לה אינה מספקת כאמור, תנמק את קביעתה;

(4) הוא הגיש דוחות ביצוע שוטפים, דוחות פעילות רבעוניים שוטפים ודוחות שנתיים המעידים על עמידתו בתוכנית העבודה ובתנאי הזכאות לקבלת התמיכה; כל הדוחות יוגשו באופן ובמועדים שיורה מינהל הספורט; בלי לגרוע מכלליות האמור, מינהל הספורט או הוועדה רשאים להורות בדבר הגשת דוח מיוחד של רואה חשבון בהתייחס לנתונים כספיים כפי שיורו.

6.  תנאי סף כלליים לקבלת התמיכה

מרכז ספורט יהיה זכאי לבחינת בקשתו לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה אם התקיימו בו כל התנאים כמפורט להלן; התנאים האמורים בסעיף זה, למעט פסקאות (2) ו-(3), וכן התנאים לפי סעיפים 7 עד 9, 11 ו-13, לפי העניין, יתקיימו במרכז הספורט מגיש הבקשה בשנת ההערכה וכן בשנת התמיכה על פי תוכנית העבודה המוגשת למשרד:

(1) הוא מוסד ציבור כמשמעותו בסעיף 3א לחוק;

(2)  יש לו ותק של שנתיים לפחות בפעילות נושא הבקשה לתמיכה, נכון ליום 1 בינואר של שנת התמיכה;

(3) הוא בעל אישור ניהול תקין מן הרשם המתאים, לפי העניין, בהתאם לנוהל;

(4) הוא קבע בתקנון כללי אתיקה מקצועית, אשר תואמים את ערכי הליבה של הקוד האתי הגנרי ואת הוראותיו; המוסד לא יוכל להקל על דרישות הקוד האתי הגנרי, אלא רק להחמירן; במבחנים אלה, "קוד אתי גנרי" – מסמך משותף לפעילים ולעוסקים בספורט במסגרת גופי הספורט בישראל, אשר מסדיר את ערכי הליבה של הספורט בישראל ואת יחסי הגומלין בין הפעילים ונושאי תפקיד בספורט ומפורסם באתר המשרד בכתובת שלהלן:

https://www.gov.il/BlobFolder/unit/sports_administration/he/כללי%20אתיקה%20לספורט%20בישראל.pdf;

(5) הוא הציג נהלים ואמות מידה, הכוללים סדרי עדיפות שקופים ושוויוניים לפעילותו בכל אחד מתחומי התמיכה, ובכלל זה מתן סיוע מקצועי או כספי לאגודות, אשר הוגשו מראש למינהל הספורט ופורסמו באתר האינטרנט של המרכז, ובלבד שהנהלים ואמות המידה לחלוקת התמיכה על ידו עולים בקנה אחד עם העקרונות האלה:

(א) התמיכה לא תותנה בתנאים שאינם רלוונטיים למטרות התמיכה; בכלל זה, מתן התמיכה לא יהיה מותנה בתנאים שתכליתם העיקרית היא קידום אינטרסים של המרכז עצמו, למעט דרישה לציין באופן פומבי את עצם קיומה של התמיכה בקנה מידה סביר;

(ב) אמות המידה לתמיכה ייקבעו בשים לב למטרות התמיכה;

(ג) גובה התמיכה ייקבע לפי מדדים ומשתנים שמשקלם המספרי ייקבע מראש; המדדים יהיו בעיקרם מדדים אובייקטיביים וכמותיים, שאינם מצריכים הפעלת שיקול דעת משמעותי, ומשקלם של מדדים סובייקטיביים, המצריכים הפעלת שיקול דעת משמעותי, יהיה מצומצם ככל הניתן והמרכז יפרט את השיקולים הנוגעים לעניין הפעלתם במסגרת הנהלים ואמות המידה כאמור, ובכל מקרה לא יעלה על 10%; החלטת המוסד למתן ניקוד בהתאם לאמות המידה הסובייקטיביות תהיה מנומקת ותפרט את השיקולים ששקל המוסד; אגודה תוכל לקבל לעיונה את כלל ההחלטות המנומקות לפי פסקה זו, ובלבד שהגישה בקשה לכך בתוך 14 ימים ממועד ההודעה על ההחלטה; החלטות כאמור יועברו לעיונה בתוך 14 ימים ממועד קבלת הבקשה; המשרד יבחן את עמידת המרכז בהוראות אלה, מזמן לזמן; האגודות המסתייעות על ידי המוסד ינקדו את שביעות רצונן מהטיפול בהן והסיוע הניתן להן על ידי המרכז, מ 1 (מאד לא מרוצה) עד 5 (מרוצה מאד). מוסד שהציון הממוצע שלו פחת מ 3, תופחת התמיכה בו באותה שנה ב 0.5% מגובה התמיכה. פחת הציון הממוצע שלו מ 2, תופחת התמיכה בו באותה שנה ב 1%.

(ד) אופן הגשת הבקשות וכללי הדיון בהן ייקבעו בנוהלי התמיכה; האפשרות להגיש בקשות, יכול שתהיה כל השנה;

(ה)  סדרי עדיפות למתן סיוע מקצועי או כספי לאגודות יהיו שקופים ושוויוניים, לרבות זכאות למימון מקדים או למימון ביניים, ולרבות הטעמים שבגינם יסרב מרכז הספורט לתת אחד או יותר מהשירותים המפורטים במבחנים אלה;  

(ו) כל הגופים שהוא מסייע להם הם בעלי אישור ניהול תקין מן הרשם המתאים לפי העניין, למעט לעניין סיוע לגוף חדש, אם הותר לפי מבחנים אלה, שאז יציג אותו גוף אישור על הגשת מסמכים והקמת מוסדות מאת הרשם המתאים לפי העניין;

(6) מספר הנשים החברות בוועד המנהל של מרכז הספורט, או בגוף מקביל לו, לעומת כלל חברי הוועד המנהל משקף ייצוג הולם, והוא לא יפחת מ-30%;

(7) הוא מינה ממונה על מוגנות בספורט; לעניין זה, "ממונה על מוגנות בספורט" – מי שעבר הכשרה, שאושרה על ידי מינהל הספורט, לשמש ממונה על מוגנות בספורט;

(8) הוא פועל לפי התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות גוף ספורט), התשפ"א-2021[5], ועד כניסתן לתוקף – לפי התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח-1998[6];

(9)  מספר האגודות מקבלות השירותים מהמרכז, הנכללות ברשימה שהגיש המרכז למינהל הספורט, לא פחת מ-70 אגודות מקבלות שירותים, הפועלות ב-8 ענפי ספורט שונים וב-20 יישובים לפחות, ולא יפחת ממספרים אלה בשנת התמיכה; המרכז יצרף לבקשתו לתמיכה את רשימת האגודות מקבלות השירותים, נכון למועד הגשת הבקשה לתמיכה, ויעדכן את מינהל הספורט בכל שינוי שחל בה, במועד ובמתכונת כפי שיורה מינהל הספורט;

(10)  פעילותו לקידום הספורט העממי, בשנת ההערכה, כאמור בתחום תמיכה א', לא פחתה מ-15% מגובה התמיכה שניתנה לו באותה שנה;

(11) עובד מרכז הספורט או חבר בהנהלתו לא ישמש חבר הנהלה או חבר ועדה מקצועית באגודה המקבלת שירותים או סיוע כספי מאותו מרכז; אין באמור בפסקה זו כדי למנוע מנציג מרכז לכהן בהנהלת איגוד או התאחדות ספורט, אם כהונה כאמור קבועה בתקנון של אותו איגוד או התאחדות ספורט; אין באמור בפסקה זו כדי למנוע כהונה כאמור ממי שמכהן בהנהלת מרכז ספורט מטעם אגודה המקבלת שירותים או סיוע כספי, בהתאם לתקנון המרכז; הוראות פסקה זו לא יחולו אם הציג המרכז קוד אתי המותאם לפעילותו, המציג כללים ברורים ושקופים למניעת ניגוד עניינים בין המרכז, עובדיו או נושאי משרה שבו לבין אגודות מקבלות שירותים או סיוע כספי, אשר יאושר על ידי הוועדה.

 

פרק ב': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה בתחום תמיכה א' (קידום פעילות ספורט עממי)

7.  תנאי סף כלליים לקבלת תמיכה בתחום תמיכה א'  

מרכז ספורט יהיה זכאי לקבלת תמיכה בתחום תמיכה א' לפי מבחנים אלה אם הוא ארגן וסייע לקיום פעילות ספורט עממי או לשליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט עממיות בחוץ לארץ, במשך שנתיים לפחות, נכון ליום 1 בינואר של שנת התמיכה.

 

8.  תנאי סף מיוחדים לפעילות הנתמכת בתחום תמיכה א', רצועה 1 – ארגון פעילות ספורט עממי

(א)  מטרת התמיכה ברצועה 1 היא לסייע למרכז הספורט לארגן פעילות ספורט עממי בישראל, מהסוגים המפורטים להלן, ובלבד שמתקיימים לגביהם התנאים המפורטים בסעיף זה: 

(1) אירועי ספורט;  

(2) תחרויות ספורט;   

(3) פעילויות ספורט מתמשכות, כגון ליגה.

(ב)  לתמיכה לפי מבחנים אלה, בעבור תחום תמיכה א' רצועה 1, זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:

(1) הוא מארגן פעילות ספורט עממי, לבד או יחד עם גורמים אחרים, שאינם אגודות או איגודים; המרכז רשאי להסתייע בספקים חיצוניים לשם ארגון פעילות כאמור, בכפוף להוראות סעיף 9 לנוהל;

(2) היקף ההשקעה של המרכז בתחרויות ספורט ובפעילויות ספורט מתמשכות, לא יפחת מ-50% מהיקף ההשקעה הכולל שלו בפעילויות ספורט עממי;

(3) לעניין אירוע ספורט –

(א)  האירוע הוא חד-יומי ומיועד לקידום בריאות הציבור, הטמעת העיסוק בספורט כחלק מתחרות הפנאי והטמעת חשיבות העיסוק בספורט, כגון: מרוץ, צעדה, ניווט; למען הסר ספק, יובהר כי ארגון האירוע כולל גם פעילות מקדימה כהכנה לאירוע, אף אם אינה חד-יומית, המתקיימת בחודש הקודם לאירוע (למשל, אימון שבועי כהכנה לצעדה ביום ההליכה הבין-לאומי, בחודש הקודם לאירוע); 

(ב)  באירוע משתתפים 500 איש לפחות;

(ג)  מרכז הספורט מעודד את השתתפות הציבור הרחב באירוע הספורט העממי באמצעות פרסום והדרכה;

(4) לעניין תחרות ספורט – משך התחרות לא יפחת מיומיים ולא יעלה על עשרה ימים;

(5) לעניין פעילות ספורט מתמשכת –

(א)  הפעילות כוללת סדרה של מפגשים, כגון ליגה, ומשכה 8 שבועות לפחות;

(ב)  במסגרת הפעילות, מתקיימות 20 תחרויות או משחקים לפחות.

 

9.  תנאי סף מיוחדים לפעילות הנתמכת בתחום תמיכה א' רצועה 2 – ארגון או סיוע לשליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט עממי בחוץ לארץ

(א)  מטרת התמיכה לסייע למרכז הספורט לארגן או לסייע לשליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט עממי בחוץ לארץ לצורך ייצוג מדינת ישראל בחוץ לארץ וקידום הספורט העממי בישראל.

(ב) לתמיכה לפי מבחנים אלה בעבור תחום תמיכה א' רצועה 2 זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:

(1) המשלחת לא תפחת מעשרה משתתפים, אשר ישתתפו בתחרויות הספורט העממי;

(1)  בתחרות משתתפים ספורטאים מ-8 מדינות לפחות, לרבות ישראל.

 

10.אמות המידה לקבלת התמיכה בתחום תמיכה א'  

גובה התמיכה במרכזי הספורט העומדים בתנאי הסף בעבור תחום תמיכה א',  ברצועה 1 או ברצועה 2, ייקבע כלהלן:

(1) בשלב הראשון, ייקבע, בכל רצועה, הניקוד הבסיסי על סמך סכום התמיכה שאושר בשנת ההערכה ממינהל הספורט לפי מבחן האיגודים לכלל האגודות מקבלות השירותים ממרכזי הספורט הנתמכים בתחום תמיכה א', באופן שכל שקל חדש שקיבלה אגודה מקבלת שירותים ממינהל הספורט בשנה שקדמה לשנת התמיכה יהיה שווה לנקודה;

(2) בשלב השני, כל אגודה כאמור בפסקה (1) שבמועד הקובע טרם מלאו חמש שנים לפעולתה תזכה למקדם של 1.5;

(3) בשלב השלישי, ייסכמו כלל הנקודות שקיבלו כל מרכזי הספורט בעד האגודות מקבלות השירותים, והסכום שהתקבל יחולק בתקציב המוקצה בעבור רצועה 1 או רצועה 2 בתחום תמיכה א', לפי העניין, לקביעת ערך נקודה;

(4) בשלב הרביעי, ייקבע הסכום המגיע לכל מרכז ספורט ברצועה 1 או ברצועה 2, לפי העניין, על ידי הכפלת הנקודות שקיבלו כלל האגודות המקבלות שירותים ממנו, בערך נקודה.

 

פרק ג': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה בתחום ב' (סיוע מקצועי לאגודות)

11. תנאי סף מיוחדים לקבלת תמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה, בעבור תחום תמיכה ב', זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיף 6:

(1)       הוא סייע לאגודות מקבלות שירותים במשך שנתיים לפחות, נכון ליום 1 בינואר של שנת התמיכה;

(2)       האגודות מקבלות השירותים מסרו לו בכתב את הסכמתן לקבל ממנו שירותים;

(3)       הוא מספק את השירותים שלהלן, כולם או חלקם, לאגודות מקבלות השירותים, שלא בתמורה, ובלבד שהאגודה אינה מקבלת שירותים כאמור ממרכז ספורט אחר:

(א)  סיוע וייעוץ משפטי באמצעות עורך-דין;

  (ב) סיוע וייעוץ בנושאים מקצועיים, כלכליים וחשבונאיים;

(ג)  רכישת פוליסות ביטוח;

  (ד) רכישת ציוד ספורט;

  (ה) שירותי העברה מרוכזת של תשלומים שהאגודות מקבלות השירותים מחויבות להעביר לאיגודי ספורט או להתאחדויות ספורט;

  (ו) שירותי הקניית ידע מקצועי לספורטאים, למאמנים, לאוהדים ולנושאי משרה באגודות מקבלות השירותים וארגון כנסים ופעילויות הדרכה;

(ז) פרסום ושיווק ישיר;

(4)       המרכז מספק את השירותים כאמור בפסקה (3) לאגודה מקבלת שירותים שהיא אחת מאלה:

(א)  אגודה שטרם מלאו שנתיים להקמתה;

(ב)  אגודה שאושרה לה בשנת ההערכה תמיכה שוטפת לפי מבחן האיגודים, בסכום שאינו עולה על 500,000 שקלים חדשים; לעניין זה, "תמיכה שוטפת" – למעט תמיכה לפי תחום תמיכה ה' למבחן האמור; 

(5)       כל האגודות מקבלות השירותים הן בעלות אישור ניהול תקין מן הרשם המתאים לפי העניין בשנת התמיכה, למעט אגודות שטרם מלאו שנתיים להקמתן, אשר יציגו אישור על הגשת מסמכים והקמת מוסדות מאת הרשם המתאים לפי העניין.

 

12.  אמות המידה לקבלת התמיכה  

גובה התמיכה במרכזי הספורט העומדים בתנאי הסף בעבור תחום תמיכה ב', ייקבע כלהלן:

(1) בשלב הראשון, ייקבע הניקוד הבסיסי על סמך סכום התמיכה שאושר בשנת ההערכה ממינהל הספורט לפי מבחן האיגודים לכלל האגודות מקבלות השירותים ממרכזי הספורט הנתמכים בתחום תמיכה ב', באופן שכל שקל חדש שקיבלה אגודה מקבלת שירותים ממינהל הספורט בשנה שקדמה לשנת התמיכה יהיה שווה לנקודה;

(2) בשלב השני, כל אגודה מקבלת שירותים שבמועד הקובע טרם מלאו חמש שנים לפעולתה תזכה למקדם של 1.5;

(3) בשלב השלישי ייסכמו כלל הנקודות שקיבלו כל מרכזי הספורט בעד האגודות מקבלות השירותים, והסכום שהתקבל יחולק בתקציב המוקצה בעבור תחום ב', לקביעת ערך נקודה;

(4)  בשלב הרביעי ייקבע הסכום המגיע לכל מרכז ספורט, על ידי הכפלת הנקודות שקיבלו כלל האגודות המקבלות שירותים ממנו, בערך נקודה.

 

פרק ד': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה בתחום תמיכה ג' (סיוע כספי לאגודות)

13. תנאי סף מיוחדים

(א) לתמיכה לפי מבחנים אלה, בעבור תחום תמיכה ג', זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיף 6:

(1) המרכז נתן בשנת ההערכה סיוע כספי לאגודה, בעד אחד או יותר מאלה, והכל בכפוף לתנאים המפורטים בסעיף זה:

(א) קרות מצב מיוחד; 

(ב) פרויקטים מיוחדים;

(ג) השתתפות בתחרויות בין-לאומיות;

(ד) מימון הוצאות הדרושות לאגודות חדשות.

(2) מרכז רשאי ליתן לאגודה שיש לה אישור ניהול תקין מן הרשם המתאים לפי העניין ושנתמכה בשנת ההערכה לפי מבחן האיגודים (להלן – אגודה קיימת) סיוע כספי בשל קרות מצב מיוחד שהוא אחד מאלה: 

(א)  גרעון שנתי שוטף וגרעון מצטבר, לפי יחס שוטף הנמוך מ-0.7, לפי הדוח המבוקר האחרון של האגודה; המרכז יתנה את הסיוע הכספי בהגשת תכנית הבראה והתחייבות של האגודה לפעול לפיה; המרכז יוודא את עמידתה של האגודה בתכנית ההבראה כאמור; לעניין זה, "יחס שוטף" – סך הנכסים השוטפים חלקי סך ההתחייבויות השוטפות; [יצויין כי סעיף זה עדיין דורש ליבון מול החשב הכללי ועשוי להשתנות]

(ב)  אירוע חריג שהוא אחד מאלה: (א) אירוע חירום בטחוני; (ב) אירוע חירום בריאותי; (ג) אירוע בלתי צפוי שנבע בשל כוח עליון; (ד) אירוע בלתי צפוי אחר, שבשלו הטילה רשות מוסמכת מגבלות על האגודה, הפוגעות בפעילותה השוטפת, ובלבד שהאירוע לא נבע בשל מעשה או מחדל של האגודה;

(ג)  פציעת שחקן שבעקבותיה נגרמו לאגודה הוצאות מיוחדות לכיסוי הטיפול הרפואי בשחקן ולהתקשרות עם שחקן מחליף.

(ד)  השבתת מיתקן שהצריכה שכירת מיתקן חלופי המרוחק ב-10 ק"מ לפחות מהמיתקן שהושבת.

(ה)  עליית ליגה.    

(3) מרכז רשאי ליתן לאגודה קיימת סיוע כספי בעד פרויקט מיוחד שנערך באופן חד-פעמי ושמתקיימים לגביו כל אלה:

(א)  הפרויקט נערך בידי כמה אגודות במשותף ועוסק באחד מהתחומים האלה: חינוך, מוגנות בספורט, מניעת אלימות, מאבק בגזענות או קידום שוויון מגדרי, כגון: יום עיון, פעילות העשרה, כנס, סדנה וכיוצא באלה;

  (ב) משכו הכולל של הפרויקט לא יפחת מ-6 שעות;

(ג)  המרצים, המנחים או המדריכים בפרויקט, לפי העניין, הם בעלי מומחיות מקצועיות בתחום הנוגע לעניין.

(4) מרכז רשאי ליתן לאגודה קיימת סיוע כספי בעד השתתפות ספורטאים בתחרויות ספורט בין-לאומיות, ובלבד שהתחרות הוכרה כתחרות רשמית על ידי הגוף הבין-לאומי המייצג והמוכר באותו ענף ספורט, ותוצאותיה משמשות לדירוג הספורטאים המשתתפים בה;

(5) מרכז רשאי ליתן לאגודה חדשה סיוע כספי לשם מימון ההוצאות הדרושות להקמת האגודה או לקיום פעילותה, אם מתקיימים כל אלה:

(א)  הסיוע הכספי יינתן בדרך של תשלום לספקים שאיתם התקשרה האגודה בהסכם, בעבור אחת או יותר מההוצאות האלה: ביגוד, העסקת אנשי מקצוע, שכירת מיתקן, נסיעות ודמי רישום לאיגוד או להתאחדות.

  (ב) מתן הסיוע כפוף להצגת מקורות מימון עצמאיים של האגודה, בשיעור של 20% מהוצאות האגודה לפחות; לעניין זה, יוכרו גם הוצאות בשווה-כסף ושווי עבודת מתנדבים, בכפוף להוראות הנוהל.

(ג)  בפסקה זו, "אגודה חדשה" – אחת מאלה:  

(1) אגודה שטרם מלאו שנתיים מיום הקמתה;

(2) אגודה קיימת, לעניין הקמת ענף ספורט חדש במסגרתה או הקמת פעילות של מגדר נוסף (נשים או גברים) שאינו מיוצג בענף קיים באגודה. 

(6) המרכז לא ייתן סיוע כספי לאגודה בעד פעילות שהאגודה מקבלת בעדה תמיכה או מימון מהמשרד או ממשרד ממשלתי אחר; בלי לגרוע מכלליות האמור, המרכז יתנה מתן סיוע כספי לאגודה באישור בכתב מאת האגודה שלפיו היא לא קיבלה תמיכה או מימון אחר מהמשרד או ממשרד ממשלתי אחר, בעד הפעילות נושא הסיוע הכספי.

(ב)  היקף הסיוע הכספי השנתי בתחום תמיכה ג' לא יעלה, במצטבר, על 50,000 שקלים חדשים לאגודה, ולעניין אגודה רב-ענפית – 150,000 שקלים חדשים; במבחנים אלה, "אגודה רב-ענפית" – אגודה המקיימת פעילות סדירה בארבעה ענפי ספורט לפחות, ובהם ענף ספורט אישי אחד לפחות.

(ג)   בכל מקרה, היקף הסיוע הכספי לא יעלה על סכום ההוצאה שנגרמה באופן ישיר בשל העילה שבעדה ניתן הסיוע.

14. אמות המידה לקבלת התמיכה  

גובה התמיכה במרכזי הספורט העומדים בתנאי הסף בעבור תחום תמיכה ב', ייקבע כלהלן:

(1) בשלב הראשון, ייקבע הניקוד הבסיסי על סמך סכום התמיכה שאושר בשנת ההערכה ממינהל הספורט לפי מבחן האיגודים לכלל האגודות מקבלות השירותים ממרכזי הספורט הנתמכים בתחום תמיכה ג', באופן שכל שקל חדש שקיבלה אגודה מקבלת שירותים ממינהל הספורט בשנה שקדמה לשנת התמיכה יהיה שווה לנקודה;

(2) בשלב השני, כל אגודה מקבלת שירותים שבמועד הקובע טרם מלאו חמש שנים לפעולתה תזכה למקדם של 1.5;

(3) בשלב השלישי ייסכמו כלל הנקודות שקיבלו כל מרכזי הספורט בעד האגודות מקבלות השירותים, והסכום שהתקבל יחולק בתקציב המוקצה בעבור תחום ג', לקביעת ערך נקודה;

(4)  בשלב הרביעי ייקבע הסכום המגיע לכל מרכז ספורט, על ידי הכפלת הנקודות שקיבלו כלל האגודות המקבלות שירותים ממנו, בערך נקודה.

פרק ה': הוראות שונות

15. ביצוע

(א)  בכל מקרה, שיעור התמיכה של המשרד בכל תחום תמיכה ובכל רצועה לא יעלה על 90% מהסכום שהוציא מרכז הספורט בשנת התמיכה בגין הפעילות באותו תחום תמיכה ובאותה רצועה, לפי העניין.

(ב)  לא תינתן תמיכה למרכז ספורט לפי מבחנים אלה, אם לפעילות מושא בקשתו לתמיכה ניתנת תמיכה על פי מבחני תמיכה אחרים של המשרד או שהפעילות מתוקצבת בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמכת או מתוקצבת על ידי משרד ממשלתי אחר או שהממשלה משתתפת במימונה בדרך אחרת.

(ג)  תמיכה בעד הוצאות תקורה תשולם אך ורק בעד הוצאות תקורה המשויכות לפעילות הנתמכת לפי פרקים ב' ו-ג' (תחומי תמיכה א' ו-ב'), ובשיעור שלא יעלה על 22%; לעניין זה, יראו הוצאות פרסום ושיווק הנוגעות לפעילות הנתמכת של המרכז כהוצאות תקורה.  

(ד)  מצאה הוועדה כי במרכז ספורט שהוועדה אישרה את זכאותו לתמיכה באותה שנה, פסק להתקיים אחד מהתנאים למתן התמיכה לפי מבחנים אלה, יידרש המוסד להגיש לוועדה בתוך זמן סביר לפי שיקול דעתה של הוועדה, שלא יעלה על חודשיים, תכנית מפורטת לתיקון הליקוי; המוסד יידרש לסיים את ביצוע התכנית האמורה בתוך המועד שקבעה הוועדה ולא יאוחר מתום שנת התמיכה; בתקופה שבה לא התקיים תנאי מהתנאים למתן התמיכה תיפסק העברת כספי התמיכה למרכז.

(ה)  לא הוגשה תכנית לתיקון הליקוי, כאמור בסעיף קטן (ד) או שהתכנית לא בוצעה בפרק הזמן הנדרש, או שביצועה לא הביא לתיקון הליקוי, תהיה הוועדה רשאית לשלול את התמיכה ממוסד הציבור מעת שחדל לעמוד בתנאי הסף ולדרוש את השבת כספי תמיכות שניתנו לו באותה שנה, ככל שניתנו, באופן יחסי זהה לחלקה היחסי של אותה תקופה מכלל השנה.

16. מנגנון הגנה

במקרים שבהם פחת שיעור התמיכה היחסי במרכז הספורט ביותר מ-20% לעומת שנת הכספים שקדמה לשנת התמיכה, לא יפחת שיעור התמיכה במרכז הספורט מ-80% משיעור התמיכה היחסי שלו היה זכאי בשנת הכספים שקדמה לשנת התמיכה; מרכז ספורט לא יהיה זכאי להגנה לפי סעיף זה, יותר מפעם אחת בארבע שנים רצופות, זולת אם החליטה הוועדה אחרת, ומנימוקים מיוחדים שיירשמו.

 

17. תחילה ותוקף

(א)  תחילתם של מבחנים אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023); על אף האמור, תחילתם של סעיפים 6(6) ו-(7) ו-8(ב)(2) ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).  

(ב)  תוקפם של פרקים ג' ו-ד' למבחנים אלה עד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026); על אף האמור, תוקפה של פסקה (2) בהגדרה "אגודה חדשה" שבסעיף 13(א)(5) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023).

18. הוראות שעה

על אף האמור במבחנים אלה –  

(1) עמידתם של המרכזים בתנאי הזכאות לתמיכה לפי מבחנים אלה, לשנת התמיכה 2023, תיבדק לפי נתוני אותה שנת תמיכה, ולא לפי נתוני שנת ההערכה; בשלב הראשון, ייקבע גובה התמיכה לפי הצהרה שיגישו המרכזים ובה יפרטו את אופן עמידתם בתנאי הזכאות לתמיכה לפי מבחנים אלה; בשלב השני, תיבדק עמידתם של המרכזים בתנאי הזכאות לתמיכה לפי נתוני שנת התמיכה 2023 וזאת לא יאוחר מיום כ"ב באדר ב' התשפ"ד (1 באפריל 2024). 

(2) בשנים 2023 ו-2024 יקראו את סעיף 6(9) כך:

(א) במקום "70" יבוא "50";

(ב) במקום "8" יבוא "6";

(ג) במקום "20" יבוא "15".

 

19. ביטול

(א) מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות ציבור (מרכזי ספורט הישגי)[7] – מבוטלים.

(ב) מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות ציבור לתמיכה בפעולות ספורט עממיות[8] מבוטלים.

 

 

_____________ התשפ"ג (___________ 2023)

מיקי מכלוף זוהר

שר התרבות והספורט

(803-35-2023-000034)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב,עמ' 34.

[2] ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.

[3] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

[4] י"פ  התשפ"ב, עמ' 2236, עמ' 9702 ו-11102.

[5] ק"ת התשפ"א, עמ' 1698.

[6] ק"ת התשנ"ח, עמ' 1132.

[7] י"פ התשס"ט, עמ' 4095.

[8] י"פ התשנ"ב, עמ' 4687; התשס"ו, עמ' 525.