טיוטת כללים

 

א. שם הכללים המוצעים

כללי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (נהלים לעניין ישיבות גיבוש הסדרי תשלומים שמנהל נציג רשם בהליכי חדלות פירעון), התשפ"ג-2023

 

ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם

פרק י"ב לחלק ג' בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח- 2018 (להלן: החוק) מסדיר את אופן ניהולם של הליכי חדלות פירעון לגבי חייב שהוא יחיד בעל חובות בסכום נמוך. הליכים אלה מתנהלים במלואם בפני רשם הוצאה לפועל ייעודי להליכי חדלות פירעון אשר הוסמך לכך לפי החוק (להלן: רשם חדלות פירעון), והחוק קובע ביחס אליהם, באופן ייחודי, חובה לקיים ישיבה מקדימה שמטרתה גיבוש הסדר תשלומים בין היחיד לנושיו עוד בטרם שיינתן צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד. החוק מורה כי הגורם שינהל את הישיבה יהיה נציג רשם חדלות הפירעון (להלן: נציג הרשם). בהתאם לסמכותו של מנהל מערכת ההוצאה לפועל לפי סעיף 191(ז) לחוק, מוצעת להלן טיוטת כללים שנועדה לקבוע נהלים לגבי הזימון לישיבות גיבוש הסדרי תשלומים שמנהל נציג הרשם, ולגבי אופן ניהולן של ישיבות אלה.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:


 

טיוטת כללים מטעם מערכת ההוצאה לפועל:

טיוטת כללי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (נהלים לעניין ישיבות גיבוש הסדרי תשלומים שמנהל נציג רשם בהליכי חדלות פירעון), התשפ"ג-2023

בתוקף סמכותי לפי סעיף 191(ז) לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח- 2018[1] (להלן – החוק) אני קובע כללים אלה:

 

 

פרק א': זימון ישיבה לגיבוש הסדר תשלומים

עיון נציג הרשם בבקשת היחיד לצו פתיחת הליכים ובמידע נוסף וזימון ישיבה

1.   

הורה רשם הוצאה לפועל ייעודי להליכי חדלות פירעון שהוסמך לפי סעיף 188 לחוק (להלן בכללים אלה – רשם חדלות פירעון) על זימון ישיבה לגיבוש הסדר תשלומים בין יחיד בעל חובות בסכום נמוך (להלן בכללים אלה – היחיד) לבין נושיו בהתאם להוראות סעיף 190 לחוק (להלן בכללים אלה - הישיבה), יעיין נציג הרשם בבקשה לצו לפתיחת הליכים שהגיש היחיד ובמסמכים שצורפו לה וכן במידע נוסף אם התקבל לפי סעיף 190 לחוק, וישלח הזמנה לישיבה בהתאם להוראות כללים אלה.

הזמנה לישיבה

2. 4

(א)  הזמנה לישיבה לגיבוש הסדר תשלומים תיערך לפי טופס א שבתוספת ותישלח ליחיד ולנושים שציין היחיד בבקשה לצו לפתיחת הליכים שהגיש (להלן בכללים אלה – הצדדים).

 

 

(ב) בהזמנה יצוינו מועד הישיבה והמקום בו תתקיים הישיבה.

 

 

(ג)  בהזמנה לישיבה שתישלח ליחיד יתבקש היחיד להעביר אל נציג הרשם, בכתב ועד שבעה ימים לפני מועד הישיבה, הצעה להסדר תשלומים שתהווה מצע לדיון בישיבה.

דחיית מועד ישיבה

3.   

הצדדים רשאים להגיש בקשה לשינוי מועד הישיבה. לשם החלטה בבקשה נציג הרשם יהיה רשאי לבקש השלמות או אסמכתאות לפי שיקול דעתו. נציג הרשם רשאי לשנות את מועד הישיבה בהתאם, הודעה על שינוי מועד תישלח לצדדים.

 

 

פרק ב': ניהול ישיבה לגיבוש הסדר תשלומים

נוכחות הצדדים

4.   

(א)  על היחיד להיות נוכח בעצמו בישיבה גם אם הוא מיוצג, ולשתף פעולה עם נציג הרשם.

 

 

(ב) היחיד רשאי להביא עמו לישיבה כל מלווה.

 

 

(ג)  במקרה שהיחיד לא התייצב יערוך נציג הרשם תרשומת על אי התייצבות היחיד, ויקבע מועד חדש לישיבה. לא התייצב היחיד למועד הישיבה המעודכן, ימסור נציג הרשם דיווח על אי התייצבות היחיד לרשם חדלות הפירעון.

ניהול  הישיבה על ידי נציג רשם אחר

5.   

אם נבצר מנציג הרשם להשתתף בישיבה במועד שנקבע, מכל סיבה שהיא, ניתן יהיה לקיים את הישיבה, על ידי נציג רשם אחר; לא ניתן היה לקיים את הישיבה על ידי נציג רשם אחר במועד שנקבע, ידחה נציג הרשם את מועד הישיבה למועד אחר ויחולו הוראות סעיף 3.

ניגוד עניינים

6.   

מצא נציג הרשם לאחר עיון בבקשת היחיד לצו פתיחת הליכים ובמידע נוסף אם התקבל לפי סעיפים 190 או 191 לחוק כי הוא עלול להימצא בניגוד עניינים בשל עניין אישי, יודיע על כך לרשם חדלות הפירעון אשר יחליט על העברת הליך גיבוש הסדר התשלומים לטיפולו של נציג רשם אחר.

אופן ניהול הישיבה

7.   

(א)  נציג הרשם ינהל את הישיבה באופן ענייני ומקצועי.

 

 

(ב) בתחילת הישיבה נציג הרשם:

 

 

 

(1) יציג את עצמו ויבקש מכל אחד מהצדדים להציג את עצמו;

 

 

 

(2) יסביר לצדדים את מהות ההליך, את המצופה מהצדדים במסגרת ישיבת ההסדר, את היתרונות של גיבוש הסדר ואת ההשלכות של  אי הגעה להסדר והמשך התהליך במקרה של אי הגעה להסדר;

 

 

 

(3) יציג את יכולתו הכלכלית של היחיד כפי שעולה מהבקשה לצו לפתיחת הליכים, מהמסמכים שצורפו לה ומהמידע הנוסף שהתקבל, למעט מידע כאמור לפי סעיף 104(ג) לחוק אלא אם ניתנה הסכמת היחיד להציגו;

 

 

 

(4) יציג את הצעת ההסדר שהוצעה על ידי היחיד;

 

 

(ג)  נציג הרשם רשאי להציג ליחיד שאלות שנועדו לקדם את ההגעה להסדר תשלומים; הנציג יאפשר לנושים להציג ליחיד שאלות כאמור, במסגרת ניהול הישיבה.

סיכום הישיבה והגשת תוצאותיה הסופיות לרשם

8.   

(א)  נציג הרשם יערוך סיכום בכתב לישיבה, אשר ייערך באופן מקצועי ותמציתי תוך שיקוף עיקרי הדברים שעלו בה. הסיכום ייערך בהתאם לטופס ב שבתוספת וייכללו בו כל הפרטים הכלולים שם, ורשאי נציג הרשם לכלול בסיכום פרטים נוספים.

 

 

(ב) סיכום הישיבה יישלח תחילה ליחיד ולנושים, ובמסגרת שליחתו הנושים יתבקשו למסור את עמדותיהם להסדר התשלומים המוצע. בשים לב לעמדות הנושים יהיה נציג הרשם רשאי לפנות ליחיד לשם שיפור הצעתו ולפנות לנושים לשם קבלת עמדתם ביחס להסדר המשופר שהוצע.

 

 

(ג)  נציג הרשם יגיש לרשם חדלות הפירעון את סיכום הישיבה הסופי ובמסגרת זו יפרט בפני הרשם את עמדות הנושים והאם התקיימו התנאים לעניין הסדר תשלומים מוסכם כמובנו בסעיף 192 לחוק או התנאים להעברת הסדר תשלומים לטיפול הרשם בהתאם לסעיף 193 לחוק.

 

תוספת

 

טופס א

(סעיף 4(א))

 

אל  ________

מאת יחידת חדלות פירעון בלשכת ההוצאה לפועל ב______       תאריך________

מספר תיק חדלות פירעון_________________

בעניין היחיד  _______________

מספר זיהוי היחיד  ___________

 

הזמנה לישיבה לגיבוש הסדר תשלומים לפי סעיף 191 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018

1.בהתאם להוראות סעיף 190 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן – החוק) רשם הוצאה לפועל ייעודי להליכי חדלות פירעון עיין בבקשת היחיד למתן  צו לפתיחת הליכים והורה ביום ________על זימון ישיבה לגיבוש הסדר תשלומים לפני נציג רשם חדלות פירעון (להלן- נציג הרשם).

2.הינך מוזמן להתייצב לישיבה לגיבוש הסדר תשלומים,  ביום_______ בשעה ______ ב ____________.

3. מטרת הישיבה לגבש הסדר תשלומים בין היחיד לנושים או חלקם בשלב מוקדם ובטרם יינתן צו פתיחת הליכים.

4. היחיד, מתבקש להעביר הצעת הסדר, בכתב, עד שבעה ימים לפני מועד ישיבת ההסדר.

לתשומת הלב:

בפתח הישיבה יתבקש היחיד להזדהות בתעודה מזהה.

באי כוח יתבקשו להציג ייפוי כוח*. 

 

* יש להציג ייפוי כוח במקרה בו היחיד לא הפקיד ייפוי כוח בתיק, המייפה את עורך הדין לייצג את היחיד או במקרה בו נושה המיוצג במסגרת הישיבה אינו מיוצג כזוכה בתיק ההוצאה לפועל, או כאשר לישיבה מתייצב עו"ד שאינו ב"כ הזוכה בתיק ההוצאה לפועל, או כאשר מדובר בנושה שאינו מנהל תיק לגביית החוב בהוצאה לפועל.

______________                                                       ___________________

תאריך                                                                              שם נציג הרשם וחתימתו

 

 

טופס ב

(סעיף 9)

 

יחידת חדלות פירעון בלשכת ההוצאה לפועל ב______      

מספר תיק _________________

בעניין היחיד  _______________

מספר זיהוי היחיד  ___________

סיכום ישיבת הסדר תשלומים

ביום _______ קיים נציג רשם הוצאה לפועל ייעודי להליכי חדלות פירעון (להלן ובהתאמה: "נציג הרשם", ו"רשם חדלות הפירעון") ישיבה לגיבוש הסדר תשלומים בין היחיד ובין הנושים בהתאם להוראות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן: חוק חדלות פירעון):

נוכחים:

מטעם היחיד:

1._________

2._________

מטעם הנושים:

1._________

2._________

מצבו הכלכלי של היחיד כפי שעולה מהבקשה והמסמכים שצורפו לה:

_______________________________________

_______________________________________

 

מידע נוסף שציין היחיד במעמד הישיבה ומסמכים שהוצגו בדיון:

_______________________________________

_______________________________________

 

מידע שהתקבל מגורמי מידע לרבות מידע על נכסים:

_______________________________________

_______________________________________

 

 

מצבת חובות , תשלומי עבר:

_______________________________________

_______________________________________

 

 

תאריך פתיחת התיק

מספר תיק

שם נושה

קרן החוב

סכום חוב בפתיחה (כולל שכ"ט א'  ואגרה)

סכום חוב עדכני

תשלומים ששולמו ע"ח החוב

 

 

 

 

 

 

 

 

הצעת היחיד להסדר תשלומים שהוגשה לפני ישיבת ההסדר:

_______________________________________

_______________________________________

 

לאחר שעיינתי בבקשת היחיד, במסמכים שצורפו לה ובמידע שהתקבל מגורמים בהתאם לסעיף 104(ב)(3) לחוק חדלות פירעון, ולאחר שהסברתי לצדדים שנכחו בישיבה את מהות ההליך לגיבוש הסדר תשלומים ואת זכויותיהם וחובותיהם של הצדדים במסגרתו, ולאחר שהבהרתי ליחיד מה יהיו זכויותיו וחובותיו ובין השאר זכותו לדמי מחיה, אם יינתן לגביו צו לפתיחת הליכים, נדונה בישיבה הצעת ההסדר שהעביר היחיד לבקשתי לפני הישיבה.

 

סיכום ועמדת נציג הרשם לרבות התייחסות להצעה כפי שהתגבשה במסגרת הישיבה:

_______________________________________

_______________________________________

 

סיכום הישיבה מועבר אל רשם חדלות הפירעון ונשלח ליחיד ולנושים.

 

______________                                                       ___________________

תאריך                                                                              שם נציג הרשם וחתימתו

 

 

 

_________ התשפ"ג            ___________2023                     

 

 

______________________

אורי ולרשטיין

מנהל מערכת ההוצאה לפועל

 

           

דברי הסבר

כללי     פרק י"ב לחלק ג' לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח- 2018 (להלן – החוק) מסדיר את אופן ניהולם של הליכי חדלות פירעון לגבי יחיד בעל חובות בסכום נמוך, שהוא יחיד שסך חובותיו אינו עולה על סכום שנקבע בחוק, העומד כיום על 161,236.45 שקלים חדשים. בשונה מהליכי חדלות פירעון שלא חל עליהם הפרק האמור, הליכים בעניינם של יחידים בעלי חובות בסכום נמוך מתנהלים במלואם בפני רשם הוצאה לפועל ייעודי (להלן – רשם חדלות פירעון), אשר מחליף בהקשר זה הן את בית משפט השלום והן את הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

במסגרת ההסדר הייחודי לגבי יחידים בעלי חובות בסכום נמוך קבע המחוקק חובה לערוך ניסיון מקדים לגבש הסדר תשלומים עוד בטרם שיינתן צו לפתיחת הליכים בעניינו של היחיד. כמוסבר בדברי ההסבר להצעת החוק, בבסיס החובה האמורה שתי תכליות עיקריות – הראשונה היא הרצון לנסות ולסיים את ההליכים במהירות בלא צורך בהליך חדלות פירעון שכרוך בעלויות רבות לכל הצדדים וכן למערכת המינהלית. התכלית השנייה היא הרצון למצות את אפשרויות גביית החוב בטרם מתן צו לפתיחת הליכים והרצון להבטיח שלא ייעשה שימוש לרעה בהליכי חדלות הפירעון.[2]

בהקשר זה נקבע סעיף 191 לחוק, העוסק בקיום ישיבות לגיבוש הסדר תשלומים כאמור, לאחר שרשם ההוצאה לפועל הורה על זימונן. ישיבות אלה מנוהלות על ידי נציג רשם כהגדרתו בחוק. להלן לשון הסעיף:

191.   (א)   הורה רשם הההוצאה לפועל על זימון ישיבה לגיבוש הסדר תשלומים, ישלח עובד מערכת ההוצאה לפועל שהסמיך לכך מנהל מערכת ההוצאה לפועל (בפרק זה – נציג הרשם) הזמנה לישיבה, ליחיד ולנושים שציין היחיד בבקשתו לצו לפתיחת הליכים.

       (ב)   הישיבה לגיבוש הסדר תשלומים תיערך במקום ובמועד שייקבע בהזמנה, ובלבד שתתקיים בתוך 30 ימים מהיום שרשם ההוצאה לפועל הורה על זימונה; נציג הרשם ינהל את הישיבה.

       (ג)    על היחיד מגיש הבקשה להתייצב לישיבה ולשתף פעולה עם נציג הרשם;.

       (ד)   לשם גיבוש הסדר התשלומים, ובמידה הנדרשת לכך, רשאי נציג הרשם לעיין במסמכים שצירף היחיד לבקשה לצו לפתיחת הליכים ולדרוש מכל גורם המנוי בסעיף 104(ב)(3) שברשותו מידע על היחיד כאמור באותו סעיף, למסור לידיו את המידע.

       (ה)   בתחילת הישיבה יסביר נציג הרשם לצדדים את מהות הליך גיבוש הסדר התשלומים ואת זכויותיהם וחובותיהם במסגרתו, ובכלל זה יבהיר ליחיד מה יהיו זכויותיו וחובותיו, ובין השאר זכותו לדמי מחיה, אם יינתן לגביו צו לפתיחת הליכים.

       (ו)    השר רשאי לקבוע הוראות לעניין הכשירות הנדרשת מנציגי הרשם, ורשאי הוא, באישור ועדת החוקה, ועל אף האמור בסעיף קטן (א), לקבוע כי הסמכות הנתונה לפי סימן זה לנציג הרשם תהיה נתונה למי שאינו עובד המדינה, ולקבוע הוראות לעניין כשירותו ושכרו.

       (ז)    מנהל מערכת ההוצאה לפועל יקבע נהלים, לעניין זימון לישיבות גיבוש הסדרי התשלומים, מועדן ואופן ניהולן, ויפקח על קיומן, בין היתר באמצעות ביצוע בדיקות תקופתיות.

 

טיוטת כללים זו מוצעת בהתאם לסמכות מנהל מערכת ההוצאה לפועל הקבועה בסעיף 191(ז) לחוק המצוטט לעיל, ומטרתה לקבוע נהלים בקשר עם זימון ישיבות גיבוש הסדר תשלומים ואופן ניהולן.

סעיף 1 סעיף 191(ד) לחוק אשר צוטט לעיל קובע כי לשם גיבוש הסדר התשלומים, ובמידה הנדרשת לכך, נציג הרשם רשאי לעיין במסמכים שצירף היחיד לבקשה לצו לפתיחת הליכים ולדרוש מכל גורם המנוי בסעיף 104(ב)(3) לחוק שברשותו מידע על היחיד כאמור באותו סעיף, למסור לידיו את המידע. מהניסיון המצטבר עולה כי ללא עיון במסמכים לא ניתן לגבש עמדה ביחס לתיק ועל כן, עם העברת התיק לידי נציג רשם ההוצאה לפועל, עליו לעיין וללמוד את בקשת היחיד לצו פתיחת הליכים וכן לעיין במידע שהתקבל לפי סעיף 190 לחוק. עיון בבקשת היחיד על צרופותיה ועיון במידע שהתקבל לפי סעיף 190 לחוק, יתנו לנציג תמונה כוללת על מצבו של היחיד ויסייעו לו לגבש את ההצעה הראשונית להסדר שתהווה בסיס לדיון בישיבה שתתקיים לפניו.

סעיף 2 הזמנה לישיבה תישלח בהתאם לנוסח טופס א' שבתוספת ויצוינו בה המועד והמקום בו תתקיים הישיבה. יצוין כי בהתאם להוראת סעיף 191(ב) לחוק שצוטט לעיל, הישיבה תתקיים בתוך 30 ימים מהיום שבו הורה הרשם על זימונה.

על מנת להגביר את אפקטיביות הישיבה, יתבקש היחיד לשלוח מבעוד מועד הצעה להסדר תשלומים, שתהווה מצע לדיון בישיבה שתתקיים.

סעיף 3 מוצע לקבוע כי נציג הרשם רשאי לדון בבקשה לדחיית מועד הישיבה, ולשנות את מועדה, וכי הודעה על שינוי מועד תישלח לצדדים להליך.

סעיף 4 היחיד חייב לנכוח בישיבה, גם אם יש לו ייצוג, והוא רשאי להביא מלווה. אם היחיד אינו מתייצב, הישיבה לא תתקיים וייקבע לה מועד חדש. אם היחיד לא יגיע גם למועד החדש, יימסר דיווח על כך לרשם חדלות הפירעון.

סעיף 5 אם נבצר מנציג הרשם להגיע לישיבה, תתקיים הישיבה ככל הניתן על ידי נציג אחר ואם הדבר אינו אפשרי, יידחה מועד הישיבה.

סעיף 6 מחובת נציג הרשם להודיע לרשם חדלות הפירעון על חשש אפשרי לניגוד עניינים, ולפעול בהתאם להנחיות הרשם. יצוין כי לכאורה הסיכוי כי הדבר יקרה נמוך, משום שמדובר בנציגים שהם עובדי מדינה ושאינם עורכי דין.

סעיפים 8-7   עניינם בניהול הישיבה, הגשת סיכומה להתייחסות הנושים והיחיד ובסופו של תהליך הגשת הסיכום הסופי לרשם חדלות הפירעון. במסגרת הסיכום המוגש לרשם יפורטו עמדות הנושים והאם התקיימו התנאים לעניין הסדר תשלומים מוסכם כמובנו בסעיף 192 לחוק או התנאים להעברת הסדר תשלומים לטיפול הרשם לפי סעיף 193 לחוק.



[1] ס"ח התשע"ח, עמ' 310; התשפ"ג, עמ' 171.

[2] הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ו-2016, הצ"ח הממשלה 1027, עמ' 700.