טיוטת כללים

 

א. שם הכללים המוצעים

טיוטת כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (מס' 2) (הוראת שעה) (תיקון מס' ...), התשפ"ד-2023

ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם

כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (מס' 2), התשע"ד-2013 (פטור הסוג) הותקנו לראשונה בשנת 2013, והן נועדו לפטור מובילים באוויר מהחובה לקבל היתר פרטני לגבי הסדרים תפעוליים וטכניים מסוימים, וכן לגבי מספר הסדרים המקובלים בתחום הטיסות, כמו הסדרי נוסע מתמיד והסדרי קישוריות. בשנת 2018 תוקן פטור הסוג, והוא הוחל גם על הסדרים שבאופן מהותי אינם פוגעים בתחרות ואשר נועדו למטרה לגיטימית. כחלק מהתיקון האמור אף הוארך תוקף פטור הסוג לתקופה של חמש שנים – עד ליום ה-1 בדצמבר 2023.

מטרת התיקון המוצע היא לחדש את פטור הסוג לתקופה של חמש שנים, זאת בהתחשב בניסיון שנצבר ברשות התחרות מאז הותקן לראשונה. כן מוצע להתאים את נוסח הוראות פטור הסוג לתיקון מס' 21 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, אשר שינה, בין השאר, את שם החוק ל"חוק התחרות הכלכלית" ואת שם בית הדין  ל"בית הדין לתחרות".

ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:


 

טיוטת כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (מס' 2) (הוראת שעה) (תיקון מס'...), התשפ"ד-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 15א לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988,[1] ובאישור הוועדה לפטורים ולמיזוגים, אני קובעת כללי פטור סוג אלה:

תיקון השם

1.  

בכללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (מס' 2), התשע"ד-2013[2] (להלן – הכללים העיקריים) במקום השם יבוא: "כללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (מס' 2), התשע"ד-2013".

תיקון הפתיח

2.  

בכללים העיקריים, בפתיח במקום "ההגבלים העסקיים" יבוא "התחרות הכלכלית".

תיקון סעיף 1

3.  

בסעיף 1 לכללים העיקריים, בהגדרה "בית הדין", במקום "להגבלים עסקיים" יבוא "לתחרות".

תיקון סעיף 7א

4.  

בסעיף 7א לכללים העיקריים, המילים "להגבלים עסקיים" יימחקו;

תיקון סעיף 8

5.  

בסעיף 8 לכללים העיקריים, במקום "י"ח בכסלו התשפ"ד (1 בדצמבר 2023)" יבוא "י"ג בכסלו התשפ"ט (1 בדצמבר 2028)".

תחילה

6.  

תחילתם של כללים אלה ביום י"ח בכסלו התשפ"ד (1 בדצמבר 2023).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

 מיכל כהן

הממונה על התחרות

 

 

__________________

 ניר ברקת

שר הכלכלה

 

דברי הסבר

סעיף 4 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 (החוק) אוסר על עשיית הסדר כובל (כהגדרתו בסעיף 2 לחוק) בלא אישור או היתר מבית הדין לתחרות או פטור מהממונה על התחרות (הממונה). לצד זאת, סעיף 15א לחוק מסמיך את הממונה לקבוע פטורי סוג אשר – כשמם – פוטרים צדדים מהצורך לקבלת אישור או היתר כאמור, ביחס לסוגי הסכמים מסוימים ובכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בכל פטור סוג. באופן זה, שיתופי פעולה לגיטימיים ושכיחים מוכשרים ללא היתר מראש וזאת לטובת יצירת סביבה עסקית יעילה ודינמית. התקנת פטור סוג בידי הממונה מותנית באישור הועדה לפטורים ומיזוגים ובחתימת שר הכלכלה, ותוקפו של פטור הסוג הוא עד 5 שנים. ניתן לחדש ולתקן את פטורי הסוג מעת לעת לתקופות נוספות שלא יעלו על חמש שנים בכל פעם.

מכוח סמכות זו, הותקנו בשנת 2013 כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (מס' 2), התשע"ד-2013 (פטור הסוג). פטור הסוג חל על הסדרים מקובלים בתחום התעופה. במקור פטור הסוג פטר רק הסדרים תפעוליים וטכניים העומדים בתנאים מסוימים, וכן הסדרים פרטניים כמו הסדרי נוסע מתמיד והסדרי קישוריות. אולם בשנת 2018, כחלק ממגמה כללית בתחום פטורי הסוג של מעבר למשטר של הערכה עצמית  (Self-Assessment) תוקן פטור הסוג, והוא הוחל גם על הסדרים שבאופן מהותי אינם פוגעים בתחרות ואשר נועדו למטרה לגיטימית.[3] כחלק מהתיקון האמור אף הוארך תוקף פטור הסוג לתקופה של חמש שנים – עד ליום ה-1 בדצמבר 2023.

מטרת התיקון המוצע היא לחדש את פטור הסוג לתקופה של חמש שנים, זאת בהתחשב בניסיון שנצבר ברשות התחרות מאז הותקן לראשונה ותוקן לאורך השנים. כן מוצע להתאים את נוסח הוראות פטור הסוג לתיקון מס' 21 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, אשר שינה, בין השאר, את שם החוק ל"חוק התחרות הכלכלית" ואת שם בית הדין ל"בית הדין לתחרות".



[1] ס"ח התשמ"ח, ע' 128; ס"ח התשפ"ג, ע' 406.

[2] ק"ת התשע"ד, ע' 278; ק"ת התשע"ט ע' 1444.

[3] כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר) (תיקון), התשע"ט-2018