תזכיר טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס ...), התשפ"ג-2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

דברי הסבר. 6


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס ...), התשפ"ג-2023

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם מדינות שונות אשר קובעים, בין היתר, שיעור מכס מופחת לטובין המיובאים ממדינות מולן נכרת הסכם סחר. יבואן המבקש ליהנות מהטבת המכס הקבועה בהסכם סחר נדרש להציג מסמכי העדפה המעידים על מקור הטובין (להלן – מסמכי העדפה).

 

מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו ומייבא כלי רכב ישירות מיצרן הרכב במדינת חוץ (להלן – יבואן ישיר), יכול, בקלות יחסית, כפי שעלה מהניסיון שהצטבר בשנים האחרונות, להציג מסמכי העדפה תקינים כאמור אשר ניתנים לו מיצרן הרכב המודע לתהליך היצור ולמקורות חומרי הגלם כפי שנקבע בהסכם הרלוונטי, לצורך קבלת העדפת המכס. לעומת זאת, מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו אך אין לו קשר ישיר עם יצרן הרכב (להלן – יבואן עקיף), יכול להתקל בקשיים בהשגת מסמכי ההעדפה. קושי זה אפשר שגורם לפגיעה בתחרות בתחום יבוא הרכב.

 

חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה), התשפ"ג-2023 כלל, בין היתר, הוראת שעה שתיקנה בתיקון עקיף את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, והוסיפה לו את סעיף 56א (להלן- התיקון העקיף). במסגרת התיקון העקיף נקבע כי יבואנים ישירים יעבירו לרשות המסים, אחת לחצי שנה, מידע על אודות הרכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל. המידע המועבר יכלול את שם יצרן הרכב במדינת החוץ, קוד היצרן של דגם הרכב ומדינת הייצור של הרכב.

 

התיקון העקיף נועד לאפשר הטבת מכס בעת יבוא של רכבים באמצעות יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים, כאשר הם מייבאים רכב שזהה לרכב שיובא על ידי יבואן ישיר שקיבל העדפת מכס בהתאם להוראות הסכם הסחר הרלבנטי. כאמור, כעולה מהניסיון המצטבר יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים מתקשים יותר בהצגת מסמכי העדפה תקינים, והמחוקק ביקש ליצור מתווה שבו אלה יקבלו העדפת מכס גם ללא הצגת המסמכים.

 

בהתאם, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 ולקבוע פרט חדש במסגרתו תינתן העדפת מכס לרכב שיובא ביבוא אישי או ביבוא עקיף אם הוא בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר יובא על ידי יבואן ישיר. ההעדפה תינתן רק אם אישר מנהל רשות המסים בהתאם למסמכי העדפה שנמסרו לו על ידי יבואן ישיר בהתאם להוראות התיקון העקיף את דבר זכאותו להעדפת מכס בהתאם להסכם סחר בין-לאומי שישראל צד לו. אישור כאמור יבוסס על המידע שיימסר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף.

 

עוד מוצע כי העדפת המכס תותנה בכך שלא נשללה העדפת מכס לגבי רכב מאותו הסוג.

 

הפרט המוצע יפוצל למספר סעיפים בהתאם לשיעורי מס הקנייה השונים החלים כיום על רכבים מסוגים שונים.

מוצע כי הצו ייקבע כהוראת שעה שתוקפה יסתיים ביום ז' באלול התשפ"ה (31 באוגוסט 2025), וזאת על מנת לאפשר שימוש מרבי במידע שיועבר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף עד למועד פקיעתו.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

 

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס ...), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

הוראת שעה

1.  

בתקופה שעד יום ז' בתמוז התשפ"ה (31 באוגוסט 2025) יראו כאילו תוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] , בקבוצה 3,  תחת "טובין שונים", אחרי פרט 814 בא:

א.

פרט

ב.    

תיאור

ג. 

מכס   כללי

ד.

   מס קנייה

ה.

שיעור

התוספות

ביבוא

יחידה

סטטיסטית

-"815

רכב המיובא ביבוא אישי או ביבוא מקביל, ובלבד שהמנהל אישר שהרכב הוא  בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר הועבר לגביו פרטים על ידי יבואן ישיר לפי סעיף 56א לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, שקיבל העדפת מכס בהתאם להסכם סחר בין-לאומי שישראל צד לו  ובלבד שלא נשללה העדפת המכס לגבי רכב מסוג זה; לעניין זה, "יבוא אישי", "יבוא מקביל" ו-"יבואן ישיר"  כהגדרתם בסעיף 31ה לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח -1988[5] (מותנה):-

 

 

 

 

100000-

כלי רכב מונמך רצפה, שאושר על ידי משרד התחבורה, הכולל מתקן המיוחד לנכים המאפשר לכסא גלגלים כניסה לרכב ויציאה ממנו (להלן - המתקן), ובלבד שהמתקן אושר על ידי משרד הביטחון או המוסד לביטוח לאומי לפי הענין:-

 

 

 

 

110000/2--

כלי הרכב ללא המתקן בערך שאינו נמוך מערך כלי רכב זהה ללא המיתקן

פטור

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל  פרט מפרטי תוספת זו

-

כ"א

190000/4--

המיתקן

פטור

-

-

כ"א

20000-

כלי רכב ממוגן- כלי רכב המיועד לתנועה בכבישים, הממוגן בפני ירי כדורים מסוג 7.62 מ"מ חודרי שריון, שאושר על ידי משרד התחבורה ומשמש את אחד מאלה:

(1) תושב יהודה שומרון וחבל עזה (להלן- יש"ע).

(2) מי שאינו תושב יש"ע העושה שימוש בכלי הרכב בעיקר ביש"ע.

(3) מי שמשרד הביטחון אישר כי מיגון כלי הרכב נדרש לצורך עבודתו :-

 

 

 

 

210000/0--

כלי הרכב ללא מיגון בערך שאינו נמוך מערך כלי רכב זהה ללא מיגון

פטור

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל  פרט מפרטי תוספת זו

-

כ"א

290000/2--

המיגון

פטור

-

-

כ"א

300000-

רכב מנועי אשר מותקן בו באופן קבוע ציוד מקצועי יקר ערך, שאושר על ידי המנהל לפני היבוא:-

 

 

 

 

310000/8--

הרכב המנועי ללא הציוד בערך שאינו נמוך מערך רכב מנועי זהה ללא הציוד

פטור

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל  פרט מפרטי תוספת זו

 

כ"א

390000/0--

ציוד מקצועי

פטור

-

-

כ"א

900000/6--

אחרים

פטור

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל  פרט מפרטי תוספת זו

-

כ"א".

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ

שר האוצר

דברי הסבר

מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם מדינות שונות אשר קובעים, בין היתר, שיעור מכס מופחת לטובין המיובאים ממדינות מולן נכרת הסכם סחר. יבואן המבקש ליהנות מהטבת המכס הקבועה בהסכם סחר נדרש להציג מסמכי העדפה המעידים על מקור הטובין (להלן – מסמכי העדפה).

מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו ומייבא כלי רכב ישירות מיצרן הרכב במדינת חוץ (להלן – יבואן ישיר), יכול, בקלות יחסית, כפי שעלה מהניסיון שהצטבר בשנים האחרונות, להציג מסמכי העדפה תקינים כאמור אשר ניתנים לו מיצרן הרכב המודע לתהליך היצור ולמקורות חומרי הגלם כפי שנקבע בהסכם הרלוונטי, לצורך קבלת העדפת המכס. לעומת זאת, מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו אך אין לו קשר ישיר עם יצרן הרכב (להלן – יבואן עקיף), יכול להתקל בקשיים בהשגת מסמכי ההעדפה. קושי זה אפשר שגורם לפגיעה בתחרות בתחום יבוא הרכב.

 חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה), התשפ"ג-2023 כלל, בין היתר, הוראת שעה שתיקנה בתיקון עקיף את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, והוסיפה לו את סעיף 56א (להלן- התיקון העקיף). במסגרת התיקון העקיף נקבע כי יבואנים ישירים יעבירו לרשות המסים, אחת לחצי שנה, מידע על אודות הרכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל. המידע המועבר יכלול את שם יצרן הרכב במדינת החוץ, קוד היצרן של דגם הרכב ומדינת הייצור של הרכב.

 התיקון העקיף נועד לאפשר הטבת מכס בעת יבוא של רכבים באמצעות יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים, כאשר הם מייבאים רכב שזהה לרכב שיובא על ידי יבואן ישיר שקיבל העדפת מכס בהתאם להוראות הסכם הסחר הרלבנטי. כאמור, כעולה מהניסיון המצטבר יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים מתקשים יותר בהצגת מסמכי העדפה תקינים, והמחוקק ביקש ליצור מתווה שבו אלה יקבלו העדפת מכס גם ללא הצגת המסמכים.

 בהתאם, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 ולקבוע פרט חדש במסגרתו תינתן העדפת מכס לרכב שיובא ביבוא אישי או ביבוא עקיף אם הוא בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר יובא על ידי יבואן ישיר. ההעדפה תינתן רק אם אישר מנהל רשות המסים בהתאם למסמכי העדפה שנמסרו לו על ידי יבואן ישיר בהתאם להוראות התיקון העקיף את דבר זכאותו להעדפת מכס בהתאם להסכם סחר בין-לאומי שישראל צד לו. אישור כאמור יבוסס על המידע שיימסר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף.

עוד מוצע כי העדפת המכס תותנה בכך שלא נשללה העדפת מכס לגבי רכב מאותו הסוג.

 הפרט המוצע יפוצל למספר סעיפים בהתאם לשיעורי מס הקנייה השונים החלים כיום על רכבים מסוגים שונים.

מוצע כי הצו ייקבע כהוראת שעה שתוקפה יסתיים ביום ז' באלול התשפ"ה (31 באוגוסט 2025), וזאת על מנת לאפשר שימוש מרבי במידע שיועבר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף עד למועד פקיעתו. לא צפוי שינוי בהכנסות המדינה ממסים כתוצאה מקידומו של צו זה.

 

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 41.

[5] ס"ח התשמ"ח, עמ' 128; התשפ"ג, עמ' 406.