תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ג-2023 (תיקון מס' 2) 3

1.  תיקון תקנה 1. 3

2.  תיקון תקנה 4. 3

3.  תיקון תקנה 5. 3

4.  תיקון תקנה 9. 3

5.  תיקון התוספת הראשונה. 3

6.  תיקון התוספת השלישית. 4

7.  תחולה. 4

8.  הוראת שעה. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ג-2023 (תיקון מס' 2).

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022 (להלן – התקנות) מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק ההתחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025, התשפ"א-2021. מטרת התיקון המוצע היא לבצע מספר תיקונים באופן חישוב התשלום לו זכאי כל בית חולים ציבורי כללי ואת חובותיו של בית חולים אשר מקבל את התשלום כאמור.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ג-2023 (תיקון מס' 2)

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 9 לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021)[1], בהסכמת שר הבריאות, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022 (להלן – התקנות העיקריות)[2], בתקנה 1 -  

 

 

 

(1) בהגדרה "מספר מיטות אשפוז מתוקננות" לאחר המילים "מיטות האשפוז" יבוא ", למעט מיטות גריאטריה סיעודית,"

 

 

 

(2) אחרי ההגדרה "רשת בתי חולים" יבוא -

 

 

 

""שדה קליני" - סבב הכשרה בבית חולים באחת מהמחלקות הבאות: פנימית, נשים כירורגיה, ילדים או פסיכיאטריה, של סטודנט ישראל לרפואה הלומד במוסד לימוד ישראלי בשנות הלימוד הרביעית עד השישית";

 

 

 

(3) ההגדרה "שדות קלינים" – תימחק.

תיקון תקנה 4

2.  

בתקנה 4 לתקנות העיקריות, במקום "2,720" יבוא "2,860".

תיקון תקנה 5

3.  

בתקנה 5 לתקנות העיקריות, במקום "236.65" יבוא "516.35".

תיקון תקנה 9

4.  

בתקנת משנה 9(ב) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "ואת נתוני הדוח הכספי האמור לפי טבלה שיפרסם משרד הבריאות באתר המשרד עד ליום 15 במאי של כל שנה".

 

תיקון התוספת הראשונה

5. ו

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות - 

 

 

 

(1) אחרי פרט 26 יבוא פרט 26א ובטור א' ייכתב "הנשמה ממושכת", כך שמשקל הפרט לפי טור ב' יהיה 1.5;

 

 

 

(2) פרטים 41 ו-84 - יימחקו.

 

תיקון התוספת השלישית

6. ב

בתוספת השלישית לתקנות העיקריות -  

 

 

 

(1) אחרי הטבלה "דוח ביצוע ותכנון מצבת ואיושי משרות לפי תקנות 9(א)(2), 11(3) ו-13(א)(2)" יבוא "דוח חובות ונכסים שוטפים לפי תקנות 9(א)(3)

 

 

 

  סעיף

שנת הכספים שהסתיימה

  רכוש שוטף: 

 

  מזומנים ושווי מזומנים 

 

  פיקדונות בבנקים 

 

  השקעות בניירות ערך סחירים 

 

  לקוחות 

 

  חייבים בגין שירותים רפואיים

 

  חייבים שונים ויתרות חובה 

 

  מלאי 

 

  תרומות, הקצבות ומענקים לקבל

 

  אחרים

 

  משרד הבריאות ( ממשלתיים בלבד)

 

  סך רכוש שוטף

     -  

  התחייבויות שוטפות: 

 

  אשראי מתאגידים בנקאיים 

 

  ספקים ונותני שירותים 

 

  זכאים שונים ויתרות זכות 

 

  בעלי שליטה 

 

  התחייבות שוטפות אחרות

 

  משרד הבריאות ( ממשלתיים בלבד)

 

  סך התחייבויות שוטפות

     -   "

 

 

 

(2) במקום המילים "לפני תקנות 9(א)(3)" יבוא "לפי תקנות 9(א)(4)".

 

תחולה

7.  

תחילתן של תקנות אלה ביום פרסומן ואולם סעיפים 1 ו-5 לא יחולו לצורך חישוב סכום התשלום החודשי הקבוע שיועבר לכל בית חולים בשנת 2023.

 

הוראת שעה

8.  

על אף האמור בתקנות אלה -

 

 

 

 

(1) בתקנה 4 לתקנות העיקריות, כנוסחה לפי תקנה 2 לתקנות אלה, בתקופה שמיום 1 בינואר 2023 עד ליום 31 בדצמבר 2023, יראו כאילו במקום "2,860" בא "2,790";

 

 

 

 

(2) בתקנה 5 לתקנות העיקריות, כנוסחה לפי תקנה 3 לתקנות אלה, בכל אחת מהתקופות המפורטות להלן, יראו כאילו התבצע התיקון המפורט לצד התקופה:

 

 

 

 

 

(א)  בתקופה שמיום 1 בינואר 2023 עד ליום 31 בדצמבר 2023 - במקום "516.35" בא "466.225;

 

 

 

 

 

(ב) בתקופה שמיום 1 בינואר 2024 עד יום 31 בדצמבר 2024 - במקום "516.35" בא "526.35".

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

מערך האשפוז בישראל מורכב מבתי חולים ציבוריים כלליים בעלי מבני בעלויות שונים, כאשר כמחצית מהם נמצאים בבעלות ממשלתית, כ-30% בבעלות קופות החולים, ובעיקרן קופת חולים כללית, ויתר בתי החולים נמצאים בבעלות פרטית של חברות לתועלת הציבור ועמותות. בתי החולים הם מפעלים עסקיים, המתבססים על הכנסותיהם כדי לממן את הוצאותיהן. מרבית ההכנסות של בתי החולים מתקבלות מאספקת שירותי אשפוז, מיון וניתוחים לקופות החולים, וחלק קטן מהכנסותיהם מתקבל מאספקת שירותי בריאות לגורמים נוספים וכן מפעילות שאינה רפואית.

כדי לספק מענה בר קיימא וארוך טווח למצוקות של בתי החולים הציבוריים ולספק להם ודאות תקציבית שתקל על התנהלותם השוטפת, נחקקו תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022 (להלן – התקנות),  אשר קובעות מנגנון תקצוב אחיד לכלל בתי החולים הציבוריים הכלליים על כל מבני הבעלות. מנגנון זה מתבסס על תשלום חודשי קבוע שיועבר לכל בית חולים ציבורי כללי, באופן פרוספקטיבי, נורמטיבי ושקוף. בנוסף, המנגנון מסדיר את ההתנהלות התקציבית של כלל בתי החולים הציבוריים הכלליים כך שמתאפשר מעקב שוטף ובקרה על מצבם הפיננסי של בתי החולים הציבוריים הכלליים.

מטרת התיקון המוצע היא לבצע מספר תיקונים באופן חישוב התשלום לו זכאי של כל בית חולים ציבורי כללי ואת חובותיו של בית חולים אשר מקבל את התשלום כאמור, כמפורט להלן.

 

סעיף 1 – תיקון תקנה 1

מוצע לתקן את ההגדרה "מיטות אשפוז מתוקננות" כך שלא יובאו בחשבון מיטות הגריאטריה הסיעודית המופיעות ברישיון בית החולים, זאת מאחר שמטרתו של מנגנון התקצוב הקבוע בתקנות הוא לתמרץ את מערך האשפוז הכללי, ומיטות מסוג זה אינן שייכות למערך.

כן מוצע לתקן את ההגדרה "שדות קליניים" כך שיפורטו המחלקות בהן מבוצעת פעילות שבעדה יחולק התקצוב, כאשר מחלקות אלה הן המחלקות בהן קיים צורך מקצועי בתמרוץ הכשרת הסטודנטים לרפואה ובמיצוי ההכשרות בשדות אלה.

 

סעיף 2 – תיקון תקנה 4

מוצע לעדכן את הסכום הכולל אותו תעביר המדינה לבתי החולים הציבוריים לפי תקנה 4 לתקנות בהתאם לסכומים המצוינים בסעיף.

 

סעיף 3 – תיקון תקנה 5

מוצע לעדכן את הסכום הנוסף אותו תעביר המדינה לבתי החולים הציבוריים לפי תקנה 5 לתקנות בהתאם לסכומים המצוינים בסעיף.

 

סעיף 4 – תיקון תקנה 9

מוצע לקבוע חובת דיווח על פירוט נתוני הדו"ח הכספי השנתי של בית החולים לפי טופס אשר יפורסם באתר משרד הבריאות, זאת לצורך ביצוע החישוב לצורך קביעת הסכום החודשי הקבוע.

 

סעיף 5 – תיקון התוספת הראשונה

מוצע לעדכן את המשקל שינתן למיטות "הנשמה ממושכת" לצורך חישוב הסכום החודשי הקבוע, באופן שישקף את העלות בפועל לסוג מיטות זה, ולמחוק מהתוספת את פרט מיטות "גריאטריה סיעודית", בהתאם לעדכון הגדרת "מיטות אשפוז מתוקננות" כאמור בסעיף 1.

 

סעיף 6 – תיקון התוספת השלישית

מוצע להוסיף טבלה לפיה ידרשו בתי החולים לפרט דו"ח חובות ונכסים שוטפים. זאת לאחר שטבלה זו הושמטה בטעות מהתקנות הקודמות.

 

סעיף 7 - תחולה

מוצע לקבוע כי תחילתן של תקנות אלה יהיה ביום פרסומן ואולם סעיפים 1 ו-5 לא יחולו לצורך חישוב סכום התשלום החודשי הקבוע שיועבר לכל בית חולים בשנת 2023, כך שאופן חישוב הזכאות לתשלום החודשי הקבוע שיועבר לכל בית חולים אשר נעשה כבר בתחילת שנת 2023 לא ישתנה.

 

 

 

סעיף 8 - הוראת שעה

מוצע כי הסכומים שיחולקו בשנת 2023 לבתי החולים הציבוריים לפי תקנות 4 ו-5 יהיו סכומים שונים, בהתאם למצוין בסעיף 8. כן מוצע, כי בשנת 2024 הסכום הנוסף אותו תעביר המדינה לבתי החולים הציבוריים לפי תקנה 5 יהיה בהתאם למצוין בסעיף 8.



[1] ס"ח התשפ"ב, עמ' 20.

[2] ק"ת תשפ"ב מס' 10143, עמ' 2776;  התשפ"ג, עמ' 369.