מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות לבתי חולים ציבוריים כלליים לצורך הקמת ממשק ממוחשב לדיווח הודעות לידה לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכה של משרד הבריאות (להלן – המשרד) בבתי החולים ציבוריים כלליים לצורך הקמת ממשק ממוחשב לדיווח הודעות לידה כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 24200341
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל תמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן – הנוהל).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.
(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד, תיעשה לפי תחומי הפעילות בכפוף לאמור במבחנים אלה.
2. הגדרות
"בית חולים ציבורי כללי" – כל אחד מהמפורטים להלן:
(1) בית חולים כללי שבבעלות קופת חולים;
(2) בית חולים כללי שבבעלות רשות מקומית, לרבות תאגיד בריאות הפועל במסגרתו (בחוק זה – בית חולים כללי שבבעלות רשות מקומית);
(3) בית חולים כללי שהוא תאגיד שהוא מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9 לפקודת מס הכנסה;
(4) בית חולים כללי שאינו בית חולים כאמור בפסקאות (1) עד (3), שבתעודת רישומו לפי פקודת בריאות העם, כלולות עמדות לרפואה דחופה (מיון);
"הודעת לידה"– הודעה על לידה כאמור בסעיף 6 לחוק מרשם האוכלוסין תשכ"ה-1965
"הצהרת אבהות" – רישום שבוצע בהתאם לסעיף 21 לחוק מרשם האוכלוסין תשכ"ה-1965
3. הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם בתי חולים ציבוריים כלליים שבהם קיימת מחלקת לידות.
4. מטרות התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא הקמת ממשק לדיווח ממוחשב של הודעות לידה (כתחליף לדיווח הידני) מבית החולים למשרד הבריאות.
5. הפעילות הנתמכת
פעילות שמשכה עד שנתיים, להקמת ממשק לדיווח ממוחשב של הודעות הלידה על ידי בתי החולים לצורך דיווח על הלידה למשרד הבריאות
6. תנאי הסף למתן התמיכה
(א) המוסד הוא בית חולים ציבורי כללי בו קיימת מחלקת לידות.
(ב) בית החולים הגיש לאגף המחשוב במשרד הבריאות, בתוך שלושה חודשים ממועד פרסום המבחן, תכנית מפורטת לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת, בהתאם לקריטריונים המפורטים בתוספת הראשונה, לשדות הנדרשים להעברה המפורטים בתוספת השנייה, ולאפיון שיפורסם על ידי משרד הבריאות, הכוללת את אופן הקמת הממשק הממוחשב, לרבות צורת הדיווח הממוחשבת, התכולות, העלויות ואבני הדרך למימושה. התכנית תהיה חתומה בידי מנהל בית החולים, מנהל הכספים של בית החולים, מנהל מערכות המידע בארגון ומוביל התכנית (להלן – התכנית)
(ג) התכנית אושרה לפני תחילתה על ידי אגף המחשוב במשרד הבריאות.
7. גובה התמיכה
(א) סכום התמיכה שיינתן לבית החולים ייקבע בהתאם לעלות הפעילות הנתמכת על פי התכנית כפי שאושרה, ועד לגובה התמיכה בגין כל אחד מרכיבי הפיתוח (פיתוח הודעת לידה, פיתוח ממשק, אינטגרציה) כפי שנקבע על ידי המשרד
(ב) בעבור קבלת התמיכה, על בית החולים להעמיד כספים למימון עצמי בשווי שלא יפחת מ-10% מעלות הפעילות הנתמכת; לעניין זה, המימון העצמי שבית החולים נדרש להעמיד יכול להיות מורכב גם מכוח אדם בבית החולים שפועל באופן ייעודי לביצוע הפעילות הנתמכת, ובלבד שיועבר דיווח בגין הוצאה ייעודית זו, וכן שמדובר בפעילות הכלולה בדוחות הכספיים המבוקרים של בית החולים.
(ג) ככל שיוקצו כספי תמיכה נוספים לטובת מבחן זה לאחר פרסומו, המשרד יהיה רשאי לחלק את כספי התמיכה הנוספים בגין העברת שדות מידע נוספים על אילו המפורטים בתוספת, עליהם יודיע המשרד לבתי החולים הנתמכים במסגרת המבחן. יובהר כי אין בהוראה זו כדי לפגוע בזכאות בית חולים לקבל את מלוא התמיכה שהוקצתה לו בהתאם לסעיף 7(א), ובלבד שעמד בביצוע התכנית המקורית שהוגשה על ידו ואושרה.
8. אופן חלוקת התמיכה
(א) כספי התמיכה יחולקו בהתאם לאבני הדרך שלהלן ובכפוף להצגת דו"ח פעילות והוצאות על ידי בית החולים:
(1) אבן דרך ראשונה – עד 20% מכספי התמיכה יחולקו
לאחר אישור תכנית העבודה על ידי משרד הבריאות.
(2)
אבן דרך שניה – עד 30% מכספי
התמיכה יחולקו לאחר ביצוע סעיפים 1-4 כמפורט בטבלה שבתוספת ועל פי תכנית העבודה
שהוגשה, שעיקרם פיתוח השדות הנדרשים באופן ממוחשב, פיתוח מסמכים ממוחשבים ואפשרות
לחתימה גרפית.
(3)
אבן דרך שלישית - עד 30% מכספי
התמיכה יחולקו לאחר ביצוע סעיף 5 כמפורט בטבלה שבתוספת ועל פי תכנית העבודה
שהוגשה, שעיקרו פיתוח ממשק להעברת המידע והמסמכים הנדרשים, הוספת ולידציות וניהול
תקין של שגיאות.
(4)
אבן דרך רביעית ואחרונה – יתרת
התמיכה תחולק לאחר השלמת ביצוע תכנית העבודה ודיווח שוטף למשרד הבריאות ישירות
מתוך הממשק שפותח על ידי בתי החולים, ללא התערבות ידנית, כמפורט בתוספת בסעיפים 6-7
ועל פי תכנית העבודה שהוגשה.
9. נהלים
(א) במסגרת אישור התכנית, יבחן אגף המחשוב את מידת התאמת התכנית האמורה למצב הקיים במוסד; יובהר, כי אגף המחשוב רשאי לאשר את התכנית באופן מלא או חלקי.
(ב) בית החולים לא ייתמך בעד פעילות שלא פורטה במסגרת התכנית שהוגשה לאישור אגף המחשוב של משרד הבריאות.
(ג) לא תינתן תמיכה בעד תכנית שביצועה החל בחלוף שנה וחצי ממועד אישור התכנית.
(ד) לא תינתן תמיכה לבית חולים שאינו משתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד .
(ה) קבלת התמיכה מותנית בדיווח של בית החולים על קיום תנאי מבחן זה, כפי שיורה לו המשרד, לרבות העברת נתונים על ההוצאה בפועל בגין הפעילות ובגין רכש השירותים, ככל שהתקיים.
(ו) מבלי לגרוע מן האמור בנוהל, בית חולים אשר עשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמש בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימש כגוף צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, יידרש להשיב את סכום התמיכה שניתן לו, תישלל אפשרותו לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן, ויידרש להציג תחקיר אודות השימוש האמור לצד הצגת ראיות מתאימות המעידות על תיקון הליקויים שנגרמו בשל השימוש האמור, ככל שאלו נגרמו.
10. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם.
___________ התשפ"ג
(_____________2023) ___________________________
משה ארבל
שר הבריאות
תוספת ראשונה
יש להגיש את תכנית העבודה של בית החולים בהתאם לטופס המצורף להלן.
פרטי התקשרות של מוביל התכנית מטעם בית החולים
|
שם מלא |
|
|
טלפון נייד |
|
|
כתובת מייל |
|
|
חתימה |
|
מאשרי התכנית מטעם בית החולים
|
|
שם מלא |
חתימה |
|
מנהל בית החולים |
|
|
|
מנהל מערכות המידע |
|
|
|
מנהל הכספים |
|
|
תכנית עבודה
יש להציג תכנית עבודה מפורטת הכוללת את המשימות, משאבים, עלויות ולוחות זמנים הנדרשים למימוש הפרויקט, על פי המשימות להלן:
|
# |
נושא |
תאור |
סכום התמיכה המבוקש |
מימון עצמי |
סה"כ |
|
1 |
מיפוי, פיתוח ועדכון שדות הודעת לידה |
מתן מענה מחשובי שיאפשר את דיווח השדות הנדרשים כמפורט באפיון שיפורסם על ידי משרד הבריאות, עדכון רשימות ערכים, עדכון types של שדות ועוד |
|
|
|
|
2 |
פיתוח טופס הודעת לידה |
א. הפקת טופס הודעת לידה |
|
|
|
|
ב. פניה לשירות שיקצה מספר זהות ליילוד שזכאי לכך, והטמעתו בטופס |
|
|
|
||
|
ג. חתימה גרפית - אפשרות לחתימה גרפית של היולדת |
|
|
|
||
|
ד. יצירת מסמך PDF דיגיטלי, התואם את הודעת הלידה שקיימת כיום, ומכיל מידע כפי שדווח במערכת המחשוב וכפי שיועבר בהודעת הלידה |
|
|
|
||
|
3 |
פיתוח טופס הצהרת אבהות |
א. הפקת טופס הצהרת אבהות |
|
|
|
|
ב. חתימה גרפית -אפשרות של חתימת שני ההורים על הטופס |
|
|
|
||
|
ג. יצירת מסמך PDF דיגיטלי (כנ"ל בטופס הודעת לידה) |
|
|
|
||
|
4 |
מסמכים נוספים |
אפשרות לשמירת מסמכים נוספים (כגון מסמכים לזיהוי היולדת) |
|
|
|
|
5 |
פיתוח ממשק |
א. שדות בממשק - ע"פ המבנה שנקבע במשרד הבריאות כפי שמפורט באפיון |
|
|
|
|
ב. ולידציות - הוספת ולידציות וניהול תקין של שגיאות |
|
|
|
||
|
ג. העברת הקבצים הנדרשים לכספת |
|
|
|
||
|
6 |
אינטגרציה - העברה |
לאחר חתימת היולדת, יועבר המידע הרלוונטי למשרד הבריאות במועדים
הבאים: |
|
|
|
|
7 |
אינטגרציה - משוב חוזר |
קבלת משוב חוזר ממשרד הבריאות בהצלחה |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
סה"כ |
|
|
|
|
תוספת שניה
יש להעביר בממשק את כל השדות – גם אם אינם מלאים
ייתכנו שינויים קלים ברשימת השדות, בהתאם לאפיון שיבוצע על ידי משרד הבריאות מול רשות האוכלוסין וההגירה.
1. מידע כללי
א. קוד בית חולים מדווח - חובה
ב. מספר זיהוי פקיד - חובה
ג. שם פרטי פקיד - חובה
ד. שם משפחה פקיד - חובה
ה. תאריך חתימת הודעת פקיד - חובה
ו. שעת מילוי פקיד - חובה
2. מידע על היילוד
א. זיהוי פנימי ילוד - חובה
ב. סוג זיהוי ילוד - חובה
ג. מספר זהות ישראלי – ילוד - חובה/רשות
ד. מספר זר ילוד - חובה/רשות
ה. שם משפחה ילוד - חובה
ו. שמות פרטיים ילוד - רשות
ז. מין ילוד - חובה
ח. סוג מקום לידה - חובה
ט. מקום לידה - בית חולים - חובה/רשות
י. מקום לידה – יישוב - חובה/רשות
יא. תאריך הלידה העברי ילוד - רשות
יב. תאריך הלידה הגריגוריאני ילוד - חובה
יג. לאום ילוד - רשות
יד. דת ילוד - רשות
טו. אזרחות ילוד - רשות
טז. שעת הלידה - חובה
יז. משקל ילוד (בגרמים) - חובה
יח. לידת יחיד או מרובה עוברים - חובה
יט. מספר ילודים בלידה - חובה
כ. סדר בלידה נוכחית - חובה
כא. כתובת הורים – עיר - רשות
כב. כתובת הורים – רחוב - רשות
כג. כתובת הורים -מספר בית - רשות
כד. כתובת הורים – מיקוד - רשות
כה. טלפון הורים - רשות
כו. טלפון נייד אם – רשות
כז. תאריך פטירה של יילוד שנולד חי - רשות
3. מידע על ההורים
א. תאריך נישואין - רשות
ב. שם משפחה אבי האם (שם נעורים) - חובה
ג. נישואין אלו של האם הם (ראשונים או שניים/ומעלה) - רשות
ד. הערות רפואיות - רשות
ה. מספר ילדים חיים שנולדו לאם לפני הילוד הזה בנישואין אלה - רשות
ו. מספר ילדים מתים שנולדו לאם לפני הילוד הזה בנישואין אלה - רשות
ז. מספר ילדים חיים שנולדו לאם לפני הילוד הזה מנישואין קודמים - רשות
ח. מספר ילדים מתים שנולדו לאם לפני הילוד הזה מנישואין קודמים - רשות
ט. סה"כ ילדים חיים שנולדו לאם - רשות
י. סה"כ ילדים מתים שנולדו לאם - רשות
יא. סה"כ ילדים מנישואין אלה - רשות
יב. סה"כ ילדים מנישואין קודמים - רשות
יג. סה"כ ילדים שנולדו לאם - רשות
יד. הערות - רשות
4. מידע על האם
א. קוד סוג זיהוי אם - חובה
ב. מספר תעודה מזהה אם - חובה/רשות
ג. מספר דרכון אם – חובה/רשות
ד. ארץ דרכון אם- רשות
ה. ארץ אזרחות אם- רשות
ו. שם משפחה/חמולה אם - חובה
ז. שמות פרטיים אם - חובה
ח. מצב אישי אם - חובה
ט. תאריך הלידה אם - חובה
י. ארץ הלידה אם - חובה
יא. שנת עליה לארץ אם - רשות
יב. לאום אם - רשות
יג. ארץ הלידה של אבי האם - רשות
יד. משלח היד הנוכחי אם - רשות
טו. מספר שנות לימוד אם – רשות
טז. שבוע הריון – רשות
5. מידע על האב
1. פרטי אב ימולאו רק במידה שהאם נשואה ויש פרטי אב, או שהאם פנויה ויש הכרה
באבהות.
2. מספר זהות אב לא חובה אך במידה וממלאים פרטי תעודת זהות אב יש למלא את שאר
שדות החובה (להלן)
א. סוג זיהוי אב - רשות
ב. מספר תעודה מזהה אב – רשות
ג. מספר דרכון אב - רשות
ד. ארץ דרכון אב - רשות
ה. ארץ אזרחות אב - רשות
ו. שם משפחה/חמולה אב - חובה
ז. שמות פרטיים אב - חובה
ח. מצב אישי אב - חובה
ט. שם אבי האב - רשות
י. תאריך לידה אב - חובה
יא. ארץ לידה אב - חובה
יב. שנת עלייה לארץ אב - רשות
יג. לאום אב - רשות
יד. ארץ הלידה של אבי האב - רשות
טו. משלח היד הנוכחי אב - רשות
טז. מספר שנות לימוד אב - רשות
6. מידע על קבצים
א. סוג קובץ - חובה
ב. מזהה חד-ערכי - חובה
ג. שם קובץ - חובה
ד. סיומת - חובה
ה. רשימת קבצים מצורפים - חובה
7. מידע על הצהרת אבהות (רשות. השדות חובה רק אם האלמנט נשלח).
א. מספר הזהות – חובה
ב. קוד סוג זיהוי אב – רשות
ג. מספר דרכון אב – רשות
ד. ארץ דרכון אב - רשות
ה. שם משפחה אב - חובה
ו. השמות הפרטיים אב - חובה
ז. שם אבי האב - חובה
ח. תאריך הלידה אב - חובה
ט. המצב האישי אב- חובה
י. כתובת אב – עיר - רשות
יא. כתובת אב - רחוב - רשות
יב. כתובת אב-מספר בית - רשות
יג. כתובת אב - מספר דירה - רשות
יד. כתובת אב - מיקוד - רשות
טו. טלפון אב - רשות
טז. מספר זהות של אם הילוד - חובה/רשות
יז. שם משפחה של אם הילוד - חובה
יח. השם הפרטי של אם הילוד - חובה
יט. תאריך הלידה של אם הילוד - חובה
כ. שם האב של אם הילוד - חובה
כא. המצב האישי של אם הילוד - חובה
כב. קוד מקום חתימה על ההודעה - חובה
כג. שם מקום חתימה על ההודעה - חובה
כד. תאריך הצהרה - חובה
כה. שם המשפחה לילוד - חובה