חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (תיקון) (הארכת התקופות האמורות בסעיפים 17א(ב) ו- 17ב(ב) לחוק), התשפ"ג-2023
סעיף 17א לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 (להלן – החוק), קובע כי ספק גז יוצא שקיבל הודעה מצרכן גז ביתי על הפסקת ההתקשרות עמו, לא יתקשר עם הצרכן ולא יציע לו הטבות כלשהן בקשר עם הספקת גז במשך שישה חודשים מיום מתן ההודעה. סעיף זה נועד להגביל את יכולתם של ספקי הגז לסכל אפשרות של חילופי ספק גז וכתוצאה מכך להגביר את התחרות בין הספקים.
סעיף 17ב לחוק קובע כי ספק גז העוסק בשיווק גז בפריסה ארצית, לא יסרב לתת שירות הספקת גז לצרכן גז ביתי שאינו מקבל את שירותיו כאמור ומבקש לקבלם, בתנאים דומים לתנאים שבהם הוא מספק את השירות לצרכן גז ביתי דומה, זולת אם הראה כי קיימים טעמים המצדיקים אי מתן השירות בתנאים דומים. סעיף זה אוסר על הפלייה בין צרכנים דומים של ספקי גז.
הסעיפים האמורים נקבעו כהוראות שעה והוארכו מעת לעת, הפעם האחרונה עד ליום 1 בינואר 2024.
מוצע להאריך את הוראות השעה בתקופה של עשר שנים נוספות מהנימוקים המפורטים בדברי ההסבר להלן.
לא רלוונטי
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם משרד האנרגיה והתשתיות:
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 17א(ב) |
1. |
בסעיף 17א(ב) לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989[1] (להלן – החוק העיקרי), במקום "יום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024)" יבוא "יום י' בטבת התשצ"ד (1 בינואר 2034)". |
|
תיקון סעיף 17ב(ב) |
2. |
בסעיף 17ב(ב) לחוק העיקרי, במקום "יום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024)" יבוא "יום י' בטבת התשצ"ד (1 בינואר 2034)". |
דברי הסבר
בחודש ינואר 2008 נחקק חוק משק הגז (קידום התחרות בגז לצריכה ביתית) (תיקוני חקיקה), התשס"ח-2008, אשר נועד לקדם את התחרות בשיווק גפ"מ למגזר הביתי, ענף שאופיין ברמת תחרות נמוכה מזה שנים רבות.
במסגרת החוק נוסף סעיף 17א לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 (להלן – החוק), אשר קבע כי ספק גז יוצא שקיבל הודעה מצרכן גז ביתי על הפסקת ההתקשרות עמו, לא יתקשר עם הצרכן ולא יציע לו הטבות כלשהן בקשר עם הספקת גז במשך שישה חודשים מיום מתן ההודעה. סעיף זה נועד להגביל את יכולתם של ספקי הגז לסכל אפשרות של חילופי ספק גז וכתוצאה מכך להגביר את התחרות בין הספקים.
כמו כן, נוסף לחוק סעיף 17ב, אשר קבע כי ספק גז העוסק בשיווק גז בפריסה ארצית, לא יסרב לתת שירות הספקת גז לצרכן גז ביתי שאינו מקבל את שירותיו כאמור ומבקש לקבלם, בתנאים דומים לתנאים שבהם הוא מספק את השירות לצרכן גז ביתי דומה, זולת אם הראה כי קיימים טעמים המצדיקים אי מתן השירות בתנאים דומים. סעיף זה אוסר על הפלייה בין צרכנים דומים של ספקי גז.
הסעיפים האמורים נועדו להגביר את התחרות בין חברות הגז בתחום הגז הביתי והם נקבעו כהוראות שעה והוארכו מעת לעת, הפעם האחרונה עד ליום 1 בינואר 2024.
לפי הנתונים שבידי משרד האנרגיה והתשתיות, חקיקתם של סעיפים 17א ו–17ב לחוק הובילה לשיפור כושר התחרות של חברות הגז הקטנות. נתוני מעברי הלקוחות בין החברות מוכיחים כי יש עליה משמעותית במעברים בין החברות (גידול של כ-250% בין שנת 2016 לשנת 2021), ואולם רמת התחרות בתחום הגז הביתי עודנה נמוכה.
בשוק הגפ"מ הביתי פועלות כ-50 חברות שיווק. למרות הריבוי היחסי של השחקנים בענף, מרבית האספקה לצרכנים במערכת גז מרכזית מבוצעת בידי 3 חברות גז גדולות וחלקן בשיווק למגזר זה עדיין גבוה ועומד על כ-73%. כמו כן, מרבית מעברי הלקוחות מתבצעים בין חברות הגז הגדולות לקטנות ולהיפך ולא בין חברות גדולות לבין עצמן. בנוסף, באזורים מסוימים בהם לא קיימים מחוללי תחרות (כגון מודעות צרכנית, צריכה גבוהה, ריבוי ספקים), המחירים גבוהים באופן משמעותי.
מתלונות שמתקבלות במשרד האנרגיה והתשתיות בשנים האחרונות עולה כי לא אחת ספקי גז יוצאים מנסים למנוע החלפות ספק גז, וכי סעיף 17א לחוק מסייע במניעת סיכול מעברים בין ספקים לאחר שגובש הרוב הדרוש להחלפה ונשלחה לספק היוצא הודעה על סיום ההתקשרות עימו.
משכך, מוצע להאריך את תוקפן של הוראות השעה שבסעיפים 17א ו- 17ב לחוק בעשר שנים נוספות, ולהותיר על כנו את סעיף 17ג לחוק, שלפיו שר האנרגיה והתשתיות, בהתייעצות עם הממונה על התחרות, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי להאריך, בצו, את תוקפן של ההוראות האמורות בתקופות נוספות, ובלבד שסך תקופות ההארכה לא יעלה על חמש שנים.
בד בבד, משרד האנרגיה והתשתיות ממשיך לפעול בדרכים נוספות לקידום התחרות בתחום.
כך, בשנים האחרונות, בעקבות התערבות מינהל הדלק והגז נפתחה גם בפני חברות הגז הקטנות האפשרות לייבא גפ"מ מחו"ל ולאחסנו בקצא"א לצורך הרחבת היקף האספקה הגדל של צרכניהם.
כמו כן, משרד האנרגיה והתשתיות מקדם בימים אלה התקנה של תקנות חדשות לפי סעיף 21 לחוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020, שייקבעו אמות מידה לעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל בעל רישיון ספק גז לתת לצרכני גז. במסגרת התקנות האמורות, מוצע לכלול בין היתר, חובה של ספקי גז לפרסם בחשבון הגז את המחירים הממוצעים שלהם, ולפרסם בשקיפות את רשימת הכתובות המחוברות למערכת הגז המרכזית. כמו כן, מוצע לקבוע בתקנות את רשימת השירותים הכלולים במחיר הגז ולחייב את ספקי הגז להודיע לצרכנים מראש על שינוי במחיר הגז. הוראות מוצעות אלה נועדו, בין היתר, לתת לצרכנים אמצעי להשוות בין ספקי הגז השונים המספקים גז באזור מגוריהם, לנהל משא ומתן על תנאי ההסכם לרכישת גז וכן להקל עליהם בקבלת החלטה על החלפת ספק גז, כל זאת במטרה לשפר את רמת השירות והמחירים שהם מקבלים מספק הגז שלהם.