טיוטת תקנות התכנון והבניה (סדרי הדין בועדות ערר) (תיקון), התשפ"ג-2023
מטרת התיקון לתקנות לקבוע הוראות בנוגע לשלושה נושאים:
א. ערר של רשות רישוי על החלטת מורשה להיתר - במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), תשפ"ב-2021, נוסף פרק ה'4 לחוק התכנון והבנייה, העוסק ברישוי באמצעות מורשה להיתר. התיקון המוצע מבקש להתאים את סדרי הדין בפני ועדת הערר לעניין ערר שהוגש על ידי רשות רישוי מקומית על החלטת מורשה להיתר לפי סעיף 158נז לחוק, שקובע כי אם רשות רישוי מצאה שלא מתקיימים בהיתר הוראות פרק ה'4 לחוק, היא רשאית להגיש ערר בתוך 6 חודשים מיום שנמסר לה ההיתר על ידי המורשה להיתר או עד למתן תעודת הגמר אם התקיים בהיתר אחת מהנסיבות המנויות באותו סעיף.
ב. בקשת רשות לערור על החלטת ועדה מקומית עצמאית או ועדה מקומית עצמאית מיוחדת בקשר לתכנית - במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, תוקן סעיף 112 לחוק התכנון והבניה ונקבע כי הגשת ערר על ידי מגיש התכנית, מי שהתנגדותו נדחתה או מי שהשמיע טענות לפי סעיף 106(ב) לחוק, לא תהיה בזכות אלא ברשות יו"ר ועדת הערר, אשר יביא בהחלטתו, בין היתר, שיקולים אלה: הבקשה מגלה עילה או שהיא מעוררת שאלה בעלת חשיבות או השלכה רחבה והיא אינה קנטרנית או טורדנית. התיקון המוצע מסדיר את סדרי הדין בהליך הגשת בקשת הרשות לערור על החלטת ועדה מקומית מוסמכת כאמור, באופן דומה לסדרי הדין הקבועים בתקנות התכנון והבניה (ערר בפני המועצה הארצית), התשל"ב-1972, בקשר לבקשת רשות לערור על החלטת ועדה מחוזית, בשינויים המתאימים.
ג. אפשרת להגשת ערר מקוון – על מנת לייעל את הליך הגשת הערר, מוצע לקבוע כי עורר רשאי להגיש את הערר באמצעות טופס מקוון שיהיה זמין באתר האינטרנט של מינהל התכנון. אם בחר העורר להגיש את הערר באמצעות טופס מקוון כאמור, הוא לא יידרש להגיש לוועדת הערר ששה עותקים בצירוף עותקים כמספר המשיבים, אלא שיידרש ממנו להגיש רק שני עותקים בצירוף עותקים נוספים כמספר המשיבים.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 12ד לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר הפנים לאחר שהתייעץ עם המועצה הארצית לתכנון ולבניה, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
|
1. |
בתקנה 1 - |
||||
|
|
|
|
(א) אחרי ההגדרה "ועדת ערר" יבוא - |
|||
|
|
|
|
"עורר" – לרבות רשות רישוי מקומית שהגישה ערר לפי סעיף 158נז לחוק;"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בהגדרה "ערר", לאחר המילים "158לד," יבוא "158נז,", והמילים ", למעט בענין תביעה לפיצויים לפי סעיף 198 לחוק" – יימחקו. |
|||
|
|
2. |
בתקנה 2, האמור בה יסומן כתקנת משנה (א), ולאחריה יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) - |
|||
|
|
|
|
|
(1) רשאי העורר להגיש את הערר למזכירות ועדת הערר בכתב, בשני עותקים, בצירוף עותקים נוספים לפי מספר המשיבים, ובלבד שהגיש, לא יאוחר מהמועד האחרון להגשת הערר, עותק נוסף בדרך מקוונת באמצעות "טופס מקוון להגשת ערר" הזמין לציבור באתר האינטרנט של מינהל התכנון; ערר שנשלח בדרך מקוונת לפי תקנה זו אחרי השעה 16:00 בימים א' עד ה' בשבוע או ביום ו' או ביום מנוחה שנקבע בחיקוק, יראו אותו כאילו נשלח ביום החול שלאחריו. |
||
|
|
|
|
|
(2) בערר לפי סעיף 158נז, רשות הרישוי העוררת לא תגיש לוועדת הערר עותקים נוספים לפי מספר המשיבים, ויחולו הוראות תקנה 5(ב)."; |
||
|
|
3. |
בתקנה 4, בסופה יבוא - |
||||
|
|
|
|
"(3) בערר על מתן היתר על ידי מורשה להיתר לפי סעיף 158נז לחוק: |
|||
|
|
|
|
|
(א) בעל ההיתר; |
||
|
|
|
|
|
(ב) המורשה להיתר."; |
||
|
|
4. |
בתקנה 5 – האמור בה יסומן כתקנת משנה (א), ולאחריה יבוא - |
||||
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), בערר המוגש לפי סעיף 158נז(ב) לחוק, רשות הרישוי המקומית העוררת תמציא, בתוך חמישה ימים מיום הגשת הערר, לכל אחד מהמשיבים עותק של הערר על נספחיו, בצירוף כתב האישור על קבלת הערר כאמור בתקנה 2; רשות הרישוי המקומית העוררת תדאג לקבלת אישור מסירה מהמשיבים ולהמציאו לוועדת הערר."; |
|||
|
|
5. |
בתקנה 6 - |
||||
|
|
|
|
(א) בתקנת המשנה (א) בפסקה (1), לאחר המילים "בתקנה 4(1)", יבוא "או (3)". |
|||
|
|
|
|
(ב) במקום תקנת משנה (ג) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ג) ועדה מקומית, רשות רישוי מקומית או המורשה להיתר המשיבים לערר וכן רשות רישוי מקומית העוררת ימציאו במצורף לתשובה או לערר, לפי העניין, גם את כל החומר הנוגע לערר, לרבות התכניות החלות, פרוטוקולים וכל הדיון הפומבי לפני הוועדה המקומית או רשות הרישוי המקומית, תשריטים, והעתקים מהבקשה או ההתנגדות שבקשר אליהם הוגש הערר; אין חובה למסור העתקים מן החומר האמור לידי המשיבים האחרים או העורר."; |
||
|
|
6. |
בתקנה 17, בסופה יבוא "ואולם החלטה בערר לפי סעיף 158נז על היתר בניה שהותלה, תנתן תוך 30 ימים מיום קבלת תשובת המשיבה או מהיום האחרון לפי תקנה 6 להגשת התשובה, לפי המוקדם."; |
||||
|
|
7. |
בתקנה 19, האמור בה יסומן כתקנת משנה (א), ולאחריה יבוא - |
||||
|
|
|
|
"(ב) ועדה מקומית שהיא ועדה מקומית עצמאית או ועדה מקומית עצמאית מיוחדת לא תפרסם הודעה בדבר אישור תכנית, לפני תום המועד להגשת בקשת רשות לערור על אישורה של התכנית, לפי סעיף 112(א1) לחוק; ואם הוגשה בקשת רשות לערור – לפני מתן החלטת יושב ראש ועדת הערר בבקשה. החליט יושב ראש ועדת הערר לתת רשות לערור – יחולו הוראות תקנת משנה (א)."; |
|||
|
|
8. |
לאחר תקנה 19, יבוא: |
||||
|
|
|
"הוראות מיוחדות לבקשת רשות לערור" |
20. |
(א) בקשת רשות לערור על אישור תכנית או דחייתה, לפי סעיף 112(א1) לחוק, תוגש למזכירות ועדת הערר, לא יאוחר מהיום החמישה עשר מיום המצאת ההודעה לפי סעיף 108 לחוק. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בקשה למתן רשות לערור, תהא מנומקת ותפרט את המועד שבו הומצאה למבקש ההודעה לפי סעיף 108 לחוק. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בקשה שלא נתקיימו בה הוראות תקנת משנה (ב) רשאי יושב ראש ועדת הערר לדחותה על הסף; לא עשה כן רשאי הוא, לאחר שניתנה למשיבים כאמור בתקנה 4(1) הזדמנות להביא את טענותיהם בפניו, להרשות למבקש לתקן את בקשתו כדי להתאימה לדרישות תקנת משנה (ב). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
תחילה והוראות מעבר |
9. |
(א) תחילתן של תקנות אלה, למעט תקנות 8 ו-9, ביום פרסומן (להלן – יום התחילה) והן יחולו על ערר שהוגש ביום התחילה או לאחריו. |
||||
|
|
|
(ב) תחילתן של תקנות 8 ו-9 ביום ט"ו באלול התשפ"ג (1 בספטמבר 2023) והן יחולו על החלטה של ועדה מקומית עצמאית או ועדה מקומית עצמאית מיוחדת בדבר אישור תכנית או דחייתה שניתנה ביום זה או לאחריו. |
||||
___ ב________ התש_____ __________________(חתימה)
(___ ב________ ____20) [שם מלא של המתקין] שר המשפטים
אני מסכים __________________(חתימה)
[שם מלא של המתקין] שר הפנים
(חמ _____-3)
דברי הסבר
תקנה 1
כדי להתייחס לאפשרות של הגשת ערר על ידי רשות רישוי מקומית על החלטת מורשה להיתר לפי סעיף 158נז, מוצע להבהיר בסעיף 1 לתקנות העיקריות כי ההגדרה של "עורר" בתקנות כוללת גם רשות רישוי מקומית שהגישה ערר כאמור, ושההגדרה של "ערר" כוללת גם ערר לפי סעיף 158נז.
עוד מוצע לתקן את ההגדרה של "ערר" בסעיף 1 לתקנות העיקריות, כך שיימחק האזכור לערר שהוגש לפי סעיף 198 לחוק, שכן ערר כאמור ממילא אינו עוד בסמכותה של ועדת הערר, כהגדרתה בתקנות אלו – ועדה לפי סעיף 12א לחוק, שסמכויותיה מנויות, בין היתר, בסעיף 12ב לחוק. הסמכות בעניין עררים לפי סעיף 198 לחוק נתונה לוועדת ערר לפיצויים ולהיטל השבחה שמונתה לפי סעיף 12ו לחוק.
תקנה 2 ו-4
במטרה לייעל את הליך הגשת הערר, מוצע לאפשר לעורר להגיש את הערר בדרך מקוונת, באמצעות טופס שיהיה נגיש באתר מינהל התכנון. על מנת לתמרץ את העורר לבחור להגיש את הערר בדרך זו, מוצע לקבוע כי העורר שהגיש ערר מקוון יידרש להגיש רק שני עותקים בצירוף עותקים כמספר המשיבים, במקום להגיש ששה עותקים בצירוף עותקים כמספר המשיבים. יובהר כי האפשרות של הגשת ערר בצורה מקוונת היא אפשרות הנתונה לברירת העורר בלבד, ויהיה ניתן להמשיך להגיש ערר בצורה פיזית בלבד.
כמו כן, ביחס לערר שהוגש על ידי רשות רישוי לפי סעיף 158נז לחוק, מוצע להוסיף את תקנה 5(ב) לתקנות העיקריות ולקבוע כי רשות הרישוי המקומית העוררת לא תגיש לוועדת הערר עותקים כמספר המשיבים, אלא שהיא זו תמציא בעצמה את העותקים למשיבים לערר בתוך חמישה ימים מהגשת הערר, בצירוף כתב האישור על קבלת כתב הערר. זאת, מאחר שיש בידי רשות רישוי מקומית את פרטי המשיבים לערר היא מגישה על החלטת מורשה להיתר. רשות הרישוי המקומית תדאג לקבלת אישור מסירה מהמשיבים ולהמציאו לוועדת הערר.
תקנה 3
מוצע להוסיף לתקנה 4 לתקנות העיקריות את פסקה (3) ולקבוע שבערר שרשות רישוי מגישה על החלטת מורשה להיתר לפי סעיף 158נז לחוק, המשיבים לערר יהיו בעל ההיתר והמורשה להיתר.
תקנה 5
מוצע לתקן את פסקה (1) בתקנה 6(א) לתקנות העיקריות ולקבוע כי משיב בערר שרשות רישוי מגישה על החלטת מורשה להיתר לפי סעיף 158נז לחוק, יהיה רשאי להגיש את תשובתו ועיקר ראיותיו לערר בתוך שלושים ימים מיום שהומצא לו הערר.
עוד מוצע לתקן את תקנה 6(ג) לתקנות העיקריות ולקבוע כי מורשה להיתר המשיב לערר, יידרש להמציא במצורף לתשובתו גם את כל החומר שנמצא בידו ונוגע לערר.
תקנה 6
מוצע לתקן את תקנה 17 לתקנות העיקריות ולקבוע שבמקרה בו היתר בניה הותלה בעקבות הגשת ערר על החלטת מורשה להיתר, החלטת ועדת הערר תינתן תוך 30 יום מיום קבלת תשובת המשיבים או מהיום האחרון לפי תקנה 6 להגשת התשובה, לפי המוקדם.
תקנה 7
מוצע להוסיף את תקנה 19(ב) לתקנות העיקריות ולקבוע שוועדה מקומית עצמאית או עצמאית מיוחדת לא תפרסם הודעה בדבר אישור תכנית בתקופה שניתן להגיש בקשת רשות לערור לפי סעיף 112(א1) לחוק, ואם הוגשה בקשה כאמור – בתקופה שעד מתן החלטת יושב ראש ועדת הערר. אם החליט יושב ראש ועדת הערר ליתן רשות לערור, לא תפורסם הודעה כאמור לפני תום המועד להגשת ערר, ואם הוגש ערר – לפני מתן החלטת ועדת הערר.
תקנה 8
מוצע להוסיף את תקנה 20 ולקבוע הוראות לעניין הגשת בקשת רשות לערור לפי סעיף 112(א1) לחוק, כדלקמן:
בתקנת משנה (א) מוצע לקבוע כי בקשת הרשות לערור תוגש למזכירות ועדת הערר, ושהתקופה של 15 ימים להגשת הערר הקבועה בחוק תימנה מיום שהומצאה למבקש ההודעה על דחיית התכנית או על אישורה, לפי העניין, לפי סעיף 108 לחוק.
בתקנת משנה (ב) מוצע לקבוע כי בקשת הרשות לערור תהא מנומקת ותפרט את המועד שבו הומצאה למבקש ההודעה על דחיית התכנית או ההתנגדות לה, לפי העניין, לפי סעיף 108 לחוק. זאת, על מנת שיהיה בידי יו"ר ועדת הערר את הכלים לבחון את הבקשה, לרבות אם הוגשה בפרק הזמן הקבוע בחוק.
בתקנת משנה (ג) מוצע לקבוע כי אם בקשת הרשות לערור הוגשה באופן לא מנומק או מבלי לציין את המועד שבו הומצאה ההודעה לפי סעיף 108 לחוק כאמור, יהיה רשאי יו"ר ועדת הערר לדחות את הבקשה על הסף. אולם, אם לא עשה כן, יהיה רשאי, לאחר שנתן למשיבים הזדמנות להביע עמדתם, להרשות למבקש לתקן את בקשתו כדי להתאימה לדרישות שבתקנת משנה (ב). המשיבים בתקנה זו יהיו המשיבים המנויים בתקנה 4(1) לתקנות, שהם המשיבים הרלוונטיים בערר על תכנית.
בתקנת משנה (ד) מוצע לקבוע כי החלטת יושב ראש ועדת הערר תערך בכתב, ושההעתק החלטה יישלח על ידי מזכיר ועדת הערר למבקש ולמשיבים.
תקנה 9
מאחר מועד תחילתו של סעיף 112(א1) לחוק, כפי שנקבע בסעיף 27(א)(2) לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, הוא ביום ט"ו באלול התשפ"ג (1 בספטמבר 2023), מוצע לקבוע שבמועד זה יתחילו גם תקנות 8 ו-9, שעניינן הוראות הנוגעות לסעיף 112(א1) לחוק. כמו כן, מוצע לקבוע שתקנות אלו יחולו על החלטות ועדה מקומית עצמאית או ועדה מקומית עצמאית מיוחדת בדבר אישור תכנית או דחייתה שניתנו החל ממועד זה.