טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ג -2023
מטרת טיוטת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים, בעד תכניות לאומיות לשיפור הרפואה שביצעו.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות
טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון), התשפ"ג-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940, לאחר שנטלתי לעצמי את הסמכות לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה, אני מתקין תקנות אלה: |
|||||
|
הוספת פרקים ד' עד ח' |
1. |
בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ג-2022, לאחר פרק ג', יבוא: |
|||||
|
|
|
פרק ד': רכש ושימוש בטכנולוגיות קרדיאליות |
|||||
|
|
|
"הגדרות |
21. |
בפרק זה – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"טכנולוגיות קרדיאליות" – אחת מהטכנולוגיות הבאות: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) קוצבי לב אלחוטיים, לקיצוב חדר ימין בלב או לקיצוב עלייתי חדרי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מערכת למניעת שבץ מוחי לחולים העוברים החלפת מסתם אאורטלי בגישה מלעורית והנמצאים בסיכון גבוה לשבץ מוחי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מערכת לתמיכה לבבית בצינתורי לב מורכבים בחולים עם סיכון גבוה לאי ספיקת לב; |
|
|
|
|
|
|
|
"פרוצדורות רפואיות קרדיאליות" – צינתורי לב, פעולות להחלפת מסתם אאורטלי בגישה מלעורית (TAVI) והשתלת קוצבי לב הנעשים בהתאם להתוויות המוסכמות לטיפול בכל טכנולוגיה, על פי אמות המידה הרפואיות. |
|
|
|
|
תקצוב נוסף בעד רכישת טכנולוגיות קרדיאליות לצורך טיפול |
22. |
(א) סך התקצוב הנוסף לפי פרק זה לשנת 2023 יהיה 14 מיליון שקלים חדשים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בית חולים אשר רכש טכנולוגיות קרדיאליות, יתוקצב בעד רכישת הטכנולוגיות, ובעד רכישת אביזר רפואי הנדרש לצורך ביצוע הפרוצדורה הרפואית באמצעות הטכנולוגיות, ובלבד שהתקיימו בעניינו כל הבאים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בית החולים עשה שימוש בטכנולוגיות הקרדיאליות לצורך טיפול בחולים במסגרת פרוצדורות הכלולות בסל שירותי הבריאות הציבורי |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בית החולים הגיש דיווח כאמור בתקנה 23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) בית החולים הציג אסמכתאות לרכישה בהתאם לדרישות המשרד, וכן אישור על הרכישה ממחלקת הרכש בבית החולים. |
|
|
|
דיווח |
23. |
בית החולים ידווח למשרד בתום כל רבעון דיווח החתום על ידי סמנכ"ל הכספים של בית החולים הכולל את כל הבאים: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) כמות הפרוצדורות הרפואיות שנעשו ברבעון באמצעות כל אחת מהטכנולוגיות הקרדיאליות שנרכשו, ובהתפלגות לפי קופות החולים בהן מבוטחים המטופלים |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) דיווח על נתונים קליניים של אבחנה ושל תוצאות הפעולה לפי טופס שאת נוסחו יפרסם המנהל באתר האינטרנט של המשרד |
|
|
|
פרק ה': הגדלת בוגרי ההכשרה המעשית בתזונה בבתי החולים |
|||||
|
|
|
"הגדרות |
24. |
בפרק זה – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"האגף" –אגף ההכשרה ופיתוח ההדרכה במשרד הבריאות |
|
|
|
|
|
|
|
|
"הכשרה מעשית" הכשרה מעשית בתזונה המיועדת לבוגרי לימודי תזונה, שאושרה על ידי האגף. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"נורמה עתידית"– כמות המשתתפים בתכנית להכשרה מעשית הנדרשת בכל בית חולים, כמפורט בטור ב' בתוספת הראשונה, ואשר נקבעה לפי מפתח של 3.15 משתתפים לתקן אחד של תזונאי במחלקות פנימיות, או לפי נתוני הבסיס, לפי הגבוה מביניהם. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"נתוני הבסיס" –כמות בוגרי ההכשרה המעשית בכל בית חולים שהחלה בשנת הלימודים התשפ"ג, כמפורט בטור א' שבתוספת הראשונה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"תכנית להגדלת בוגרי ההכשרה המעשית"- תכנית חצי שנתית להגדלת מספר בוגרי ההכשרה המעשית, מתוכה ארבעה חודשים יבוצעו במחלקות בית החולים השונות, חודש יבוצע במוסדות בריאות הציבור וחודש יבוצע במרפאות בתוך או מחוץ לבית החולים, והכוללת את הבאים לפחות: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) חתימת מנהל בית החולים, או סגנו, על התחייבות בית החולים לבצע את התכנית. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מספר בוגרי לימודי תזונה המיועדים להשתתף בתכנית. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מבנה ההכשרה המתוכנן, בהתייחס להכשרה שתבוצע במחלקות בית החולים השונות, וכן בהתייחס להכשרה שתבוצע במרפאות בתוך או מחוץ לבית החולים ובלשכות בריאות או במוסדות הכשרה המוגדרים כהכשרה בבריאות הציבור בתוך או מחוץ לבית החולים, ובלבד שהכשרה במרפאות ובמוסדות בריאות הציבור כאמור הינה תוספתית להכשרות שכבר הוקצו לאגף על ידי המרפאות והמוסדות. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) כמות המשתתפים ביחס למדריכים בכל מחלקה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) אישור על קיומה של עמדת למידה ייעודית לכל משתתף בהכשרה הכוללת מקום ישיבה ,מחשב או חיבור מרחוק למחשב בית החולים. |
|
|
|
תקצוב נוסף בעד ביצוע תכנית להגדלת בוגרי ההכשרה המעשית |
25. |
(א) התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 2 מיליון שקלים חדשים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בית חולים המעוניין להכשיר בוגרי לימודי תזונה בתכנית חצי שנתית, יגיש תכנית להגדלת בוגרי ההכשרה המעשית לאגף. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) האגף ידרג את התכניות לפי כמות המשתתפים בכל תכנית מהגבוה לנמוך על מנת לקבוע כמה תכניות ניתן לתקצב במסגרת כמות המשתתפים השנתית הנדרשת על פי החלטת האגף לאותה שנה, ויודיע לכל בית חולים האם התכנית שהוגשה אושרה ותתוקצב . |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בית חולים אשר קיבל את אישור האגף לביצוע תכנית להגדלת בוגרי ההכשרה המעשית, יתוקצב לפי החישוב הבא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) עבור תכנית להגדלת מספר המשתתפים מעבר לנתוני הבסיס אך מתחת לנורמה העתידית יתוקצב בית חולים בסכום של 10,000 שקלים חדשים עבור כל משתתף בתכנית מעבר לנתוני הבסיס אשר השלים את התכנית במלואה, ובסכום יחסי עבור משתתף שהשלים חלק מהתכנית, בהתאם למספר החודשים שהושלמו על ידו בפועל. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) עבור תכנית להגדלת מספר המוכשרים מעבר לנורמה העתידית יתוקצב בית החולים בסכום של 15,000 שקלים חדשים עבור כל אחד משני המשתתפים הראשונים מעבר לנורמה אשר השלימו את התכנית במלואה, ובסכום יחסי עבור משתתף שהשלים חלק מהתכנית, בהתאם למספר החודשים שהושלמו על ידו בפועל |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) יתרת התקציב שתיוותר לאחר חלוקה כאמור בפסקאות משנה (א) ו-(ב) תחולק באופן שווה בין המוכשרים הנוספים שנותרו בכל בתי החולים, וכל בית חולים יקבל את חלקו היחסי מהיתרה. |
|
|
|
תקצוב נוסף בעד ביצוע הכשרה מעשית בשנת 2023 |
26. |
נוסף על האמור בתקנה 25, בשנת 2023 יתוקצבו בתי החולים אשר ביצעו הכשרה מעשית שהחלה בחודש נובמבר 2022, ובלבד שבית החולים הגיש תכנית להגדלת בוגרי ההכשרה המעשית להכשרה שתחל בחודש נובמבר 2023, בהתאם למפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) מחצית מהתקציב המיועד לשנת 2023 יחולק באופן שווה בין כל בתי החולים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) יתרת התקציב לאחר חלוקה כאמור בפסקת משנה (א) תחולק בין בתי החולים בחלוקה יחסית על פי כמות המשתתפים שהוכשרו בשנת 2023 בהתאם לנתוני הבסיס. |
|
|
|
דיווח |
27. |
בית חולים יעביר לאגף, בסיום כל הכשרה מעשית בתזונה המבוצעת בבית החולים, דיווח על ההכשרה שבוצעה, לפי טופס שאת נוסחו יפרסם המנהל באתר האינטרנט של המשרד. |
|||
|
|
|
פרק ו' - קיצור בשעות העבודה לרופאים מבצעי תורנויות |
|||||
|
|
|
הגדרות |
28. |
בפרק זה – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"בית חולים בפריפריה הרחוקה"- בית חולים אשר נמצא במרחק של למעלה מ-200 קילומטר מבית חולים אחר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"ההיתר הכללי" - היתר כללי להעבדה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים |
|
|
|
|
|
|
|
|
"תורנות" -כמשמעותה בהסכם הקיבוצי שבין המעבידים ובין ההסתדרות הרפואית בישראל מיום 29.11.1976. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"טור תורנות"- הדרישה לנוכחות רופא במחלקה בבית החולים בשעות הלילה בכל אחד מימות השבוע. |
|
|
|
|
תקצוב נוסף בעד קיצור שעות העבודה עבור רופאים מבצעי תורנויות |
29. |
(א) התקצוב הנוסף לפי פרק זה יהיה 39.1 מיליון שקלים חדשים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תקצוב נוסף יחולק לבית חולים אשר נדרש על פי ההיתר הכללי לבצע קיצור בשעות העבודה של רופאים מבצעי תורנויות במקצועות המפורטים בהיתר הכללי, בהתאם לחישוב הבא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) עבור כל בית חולים יחושב סך טורי התורנויות אשר בוצעו בבית החולים על ידי רופאים בכל המקצועות המפורטים בהיתר הכללי ביום פרסום ההיתר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) התוצאה המתקבלת בהתאם לחישוב כאמור בפסקת משנה (1) תוכפל במקדם 1.3 ותעוגל למספר השלם הקרוב ביותר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) התוצאה המתקבלת בהתאם לחישוב כאמור בפסקת משנה (2) תוכפל ב-250,000 שקלים חדשים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) בית החולים יתוקצב בסך המתקבל מהחישוב כאמור בפסקת משנה (3), בתוספת התוצאה המתקבלת ממכפלת החישוב כאמור בפסקת משנה (א) ב-35,000 שקלים חדשים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (ב), בית חולים בפריפריה הרחוקה, יתוקצב בסך המתקבל ממכפלת התוצאה המתקבלת מחישוב כאמור בתקנה (ב)(1) ו-(ב)(2), ב-500,000 שקלים חדשים |
|
|
|
|
דיווח |
30. |
בשלוש השנים הראשונות מיום פרסום התקנות, בית החולים ידווח למשרד בתום כל רבעון דיווח הכולל את כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) כמות הרופאים המועסקים בבית החולים והמבצעים תורנויות במקצועות המפורטים בהיתר הכללי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ביצוע של קיצור שעות העבודה בהתאם להיתר, בכל מחלקה בבית החולים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מספר תורנויות חודשי ממוצע לכל מתמחה במקצועות המפורטים בהיתר הכללי. |
|
תחילה |
2. |
הוראות תיקון זה יחולו על שירותים שניתנו ופעילות שנערכה מיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) |
|||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
_________________
משה ארבל
שר הבריאות
דברי הסבר
תוספת ראשונה
(פרק ה')
|
בית חולים |
טור א' - כמות מודרכים בשנת הלימודים התשפ"ג |
טור ב' – נורמה עתידית |
|
|
המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) |
40 |
40 |
|
|
מרכז רפואי שמיר |
6 |
6 |
|
|
מרכז רפואי רבין - בלינסון |
24 |
24 |
|
|
המרכז הרפואי בני ציון |
3 |
7 |
|
|
המרכז הרפואי ע"ש ברזילי |
18 |
19 |
|
|
מרכז רפואי הדסה הר הצופים |
6 |
6 |
|
|
מרכז רפואי הדסה עין כרם |
20 |
20 |
|
|
המרכז הרפואי הלל יפה |
6 |
6 |
|
|
מרכז רפואי העמק |
4 |
14 |
|
|
מרכז רפואי רבין - השרון |
5 |
9 |
|
|
בית החולים וולפסון |
5 |
9 |
|
|
מרכז רפואי כרמל, חיפה |
4 |
11 |
|
|
בית חולים לניאדו |
12 |
12 |
|
|
מרכז רפואי מאיר |
8 |
15 |
|
|
מרכז רפואי מעייני הישועה |
3 |
3 |
|
|
המרכז הרפואי לגליל נהריה |
4 |
8 |
|
|
סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי |
18 |
20 |
|
|
המרכז הרפואי קפלן |
20 |
20 |
|
|
מרכז רפואי צפון ע"ש פדה (פוריה) |
4 |
5 |
|
|
המרכז הרפואי זיו |
4 |
5 |
|
|
הקריה הרפואית רמב"ם |
12 |
16 |
|
|
המרכז הרפואי שיבא תל השומר |
24 |
24 |
|
|
המרכז הרפואי שערי צדק |
10 |
14 |
|
|
בית החולים אסותא אשדוד |
2 |
4 |
|
|
בית חולים המשפחה הקדושה נצרת |
0 |
2 |
|
|
בית חולים אנגלי נצרת (בית החולים הסקוטי) |
0 |
2 |
|
|
בית החולים סנט וינסנט |
0 |
2 |
|
|
המרכז הרפואי יוספטל |
0 |
2 |
|
|
סה"כ |
262 |
328 |