Microsoft Word - âÓÛàÙ 13.7 êÖÛÙè ×Õç ÔÒÖ (ÑØÙ×Õê ÕèÙéÕÙ)- áâÙã 8ØÕ תזכיר חוק חוק הגז (בטיחות ורישוי) (תיקון מס'...)(הארכת תקופת מעבר), התשפ"ג - 2023

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק הגז (בטיחות ורישוי) (תיקון מסי...)(הארכת תקופת מעבר), התשפ"ג - 2023

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

סעיף 8י לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 (להלן - החוק), קובע כי אם סבר הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי (להלן - הממונה), בעקבות פניה מנומקת בכתב שהועברה אליו בידי גורם מוסמך, כי יש בשימוש במיתקן גז טבעי לצריכה (להלן - המיתקן) , משום חשש לסכנה לבטיחות הציבור, רשאי הממונה, בהתאם לסעיף 8י(א)(2) לחוק, לתת הוראה לגוף בודק, ובכלל זה למכון התקנים, לבצע בדיקת תקינות של המיתקן, ובלבד שהגוף הבודק או מכון התקנים אינו הגוף שנתן את אישור התקינות של המיתקן התקף באותה עת.

אולם, במהלך תקופת המעבר הקבועה בסעיף 8טו(ב)(2) לחוק, רשאי הממונה להורות למכון התקנים לבצע בדיקה כאמור, גם אם מכון התקנים הוא הגוף שנתן את אישור התקינות למיתקן התקף באותה עת.

מכיוון שנכון להיום הוסמכו שני גופים בודקים, מלבד מכון התקנים, על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות לעניין מתן אישורי תקינות למיתקני גז טבעי, ולעניין מתן אישורי תקינות למיתקן לפריקת גז טבעי דחוס לא הוסמך, נכון להיום, אף גוף בודק מלבד מכון התקנים, נוצר מצב שאינו מאפשר לממונה למלא אחר הוראות החוק אם תסתיים התקופה האמורה במועד הנקוב בסעיף 8טו(ב)(2) לחוק, דהיינו החל מיום 1.1.2024 לא יוכל הממונה להסתייע במכון התקנים מקום בו מתעורר חשש לסכנה לבטיחות הציבור כאמור בסעיף 8י לחוק. לאור זאת, מוצע במסגרת הצעת חוק זו לתקן את סעיף 8טו(ב)(2) לחוק ולהאריך את התקופה הקבועה בו לתקופה נוספת עד יום כוי בטבת התש"צ (1 בינואר 2030), בכדי לאפשר את הסמכתם של גופים בודקים נוספים.

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות לא רלוונטי

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר תזכיר חוק מטעם משרד האנרגיה והתשתיות:

תזכיר חוק הגז (בטיחות ורישוי) (תיקון מסי...)(הארכת תקופת מעבר), התשפ"ג-2023

תיקון סעיף 8טו 1. בחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-[I]1989, בסעיף 8טו, בסעיף קטן (ב) -

בפסקה (2) במקום המילים "כי בטבת התשפ"ד" יבוא "כוי בטבת התש"צ" ובמקום שנת "2024" יבוא "2030".

דברי הסבר

סעיף 8י לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 (להלן - החוק), קובע כי אם סבר הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי (להלן - הממונה), בעקבות פניה מנומקת בכתב שהועברה אליו בידי גורם מוסמך, כי יש בשימוש במיתקן גז טבעי לצריכה (להלן - המיתקן) , משום חשש לסכנה לבטיחות הציבור, רשאי הממונה, בהתאם לסעיף 8י(א)(2) לחוק, לתת הוראה לגוף בודק, ובכלל זה למכון התקנים, לבצע בדיקת תקינות של המיתקן, ובלבד שהגוף הבודק או מכון התקנים אינו הגוף שנתן את אישור התקינות של המיתקן התקף באותה עת.

אולם, במהלך תקופת המעבר הקבועה בסעיף 8טו(ב)(2) לחוק, רשאי הממונה להורות למכון התקנים לבצע בדיקה כאמור, גם אם מכון התקנים הוא הגוף שנתן את אישור התקינות למיתקן התקף באותה עת.

תקופת המעבר הקבועה בסעיף 8טו(ב)(2) לחוק הוארכה מספר פעמים בשל מיעוט במספר המוסמכים לבצע בדיקות תקינות.

נכון להיום הוסמכו שני גופים בודקים, מלבד מכון התקנים, על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. גופים אלו מוגבלים לסוגי מתקני גז מסוימים בלבד ורק מכון התקנים מוסמך לבדוק כול סוגי מתקני הגז. בנוסף, מתן אישורי תקינות למיתקן לפריקת גז טבעי דחוס לא הוסמך, נכון להיום, אף גוף בודק מלבד מכון התקנים. אם תסתיים התקופה האמורה במועד הנקוב בסעיף 8טו(ב)(2) לחוק, דהיינו החל מיום 1.1.2024, לא יוכל הממונה להסתייע במכון התקנים במצב בו מתעורר חשש לסכנה לבטיחות הציבור כאמור בסעיף 8י לחוק.

לאור זאת, מוצע במסגרת הצעת חוק זו לתקן את סעיף 8טו(ב)(2) לחוק ולהאריך את תקופת המעבר לתקופה נוספת עד יום כוי בטבת התש"צ (1 בינואר 2030), זאת בשל העבודה שמכון התקנים הינו הגוף היחידי כיום במשק שרשאי לבדוק את כול סוגי המתקנים. היצע הגופים הבודקים הקיים בשוק נותר לא שינוי בשנים האחרונות ולא נראה כי קיים צפי לשינוי על כן, מוצע להאריך את תקופת המעבר לשש שנים נוספות.

יובהר כי התיקון המוצע אינו משית עלויות על צרכני הגז הטבעי או על הגורמים המפוקחים, והארכת תקופת המעבר הקבועה בו אינה משנה דבר ביחס לגורמים המפוקחים על ידי משרד האנרגיה והתשתיות.



[I] ס"ח התשמ"ט, עמי 108 ; התשפ"א עמי 172.