תזכיר חוק מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
|
|
|
|
|||||
|
תיקון סעיף 2א |
1. |
בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979[1] (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 2א – |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
|
(א) בהגדרה "אישור בדיקת מעבדה", המילים "או אישור דגם" יימחקו ובמקומם יבוא "ואישור דגם"; |
||||
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "אישור דגם" יבוא: |
||||
|
|
|
|
""אישור על התאמת הדגם" – אישור של מעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר בארגון ILAC, כהגדרתו בסעיף 2ו(ב), על התאמת הדגם לדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים, החלות עליו;" |
||||
|
|
|
|
(ג) אחרי ההגדרה "הממונה על התקינה" ו"תקן רשמי" יבוא: |
||||
|
|
|
|
""הצהרת ייבוא" – כהגדרתה בסעיף 62 לפקודת המכס [נוסח חדש][2];" |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), במקום הסיפה החל במילים "להגשת הצהרה לממונה על התקינה" יבוא "להחזקת הצהרת יבואן כאמור בסעיף 2ו ולהחזקת תיק מוצר". |
|||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ג) - |
|||||
|
|
|
|
(א) במקום "הגשת הצהרה" יבוא "החזקת הצהרת יבואן והחזקת תיק מוצר"; |
||||
|
|
|
|
(ב) במקום "להמצאת" יבוא "להחזקת"; |
||||
|
|
|
|
(ג) אחרי המילים "אישור דגם" יבוא "בתיק המוצר, וזאת". |
||||
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ד) - |
|||||
|
|
|
|
(א) ברישה, במקום "יחילו חובה להמצאת" יבוא "יחילו חובה לקבלת אישור עמידה בדרישות הממונה וזאת לאחר המצאת" ובמקום "במקום חובת הגשת הצהרה" יבוא "וכן החזקת תיק מוצר"; |
||||
|
|
|
|
(ב) פסקה (4) – תימחק. |
||||
|
ביטול סעיף 2ב |
2. |
סעיף 2ב לחוק העיקרי – בטל. |
|||||
|
תיקון סעיף 2ג |
3. |
בסעיף 2ג לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) אחרי "דרישות הממונה" יבוא "לפי סעיף 2א(ד) או עמידה בדרישות הקבועות בסעיפים 2א(ב) ו-(ג) ובסעיף 2ו"; |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) אחרי "עמידה בדרישות הממונה" יבוא "לפי סעיף 2א(ד) או עמידה בדרישות הקבועות בסעיפים 2א(ב) ו-(ג) ובסעיף 2ו". |
|||||
|
תיקון סעיף 2ד |
4. |
בסעיף 2ד לחוק העיקרי, בסופו יבוא "בהתאם להוראות סעיף 2א(ד) או עמידה בדרישות הקבועות בסעיפים 2א(ב) ו(ג) ובסעיף 2ו". |
|||||
|
תיקון סעיף 2ה |
5. |
בסעיף 2ה לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
(1) בפסקה (1), אחרי "טעון אישור עמידה בדרישות הממונה" יבוא "בהתאם להוראות סעיף 2א(ד)"; |
|||||
|
|
|
(2) בפסקה (2), במקום "או הצהרה" יבוא "כאמור בסעיף 2א(ד)"; |
|||||
|
|
|
(3) במקום פסקה (3א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(3א) בלי לגרוע מהוראות סעיף זה, לעניין טובין שבהתאם להוראות לפי פקודה זו חלות עליהם חובת עמידה בדרישות הקבועות בסעיפים 2א(ב) ו-(ג), לשם שחרורם מפיקוח רשות המכס, יצהיר היבואן במסגרת הצהרת ייבוא, כי הוא מחזיק בהצהרת יבואן כאמור בסעיף 2ו (להלן – סימון היבואן);". |
||||
|
תיקון סעיף 2ו |
6. |
בסעיף 2ו לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "הצהרה" יבוא "הצהרת יבואן"; |
|||||
|
|
|
(2) במקום סעיף קטן (א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(א) נקבעה בצו הפיקוח, לרבות בהנחיות הממונה על התקינה, לגבי טובין מיובאים, חובה להחזיק הצהרת יבואן, יצהיר יבואן רשום, כי הטובין המיובאים עומדים בדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים (להלן – "הצהרת יבואן"). |
||||
|
|
|
|
(א1) יבואן רשום ישמור את הצהרת היבואן בתיק המוצר, לפי הנחיות הממונה על התקינה; בהנחיות הממונה על התקינה לא יידרשו מסמכים שלשם השגתם או השימוש בהם נדרש קשר ישיר בין היבואן לבין היצרן, לרבות מסמכים מהיצרן." |
||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב) - |
|||||
|
|
|
|
(א) ברישה, במקום "תוגש הצהרה" יבוא "יחזיק היבואן הצהרת יבואן" ובמקום "בצירוף המסמכים שלהלן" יבוא "תוך שמירת המסמכים שלהלן בתיק המוצר"; |
||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (1) במקום "הצהרת יבואן" יבוא "סימן היבואן במסגרת הצהרת ייבוא" ובמקום "בסעיף 2א(ב)" יבוא "בסעיף 2ה(א3)". |
||||
|
תיקון סעיף 2ז |
7. |
בסעיף 2ז לחוק העיקרי, במקום "סעיף 2א(ג) או (ד)" יבוא "סעיף 2א(ד)". |
|||||
|
תיקון סעיף 2יב |
8. |
בסעיף 2יב לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב), אחרי "לפי פקודה זו" יבוא "או בעמידה בדרישות הקבועות בסעיף 2א(ב) ו-(ג) ובסעיף 2ו". |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ג), אחרי "שמירת תיק מוצר" יבוא "למעט שמירת סימון היבואן לפי סעיף 2ה(א3), שמירת הצהרת יבואן לפי סעיף 2ו, וכן הצהרה לעניין עמידה בפטור המבוקש". |
|||||
|
9. |
אחרי סעיף 2יב לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"קבלת והעברת מידע |
2יב1. |
(א) המנהל או הגורמים שהסמיך לכך, ימסור לממונה על התקינה, או למי שהסמיכו לכך, כל מידע או מסמך הדרוש לו, באופן שוטף, לשם הפעלת סמכויותיו לפי פקודה זו או כדי להקל על ביצוע, בדבר (בסעיף זה – "המידע") - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) טובין שחל עליהם תקן רשמי ושיבואם דרוש בהצהרת התאמה לדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יבואן הרשום במרשם היבואנים כאמור בסעיף 2ג, לרבות יבואנים מפרי אמון, בהתאם לאמות המידה שיורה הממונה על התקינה בהנחיות לעניין זה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) סוכן מכס, כהגדרתו בסעיף 168 לפקודת המכס, הפועל מטעם יבואנים הרשומים במרשם היבואנים כאמור בסעיף 2ג; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) כל מידע אחר, אם מצא הממונה על התקינה, שיש בו חשש משמעותי לפגיעה בשלום הציבור, בבריאותו, בבטיחותו או באיכות הסביבה. |
|
|
|
|
|
(ב) הממונה על התקינה, או מי שהסמיכו לכך, רשאי למסור כל מידע או מסמך, באופן שוטף, למנהל או לגורמים שהסמיך לכך, לרבות בדבר יבואן הרשום במרשם היבואנים כאמור בסעיף 2ג, ולרבות יבואנים מפרי אמון כאמור בסעיף 2א(ו). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הממונה על התקינה או מי שהסמיכו לכך, רשאי להעביר את המידע למעבדת בדיקה לשם הפעלת סמכויותיו לפי פקודה זו או כדי להקל על ביצועה. |
|
|
תיקון סעיף 2טו |
10. |
בסעיף 2טו לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א1), במקום הקטע החל במילים "הצהרות שהוגשו" עד המילים "בדרישות הממונה" יבוא "הצהרות יבואן שהוגשו בגין טובין שחל עליהם תקן רשמי". |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (א2) - |
|||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), במקום הרישה "אישור העמידה בדרישות הממונה" יבוא "שחרור הטובין"; |
||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (4), במקום הסיפה "יופק אישור העמידה בדרישות הממונה" יבוא "ישוחררו הטובין"; |
||||
|
|
|
|
(ג) בפסקה (5), המילים "לפי סעיף קטן (א3)" – יימחקו. |
||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (א3) - |
|||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), במקום הרישה "אישור העמידה בדרישות הממונה" יבוא "שחרור הטובין"; |
||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (3), במקום הסיפה "יופק אישור העמידה בדרישות הממונה" יבוא "ישוחררו הטובין". |
||||
|
תיקון סעיף 2טז1 |
11. |
בסעיף 2טז1(א) לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) הקטע החל במילים "שבאמצעותה הגיש" עד המילים "עמידה בהוראות הממונה"- יימחק. |
|||||
|
|
|
(2) הקטע החל במילים "ואולם, בהתקיים נסיבות מיוחדות" עד המילים "מעבדת בדיקה אחרת" – יימחק. |
|||||
|
תיקון סעיף 2יז |
12. |
בסעיף 2יז(א) לחוק העיקרי, במקום הרישה יבוא "הוראות סעיפים 2ג עד 2טז4 יחולו לעניין ייבוא טובין אשר חל עליהם תקן רשמי, בין אם לשם יבואם נדרשת החזקת הצהרת יבואן, כמפורט בסעיף 2א(ב) ו-(ג), ובין אם לשם יבואם נדרש אישור עמידה בדרישות הממונה כמפורט בסעיף 2א(ד), ואין בהן -". |
|||||
|
תיקון סעיף 14א |
13. |
בסעיף 14א לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(3) לא החזיק בסימון יבואן במסגרת הצהרת ייבוא, בהתאם להוראות סעיף 2ה(א3); |
||||
|
|
|
|
(4) לא החזיק בהצהרת יבואן בהתאם להוראות סעיף 2א(ב) וסעיף 2ו." |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) - |
|||||
|
|
|
|
(א) אחרי פסקה (1) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(1א) מסר פרטים לא נכונים לעניין טובין שייבא, שחל עליהם תקן רשמי, במסגרת סימון יבואן לפי סעיף 2ה(א3); |
|||
|
|
|
|
|
(1ב) מסר פרטים לא נכונים לעניין טובין שייבא, שחל עליהם תקן רשמי, במסגרת הצהרת יבואן לפי סעיף 2ו." |
|||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (6) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(7) לא מסר מידע אשר התבקש על ידי הממונה על התקינה לשם הפעלת סמכויותיו בהתאם להוראות סעיף 2יב(א)(1) וסעיף 2טז; |
|||
|
|
|
|
|
(8) לא החזיק תיק מוצר בהתאם להוראות סעיף 2יב." |
|||
|
תיקון סעיף 14יח |
14. |
בסעיף 14יח לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א1), בפסקה (1), במקום הקטע החל במילים "שיבואם על ידי" עד המילים "בדרישות הממונה" יבוא "שחל עליהם דרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים". |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (2) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(2א) לא מסר מידע אשר התבקש על ידי הממונה על התקינה לשם הפעלת סמכויותיו בהתאם להוראות סעיפים 2יב(א)(1), 2יב(א)(1א) ו-2טז." |
||||
|
תיקון התוספת |
15. |
בתוספת לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בכותרת המשנה לתוספת, במקום "סעיף 2יב(א)(1)" יבוא "סעיף 2ב(א) ו-2יב(א)(1)". |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף 1 לתוספת - |
|||||
|
|
|
|
(א) במקום פרט (6) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(6) לעניין הדרישות הקבועות בסעיף 2א(ב) אישור על התאמת הדגם לדרישות התקינה החלות עליו בצירוף דוח בדיקה מפורט, ממעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר בארגון ILAC, בהתאם להנחיות הממונה על התקינה; לעניין הדרישות הקבועות בסעיף 2א(ג) אישור דגם על ידי מעבדת בדיקה;" |
|||
|
|
|
|
(ב) אחרי פרט (8) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(9) המסמכים הקבועים בסעיף 2ו(ב), ככל שהיבואן חייב בשמירתם על פי הוראות הסעיף." |
|||
|
|
|
(3) בסעיף 2 לתוספת - |
|||||
|
|
|
|
(א) בפרט (2), בסופו יבוא "ובכלל זה – סימון היבואן, כאמור בסעיף 2ה(א3)". |
||||
|
|
|
|
(ב) בפרט (4), במקום "ככל שיש כזו" יבוא "ככל שהיבואן חייב בשמירתם על פי הוראות הסעיף;". |
||||
|
תיקון פקודת המכס |
16. |
אחרי סעיף 200א לפקודת המכס [נוסח חדש] יבוא: |
|||||
|
|
|
"עיכוב טובין לבקרה |
200א1. |
מצא המנהל בדרך של קבלת התראה ממערכת פיקוח ובקרה ממוחשבת של הממונה על התקינה, כאמור בסעיף 2טז(א1) לפקודת היבוא והיצוא, או בדרך אחרת, כי הטובין או תיק המוצר, כהגדרתם בפקודת היבוא והיצוא, של יבואן נדגמו לצורך בקרה, או מסיבה אחרת, יורה המנהל על עיכוב שחרור הטובין ויחולו עליהם הוראות סעיפים 2טו-2יז לפקודת היבוא והיצוא." |
|||
דברי הסבר
בשנים האחרונות ביצע משרד הכלכלה מהלכים רחבים להסרת חסמי היבוא, ביניהם התאמת התקינה הרשמית לתקינה הנוהגת בקרב המדינות המפותחות עם שווקים משמעותיים, הפחתת בדיקות המעבדה הנדרשות בעת יבוא מסחרי, מסלולי ייבוא המאפשרים ייבוא מוצרים העומדים בתקנים בינלאומיים, הרחבת מסלולי "פטור" מהצגת מסמכי המעידים על חוקיות היבוא, ולאחרונה אף הוחלט על מסלולי פטור כאמור גם עבור רשתות שיווק זרות הנכנסות לראשונה לישראל.
חרף ההתקדמות המשמעותית, נותר עדיין פער בין שיטת הייבוא בישראל לבין שיטת היבוא הנהוגה באירופה ובמדינות מפותחות בתחום התקינה הרשמית. דרישות חוקיות היבוא הקבועות בחקיקה הישראלית, מכילות דרישות ייחודיות לפיהן משטר האכיפה הקיים דורש אישור מקדים ליבוא שניתן על ידי הרגולטור (להלן – אישור הממונה על התקינה), עבור כל משלוח אשר יש בו מוצרים שחל עליהם תקן רשמי. אישור בקשת ייבוא כאמור משמעותו אישור על כל שורה בבקשה המוגשת בכל משלוח.
באיחוד האירופי, מוצרי צריכה נמצאים ברובם תחת דירקטיבות השייכות לNew Approach . גישה זו שמה דגש על היבטים אכיפתיים במהלך מחזור החיים של המוצר בשוק. המשמעות היא, שבעת ייבוא מוצרי צריכה לאיחוד האירופי, לא נדרש אישור פוזיטיבי מקדים, ואילו הפיקוח בשלב היבוא מתבצע על בסיס הערכת סיכונים של הרגולטור, בשיתוף פעולה עם המכס, תוך איתור משלוחים חשודים. בשלב הפיקוח, נדרש היבואן להציג הצהרת התאמה לרגולציה הרלוונטית וכן תיק מוצר.
בדומה, המתווה המוצע, מבקש להתאים את שיטת היבוא בישראל לזו הנהוגה באיחוד האירופי, כך שעבור מרבית הטובין המיובאים לישראל, לא יידרש אישור פוזיטיבי מקדים הניתן על ידי הממונה על התקינה לצורך שחרור הטובין, אלא תוך הסתמכות על הצהרה במסגרת הצהרת ייבוא למכס כי קיימת ברשות היבואן הצהרת יבואן ולפיה הטובין המיובאים עומדים בדרישות התקינה. אלו יוצגו יחד עם מסמכים נוספים (תיק מוצר), ככל שיתבקשו, בשלב הפיקוח בשווקים בלבד. המתווה המוצע יוחל בשלב הראשוני על מוצרים הנמצאים בקבוצות יבוא 2-3, כך שלגבי קבוצת יבוא מספר 1, יישמר ההליך הקיים היום ללא שינוי. כלומר, לעניין שחרור טובין הנמצאים בקבוצת יבוא מספר 1, תחל החובה לקבל אישור עמידה בדרישות הממונה וזאת לאחר המצאת אישור דגם ואישור משלוח.
על פי המצב הקבוע היום, מי שבוחר לייבא על פי קבוצות יבוא, מגיש בקשה למעבדת בדיקה לקבלת אישור הממונה על התקינה על מנת להשתחרר בנמל. המעבדה בוחנת את הבקשה ומגישה המלצה לאישור הממונה. הממונה מפיק אישור ולאחר מכן ניתן להגיש את האישור בהצהרת יבוא למכס. בתום התהליך המשלוח משתחרר.
על פי המתווה המוצע, לשם שחרור הטובין מפיקוח רשות המכס, יצהיר היבואן, במסגרת הצהרת ייבוא לפי פקודת המכס, כי הוא מחזיק בהצהרת יבואן לפיה הטובין שברשותו עומדים בדרישות התקינה החלות עליהם. כלומר, על פי השינוי המוצע, לא יידרש עוד לקבל את אישור הממונה על התקינה בכדי לשחרר טובין משטחי הנמל.
תהליך הבקרה בייבוא, בנוי על מערכת הערכת סיכונים המתקיימת בשיתוף פעולה עם המכס. על פי המצב היום, נדגמים נתוני משלוח והיבואן מטפסי הבקשה שהגיש היבואן למעבדה, ולפיהם נקבע ערך סיכון על ידי מערכות המכס וכן מתקבלת החלטה על בקרת המשלוח בהתאם לניהול הסיכונים במערכת תקשורת ומידע של הממונה על התקינה (מערכת מת"מ).
נציין כי זהו צעד נוסף בתהליך כולל לשינוי שיטת היבוא בישראל והתאמתה לזו הנהוגה באירופה. אשר על כן, מוצע לתקן את פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979 (להלן – פקודת היבוא והיצוא), כך שיוצר מעבר הדרגתי למבנה של רגולציה טכנית ושיטות אכיפה של האיחוד האירופי.
עיקרי הוראות המתווה המוצע:
סעיף 1
סעיף 2א לפקודת היבוא והיצוא, בנוסחו היום, קובע את התנאים השונים הנדרשים לשם ייבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי. כיום הוכחת עמידתם של טובין בדרישות תקן רשמי נעשית בשלוש דרכים –
האחת, בדיקת משלוח ולפיה ניתן אישור של מעבדת בדיקה המסתמך על בדיקה של דגם מטובין מסוים במשלוח מסוים שלפיה הטובין שנבדקו זהים לדגם הטובין שניתן לגביו אישור שהוא עומד בדרישות התקנים הרשמיים החלים עליו (להלן – אישור משלוח). השנייה, אישור של מעבדת בדיקה ולפיה דגם של טובין שנבדק עומד בדרישות התקינה החלות עליהם ולצידו הצהרה של היבואן לממונה בדבר התאמת הטובין המיובא לדגם שנבדק (להלן – אישור דגם). השלישית, הצהרה של היבואן בדבר התאמת הטובין לדרישות התקינה החלות עליהם (להלן – הצהרה). רשימת התקנים וסיווגם לכל אחת מהדרכים הנזכרות לעיל, קבועה בצו קבוצות היבוא והיצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ב-2022.
בסעיף זה, מוצע לתקן את סעיף 2א לפקודת היבוא והיצוא כך שתשונה ברירת המחדל ממצב של הגשת הצהרה לממונה על התקינה לשם שחרור הטובין מהמכס (להלן – אישור הממונה על התקינה) למצב של החזקת הצהרת יבואן ולפיה מצהיר היבואן הרשום כי הטובין המיובאים עומדים בדרישות התקינה בהתאם קבוע בחוק התקנים (להלן – הצהרת יבואן), וכן חובת החזקת תיק מוצר, שייבחנו בעת הפיקוח בשווקים. כלומר, על פי השינוי, לא יידרש עוד לקבל את אישור הממונה על התקינה בכדי לשחרר טובין משטחי הנמל.
הסעיף מותיר את המצב הקיים לגבי ייבוא טובין מיובאים בהם קיימת החובה לקבל את אישור העמידה בדרישת הממונה על התקינה לאחר המצאת אישור דגם ואישור משלוח (קבוצת יבוא מספר 1). בנוסף, נוספה הדרישה להחזקת תיק מוצר גם לטובין המנויים בקבוצת יבוא מספר 1, דרישה מבהירה שכן החובה קיימת גם היום.
שינוי משטר הרגולציה מאישור מראש לביקורת בייבוא ובשווקים, מקל עם הנטל הרגולטורי ומדגיש כי האחריות לעמידה בדרישות התקינה הרשמית והוראות חוק התקנים בעת ייבוא, מוטלות על היבואן.
סעיף 2
הסעיף מבטל את סעיף 2ב לפקודה, אשר עיגן הוראות לעניין קבלת אישור הממונה על התקינה, אשר התייתרו לאור השינוי המוצע בסעיף 2א.
סעיף 3 + 4
בסעיף 2ג ו2ד לפקודה בוצעו תיקונים כך שהוראות הסעיף יתאימו למתווה המבוקש המשנה את ברירת המחדל בעת שחרור הטובין בנמל.
סעיף 5
תיקון סעיף 2ה לפקודה – ביצוע התאמות נדרשות כך שתשונה ברירת המחדל, שחרור ללא אישור מקדים של הממונה על התקינה, למעט טובין המנויים בקבוצת יבוא מספר 1. בנוסף, השתנה סעיף קטן (3א), כך שכעת במסגרת הצהרת ייבוא על פי פקודת המכס, יצהיר היבואן כי הוא מחזיק בהצהרת יבואן ולפיה הטובין שברשותו עומדים בדרישות התקינה החלות עליהם ולאחר מכן המשלוח ישוחרר (להלן – סימון היבואן).
סעיף 6
שינוי סעיף 2ו לפקודה. הסעיף קבע שבכל מקום בו נדרשת הצהרה לממונה על התקינה לצורך קבלת אישור עמידה בדרישות הממונה, על יבואן רשום להגיש זאת לממונה על התקינה באמצעות מעבדת בדיקה. כעת, משבוטל הצורך באישור מקדים של הממונה על התקינה, השינוי המוצע מחלק את הסעיף כך ראשית קבועה בו החובה להצהיר כי הטובין המיובאים עומדים בדרישות התקינה ככל שחלה על יבואן חובת הצהרה כזו, ובנוסף נקבעה החובה להחזיק הצהרת יבואן בתוך תיק המוצר, ללא צורך בהצגתה מראש.
עוד קובע התיקון חובה זהה גם לטובין שמיובאים המתאימים לדרישות התקינה הקבועות בסעיף 9(א)(1)(ב) לחוק התקנים, כלומר, יבוא על בסיס הצהרה לתקינה הזרה שאומצה בתקן רשמי ישראלי, כולה או חלקה. בהתאם לכך, גם מי שיבחר לייבא טובין במסלול זה, יצהיר וישמור את הצהרת היבואן בתיק המוצר, ללא צורך בהצגה מקדימה בעת השחרור בנמל.
בנוסף, חוק התקנים, התשי"ג–1953, קובע מסלול יבוא על פי הצהרת התאמה לתקינה בינלאומית. על פי המצב הקבוע היום, הפקודה מחייבת את מי שבוחר לייבא במסגרת מסלול זה, חובת הגשת הצהרה לממונה על התקינה לצורך קבלת אישור עמידה בדרישות הממונה. על פי המתווה המוצע, גם בעת יבוא על פי מסלול זה, יידרש היבואן להחזיק בהצהרת היבואן, תוך שמירת מסמכים נוספים בתיק המוצר, כפי שהם מפורטים בסעיף.
סעיף 7
תיקון סעיף 2ז לפקודה כך שהחובה להגיש אישור דגם במסגרת בקשה להנפקת אישור עמידה בדרישות הממונה, תחול על מי שמייבא טובין המנויים בקבוצת יבוא מספר 1.
סעיף 8
תיקון סעיף 2יב לפקודה. התאמת הסעיף בהתאם לשינוי ברירת המחדל, לפיה שחרור ללא אישור מקדים של הממונה על התקינה, למעט טובין המנויים בקבוצת יבוא מספר 1.
כמו כן, יבואן אשר פטור מחובת שמירת תיק מוצר בשל ייבוא טובין שאינם מיועדים לשיווק והפצה לציבור והם אחד מהטובין המנויים בסעיף, יצטרך לשמור נוסף על ההצהרה על עמידה בפטור המבוקש כפי שנדרשת היום, גם את ההצרה שהצהיר במסגרת הצהרת ייבוא למכס, וכן את הצהרת היבואן ולפיה הטובין שייבא עומדים בדרישות התקינה החלות עליו.
סעיף 9
הוספת סעיף 2יב1. הסעיף המוצע מעגן את מנגנון העברת מידע וקבלת מידע בין המכס לבין הממונה על התקינה. כעת, כשהטובין משתחרר ישירות במכס, ולממונה על התקינה אין שלב בהליך, נדרשת יכולת העברת מידע גם מהמכס לממונה לעניין המשלוחים, ובכלל זה מידע על משלוחים שיובאו על בסיס תקינה רשמית, משלוחים חשודים בעקבות ניהול סיכונים, מידע על יבואנים, ובכלל זה יבואנים מפרי אמון, מידע על עמילי המכס שמגישים בשם היבואן את הצהרת ייבוא למכס או כל מידע אחר שהממונה מצא כי יש בו חשש משמעותי לפגיעה בשלום הציבור, בבריאותו, בבטיחותו או באיכות הסביבה. כמו כן, גם הממונה על התקינה יוכל להעביר מידע באופן תדיר למכס, לרבות לעניין רישום יבואנים ויבואנים מפרי אמון.
עוד מוצע לקבוע כי את המידע המתקבל מהמכס, יוכל הממונה על התקינה, באמצעות מערכת התקשורת והמידע של הממונה (המת"מ) להעביר למעבדות בדיקה, וזאת במטרה לבצע דגימות הן של טובין מיובאים והן של תיקי מוצר, וזאת בהתאם להוראות סעיפים 2טו – 2יז לפקודה. המידע שיועבר למעבדת הבדיקה במסגרת סעיף זה יהיה מוגבל ויכלול רק את המידע הדרוש למעבדת הבדיקה לשם בדיקת הטובין שיובא או בדיקת תיק המוצר וכן את הפרטי היבואן שיבא את אותם טובין.
סעיף 10
התאמת סעיף 2טו לפקודה לשינוי המוצע כך שמערכת הפיקוח והבקרה הממוחשבת של הממונה על התקינה, תבחן הצהרות יבואן במסגרת הבדיקות המדגמיות, בשונה מהצהרות שהוגשו לצורך אישור הממונה על התקינה כפי שהיה נהוג עד כה. כמו כן, בוצעו התאמות נדרשות בסעיפי דגימת תיק המוצר ודגימת הטובין והתאמתם למצב החדש.
סעיף 11
תיקון סעיף 2טז1, סעיף הסתייעות במעבדות בדיקה. על פי המצב הקיים היום הממונה על התקינה מסתייע במעבדת בדיקה אותה בוחר היבואן במסגרת הגשת הבקשה לאישור עמידה בהוראות הממונה לשם ביצוע בדיקה מדגמית של הטובין או של תיק המוצר. כיוון שהמתווה מיתר את האישור המקדים של הממונה בעת שחרור הטובין, היבואנים לא יבחרו עוד את מעבדת הבדיקה בה ידגמו הטובין. לכן, מוצע לקבוע שהממונה יוכל להסתייע בכל אחת ממעבדות הבדיקה לשם ביצוע הבדיקות המדגמיות, ללא פנייה מקדימה של היבואן.
סעיף 12
התאמת סעיף 2יז למתווה המבוקש כך שהוראות סעיפים 2ג-2טז4 יחולו גם לעניין טובין שחל עליהם תקן רשמי ולשם יבואם נדרשת החזקה של הצהרת יבואן והחזקת תיק מוצר ובין אם נדרש לגביהם אישור עמידה בדרישות הממונה והחזקת תיק מוצר.
סעיף 13
סעיף זה מתקן את סעיף העיצומים הכספיים כך שיותאם למתווה המוצע. הסעיף מוסיף סעיפי עיצום במצבים בהם יבואן לא החזיק בסימון היבואן במסגרת הצהרת ייבוא של המכס, או לא החזיק בהצהרת יבואן. כמו כן, נוספו סעיפי עיצומים על אי שיתוף פעולה עם בקשות הממונה, אשר מונעות ממנו להפעיל את סמכויותיו כנדרש, לעניין אי מסירת מידע או מסירת מידע לא נכון.
סעיף 14
תיקון סעיף העונשין כך שברירת המחדל איננה עוד יבוא טובין הטעונים אישור עמידה בדרישות הממונה על התקינה. כמו כן, גם בסעיף העונשין נוסף סעיף אי שיתוף פעולה עם בקשות הממונה אשר מונעות ממנו להפעיל את סמכויותיו כנדרש, בהקשר של אי מסירת מידע.
סעיף 15
תיקון התוספת לפקודה. תיקון הסעיף המסמיך את התוספת כך שיכלול גם את החובות הקבועות בסעיף 2א(ב) לחוק. כמו כן, תוקן פרט (6) כך שהוא תואם כעת את המצב הקיים ממילא היום וכן נוספו פרטים חדשים לתוספת שיבואן חייב לשמור לגבי טובין שחלים עליהם תקן רשמי כמו הצהרת יבואן וסימון יבואן.
סעיף 16
תיקון עקיף לפקודת המכס. בעקבות התיקון המוצע הטובין אינם נדרשים עוד באישור מקדים של הממונה על התקינה לשם שחרורם במכס ואינם עוברים עוד אצל הממונה על התקינה (למעט טובין מיובאים השייכים לקבוצת יבוא מספר 1), נדרשת יכולת לממונה על התקינה לעכב טובין לבקרה. על כן, מוצע לתקן את פקודת המכס כך שלמנהל המכס תהיה סמכות לעכב טובין שניתנה לגביהן התראה ממערכת פיקוח ובקרה ממוחשבת של הממונה על התקינה, או בדרך אחרת, ולתת לממונה על התקינה את סמכות הדגימה והבקרה המוקנות לו מכוח פקודת היבוא והיצוא.