תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות) (תיקון), התשפ"ג-2023
1. תיקון תקנה 1
2. תיקון תקנה 3
10. תיקון תקנה 33
11. הוספת תקנה 36א
12. מחיקת תקנה 38
13. החלפת תקנה 41
14. מחיקת תקנה 43
15. תיקון תקנה 44
טיוטת תקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות) (תיקון), התשפ"ג-2023
בעקבות הניסיון המצטבר ממערכות הבחירות ברשויות המקומיות ובפרט מערכת הבחירות הכלליות בשנת 2018, ובהתאם לתיקונים המוצעים בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות, התשפ"ג-2023, מוצע לערוך שורת תיקונים בתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות), התשכ"ה-1965.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 17 ו-100 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965[1], אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
1. |
בתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות), התשכ"ה-1965[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 – |
|||||
|
|
|
|
(1) האמור בה יסומן "(א)"; |
|||
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ב) ראש הרשות המקומית יפרסם באתר האינטרנט של הרשות המקומית הודעה על הרכבה של ועדת הבחירות וכל שינוי בו." |
||
|
2. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא: "וביומיים שלפני יום הבחירות וביום הבחירות – לא יאוחר מהמועד שיפורט בבקשה". |
|||||
|
3. |
תקנה 6ד לתקנות העיקריות - תימחק. |
|||||
|
4. |
בתקנה 11 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) במקום "34" יבוא "41" ובמקום "33" יבוא "40". |
|||
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג) במקום " ה-40" יבוא " ה-47". |
|||
|
5. |
במקום תקנה 17א לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
"איסור שימוש בטלפונים ניידים ברדיו ובטלוויזיה |
17א. |
ביום הבחירות, בשעה שבה מצוי מצביע בקלפי ובעת ספירת הקולות, לא ישוחח אדם ממכשיר טלפון נייד או מכשיר קשר בחדר שבו פועלת ועדת קלפי, אלא לצורך ניהול ההצבעה בקלפי או במקרי חירום, ולא יפעיל אדם בחדר כאמור מכשיר רדיו או טלוויזיה". |
||
|
6. |
בתקנה 17יא לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "פסולות" יבוא "פגומות". |
|||
|
|
|
|
(2) במקום " פסולה" יבוא " פגומה". |
|||
|
7. |
בתקנה 17יב לתקנות העיקריות, המילים "לא נוכח אף לא חבר ועדת קלפי אחד, די בחתימת מזכיר ועדת הקלפי על המעטפות" – יימחקו. |
|||||
|
8. |
בתקנה 19 לתקנות העיקריות, במקום "תקרא הוועדה" יבוא "יקרא המזכיר", במקום "תציין" יבוא "יציין", במקום "תמסור" יבוא "ימסור המזכיר" ובמקום "ותחזיק אצלה" יבוא "ויחזיק אצלו". |
|||||
|
9. |
בתקנה 19א לתקנות העיקריות, במקום "ועדת הקלפי תציין" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי יציין". |
|||||
|
10. |
בתקנה 33(ב) לתקנות העיקריות, במקום ""קבלה" יבוא "אישור". |
|||||
|
11. |
אחרי תקנה 36 יבוא: |
|||||
|
|
|
"התשלום בעד צילום של חומר בחירות |
36א. |
(א) התשלום בעד צילום של מסמכים לפי סעיף 96 לחוק יהיה בסכום של 0.20 שקלים חדשים לכל עמוד; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) צולמו המסמכים באמצעות הרשות המקומית, ישולם הסכום האמור לקופת הרשות המקומית."; |
|
12. |
תקנה 38 לתקנות העיקריות – תימחק. |
|||||
|
13. |
במקום תקנה 41 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
|
41. |
"סכום התשלום המגיע למזכיר ועדת קלפי יהיה הסכום שנקבע לפי תקנה 27 לתקנות הבחירות לכנסת, התשל"ג-1973." |
||
|
14. |
תקנה 43 לתקנות העיקריות – תימחק. |
|||||
|
15. |
בתקנה 44 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום המילים "ירשום יושב ראש ועדת הקלפי" יבוא "ידביק יושב ראש ועדת הקלפי, או מזכיר ועדת הקלפי"; |
|||
|
|
|
|
(2) במקום המילים "את המילים "פתק כפול" ויחתום עליו את שמו" יבוא "מדבקת "2 או 3 פתקים זהים"; |
|||
|
|
|
|
(3) במקום המילה "הכפולים" יבוא "הזהים". |
|||
___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2023)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 3-4656)
__________________[חתימה]
משה ארבל
שר הפנים
בעקבות הניסיון המצטבר ממערכות הבחירות ברשויות המקומיות ובפרט מערכת הבחירות הכלליות בשנת 2018, ובהתאם לתיקונים המוצעים בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות, התשפ"ג-2023, מוצע לערוך שורת תיקונים בתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות), התשכ"ה-1965.
תקנה 1
מוצע לקבוע כי ראש הרשות המקומית יפרסם באתר האינטרנט של הרשות המקומית הודעה על הרכב ועדת הבחירות וכל שינוי בהרכב הוועדה.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי זימון ישיבת ועדת בחירות על ידי מנהל הבחירות ביומיים שלפני הבחירות וביום הבחירות יהיה לפי המועד שיפורט בבקשת זימון הישיבה.
תקנה 3
בהתאם להסדר הקיים בחוק, בסמכות שר הפנים לבחון בקשות לתיקון פנקס הבוחרים הנובעות מטעות במרשם האוכלוסין או מסיבה אחרת, אולם רק לאחר שהמבקש פעל על פי חוק מרשם האוכלוסין לתיקון המידע. לצורך ביצוע סמכות שר הפנים בטיפול בבקשות לתיקון פרטי בוחרים, התקנות מאפשרות לשר למנות בודק מקצועי שתפקידו לבדוק את הבקשות שהוגשו ולצרף המלצה לשר אם לקבל או לדחות את הבקשה. מההוראות הנוגעות לצירוף ראיות ולאופן הבחינה, עולה ספק בנוגע לגדר סמכות השר לתקן את פנקס הבוחרים במנותק מהתיקון במרשם האוכלוסין. זאת, לאור כך שההוראה המהותית לעניין היכללות בפנקס הבוחרים הקבועה בסעיף 11 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן – חוק הבחירות), מבוססת באופן מלא על הרישום במרשם האוכלוסין בלבד. לכן מוצע לבטל את ההוראות הנוגעות למינוי בודק.
נוסחה של תקנה 6ד לתקנות שמוצע למחוק הוא:
"בדיקת הבקשות
6ד. (א) השר רשאי למנות בודק מקצועי, לבדיקת בקשות שהוגשו לפי סעיפים 17(ב) ו-18(א) לחוק; בודק כאמור יהיה משפטן.
(ב) הבודק ימיין את הבקשות שהתקבלו, יבדוק את הראיות שצורפו לבקשות וימליץ לשר, באמצעות המפקח הארצי על הבחירות, האם לקבל את הבקשה או לדחותה."
תקנה 4
מוצע לקבוע את המועדים כפי שהוצעו בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות, התשפ"ג-2023 (להלן – חוק לתיקון דיני הבחירות) בסעיפים 1 ו-35 לחוק הבחירות לפיהם: שונתה הגדרת "יום שליפת הפנקס" מיום ה-40 ליום ה-47 שלפני יום הבחירות; ושונה המועד האחרון להגשת רשימות מועמדים מהיום ה-33 ליום ה-40 שלפני יום הבחירות.
תקנה 5
מוצע לתקן את התקנה בעניין שימוש בטלפונים ניידים בקלפי בדומה לדין החל בבחירות לכנסת - תקנה 45א לתקנות הבחירות לכנסת, התשל"ג-1973 (להלן – תקנות הבחירות לכנסת).
נוסחה של תקנה 17א לתקנות שמוצע למחוק הוא:
"איסור שימוש בטלפונים ניידים
17א. ביום הבחירות, במשך כל שעות ההצבעה וספירת הקולות, לא יחזיק אדם, בחדר שבו פועלת ועדת קלפי, מכשיר טלפון נייד או מכשיר קשר, לרבות זימונית, כשהוא פועל; לא יתקשר ממכשיר כאמור ולא יקבל בו שיחות למעט מזכיר ועדת קלפי ומנהל בחירות, לצורך מילוי תפקידם."
תקנה 6
לעניין הטיפול במעטפות פגומות (אותן בודקים לפני תחילת ההצבעה בקלפי) מוצע להחליף את המונח "פסולות" ב"פגומות" בדומה למונח הקבוע בתקנה 50(א)(4) לתקנות הבחירות לכנסת.
תקנה 7
מוצע למחוק את המילים "לא נוכח אף לא חבר ועדת קלפי אחד, די בחתימת מזכיר ועדת הקלפי על המעטפות", בהתאמה לסעיף 34(א)(1) כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לפיו המזכיר הנוסף בקלפי ישמש כחבר הוועדה.
תקנות 8 ו-9
לאור התיקונים בתפקיד המזכיר כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות, מוצע להתאים את נוסח התקנות בהתאם.
תקנה 10
ההסדר החוקי הנוהג כיום הוא כי עם מתן העירבון וההודעה בדבר פרטי חשבון הבנק לצורך החזרת עירבון לרשימת מועמדים על ידי בא כוח על מנהל הבחירות חלה חובה למסור קבלה (בדומה לחשבונית) על מתן העירבון. על מנת לפשט את התהליך, מוצע להמיר את דרישת מתן הקבלה על העירבון באישור.
תקנה 11
מוצע לקבוע בתקנות את חובת התשלום ואת העלות עבור צילום והדפסה של חומרי בחירות במסגרת זכות העיון הקבועה בחוק. כמו כן, מוצע לקבוע כי התשלום יועבר לקופת הרשות המקומית כאשר הצילום או ההדפסה נעשו באמצעותה. מטרת התקנה היא להבהיר במפורש על מי יוטל נטל התשלום באופן אחיד בכל הרשויות.
תקנה 12
מוצע למחוק את התקנה לעניין גיל המזכיר, בהתאם לסעיף 32א לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות.
נוסחה של תקנה 38 לתקנות שמוצע למחוק הוא:
"כשירות
38. כשיר לכהן כמזכיר ועדת הקלפי מי שכשיר לכהן כחבר ועדת קלפי ובלבד שמלאו לו 17 שנה."
תקנה 13
מוצע לקבוע כי גובה התשלום למזכיר ועדת קלפי יהיה בהתאם להוראות תקנה 27 לתקנות הבחירות לכנסת ובדומה לגובה התשלום של מזכירי ועדות קלפי בבחירות לכנסת.
תקנה 14
מוצע למחוק את התקנה שעניינה הצבעת שוטרים בהתאמה להצעת החוק לתיקון דיני הבחירות בו סעיף 84ב צפוי להימחק.
נוסחה של תקנה 43 לתקנות שמוצע למחוק הוא:
43. תעודת-הצבעה-לשוטר, לענין סעיף 84ב לחוק תהא לפי טופס מספר 15 שבתוספת."
תקנה 15
מוצע לתקן את התקנה שעניינה טיפול בפתקים כפולים בדומה להסדר שנקבע בתקנה 77 לתקנות הבחירות לכנסת.