תזכיר טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון), התשפ"ג-2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 3

א. שם הצו המוצע. 3

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 3

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון), התשפ"ג-2023. 4

1.תיקון סעיף 19. 4

2.תיקון סעיף 137. 4

3.תיקון סעיף 138. 4

4.תיקון סעיף 139. 4

5.תיקון סעיף 142. 4

6.תיקון סעיף 150. 4

7.תיקון סעיף 153. 5

8.תיקון סעיף 157. 5

9.תיקון סעיף 158. 5

10. תיקון סעיף 160. 5

11. תיקון סעיף 161. 6

12. תיקון סעיף 162. 6

13. ביטול סעיף 163. 6

14. החלפת סעיף 164. 6

15. תיקון סעיף 165. 7

16. ביטול סעיף 166. 7

17. תיקון סעיף 167. 7

18. תיקון סעיף 177. 8

19. תיקון סעיף 181. 8

20. תיקון סעיף 182. 8

21. תיקון סעיף 184. 9

22. תיקון סעיף 189א. 9

23. תיקון סעיף 191. 9

24. תיקון סעיף 192. 9

25. תיקון סעיף 194א. 9

26. תיקון סעיף 195. 9

27. תיקון סעיף 196. 10

28. תיקון סעיף 204. 10

29. תיקון סעיף 209. 10

30. תיקון סעיף 221. 10

דברי הסבר. 11


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח - 1958

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בעקבות הצעת חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות, התשפ"ג-2023 (להלן – הצעת החוק לתיקון דיני הבחירות), שאושרה על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה לקריאה שנייה ושלישית, וטיוטת תקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות) (תיקון), התשפ"ג-2023 כפי שפורסמה להערות הציבור, מוצע לערוך שורת תיקונים בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 על מנת לבצע שינויים הנדרשים בהתאמה למוצע לגבי הבחירות לעיריות ולמועצות המקומיות ולצורכי אחידות בניהול מערך הבחירות לרשויות המקומיות. 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת המועצות המקומיות[1], אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 19

1.  

בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958[2] (להלן – הצו העיקרי), בסעיף 19, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב1) בבדיקת התקיימות התנאי האמור בסעיף קטן (ב), רשאי מנהל הבחירות להסתייע ביועץ המשפטי של משרד הפנים או מי שהוא הסמיך לכך".

תיקון סעיף 137

2.  

בסעיף 137 לצו העיקרי, בהגדרה "יום שליפת הפנקס", במקום "היום ה-40 שלפני יום הבחירות" יבוא "כהגדרתו בחוק הבחירות".

תיקון סעיף 138

3.  

בסעיף 138 לצו העיקרי, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

 

"(ד1) ראש המועצה יפרסם באתר האינטרנט של המועצה הודעה על הרכבה של ועדת הבחירות וכל שינוי בו.".

תיקון סעיף 139

4.  

בסעיף 139 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), ביומיים שלפני יום הבחירות תהיה הזמנה לישיבה בהזמנה אישית או בדרך הטלפון, במסרון, במברק או בפקסימיליה, לפחות שלוש שעות מראש; ביום הבחירות תהיה הזמנה לישיבה כאמור לפחות שעה אחת מראש; המניין החוקי בישיבה של ועדת הבחירות ביומיים שלפני יום הבחירות וביום הבחירות שזומנה פחות מ-24 שעות מראש יהיה מחצית מחברי הוועדה, ובהם היושב ראש.";

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ג) ממלא מקום של חבר רשאי להשתתף בישיבות הוועדה בתורת חבר בהיעדרו של חבר הוועדה.";

תיקון סעיף 142

5.  

בסעיף 142(א) לצו העיקרי, במקום "סגן" יבוא "סגן אחד או יותר";

תיקון סעיף 150

6.  

בסעיף 150 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(א) רשימות המועמדים יוגשו למנהל הבחירות ביום ה-41 שלפני יום הבחירות, בין השעות 9 עד 11 לפני הצהרים או ביום ה-40 שלפני יום הבחירות, בין השעות 3 אחרי הצהרים ו- 9 בערב.";

 

 

 

(2) בסופו יבוא:

 

 

 

 

"(ג) מנהל הבחירות רשאי, באישור השר או מי שהוא הסמיכו לכך, לשנות את השעות לקבלת רשימות המועמדים, ובלבד שסך כל השעות לא יקטן ממספר השעות שנקבע בסעיף קטן (א);

 

 

 

 

(ד) רשימות המועמדים יוגשו במשרד הראשי של המועצה האזורית או בכל מבנה ציבורי מתאים אחר, בתחום המועצה, שיקבע מנהל הבחירות; מנהל הבחירות יפרסם מודעה על מקום הגשת הרשימות עד היום ה-47 שלפני יום הבחירות.".

תיקון סעיף 153

7.  

בסעיף 153(א) לצו העיקרי –

 

 

 

(1) אחרי "כתב הסכמה כאמור" יבוא "של כל אחד מהמועמדים חתום בידו";

 

 

 

(2) הסיפה החל במילים "מועמד הנמצא מחוץ לישראל" - תימחק.

תיקון סעיף 157

8.  

בסעיף 157(א) לצו העיקרי –

 

 

 

(1) אחרי "שני אנשים" יבוא "שמלאו להם 18 שנים לפחות";

 

 

 

(2) במקום "החותם הראשון על רשימת מועמדים" יבוא "המועמד הראשון ברשימת מועמדים".

תיקון סעיף 158

9.  

בסעיף 158 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) במקום "מאות או שתי" יבוא "מעד שלוש";

 

 

 

(2) בסופו יבוא:

 

 

 

 

"(ד) בא כוח רשימה רשאי לבקש ממנהל הבחירות לשנות את כינוי הרשימה או את האותיות שהתבקשו עם הגשתה, לא יאוחר מהמועד לתיקון ליקויים כאמור בסעיף 162.".

תיקון סעיף 160

10.  

בסעיף 160 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) במקום הקטע החל במילים "ההתפטרות תיעשה" עד המילה "נוטריון" יבוא "הוראת סעיף 43 לחוק הבחירות תחול, בשינויים המחויבים";

 

 

 

(2) סעיף קטן (ב) – בטל.

תיקון סעיף 161

11.  

בסעיף 161 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא:  

 

 

 

 

" מנהל בחירות לא יאשר רשימה או הצעת מועמד שנמצא בה אחד או יותר מהליקויים האלה:

 

 

 

 

 

(1) רשימה או הצעה הכוללת מספר בלתי מספיק של חותמים;

 

 

 

 

 

(2) רשימה שמספר המועמדים בה נמוך מהמספר הנדרש כאמור בסעיף 152, בכפוף להוראות סעיף 164(א); 

 

 

 

 

 

(3) רשימה או הצעה שהוגשה בלא תצהיר כאמור בסעיף 154(ב);

 

 

 

 

 

(4) שינוי כאמור בסעיף 155;

 

 

 

 

 

(5) הצעת מועמד שלא ניתן לגביה ערבון כאמור בסעיף 5א לחוק בחירת ראש המועצה;

 

 

 

 

 

(6) רשימה שהוגשה שלא על גבי טופס לפי סעיף 151".

 

 

 

(2) סעיף קטן (ב) – בטל.

 

 

 

(3) סעיף קטן (ג) – בטל.

תיקון סעיף 162

12.  

בסעיף 162(א) לצו העיקרי במקום "26" יבוא "30" ובמקום "23" יבוא "28".

ביטול סעיף 163

13.  

סעיף 163 לצו העיקרי – בטל.   

החלפת סעיף 164

14.  

במקום סעיף 164 לצו העיקרי יבוא:

 

 

"איסור שינוי רשימת מועמדים

164.

(א)  לא אישר מנהל הבחירות מועמד פלוני או שנשללה זכותו של מועמד להיכלל ברשימת מועמדים ולהיבחר בשל עבירה שיש עמה קלון לפי סעיפים 19 ו-19א, ומספר המועמדים שבאותה רשימה פחת בשל כך מהמספר הנדרש בסעיף 152, לא יהא בכך בלבד כדי לפסול את הרשימה, והכל אלא אם כן מנהל הבחירות לא אישר מועמד פלוני בשל כך שלא צורף לרשימה כתב הסכמתו כאמור בסעיף 153(א).

 

 

 

 

 

 

(ב) אין להחליף או להוסיף מועמדים ברשימת מועמדים לאחר שהוגשה, ואין להביא בה שינויים אחרים.".

תיקון סעיף 165

15.  

בסעיף 165 לצו העיקרי, במקום "שהוגשה" יבוא "שאינה מנועה מלהשתתף בבחירות לפי סעיף 4ו לחוק מועד בחירות כלליות ושהוגשה" ובמקום "20" יבוא "23";

ביטול סעיף 166

16.  

סעיף 166(א) לצו העיקרי – בטל.

תיקון סעיף 167

17.  

בסעיף 167 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) במקום סעיף (א) יבוא:

 

 

 

 

"(א) סירב מנהל הבחירות לאשר רשימת מועמדים כולה או חלקה או את הכינוי או את האות של הרשימה, או הצעת מועמד, יודיע על כך בכתב בצירוף נימוקיו, לא יאוחר מהיום ה-23 שלפני יום הבחירות, לבא-כוח הרשימה או ההצעה ולממלא מקומו ולמועמד שסירב לאשרו, והם רשאים לעתור נגד הסירוב, לא יאוחר מהיום ה-20 שלפני יום הבחירות, בפני בית המשפט לעניינים מינהליים שבאזור שיפוטו נמצא תחום המועצה האזורית.";

 

 

 

(2) סעיף קטן (ב) – בטל.

 

 

 

(3) בסעיף קטן (ג) - במקום הקטע החל במילים "על אישור" עד המילים "ברשימת מועמדים" יבוא "לא יאוחר מהיום ה-20 שלפני יום הבחירות, נגד אישור רשימת מועמדים או הצעת מועמד על ידי מנהל הבחירות.";

 

 

 

(4) במקום סעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

 

 

"(ד) על עתירה לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיפים 42(א2) ו-(ג) לחוק הבחירות.";

תיקון סעיף 177

18.  

בסעיף 177 לצו העיקרי, בסופו יבוא:

 

 

 

"(ז) כשיר להתמנות חבר ועדת קלפי מי שביום הבחירות הוא בן שבע-עשרה שנה ומעלה.";

תיקון סעיף 181

19.  

בסעיף 181 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) –

 

 

 

 

(א)  במקום "מזכיר" יבוא "שני מזכירים";

 

 

 

 

(ב) המילים "המזכיר יהיה בן 17 שנים לפחות" – יימחקו.

 

 

 

(2) בסעיף קטן (א1), בסופו יבוא "ורשאי הוא, באישור המפקח הארצי על הבחירות, למנות מזכירים נוספים אף במספר העולה על המספר האמור.

 

 

 

(3) אחרי סעיף קטן (ד) יבוא –

 

 

 

 

"(ד1) מנהל הבחירות רשאי להטיל על המזכירים תפקידים נוספים לצורך סיוע למנהל הבחירות.";

 

 

 

(4) במקום סעיף קטן (ה) יבוא –

 

 

 

 

"(ה) סכום התשלום למזכיר יהיה כאמור בתקנה 41 לתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן – תקנות סדרי בחירות).";

 

 

 

(5) בסופו יבוא -

 

 

 

 

"(ו) מי שביום הבחירות הוא בן עשרים ואחת ומעלה כשיר להיות מזכיר ועדת קלפי;

 

 

 

 

(ז) לא יתמנה מזכיר אלא אם כן הצהיר כי לא היה חבר מפלגה כי לא היה חבר מפלגה, רשימה או סיעה או כי לא נטל חלק בפעילות מטעם מפלגה, רשימה או סיעה בשלוש השנים שקדמו ליום הבחירות.";

תיקון סעיף 182

20.  

בסעיף 182 לצו העיקרי, בסופו יבוא:

 

 

 

"(ג)  הרשות המקומית תפרסם את ההודעה האמורה בסעיף קטן (א) באתר האינטרנט שלה.";

תיקון סעיף 184

21.  

בסעיף 184(ד) לצו העיקרי, במקום המילים "לתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן – תקנות סדרי בחירות) יבוא "לתקנות סדרי בחירות";

תיקון סעיף 189א

22.  

בסעיף 189א לצו העיקרי, במקום המילה "יתקשר" יבוא "ישוחח"; ובמקום המילה "יחזיק" יבוא "יפעיל"; 

תיקון סעיף 191

23.  

בסעיף 191 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) במקום "שנוכח" יבוא "שנוכחים";

 

 

 

(2) אחרי "גם מזכיר הועדה" יבוא "וחבר ועדת קלפי אחד לפחות";

 

 

 

(3) במקום "נוכח מזכיר הועדה בלבד, לא תתקיים ספירת הקולות עד שיגיע חבר ועדת קלפי שהתמנה לפי סעיף 191א" יבוא "והמזכיר הנוסף בקלפי ישמש כחבר הוועדה; ואולם, בעת ספירת הקולות יהיו נוכחים בישיבת ועדת הקלפי שני חברים לפחות מלבד המזכיר; על אף האמור, אם נוכח חבר אחד בלבד, לא תתקיים ספירת קולות אלא אם כן נוכחים שני המזכירים; לא נוכח אף חבר כאמור, לא תתקיים הספירה אלא אם כן נוכחים שני המזכירים ומזכיר נוסף שהתמנה מבין המזכירים הנוספים שמונו לפי הוראות סעיף 181(א1).";

תיקון סעיף 192

24.  

בסעיף 192 לצו העיקרי -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא: "הפרוטוקול יירשם בידי מזכיר ועדת הקלפי שירשום בו גם את הערותיו ואת ההערות של חברי הוועדה והמשקיפים לעניין ניהול הקלפי והאזור הסמוך לה.";

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), במקום "ואם נרשמו בידי המזכיר - יחתום גם הוא עליהם" יבוא "וכן ביד מזכיר הוועדה";

תיקון סעיף 194א

25.  

בסעיף 194א לצו העיקרי -

 

 

 

(1) בכותרת השוליים, במקום "פסולות" יבוא "פגומות";

 

 

 

(2) במקום "מעטפה פסולה" יבוא "מעטפה פגומה";

תיקון סעיף 195

26.  

בסעיף 195 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), בפסקה (2) – במקום "תקף, הכולל" יבוא "או תעודת מעבר תקפים, הכוללים"  ובמקום "שניתן" יבוא "שניתנו";

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(א1) מזכיר הוועדה יזהה את הבוחר על ידי השוואת תצלומו של הבוחר המופיע באמצעי הזיהוי שלו לפניו של הבוחר, תוך כדי עיון בפרטי הבוחר.";

תיקון סעיף 196

27.  

בסעיף 196 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) בפסקת משנה (1), במקום "תוודא" יבוא "יוודא מזכיר" ובמקום  "שברשותה ותציין" יבוא "שברשותו ויציין";

 

 

 

(2) בפסקת משנה (2), במקום "ועדת הקלפי תחזיק ברשותה" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי יחזיק ברשותו"; במקום "ותמסור" יבוא "ימסור"; אחרי "העומדים לבחירה" יבוא "ויציין לצד שמו את שעת הצבעתו"; במקום "תמסור ועדת הקלפי" יבוא "ימסור מזכיר ועדת הקלפי";

 

 

 

(3) בפסקת משנה (5), במקום "ועדת הקלפי תמחוק" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי ימחוק";

תיקון סעיף 204

28.  

בסעיף 204 לצו העיקרי –

 

 

 

(1) במקום המילים "ירשום יושב ראש ועדת הקלפי" יבוא "ידביק יושב ראש ועדת הקלפי, או מזכיר ועדת הקלפי";

 

 

 

(2) במקום ""פתק כפול", יחתום עליו את שמו ויחברם בסיכה, לאחר" יבוא "מדבקת "2 או 3 פתקים זהים" ולאחר";

 

 

 

(3) במקום "לאחר מכן ינהג יושב ראש ועדת הקלפי בפתק הכפול כאמור בסעיף 202(ב)" יבוא "יחברם יחד בכמה סיכות; מספר הפתקים הזהים יירשם בפרוטוקול במקום המיועד לכך, כשבמנין הקולות הכשרים ייחשבו שניים או שלושת הפתקים כפתק הצבעה כשר אחד.";

תיקון סעיף 209

29.  

בסעיף 209 לצו העיקרי, במקום סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב) מנהל הבחירות ימסור עותקים מהפרוטוקולים האמורים בסעיף קטן (א) לוועדת הבחירות ומזכיר המועצה, ויותיר עותק נוסף בידו.";

תיקון סעיף 221

30.  

בסעיף 221(א) לצו העיקרי –

 

 

 

(1) אחרי "לאותו מוסד" יבוא "העיון יהיה במקום ובשעות כפי שיחליט מנהל הבחירות";

 

 

 

(2) אחרי "תמורת תשלום" יבוא "כאמור בתקנה 36א לתקנות סדרי בחירות".

 

דברי הסבר

בעקבות הצעת חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות, התשפ"ג-2023 (להלן – הצעת החוק לתיקון דיני הבחירות), שאושרה על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה לקריאה שנייה ושלישית, וטיוטת תקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות) (תיקון), התשפ"ג-2023 כפי שפורסמה להערות הציבור, מוצע לערוך שורת תיקונים בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 על מנת לבצע שינויים הנדרשים בהתאמה למוצע לגבי הבחירות לעיריות ולמועצות המקומיות ולצורכי אחידות בניהול מערך הבחירות לרשויות המקומיות. 

 

לסעיף 1 – תיקון סעיף 19

הסמכות לאישור או פסילת מועמד על רקע עבר פלילי נתונה למנהל הבחירות בכל רשות מקומית. מוצע לאפשר למנהל הבחירות להסתייע לצורך כך ביועץ המשפטי של משרד הפנים בדומה לסעיף 7א(1) בחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן – חוק הבחירות) כפי שמוצע לתקן בהצעת החוק.

 

לסעיף 2 – תיקון סעיף 137

בהתאם לתיקון שהוצע לערוך בהגדרת יום שליפת הפנקס בסעיף 1 לחוק הבחירות, מוצע להחיל באופן ישיר את הגדרת "יום שליפת הפנקס" בסעיף 1 לחוק הבחירות.

 

לסעיף 3 – תיקון סעיף 138

מוצע לקבוע חובת פרסום הרכב ועדת הבחירות וכל שינוי בו באתר האינטרנט של המועצה שתחול על ראש המועצה, בהתאם לתקנה 1(ב) כפי שהוצע בטיוטת  תקנות סדרי בחירות ובהמשך לתיקון שהוצע בסעיף 27א לחוק הבחירות.

 

לסעיף 4 – תיקון סעיף 139

מוצע לקבוע את אופן זימון חברי ועדת הבחירות ביום הבחירות וביומיים שלפני הבחירות כמו גם את המניין החוקי לקיום הישיבה, וכן את אפשרות מילוי מקומו של חבר בהיעדרו בהתאם לסעיף 28 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות.

 

לסעיף 5 – תיקון סעיף 142

מוצע לקבוע כי בסמכות שר הפנים למנות בנוסף למנהל הבחירות גם סגן אחד או יותר בהתאם לסעיף 29(א) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות.

 

לסעיף 6 – תיקון סעיף 150

התיקון מוצע בהתאם לסעיף 35(ח) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לפיו המועד האחרון להגשת רשימות מועמדים הינו עד ליום ה-40 שלפני יום הבחירות ולתקנה 11 כפי שהוצע לתקן בטיוטת תקנות סדרי בחירות. כמו כן, מוצע להתאים את נוסח הסעיף בהתאם לנוסח סעיף 11 לתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן – תקנות סדרי בחירות).

 

לסעיף 7 – תיקון סעיף 153

התיקון מוצע בהתאם לסעיף 35(ח) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לפיו מובהר כי כתב ההסכמה המצורף לרשימת מועמדים בעת הגשתה נדרש להיות חתום כתנאי חיוני לתוקפו של כתב המועמדות.

 

לסעיף 8 – תיקון סעיף 157

התיקון מוצע בהתאם לסעיף 38(א) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לפיו בא כוח וממלא מקומו נדרשים להיות מי שמלאו להם 18 שנים לפחות ביום הגשת הרשימה. כמו כן, מוצע לקבוע כי במקרה בו לא צוינו ברשימת מועמדים בא כוח או ממלא מקומו – יראו את המועמד הראשון ברשימת המועמדים כבא כוח ואת המועמד השני כממלא מקומו. זאת, בדומה לסעיף 38(א) לחוק הבחירות.

 

לסעיף 9 – תיקון סעיף 158

התיקון מוצע בהתאם לסעיף 39(א) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לפיו רשימת מועמדים תוכל לשאת כינוי של עד שלוש אותיות. בנוסף, מוצע לקבוע בהתאם לסעיף 39(ה1) לחוק הבחירות כפי שתוקן בחוק לתיקון דיני הבחירות כי שינוי כינויה של רשימה שהוגשה ניתן עד למועד תיקון ליקויים, דהיינו, עד היום ה-28.

 

לסעיף 10 – תיקון סעיף 160

           מוצע להחיל את הוראות סעיף 43 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לעניין התפטרות מועמד, לרבות קביעת אופן ההתפטרות ומועד הכניסה לתוקף של ההתפטרות.  

 

לסעיף 11 – תיקון סעיף 161  

התיקון מוצע בהתאם לסעיף 40א לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות הקובע את רשימת הליקויים ברשימת מועמדים שאינם ניתנים לתיקון בהתאמה למועצה אזורית. כמו כן, סעיף קטן (ג) נמחק בהתאם לתיקון המוצע בסעיף 167(א) לצו.

 

לסעיף 12 – תיקון סעיף 162

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 40 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות ובהתאם למועדים הקבועים להודעת מנהל הבחירות לבא כוח הרשימה על ליקויים ולתיקון הליקויים (היום ה-30 והיום ה-28 שלפני יום הבחירות בהתאמה).

 

לסעיף 13 – ביטול סעיף 163

מוצע למחוק את הסעיף בהתאם לתיקון המוצע בסעיף 167(א).

נוסחו של סעיף 163 שמוצע למחוק הוא:

"פסילת מועמד ברשימת מועמדים

163.    (א)       מצא מנהל הבחירות, לאחר בדיקה כאמור בסעיף 161(א), כי מועמד פלוני ברשימת מועמדים איננו ממלא אחר הדרישות שבסעיף 19, יפסול את המועמד.

           (ב)        לא יאוחר מהיום ה-20 שלפני יום הבחירות, ישלח מנהל הבחירות הודעה בכתב על פסילת מועמד כאמור בסעיף קטן (א) לבא כוח הרשימה, לממלא מקומו ולמועמד שנפסל."

 

לסעיף 14 – החלפת סעיף 164

התיקון מוצע בהתאם לסעיף 41א לחוק הבחירות לעניין אישור רשימת מועמדים ולשינויים ברשימת מועמדים.

נוסחו של סעיף 164 שמוצע להחליף הוא:

"איסור שינוי רשימת מועמדים

164.    בכפוף לאמור בסעיף 160, אין לערוך ברשימת מועמדים לאחר שהוגשה, כל שינוי מהשינויים המפורטים בסעיף 155."

 

לסעיף 15 – תיקון סעיף 165

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 41 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק שעניינו אישור רשימת מועמדים, וכן בהתאמה למועד החדש שנקבע להודעת מנהל בחירות על אישור רשימה (עד היום ה-23 במקום עד היום ה-20 לפני הבחירות).

 

לסעיף 16 – ביטול סעיף 166

מוצע למחוק את הסעיף בהתאם לתיקון בסעיף 167(א).

נוסחו של סעיף 166 שמוצע למחוק הוא:

"פסילה עקב אי תיקון ליקויים

166.    (א)       קבע מנהל הבחירות שליקויים ברשימת מועמדים או בהצעת מועמד שנמסרה עליהם הודעה לפי סעיף 162 לא תוקנו כנדרש, יודיע לבא כוח הרשימה או ההצעה ולממלאי מקומם, לא יאוחר מהיום ה-20 שלפני יום הבחירות, כי הרשימה או ההצעה פסולה.

           (ב)        על אף האמור בסעיף קטן (א), היה הליקוי בכינוי או בסימון של רשימת מועמדים ולא תוקן הליקוי להנחת דעתו של מנהל הבחירות, יקבע מנהל הבחירות כינוי או סימון לרשימה ויאשר אותה בהודעה כאמור בסעיף 165."

 

לסעיף 17 – תיקון סעיף 167

מוצע להחליף את סעיף קטן (א) בתיקון המוצע בהתאם לנוסח סעיף 42 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק בו נקבעו המועדים להודעת מנהל הבחירות על סירוב אישור רשימת מועמדים או הצעת מועמד וכן להגשת עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים על החלטה זו (עד ליום ה-23 ועד ליום ה-20 שלפני יום הבחירות בהתאמה). כמו כן, מוצע למחוק את סעיף קטן (ב) נוכח הנוסח החדש המוצע ולהתאים את נוסח סעיף קטן (ג) להוראות סעיף 42(ג) בחוק הבחירות כך שלחבר ועדת הבחירות תהיה זכאות לעתור על החלטת מנהל הבחירות המאשרת רשימת מועמדים או הצעת מועמד. לבסוף מוצע להחליף את סעיף קטן (ד) ולהחיל את הוראות סעיפים 42(א2) ו-(ג) לחוק הבחירות על עתירות מסוג זה במועצות האזוריות.

 

לסעיף 18 – תיקון סעיף 177

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 32(ג1) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לפיו כשיר לכהן חבר ועדת קלפי הוא מי שימלאו לו שבע-עשרה שנים ביום הבחירות.

 

לסעיף 19 – תיקון סעיף 181

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 32א לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לפיו ימונו שני מזכירים לכל ועדת קלפי וניתנת הסמכות למנהל הבחירות באישור המפקח הארצי על הבחירות למנות מזכירים נוספים. באשר לכשירותו של מזכיר ועדת קלפי עלה גיל המינימום ל-21 שנים ומעלה וכן נקבעו מגבלות לעניין פעילותו הפוליטית. כמו כן, מוצע לקבוע כי לעניין שכר מזכיר יחולו הוראות תקנה 41 לתקנות סדרי בחירות.

 

לסעיף 20 – תיקון סעיף 182

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 48(ב) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לפיו על הרשות המקומית לפרסם את הודעת בחירות שפרסם מנהל הבחירות גם באתר האינטרנט שלה.

 

לסעיף 21 – תיקון סעיף 184

מוצע לתקן את אופן האזכור של תקנות סדרי בחירות לאור האזכור הקודם בסעיף 181(ה) המוצע.  

 

לסעיף 22 – תיקון סעיף 189א

מוצע לתקן את הסעיף בעניין שימוש בטלפונים ניידים בקלפי בדומה לתקנה 17א כנוסחה בטיוטת תקנות סדרי בחירות.

 

לסעיף 23 – תיקון סעיף 191

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 34(א) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לפיו נקבעו הוראות חדשות בעניין המניין החוקי בוועדות קלפי לצורך מילוי תפקידה.

 

לסעיף 24 – תיקון סעיף 192

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 64 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק בעניין תפקידי מזכיר ועדת קלפי.

 

לסעיף 25 – תיקון סעיף 194א

מוצע להחליף את המונח "פסולות" ב"פגומות" בדומה למונח בתקנה 17א כנוסחה בטיוטת תקנות סדרי בחירות בעניין הטיפול במעטפות פגומות (אותן בודקים לפני תחילת ההצבעה בקלפי).

 

לסעיף 26 – תיקון סעיף 195

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 60 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות לפיו נקבעו הוראות לעניין אמצעי זיהוי הבוחרים ולתפקיד מזכיר הוועדה בזיהוי.

 

לסעיף 27 – תיקון סעיף 196

התיקון מוצע בהתאם לשינויים בתפקידי מזכיר ועדת הקלפי כפי שנקבעו בנוסח סעיפים  60 ו-64 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לתיקון דיני הבחירות.

 

לסעיף 28 – תיקון סעיף 204

מוצע לתקן את הסעיף שעניינו טיפול בפתקים כפולים כפי שמוצע בתקנה 44 כנוסחה בטיוטת תקנות סדרי בחירות.

 

לסעיף 29 – תיקון סעיף 209

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 66(ב) לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק לפיו על מנהל הבחירות למסור עותקים מהפרוטוקול לשר ולמזכיר המועצה.

 

לסעיף 30 – תיקון סעיף 221

התיקון מוצע בהתאם לנוסח סעיף 96 לחוק הבחירות כפי שהוצע לתקן בהצעת החוק בעניין סמכויותיו של מנהל הבחירות באופן מימוש זכות העיון, וכן בהתאם לתקנה 36א כפי שמוצע בטיוטת תקנות סדרי בחירות.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256.

[2] ק"ת התשי"ח, עמ' 1259; התשפ"א, עמ' 3821.