תזכיר טיוטת המועצה לענף הלול (פיצוי לבעלי מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל), התשפ"ג - 2023

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות המועצה לענף הלול (פיצוי לבעלי מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל), התשפ"ג-2023

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא ענף מתוכנן מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – חוק המועצה).

בהתאם לתיקון מס' 18 לחוק, מיום א בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022), התכנון בענף ההטלה עתיד להתבטל ביום כ' בתמוז התשצ"ב (29 ביוני 2032), כאשר שר החקלאות ופיתוח הכפר רשאי לדחות, בצו, את המועד האמור בתקופה נוספת שלא תעלה על 3 שנים.

במסגרת התיקון האמור לחוק, תוקן גם סעיף 34(ד)(1), כחלק מהוראת שעה, ונקבע בו כלהלן:

"בעל מכסה, שהודיע למועצה על ויתור על מכסתו, יהיה זכאי לפיצוי מהמדינה; גובה הפיצוי אופן התשלום של הפיצוי, אמות מידה לקדימות בקבלת הפיצוי, מועד תשלומו של הפיצוי והיקף המכסה המזכה בפיצוי ייקבעו בידי שר החקלאות ושר האוצר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת"

תיקון מס' 18 לחוק המועצה קודם בכנסת לאחר שביום ט"ז בסיוון התשפ"ב (15 ביוני 2022) נחתם סיכום בין משרדי בענף ההטלה, בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר לבין משרד האוצר, בהסכמת נציגי ענף ההטלה (להלן – הסיכום הבין משרדי).

בסעיף 6 לסיכום הבין משרדי נקבע כלהלן:

"גורמי המקצוע במשרדי האוצר והחקלאות ימליצו על תיקון תקנות שיציעו פדיון מכסות ליוצאים מן הענף, במחיר 1.5 ₪ לביצה ולפי קריטריונים שייקבעו בהסכמה על ידי ועדה משותפת שתכלול נציג משרד החקלאות, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ושני נציגי מגדלים. התקנות יוגשו לוועדת הכלכלה.

סכום הפדיון לא יעלה על 100 מלש"ח. המכסות שייפדו יוצאו לענף בתהליך מכרזי והסכום שיתקבל במסגרת הליך זה יוכל לשמש, במידת הצורך, להגדלת סכום הפדיון בהיקף שלא יעלה על 50 מלש"ח."

ביום י"ג בחשוון (7 בנובמבר 2022) מונתה ועדה בהתאם לסיכום הבין משרדי. התקנות המוצעות הן בהתאם להמלצות הוועדה. בהקשר זה יובהר כי חלק מהמלצות הצוות קשורות בסמכות שר החקלאות ופיתוח הכפר מכוח סעיפים אחרים בחוק המועצה, שאינם נוגעים למתן פיצוי בשל ויתור על מכסה, ומשכך אין להן ביטוי בתקנות המוצעות. המלצות כאמור תילקחנה בחשבון ככל שתוקדם חקיקה לפי אותם סעיפים. כך למשל, המלצות הצוות שיש להן השלכה על קביעת מכסות למגדלים חדשים תישקלנה ככל שיותקנו תקנות לפי סעיף 31(ד)(1) לחוק המועצה.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

טיוטת תקנות המועצה לענף הלול (פיצוי לבעלי מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 34(ד)(1) לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי הסעיף האמור אנו מתקינים תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"בעל מכסה" – מי שנקבעה לו מכסה אישית לפי תקנות המכסות 2022, לרבות מי שהוא יורש של מכסה כאמור, אך למעט מי שמכסתו נקבעה לפי תקנה 5 לתקנות האמורות מיום פרסומו של תיקון 18;

 

 

"ועדת המכסות" - ועדת המכסות שמונתה לפי סעיף 32 לחוק;

 

 

"ועדת הפיצויים" – ועדה שמונתה לפי תקנה 5;

 

 

"המועצה" – המועצה לענף הלול שהוקמה לפי סעיף 2 לחוק;

 

 

"המשרד" – משרד החקלאות ופיתוח הכפר;

 

 

"מכסה אישית" – מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק;

 

 

"סכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון" – סכום ההפרש החיובי המתקבל מהפחתת סכום הפיצוי המצטבר שאושר לפי תקנה 6 בכל הרבעונים שקדמו לאותו רבעון מ- 100 מיליון שקלים חדשים בתוספת כל סכום שהתקבל מקביעת מכסות לפי סעיף 32א לחוק;

 

 

"רבעון" – תקופה של 3 חודשים שתחילתה ביום 1 בינואר, ביום 1 באפריל, ביום 1 ביולי או ביום 1 באוקטובר, לפי העניין;

 

 

"תוספת מכסה" – תוספת מכסה שנקבעה לבעל מכסה לפי אחד מאלה:  

 

 

 

(1) תקנה 7(ב) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2014), התשע"ד-2014[2];

 

 

 

(2) תקנה 7(ב) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2015), התשע"ה-2015[3];

 

 

 

(3) תקנה 7(ב) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2016), התשע"ו-2015[4];

 

 

 

(4) תקנה 7(ב) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2017), התשע"ז-2017[5];

 

 

 

(5) תקנה 7(ג) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2018), התשע"ח-2018[6];

 

 

 

(6) תקנה 6(ג) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התש"ף-2020[7];

 

 

 

(7) תקנה 7(ג) לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020[8];

 

 

 

(8) תקנה 7(ג) עד (יא) לתקנות המכסות 2022;

 

 

"תקנות המכסות 2022" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021[9];

היקף מכסה אישית המזכה בפיצוי

2.  

(א)  היקף המכסה המזכה בעל מכסה בפיצוי לפי תקנות אלה יהיה המכסה האישית שנקבעה לו, למעט תוספת מכסה.

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), היקף המכסה המזכה בעל מכסה בפיצוי לפי תקנה 6(ג)(3) ו-(4) הוא כאמור בתקנת משנה (א) או 2 מיליון ביצים, לפי הנמוך משניהם.

סכום הפיצוי

3.  

סכום הפיצוי לו זכאי בעל מכסה שהודיע כי הוא מוותר על מכסתו הוא 1.5 ₪ לביצה הכלולה בהיקף המכסה המזכה לפי תקנה 2, ואם נקבעה לו מכסה כמגדל חדש החל משנת 2014 ואילך – 0.75 ₪ לביצה כאמור.

הודעת ויתור על מכסה ובקשה לפיצוי

4.  

הודעת ויתור על מכסה לפי סעיף 34(ד)(1) לחוק ובקשה לפיצוי בשל ויתור על המכסה תוגש על-ידי בעל המכסה על גבי הטופס שבתוספת ויצורפו לה כל המסמכים המפורטים בתוספת; הבקשה תכלול הצהרה של בעל המכסה לפי הנוסח שבתוספת.

מינוי ועדת פיצויים

5.  

המנהל הכללי של המשרד ימנה ועדה לבדיקת בקשות לתשלום פיצוי שהוגשו לפי תקנה 2, שחבריה הם המנהל הכללי של המועצה ושני עובדי המשרד, והוא ימנה את יושב ראש הוועדה מבין עובדי המשרד.

בחינת זכאות לפיצוי

6.  

(א)  בתחילת כל רבעון תבדוק ועדת הפיצויים את הבקשות שהוגשו ברבעון שקדם לו (להלן – הרבעון הנבחן).

 

 

(ב) ראתה ועדת הפיצויים כי מתן פיצוי לכל המבקשים ברבעון הנבחן לפי היקף מכסה המזכה בפיצוי כאמור בתקנה 2(א) נמוך מסכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, תאשר את הזכאות לפיצוי לכל המבקשים האמורים ותודיע להם ולמועצה על החלטתה.

 

 

(ג)  ראתה ועדת הפיצויים כי מתן פיצוי לכל המבקשים ברבעון הנבחן לפי היקף מכסה המזכה בפיצוי כאמור בתקנה 2(א) עולה על סכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, תפעל כדלקמן:

 

 

 

(1) תחילה תיבחן הזכאות של בעלי מכסה בני 67 שנים או יותר; ראתה ועדת הפיצויים כי מתן פיצוי לבעלי מכסה כאמור לפי היקף מכסה מזכה בפיצוי כאמור בתקנה 2(א) נמוך מסכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, תאשר את הזכאות לפיצוי לכל המבקשים האמורים ותודיע להם ולמועצה על החלטתה;

 

 

 

(2) לאחר אישור זכאות לפיצוי לפי פסקה (1), תאושר זכאות לפיצוי לשאר המבקשים, בסדר יורד לפי גילם, לפי היקף מכסה מזכה בפיצוי בהתאם לתקנה 2(א), עד לקביעת זכאות לפיצוי בסכום כולל השווה לסכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, ובכפוף לאמור בתקנת משנה (ד);

 

 

 

(3) ראתה ועדת הפיצויים כי מתן פיצוי לכל המבקשים לפי פסקה (1) עולה על סכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, תאשר זכאות לפיצוי לכלל המבקשים באותו רבעון, בסדר יורד לפי גילם, לפי היקף המכסה המזכה בפיצוי כאמור בתקנה 2(ב), עד לקביעת זכאות לפיצוי בסכום כולל השווה לסכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, ובכפוף לאמור בתקנת משנה (ד);

 

 

 

(4) ראתה ועדת הפיצויים כי מתן פיצוי לפי פסקה (3) לכל המבקשים בני 67 שנים או יותר עולה על סכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון,  תאשר תחילה זכאות לפיצוי לבעלי מכסה כאמור מישובים שאין בהם אתר המיועד לגידול תרנגולות מטילות שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, לפי היקף מכסה המזכה בפיצוי כאמור בתקנה 2(ב), עד לקביעת זכאות לפיצוי בסכום כולל השווה לסכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון, ובכפוף לאמור בתקנת משנה (ד).

 

 

(ד) לא תאושר זכאות לפיצוי לפי תקנה זו לבעל מכסה, אם יתרת הסכום לפיצוי לאותו בעל מכסה נמוכה מסכום הפיצוי לו הוא זכאי לפי תקנה 2.

תנאים לתשלום הפיצוי

7.  

(א)  לא ישולם פיצוי לפי תקנות אלה אלא לאחר שוועדת הפיצויים אישרה שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1) המועצה הודיעה לוועדת הפיצויים כי בעל המכסה אינו רשום עוד במועצה כבעל מכסה; להודעה תצורף החלטת ועדת המכסות על ביטול המכסה האישית שנקבעה לבעל המכסה;

 

 

 

(2) המועצה הודיעה לוועדת הפיצויים כי התרנגולות המטילות ששימשו את בעל המכסה לייצור מכסתו פונו מהלול בו הן גודלו או שהן משמשות לייצור מכסה אישית של בעל מכסה אחר במסגרת המכסה שנקבעה לו בלול האמור.

 

 

(ב) לא התקיימו התנאים האמורים בתקנת משנה (א) בתוך 6 חודשים ממועד הודעת ועדת הפיצויים לבעל המכסה על זכאותו לפיצוי או עד הגעת התרנגולות המטילות שנקבעו לו לאחרונה לצורך ייצור מכסתו האישית לגיל 18 חודשים,  לפי המוקדם – תפקע הזכאות לפיצוי, ויראו את אישור הזכאות שניתן לפי תקנה 6 כבטל.

מועד תשלום הפיצוי

8.  

פיצוי לפי תקנות אלה ישולם באמצעות המועצה תוך 90 ימים מהמועד בו הודיעה לה ועדת הפיצויים כי בעל המכסה עומד בתנאים הקבועים בתקנה 7(א), ובלבד שהזכאות לפיצוי לא פקעה כאמור בתקנת משנה (ב) לתקנה האמורה.

השבת פיצוי למדינה

9.  

(א)  נוכחה ועדת הפיצויים כי בעל המכסה לא עמד בתנאים לתשלום הפיצוי או שהוא הפר את התחייבותו לפי תקנות אלה או שהועברה אליו מכסה לפי סעיף 2א לחוק הגליל, התשמ"ח - 1988[10], תודיע לו, בהודעה בכתב ולאחר שניתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו, כי עליו להשיב למדינה את הפיצוי שניתן לו.

 

 

(ב) נדרש בעל מכסה להשיב פיצוי שניתן לו כאמור בתקנת משנה (א), יחזירו בתוך שישים ימים מיום ההודעה או במועד מאוחר יותר, כפי שנקבע בהודעה.

תוקף

10.  

תוקפן של תקנות אלה עד למועד בו ישולם פיצוי בהיקף כולל של 100 מיליון שקלים חדשים, בתוספת כל סכום שהתקבל מקביעת מכסות לפי סעיף 32א לחוק עד תום 3 שנים ממועד תחילתן של תקנות אלה; הודעה על פקיעת תוקפן של התקנות תפורסם על ידי המנהל הכללי של המשרד ברשומות.

 

 

תוספת

 

 

(תקנה 5)

 

 

טופס הודעת ויתור על מכסה ובקשה לפיצוי

 

 

אני, החתום מטה, מודיע בזה כי אני מוותר על מכסתי, ומבקש לקבל פיצוי מהמדינה לפי תקנות המועצה לענף הלול (פיצוי לבעלי מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל), התשפ"ג-2023 (להלן – התקנות).

 

 

פרטי המבקש

 

 

שם פרטי ושם משפחה:

 

 

תעודת זהות:

 

 

כתובת מגורים:

 

 

אני בעל מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף של :                         ביצי מאכל

 

 

המכסה האישית נקבעה לי לראשונה בשנת:

 

 

אני מגדל את המכסה (יש לסמן במקום המתאים): 

 

 

 

󠄀 בלול במשקי

 

 

 

󠄀 בלול במשקו של בעל מכסה אישית אחר, במסגרת גידול משותף

 

 

 

󠄀 בלול במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________

 

 

 

 

 

 

 

 

חתימת המבקש בעל המכסה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הצהרה והתחייבות של המבקש

 

 

אני החתום מטה,                     , תעודת זהות                     , מצהיר ומתחייב בזה כלהלן:

 

 

(1) ידוע לי כי:

 

 

 

(א)  אם תאושר בקשתי לפדיון מכסה תבוטל המכסה האישית שלי במלואה.

 

 

 

(ב) ככל שיקבעו מכסות אישיות למגדלים חדשים לפי סעיף 31 או 32א לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד – 1963,  בכוונת המשרד לקבוע כי מי שהודיע על ויתור על מכסתו וקיבל פיצוי לפי התקנות וכן מי שהוא בעל זכויות במשקו, לא יהיה זכאי לקבל מכסה אישית חדשה לייצור ביצי מאכל.

 

 

(2) אני מתחייב לפנות את הלהקה מהלול או להעבירה למגדל אחר שמגדל איתי בגידול משותף, תוך 6 חודשים מקבלת הודעה על אישור זכאות לפדיון או עד הגעת הלהקה שבבעלותי לגיל 18, לפי המוקדם מביניהם.

 

 

(3) אם ארכוש מכסה לפי חוק הגליל, התשמ"ח – 1985, אני מתחייב להשיב את סכום הפיצוי שאקבל לפי תקנות אלה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________

 

 

 

 

 

 

 

 

חתימת המבקש בעל המכסה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יש לצרף לבקשה, כתנאי לבחינתה, את המסמכים שלהלן:

 

 

(1) צילום תעודת זהות של המבקש ושל בן או בת הזוג.

 

 

(2) אישור ניהול חשבון בנק;

 

 

(3) אישור ניהול ספרים בתוקף;

 

 

(4) אישור ניכוי מס במקור בתוקף.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

_______________

_______________

חה"כ אבי דיכטר

שר החקלאות ופיתוח הכפר

חה"כ בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא ענף מתוכנן מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – חוק המועצה).

בהתאם לתיקון מס' 18 לחוק, מיום א בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022), התכנון בענף ההטלה עתיד להתבטל ביום כ' בתמוז התשצ"ב (29 ביוני 2032), כאשר שר החקלאות ופיתוח הכפר רשאי לדחות, בצו, את המועד האמור בתקופה נוספת שלא תעלה על 3 שנים.

במסגרת התיקון האמור לחוק, תוקן גם סעיף 34(ד)(1), כחלק מהוראת שעה, ונקבע בו כלהלן:

"בעל מכסה, שהודיע למועצה על ויתור על מכסתו, יהיה זכאי לפיצוי מהמדינה; גובה הפיצוי אופן התשלום של הפיצוי, אמות מידה לקדימות בקבלת הפיצוי, מועד תשלומו של הפיצוי והיקף המכסה המזכה בפיצוי ייקבעו בידי שר החקלאות ושר האוצר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת"

תיקון מס' 18 לחוק המועצה קודם בכנסת לאחר שביום ט"ז בסיוון התשפ"ב (15 ביוני 2022) נחתם סיכום בין משרדי בענף ההטלה, בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר לבין משרד האוצר, בהסכמת נציגי ענף ההטלה (להלן – הסיכום הבין משרדי).

בסעיף 6 לסיכום הבין משרדי נקבע כלהלן:

"גורמי המקצוע במשרדי האוצר והחקלאות ימליצו על תיקון תקנות שיציעו פדיון מכסות ליוצאים מן הענף, במחיר 1.5 ₪ לביצה ולפי קריטריונים שייקבעו בהסכמה על ידי ועדה משותפת שתכלול נציג משרד החקלאות, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ושני נציגי מגדלים. התקנות יוגשו לוועדת הכלכלה.

סכום הפדיון לא יעלה על 100 מלש"ח. המכסות שייפדו יוצאו לענף בתהליך מכרזי והסכום שיתקבל במסגרת הליך זה יוכל לשמש, במידת הצורך, להגדלת סכום הפדיון בהיקף שלא יעלה על 50 מלש"ח."

ביום י"ג בחשוון (7 בנובמבר 2022), מונתה ועדה בהתאם לסיכום הבין משרדי (להלן – הוועדה). התקנות המוצעות הן בהתאם להמלצות הוועדה. בהקשר זה יובהר כי חלק מהמלצות הצוות קשורות בסמכות שר החקלאות ופיתוח הכפר מכוח סעיפים אחרים בחוק המועצה, שאינם נוגעים למתן פיצוי בשל ויתור על מכסה, ומשכך אין להן ביטוי בתקנות המוצעות. המלצות כאמור תילקחנה בחשבון ככל שתוקדם חקיקה לפי אותם סעיפים. כך למשל, המלצות הצוות שיש להן השלכה על קביעת מכסות למגדלים חדשים תישקלנה ככל שיותקנו תקנות לפי סעיף 31(ד)(1) לחוק המועצה. 

 

לתקנות 1, 2, 3 ו- 6

בהתאם לסעיף 34(ד)(1) לחוק המועצה, שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר רשאים לקבוע, בין היתר, את היקף המכסה המזכה בפיצוי, אמות מידה לקדימות בקבלת הפיצוי, ואת גובה הפיצוי שיינתן לבעל מכסה בשל ויתור על מכסתו.

נוכח העובדה שהסכום הכולל לפיצוי בהתאם לסיכום הבין משרדי הוא 100 מלש"ח, בתוספת 50 מלש"ח בהתמלא תנאים מסוימים, המלצות הוועדה ניתנו באופן שיבטיח תשלום פיצוי למספר מקסימלי של מגדלים שיבחרו לוותר על מכסתם, ובשים לב לאפשרויות העומדות בפני אותם מגדלים להמשיך ולייצר את מכסתם. 

 

בהתאם להמלצות הוועדה, מוצע כדלקמן:

1.  תקנה 2 - היקף המכסה האישית המזכה בפיצוי לא יכלול תוספת מכסה שניתנה לבעל מכסה לפי חוק המועצה בגין מעבר לייצור מכסתו בלול העומד בדרישות לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח–1968 (להלן – הדרישות הווטרינריות).

מגדלים המייצרים את מכסתם בלולים שאינם עומדים בדרישות הווטרינריות נדרשים לעמוד בלוח הזמנים שקבע מנהל השירותים הווטרינריים למעבר לגידול בלולים העומדים בדרישות הווטרינריות. לעומתם, מגדלים המייצרים את מכסתם בלולים העומדים בדרישות הווטרינריות נדרשים לעבור ללולים נטולי כלובים רק ביום כ"ג בטבת התשצ"ח (31 בדצמבר 2037), בהתאם ובכפוף להוראות שעוגנו בתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (גידול תרנגולות מטילות והחזקתן בלולים לצרכים חקלאיים), התשפ"ב–2022 (להלן – תקנות רווחת מטילות). תוספת מכסה לפי התקנות המנויות בהגדרה "תוספת מכסה" ניתנה אך ורק בגין מעבר ללולים שניתן לגביהם רישיון עסק והעומדים בדרישות השירותים הווטרינריים. הוועדה סברה כי אין מקום למנוע ממגדלים כאמור לותר על מכסתם אולם, בהתאם להמלצת הוועדה מוצע לא לכלול תוספת מכסה כאמור בהיקף המכסה המזכה.

כן מוצע לקבוע שתי חלופות להיקף המכסה המזכה בפיצוי –

א. חלופה 1 - לפי היקף המכסה האישית של בעל המכסה ללא תוספת מכסה.

ב.  חלופה 2 - לפי תקרה של 2 מיליון ביצים, ככל שסכום הפיצוי הכולל לתשלום ברבעון לפי חלופה 1 לא יספיק לתשלום פיצוי לכל המבקשים בני 67 ומעלה.

יובהר כי בעל מכסה הזכאי לפיצוי בשל ויתור על מכסתו רשאי להעביר את יתרת מכסתו שאינה מזכה בפיצוי לבעל מכסה אחר בהתאם לחוק.

2.  תקנה 3 - סכום הפיצוי יהיה 1.5 ₪ לביצה ואם המכסה נקבעה לראשונה משנת 2014 – 0.75 ₪ לביצה.

בדומה לאמור בסעיף 1 לעיל, משנת 2014 מכסה חדשה נקבעה אך ורק למי שייצר את מכסתו בלול העומד בדרישות הווטרינריות. מטעם זה, מוצע לקבוע כי סכום הפיצוי בשל ויתור על מכסה כאמור יהיה נמוך מסכום הפיצוי למגדלים שמכסתם נקבעה קודם למועד זה. בהקשר זה יובהר כי גם מגדלים שמכסתם נקבעה משנת 2014 עשויים להידרש לשדרוג הלול, ככל שהם מגדלים תרנגולות מטילות בלולי כלובים אולם, ההשקעה שהם נדרשים לה קטנה ביחס למגדלים שנדרשים להעתיק את מקום הגידול.

3.  תקנה 6 - תינתן קדימות בתשלום פיצויים למבקשים שגילם 67 ומעלה ובתוך קבוצה זו למבקשים מישובים שאין בהם מתחם המיועד להקמת לולים לגידול תרנגולות מטילות.

בהתחשב בגובה ההשקעה הנדרשת למעבר לגידול בלולים העומדים בדרישות הווטרינריות ובתקנות רווחת מטילות, ובתקופת החזר ההשקעה, מוצע לתעדף מתן פיצוי למגדלים בני 67 ומעלה שיחליטו לוותר על מכסתם. בתוך קבוצה זו, מוצע לתעדף מתן פיצוי למגדלים שאין להם אפשרות להקים לול העומד בדרישות הווטרינריות ובתקנות רווחת מטילות בטווח הקרוב.

עוד מוצע לקבוע בתקנה 6 כי בקשות לפיצוי בגין ויתור על מכסה יבחנו על ידי ועדת הפיצויים אחת לרבעון. מגדל שאושרה זכאותו לפיצוי נדרש להיערך בהתאם להפסקת גידול. מטעם זה ובהתחשב בכך שסכום הפיצוי הכולל מוגבל, מוצע לבחון בקשות אחת לרבעון ולא לדחות את הבחינה למועד רחוק מהמועד בו ניתנה הודעת ויתור על מכסה.

לעניין ההגדרות "בעל מכסה" ו- "תוספת מכסה" – בהתאם לסעיף 34(ד1) לחוק, יוער מכסה אישית שנקבעה לראשונה לפי תקנה 5 לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021 וכן תוספת מכסה לפי תקנה 7(ג) עד (יא) לתקנות האמורות וכל מכסה שנקבעה למגדלים חדשים או תוספת מכסה שנקבעה, מיום פרסומו של תיקון 18 לחוק ואילך, אינה מזכה בפיצוי מהמדינה. מטעם זה, מוצע להבהיר במסגרת ההגדרות האמורות שמכסה כאמור אינה מזכה בפיצוי מהמדינה.

 

לתקנה 4

מוצע לקבוע כי הודעת ויתור על מכסה אישית תוגש עם בקשה לפיצוי לפי התקנות. הטופס יכלול את המידע הנדרש לצורך קבלת החלטה באשר לזכאות המבקש, והצהרה והתחייבות בהתאם לתקנות.

 

לתקנה 5

לצורך בחינת הזכאות לתשלום פיצויים לפי החוק, מוצע למנות בתקנות ועדת פיצויים שתפקידה לבחון אם מתקיימים במבקש תנאי הזכאות לתשלום פיצויים בהתאם לתקנות.

 

לתקנה 7

מוצע לקבוע כי תנאי לתשלום הפיצוי בפועל יהיה ביטול המכסה האישית שנקבעה למגדל ופינוי התרנגולות המטילות ששימשו לייצור מכסתו, למעט אם הן הועברו לבעל מכסה אחר לשם ייצור מכסתו בלול בו הן גודלו. תנאים אלו מבטיחים שבעל המכסה אינו מגדל עוד.

 

לתקנה 8

מוצע לקבוע כי תשלום הפיצוי יעשה באמצעות המועצה, בתוך 90 ימים מהמועד בו התמלאו התנאים שמוצע לקבוע בתקנה 7.

 

לתקנה 9

מוצע לקבוע כי במקרה בו בעל מכסה לא הפסיק לייצר בפועל את מכסתו בתוך פרק הזמן שנקבע לכך, וכן במקרה בו בעל מכסה חזר לייצר ביצי מאכל בעקבות רכישת מכסה לפי חוק הגליל, התשמ"ח – 1988, הוא יהיה חייב להשיב למדינה את הפיצוי שניתן לו.

 

לתקנה 10

בהתחשב בכך שסכום הפיצוי הכולל לתשלום לפי התקנות בהתאם לסיכום הבין משרדי הוא  100 מיליון ₪ בתוספת כל סכום שיתקבל מקביעת מכסות לפי סעיף 32א לחוק, מוצע לקבוע כי התקנות יעמדו בתוקפן כל עוד נותר תקציב לפיצוי ולא יותר מ-3 שנים ממועד תחילתן – פרק הזמן המוערך למימוש כל התקציב. כן מוצע לקבוע שהמנהל הכללי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר יודיע ברשומות על פקיעת תוקפן של התקנות.

 



[1] ס"ח התשכ"ד, עמ' 12; התשפ"ב, עמ' 1028.

[2] ק"ת התשע"ד, עמ' 398.

[3] ק"ת התשע"ה, עמ' 566.

[4] ק"ת התשע"ו, עמ' 534.

[5] ק"ת התשע"ז, עמ' 462.

[6] ק"ת התשע"ח, עמ' 748.

[7] ק"ת התש"ף, עמ' 1572.

[8] ק"ת התשפ"א, עמ' 1250.

[9] ק"ת התשפ"ב, עמ' 1530 ועמ' 2688.

[10]