תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (מסירת מידע מהמרשם הפלילי לשם התקשרות בחוזה לביצוע עסקה במסגרת מכרז), התשפ"ג-2023
סעיף 14(ג) לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 מסמיך את שר המשפטים בהסכמת שר האוצר, ולעניין התקשרות של מערכת הביטחון – בהסכמת שר הביטחון, ובאישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, לקבוע בתקנות את אופן והיקף המידע הפלילי שניתן יהיה לקבל ולשקול לשם התקשרות בחוזה הכולל ביצוע עבודה או רכישת שירותים במסגרת מכרז. סעיף זה נועד לאפשר קבלת מידע פלילי בהיקף החורג מהמפורט בסעיף 14(א) לחוק, המתייחס לרשימת עבירות הקבועה בתוספת הרביעית לחוק. מטרתן של תקנות אלו לקבוע את אופן מסירת המידע ואת היקפו כמו גם להתוות את שיקול הדעת של עורך המכרז בבואו לבחון את המידע הפלילי ולהנחותו כיצד יש לנהוג במסמכי המכרז המכילים מידע פלילי. יצוין כי נבחנת האפשרות להחיל את התקנות גם על התקשרות בחוזה לביצוע עסקה לפי סעיף קטן (א), כלומר על כלל סוגי המכרזים ונבקש את התייחסות הציבור גם לאפשרות זו.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 14(ג) לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019 (להלן – החוק או חוק המידע הפלילי), בהסכמת שר האוצר ושר הביטחון ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלו - |
|
|
|
|
"גוף ציבורי" – כהגדרתו בסעיף 14 לחוק. |
|
|
|
|
"מידע פלילי" – מידע מהמרשם הפלילי כהגדרתו בחוק; ומידע מן המרשם המשטרתי, כאמור בסעיף 27(א)(1) ובהתאם לתקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (סייגים למסירת מידע - הגבלת מידע על תיקים תלויים ועומדים שלא הוגש בהם כתב אישום), התשפ"ב-2022.
|
|
|
מסירת מידע מהמרשם הפלילי לשם התקשרות של גוף ציבורי במכרז |
2. |
הגיע לידי גוף ציבורי מידע פלילי כדין הקשור לעסקה לפי סעיף 14 לחוק לא ישקול את המידע אלא בהתאם לאמור בתקנות אלו. |
|
|
קבלת מידע פלילי לצורך התקשרות בחוזה הכולל ביצוע עבודה או רכישת שירותים במסגרת מכרז |
3. |
(א) היקף המידע שתמסור המשטרה לגוף ציבורי לפי סעיף 14(ג) לחוק יהיה כאמור בסעיפים 12 ו-30(א) ו-(ג) לחוק. |
|
|
|
|
(ב) מידע פלילי יימסר לגוף ציבורי לפי סעיף 14(ג) לחוק בהתקיים אחד מהתנאים הבאים: |
|
|
|
|
|
(1) שקילת מידע פלילי רלוונטי נדרשת כתנאי להשתתפות במכרז בהתאם לקבוע בחיקוק. |
|
|
|
|
(2) נקבע מראש במסמכי המכרז כי שקילת המידע הפלילי נדרשת לצורך ההתקשרות ונקבעו העבירות הרלוונטיות, סוג פרטי הרישום שיובאו בחשבון לצורך שקילת המידע הפלילי והיקפם, בהתאם לאופיו ולמהותו של המכרז ובשים לב לזיקה בין העבר הפלילי לגורם לגביו נבחן המידע הפלילי ותפקידו בהתקשרות. |
|
|
|
(ג) אופן מסירת המידע מהמשטרה לגוף ציבורי לפי סעיף 14(ג) לחוק תהיה לפי תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (כללי מסירת מידע לגופים זכאים בידי משטרת ישראל), התשפ"ב - 2022, בשינויים המחוייבים. |
|
|
אמות מידה לשקילת מידע פלילי |
4. |
(א) התקבל מידע פלילי לפי סעיף 3(ב)(1), ונקבעו בחיקוק אמות מידה לשקילת המידע הפלילי, המידע יישקל בהתאם לאמור באותו חיקוק ובשים לב לאמות המידה בסעיף 36 לחוק ובתקנת משנה (ב). |
|
|
|
|
(ב) התקבל מידע פלילי לפי סעיף 3(ב)(2), יישקל המידע ביחס למכרז המסויים בהתאם לאמות המידה הקבועות בסעיף 36 והמפורטות להלן: |
|
|
|
|
|
(1) חשש לפגיעה באיכות השירות או העבודה שאמור להתקבל מהמציע הזוכה ובחובות ואחריות הכרוכות בביצוע ההתקשרות, כתוצאה מהמידע הפלילי; |
|
|
|
|
(2) חשש לפגיעה בהליך ההתקשרות, כתוצאה מהמידע הפלילי; |
|
|
|
|
(3) חשש לפגיעה בשלומו או בביטחונו של אדם, בשלום הציבור או בביטחונו או ברכוש בעת ביצוע ההתקשרות, כתוצאה מהמידע הפלילי; |
|
|
|
|
(4) חשש לפגיעה בתחרות ובשוויון, שתיגרם כתוצאה מפסילת המציע מהשתתפות במכרז. |
|
|
|
(ד) במסמכי המכרז יקבעו הדרכים למסירת המידע אודות שיקומו של אדם ונסיבותיו האישיות, כאמור בסעיף 36(ב)(4) לחוק. |
|
|
|
|
(ה) קיבל גוף ציבורי מידע פלילי הנוגע למציע במכרז שזכה, בעלי שליטה ונושאי משרה בו או על נותן שירות או מבצע העבודה תוך כדי תקופת ההתקשרות והמידע הפלילי קשור לאופייה ולמהותה של ההתקשרות עם המציע, יבחן הגוף הציבורי אם להפסיק את ההתקשרות עם המציע או עם מבצע העבודה או נותן השירות, וזאת בהתחשב בשיקולים ובאמות המידה שנקבעו במסמכי המכרז, בסעיף 36 לחוק ובתקנות אלה, בשינויים המחויבים. |
|
|
שמירת סודיות המידע הפלילי |
5. |
(א) מי שנמסר לו מידע פלילי לשם התקשרות לביצוע עסקה, ישמרנו בסוד, לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש, אלא לפי הוראות חוק המידע הפלילי ותקנות אלו. |
|
|
|
|
(ב) גוף ציבורי לא ירכז מידע פלילי, או ינהל רשימות של מידע פלילי שהתקבל אצלו אודות מציעים במכרז, בעלי שליטה ונושאי משרה במציעים וכן אודות מבצעי עבודה ונותני שירות (בתקנה זו – "מציע").
|
|
|
|
|
(ג) גוף ציבורי לא יחשוף מידע פלילי אודות מציע במכרז המצוי בידו; על אף האמור, התקבלה בקשה על פי דין לעיין במסמכי המכרז, בפרוטוקולים של ועדת מכרזים, בהתכתבויותיה עם המציעים, בחוות דעת מקצועיות שהוכנו לבקשתה, בעמדת היועץ המשפטי בוועדה (בתקנה זו – "מסמכי המכרז"), הכוללים גם מידע פלילי אודות מציע, יוכל הגוף הציבורי להעביר מידע על עצם קיומו של דיון אודות מידע פלילי כאמור וההחלטה שהתקבלה ביחס למידע כאמור, ובלבד שאין בכך לחשוף מידע פלילי. |
|
|
|
|
(ד) במסגרת מסירת מידע לפי בקשה לעיון במסמכי המכרז, למעט אם המידע המבוקש הוא אודות מבקש המידע, יימחקו פרטי המידע הפלילי והדיון שנערך, למעט עצם ההחלטה בעניין זה. |
|
|
|
|
|
|
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה שלושים ימים מיום פרסומן. |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
כללי חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 (להלן – החוק) קובע בסעיף 14 את הסמכות של גוף ציבורי לקבל מידע מהמרשם הפלילי לשם התקשרות בחוזה לביצוע עסקה במסגרת מכרז. סעיף קטן (א) מאפשר לקבל מידע על עבירות המנויות בתוספת הרביעית לחוק לצורך מכרזי טובין. סעיף קטן (ג) מסמיך את שר המשפטים בהסכמת שר האוצר, ולעניין התקשרות של מערכת הביטחון – בהסכמת שר הביטחון, ובאישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, לקבוע בתקנות את אופן והיקף המידע הפלילי שניתן יהיה לקבל ולשקול לשם התקשרת בחוזה לביצוע עבודה או לרכישת שירותים במסגרת מכרז. מטרתן של תקנות אלה היא לקבוע את ההיקף ואמות המידה למסירה של מידע פלילי לשם התקשרות בחוזה לביצוע עבודה או לרכישת שירותים במסגרת מכרז של גוף ציבורי וכן להתוות את שיקול הדעת של עורך המכרז בבואו לבחון את המידע הפלילי ולהנחותו כיצד יש לנהוג במסמכי המכרז המכילים מידע פלילי. מעבר לכך, במסגרת פרסום התקנות להערות ציבור נבחנת האפשרות להחיל את התקנות גם על התקשרות בחוזה לביצוע עסקת טובין לפי סעיף קטן (א).
תקנה 1 מוצעות הגדרות שבהן יעשה שימוש בתקנות. מוצע לקבוע כי "גוף ציבורי" הוא כהגדרתו בסעיף 14 לחוק וכי "מידע פלילי" הוא מידע מן המרשם הפלילי ומהמרשם המשטרתי כהגדרתם בחוק, ובכפוף להגבלות הקבועות בתקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (סייגים למסירת מידע - הגבלת מידע על תיקים תלויים ועומדים שלא הוגש בהם כתב אישום), התשפ"ב-2022.
תקנה 2 מוצע לקבוע כי שקילת מידע פלילי לצורך התקשרות בחוזה לביצוע עסקה במסגרת מכרז תיעשה רק בהתאם לתקנות המוצעות.
תקנה 3 סעיף 14(ג) מחייב לקבוע בתקנות את אופן והיקף המידע שיימסר לעורך המכרז. נוכח המגוון העצום של סוגי המכרזים של גופים ציבוריים והצורך להתאים את סוגי העבירות לכל אחד מהם, לא ניתן לעגן בחקיקה היקף מידע ייחודי ומותאם לכלל האינטרסים הנובעים ממהותם של המכרזים. לפיכך מוצע כי יימסר מידע בהיקף הקבוע בחוק בסעיפים 12 ו-30(א) ו-(ג) לחוק, כלומר מידע על כלל סוגי העבירות עד תום תקופת ההתיישנות ועל תיקים תלויים ועומדים. יצויין כי ביחס לתיקים תלויים ועומדים שטרם הוגש בהם כתב אישום תחול מגבלת התקופות שנקבעו בתקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (סייגים למסירת מידע – הגבלת מידע על תיקים תלויים ועומדים שלא הוגש בהם כתב אישום), תשפ"ב-2022. בצד זאת, מוצע לקבוע כי המידע יימסר רק בהתקיים אחד משני תנאים: האחד, אם קיים חיקוק הקובע כתנאי להשתתפות במכרז היעדר מידע פלילי רלוונטי, דוגמת סעיף 2ב לחוק עסקאות גופים ציבוריים, תשל"ו-1976; השני, אם נקבע מראש במסמכי המכרז כי שקילת המידע הפלילי נדרשת לצורך ההתקשרות. במקרה האחרון, מוצע כי עורך המכרז יידרש לקבוע במסמכי המכרז גם את העבירות הרלוונטיות, סוג פרטי הרישום שיובאו בחשבון והיקפם. עוד מוצע כי על הדרישות להיקבע בהתאם לאופיו ולמהותו של המכרז ובשים לב לזיקה בין העבר הפלילי לגורם לגביו נבחן המידע הפלילי ותפקידו בהתקשרות. באשר לאופן מסירת המידע מהמשטרה לגוף הציבורי, כיוון שמדובר בהיבטים טכניים הדומים לאופן מסירת המידע לפי סעיפים אחרים בחוק, מוצע לקבוע כי זו תהיה לפי תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (כללי מסירת מידע לגופים זכאים בידי משטרת ישראל), התשפ"ב - 2022, בשינויים המחוייבים.
תקנה 4 במטרה לאזן בין הפגיעה הנגרמת כתוצאה מחשיפת מידע פלילי במסגרת הליך המכרזי לבין הצרכים הייחודיים המצדיקים את מסירת המידע, מוצע לקבוע אמות מידה ייחודיות לשקילת המידע הפלילי במסגרת מכרז. במצב שבו חיקוק מסויים מחייב את שקילת המידע הפלילי במסגרת ההליך המכרזי ואותו החיקוק מתווה את שיקול הדעת וקובע באופן מפורט מהן העבירות שיש להביא בחשבון ומה מספר פרטי הרישום שימנעו את היכולת להתקשר בעסקה, כגון סעיף 2ב לחוק עסקאות גופים ציבוריים, תשל"ו-1976, מוצע להבהיר כי שיקול הדעת יותווה בהתאם לאמות המידה שנקבעו באותו החיקוק ובשים לב לאמות המידה הקבועות בסעיף 36 לחוק ובתקנה משנה (ב). במצב שבו לא קיים חיקוק מסויים והמידע נמסר לפי תקנה 3(ב)(2), מוצע להתוות את שיקול הדעת באופן שיביא בחשבון הן את אמות המידה הקבועות בסעיף 36 לחוק והן אמות מידה מיוחדות אשר מותאמות לעולם הרכש וההתקשרויות: חשש לפגיעה באיכות השירות או העבודה שאמור להתקבל מהמציע הזוכה ובחובות ואחריות הכרוכות בביצוע ההתקשרות; חשש לפגיעה בהליך ההתקשרות עצמו, כגון מרמה במסגרת המכרז או במהלך תקופת ההתקשרות; חשש לפגיעה בשלומו או בביטחונו של אדם, בשלום הציבור או בביטחונו או ברכוש בעת ביצוע ההתקשרות; וכן החשש לפגיעה בתחרות ובשוויון, שתיגרם כתוצאה מפסילת המציע מהשתתפות במכרז על רקע המידע הפלילי בעניינו.
עוד מוצע לקבוע כי עורך המכרז יחוייב לקבוע במסמכי המכרז את הדרכים למסירת מידע אודות שיקומו של אדם ונסיבותיו האישיות, כפי שנדרש לאפשר בסעיף 36(ב)(4) לחוק. לסיום, מוצע לקבוע כי מידע פלילי שהתקבל במהלך תקופת ההתקשרות ייבחן בהתאם לשיקולים ולאמות המידה שנקבעו במסמכי המכרז, בסעיף 36 לחוק ובתקנות אלו, בשינויים המחוייבים.
תקנה 5 נוכח חובות הגילוי הקבועות בדיני המכרזים, אשר אינן עולות בקנה אחד עם חסיונו של המידע הפלילי הקבוע בסעיף 3 לחוק, מוצע לקבוע הוראות מפורטות לעניין שמירת סודיות המידע הפלילי בהליך המכרזי. ראשית, מוצע להבהיר כי השימוש במידע הפלילי ומסירתו ייעשו בהתאם להוראות חוק המידע הפלילי והתקנות. עוד מוצע לקבוע איסור על ריכוז המידע וניהול רשימות של המידע הפלילי שהתקבל ביחס לכל אחד מהגורמים לגביהם נמסר המידע במטרה שלא ליצור מרשמים מקבילים למרשם הפלילי ולמרשם המשטרתי המנוהלים במשטרה. לעניין מימוש זכות העיון במסמכים שנערכו ושנאספו במסגרת ההליך המכרזי, כמפורט בתקנה, מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להעביר מידע רק על עצם קיומו של דיון אודות מידע פלילי כאמור וההחלטה הסופית שהתקבלה ביחס למידע כאמור, וזאת, מבלי לחשוף את המידע הפלילי עצמו. במסגרת זו מוצע לקבוע כי פרטי המידע הפלילי והדיון שנערך בו יימחקו ממסמכי המכרז. זאת, למעט אם המידע המבוקש נוגע למבקש המידע עצמו.
תקנה 6 מוצע לקבוע את מועד תחילת התקנות 30 יום מפרסומן במטרה לאפשר היערכות ליישומן.