שם החוק המוצע
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 11), התשפ"ג-2023
תזכיר חוק זה עניינו בהארכת הוראות זמניות הקבועות בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, בהתאמה לצרכי האסדרה הקיימים לעת הזו.
אין השפעה
תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
תיקון סעיף 247 |
1. |
בסעיף 247 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף קטן (א) - |
|
|
|
|
|
(1) במקום "ג' באב, התשפ"ב (31 ביולי 2022)" יבוא "כ"ה בתמוז, התשפ"ד (31 ביולי 2024); |
|
|
|
|
(2) פסקאות (2) ו-(4), יימחקו. |
|
2. |
בסעיף 253 לחוק העיקרי - |
||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום "שש שנים מיום התחילה" יבוא "שנה מיום תחילתו של חוק לתיקון חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 11), התשפ"ג-2023[2]"; |
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), "במקום "ארבע שנים מיום התחילה" יבוא "שנה מיום תחילתו של חוק לתיקון חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 11), התשפ"ג-2023"; |
דברי הסבר
סעיף 1 סעיף 247(א) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן – החוק), קבע כי צווי הפיקוח שהסדירו בעבר חלק מן הענפים המוסדרים בחוק ימשיכו לעמוד בתוקפם גם לאחר חקיקתו כל עוד לא נקבעו לפי החוק הוראות אחרות, וזאת עקב הצורך להתקין עשרות רבות של תקנות לפי החוק, מהלך שצפוי היה מראש שייקח זמן. תוקף זה הוגבל במקורו לשנתיים מיום התחילה, ומועד זה הוארך מספר פעמים עד כה. תוקפם של הצווים האמורים עתיד לפקוע ביום כ"ט אב התשפ"ג (16 באוגוסט 2023), אך עקב ריבוי התקנות הנדרשות, המורכבות הרבה של התקנתן, הן מקצועית והן פרוצדורלית, לא הושלמה עד כה החקיקה בעניינן. עם זאת, כל התקנות שעודן בהכנה קרובות להשלמה.
עד כה הותקנו תשעה קבצי תקנות לפי החוק אך עדיין ישנן תקנות שטרם הושלמה חקיקתן. לשם כך נדרשת השלמת ההיוועצויות הקבועות בחוק ביחס לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (שמאות רכב – חשש לניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית ואגרות), התשפ"ג-2023, תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשפ"ג-2023; תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (ייצור רכב ושיווקו), התשפ"ג–2023; ותקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (ייצור מוצרי תעבורה, ייבואם והסחר בהם)(תיקון), התשפ"ג–2023.
תקנות אלה צפויות להחליף את צווי הפיקוח האלה: (1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב), התש"ם-1980; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור רכב והרכבתו), התשכ"ז-1967; (3) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור מוצרי תעבורה והסחר בהם), התשמ"ג-1982.
עם השלמת הליכי ההיוועצות כאמור, יונחו גם קבצים אלה לאישור וועדת הכלכלה או לחתימת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, לפי העניין, במטרה להביא להשלמת חקיקת המשנה מכוחו של החוק, וביטול צווי הפיקוח כאמור.
כדי למנוע מצב של ריק סטטוטורי ביחס לאותם תחומי פעילות בתחום הרכב, בהם טרם עלה בידי המשרד לפרסם את חקיקת המשנה לפי החוק, מוצע להאריך את תוקף צווי הפיקוח עד ליום 31.7.2024.
במהלך תקופה זו יפעל המשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה הנדרשת לפי החוק.
כן מוצע למחוק שניים מצווי הפיקוח שעליהם תחול ההארכה המוצעת: צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייבוא רכב ומתן שירותים לרכב), התשל"ט-1978, וצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970, שכן כבר הותקנו ונכנסו לתוקף תקנות שיחליפו את הצווים האמורים. למעשה צווים אלו אינם בתוקף כבר מעת שהותקנו התקנות לאור האמור ברישה לסעיף 247(א), אך למען הסדר הטוב ומניעת טעויות, מוצע למחוק את ההפניה אליהם.
סעיף 2 מוצע להאריך את תוקפן של הוראות השעה שנקבעו בסעיף 253(א) ו-(ב) בארבע שנים נוספות מיום תחילתו של החוק המוצע. הוראות שעה כוללות את שני אלה:
(1) אפשרות ליבוא רכב משומש, שטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו של הרכב ועד מועד רישומו בישראל, על ידי יבואן זעיר כהגדרתו בחוק;
(2) פטור מתחולתן של הוראות מסוימות לעניין יבוא רכבים שאינם מסוג רכב נוסעים (M) או רכב מסחרי (N).
המשרד נערך לשינויים מהותיים בהוראות שעה אלה, מתוך הפקת לקחים על מהנעשה בשוק יבוא הרכב, אך עבודת המטה לגיבוש הצעות אלה טרם הושלמה, ובכל מקרה עמדת המשרד היא שאין מקום לביטולן של הוראות השעה הקיימות בלי שילוו בשינויים נוספים.
הארכת תוקפן של הוראות השעה כאמור מטרתה לאפשר את קידום הליכי החקיקה הנדרשים לצורך השלמת בחינה להטמעת הוראותיהן בנוסח החוק ושינויים נלווים.