תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ) (הוראת שעה), התשפ"ג-2023
סעיף 2(א) לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 (להלן – "החוק") קובע את הכלל הבסיסי בדיני מכרזים, ולפיו המדינה, תאגיד ממשלתי, מועצה דתית, קופת חולים ומוסד להשכלה גבוהה, לא יתקשרו בחוזה לרכישת טובין או שירותים, אלא על פי מכרז פומבי הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו.
עם זאת, סעיף 3א(א)(1) לחוק מתיר לממשלה לקבוע הוראות בעניין העדפה של תוצרת הארץ במכרזים. מכוח הסעיף האמור, התקינה הממשלה את תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ), התשנ"ה-1995 (להלן – תקנות העדפה).
כעת מוצע לתקן את תקנות העדפה, כך שתינתן העדפה עודפת לטובין המיוצרים באיזור עוטף עזה, במסגרת מכרזים של גופים ציבוריים הכפופים לחוק, מעבר להעדפה הנתונה לטובין מתוצרת הארץ, כפי שקבוע בתקנות העדפה.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותה לפי סעיף 3א(א) לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992[1] ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, מתקינה הממשלה תקנות אלה: |
|||
|
הוראת שעה |
1. |
בתקופת תוקפן של תקנות אלה יראו כאילו בתקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ), התשנ"ה-1995[2] (להלן – התקנות העיקריות) – |
|||
|
|
|
(1) |
בתקנה 1 – |
||
|
|
|
|
(א) |
אחרי ההגדרה "אזור" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"אזור עוטף עזה" – אזור שדרות רבתי ויישובי עוטף עזה; |
|
|
|
|
|
|
"אזור שדרות רבתי" - |
|
|
|
|
|
|
(1) |
גבולה המוניציפלי של העיר שדרות; |
|
|
|
|
|
(2) |
אזור התעשייה "ספירים" (שער הנגב מזרח) - תב"ע מס' 10/303/02/7 ותב"ע מס' 7/בת22; |
|
|
|
|
|
(3) |
אזור התעשיה "מפעלי שער הנגב" - תב"ע מס' 3/128/03/7 |
|
|
|
|
|
(4) |
מתחם קמפוס המכללה האקדמית "ספיר" - מכללת הנגב על שם פנחס ספיר - תב"ע מס' 29/303/02/7/ (20/303/02/7); |
|
|
|
|
|
(5) |
כפר הסטודנטים "איבים" - תב"ע מס' 11/303/02/7; |
|
|
|
|
|
(6) |
תחום תכנית מס' 28/303/02/7 – אזור התעסוקה "ניר עם – שער הנגב"; |
|
|
|
|
|
"אזור תעשייה" – שטח המיועד לתעשייה לפי תכנית מפורטת כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 [3]; |
|
|
|
|
|
(ב) |
אחרי ההגדרה "המזמין" בא: |
|
|
|
|
|
|
"טובין מאזור עוטף עזה" – טובין מתוצרת הארץ שיוצרו באזור עוטף עזה;"; |
|
|
|
|
|
(ג) |
בהגדרה "ייצור", בסופה בא "ולעניין טובין מאזור עוטף עזה לרבות שינוי מהותי כפול;"; |
|
|
|
|
|
(ד) |
אחרי ההגדרה "ייצור" בא: |
|
|
|
|
|
|
"יישובי עוטף עזה" - היישובים במועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון, שדות נגב ואשכול שהם בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, הכול בהתאם למרחק האווירי הקצר ביותר שבין גדר המערכת לבית המגורים הקיצוני ביישוב, הקרוב לגדר האמורה, ובתנאי שאותו בית מגורים נבנה ככזה מכוח היתר כדין, וכן אזורי תעשייה בתחום המועצות האזוריות האמורות שהם בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, הכול בהתאם למרחק האווירי הקצר ביותר שבין גדר המערכת למבנה באזור התעשייה הקרוב לגדר האמורה, ובתנאי שאותו מבנה נבנה מכוח היתר כדין; |
|
|
|
|
|
(ה) |
בהגדרה "מחיר מרכיב ישראלי", אחרי "בשער המפעל של המציע" בא "ולעניין טובין מאזור עוטף עזה לרבות רכיב שעבר שינוי מהותי כפול"; |
|
|
|
|
|
(ו) |
אחרי ההגדרה "עבודה" בא: |
|
|
|
|
|
|
"שינוי מהותי כפול" – (Transformation Substantial Double): תהליך שבו מוצר עבר שינוי מהותי בישראל באופן שנוצר מוצר ביניים מובחן ועצמאי, המשמש חומר גלם לייצור מוצר אחר; |
|
|
|
|
(2) |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות – |
||
|
|
|
|
(א) |
בתקנת משנה (א), אחרי (להלן – הצעה של טובין מתוצרת הארץ) בא "ולהצעות לרכישת טובין מאזור עוטף עזה שמחירם אינו עולה על מחיר הצעות לרכישת טובין מיובאים בתוספת של 20% (להלן – הצעה של טובין מאזור עוטף עזה"); |
|
|
|
|
|
(ב) |
בתקנת משנה (ג), בסופה בא "ולעניין העדפה של טובין מאזור עוטף עזה, הצהרה ולפיה הצעתו היא של טובין מאזור עוטף עזה שהתקיימו בה דרישות תקנה זאת."; |
|
|
|
|
|
(ג) |
בתקנת משנה (ד), אחרי "ההצעות של טובין מתוצרת הארץ" יבוא "ושל טובין מאזור עוטף עזה" ובסופה בא "ומחיר ההצעה של טובין מאזור עוטף עזה מחולק ב– 1.20."; |
|
|
|
|
|
(ד) |
בתקנת משנה (ו), אחרי "הארץ" בא "או הצעה של טובין מאזור עוטף עזה" ובמקום "אותה הצעה" בא "ההצעה שקיבלה את התוצאה המשוקללת הגבוהה ביותר"; |
|
|
|
|
|
(ה) |
בתקנת משנה (ז), אחרי "הארץ" בא "ולמציע נוסף של הצעה של טובין מאזור עוטף עזה"; |
|
|
|
|
|
(ו) |
בתקנת משנה (ח), אחרי "הארץ" בא "או עם מציע של הצעה של טובין מאזור עוטף עזה"; |
|
|
תחילה ותוקף |
2. |
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן )להלן - יום התחילה(, והן יעמדו בתוקפן 5 שנים מיום התחילה. |
|||
|
תחולה |
3. |
תקנות אלה יחולו על מכרזים שפורסמו בתקופת תוקפן של תקנות אלה. |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[בנימין נתניהו]
[ראש הממשלה]
דברי הסבר
סעיף 2(א) לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 (להלן – "החוק") קובע את הכלל הבסיסי בדיני מכרזים, ולפיו המדינה, תאגיד ממשלתי, מועצה דתית, קופת חולים ומוסד להשכלה גבוהה, לא יתקשרו בחוזה לרכישת טובין או שירותים, אלא על פי מכרז פומבי הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו.
עם זאת, סעיף 3א(א)(1) לחוק מתיר לממשלה לקבוע הוראות בעניין העדפה של תוצרת הארץ במכרזים. מכוח הסעיף האמור, התקינה הממשלה את תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ), התשנ"ה-1995 (להלן – תקנות העדפה).
התקנות קובעות, כי אם המדינה או תאגיד ממשלתי מפרסמים מכרז לרכישת טובין, אחד מהתנאים שייכללו במכרז הוא תנאי שמעניק העדפה להצעות לרכישת טובין מתוצרת הארץ. לפי תנאי זה, יועדפו הצעות של טובין מתוצרת הארץ, אם המחיר שלהם אינו גבוה ב-15% (ובחלק מהמקרים 10%) ממחיר ההצעות שאינן מתוצרת הארץ.
לעניין זה, קובעות התקנות כי כדי שטובין ייחשבו כטובין "מתוצרת הארץ", צריך שהמרכיב "הישראלי" בהצעה יהיה לפחות 35% ממחיר ההצעה.
בשנת 2015 הותקנו תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ) (הוראת שעה), התשע"ה-2015 (להלן – הוראת השעה משנת 2015) כהוראת שעה ל-5 שנים. הוראת השעה משנת 2015 פקעה בשנת 2020.
בהחלטת ממשלה מס' 462 מיום 20.4.2023 בנושא "תוכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" לשנים 2023-2024 ותיקון החלטות ממשלה", נקבע כי שר האוצר יקדם תיקון תקנות אשר ייקבעו הסדר זהה לזה שנקבע בהוראת השעה משנת 2015, כמפורט להלן:
תקנה 1 (1)– מוצע להגדיר מה נחשב אזור עוטף עזה ולהכליל בהגדרה זאת את איזור שדרות רבתי וכן את היישובים הנמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכה סביב רצועת עזה, וזאת בהתאם להחלטות הממשלה שהתקבלו בנושא. כמו כן בתקנות העדפה, טובין מתוצרת הארץ, לא מחשיבים כחלק מהמרכיב "הישראלי" חומרי גלם ורכיבים מיובאים. לעניין זה, גם חומרי גלם מיובאים שעברו עיבוד שהפך אותם למוצר ביניים שמשמש כחומר גלם למוצר הסופי (תהליך שמכונה "שינוי מהותי כפול"), אינם נחשבים כחלק מהמרכיב "הישראלי". על פי המוצע, לגבי טובין מאזור עוטף עזה חומרי גלם מיובאים שעברו שינוי מהותי כפול ייחשבו כחלק מהמרכיב "הישראלי".
תקנה 1 (2) – קובעת שבעוד שטובין מתוצרת הארץ זוכים להעדפה באמת המידה של המחיר בשיעור של 15% (ובחלק מהמקרים 10%), לגבי טובין מאזור עוטף עזה ההעדפה תעמוד על 20%.
תקנה 2 – מוצע לקבוע את ההסדר כהוראת שעה, וזאת נוכח הפגיעה הגלומה בתקנות בתכליות של שוויון ותחרות, ובמטרה לוודא כי העדפה משרתת את התכלית של סיוע לעסקים באיזור עוטף עזה.
תקנה 3 – מוצע לקבוע כי הוראות התקנות יחולו רק על מכרזים שפורסמו לאחר כניסתן לתוקף של התקנות.