תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק המועצה להשכלה גבוהה (תיקון מס' 21) (מתן עדיפות בסיוע לתלמידים ששירתו שירות צבאי, לאומי או לאומי-אזרחי), התשפ"ג - 2023

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

לקבוע מתן עדיפות במתן סיוע גם לתלמידים ששירתו שירות צבאי, לאומי או לאומי – אזרחי, במסגרת מתן סיוע לפי סעיף 25ב לחוק

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

[במקרה שהנושא אינו רלוונטי לתזכיר אין צורך להתייחס אליו]

[בחלק זה יש לתת את הדעת להשפעת תזכיר החוק על קבוצות אוכלוסייה שהמחוקק ראה לנכון לייחדן בהוראות ייצוג הולם או לתת להן הגנה מיוחדת אחרת כגון נשים, ערבים, אנשים עם מוגבלויות וקבוצות מיעוט. יש להתייחס באופן מיוחד לזכויות ילדים].

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

[במקרה שהנושא אינו רלוונטי לתזכיר אין צורך להתייחס אליו]

[בחלק זה יש לכלול הערכה בדבר השפעת החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי. יש להתייחס לא רק להשפעות על המשרד היוזם אלא גם להשפעה על משרדים אחרים ועל רשויות אחרות, לרבות רשויות מקומיות ותאגידים ציבוריים.]

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד החינוך:

תזכיר חוק המועצה להשכלה גבוהה (תיקון מס' 21) (מתן עדיפות בסיוע לתלמידים ששירתו שירות צבאי, לאומי או לאומי-אזרחי), התשפ"ג - 2023

 

 

 

תיקון סעיף 25ב

1.  

בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח - 1958[1], בסעיף 25ב(א), במקום הסיפה החל במילים "ושל תלמידים" יבוא: "של תלמידים במוסדות להשכלה גבוהה או במכללות אקדמיות, המצויים באזורים אלה, ושל תלמידים במוסדות להשכלה גבוהה או במכללות אקדמיות ששירתו שירות סדיר, שירות לאומי או שירות לאומי-אזרחי כהגדרתם בחוק קליטת חיילים משוחררים,  התשנ"ד-1994[2]".

דברי הסבר

 

הנגשתה של השכלה גבוהה יכולה להתבצע באמצעות תקצוב המוסדות עצמם, וכן באמצעות סיוע כלכלי ישיר לסטודנטים הלומדים בהם.

החשיבות במתן סיוע כלכלי לסטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה באה לידי ביטוי בהוראות סעיף 25ב לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח – 1958 (להלן – חוק המל"ג), המעגן את פעילותה של קרן הסיוע לסטודנטים. סעיף זה מסמיך לקבוע, בין היתר, אמות מידה להעדפתם של תלמידים שהם תושבי קבע באזור עדיפות לאומית שקבעה הממשלה או תלמידים במוסדות להשכלה גבוהה או במכללה אקדמית הנמצאים באזורים אלה. כמו כן נקבע בסעיף כי עריק לא יהיה זכאי לקבל סיוע מהקרן.

הוועדה לתכנון ותקצוב (להלן – הות"ת) מפעילה מזה שנים רבות מערך לסיוע לסטודנטים מכוח סמכותה, בין היתר באמצעות קרן הסיוע לסטודנטים. סך תקציב קרן הסיוע לסטודנטים עמד בשנת תשפ"ג על כ-120,000 אש"ח. בקרן קיימות ארבע רמות של מענקים, בהתאם לפירוט הבא: מענקים על סך 12,480 ש"ח, 10,000 ש"ח, 7,500 ש"ח ו-5,000 ש"ח, בהתאם לדירוגם על פי קריטריונים שקובעת ות"ת.

הצעת החוק מבקשת לקבוע מתן עדיפות במתן סיוע גם לתלמידים ששירתו שירות צבאי, לאומי או לאומי – אזרחי, זאת באמצעות קביעת אמות מידה להעדפתם. מתן עדיפות זו הנה בהתאם למדיניות הממשלה בעניין, בין השאר מתוך מטרה לפצות על החסכים הסביבתיים, הכלכליים והחברתיים המסכלים את האפשרות של מי ששירת בשירות, צבאי, לאומי או לאומי-אזרחי להשתכר במשך מספר שנים בעקבות שירותו. מניעת השתכרות זו משליכה על מצבו הכלכלי של המשרת, ומצדיקה את העדפתו במתן מלגה לצורך קבלת הזדמנות שווה להשתלבות בלימודי השכלה גבוהה.

בצעד זה המדינה מחזקת את תהליך השילוב והשיתוף של קבוצות אוכלוסייה שונות, בין אם בשירות צבאי, לאומי או לאומי-אזרחי.



[1] ס"ח התשי"ח, עמ' 191; התשע"ח, עמ' 168

[2] ס"ח התשנ"ד, עמ' 132