תזכיר חוק מס ערך מוסף (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק מס ערך מוסף (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023. 3

1.  תיקון סעיף 38. 3

2.  תיקון סעיף 47. 3

דברי הסבר. 3


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק מס ערך מוסף (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן- החוק), קובע הסדרים לעניין הוצאת חשבוניות מס על ידי עוסק הרשום בישראל אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור ובשטחי עזה ויריחו (להלן - חשבונית I)  וכן לגבי ניכוי מס תשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה לעוסק הרשום בישראל  על ידי עוסק הרשום באזור ובשטחי עזה ויריחו (להלן - חשבונית P).

על פי הדין הקיים היום, עוסק הרשום בישראל המבקש לנכות מס תשומות בהסתמך על חשבונית P נדרש להגיש, נוסף על הדוח התקופתי לפי סעיף 67 לחוק, דוח נוסף לפי סעיף 72 על רכישת נכסים או קבלת שירותים מעוסקים הרשומים אצל הרשות הפלסטינית. כמו כן, עוסק הרשום בישראל המבקש להוציא חשבונית I נדרש לקבל מרשות המסים חשבוניות מודפסות ייעודיות, וכן להגיש דוח נוסף לעניין החשבוניות האמורות.

 

מאז יום 6 במרס 2022 מתקיים פיילוט במסגרתו עוסקים ישראליים רשאים להוציא חשבוניות I מקוונות באמצעות אתר רשות המסים. המעבר לחשבוניות I מקוונות נועד, בין היתר, להקל על עוסקים המבקשים להנפיק חשבוניות I ולאפשר מעקב מקוון ומדויק אחר החשבוניות האמורות. בנוסף, הוצאה של חשבוניות I מקוונות מייתרת את הצורך בהגשת דוח נוסף בנוגע לחשבוניות. יצוין כי במקביל לפיילוט אף עוסקים הרשומים באזור ובשטחי עזה ויריחו החלו בהוצאת חשבוניות P באופן מקוון.

 

לאור היתרונות שצוינו לעיל, מוצע לקבוע כי חשבוניות I יוצאו באופן מקוון על ידי כלל העוסקים כאמור. בהמשך לכך, מוצע לבטל את חובת הגשת הדו"ח הנוסף לעניין חשבוניות P, שמתייתרת לאחר המעבר של עוסקים הרשומים באזור ובשטחי עזה ויריחו לחשבוניות P מקוונות.

 

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק מס ערך מוסף (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023

 

 

 

תיקון סעיף 38

1.  

בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[1] (להלן - החוק), בסעיף 38(ג), פסקה (2) - תימחק.

תיקון סעיף 47

2.  

בסעיף 47(ב)(2) לחוק, במקום "ותודפס בבית דפוס שהמנהל אישר" יבוא "ותופק באופן מקוון".

 


 

דברי הסבר

חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן - החוק), קובע הסדרים לעניין הוצאת חשבוניות מס על ידי עוסק הרשום בישראל אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור ובשטחי עזה ויריחו (להלן - חשבונית I)   וכן לגבי ניכוי מס תשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה לעוסק הרשום בישראל על ידי עוסק הרשום באזור ובשטחי עזה ויריחו (להלן - חשבונית P).

על פי הדין הקיים היום, עוסק הרשום בישראל המבקש לנכות מס תשומות בהסתמך על חשבונית P נדרש להגיש, נוסף על הדוח התקופתי לפי סעיף 67 לחוק, דוח נוסף לפי סעיף 72 על רכישת נכסים או קבלת שירותים מעוסקים הרשומים אצל הרשות הפלסטינית. כמו כן, עוסק הרשום בישראל המבקש להוציא חשבונית I נדרש לקבל מרשות המסים חשבוניות מודפסות ייעודיות, וכן להגיש דוח נוסף לעניין החשבוניות האמורות.

מאז יום 6 במרס 2022 מתקיים פיילוט במסגרתו עוסקים ישראליים רשאים להוציא חשבוניות I מקוונות באמצעות אתר רשות המסים. המעבר לחשבוניות I מקוונות נועד, בין היתר, להקל על עוסקים המבקשים להנפיק חשבוניות I ולאפשר מעקב מקוון ומדויק אחר החשבוניות האמורות. בנוסף, הוצאה של חשבוניות I מקוונות מייתרת את הצורך בהגשת דוח נוסף בנוגע לחשבוניות. יצוין כי במקביל לפיילוט אף עוסקים הרשומים באזור ובשטחי עזה ויריחו החלו בהוצאת חשבוניות P באופן מקוון.

לאור היתרונות שצוינו לעיל, מוצע לקבוע כי חשבוניות I יוצאו באופן מקוון על ידי כלל העוסקים כאמור. בהמשך לכך, מוצע לבטל את חובת הגשת הדו"ח הנוסף לעניין חשבוניות P, שמתייתרת לאחר המעבר של עוסקים הרשומים באזור ובשטחי עזה ויריחו לחשבוניות P מקוונות, והכל כפי שיפורט להלן.

לסעיף 1 סעיף 38(ג) לחוק קובע את התנאים בהם עוסק זכאי לנכות מהמס שהוא חייב בו את מס התשומות הכלול בחשבונית P. פסקה (2) קובעת תנאי לפיו העוסק המבקש את הניכוי יגיש למנהל, יחד עם הדוח התקופתי הנדרש לפי סעיף 67, גם דוח הנדרש לפי סעיף 72 בנוגע לעסקאותיו מול עוסקים הרשומים בידי הרשות הפלסטינית. הואיל והמעבר לחשבוניות P מקוונות מייתר את הצורך בהגשת דוח נוסף לפי סעיף 72 לחוק, מוצע למחוק את פסקה (2), אשר זה נוסחה:

"(2) מס שנוכה כאמור בפסקה (1) יראוהו כמס תשומות הכלול בחשבונית מס לפי חוק זה, ובלבד שהעוסק המבקש ניכוי כאמור הגיש למנהל, יחד עם הדוח התקופתי הנדרש לפי סעיף 67, דוח הנדרש לפי סעיף 72 על רכישת נכסים או קבלת שירותים מעוסקים הרשומים בידי הרשות הפלסטינית".

לסעיף 2 סעיף 47(ב)(2) לחוק קובע תנאים בהם חשבוניות I צריכות לעמוד, ובין היתר נקבע בו כי החשבונית תודפס בבית דפוס שהמנהל אישר. מוצע בסעיף זה למחוק את הדרישה להדפסת חשבוניות בבית דפוס שהמנהל אישר ולהחליפה בדרישה להוצאת החשבוניות באופן מקוון.  



[1] ס"ח התשל"ו, עמ' 52; התשפ"ב, עמ' 80.