צו לפי סעיף 93(ב) לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב - 2021
מטרת הצו היא לאפשר למערך הכשרות המוסדי להמשיך לפעול במתכונתו הנהוגה כיום, למשך תקופה נוספת בת שישה חודשים.
בתוקף סמכותי לפי סעיף 93(ב) לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022(, התשפ"ב - [1]2021 (להלן- החוק), אני קובע כי בתקופה שמיום י"ב תמוז תשפ"ג (1 ביולי 2023) עד יום י"ט טבת תשפ"ד (31 בדצמבר 2023) ייראו כאילו בסעיף 2(א) לחוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג - [2]1983 כנוסחו בחוק, במקום פסקאות (2) ו-(2א) נאמר :
1. " (2) כל אחד מאלה:
(א) גוף נותן הכשר;
(ב) רב מוסמך - למעט תעודת הכשר למצרך מיובא;
(ג) רב עיר, רב מקומי או רב המכהן כרב של קיבוץ או מושב, המכהן במקום שבו נמצא בית האוכל, מקום השחיטה או מקום הייצור של מצרך;
(ד) רב עיר או רב מקומי, מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הוא מכהן, ובלבד שיש לו מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים ברשות המקומית או במועצה הדתית שבה הוא מכהן; לשם מתן תעודת הכשר כאמור בסעיף זה, ייעזר רב העיר או הרב המקומי במועצה הדתית שבה הוא מכהן או ברשות מקומית שאין בה מועצה דתית - ברשות המקומית שבה הוא מכהן.
(ה) רב שהסמיכה מועצת הרבנות הראשית לישראל לתת תעודות הכשר ברשות מקומית שבה אין רב עיר או רב מקומי מכהן או שנבצר ממנו לשמש בתפקידו ברשות זו."
2. תחילתו של צו זה ביום י"ב תמוז תשפ"ג (1 ביולי 2023).
___ ב_________ התש________ (___ ב______________ 20)
( חמ 3-6497)
השר לשירותי דת
דברי הסבר
לקראת כניסת תוקפו של התיקון האחרון לחוק איסור הונאה בכשרות, פורסם צו לפי סעיף 93(1) לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב - 2021, כדי לאפשר את המשך הפעלת מערך הכשרות הקיים כיום במועצות הדתיות והרשויות המקומיות במקום בו לא פועלת מועצה דתית).
תוקפו של הצו האמור, שנחתם ופורסם ברשומות, עומד לפוג ביום 1.7.23.
השר לשירותי דת הודיע כי בכוונתו לפעול לתיקון נוסף של חוק איסור הונאה בכשרות, ובמסגרת זו מינה צוות לצורך גיבוש מתווה חלופי. בנסיבות אלה, ההסדר החדש טרם הופעל, וזאת, בשים לב למשאבים הנדרשים להשלמת הליך ההקמה של המערך החדש של המדינה, ולהיערכות גופי הכשרות הפרטיים שאמורים היו ליטול בו חלק, ובשים לב לקושי העלול להיווצר בתפעול השוטף והאמין של מערך הכשרות אילו יושמו שינויים יסודיים רחבי היקף, אשר יבוטלו זמן קצר לאחר מכן.
לאורך כל התקופה, מערך הכשרות הנוכחי ממשיך לפעול גם היום באופן בלעדי באמצעות המועצות הדתיות והרשויות המקומיות (במקום בו לא פועלת מועצה דתית).
נוכח האמור, עולה הצורך להארכת תוקפו של הצו האמור בשישה חודשים נוספים, באופן שיאפשר את הפעלת מערך הכשרות במתכונת הנוכחית.