מבחנים למתן כספי תמיכות של משרד התקשורת לרשויות מקומיות המפעילות תכניות העשרה לצעירים בתחום התקשורת והמדיה

בהתאם להוראת תכ"ם מס' 6.2.0.1 בדבר "תמיכות בגופים אחרים"[1] (להלן – הוראת התכ"ם), מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות של משרד התקשורת (להלן - המשרד) לרשויות מקומיות המפעילות תכניות העשרה לצעירים בתחום התקשורת והמדיה, כמפורט להלן:

מבוא ורקע

המשרד רואה חשיבות רבה בחינוך ובהקניית מיומנויות לנוער ישראלי בתחומי התקשורת והמדיה בכלל והיצירה המקומית הישראלית בפרט, ככלי להעשרה, חיזוק וגיוון של עולמות התוכן הללו, להם חשיבות והשפעה גדולה על החברה הישראלית ותרבותה. כמו כן, מבקש המשרד לצמצם פערים בין יישובי הפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל למרכז הארץ באופן בו צעירים בפריפריה יחשפו, יעברו הכשרות ויפתחו מיומנויות בתחומים אלו. נוער זה ייחשף לעולמות תוכן חדשים, ובשאיפה ישתלב בעשיה וביצירה בענפי התקשורת השונים, כך שעולם התקשורת והיצירה הישראלית יהיה איכותי, עשיר, ומגוון יותר ויטיב לספר את הסיפור הישראלי. מתוך כך, המשרד בוחר לתמוך ברשויות מקומיות שיקדמו תכניות העשרה לצעירים בתחום התקשורת והמדיה בתוך הרשויות.

 

הגדרות

1. במבחנים אלו  :

ועדת התמיכות – כמשמעה בהוראת התכ"ם

מרצה – מי שהרשות המקומית הצהירה בבקשתה לתמיכה, כי הוא יקיים ויעביר את תכנית העשרה ושנתקיים בו אחד מאלה לפחות:

1. הוא בעל תואר ראשון לפחות בתחום התקשורת, ההוראה או בכל תחום אחר הרלוונטי לתכנית העשרה.

2. הוא בעל תעודה מקצועית בתחומי מדיה והפקת מדיה, שהוענקה על ידי בית ספר לתקשורת שבו לומדים 50 תלמידים בשנה לכל הפחות.

רשות מקומית – עיריות כמשמעותן בפקודת העיריות [נוסח חדש], מועצות מקומיות כמשמעותן בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] ומועצות אזוריות כהגדרתן בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התש"יח – 1958.

שנת התמיכה – השנה הקלנדרית עבורה מבוקשת התמיכה.

תכנית העשרה – קורס, פעילות, סדנא או ימי הכשרה פרונטאליים, בהיקף מצטבר שלא יפחת מ-30 שעות, המיועדים לצעירים שגילם הוא עד 21 שנים. מספר המשתתפים בה לא יפחת מ-10. התכנית תבוצע בשנת תמיכה, לצורך הנגשה, חשיפה, פיתוח מודעות והקניית מיומנויות בתחום התקשורת והמדיה ותועבר על ידי מרצה, בהתאם לתכנית לימודים מפורטת כפי שתוצג בבקשה לתמיכה בתכנית העשרה, בנושאים הבאים:

א. הפקת שידורי טלוויזיה או רדיו, תסריטאות, עריכה, בימוי, תחקירנות וליהוק;

ב.  כתיבה או עריכה עיתונאית;

ג. הקניית כלים ומיומנויות להפצת תוכן בפלטפורמות ויישומים דיגיטליים ברשת האינטרנט, לרבות ברשתות החברתיות;

תכנית לימודים – מסמך המגובש על ידי המרצה, המפרט את התוכן הלימודי ונושאי ההרצאות של תכנית העשרה, שהמרצה מעביר למשתתפים.

מטרות התמיכה

 

2. מטרות התמיכה הן לקדם הכשרות ולהקנות כלים ומיומנויות בתחום התקשורת לצעירים ובמיוחד בפריפריה החברתית והגאוגרפית והכל כמפורט להלן:

א.  חשיפה למקצועות העיתונאות והמדיה בתחומי הרדיו, הטלוויזיה, המדיה הדיגיטלית והרשתות החברתיות והקניית מיומנויות בתחומים אלו;

ב.  קידום הכשרות ביצירת תוכן, בדגש על יצירה מקורית ישראלית;

הפעילות הנתמכת

3. הפעילות הנתמכת היא קיום תוכנית העשרה על ידי רשות מקומית.

תנאי סף למתן תמיכה 

4.  התמיכה תוענק בהתקיים התנאים שלהלן:

א.  מבקשת התמיכה היא רשות מקומית.

ב.  הרשות המקומית הגישה בקשה לתמיכה בתכנית העשרה (להלן  -בקשת תמיכה), באמצעות מערכת מרכבה, בהתאם למועדים שפרסם המשרד ובצירוף כל המסמכים הנדרשים בהתאם למבחנים אלה. המשרד לא ידון בבקשות אשר לא הוגשו בשלמותן ובמועד האמור.

ג.  הרשות המקומית צירפה לבקשת התמיכה את המסמכים הבאים:

(1) תכנית עבודה מפורטת הכוללת את מועדי תכנית ההעשרה, תכניה, תכנית לימודים, קהל היעד וכל מידע רלוונטי נוסף המתאר את התכנית בהתאם למטרות מבחנים אלה;

(2) כתב התחייבות לשימוש בכספי התמיכה למטרות לשמן יועדו בלבד;

(3)  דו"ח תכנון תקציב מפורט באשר לכל סעיפי ההוצאה המתוכנים לצורך ביצוע התכנית, חתום על ידי מורשה חתימה מטעם הרשות המקומית; בעניין זה יובהר, כי לא יוכרו עלויות בשווה כסף או הוצאות שכר של עובדי הרשות המקומית;

(4) כל מידע, נתון או מסמך שהתבקשה הרשות להעביר בקשר לבקשת התמיכה שהגישה.

ד.   תכנית ההעשרה תבוצע על ידי הרשות המקומית בעצמה; הרשות רשאית להתקשר עם ספקים לצורך ביצוע היבטים טכניים ומקצועיים של התכנית, ובלבד שהיוזמה, האחריות על התכנים, הניהול, הפיקוח והבקרה השוטפים יתבצעו בידי הרשות עצמה.

ה.  כל רשות מקומית תהא רשאית להגיש בקשה לעד שלוש תכניות העשרה מדי שנה.

ו.   הסכום שיאושר על ידי הוועדה לרשות המקומית, בגין כלל תכניות ההעשרה בבקשת התמיכה אותה הגישה, לא יעלה על הסכום המירבי לתמיכה, כאמור בסעיף 9(א) להלן.

ז. לא ייתמכו לפי מבחנים אלה -

(1) תכנית העשרה  נתמכת או מתוקצבת, כולה או חלקה, על ידי משרד ממשלתי אחר.

(2) תכנית העשרה המקדמת או המנסה לקדם את עניינה של קבוצה פוליטית, מפלגתית או אידיאולוגית כלשהי.

ועדת התמיכות וסמכויותיה

 

5.  ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תפעל בהתאם למפורט להלן :

 

א.  הוועדה תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד לרשות מקומית והיא הרשות המוסמכת לעניין כל החלטה לפי מבחנים אלה.

ב.  הוועדה תשקול את הבקשות לתמיכה לגופן, בהתחשב בנסיבותיה של כל בקשת תמיכה, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

ג.  הוועדה רשאית להיעזר בשירותיו של יועץ או גורם מקצועי, ולקבל את המלצותיו לצורך גיבוש החלטותיה בהתאם למבחנים אלה.  

ד.  הועדה תהיה רשאית, על אף דוח תכנון התקציב שצורף לבקשת התמיכה כאמור בסעיף 4(ג)(3), לאמוד עלויות שונות מאלו שהוצגו בדוח כאמור ולאשר סכום תמיכה לתכנית העשרה או למרכיביה בהתאם לכך ועל פי שיקול דעתה הבלעדי.

אופן חלוקת התמיכות

6.  חלוקת התמיכות תתבצע באופן הבא:

(1) בשלב הראשון, תנוקד בנפרד כל אחת מתכניות ההעשרה, כפי שהוגשו במסגרת בקשות התמיכה,  בכל אמות המידה.

(2) בשלב השני,  סך כל הניקוד שניתן לכלל תוכניות ההעשרה של הרשות המקומית שהגישה בקשה לתמיכה  בהתאם לאמות המידה המפורטות בסעיף 7 (להלן – אמות המידה), יחולק בסך הניקוד הכולל שניתן לכל המבקשות יחד (להלן – החלק היחסי).

(3) בשלב השלישי, סכום התמיכה בגין כל תכנית העשרה, לשנת תמיכה, יהיה מכפלת החלק היחסי בסך תקציב התמיכה (להלן – הסכום היחסי).  היה הסכום היחסי של כלל תוכניות העשרה של מי מהמבקשות גבוה מסכום התמיכה המרבי כאמור בסעיף 9(א) או מסכום התמיכה אשר ביקשה המבקשת בבקשת התמיכה כאמור בסעיף 9(ד)(4), יהיה הסכום הנמוך מבין כל אלה סכום התמיכה המאושר לתשלום כאמור בסעיף 9(ב).

 

אמות המידה

7.  הניקוד לרשות מקומית יינתן לפי אמות המידה המפורטות להלן:

א.  מיקום הרשות המקומית בפריפריה (עד 45 נקודות) – הניקוד יינתן לפי מיקום הרשות המקומית בפריפריה, בהתאם למדד המעודכן שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון למועד האחרון שנקבע להגשת הבקשות, לפי המפתח שלהלן:

1. פריפריה גאוגרפית ( עד 15 נקודות) – לפי מדד  פריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה[2], בהתאם למפתח דלהלן:        

(1) רמת פריפריאליות 5  ומעלה– 0 נקודות;

(2) רמת פריפריאליות 3 ו-4 – 8 נקודות;

(3) רמת פריפריאליות 1 ו-2 – 15 נקודות.

2. פריפריה חברתית – כלכלית ( עד 25  נקודות) - אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית – כלכלית של האוכלוסייה, לפי מדד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה[3], בהתאם למפתח דלהלן:

(1) שיוך לאשכול 8 ומעלה – 0 נקודות;

(2) שיוך לאשכול 7 – 5 נקודות;

(3) שיוך לאשכול 5 ו-6 – 12 נקודות;

(4) שיוך לאשכול 3 ו-4 – 18 נקודות;

(5) שיוך לאשכול 1 ו-2 – 25 נקודות.

3. יישובים סמוכי גבול ויישובים מאוימים – רשות מקומית של אחד מן היישובים  המפורטים ברשימה המצורפת בנספחים ב' ו-ג' להחלטת הממשלה מספר 3738 מיום ל' בניסן התשע"ח (15 לאפריל 2018) או לכל החלטה אחרת שתבוא במקומה – 5 נקודות.

ב.  מאפייני תכנית העשרה (סה"כ 55 נקודות) – הניקוד יינתן בגין מאפייני תכנית ההעשרה ובהתאם לקריטריונים דלהלן:

1.  עלות תכנית העשרה למשתתפי התכנית ( עד 12 נקודות):

תכנית העשרה שעלותה למשתתף תהא עד סך של 50 ₪ לאדם – 12     
            נקודות.

הבהרה – תכנית העשרה שעלותה למשתתף תעלה על סך של 50 ₪ לאדם, לא תקבל ניקוד לפי קריטריון זה.

2.  מספר המשתתפים בתכנית ההעשרה ( עד 12 נקודות):

תכנית העשרה הכוללת 10 עד 25 משתתפים – 5 נקודות;

תכנית העשרה הכוללת 25 עד 100 משתתפים – 8 נק';

תכנית העשרה הכוללת 101 משתתפים ומעלה – 12 נק'.

3.  אורך תכנית ההעשרה (עד 17 נקודות):

תכנית העשרה שמשכה 30 עד 40 שעות – 8 נקודות;

תכנית העשרה שמשכה 41 עד 50 שעות – 12 נקודות;

תכנית העשרה השמשכה 51 שעות ומעלה – 17 נקודות.

4.  תרגול או הרצאה על ידי מומחה (14 נקודות):

תכנית העשרה שתכלול הרצאת אורח, או תרגול לימודי, באורך של 3 שעות לפחות, על ידי מי שהוא מומחה  בתחום התקשורת  ובכלל זה, בתחום העיתונאות והמדיה, בתחומי הרדיו, הטלוויזיה, הקולנוע, המדיה הדיגיטלית והרשתות החברתיות, תזכה בניקוד בהתאם למפתח שלהלן:

תכנית העשרה הכוללת תרגול או הרצאה שאורכם 5 שעות – 5 נקודות;

תכנית העשרה הכוללת תרגול או הרצאה שאורכם 5 עד 10 שעות – 10 נקודות;

תכנית העשרה הכוללת תרגול או הרצאה שאורכם מעל 10 שעות – 14 נקודות;

בסעיף זה – "מומחה" מי שהוא בעל ניסיון מוכח, אשר העביר לפחות  10 הרצאות, סדנאות או סימנירים, שהתקיימו באופן פרונטאלי, בתחומי התקשורת והדיגיטל ושבכל אחד מהם השתתפו, לכל הפחות, 20 משתתפים. מומחה ברשתות החברתיות, יהיה, בנוסף, מי שמנהל חשבון או עמוד בהם  מעל ל-50 אלף עוקבים ברשת החברתית פייסבוק, טיקטוק, אינסטגרם או טוויטר.

 

דוחות ביצוע ותנאי תשלום

 

8.  רשות מקומית שהגישה בקשת תמיכה והודיעה לה הוועדה על זכאותה לסכום תמיכה כאמור בסעיף 9(ב), תגיש לצורך קבלת התמיכה דוחות ביצוע כמפורט להלן :

 

א.   דוח ביצוע מילולי מפורט, הכולל, בין היתר, התייחסות לביצוע התכנית בהתאם להתחייבות כמפורט באמות המידה המפורטות לעיל, חתום על ידי מורשה החתימה של הרשות.

ב.  דוח ביצוע כלכלי מפורט, חתום על ידי מורשה החתימה וגזבר הרשות, הכולל את המסמכים הבאים:

1. תקציב תכנון מול ביצוע באשר לכלל סעיפי ההוצאה.

2. אסמכתאות להוכחת ההוצאות בפועל בגין יישום התכנית בהתאם לבקשת התמיכה, לרבות חשבוניות ו/או קבלות באשר לכלל סעיפי התקציב.

ג.  אסמכתאות להוכחת ביצוע התכנית בהתאם להתחייבות הרשות המקומית וכמפורט באמות המידה המפורטות לעיל.

ד.  דוחות הביצוע וכל המסמכים הנדרשים יוגשו באמצעות פורטל המרכבה.

ה.  תשלום התמיכה לרשות המקומית יבוצע לאחר בחינת דוחות הביצוע שהוגשו על ידי אותה רשות ואישורן על-ידי המשרד. לצורך כך, ייבחנו, בין היתר, העלויות שהוצאו בפועל על-ידי אותה רשות, סבירות הוצאות אלו והכל בהתאם לדוחות הביצוע שהוגשו לפי לסעיף זה.

ו.  רשות מקומית תגיש את דוחות הביצוע והאסכמתאות הנדרשות לפי סעיף זה, עד ליום 31 בנובמבר של שנת התמיכה (בסעיף זה - "ההגשה הראשונה"). רשות מקומית, שפעילות תכנית ההעשרה שהיא מקיימת תמשיך לאחר מועד ההגשה הראשונה, תגיש השלמת המידע הנדרש עד ליום 31 בדצמבר של שנת התמיכה.

 

נהלים לחלוקת תמיכה

9.  התמיכה תינתן בכפוף לתנאים הבאים:

א.  התמיכה תחולק בהתאם לקבוע באמות המידה המפורטות בסעיף 7 לעיל ובכפוף להצגת אסמכתאות כנדרש במבחנים אלה ובהתאם לדרישות הוועדה; סך כספי התמיכה שיאושר לרשות מקומית אחת, על-ידי הוועדה, לא יעלה על  250,000 ₪ .

ב.  הוועדה תדון בבקשות התמיכה שהוגשו ותיידע בכתב כל רשות מקומית בדבר זכאותה לכספי התמיכה והסכום הכולל שאושר לה והכל בכפוף לעמידתה בהוראות מבחנים אלו.

ג.  לאחר סיום ביצוע תכנית ההעשרה, תגיש הרשות המקומית לוועדה דוחות ביצוע ואסמכתאות כמפורט בסעיף 8 לעיל.

ד.  תשלום התמיכה בגין בקשת התמיכה, ישולם בכפוף לתנאים הבאים:

(1)  תכנית ההעשרה בוצעה במלואה וכפי שהוגשה בבקשת התמיכה.

(2)  במקרה בו אושר על ידי הוועדה סכום תמיכה נמוך מזה שביקשה הרשות בבקשת התמיכה, לא ישולם לרשות סכום הגבוה מזה שאושר בוועדה.

(3) תשלום התמיכה כפוף להגשת דוחות ביצוע ואסמכתאות כנדרש בסעיף 8 לעיל ובכל מקרה לא יעלה על סכום ההוצאות בפועל כפי שאלה אושרו על-ידי המשרד, כאמור בסעיף 8(ה), לרבות אם הוועדה אישרה סכום תמיכה גבוה מסכום ההוצאות כאמור.

(4) סכום התמיכה שישולם לא יעלה על סכום התמיכה שביקשה המבקשת בבקשת התמיכה.

ה.  הרשות המקומית תעמיד גורם מטעמה שיעמוד בקשר רציף עם הוועדה והמשרד.

ו.  ההקצאה התקציבית למתן תמיכה בהתאם למבחנים אלה כפופה לאישור תקציב המדינה בכנסת ולתקציב המשרד, כפי שיוגש ויאושר.

ז. התמיכה תינתן, אם נכון וראוי לתתה, והכל לפי עקרונות של סבירות, שקיפות ושוויון בין מבקשי התמיכה השונים.

 

ביטול

10. המבחנים למתן כספי התמיכות של משרד התקשורת לרשויות מקומיות המפעילות תכניות העשרה לנוער בתחום התקשורת והמדיה, שנקבעו ביום 8 ביוני 2022 – מבוטלים.

 

הוראת שעה

 

11.  בקשות תמיכה לתכנית העשרה אשר יוגשו בשנת התמיכה 2023 בלבד, יזכו בתמיכה ככל שיעמדו בתנאי הסף, הוראות ואמות המידה שבמבחנים אלו, בשינויים שלהלן:

א.  בהגדרה "תכנית העשרה" שבסעיף 1, במקום "30 שעות" יבוא "15 שעות";

ב.  בסעיף 4(ה) במקום "שלוש תכניות העשרה", יבוא "שתי תכניות העשרה";

ג.  בסעיף 7(ב)(3) לעניין ניקוד אורך תכנית העשרה, ינתן הניקוד כמפורט להלן:

(1) תכנית העשרה שמשכה 15 עד 20 שעות – 8 נקודות;

(2) תכנית העשרה שמשכה 20 עד 30 שעות – 12 נקודות;

(3) תכנית העשרה הכוללת 31 שעות ומעלה – 17 נקודות.

ד.  בסעיף 7(ב)(4) לעניין תרגול או הרצאה על ידי מומחה, אורך הרצאת האורח או התרגול הלימודי בתכנית ההעשרה, יהיו באורך של שעתיים לפחות במקום 3 שעות, וינתן הניקוד כמפורט להלן:

(1) תכנית העשרה הכוללת תרגול או הרצאה שאורכם 2 עד 4 שעות – 5 נקודות;

(2) תכנית העשרה הכוללת תרגול או הרצאה שאורכם 4 עד 6 שעות – 10 נקודות;

(3) תכנית העשרה הכוללת תרגול או הרצאה שאורכם מעל 6 שעות – 14 נקודות;

ה.  בסעיף זה – "פעילות מתמשכת" – תכנית העשרה בשנת 2023 שהחלה טרם מועד תחילתם של מבחנים אלו, ואשר נמשכת לאחר מועד תחילתם של מבחנים אלו.

תמיכה בפעילות מתמשכת בשנת 2023 תתאפשר רק לעניין הפעילות שנעשית החל ממועד תחילתם של מבחנים אלו ("הפעילות היחסית") ובכפוף לכך שבפעילות היחסית יחולו הוראות, תנאי הסף ואמות המידה הקבועים במבחנים אלו ובשינויים האמורים בסעיפים קטנים (א) עד (ד).

הבהרה – לא ינתן ניקוד בגין פעילות שנעשתה בטרם מועד תחילתם של מבחנים אלו.

שאר תנאי הסף, ההוראות ואמות המידה המפורטים במבחנים אלו יוותרו בעינם.

 

תחילה

12. תחילתם של מבחנים אלו ביום חתימתם.

 



[1] https://takam.mof.gov.il/document/H.6.2.1

 

[2] https://www.cbs.gov.il/he/publications/Pages/2019/%D7%9E%D7%93%D7%93-%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%A9%D7%9C-%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA-2015.aspx

 

[3] https://www.cbs.gov.il/he/publications/Pages/2019/%D7%90%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%92%D7%90%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%95%D7%92%D7%9F-%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%A0%D7%AA-2015.aspx