צו חינוך מיוחד (שיעורי השתתפות רשות שולחת), התשפ"ג - 2023
לקבוע שיעורי השתתפות בהוצאות קיום מוסד חינוך, של רשות חינוך מקומית ששלחה תלמיד עם צרכים מיוחדים למוסד לחינוך מיוחד שנמצא בתחום שיפוטה של רשות חינוך מקומית אחרת, ולרבות רשות חינוך מקומית ששלחה תלמיד כאמור למוסד לחינוך מיוחד שהוא מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי שנמצא בתחום שיפוטה.
טיוטת צו מטעם משרד החינוך:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4(ג) וסעיף 23(א) לחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח - 1988[1], אני מצווה לאמור: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1. |
בצו זה - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
" רשות שולחת" – רשות חינוך מקומית ששלחה תלמיד עם צרכים מיוחדים למוסד לחינוך מיוחד שנמצא בתחום שיפוטה של רשות חינוך מקומית אחרת, ולרבות רשות חינוך מקומית ששלחה תלמיד כאמור למוסד לחינוך מיוחד שהוא מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי שנמצא בתחום שיפוטה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
השתתפות רשות מקומית בהוצאות קיום המוסד בגין תלמיד הנשלח לרשות אחרת |
2. |
רשות שולחת תשתתף בהוצאות קיום מוסד לחינוך מיוחד בגין התלמיד ששלחה ללמוד בו, לפי השיעורים המפורטים בתוספת הראשונה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
עדכון שיעורים |
3. |
הסכומים המפורטים בתוספת הראשונה, למעט סכומים הקשורים בעלויות שכר יעודכנו לפי שיעור עליית המדד הידוע לחודש מאי שפורסם בחודש יוני שקדם לשנת הלימודים, לעומת מדד חודש מאי 2018; לעניין זה "המדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת ראשונה (תקנה 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
קטגוריות התשלום |
1. |
שיעורי התשלום בעבור הרכיבים המפורטים בתוספת זו, יהיו לפי סיווגי מוסדות לחינוך מיוחד כמפורט להלן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) קטגוריה 1: תלמידים שלומדים בכיתות לחינוך מיוחד בבית ספר של החינוך הרגיל, שמסווגות באפיון מוגבלות - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) משכל גבולי ר"ב; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) חשד למוגבלות שכלית התפתחותית קלה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) מוגבלות שכלית התפתחותית קלה); |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) הפרעות התנהגותיות ורגשיות קשות; AD(H)D; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) ללקויי למידה רב בעייתית/AD(H)D; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ו) עיכוב התפתחותי בתחום התפקודי; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ז) עיכוב התפתחותי בתחום השפתי; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ח) מוגבלות בשמיעה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ט) תלמידים בכיתות טכנולוגיות מקצועיות חנ"מ. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) קטגוריה 2: בבתי ספר ובגני ילדים לחינוך מיוחד, לכיתות באפיון מוגבלות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) הפרעות התנהגותיות ורגשיות קשות;A.D.(H).D.; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) לקויי למידה ר"ב/A.D.(H).D.; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) עיכוב התפתחותי בתחום התפקודי; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) עיכוב התפתחותי בתחום השפתי; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) תלמידים בכיתות טכנולוגיות מקצועיות חנ"מ. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) קטגוריה 3: בתי ספר וגני ילדים לחינוך מיוחד לכיתות באפיון מוגבלות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) מוגבלות בשמיעה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מוגבלות בראייה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) קטגוריה 4: בבתי ספר וגני ילדים לחינוך מיוחד באפיון מוגבלות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) מוגבלות שכלית התפתחותית קלה |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) חשד למוגבלות שכלית התפתחותית קלה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית; סיווג זה יחול גם על כיתות חינוך מיוחד שבבתי ספר רגילים באפיון מוגבלות זה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) קטגוריה 5: כיתות בבתי הספר של החינוך הרגיל, בבתי ספר לחינוך מיוחד וגני ילדים לחינוך מיוחד בכיתות באפיון מוגבלות - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית מורכבת; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מוגבלות שכלית התפתחותית קשה/עמוקה/סיעודית. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) קטגוריה 6: כיתות בבתי הספר של החינוך הרגיל, בבתי ספר לחינוך מיוחד וגני ילדים לחינוך מיוחד באפיון מוגבלות נכות פיזית קשה ומשותקי מוחין; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) קטגוריה 7: כיתות בבתי הספר של החינוך הרגיל, בבתי ספר לחינוך מיוחד וגני ילדים לחינוך מיוחד באפיון מוגבלות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) הפרעות נפשיות קשות; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מוגבלות על רצף האוטיזם/ASD. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
השתתפות ברמה הבסיסית |
2. |
(א) השתתפות ברמה בסיסית כוללת השתתפות הן באחזקה שוטפת של מבנה מוסד החינוך, והן בהשלמה של עלויות שכר ובכלל זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מים, חשמל, גז/סולר לחימום; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) הוצאות בדק בית, תחזוקה שוטפת, גינון; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) ציוד משרדי, חומרי ניקיון, ציוד מתכלה וצילומים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) חומרי תפעול ופעילויות בקייטנות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) הוצאות דואר, טלפון, אינטרנט, שליחויות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) אחזקת מחשבים, מדפסות, סורקים, פקסים ומכונות צילום; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) אחזקת ריהוט וחידוש ציוד לשמירה על הקיים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) חומרי לימוד, תוכנות ולומדה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) הכשרות וימי עיון למורים ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(10) ביטוח מבנה וצד ג'; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(11) שרתים ומזכירים – השלמה של 13% מעלות שכר שרת ומעלות שכר מזכיר להשתתפות משרד החינוך לעלות משרה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(12) חלף שכירות – השלמה של 25% להשתתפות משרד החינוך לכיתה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(13) תקורה והוצאות נוספות – העמסה של 5%; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור הרמה הבסיסית: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הארכת יום לימודים |
3. |
(א) ברכיב זה כלולה תוספת תשלום בגין שרתים, מזכירים וסייעות עבור מוסדות הזכאים לתוספת שעות בתקן להארכת יום הלימודים, לפי חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז – 1997[2]. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
סייעת כיתתית |
4. |
(א) רכיב זה הינו בעבור השלמת 30% מעלות משרה של הסייעת הכיתתית לכיתות שלהן אישר המשרד הקצאה זו והרשות הקולטת אכן העסיקה סייעת כאמור ומימנה את השלמת השכר מעבר לתקציב משרד החינוך. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
סייעת תגבור מוסדית |
5. |
(א) רכיב זה הינו בעבור השלמת 30% מעלות שכר סייעת תגבור מוסדית. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) גביית תשלום בעבור רכיב זה תתאפשר רק במקרה שבו שעות הסיוע אושרו על ידי מפקח החינוך המיוחד והוקצו לתשלום במערכת הסייעות של המשרד. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
פסיכולוג |
6. |
(א) רכיב זה הנו בעבור השלמת 32% מעלות שכר פסיכולוג המועסק על ידי השירות הפסיכולוגי-חינוכי העירוני בהקצאה לפי רמת השירות הפסיכולוגי - חינוכי הגבוהה ביותר שקבע המשרד. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) שיעור ההשתתפות בעבור רכיב זה בכל הקטגוריות הוא 283 ש"ח. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
שמירה |
7. |
(א) רכיב זה הנו עבור השלמת 36% מעלות שכרו של השומר. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) ההחלטה על נחיצות השמירה ועל היקפה נקבעת על ידי המשרד לביטחון פנים בתיאום עם הרשות המקומית שמוסד החינוך פועל בה, ובכלל זה מוסד במעמד מוכר שאינו רשמי; רק במקום שבו המשרד לביטחון פנים החליט על נחיצות השמירה והיא מתבצעת על ידי הרשות המקומית או על ידי נותן שירותים מטעמה, רשאית הרשות הקולטת לדרוש את השתתפות הרשות השולחת במימון 36% מעלות השמירה במוסדות החינוך. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) מוסדות שאינם בבעלות הרשות המקומית אינם רשאים לדרוש תשלום עבור העסקת שומר מטעמם; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) מוסדות שהשמירה בהם מתוקצבת על ידי משטרת ישראל בשיעור של 100% עבור אינם רשאים לדרוש את התשלום |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תוספות מיוחדות עבור תפעול מגמות לימוד ותחומי לימוד מוגברים |
8. |
(א) רשות מקומית קולטת רשאית לדרוש החזר כספי בגין תפעולם של חדרי מלאכה ייעודיים ומאובזרים כנדרש לצורך מגמות לימוד מקצועיות או טכנולוגיות, הנמצאים במוסד החינוך שבו לומד התלמיד. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) אין לדרוש תשלום ברכיב זה עבור תלמידים שלומדים בגני ילדים. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) רשות קולטת תהיה רשאית לדרוש תשלום בגין תפעול של מגמות הלימוד, בהתקיים כל התנאים האלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) למורה המגמה הכשרה ייעודית לתחום המגמה. על בית הספר לדווח במערכת משכית את פרטי המורה ואת השעות למקצוע המגמה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) מספר שעות הלימוד בכל מגמה לא יפחת מ-5 ש"ש ולא יעלה על 20% משעות התקן הנלמדות בכיתה אלא אם מדובר על לימודי מגמה שמקנים תעודת מקצוע; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) לימודי המגמה מתבצעים ברמה קבוצתית בהתאם למערכת השעות הכיתתית והאישית של התלמיד; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הפעילות תתקיים בתחומי המוסד ולא מחוצה לו. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) קבוצה א': עיצוב אופנה ותפירה – מכיתה ז' ומעלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) קבוצה ב': ספרות וטיפוח החן – מכיתה ז' ומעלה; נגרות; אומנות הבישול והאפייה (קונדיטאות) – מכיתה ז' ומעלה ולא במסגרת כישורי חיים: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) קבוצה ג': מכונאות רכב (אוטוטק) – מכיתה ט' ומעלה ; מערכות צילום/מערכות סאונד – מכיתה ז' ומעלה; אומנות שימושית מעשית (מלאכה): |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תוספות מיוחדות עבור מתקני לימוד |
9. |
(א) חממה טיפולית בגודל 20 מ"ר ומעלה – רשות קולטת רשאית לדרוש תשלום עבור הוצאות התפעול והתחזוקה של חממה טיפולית פעילה ומאובזרת שגודלה 20 מ"ר ומעלה. את התשלום ניתן לדרוש עבור כל תלמיד חוץ שלמד במוסד החינוך; להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב)
מרחב זואולוגי במוסד החינוך
- רשות קולטת רשאית לדרוש תשלום עבור הוצאות התפעול, התחזוקה, הפיקוח הווטרינרי
וההזנה של בעלי החיים; גביית התשלום תתאפשר רק בעבור מתקן שמתקיים במרחב חיצוני
פתוח ומגודר ובו לפחות חמישה סוגים של בעלי חיים בכמות של לפחות 30 בעלי חיים;
רשות קולטת רשאית לדרוש תשלום בעבור כל תלמיד חוץ שלמד במוסד החינוכי והשתמש
במתקן. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) בריכת שחייה טיפולית בית ספרית - רשות קולטת רשאית לדרוש תשלום בעבור הוצאות התפעול והתחזוקה השוטפים של בריכת שחייה טיפולית בית ספרית, כגון הוצאות חשמל, מים, חימום, רכישת ציוד וחומרי ניקיון , שירותי ניקיון ותחזוקה שוטפת של בריכת שחייה טיפולית בית ספרית בתנאים האלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בריכת השחייה היא חלק מהמתחם של מוסד החינוך ונועדה לתת שירות בלעדי במהלך יום הלימודים לתלמידי מוסד החינוך; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בריכת השחייה מקורה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) הפעילות בבריכת השחייה היא חלק מתוכנית הלימודים האישית או הקבוצתית של התלמיד ולא פחות מ־1 שעה שבועית לתלמיד; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) בריכת השחייה נועדה לתת מענה לתלמידי מוסד החינוך בשעות פעילות בית הספר ואינה נותנת מענה לקהל חוץ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) בריכת השחייה היא מבנה קבע ואינה עשויה מחלקים נפרדים המיועדים להרכבה ביתית וכיוצא בזה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) בריכת שחייה עומדת בתקן הגדלים המצוינים מטה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) הוצאות שכר הידרותרפיסטים – במוסד חינוך שבו פועלת בריכת שחייה טיפולית בית ספרית, רשאית הרשות הקולטת לדרוש מרשות שולחת בנוסף לעלויות התפעול המפורטות לעיל גם השתתפות בהוצאות השכר של העסקת הידרותרפיסטים חיצוניים שאינם מועסקים במתכונת כלשהי בשעות התקן של משרד החינוך; אין לדרוש תשלום זה עבור טיפולים שמתבצעים על ידי מי מאנשי הצוות שמועסקים בתקן השעות של מוסד החינוך; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
משרת מתורגמן לשפת הסימנים לתלמידים חירשים ולקויי שמיעה |
10. |
להלן שיעורי ההשתתפות בעבור רכיב זה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ 2023)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
יואב קיש
שר החינוך
דברי הסבר
סעיף 4(ג) לחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח – 1988 קובע כי רשות חינוך מקומית ששלחה תלמיד עם צרכים מיוחדים למוסד לשירותי חינוך מיוחדים הנמצא בתחום שיפוטה של רשות חינוך מקומית אחרת (להלן – רשות שולחת), תשתתף בהוצאות קיום המוסד שבתחום שיפוט הרשות האחרת בגין התלמיד ששלחה. סעיף זה מסמיך את שר החינוך לקבוע בצו את שיעורי ההשתתפות של הרשות השולחת. לעניין זה יראו רשות חינוך מקומית כרשות שולחת גם אם התלמיד ששלחה שוהה מחוץ לתחום שיפוטה במעון כמשמעותו בחוק הפיקוח על המעונות, התשכ"ה – 1965. "מוסד לחינוך מיוחד" מוגדר בחוק כמוסד חינוך מוכר שניתנים בו שירותי חינוך מיוחדים, לרבות כתה במוסד חינוך מוכר שניתנים בה שירותי חינוך מיוחדים;
בהתאם להסמכה בסעיף האמור, בא הצו לקבוע את שיעורי השתתפות רשות שולחת לפי רכיבים שונים, המפורטים בתוספת הראשונה לצו. (סעיפים 1 - 2).
בנוסף, מכוח ההסמכה הכללית שבסעיף 23(א) לחוק, הצו קובע כי לעניין השתתפות רשות חינוך מקומית לפי התעריפים שבצו, תיחשב רשות חינוך מקומית לרשות שולחת גם במקרה ששלחה תלמיד עם צרכים מיוחדים למוסד לחינוך מיוחד שהוא מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי שנמצא בתחום שיפוטה (סעיף 1).
סעיף 3 קובע מנגנון לעדכון הסכומים המפורטים בתוספת הראשונה. מנגנון העדכון לא יחול על סכומים המפורטים בתוספת הראשונה הקשורים בעלויות שכר, שיעודכנו לפי העניין בתיקון לצו.
מבנה התעריפים המפורט בתוספת הראשונה מתבסס על סוג מוסד החינוך, איפיון הכיתה לפי סוג מוגבלות, ובהתאם להוצאות ולרמת השירותים.