צו הסטטיסטיקה (מיפקד אוכלוסיית דיור משותף), תשפ"ג-2023
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן - הלמ"ס) אמונה על הפקת סטטיסטיקה במדינת ישראל, ולצורך כך נתונות לה סמכויות לאיסוף מידע ועיבודו. לפי סעיף 1 לפקודה הסטטיסטיקה [נוסח חדש], תשל"ב- 1972 (להלן - הפקודה), "מיפקד" הינו פעולה סטטיסטית הנערכת במדינה או בחלק ממנה מתוך פנייה לכל הציבור הנוגע בדבר. כמו כן, סעיף 6 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972! (להלן - הפקודה) קובע כי ראש הממשלה רשאי, בהתייעצות עם הסטטיסטיקן ועם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, להורות בצו על עריכת מיפקד של האוכלוסייה או חלק ממנה במדינה או בחלק ממנה. לפי הסעיף האמור, על צו המיפקד לקבוע את מועד המיפקד, הנושאים שייכללו בשאלונים, מי הם שייפקדו, מי הם שישיבו על השאלונים וכל ענין אחר שראש הממשלה ימצא לנכון לקבוע לשם ביצוע המיפקד בצורה יעילה.
עתה, מוצע בזה להורות בצו על עריכת מיפקד לגבי דיירי דיור משותף, לרבות מוסדות, כהגדרת מונחים אלה בצו. החל משנת 2008, מיפקד לעניין אוכלוסיית מוסדות מבוצע על ידי הלמ"ס בתדירות של אחת לשנתיים והחל משנת 2023 בתדירות של אחת לשנה. מיפקד מסוג זה מאפשר לכלול אוכלוסייה זו באומדני האוכלוסייה השוטפים ובעתיד באומדני האוכלוסייה במפקד מנהלי, לפי מיקומו הגאוגרפי של המקום ולספק נתונים ותוצרים סטטיסטיים עדכניים על אוכלוסייה זו.
לאור התחלופה הגבוהה המאפיינת את גופי הדיור המשותף ובכדי להבטיח נתונים מהימנים ומעודכנים, על פי עמדת גורמי המקצוע בלמ"ס נדרש לבצע את המפקד אחת לשנה. בהתאם לכך ובכדי לייצר וודאות ולהבטיח יעילות וחסכון במשאבים, על פי המוצע בצו זה, ייקבע מראש כי ייערך מפקד שנתי, בכל אחת משש השנים הבאות, לשנים 2023 עד 2028 (כולל), בהתאם למפורט בצו המוצע. יודגש כי ככל שהצו יאפשר ללמ"ס להפעיל את סמכותה באופן יעיל יותר, איסוף הנתונים יהיה מהיר ומקיף יותר ותעלה איכות הנתונים לגבי האוכלוסייה בה דן הצו. בנוסף, יישום הצו בצורה אפקטיבית תוך ראיה ארוכת טווח יקטין עלויות למדינה ולגופים פרטיים וכנגזרת מכך יביא לחסכון בכספי הציבור ובמשאבים אחרים.
יצוין כי יתר השינויים הם כאלה שעיקרם היבטי נוסח או עיגון נהלי העבודה הקיימים בפועל. לצד האמור יצוין, כי על המידע הנאסף מכוח הצו, כמו על מידע פרטני אחר שאוספת הלמ"ס, חלה חובת שמירת הסודיות המעוגנת בפקודה ואשר הינה עקרון יסוד בעבודת הלמ"ס.
טיוטת צו מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
|
טיוטת צו הסטטיסטיקה ( מיפקד אוכלוסיית דיור משותף(, התשפ"ג-2023
2 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 24, עמי 500 ; ס"ח התשל"ח, עמי 201. 3 ס"ח התשכ"ה, עמ' 48. 4 ס"ח התשע"ב, עמ' 426. 5 ס"ח התשל"ן, עמי 52. |
|
"מיפקד" - כל אחד ממיפקדי אוכלוסיית דיור משותף שלפי צו זה; |
|
|
|
"מעון" - כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-[1]1965; |
|
|
|
"משק בית" - קבוצת אנשים הגרים יחד באופן קבוע ברוב ימות השבוע ושיש להם תקציב הוצאות משותף למזון; |
|
|
|
"משרד הרווחה" - משרד הרווחה והביטחון החברתי. |
|
|
|
מיפקד ייערך כל שנה, בתקופה שמיום 1 בינואר עד ה-30 ביוני, בהתייחס למועד הקובע של השנה הקודמת. |
.3 |
תקופת המיפקד |
|
המיפקד יקיף את אוכלוסיית הדיור המשותף במדינה במועד הקובע ששהו במקום לתקופה של שלושה חודשים לפחות. |
.4 |
היקף המיפקד |
|
הנ תונים שייכללו בשאלונים ושייאספו הם נתונים דמוגרפיים על אוכלוסיית הדיור המשותף במועד הקובע, לרבות מספר זהות או מספר דרכון בהעדר מספר זהות, שם פרטי, שם משפחה, ארץ לידה ותאריך הכניסה לדיור המשותף. |
.5 |
נושאי המיפקד |
|
(א) המשיב על השאלונים יהיה מנהל הדיור המשותף או מנהל ארגון הגג שנמסרה לו דרישה כאמור בסעיפים 11, 13 או 15 לפקודה, למעט לעניין המפורט בסעיף קטן (ב), על השוהים באותו גוף דיור משותף. |
.6 |
המשיב על השאלונים |
|
(ב) המשיב על השאלונים לגבי השוהים בדיור המשותף המפורטים בטור אי בטבלה שלהלן, יהיה הגורם שמפורט לצידו בטור בי בטבלה שלהלן שנמסרה לו דרישה כאמור בסעיף קטן (א). |
|
|
|
טור בי - משיב |
טור אי - שוהה בדיור משותף |
|
נציב בתי הסוהר |
עצורים השוהים במיתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר למעלה משלושה חודשים נכון למועד הקובע, ושפוטים השוהים במיתקנים כאמור נכון למועד הקובע |
|
משרד הרווחה |
שוהים בכל המוסדות שבהם מתבצעת השמה מלאה בידי משרד הרווחה; לעניין זה, "השמה מלאה" - השמה של כל הדיירים במוסד בידי משרד הרווחה |
|
משרד הבריאות |
מאושפזים בגירים במחלקות לשהייה ממושכת בבתי חולים פסיכיאטריים |
|
משרד הבינוי והשיכון |
דיירים בדיור משותף הנמצא תחת פיקוחו של משרד הבינוי והשיכון, לרבות בחברות המשכנות ובבתי דיור גיל הזהב |
(ג) תשובות על שאלוני המיפקד לפי סעיף זה ייאספו באופן מרוכז בידי מי שהוסמך לכך לפי הפקודה ואולם המשיב לא ימסור תשובות כאמור לגבי השוהים המפורטים להלן:
(1) קטינים המאושפזים באשפוזים פסיכיאטריים;
(2) קטינים במשמורת של שירות בתי הסוהר או קטינים השוהים במיתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר;
(3) חוסים במקלטים לנשים מוכות ודירות המשך;
(4) חוסים במרכזי חירום.
(ד) מענה לדרישת מידע לפי צו זה יכלול גם מידע בדבר אלה:
(1) שם גוף הדיור המשותף המשיב;
(2) כתובת גוף הדיור המשותף, לרבות שם היישוב, הרחוב ומספר המבנה;
דברי הסבר
פללי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן - הלמ"ס) אמונה על הפקת סטטיסטיקה במדינת ישראל, ולצורך כך נתונות לה סמכויות לאיסוף מידע ועיבודו. לפי סעיף 1 לפקודה הסטטיסטיקה [נוסח חדש], תשל"ב-1972 (להלן - הפקודה), "מיפקד" הינו פעולה סטטיסטית הנערכת במדינה או בחלק ממנה מתוך פנייה לכל הציבור הנוגע בדבר, לעניין אוכלוסייה או דיור או לעניין חקלאות, תעשייה או פעילות כלכלית אחרת. כמו כן, סעיף 6 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-[2]1972 (להלן - הפקודה) קובע כי ראש הממשלה רשאי, בהתייעצות עם הסטטיסטיקן ועם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, להורות בצו על עריכת מיפקד של האוכלוסייה או חלק ממנה במדינה או בחלק ממנה. לפי הסעיף האמור, על צו המיפקד לקבוע את מועד המיפקד, הנושאים שייכללו בשאלונים, מי הם שייפקדו, מי הם שישיבו על השאלונים וכל ענין אחר שראש הממשלה ימצא לנכון לקבוע לשם ביצוע המיפקד בצורה יעילה. מכוח סעיף זה, ראש הממשלה מורה מעת לעת על עריכת מיפקד, לגבי האוכלוסייה כולה או לגבי אוכלוסיות מסוימות.
עתה, מוצע בזה להורות בצו על עריכת מיפקד לגבי דיירי דיור משותף, לרבות מוסדות, כהגדרת מונחים אלה בצו. החל משנת 2008, מיפקד לעניין אוכלוסיית מוסדות מבוצע על ידי הלמ"ס בתדירות של אחת לשנתיים. מיפקד מסוג זה נועד לצורך עדכון האומדנים הדמוגרפיים באוכלוסיית דיירי המוסדות ודיור משותף אחר המתאפיינת בתחלופה גבוהה. מיפקד כזה מאפשר לכלול אוכלוסייה זו באומדני האוכלוסייה השוטפים ובעתיד באומדני האוכלוסייה במפקד מנהלי, לפי מיקומו הגאוגרפי של המקום וכן לספק נתונים ותוצרים סטטיסטיים עדכניים על אוכלוסייה זו.
לאור התחלופה הגבוהה המאפיינת את גופי הדיור המשותף ובכדי להבטיח נתונים מהימנים ומעודכנים, על פי עמדת גורמי המקצוע בלמ"ס נדרש לבצע את המפקד אחת לשנה. בהתאם לכך ובכדי לייצר וודאות ולהבטיח יעילות וחסכון במשאבים, על פי המוצע בצו זה, ייקבע מראש כי ייערך מפקד שנתי, בכל אחת משש השנים הבאות, לשנים 2023 עד 2028 (כולל), בהתאם למפורט בצו המוצע. יודגש כי ככל שהצו יאפשר ללמ"ס להפעיל את סמכותה באופן יעיל יותר, איסוף הנתונים יהיה מהיר ומקיף יותר ותעלה איכות הנתונים לגבי האוכלוסייה בה דן הצו. בנוסף, יישום הצו בצורה אפקטיבית תוך ראיה ארוכת טווח יקטין עלויות למדינה ולגופים פרטיים וכנגזרת מכך יביא לחסכון בכספי הציבור ובמשאבים אחרים.
יצוין כי יתר השינויים הם כאלה שעיקרם היבטי נוסח או עיגון נהלי העבודה הקיימים בפועל. לצד האמור יודגש, כי על המידע הנאסף מכוח הצו, כמו על מידע פרטני אחר שאוספת הלמ"ס, חלה חובת שמירת הסודיות המעוגנת בפקודה ואשר הינה עקרון יסוד בעבודת הלמ"ס.
סעיף 1 מוצע להורות על עריכת מיפקד אוכלוסיית דיור משותף (להלן - מיפקד), בשש השנים הבאות, מדי שנה, כמפורט בצו זה, וזאת בהתייחס לאוכלוסייה המנויה בצו ביחס למועד מסוים.
לאור התחלופה הגבוהה המאפיינת את גופי הדיור המשותף ובכדי להבטיח נתונים מהימנים ומעודכנים, על פי עמדת גורמי המקצוע בלמ"ס נדרש לבצע את המפקד אחת לשנה. באופן זה, בכל שנה תיבנה בלמ"ס רשימה עדכנית של מוסדות ודיור משותף אחר. בהתאם לכך ובכדי לייצר וודאות ולהבטיח יעילות וחסכון במשאבים, הצו המוצע לפרסום עתה קובע מראש כי מפקד לפי צו זה ייעשה אחת לשנה. לעניין זה יצוין כי על פי הסעיף המסמיך בפקודה, ראש הממשלה מוסמך לקבוע בצו כל עניין אחר לשם ביצוע המיפקד בצורה יעילה. כמו כן, על פי הסעיף המסמיך חובה לקבוע בצו את "מועד המפקד" בכדי להבטיח וודאות והיערכות מתאימה של כלל הגורמים הרלוונטיים, ולכן קביעה מראש של מספר מועדי מפקד - ככל שזה ידוע ואפשרי מבחינה מקצועית - היא רצויה.
היות שעמדת גורמי המקצוע הינה כי יש לערוך מפקד לגבי אוכלוסיית הדיור המשותף אחת לשנה, הרי שראוי לקבוע צו מראש אשר יתן וודאות לגורמים המשיבים ואף יאפשר להם להיערך מראש להשבה באופן שייעל את ההשבה ויוכל להפחית את נטל ההשבה הנובע מכך. כמו כן, הליכי קביעת הצו כוללים התייעצויות סטטוטוריות וכמו גם התייעצויות נוספות עם משרדי ממשלה וכיוצא באלה ולכן נכון לקבוע צו זה מראש באופן שיאפשר לכלל הגורמים לראות את התמונה המלאה וייתר את הצורך בהשקעת משאבים מדי שנה מכלל הגורמים, לרבות הלמ"ס, לצורך פרסום צו חדש מדי שנה.
בכדי להבטיח חשיבה מחודשת ובחינה חוזרת של הצורך במיפקד שנתי כמוצע, על פי צו זה מוצע לקבוע כי מכוחו ייערך מיפקד אוכלוסיית דיור משותף במספר שנים תחום בלבד.
סעיף 2 מוצע לקבוע הגדרות לצורך צו זה, ובכלל זה להגדיר מהו "ארגון גג" ו-"דיור משותף" לצורך צו זה. בנוסף, מוגדר "המועד הקובע" כך שלפי המוצע בכל שנה המועד הקובע יהיה אותו היום והחודש.
סעיף 3 מוצע לקבוע מהי התקופה לביצוע המיפקד על שלביו השונים. על פי המוצע, בהמשך לכך שמוצע לקבוע שהמועד הקובע יהיה אותו היום והחודש בכל שנה, גם תקופת המפקד תהיה באותה תקופה בשנה, בכל שנה.
לפי המוצע, בכל שנה המיפקד יהיה לגבי המועד הקובע של השנה הקודמת, לדוגמא: בתקופה שמיום 1 בינואר עד ה-30 ביוני 2024 ייערך מיפקד אוכלוסיית דיור משותף לגבי ה-31 בדצמבר 2023, מיום 1 בינואר עד ה-30 ביוני 2025 ייערך המיפקד לגבי ה-31 בדצמבר 2024 וכן הלאה, כשהמיפקד האחרון מכוח צו זה עתיד להתקיים מיום 1 בינואר עד ה-30 ביוני 2029 לגבי ה-31 בדצמבר 2028.
סעיף 4 מוצע לקבוע, בהתאם לעמדת גורמי המקצוע בלמ"ס, כי המיפקד יקיף את אוכלוסיית הדיור המשותף במדינה במועד הקובע ששהו במקום לתקופה של שלושה חודשים לפחות.
סעיף 5 לעניין נושא המיפקד, מוצע לקבוע כי עניינו של המיפקד הוא נתונים דמוגרפיים על אוכלוסיית הדיור המשותף במועד הקובע הרלוונטי, בהתאם לסעיף 3 (ראו דוגמא בדברי הסבר).
סעיף 6 מוצע לעגן מי יהיו המשיבים לבקשה לקבלת מידע או לשאלון מיפקד, לפי העניין, מכוח סעיפים 11, 13 ו-15 לפקודת הסטטיסטיקה, הקובעים חובת השבה למי שהסטטיסטיקן או עובד מוסמך פנה אליו בשאלה או בדרישה למידע הדרוש לסטטיסטיקה.
כמו כן, מוצע לקבוע כי לגבי שוהים מסוימים ההשבה תהא באופן מרוכז ממשיב מסוים, וכי על אף הקבוע לעניין היקף המיפקד, יהיו שוהים שלא יימסרו לגביהם תשובות, והכל כמפורט בצו.
בנוסף, מוצע לקבוע כי מענה לדרישת מידע לפי צו זה יכלול פרטים מסוימים בכדי לאפשר ללמ"ס לשייך את השוהה לגוף הרלוונטי בצורה מיטבית.
1 דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 24, עמי 500.