חוק הרשויות המקומיות (הקרן להרחבת ההשקעה בתושב ולהגדלת היצע הדיור), התשפ"ג-2023 1 |
| 1. בחוק זה - |
| 2. מוקמת בזה הקרן להרחבת ההשקעה בתושב ולהגדלת היצע הדיור. |
| 3. (א) כספי הקרן יוקצו כאמור בסעיף 4, לאחר ששולמו הוצאות התפעול של הקרן. (ב) כספי הקרן אינם ניתנים לעיקול, להמחאה או לשעבוד. |
| 5. (תיקון התשפ"ד) (א) עד יום 30 באוקטובר בכל שנה תפריש כל רשות מקומית לקרן את הסכום שהפרישה בשנה הקודמת, בתוספת שיעור מהגידול בארנונה שאינה ממגורים של השנה הקודמת, כמפורט להלן: (1) רשות מקומית שבה הארנונה שאינה ממגורים לנפש באותה שנה עלתה על 2,000 שקלים חדשים - שיעור של 28% מהגידול בארנונה שאינה ממגורים; הייתה הרשות המקומית מדורגת באשכול 1 עד 5 הן במדד החברתי-כלכלי והן במדד הפריפריאליות - שיעור של 20% מהגידול בארנונה שאינה ממגורים; (2) רשות מקומית שבה הארנונה שאינה ממגורים לנפש באותה שנה עלתה על 1,000 שקלים חדשים ולא עלתה על 2,000 שקלים חדשים - שיעור של 20% מהגידול בארנונה שאינה ממגורים; (3) רשות מקומית שבה הארנונה שאינה ממגורים לנפש באותה שנה עלתה על 500 שקלים חדשים ולא עלתה על 1,000 שקלים חדשים - שיעור של 15% מהגידול בארנונה שאינה ממגורים; (4) רשות מקומית שבה הארנונה שאינה ממגורים לנפש באותה שנה לא עלתה על 500 שקלים חדשים - שיעור של 7.5% מהגידול בארנונה שאינה ממגורים. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), יחולו על הפרשות הרשויות המקומיות לקרן ההוראות האלה: (1) רשות מקומית שלא גדלו הכנסותיה מארנונה שאינה ממגורים בשנה שבשלה יש להפריש ביחס להכנסות מארנונה שאינה ממגורים בשנת 2022 - לא תפריש באותה שנה כספים לקרן. (2) רשות מקומית שסכום הגידול בארנונה שאינה ממגורים משקף עלייה של למעלה מ-20% בהכנסות כאמור, באותה שנה או במצטבר בשנה זו ובשתי השנים שקדמו לה, לא יראו בכל הכנסה מעבר לכך כגידול בארנונה שאינה ממגורים לגבי אותן שנים. (3) מסכום ההפרשה של כל רשות מקומית יופחת סך המענקים שצריכה הייתה הרשות לקבל באותה שנה לפי סעיף 4. (ג) בשנה שבה סך ההפרשות של הרשויות המקומיות לקרן, בהתאם לדוחות המבוקרים, צפוי לעלות על הוצאות הקרן (להלן - עודפים): (1) יופחת מההפרשה של כלל הרשויות המקומיות סך העודפים, למעט סכום השווה ל-10% מהוצאות הקרן בשנה הקודמת (להלן - סכום הצבירה), ובלבד שאין בהוספת סכום הצבירה כדי להביא לקיומן של יתרות בקרן העולות על סכום של 200 מיליון שקלים חדשים בכל עת (להלן - תקרת הצבירה); (2) ההפחתה מההפרשה כאמור בפסקה (1) תיעשה לכל רשות מקומית בהתאם לחלק היחסי שצריכה הייתה להפריש באותה שנה לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב); (3) כספי הקרן שלא ישולמו בשנה מסוימת למימון הוצאות הקרן יישארו בקרן לשם העברת מענקים בשנים הבאות; (4) על אף האמור בפסקה (1), החל מיום י' בטבת התשצ"ד (1 בינואר 2034) תחליט מועצת הקרן אם להותיר את תקרת הצבירה בהתאם לקבוע בפסקה (1) או להגדילה. (ד) לא העבירה רשות מקומית לקרן בשנה מסוימת את ההפרשה שהיא חייבת בה לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג), עד יום 15 בנובמבר באותה שנה, יחולו לגביה הוראות אלה: (1) יתווספו על סכום ההפרשה שהיא חייבת בה, ריבית שקלית ודמי פיגורים כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, מהמועד האחרון לביצוע ההפרשה עד למועד ביצועה בפועל ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה, בשינויים המחויבים; (2) היא לא תהיה זכאית להקצאות מהקרן לפי סעיף 4 באותה שנה, עד למועד ביצוע ההפרשה בפועל, אם בוצעה באותה שנה; (3) החשב הכללי במשרד האוצר או מי שהוא הסמיך לכך רשאי להורות על קיזוז חובה הכספי הקצוב של הרשות המקומית לפי סעיף קטן זה מכל תשלום ממשלתי שמשתלם לה שלא על פי חוק, והסכום שיקוזז יועבר לקרן; קיזוז כאמור לא ייעשה אלא לאחר שניתנה הודעה בכתב לרשות המקומית בדבר הכוונה לקזז את חובה, והיא לא סילקה אותו בתוך 30 ימים. (ה) החל משנת 2025 יתעדכנו סכומי ההכנסות מארנונה שאינה ממגורים לנפש הנקובים בסעיף קטן (א)(1) עד (4), לפי שיעור העדכון. (ו) הפרשות הרשויות המקומיות לקרן לא ייחשבו להכנסות המדינה, והעברתן לקרן לא תימנה בחוק תקציב שנתי, כהגדרתו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. (ז) בסעיף זה - (תיקון התשפ"ד) |
| 7. מועצת הקרן תהיה אחראית לניהול הקרן, ובכלל זה למילוי תפקידים אלה: (1) להקצות את כספי הקרן בהתאם להוראות לפי סעיף 4; (2) להעביר לכל רשות מקומית הודעה בדבר גובה ההפרשה שתידרש להעביר לקרן באותה שנה, לפי הוראות סעיף 5, ואופן חישובה, עד ליום 15 באוקטובר בכל שנה; (3) לעקוב אחר ביצוע הפרשות הרשויות המקומיות לקרן, להתרות על הפרשות שלא בוצעו במועד ולפנות בעניין לרשות המקומית או לחשב הכללי, כאמור בסעיף 5; (4) לבצע בקרה על כך שמענק לפי סעיף 4 יינתן בשל יחידת דיור שנוספה, שההיתר שניתן לבנייתה פקע לפי סעיף 265 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, ולקזז מהמענקים שהרשות המקומית זכאית לקבל בהתאם; (5) להכין ולהגיש דוחות שנתיים על פעולות הקרן, תקבוליה והוצאותיה, כאמור בסעיף 16; (6) למלא כל תפקיד אחר שהוטל עליה בחוק זה. |
| 8. במילוי תפקידיה תפעל מועצת הקרן באופן עצמאי ובלא תלות. |
| 9. [התשפ"ד (מס' 2)] מועצת הקרן רשאית לדרוש מרשות מקומית מידע הנחוץ לה לשם יישום ההוראות לפי חוק זה, במתכונת ובאופן שתורה; בסעיף זה, |
| 13. קיום מועצת הקרן, סמכויותיה ותוקף החלטותיה ופעולותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי המועצה או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה. |
| 14. (א) המניין החוקי בישיבות מועצת הקרן הוא חמישה מחבריה ובהם יושב ראש המועצה ואחד מהנציגים המנויים בסעיף 6(א)(6) או (7). (ב) החלטות מועצת הקרן יתקבלו ברוב קולות החברים המשתתפים והמצביעים בישיבה. (ג) החלטות מועצת הקרן יהיו מנומקות ויירשמו בפרוטוקול שייחתם על ידי חברי המועצה הנוכחים באותה ישיבה; על הפרוטוקולים של דיוני המועצה יחולו הוראות פרק אחד עשר לתוספת השנייה לפקודת העיריות, בשינויים המחויבים. (ד) יושב ראש מועצת הקרן, ביחד עם חבר מועצה נוסף שתבחר המועצה, יהיו מורשים לחתום בשם המועצה על כל מסמך שעשייתו בתחום סמכותה. (ה) מועצת הקרן תקבע את סדרי עבודתה ואת סדרי דיוניה, ככל שלא נקבעו לפי חוק זה, והם יפורסמו באתר האינטרנט של הקרן. (ו) שר האוצר, בהתייעצות עם שר הפנים, רשאי לקבוע הוראות נוספות לעניין סדרי עבודת המועצה. |
| 15. (א) המועצה תמנה מבקר פנימי לקרן ויחולו עליו הוראות חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992. (ב) המועצה תמנה לקרן רואה חשבון מבקר, שעליו יחולו הוראות חוק החברות, התשנ"ט-1999, החלות על רואה חשבון מבקר של חברה, בשינויים המחויבים. (ג) המבקר הפנימי ורואה החשבון המבקר ימונו לתקופת כהונה של ארבע שנים, וניתן לשוב ולמנותם לתקופת כהונה אחת נוספת. (ד) התגמול למבקר הפנימי ולרואה החשבון המבקר יהיה בהתאם להוראות החשב הכללי במשרד האוצר החלות לעניין תשלום לנותני שירותים חיצוניים. (ה) היועץ המשפטי לקרן יהיה עובד המדינה ויתמנה לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. |
| 16. המועצה תכין דוחות שנתיים על פעולות הקרן, תקבוליה והוצאותיה, בין היתר לעניין כל רשות מקומית, תגישם לוועדת הכספים של הכנסת עד ליום 31 במרץ בשנה העוקבת ותפרסמם באתר האינטרנט של הקרן. |
| 17. חבר מועצת הקרן שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ושאינו מכהן כחבר מועצת רשות מקומית ומקבל שכר בשל כהונתו, יהיה זכאי לתשלום מהקרן בעד השתתפותו בישיבות המועצה, בהתאם להוראות של החשב הכללי במשרד האוצר החלות לעניין חברי ועדות ציבוריות. |
| 18. (א) בסעיף זה - (ב) לא ימונה לחבר מועצת הקרן ולא יכהן כחבר כאמור מי שבשל כהונתו יימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים אשר ימנע ממנו למלא את עיקר תפקידו במועצה. (ג) חבר מועצת הקרן לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שהטיפול בו יגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים. (ד) נודע לחבר מועצת הקרן כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (ב) או (ג), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה; היה חבר המועצה האמור היושב ראש - יודיע על כך לשר הפנים. (ה) על אף האמור בסעיף זה, רשאי חבר מועצת הקרן שהוא נציג הרשויות המקומיות להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף או הציבור שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המועצה, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
| 19. חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם, בפעולתם כחברי המועצה, כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה: (1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (2) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959 - ההוראות הנוגעות לכלל עובדי המדינה; (3) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969. |
| 22. השרים ממונים על ביצוע חוק זה והם רשאים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להתקין תקנות לביצועו. |
| 23. תחילתו של חוק זה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) (להלן - יום התחילה). |
| 24. (א) מינוי חברי מועצת הקרן ייעשה בתוך חודשיים מיום התחילה; לא מונה חבר מועצת הקרן המנוי בסעיף 6(א)(4), ימונה חבר הסגל האקדמי של מוסד להשכלה גבוהה בישראל שייבחר על ידי הדיקנים של הפקולטות למדעי החברה במוסדות כאמור; לעניין זה, (ב) עד למינוי בעלי התפקידים כאמור בסעיף 15 - (1) יערוך המבקר הפנימי של משרד הפנים ביקורות בהתאם לשיקול דעתו, בקרן ובמועצת הקרן; (2) משרד הפנים ימנה רואה חשבון מבקר לקרן, ויכול שיהיה רואה חשבון מבקר אשר למשרד התקשרות קיימת עימו; (3) היועץ המשפטי של משרד הפנים או מי מטעמו ייתן ייעוץ משפטי למועצת הקרן, בהתאם לצורך. |