תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה), התשפ"ג-2023. 3

1.הוראת שעה. 3

2.סייג לתחולה. 23

3.שמירת דינים. 25

דברי הסבר. 25


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה), התשפ"ג-2023.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בתקנות אלו מוצע לתקן את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973 (להלן - התקנות העיקריות), על מנת לקבוע מנגנון פיצוי בגין נזקים עקיפים שנגרמו במהלך מבצע "מגן וחץ" בתקופה שמיום 9 במאי 2023 עד יום 13 במאי 2023, ולעניין נזקים שנגרמו באזור שבמרחק של 0 עד 7 קילומטרים מגדר המערכת עד ליום 14 במאי 2023.

 

בדומה לנעשה במבצעים קודמים, מוצע כי הפיצוי יינתן בגין נזקים שנגרמו בטווח שבין 0 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת באמצעות 3 מסלולים חלופיים, שהם מסלול מחזורים, מסלול שכר ומסלול חקלאים. יובהר כי מתווי הפיצוי המוצעים בתקנות אינם גורעים מזכותו של ניזוק לקבל את הפיצוי בהתאם למסלול שבתקנות העיקריות.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 35, 36(א) ו-65 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961[1] (להלן- החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הוראת שעה

1.  

לעניין נזק עקיף באזור המיוחד שאירע בתקופת הזכאות, יראו כאילו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973[2] (להלן - התקנות העיקריות) -

 

 

 

(1) בתקנה 1 -

 

 

 

 

(א)  במקום ההגדרה "שווי של נזק עקיף" נאמר:

 

 

 

 

 

"אזור מיוחד"- כל אחד מאלה, אשר מוכרז בזה יישוב ספר בתקופת הזכאות:

 

 

 

 

 

 

(1) אזור שבמרחק של בין 0 ל-7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, או ביישוב מהיישובים המפורטים בתוספת הראשונה;

 

 

 

 

 

 

(2) אזור שבמרחק של בין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה;

 

 

 

 

 

"הוראה על סגירת מוסד חינוך" – הוראה של פיקוד העורף על סגירת מוסד חינוך ברשות מקומית באזור מיוחד, שניתנה בתקופת הזכאות;

 

 

 

 

 

"חוק מיסוי מקרקעין"- חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963[3];

 

 

 

 

 

"חוק מס ערך מוסף"- חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[4];

 

 

 

 

 

"מוסד ציבורי זכאי" – מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9(2)(ב) לפקודה, שמתקיימים בו שני אלה:

 

 

 

 

 

 

(1) עיקר הכנסתו בשנת המס 2022, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, לא הייתה מתמיכה, לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[5], מתמיכה מאת רשות מקומית, או מתרומות (להלן – תמיכות ותרומות);

 

 

 

 

 

 

(2) עיקר הכנסתו בשנת המס 2022 כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, שלא מתמיכות ותרומות הייתה ממכירת שירותים או מוצרים באופן שוטף ובמהלך רוב חודשי השנה;

 

 

 

 

 

"מחזור עסקאות" – מחזור עסקאות כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, למעט כל אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

(1) עסקאות שסעיפים 20 או 21 לחוק מס ערך מוסף חלים עליהן;

 

 

 

 

 

 

מכר טובין או מתן שירות מאת עוסק לקרובו אלא אם כן המנהל אישר, לבקשת עוסק, כי לגבי מכר או שירות כאמור מקרובו מתקיימים אותם מאפיינים המתקיימים לגבי מכר או שירות כאמור הניתן לעוסק מאדם שאינו קרובו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) פיצוי ששולם לפי החוק;

 

 

 

 

 

"מס תשומות" – כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף;

 

 

 

 

 

"קרוב" – כהגדרתו בסעיף 88 לפקודה;

 

 

 

 

 

"שווי של נזק עקיף"- אחד מאלה, לפי בחירת הניזוק, ובלבד שנגרם כתוצאה מנזק מלחמה, מחמת אי-אפשרות לנצל נכסים כתוצאה ממלחמה או מחמת הפסקת פעילות כתוצאה ממלחמה:

 

 

 

 

 

 

(1) מסלול שכר עבודה; לעניין זה –

 

 

 

 

 

 

 

"יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" – יום שבו לא עבד עובד בעבודתו אצל ניזוק בכל מקום שהוא בשל המצב הביטחוני, למעט מחלה, תאונה, חופשה שנתית, מילואים, או בשבת ובחג וביום שישי – למעט מי שעובד באופן רגיל בימים אלה, ואם העובד אינו מתגורר באזור שבין 0 ל-7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, ובלבד שמתקיים בו גם אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) הוא נעדר מעבודתו עקב הוראה של פיקוד העורף על סגירת מוסד החינוך שבו העובד מועסק או בשל איסור על התקהלות;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) הוא אדם עם מוגבלות כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[6], או שהוא הורה של אדם כאמור, שנעדר מעבודתו לצורך השגחה עליו (בפסקה זו – ההורה), ובלבד שמתקיימים לגבי האדם עם המוגבלות שני אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מוגבלותו ידועה למעסיק, או שהוא, או ההורה, לפי העניין, המציא למעסיק אישור או תיעוד רפואי המעיד עליה;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) הוא אינו יכול להגיע למקום העבודה או לשהות בו, משום שמוגבלותו, או מוגבלות ילדו עליו הוא משגיח, לפי העניין, מונעת ממנו לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף בתקופת הזכאות;

 

 

 

 

 

 

 

 

והכל בתנאי שמתקיימים התנאים הקבועים בפסקה (3)(א) ו-(ב), בשינויים המחויבים;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) הוא נעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו, הנמצא עמו, עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד, ובלבד שמוסד החינוך מצוי באזור המיוחד, אף אם המוסד לא היה פעיל בתקופת הזכאות, והכול ובלבד שאין במקום העבודה של העובד או של בן זוגו מסגרת נאותה להשגחה על הילד, ומתקיים אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד או שהעובד הוא הורה עצמאי של הילד;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בן זוגו של העובד הוא עובד או עובד עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד, ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי – נבצר ממנו להשגיח על הילד;

 

 

 

 

 

 

 

 

הוראות פסקה זו יחולו, לגבי עובד שהוא אומן, ואולם ההיעדרות של עובד כאמור תיחשב כיום היעדרות רק אם לא ניתן פיצוי לפי פסקה זו בעד אותו יום בשל יום היעדרות של הורהו של הילד, לפי העניין, לצורך השגחה על אותו ילד; לעניין זה –

 

 

 

 

 

 

 

 

"אומן" – הורה במשפחה שאושרה בידי מי ששר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הסמיכו לכך לשמש כמשפחת אומנה;

 

 

 

 

 

 

 

 

"הורה עצמאי", "ילד", "מוסד חינוך" – כהגדרתם בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006[7];

 

 

 

 

 

 

 

"מסלול שכר עבודה"-

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק שאינו ניזוק המפורט בפסקאות (2) ו- (3) – 470 שקלים חדשים לכל יום עבודה ששולם על ידי המעסיק בעד יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני (להלן בהגדרה זו-שווי הנזק);

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק שהוא קיבוץ – שווי הנזק, מוכפל בסך כל ימי ההיעדרות בשל המצב הביטחוני ששולמו לעובד שאינו חבר קיבוץ, בתוספת שווי הנזק מוכפל בסך כל ימי ההיעדרות בשל המצב הביטחוני של חברי הקיבוץ העובדים בתעשייה, במסחר, בשירותים, בחקלאות או בתיירות בקיבוץ, ולמעט חברי הקיבוץ העוסקים במתן שירותים לחברי הקיבוץ עצמם;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי – השיעור המתקבל מחלוקת סכום הכנסתו לשנת  הבסיס, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, שלא מתמיכות ותרומות, בסכום הכנסתו האמורה, כולל תמיכות ותרומות, שהוא מוכפל בשווי הנזק ששילם בעד יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני; לעניין זה, "שנת הבסיס" – כהגדרתה בפסקה (2) להגדרה "שווי של נזק עקיף";

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) לגבי ניזוק שהכנסתו היא מעסק או משלח יד לפי סעיף 2(1) לפקודה (להלן – עובד עצמאי) שעובד במוסד חינוך, ונעדר מעבודתו עקב הוראה על סגירת מוסד החינוך שבו הוא עובד ומחזורו נפגע בשל היעדרות זו – שווי הנזק מוכפל במספר ימי ההיעדרות של העובד העצמאי בשל המצב הביטחוני;

 

 

 

 

 

 

 

לא עבד העובד האמור בחלק מיום העבודה, יהיה הנזק החלק היחסי משווי הנזק, שיחסו לכלל שווי הנזק הוא כיחס מספר השעות שבהן לא עבד העובד כאמור, לסך כל שעות העבודה הרגילות ביום של אותו עובד, ובלבד שמספר השעות שבהן לא עבד העובד גבוה משעה אחת;

 

 

 

 

 

 

 

לעובד המועסק במשרה חלקית, יהיה הנזק החלק היחסי משווי הנזק שיחסו לכלל שווי הנזק הוא כיחס מספר שעות העבודה הרגילות ביום של אותו עובד, לסך כל שעות העבודה במשרה מלאה;

 

 

 

 

 

 

(2) מסלול מחזורים, ובלבד שהנזק אירע באזור שבפסקה (1) להגדרת "אזור מיוחד" או שהנזק אירע באזור שבפסקה (2) לעסק בענף מזכה באזור שבפסקה (2) להגדרת "אזור מיוחד";  לעניין זה –

 

 

 

 

 

 

"הכנסה בחודש מאי 2022" –

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי – סכום ההכנסה בחודש מאי 2022 שאושר לעניין זה בידי רואה חשבון או יועץ מס, ממכירת שירותים או מוצרים, שהתמורה בשלהם מתקבלת ממתן השירות או הספקת המוצר בפועל בחודש מאי 2022;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק שבשנת 2022 הוא עוסק פטור כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף – סכום ההכנסה בחודש מאי 2022 שאושר לעניין זה בידי רואה חשבון או יועץ מס, בניכוי הכנסה שחל עליה חלק ה' לפקודה או חוק מיסוי מקרקעין;

 

 

 

 

 

 

"הכנסה בשנת הבסיס" –

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי – סכום ההכנסה בשנת הבסיס כפי שדווחה בדוח שהגיש המוסד הציבורי הזכאי לפי סעיף 131 לפקודה, שהתקבלה ממכירת שירותים או מוצרים שהתמורה בשלהם מתקבלת באופן שוטף ובמהלך רוב חודשי השנה, מחולק במספר חודשי הפעילות בשנת הבסיס ומוכפל ב-12;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק שבשנת הבסיס הוא עוסק פטור כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף ולגבי ניזוק הרשום כעוסק אחד עם עוסק אחר לפי סעיף 56 לחוק מס ערך מוסף – סכום ההכנסה בשנת הבסיס כפי שדווחה בדוח שהגיש הניזוק לפי סעיף 131 לפקודה בניכוי הכנסה שחל עליה חלק ה' לפקודה או חוק מיסוי מקרקעין, מחולק במספר חודשי הפעילות בשנת הבסיס ומוכפל ב-12;

 

 

 

 

 

 

"הפרש המחזורים" –  ההפרש החיובי שבין מחזור עסקאותיו של הניזוק בתקופת הבסיס, לבין מחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות אך לא יותר ממגבלת הפרש המחזורים; ואם היה מחזור עסקאותיו של הניזוק כולל פעילות מכמה סניפים, יופחתו ממנו מחזורי העסקאות של הסניפים שאינם כלולים באזור המיוחד, ואם היה הניזוק רשום כעוסק אחד עם עוסק אחר לפי סעיף 56 לחוק מס ערך מוסף, יופחת מהמחזור המאוחד מחזורו של העוסק האחר;

 

 

 

 

 

 

"מגבלת הפרש המחזורים" –

 

 

 

 

 

 

 

(1)  לעניין נזק שאירע באזור שבפסקה (1) להגדרת "אזור מיוחד"-

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  לגבי ניזוק המדווח על עסקאותיו בשיטה חד-חודשית –שבע חלקי שלושים ואחת כפול  מחזור עסקאות בתקופת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לגבי ניזוק המדווח על מחזור עסקאותיו בשיטה דו-חודשית - שבע חלקי שישים ואחת כפול מחזור עסקאות בתקופת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לעניין נזק שאירע באזור שבפסקה (2) להגדרת "אזור מיוחד"-

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  לגבי ניזוק המדווח על עסקאותיו בשיטה חד-חודשית –חמש חלקי שלושים ואחת כפול  מחזור עסקאות בתקופת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לגבי ניזוק המדווח על מחזור עסקאותיו בשיטה דו-חודשית - חמש חלקי שישים ואחת כפול מחזור עסקאות בתקופת הבסיס;

 

 

 

 

 

 

"מוסד תרבות ופנאי" – עסק בעל רישיון של עינוג ציבורי כהגדרתו בסעיף 3(ב) לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[8];

 

 

 

 

 

 

"מחזור עסקאות בתקופת הבסיס"-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק המדווח על עסקאותיו בשיטה חד-חודשית – מחזור עסקאותיו של הניזוק בחודש מאי 2022 כפי שדווח לרשות המסים בישראל עד יום י"ז באייר התשפ"ג (8 במאי 2023);

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק המדווח על מחזור עסקאותיו בשיטה דו-חודשית – מחזור עסקאותיו של הניזוק בחודשים מאי ויוני 2022 כפי שדווח לרשות המסים בישראל עד יום י"ז באייר התשפ"ג (8 במאי 2023);

 

 

 

 

 

 

 

(3) על אף האמור בפסקאות (1) ו-(2), לגבי ניזוק שפתח את עסקו בתקופה שמיום א' באייר התשפ"ב (2 במאי 2022) עד יום ט' באייר התשפ"ג (30 באפריל 2023), והודיע לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו עד יום ט' באייר התשפ"ג (30 באפריל 2023) – מחזור עסקאותיו מיום תחילת הפעילות עד סוף חודש אפריל 2023 כפי שדווח לרשות המסים מחולק במספר חודשי הפעילות ואם היה הניזוק כאמור מדווח על מחזור עסקאותיו בשיטה דו-חודשית – מחולק במספר חודשי הפעילות ומוכפל ב-2;

 

 

 

 

 

 

"מחזור עסקאות בתקופת הזכאות"-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק המדווח בשיטה חד-חודשית –מחזור עסקאותיו של הניזוק בחודש מאי 2023  כפי שדווח לרשות המסים בישראל;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק המדווח בשיטה דו-חודשית – מחזור עסקאותיו של הניזוק בחודשים מאי ויוני 2023  כפי שדווח לרשות המסים בישראל;

 

 

 

 

 

 

 

(3) שינה הניזוק את שיטת הדיווח שלו מהשיטה שבה דיווח לגבי מחזור עסקאותיו בתקופה שהובאה בחשבון לצורך חישוב מחזור עסקאות בתקופת הבסיס, תיחשב שיטת הדיווח בכל מקרה שיטת דיווח דו-חודשית;

 

 

 

 

 

 

"מחזור עסקאות בשנת הבסיס" – מחזור עסקאות כפי שדווח לרשות המסים בישראל על פי דין לגבי שנת הבסיס, מחולק במספר חודשי הפעילות בשנת הבסיס ומוכפל ב-12;

 

 

 

 

 

 

"מסלול מחזורים"-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק שאינו ניזוק המפורט בפסקה (2) – סכום הפרש המחזורים כשהוא מוכפל במשלים ההוצאה הנחסכת;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי ולגבי ניזוק שבשנת המס2022 או 2023 הוא עוסק פטור כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף – ההפרש החיובי שבין ההכנסה בחודש מאי 2022, לבין סכום הכנסתו בחודש מאי 2023, כשהוא מוכפל במשלים ההוצאה הנחסכת;

 

 

 

 

 

 

והכול לא יותר מ-400,000 שקלים חדשים ובלבד שבכל מקרה שילם שכר לעובדיו בעד יום היעדרות בשל המצב הביטחוני;

 

 

 

 

 

 

"משלים ההוצאה הנחסכת"- התוצאה המתקבלת מהפחתת שיעור ההוצאה הנחסכת, לפי העניין, מ-1, ובלבד שאם היא נמוכה מאפס היא תחשב כאפס, ולגבי מי שעיסוקו במסחר סיטונאי או קמעונאי בדלק לא יותר מ-7.5%; או  שיעור אחר שקבע המנהל במקרים שבהם שוכנע כי שיעור ההוצאה הנחסכת אינו משקף את ההוצאות שנחסכות במקרה של אי-הפעלת עסק מסוג עיסוקו של הניזוק;

 

 

 

 

 

 

"סכום הוצאות השכר הנחסכות" – סכום השכר הקובע לתקופת הזכאות בעבור כלל העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום, שפוטרו או שעבודתם הופסקה בדרך אחרת, מוכפל במספר הקובע, לפי העניין; לעניין זה, "המספר הקובע"-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק שהוא עוסק המדווח לרשות המסים בטופס 102 בשיטה דו - חודשית – 6;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק אחר - 12;

 

 

 

 

 

 

"סכום השכר הקובע לתקופת הזכאות" – אחד מאלה, לפי העניין, ובלבד שהוא סכום חיובי –  

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק כאמור בפסקה (1) להגדרת "מחזור עסקאות בתקופת הבסיס" - סכום השווה לשכר העבודה ששולם בתקופה שהובאה בחשבון לצורך חישוב מחזור עסקאות בתקופת הבסיס כפי שדווח לרשות המסים בטופס 102, בהפחתת השכר כאמור אשר שולם בתקופה שהובאה בחשבון לצורך חישוב מחזור העסקאות בתקופת הזכאות, והתוצאה המתקבלת מוכפלת ב-1.25;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק כאמור בפסקה (2)  להגדרת "מחזור עסקאות בתקופת הבסיס" – סכום השווה לשכר העבודה הממוצע בתקופת הבסיס כפי שדווח לרשות המסים בטופס 102, בהפחתת השכר כאמור אשר שולם בתקופה שהובאה בחשבון לצורך חישוב מחזור העסקאות בתקופת הזכאות, והתוצאה המתקבלת מוכפלת ב-1.25.; לעניין זה, "שכר העבודה הממוצע בתקופת הבסיס" – שכר העבודה ששולם בתקופה שהובאה בחשבון לצורך חישוב מחזור עסקאות בתקופת הבסיס, מחולק במספר חודשי הפעילות שלו באותה תקופה, ואם היה הניזוק כאמור מדווח על מחזור עסקאותיו בשיטה דו-חודשית – מחולק במספר חודשי הפעילות ומוכפל ב-2;

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי –  סכום השווה לשכר העבודה השנתי הממוצע בתקופת הבסיס כפי שדווח לרשות המסים בטופס 102, בהפחתת השכר כאמור אשר שולם בתקופה שהובאה בחשבון לצורך חישוב מחזור העסקאות בתקופת הזכאות, והתוצאה המתקבלת מוכפלת ב-1.25; לעניין זה, "שכר העבודה השנתי הממוצע בתקופת הבסיס" – שכר העבודה ששולם בשנת הבסיס,  מחולק במספר חודשי הפעילות שלו באותה תקופה;

 

 

 

 

 

 

"ענף מזכה"- אחד הענפים המפורטים להלן, ולמעט מסחר ושירותים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) חקלאות;

 

 

 

 

 

 

 

(2) בתי מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה, אתר תיירות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) תעשיה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) אולם שמחות, גן אירועים או מוסד תרבות ופנאי;

 

 

 

 

 

 

 

(5) בתי אוכל;

 

 

 

 

 

 

"ציוד"- כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף;

 

 

 

 

 

 

"שיעור ההוצאה הנחסכת" –

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק שאינו ניזוק המפורט בפסקאות (2) עד (4) – סך כל התשומות השוטפות בשנת הבסיס, שהוא מחולק במחזור העסקאות של הניזוק בשנת הבסיס ומוכפל ב-0.85 ובתוספת סכום הוצאות השכר הנחסכות מחולק במחזור העסקאות של הניזוק בתקופה האמורה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי – ההוצאות הקשורות למכירות בשנת הבסיס, שהוא מחולק בסך הכנסתו בשנת הבסיס, ובתוספת סכום הוצאות השכר הנחסכות מחולק בסכום ההכנסה בשנת הבסיס; לעניין זה, "ההוצאות הקשורות למכירות בשנת הבסיס" – סך כל ההוצאות הקשורות למכירת שירותים או מוצרים המסופקים באופן שוטף ובמהלך רוב חודשי השנה שהוצאו בשנת הבסיס, מחולק במספר חודשי הפעילות בשנת הבסיס ומוכפל ב-12;

 

 

 

 

 

 

 

(3) לגבי ניזוק שבשנת 2022 או 2023 הוא עוסק פטור כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף – סך התשומות השוטפות שהיה מדווח לרשות המסים בישראל בשל שנת הבסיס למעט תשומות ציוד, והכל אילולא היה עוסק פטור כאמור, שהוא מחולק בסכום הכנסתו בשנת הבסיס ומוכפל ב-0.85;

 

 

 

 

 

 

 

(4) לגבי ניזוק הרשום כעוסק אחד עם עוסק אחר לפי הוראות סעיף 56 לחוק מס ערך מוסף – סך התשומות השוטפות שהיה מדווח לרשות המסים בישראל בשל שנת הבסיס למעט תשומות ציוד, והכול אילולא היה רשום כעוסק אחד עם עוסק אחר, שהוא מחולק בסכום הכנסתו בשנת הבסיס ומוכפל ב-0.85, ובתוספת סכום הוצאות השכר הנחסכות מחולק במחזור העסקאות של הניזוק בתקופה האמורה;

 

 

 

 

 

 

"שנת הבסיס" – אחת מאלה לפי העניין-

 

 

 

 

 

 

 

(1) למוסד או עוסק שלא מפורט בפסקה (2) – שנת 2022;

 

 

 

 

 

 

 

(2) למוסד או עוסק שהחל לפעול לראשונה בשנת 2023 התקופה שמהמועד שהחל לפעול לראשונה ועד סוף חודש אפריל 2023;

 

 

 

 

 

 

"תשומות שוטפות"- סך כל התשומות,  שנוכה בשלהן מס תשומות בהתאם לחוק מס ערך מוסף, כפי שדווח לרשות המסים בישראל באמצעות דוח תקופתי לפי סעיף 67 או 67א לחוק מס ערך מוסף, לפי העניין, לרבות תשומות החייבות בשיעור מס ערך מוסף אפס, ולרבות הוצאות שדווחו בדוח לפי סעיף 131 לפקודה שאינן תשומות, ולמעט אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) תשומות של עוסק בשל רכישת טובין או קבלת שירות מקרובו, אלא אם כן המנהל אישר, לבקשת עוסק, כי לגבי תשומה כאמור מקרובו מתקיימים אותם מאפיינים המתקיימים לגבי תשומה הניתנת לעוסק מאדם שאינו קרובו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) תשומות ציוד;

 

 

 

 

 

 

"תשומות שוטפות בשנת הבסיס" – סך התשומות השוטפות כפי שדווח לרשות המסים בישראל בשנת הבסיס, מחולק במספר חודשי הפעילות בשנת הבסיס ומוכפל ב-12;

 

 

 

 

 

 

(3) מסלול חקלאות, ובלבד שהנזק נגרם לגידולים בשטחים חקלאיים בטווח שבין 0 ל-20קילומטרים מרצועת עזה, ושהניזוק שילם את שכר העבודה היומי לעובדו בעד יום היעדרות בשל המצב הביטחוני; לעניין זה -

 

 

 

 

 

 

"יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" – כהגדרתו בפסקה (1) ו"שכר העבודה היומי" - כהגדרתו בפסקה (4) להגדרת "שווי של נזק עקיף" בתקנות העיקריות.

 

 

 

 

 

 

"מסלול חקלאות" – אחד מאלה, לפי העניין:

 

 

 

 

 

 

 

(1) לגבי ניזוק חקלאי שיש לו גידולים בשטחים חקלאיים בטווח שבין 0 ל-7 קילומטרים מרצועת עזה או ביישוב ספר שהוכרז ככזה ערב תחילתן של תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשפ"ג-2023 [9]- סכום של 2,937.5 שקלים חדשים מוכפל במספר העובדים של הניזוק המועסקים בשטחים האמורים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לגבי ניזוק חקלאי שיש לו גידולים בשטחים בטווח העולה על 7 קילומטרים מרצועת עזה אך אינו עולה על 20 קילומטרים מרצועת עזה - סכום של 1,880שקלים חדשים מוכפל במספר העובדים של הניזוק המועסקים בשטחים האמורים;

 

 

 

 

"תקופת הזכאות"-

 

 

 

 

 

(1) לעניין ניזוק באזור המיוחד במרחק שבין 0 ל-7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה - התקופה שמיום י"ח באייר התשפ"ג (9 במאי 2023) עד יום כ"ג באייר התשפ"ג (14 במאי 2023);

 

 

 

 

 

(2) לעניין ניזוק באזור המיוחד במרחק שבין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה - התקופה שמיום י"ח באייר התשפ"ג (9 במאי 2023) עד יום כ"ב באייר התשפ"ג (13 במאי 2023)".

 

 

 

 

(ב)בהגדרה "ניזוק", בסופה נאמר "ולעניין ההגדרה "שווי של נזק עקיף", למעט מי שעסקו אינו מצוי באזור המיוחד, ואולם לעניין פסקה (1) בהגדרה האמורה – לרבות מי שעסקו אינו מצוי באזור המיוחד ובלבד שהתקיים בעובדו שנעדר התנאי האמור בפסקאות (2) או (3) בהגדרה "יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" או שהוא מתגורר באזור שבין 0 ל-7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה";

 

 

 

(2) בתקנה 4, אחרי "החלטה אחרת" נאמר "לעניין זה, "מס" –סכום אשר רואים אותו כחוב מס לפי חוק קיזוז מסים, התש"ם-1980[10]";

 

 

 

(3) בתקנה 5 - 

 

 

 

 

(א)  במקום תקנת משנה (ב) בא:

 

 

 

 

"(ב) תביעה לפיצויים תוגש למנהל באופן מקוון החל ביום כ"ז בתמוז התשפ"ג (16 ביולי 2023); המנהל רשאי לדחות את מועד התחילה להגשת תביעה כאמור אם מתקיימות סיבות שבשלהן לא ניתן להגיש את התביעה בטופס מקוון החל מאותו מועד; הודעה בדבר מועד התחילה החדש תפורסם מראש ברשומות ובאתר האינטרנט של רשות המסים

 

 

 

 

          (ב1)  ניזוק רשאי להגיש למנהל תביעה לפיצויים תוך 90 ימים מהמועד האמור בתקנת משנה (ב) ".

 

 

 

 

(ב) בתקנת משנה (ג), במקום "(א) ו-(ב)" יבוא "(א)  ו- (ב1)".

 

 

 

(1) בתקנה 8 -

 

 

 

 

(א)  אחרי תקנת משנה (ב) נאמר:

 

 

 

 

 

"(ב1)  לא הודיע המנהל לניזוק על החלטתו לפי תקנת משנה (א) בתוך 45 ימים מיום הגשת התביעה, תשולם לניזוק מקדמה בשיעור של 50% מסכום הפיצויים המגיע לניזוק להנחת דעתו של המנהל; במניין התקופה לא יובא בחשבון פרק הזמן שבו הניזוק לא מסר למנהל פרטים, הבהרות וידיעות שהמנהל דרש למסור לו.

 

 

 

 

 

"(ב2) דחה המנהל את התביעה או דחה את אופן החישוב של הפיצוי על ידי הניזוק לפי המסלול שבחר – ינמק המנהל את החלטתו בכתב.";

 

 

 

 

(ב)      במקום תקנת משנה (ד) נאמר:

 

 

 

 

 

"(ד) לסכום הפיצויים המשולמים לפי תקנת משנה (ג) ייווספו הפרשי הצמדה וריבית החל מיום הגשת התביעה לפיצויים עד יום התשלום.";

 

 

 

(2) בתקנה 9, אחרי תקנת משנה (ג) נאמר:

 

 

 

 

" (ג1)  על אף האמור בתקנת משנה (ג), שולמה לניזוק מקדמה כאמור בתקנה 8(ב1) ולאחר מכן החליט המנהל בדבר זכותו של הניזוק לפיצויים והמקדמה עולה על הסכום שהחליט עליו המנהל, יוחזר סכום היתר בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לניזוק דרישת המנהל להחזר בתוספת ריבית והפרשי הצמדה על סכום היתר מיום ששולם סכום היתר עד יום ההחזר." 

 

 

 

(3) בתוספת-

 

 

 

 

(א)  במקום הכותרת, נאמר "תוספת שלישית";

 

 

 

 

(ב) בפרט 2, במקום "משווי הנזק" נאמר "משווי של נזק עקיף";

 

 

 

(4) לפני התוספת השלישית נאמר:

 

"תוספת ראשונה

(תקנה 1- ההגדרה "אזור מיוחד")

‏‏

        רשימת הישובים באזור המיוחד אשר ממוקמים במרחק עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה

 


אבשלום

אור הנר

אזור תעשייה דרומי אשקלון

איבים

ארז

בארי

גבים

גברעם

דקל

זיקים

זמרת

חוות השקמים

חולית

יבול

יד מרדכי

יכיני

ישע

יתד

כיסופים

כפר מימון

כפר עזה

כרם שלום

כרמיה

מבטחים

מגן

מפלסים

מפעלי מעון

נחל עוז

ניר יצחק

ניר עוז

ניר עם

נירים

נתיב העשרה

סופה

סעד

עין הבשור

עין השלושה

עלומים

עמיעוז

פרי גן

רעים

שדי אברהם

שדרות

שובה

שוקדה

שלומית

תושייה

תלמי יוסף

תעשיות ספירים

תקומה


 

 

רשימת הישובים באזור המיוחד אשר ממוקמים במרחק מעל 7 ועד 20 ק"מ מגבול רצועת עזה


אבן שמואל

אוהד

אורים

אחוזם

איתן

אשבול

אשקלון

באר גנים

בית הגדי

בית שקמה

בני נצרים

ברור חיל

ברוש

ברכיה

בת הדר

גבולות

גבעולים

גיאה

דורות

הודייה

זוהר

זרועה

חוות יזרעם (יזרעם)

חוות מיגדה

חלץ

טל אור

יד נתן

יושיביה

כוכב מיכאל

כפר סילבר

מבועים

מבקיעים

מלילות

מסלול

מעגלים

משען

נגבה

נהורה

נוגה

נווה

ניצנים

ניר ח"ן

ניר ישראל

ניר משה

ניר עקיבא

נתיבות

עוזה

עוצם

פדויים

פטיש

פעמי תש"ז

צאלים

צוחר

קלחים

קריית גת

רווחה

רוחמה

רנן

שבי דרום

שדה דוד

שדה יואב

שדה ניצן

שדה צבי

שחר

שיבולים

שלווה

שרשרת

תאשור

תדהר

תלמי אליהו

תלמי ביל"ו

תלמי יפה

תלמים


 

 

רשימת הישובים באזור המיוחד אשר ממוקמים במרחק מעל 20 ק"מ מגבול רצועת עזה

 


אבו טראש

אבו עבדון (שבט)

אביגדור

אום בטין

אופקים

אורות

אחווה

אל –עזי

אלומה

אליאב

אמונים

אמציה

אשדוד

אשכולות

אשל הנשיא

באר טוביה

באר מילכה

באר שבע

בטחה

ביצרון

בית אלעזרי

בית גמליאל

בית חלקיה

בית ניר

בית עזרא

בית קמה

בית רבן

בן זכאי

בני דקלים

בני דרום

בני עי"ש

בני ראם

בניה

ברורים

גבעות בר

גבעת ברנר

גבעת ישעיהו

גבעתי

גדרה

גילת

גלאון

גן הדרום

גן יבנה

גני טל

גפן

גת (קיבוץ)

דבירה

הוזייל (שבט)

ורדון

זבדיאל

זרחיה

חורה

חפץ חיים

חצב

חצור-אשדוד

חצרים

יבנה

יד בנימין

ינון

כמהין

כנות

כפר אביב

כפר אחים

כפר הנגיד

כפר הרי"ף

כפר ורבורג

כפר זוהרים

כפר מנחם

כפר מרדכי

כרם יבנה (ישיבה)

כרמי קטיף

כרמית

כרמים

להב

להבים

לוזית

לכיש

לקיה

מישר

מיתר

מנוחה

מסמיה

מפעלי אבשלום

מפעלי כנות (פארק תעשיות כנות)

מפעלי צומת מלאכי (א.ת. באר טוביה)

מרכז שפירא

משגב דב

משואות יצחק

משמר הנגב

נאות (רמת) חובב

נבטים

נגוהות

נווה הרצוג

נווה מבטח

נועם

נחושה

נחלה

נטע (מרשם)

ניצן

ניצן ב

ניצני סיני

ניר בנים

ניר גלים

סגולה

סנסנה

עגור

עד הלום (א.ת. עד הלום)

עומר

עזר

עזריקם

עין צורים

ערוגות

עשרת

פלמחים

צופייה

צפרירים

קבוצת יבנה

קדמה

קדרון

קוממיות

קריית מלאכי

רבדים

רהט

שגב שלום

שדה משה

שדה עוזיהו

שדות מיכה

שדמה

שובל

שומריה

שפיר

שקף

שריגים (לי-און)

שתולים

תימורים

תירוש

תל שבע

תלמי יחיאל

תעשיון מבצע (פארק תעשיות ראם)

תעשיון ראם

תפרח

תראבין א-צאנע (שבט)


 

סייג לתחולה

2.  

(א)  תקנות אלה לא יחולו על ניזוק שהוא אחד מאלה:

 

 

 

(1) המדינה;

 

 

 

(2) גוף מתוקצב או תאגיד בריאות כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985;

 

 

 

(3) חברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 [11];

 

 

 

(4) קופת חולים;

 

 

 

(5) מוסד ציבורי, כהגדרתו בסעיף 9(2)(ב) לפקודה, למעט אם הוא מוסד ציבורי זכאי;

 

 

 

(6) ניזוק שדיווח לרשות המסים בישראל על סגירת עסקו, לפני תחילת תקופת הזכאות;

 

 

 

(7) ניזוק שעסקו לא היה פעיל לפני תחילת תקופת הזכאות; לעניין זה, יראו ניזוק כמי שעסקו לא היה פעיל אם הוא לא הגיש לרשות המסים בישראל שניים מתוך שלושת הדוחות האחרונים שהיה חייב בהגשתם לפי חוק מס ערך מוסף, בשל התקופה שלפני תחילת תקופת הזכאות, אלא אם כן הוכיח הניזוק, להנחת דעתו של המנהל, שעסקו היה פעיל;

 

 

(ב) פסקה (1) בהגדרה "שווי של נזק עקיף", כנוסחה בתקנה 1(1)(א) לתקנות אלה, לא תחול על ניזוק שלא הגיש לפקיד השומה דין וחשבון בטופס 102 בשל חודשים מאי או יוני 2023, הכל לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג-1993[12];

 

 

(ג)  פסקה (2) בהגדרה "שווי של נזק עקיף", כנוסחה בתקנה 1(1)(א) לתקנות אלה, לא תחול על ניזוק שמתקיים בו אחד מאלה:

 

 

 

(1) הוא מוסד כספי כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף;

 

 

 

(2) הוא קופת גמל כהגדרתה בפקודה;

 

 

 

(3) הוא קרן נאמנות כהגדרתה בסעיף 88 לפקודה;

 

 

 

(4) הוא חבר בורסה כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[13];

 

 

 

(5)  הוא קבלן כוח אדם,  למעט מעסיק בפועל שהוא יחיד המעסיק עובד סיעודי; לעניין פסקה זו, "מעסיק בפועל" ו"קבלן כח אדם"- כהגדרתם בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו-1996[14];

 

 

 

(6) באחת או יותר משנות המס  2022 או 2023 חל עליו הפטור לפי סעיף 33 לחוק מס ערך מוסף;

 

 

 

(7) ניזוק שעיסוקו בחקלאות;

 

 

 

(8) ניזוק שעיסוקו במכירת זכות במקרקעין המהווה מלאי עסקי בידו או שבשנת המס 2022 או 2023 חל בחישוב הכנסתו סעיף 8א לפקודה;

 

 

 

(9) הניזוק לא שילם את שכר העבודה היומי לעובדו בעד יום היעדרות בשל המצב הביטחוני; לעניין זה, "יום היעדרות בשל המצב הביטחוני" – כהגדרתו בפסקה (1) להגדרה "שווי של נזק עקיף", כנוסחה בתקנה 1(1)(א) לתקנות אלה; ו"שכר העבודה היומי" – כהגדרתו בפסקה (4) להגדרת "שווי של נזק עקיף" בתקנות העיקריות;   

 

 

 

(10)  הניזוק לא הגיש לפקיד השומה דין וחשבון בטופס 102 בשל תקופת הבסיס או תקופת הזכאות, הכל לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג-1993[15].

שמירת דינים

3.  

(א)  אין באמור בתקנות אלה כדי לפגוע בזכאותו של ניזוק ביישוב או באזור שהוכרז יישוב ספר ערב תחילתן של תקנות אלה, והוא רשאי לבחור בין פיצוי לפי תקנות אלה לבין פיצוי לפי התקנות העיקריות כנוסחן ערב התקנת תקנות אלה.

 

 

(ב) לגבי נזק שאירע באזור שבטווח של עד שבעה קילומטרים מגבול רצועת עזה ובאזור התעשייה הדרומי של העיר אשקלון, יהיה רשאי ניזוק באזור כאמור לבחור בין פיצוי לפי תקנות אלה לבין פיצוי לפי התקנות העיקריות כנוסחן ערב התקנת תקנות אלה.

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-206-ת1)

 

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

 

דברי הסבר

בתקופה שמיום י"ח באייר התשפ"ג (9 במאי 2023) עד יום כ"ב באייר התשפ"ג (13 במאי 2023), התקיים מבצע מגן וחץ. במהלך מבצע זה הופצו הנחיות לאזרחים אשר מתגוררים בישובים שבמרחק של עד ל-40 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה (להלן – גדר המערכת), במסגרת מדיניות ההתגוננות. בנסגרת הנחיות אלה הוטלו, בין היתר, הגבלות על פעילויות של מוסדות חינוך, הגבלות על התקהלות ושירותים, ועל פעילויות במקומות עבודה שאינם ממוגנים, באזור זה (להלן – האזור המיוחד).

ההגבלות הללו הוסרו באזור שבמרחק של בין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה ביום 13 במאי 2023 בשעה 6 בבוקר, ואילו באזור שבמרחק של 0 עד 7 קילומטרים מגדר המערכת ההגבלות הוסרו רק בשעה 12:00 בצהריים. כמו כן, ביום 2 במאי 2023 אירע מספר רב של שיגורים לאזור שבמרחק של עד 7 קילומטרים מגדר המערכת (104 שיגורים, אשר גרמו להפעלה של כ-20 אזעקות), שבשלהם באזור זה היה יום נוסף של הפסקת פעילות. בכך, הפסקת הפעילות בטווח של עד 7 קילומטר הגיע לכדי 7 ימים, לעומת הפסקת פעילות של 5 ימים באזור שבמרחק של בין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת. לגבי יתר חלקי הארץ – לא פורסמו מגבלות על פעילות.

המצב ששרר באזור המיוחד בתקופת המגבלות על הפעילות, וההגבלות שהוטלו, גרמו לנזקים רבים לעסקים הממוקמים בישובים באזור זה. 

סעיף 36 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, מקנה סמכות לשר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע שישולמו פיצויים למי שהיה לו הפסד או מניעת ריווח כתוצאה מנזק מלחמה. הסעיף  קובע, בין היתר, כך:

"36.(א)  ישולמו פיצויים בעד נזק ושר האוצר יקבע בתקנות, באישור ועדת הכספים של הכנסת:

(1) את הזכאי לקבלת הפיצויים, ורשאי הוא להתנות את תשלום הפיצויים בשיקום הנזק;

(2) את שיעורי הפיצויים, ורשאי הוא לקבוע שיעורים שונים לכל סוג של נכסים, לכל סוג של ניזוקים ולכל סוג של נזקים, והכל בהתחשב עם היקף הנזק, תדירות הנזקים שפקדו את הניזוק ותדירות הנזקים שפקדו את האזור וגורמים אחרים;

(3) כללים לקביעת שווי הנזקים והגורמים שיובאו בחשבון לחישוב שווי הנזק..."

 

בהתאם לאמור, הותקנו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973 (להלן- התקנות העיקריות) הקובעות, בין היתר, שיעורי פיצוי לנזק עקיף ואת שווי הנזק. במסגרת זאת נכללים מנגנוני פיצוי  בגין נזק עקיף מכח התקנות העיקריות לישובים שנקבעו בתקנות כיישובי ספר (להלן – פיצוי במסלול האדום). מדובר בישובים המצויים במרחק של עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה. תביעת הפיצוי במסגרת המסלול האדום אינה מוגבלת לאופן חישוב כזה או אחר, והוא ניתן ללא מגבלת סכום פיצוי מקסימלי (תקרה). עם זאת, פיצוי זה ניתן תחת מגבלות שונות לרבות דרישת הפסקת פעילות ממושכת, והמבקש נדרש להוכיח את התרחשות הנזק העקיף, היקפו והקשר הסיבתי בינו ובין אירוע הלחימה.

בשל האזור הרחב שבו התרחשו נזקים במהלך מבצע מגן וחץ, והיקף הנזקים שנגרמו, בתקנות אלו מוצע לתקן את התקנות העיקריות, על מנת לקבוע מנגנון מהיר ופשוט לקבלת פיצוי בגין נזקים עקיפים שנגרמו באזור המיוחד במהלך המבצע. כפי שהוזכר לעיל, התקופה שבה נגרמו הנזקים באזור שבמרחק של 0 עד 7 קילומטרים מגדר המערכת, הייתה ארוכה יותר ואינטנסיבית יותר, ולכן מוצעות מספר הבחנות לעניין הפיצויים של מי שנגרם לו נזק באזור זה, לעומת מי שנגרם לו נזק באזור שבין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת.

יובהר כי מתווי הפיצוי המוצעים בתקנות אלה אינם גורעים מזכותו של ניזוק הזכאי לקבל את הפיצוי בהתאם לתקנות העיקריות לפי המסלול האדום, לבחור בכך, חלף קבלת פיצוי לפי תקנות אלה.

 

מתווי הפיצוי

מוצע לקבוע כי הפיצוי יינתן במתווים חלופיים המוכרים ממבצעי לחימה קודמים, "מסלול מחזורים", "מסלול שכר עבודה" ו-"מסלול חקלאים", שעל כל אחד מהם יפורט להלן. המסלולים יינתנו באזור המיוחד (האזור שעד 40 ק"מ ממגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה), והם זהים במהותם למסלולים אשר נקבעו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשפ"א-2021, לפיצוי בשל נזקים שנגרמו בתקופת מבצע "שומר החומות".

 

א.  "מסלול מחזורים" מתווה לפיצוי עסקים הממוקמים באזור המיוחד בגין אובדן הרווחים המחושב בהתאם לירידה במחזור עסקאותיהם. הפיצוי מחושב על בסיס אובדן הרווח של העסק, בהתאם לירידת המחזורים שלו בתקופת הלחימה ביחס לתקופת הבסיס, במגבלת תקרת פיצוי של 400,000 ₪ לעוסק. תקופת הבסיס אותה מוצע לקבוע בברירת המחדל היא תקופת הדיווח לצרכי מס ערך מוסף בשנת 2022 המקבילה לתקופת מבצע מגן וחץ. כך, עוסק שמחזור העסקאות שלו בתקופת הדיווח שבה התרחש מבצע מגן וחץ נמוך יותר ממחזור העסקאות שלו בתקופה המקבילה בשנת המס הקודמת, יהיה זכאי לפיצוי בהתחשב בהפרש שבין המחזורים כאמור ובהתחשב בתונים שונים של העסק, ולפי המנגנון הקבוע בתקנות המוצעות הדומה במהותו למנגנונים אשר נקבעו בעבר.

מוצע לקבוע מגבלה נוספת, אשר תיתן ביטוי להיקף המחזור הכולל הצפוי של העוסק בימים בהם הייתה הפסקת פעילות עקב הגבלות פיקוד העורף (להלן - מגבלת הפרש המחזורים).  בהתאם למגבלת הפרש המחזורים, הפרש המחזורים שלפיו נקבע הפיצוי כאמור בפסקה שלעיל, לא יעלה על 100% ממחזורו של העוסק בימים המקבילים לימי הפסקת הפעילות בתקופת הבסיס. מכיוון שלא ניתן לדעת כמה הרוויח באותם הימים בדיוק בתקופת הבסיס, מוצע לקבוע את מגבלת הפרש המחזורים כמספר הימים שבהם הופסקה הפעילות של העוסק בתקופת המבצע מחולק במספר הימים בתקופת הדיווח, כשהתוצאה המתקבלת מוכפלת במחזור שדווח בתקופת הבסיס. התוצאה של משוואה זו נותנת אומדן למחזור המלא אשר היה צפוי להרוויח במספר ימי הפסקת הפעילות, וככל שהפרש המחזורים הוא גדול יותר מסכום זה, ניתן להניח שפער היתר לא נובע כתוצאה מהפסקת הפעילות אלא מדברים אחרים.

על כן, ומכיוון שכאמור לעיל, מספר ימי הפסקת הפעילות של עסקים המצויים בטווח 0-7 ק"מ מרצועת עזה, היה 7 ימים, מגבלת הפרש המחזורים לעוסקים בטווח כאמור המדווחים בשיטה חד חודשית תהיה התוצאה מתקבלת מהכפלת המחזור שלהם בתקופת הבסיס בשבע (ימי הפסקת הפעילות) חלקי שלושים ואחד (הימים שבתקופת הדיווח של מי שמדווח בשיטה חד חודשית), או חלקי ששים ואחד (הימים שבתקופת הדיווח של מי שמדווח בשיטה דו חודשית), לפי העניין. בהתאם, לגבי עסקים בטווח 7-40 ק"מ מרצועת עזה, אשר הופסקה פעילותם לתקופה של 5 ימים בשל המבצע, מגבלת הפרש המחזורים תהיה התוצאה מתקבלת מהכפלת המחזור שלהם בתקופת הבסיס בחמש (ימי הפסקת הפעילות) חלקי שלושים ואחת ימים או שישים ואחת ימים, בהתאם לשיטת הדיווח.

בנוסף, מוצע לקבוע, כי מסלול המחזורים לא יחול על מסחר ושירותים (קבלנים, בעלי מקצועות חופשיים, נותני שירותים, סיטונאים, קמעונאים וכיו"ב), אשר נמצאים באזור שבין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת. זאת בשונה מעוסקים במסחר ושירותים אשר נמצאים באזור שעד 7 קילומטרים מגדר המערכת, אשר יהיו זכאים לקבל את מסלול המחזורים. הסיבה להבחנה האמורה, גם היא בשל ההבדל במספר ימי הפסקת הפעילות באזורים השונים, ובשל רציונל המבוסס על הבחנה בין הענפים השונים המצויה בתקנות העיקריות.

התקנות העיקריות מבחינות בין ענפים שונים לעניין מגבלת משכה של הפסקת הפעילות שמזכה בפיצוי, מתוך התחשבות במאפיינים הייחודיים של כל פעילות והאפשרות של כל סוג לתקן את הפגיעה הנקודתית שנגרמת בעת אירועי לחימה קצרים. האבחנה בין סוגי הפעילות נעשתה במסגרת הגדרת "שווי של נזק עקיף", כנוסחה בתקנות העיקריות, שם נקבע שעסקי מסחר ושירותים יפוצו רק בשל נזק שנגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה משבוע. זאת בשונה מסוגי פעילות אחרים שיפוצו גם אם הנזק נגרם עקב הפסקת פעילות לתקופה קצרה יותר משבוע. הטעם להבחנה האמורה היא שבעסקי מסחר ושירותים במירב המקרים כשמדובר בהפסקת פעילות קצרה, העוסק יצליח לרפא את הנזק בשל פעילות מואצת בימים שלאחר החזרה לשגרה, זאת בשונה מענפים אחרים.

כאמור לעיל, באזור שבין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת הייתה הפסקת פעילות של 5 ימים בלבד. נזקים אשר אירעו בתקופה קצרה זו, לפי הכלל בתקנות העיקריות החל על מי שעוסק בפעילות של מסחר ושירותים, אינם מזכים בפיצוי, ועל כן מוצע גם בתקנות אלה שלא לפצות עסקים כאמור בשל נזקים אלה. לעומת זאת, באזור שעד 7 קילומטרים מגדר המערכת הופסקה הפעילות של עסקים כאמור למשך שבוע ימים – תקופה אשר גם לפי התקנות העיקריות מזכה בפיצוי (וראו בהקשר זה פסקה (5) להגדרת "שווי של נזק עקיף" הקובע אפשרות של צירוף תקופות קצרות יותר משבוע שבהן אירעו נזקים יחדיו לעניין עמידה במגבלת הזמן של השבוע, אם התקופות האמורות היו בתוך 30 ימים). מכיוון שלפי התקנות העיקריות נזק של שבוע מזכה בפיצוי גם עסקים של מסחר ושירותים, מוצע לקבוע כאמור, שעוסקים במסחר ושירותים בנמצאים באזור שעד 7 קילומטרים מגדר המערכת, שהייתה להם הפסקת פעילות של שבוע, יהיו זכאים לפיצוי לפי מסלול המחזורים גם לפי התקנות המוצעות.

בהקשר זה יובהר, כי עוסקים במסחר ושירותים באזור שבין 7 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת יהיו זכאים לקבלת פיצוי לפי מסלול שכר עבודה שיפורט לגביו להלן (כשם שלפי התקנות העיקריות עוסקים במסחר ושירותים זכאים לקבל פיצוי בשל נזק שנגרם בשל תשלום שכר עבודה, גם אם הנזק לא אירע על פני שבוע ימים).

לבסוף, וכמקובל במתווי פיצוי קודמים, כולל המתווה המוצע התאמות שונות בנוסחת הפיצוי לעסקים אשר החלו את פעילותם לאחר תחילת תקופת הבסיס, עוסקים פטורים, עוסקים המדווחים למע"מ מדי חודשיים, מוסד ציבורי ואיחוד עוסקים. כך גם כמקובל במתווי פיצוי קודמים, המתווה מחריג ממסלול זה עוסקים שירידת המחזורים המתקבלת מהפעלת נוסחת החישוב אינה מייצגת נזק שנגרם להם מהמבצע. כנהוג במתווים קודמים לפיצוי ובמתווה הסיוע לעסקים בשל התפשטות הקורונה לא יינתן פיצוי במסלול מחזורים לגופים פיננסיים שונים.

ב."מסלול שכר עבודה" – מתווה לפיצוי עסקים בגין אובדן שכר עבודה המשולם לעובדים המתגוררים באזור המיוחד. בהתחשב במספר המצומצם יחסית של ימי הלחימה מוצע לקבוע כי הפיצוי במתווה זה יעמוד על סכום קצוב של 470 ₪ ליום עבודה לכל עובד. הפיצוי יינתן בגין היעדרות עובד המועסק במוסד חינוך שנסגר על פי הנחיות פיקוד העורף או בשל איסור התקהלות וכן היעדרות עובד אשר נדרש להשגיח על ילדו בשל המצב הביטחוני, תוך מתן הקלות בעניין זה למי שמעסיק תושבים הגרים באזור שעד 7 קילומטר מגבול רצועת עזה ולבעלי מוגבלויות, כנהוג  במתווים שנקבעו בשנים קודמות.

ג. "מסלול חקלאים" – בשל מאפיינים שונים של ענף החקלאות, כמו גם העונתיות והתנודתיות הקיימת בענף, חישוב לפי מסלול מחזורים לפרק זמן של חודש או חודשיים לא יוכל לבטא את הנזק הממשי שנגרם לחקלאים, אפילו לא בקירוב, וייצור עיוות במרבית העסקים החקלאיים. על כן, ובדומה למה שנקבע באירועים קודמים, מוצע לקבוע מסלול נפרד לחקלאים אשר בו יוכלו לקבל פיצוי כתחליף למסלול המחזורים. מסלול זה מסתמך על מספר העובדים בשטח החקלאי וקרבת השטח לגדר המערכת המקיפה את עזה, בכדי להעריך את שיעור הנזק העקיף והיקפו. 

 

תנאי הפיצוי

מוצע לקבוע כי הפיצוי בכל המתווים יינתן אך ורק בגין נזק אשר נגרם כתוצאה מאירועי לחימה וכי תנאי הכרחי לפיצוי הוא תשלום שכר עבודה לעובד בימי הלחימה.  כנהוג במתווים קודמים לפיצוי, מוצע לקבוע כי הוא לא יינתן למדינה, לגוף מתוקצב או לתאגיד בריאות כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985, לחברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, לקופת חולים, למוסד ציבורי שאינו מוסד ציבורי זכאי ולניזוק שעסקו נסגר לפני תקופת המבצע.

 מוצע לקבוע כי תביעה לפיצויים תוגש למנהל באופן מקוון החל ביום כ"ז בתמוז התשפ"ג (16 ביולי 2023) ועד לסוף תקופה של 90 ימים מהמועד האמור (כאשר יש סמכות למנהל לדחות את התקופה האמורה אם מתקיימות סיבות שבשלהן לא ניתן להגיש את התביעה בטופס מקוון החל מאותו מועד).

לבסוף, מוצע לקבוע שאם לא הודיע המנהל לניזוק על החלטתו בתוך 45 מיום קבלת כל המסמכים הרלוונטיים מהמבקש, תשולם לניזוק מקדמה בשיעור של 50% מסכום הפיצויים המגיע לניזוק להנחת דעתו של המנהל. מקדמה זו נועדה לאפשר סיוע לעוסק גם טרם קבלת החלטה סופית בעניינו. ויוזכר בהקשר זה, כי תקנה 8 לתקנות העיקריות מנחה את המנהל לקבל החלטה סופית בתקופה של עד 6 חודשים מיום קבלת המסמכים הרלוונטיים.



[1] ס"ח התשכ"א, עמ' 100.

[2] ק"ת התשל"ג, עמ' 1682; התשפ"א, עמ' 3370.

[3] ס"ח התשכ"ג, עמ' 156.

[4] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.

[5] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60.

6. ס"ח התשנ"ח, עמ' 152.

7. ס"ח התשס"ו, עמ' 396.

 

[9] ק"ת התשפ"ג, עמ'... (יושלם בדפוס).

[10] ס"ח התש"ם, עמ' 50.

[11]  ס"ח התשל"ה, עמ' 132.

[12] ק"ת התשנ"ג, עמ' 4081 התשע"ב, עמ' 656.

[13] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234.

[14] ס"ח התשנ"ו, עמ' 201.

[15] ק"ת התשנ"ג, עמ' 4081 התשע"ב, עמ' 656.