תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'..), התשפ"ג-2023

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג - 2023

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מוצע לתקן את תקנה 582(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א -1961, כך שהדרישה לוותק תעסוקתי תחול רק על מי שאין בידו את ההשכלה הנדרשת. כמו כן, מוצע להסיר את הדרישה למבחן עיוני מעשי לרישיון הנהיגה, ולהותיר את הדרישה לרישיון נהיגה C1 ומעלה בלבד.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג - 2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(23א) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

 

1.  

בתקנה 582(א) לתקנות התעבורה, התשכ"א – 1961[2]-

 

 

 

(א)  בפסקת משנה (1) לאחר המילים "הוא סיים שתים עשרה שנות לימוד לפחות" יבוא "או שבידו תואר אקדמי או הנדסאי ממוסד מוכר בישראל".

 

 

 

(ב) פסקת משנה (3) תמחק ובמקומה יבוא-

 

 

 

 

"(3) מתקיים בו אחד מאלה-

(א)  בידו תעודת הנדסאי מכונות בעל התמחות לרכב או תעודת טכנאי מכונות רכב או תעודת סוג 2 במכונאות רכב או אוטוטק מאת משרד העבודה והרווחה.

(ב) הוא עסק במשך שלוש שנים רצופות באחד מהמקצועות בתחום התחבורה שקבעה הרשות והשלים קורס שאישרה הרשות.

 

 

 

(ג)  בפסקת משנה (4), המילים "ונוסף על כך עבר בהצלחה מבחן עיוני לרישיון נהיגה מדרגה זו ומעלה בתקופה של שישה חודשים קודם למועד הגשת הבקשה למתן כתב הסמכה והמציא לרשות אישור על כך" - ימחקו.

 

 

___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2023)

 (חמ 3-83-ת1)

 

__________________

 מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

דברי הסבר

 

תקנה 1 - תיקון תקנה 582(א)

פסקת משנה 1 -  לעיתים ישנם מועמדים שלא סיימו 12 שנות לימוד, אך שבו מאוחר יותר בחייהם, לספסל הלימודים והשלימו את החסרים באמצעות מכינות קדם אקדמיות, תעודות הנדסאים ואף תארים אקדמיים. נוכח דרישת המחוקק ללא כל חלופה נוספת, הדבר מהווה חסם למקצוע קצין הבטיחות, ללא כל הצדקה, שכן מדובר במועמדים שיכולותיהם והשכלתם אינה נופלת מאלו שכן השלימו 12 שנות לימוד. אשר על כן, מוצע לקבוע כחלופה לדרישה הקבועה היום, גם את האפשרות להצגת תעודת הנדסאי או תואר אקדמי.

 

פסקת משנה 3 – הדרישה לוותק תעסוקתי של 3 שנים עבור מי שיש בידו את ההשכלה הנדרשת מהווה עיכוב מיותר למי שמבקש להתחיל בתהליך לקראת קבלת כתב הסמכה כקצין בטיחות. לגישתנו המקצועית, אדם שלמד ובידו אחת מן התעודות המבוקשות בתקנה זו, אינו נדרש בותק תעסוקתי בנוסף ללימודים אלה, זאת משונה מאדם שאינו למד ואינו מחזיק באחת מן התעודות הרלוונטיות, והוא שנדרש לניסיון ולוותק התעסוקתי.

בהתאמה לאמור, מוצע להפריד בין אוכלוסיות המועמדים, כך שדרישת הותק התעסוקתי של 3 שנים באחד מהמקצועות התחבורתיים שהרשות תקבע, תחול רק למי שאינו בעל ההשכלה הפורמלית הנדרשת, הקבועה בפסקה זו, במקרה זה יהא על המועד להיות בעל ותק של 3 שנים כאמור וכן לעבור בהצלחה קורס הכנה שאישרה הרשות.

 

פסקת משנה 4 – בשנת 2019, בוצע תיקון לחלק י' לתקנות התעבורה, ובין היתר תוקנה תקנה 582(א)(4), שכך שנוספה הדרישה לעבור בהצלחה מבחן עיוני לרישיון נהיגה מדרגה C1 ומעלה, בתקופה של 6 חודשים קודם למועד הגשת הבקשה למתן כתב הסמכה ולהמציא לרשות אישור על כך.

בחלוף למעלה משנתיים ימים מתיקון זה, ולאחר שנוכחנו כי אין בדרישה זו צורך מקצועי אמיתי, שכן המחזיק ברישיון מהדרגה האמורה, בהכרח עבר מבחן מעשי כאמור, אנו סבורים כי הדרישה מטילה רגולציה מיותרת. אשר על כן, מוצע למחוק את הדרישה למבחן עיוני לפי רמת רישיון הנהיגה, ולהותיר את הדרישה לרישיון נהיגה מרמת C1 ומעלה בלבד.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; ק"ת התשפ"ג, עמ' ....