א. שם התקנות המוצעות
תקנות העיצובים, התשפ"ג-2023 (תיקון מס' .....)
מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
הסדרת פטור מהמצאת ייפוי כוח בתהליך הגשת בקשות והתנהלות מול הרשות
להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 112(א)(4) ו-112(א)(5) לחוק העיצובים, התשע"ז-2017 [1] (להלן – החוק), באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985 [2] ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות העיצובים, תשע"ט-2019[3] (להלן - התקנות העיקריות) בתקנה 1 בהגדרה "טופס בקשה" במקום המילים "שבתוספת הראשונה" יבוא "של טופס ההגשה האלקטרוני". |
||
|
תיקון תקנה 4 |
2. |
בתקנה 4(א) לתקנות העיקריות אחרי "ייפוי כוח" יבוא "או הודעה על ייפוי כוח"; |
||
|
תיקון תקנה 11 |
3. 2 |
בתקנה 11 לתקנות העיקריות- |
||
|
|
|
(א) |
בתקנת משנה (א) המילים "שיימסר לרשות" - יימחקו. ובסופה יבוא "המורשה, יודיע לרשם כי ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה בעת הגשת הבקשה לעיצוב על גבי טופס ההגשה האלקטרוני, ואם הורשה לאחר הגשת הבקשה, באמצעות הודעה בכתב שתימסר לרשות". |
|
|
|
|
(ב) |
אחרי תקנת משנה (ג) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(ד) הרשם רשאי בכל עת, או לעניין מסוים, לדרוש מן המורשה להמציא את ייפוי הכוח, ואף להתנות את ביצוע הפעולה בהמצאת ייפוי הכוח". |
|
תיקון תקנה 47 |
4. |
לאחר תקנה 47 לתקנות העיקריות תתווסף תקנה 47א |
||
|
"ראיות מטעם בעל העיצוב |
|
|
(א) הוגשו ראיות מטעם מבקש הביטול כאמור בתקנה 47, רשאי בעל העיצוב, תוך חודש מיום הגשתן, להגיש לרשם את ראיותיו. |
|
|
|
|
|
(ב) לא הגיש בעל עיצוב את ראיותיו כאמור בתקנה זו או בתקנה 46(ב), לפי העניין, יראו כאילו הודה בעובדות שטען להן מבקש הביטול, והרשם יחליט בהתאם לכך." |
|
|
ביטול התוספת הראשונה |
5. |
התוספת הראשונה לתקנות העיקריות, תבוטל. |
||
|
תחולה ותחילה |
6. 7 |
תקנות אלה יחולו החל מיום פרסומן. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
סעיף 1
מוצע לקבוע כי טופס ההגשה האלקטרוני או העתקו המודפס יהווה את טופס ההגשה לבקשה לרישום עיצוב, וזאת על מנת למנוע כפילויות או הבדלים בין הטופס באתר לטופס המופיע בתקנות.
סעיפים 3-2
במסגרת סמכותה המנהלית של רשות הפטנטים (להלן - הרשות), כרשות בוחנת ורושמת, מוגשות לרשות בקשות שונות מאת מבקשים. בהתאם לתקנות העיצובים, תשע"ט-2019 (להלן - תקנות העיצובים), עורכי דין ועורכי פטנטים (להלן - מורשים) המבקשים לפנות לרשות בשם המבקשים נדרשים למסור לרשות ייפוי כוח, כתנאי לרישומם כמורשים בתיק בו הם מבקשים לפעול.
מהניסיון שנצבר ברשות לאורך השנים, עולה כי דרישה זו מערימה קשיים על מורשים, מסרבלת את הטיפול בבקשה ולעיתים גורמת לעיכובים למבקשים, במיוחד כאשר מדובר בעמידה במועדים המוגבלים בזמן.
מבחינה שנערכה ברשות עולה כי התועלת הנובעת מהדרישה להמציא לרשות את ייפוי הכוח אינה גדולה, וכי הסיכונים שעלולים לנבוע מאי מסירת ייפוי הכוח לרשות הינם נמוכים, וכי ניתן לקבוע הסדרים על מנת להתגבר עליהם במקרים המתאימים.
בשל האמור, תיקון זה נועד לאפשר למורשים ומייצגים לפעול בשם לקוחותיהם בפני הרשות, ללא צורך בהמצאת ייפוי כוח. התיקון מחליף את הדרישה למסירת ייפוי הכוח בהודעה של המורשה באמצעות טופס ההגשה האלקטרוני או אם הורשה לאחר הגשת הבקשה באמצעות הודעה בכתב לרשות כי יש ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה. עוד מאפשרות התקנות לרשם, לדרוש מהמורשה להמציא את ייפוי הכוח בכל עת, במקרה מסוים או לסוגי מקרים, ואף להתנות ביצוע פעולות מול הרשות בהמצאת ייפוי הכוח.
לתקנה 4(א) ולתקנה 11(א) - כאמור לעיל, מוצע לבטל את הדרישה למסור את ייפוי הכוח לרשות, ובמקומה לדרוש מהמורשה להודיע באמצעות טופס ההגשה האלקטרוני או אם הורשה לאחר הגשת הבקשה באמצעות הודעה בכתב לרשות כי ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה.
לתקנה 11(ד) - מוצע להוסיף תקנה, המאפשרת לרשם להורות למורשה להמציא את ייפוי הכוח, בכל עת או לעניין מסוים, כלומר בין השאר הרשם רשאי לקבוע סוגי עניינים שלגביהם תחול חובה להמציא את ייפוי הכוח לרשות. כמו כן, הרשם רשאי להתנות ביצוע פעולה בפני הרשות, בהמצאת ייפוי הכוח.
סעיף 4-
לתקנה 47- מוצע להוסיף את תקנה 47א ולקבוע כי במקרה שהוגשו ראיות מטעם מבקש הביטול, בעל העיצוב רשאי להגיש את ראיותיו בתוך חודש ימים. כמו כן מוצע לקבוע כי ככל שלא הגיש בעל העיצוב את ראיותיו, יראו בכך הודעה בעובדות שטען להן מבקש הביטול.
סעיף 5- מוצע לבטל את התוספת הראשונה, לאחר תיקון תקנה 1, אין עוד צורך בתוספת הראשונה ובטופס הבקשה.
סעיף 6- מוצע לקבוע כי תקנות אלה יחולו החל מיום פרסומן היות ומדובר בהקלה על המבקשים, שאינה מחייבת שינוי בהתנהלותם.