ייפוי כוח- תקנות כינויי מקור

טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

תקנות כינויי מקור (סדרי רישום של כינויי מקור שארץ מקורם היא ישראל), התשפ"ג-2023 (תיקון מס' ...)

 

א. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

הסדרת פטור מהמצאת ייפוי כוח בתהליך הגשת בקשות והתנהלות מול הרשות

 

ב. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות כינויי מקור (סדרי רישום של כינויי מקור שארץ מקורם היא ישראל), התשפ"ג-2023 (תיקון מס'...)

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 35 לחוק הגנת כינויי מקור וציונים גאוגרפיים, תשכ"ה- 1965[1], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 51

1.  

בתקנות כינויי מקור (סדרי רישום של כינויי מקור שארץ מקורם היא ישראל), תשכ"ו-1966[2] , בתקנה 51 -

 

 

(א)   

בתקנת משנה (א) בסופה יבוא "המורשה, יודיע באמצעות מסירת הודעה בכתב לרשם כי ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה".

 

 

(ב)  

אחרי תקנת משנה (ג) יבוא:

 

 

 

 

"(ג1) הרשם רשאי בכל עת, או לעניין מסוים, לדרוש מן המורשה להמציא את ייפוי הכוח, ואף להתנות את ביצוע הפעולה בהמצאת ייפוי הכוח".

תחולה ותחילה

2.

תקנות אלה יחולו החל מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

במסגרת סמכותה המנהלית של רשות הפטנטים (להלן - הרשות), כרשות בוחנת ורושמת, מוגשות לרשות בקשות שונות מאת מבקשים. בהתאם לתקנות כינויי מקור (סדרי רישום של כינויי מקור שארץ מקורם היא ישראל), תשכ"ו-1966 (להלן - תקנות כינויי מקור), לא הוסדר במלואו אופן מינוי עורכי דין ועורכי פטנטים המבקשים לפעול בתיקים (להלן - מורשים).

מהניסיון שנצבר ברשות לאורך השנים, עולה כי דרישה להמציא ייפוי כוח לרשות, מערימה קשיים על מורשים, מסרבלת את הטיפול בבקשה ולעיתים גורמת לעיכובים למבקשים, במיוחד כאשר מדובר בעמידה במועדים המוגבלים בזמן.

מבחינה שנערכה ברשות עולה כי התועלת הנובעת מהדרישה להמציא לרשות את ייפוי הכוח אינה גדולה, וכי הסיכונים שעלולים לנבוע מאי מסירת ייפוי הכוח לרשות הינם נמוכים, וכי ניתן לקבוע הסדרים על מנת להתגבר עליהם במקרים המתאימים.

בשל האמור, תיקון זה נועד להסדיר את אופן הסמכת המורשים, ולהתאימו לאופן הסמכת המורשים בתקנות האחרות החלות בהתנהלות מול הרשות. כך, לאפשר למורשים ומייצגים לפעול בשם לקוחותיהם בפני הרשות, ללא צורך בהמצאת ייפוי כוח, אלא להסתפק בהצהרה (או הודעה) של המורשה כי יש ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה. עוד מאפשרות התקנות לרשם, לדרוש מהמורשה להמציא את ייפוי הכוח בכל עת, במקרה מסוים או לסוגי מקרים, ואף להתנות ביצוע פעולות מול הרשות בהמצאת ייפוי הכוח.

 

סעיף 1-

לתקנה 51(א) - כאמור לעיל, מוצע לדרוש מהמורשה להודיע בהודעה בכתב שתימסר לרשם כי ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה.

 

לתקנה 51(ג1) - מוצע להוסיף תקנה, המאפשרת לרשם להורות למורשה להמציא את ייפוי הכוח, בכל עת או לעניין מסוים, כלומר הרשם רשאי לקבוע סוגי עניינים שלגביהם תחול חובה להמציא את ייפוי הכוח לרשות. כמו כן, הרשם רשאי להתנות ביצוע פעולה בפני הרשות, בהמצאת ייפוי הכוח.

 

סעיף 2 - מוצע לקבוע כי תקנות אלה יחולו החל מיום פרסומן, היות ומדובר בהקלה על המבקשים, שאינה מחייבת שינוי בהתנהלותם.

 

 



[1] ס"ח תשכ"ה מס' 459, ס"ח תשע"ח מס' 2668

[2] ק"ת תשכ"ו מס' 1893, ק"ת תשפ"א מס' 9214