תקנות סימני מסחר- המצאה ויפוי כח מרץ 2023 תזכיר טיוטת תקנות סימני המסחר (תיקון), התשפ"ג-2023

תקנות סימני המסחר (תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 71 לפקודת סימני המסחר [נוסח חדש], התשל"ב - 1972[1], באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985[2], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 8

1.  

בתקנות סימני המסחר, 1940[3] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 8(ב) יבוא פסיק לאחר המילה "מסמכים" ויימחקו המילים: "למעט תעודת רישום והעתק מאושר שלה".

תיקון תקנה 10

2.  

בתקנה 10 לתקנות העיקריות  - 

 

 

 

(א)  בתקנת משנה (א) יתווספו בסופה המילים "מיופה הכח, יודיע בעת הגשת הבקשה לרישום סימן המסחר על גבי טופס ההגשה האלקטרוני כי ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה ואם הורשה לאחר הגשת הבקשה באמצעות הודעה בכתב שתימסר לרשם".

 

 

 

(ב) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא:

 

 

 

 

"(ג1) הרשם רשאי בכל עת, או לעניין מסוים, לדרוש מן המורשה להמציא את ייפוי הכוח, ואף להתנות את ביצוע הפעולה בהמצאת ייפוי הכוח".

תיקון תקנה 11

3.  

בתקנה 11 לתקנות, החל מהמילים "המתאים המובא בתוספת" ועד סוף הסעיף יימחק, במקומן יבוא " ההגשה האלקטרונית, או בנייר ערוכה לפי נוסח טופס ההגשה האלקטרוני".

תיקון התוספת השנייה

4.  

בתוספת השנייה, טופס ר.ס.מ.-1 יבוטל.

תחילה ותחולה

5.  

תקנות אלה יחולו החל מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

דברי הסבר

סעיף 1-

לתקנה 8- עד כה ניתן היה לקבל מרשם הפטנטים מסמכים לכתובת הדואר האלקטרוני למעט תעודת רישום או העתק מאושר שלה. בעקבות התפתחותם של מגמות טכנולוגיות והתמורות החלות בעידן הדיגיטציה, מוצע לתקן את התקנה כך שניתן יהייה לקבל את אלו גם לכתובת הדואר האלקטרוני.

 

סעיף 2-

במסגרת סמכותה המנהלית של רשות הפטנטים (להלן - הרשות), כרשות בוחנת ורושמת, מוגשות לרשות בקשות שונות מאת מבקשים. בהתאם לתקנות סימני המסחר, 1940 (להלן - תקנות סימני המסחר), לא הוסדר במלואו אופן מינוי עורכי דין ועורכי פטנטים המבקשים לפעול בתיקים (להלן - המורשים).

מהניסיון שנצבר ברשות לאורך השנים, עולה כי דרישה להמציא ייפוי כוח לרשות, מערימה קשיים על מורשים, מסרבלת את הטיפול בבקשה ולעיתים גורמת לעיכובים למבקשים, במיוחד כאשר מדובר בעמידה במועדים המוגבלים בזמן.

מבחינה שנערכה ברשות עולה כי התועלת הנובעת מהדרישה להמציא לרשות את ייפוי הכוח אינה גדולה, וכי הסיכונים שעלולים לנבוע מאי מסירת ייפוי הכוח לרשות הינם נמוכים, וכי ניתן לקבוע הסדרים על מנת להתגבר עליהם במקרים המתאימים.

בשל האמור, תיקון זה נועד להסדיר את אופן הסמכת המורשים, ולהתאימו לאופן הסמכת המורשים בתקנות האחרות החלות בהתנהלות מול הרשות. כך, לאפשר למורשים ומייצגים לפעול בשם לקוחותיהם בפני הרשות, ללא צורך בהמצאת ייפוי כוח, אלא להסתפק בהודעה של המורשה באמצעות טופס ההגשה האלקטרוני או במקרה שהייצוג אירע אחרי ההגשה, באמצעות הודעה בכתב שתימסר לרשם, כי יש ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה. עוד מאפשרות התקנות לרשם, לדרוש מהמורשה להמציא את ייפוי הכוח בכל עת, במקרה מסוים או לסוגי מקרים, ואף להתנות ביצוע פעולות מול הרשות בהמצאת ייפוי הכוח.

לתקנה 10(א) - כאמור לעיל, מוצע לדרוש מהמורשה להודיע כי ברשותו ייפוי כוח לביצוע הפעולה.

לתקנה 10(ג1) - מוצע להוסיף תקנה, המאפשרת לרשם להורות למורשה להמציא את ייפוי הכוח, בכל עת או לעניין מסוים, כלומר בין השאר הרשם רשאי לקבוע סוגי עניינים שלגביהם תחול חובה להמציא את ייפוי הכוח לרשות. כמו כן, הרשם רשאי להתנות ביצוע פעולה בפני הרשות, בהמצאת ייפוי הכוח.

 

סעיפים 3 - 4

תיקון תקנה 11 והתוספת השנייה-מוצע לקבוע כי הטופס האלקטרוני או העתקו המודפס, יהיה טופס ההגשה לצורך הגשת בקשת סימן מסחר, על מנת למנוע כפילויות או הבדלים בין הטופס המופיע בתקנות לזה המופיע באתר. בהתאם, מוצע למחוק את טופס ההגשה המופיע בתוספת השנייה לתקנות.

 

סעיף 5 - מוצע לקבוע כי תקנות אלה יחולו החל מיום פרסומן היות ומדובר בהקלה על המבקשים, שאינה מחייבת שינוי בהתנהלותם.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 26, עמ' 511; ס"ח התשס"ז, עמ' 150.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"א, עמ' 130.

[3] ע"ר 1940 ,תוס' 2 ,עמ' 192; ק"ת תשפ"א מס' 9305