תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס'...)(הארכת מועד תחילה), התשפ"ג-2023
1. תיקון סעיף 4
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 22 והוראת שעה) (הארכת מועד תחילה), התשפ"ג-2023
א. ביום ח' בתמוז התשפ"ב (7 ביולי 2022) התקבל בכנסת תיקון לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 22 והוראת שעה), התשפ"ב-2022, אשר מטרתו להסדיר את תחום היעזרות בחיית סיוע ולקבוע חובת איסור הפלייה של אדם הנעזר בחיית סיוע כפי הקיים ביחס לאנשים עם עיוורון הנעזרים בכלב נחייה. בתוך כך נקבעה זכות לעניין כניסה למקום ציבורי ושימוש בתחבורה ציבורית לאדם הנעזר בחיית סיוע. בעקבות הסדרה זו נדרש משרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן: "המשרד או "משרד הרווחה"), בין היתר, להכיר בארגוני גג לחיות סיוע ובמרכזי הכשרה והדרכה, לקבוע כיצד יסומנו חיות הסיוע וכן להקים מערך פיקוח על יישום החוק.
סעיף 4 לתיקון לחוק קובע כי תחילתו של חוק זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023), כך שעד למועד זה נדרשות פעולות שונות לצורך יישום החוק, לרבות הפיקוח עליו.
להלן הנימוקים להארכת מועד התחילה:
1. המיומנויות הנדרשות לביצוע החוק, בהן הבנה בהכשרה והדרכה של חיות סיוע ובסטנדרטים המקצועיים של ארגוני גג המכירים במרכזי הכשרה לחיות סיוע, מצויות אצל אנשים אשר עוסקים ברגולציה בתחום הטיפול בבעלי חיים ואילופם. תחומי התמקצעות אלו אינם בתחומי ההתמקצעות של עובדי משרד הרווחה. לאור זאת, יידרש משרד הרווחה להסתייע בייעוץ חיצוני של גורמים בעלי ידע ומומחיות על מנת ללמוד ולהתמקצע בתחומי הליבה של החוק, אשר כאמור, אינם מצויים בתחום מומחיותו העכשווי.
2. לאחר רכישת המיומנות המקצועית הנדרשת, תהליך הקמה של מערך הכרה בארגוני הגג ומרכזי ההכשרה וההדרכה וכן מערך הפיקוח הינו תהליך אשר דורש השקעת משאבי כוח אדם וזמן, גיבוש מודלים ומדיניות, הכנסת נוהלי עבודה, וסנכרון רב מערכתי ורב מקצועי.
3. כמו כן, בשל חילופי השלטון, הכוללים תחלופת שר ומנכ"ל משרד, לא התאפשרה עד לאחרונה עבודה על יישום החוק.
בנסיבות אלו, אין ברירה אלא להאריך את תחילת החוק ולדחות את יישומו במשך תקופה של שנה
אחת נוספת.
החוק המוצע צפוי להשפיע על אוכלוסיית היעד המוגדרת בחוק, לרבות אנשים עם מוגבלות אשר נעזרים בחיית סיוע, במובן זה שהסדרת תחום ההיעזרות בחיית הסיוע תדחה בשנה נוספת. בעקבות כך הוראות החוק הנוגעות לאיסור הפליה של אדם המלווה בחיית סיוע וכן של מאמן ואומן כלב בתהליך הכשרה של חיית סיוע, יידחו בתחולתן גם כן, בהיעדר קביעת סימון אחיד לחיית הסיוע, הסדרת תעודת חיית סיוע והכרה בארגוני גג ומרכזי הכשרה והדרכה לחיות סיוע. הארכת מועד התחולה אם כן עשויה לפגוע בשלב זה באדם המסתייע בחיית סיוע בבקשתו להיכנס עם אותה חיה למקום ציבורי, להשתמש בתחבורה ציבורית עם החיה או להסתייע בחיית השירות במקום העבודה.
לתיקון אין עלות תקציבית.
תזכיר חוק מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי:
|
1. |
בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 22 והוראת שעה), התשפ"ב-2022[1], בסעיף 4 במקום "י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023)" יבוא "כ"ג ניסן התשפ"ד (1 במאי 2024)". |
ביום ח' בתמוז התשפ"ב (7 ביולי 2022) התקבל בכנסת תיקון לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 22 והוראת שעה), התשפ"ב-2022, אשר מטרתו להסדיר את תחום היעזרות בחיית סיוע ולקבוע חובת איסור הפלייה של אדם הנעזר בחיית סיוע כפי הקיים ביחס לאנשים עם עיוורון הנעזרים בכלב נחייה. בתוך כך נקבעה זכות לעניין כניסה למקום ציבורי ושימוש בתחבורה ציבורית לאדם הנעזר בחיית סיוע.. בעקבות הסדרה זו נדרש משרד הרווחה והביטחון החברתי, בין היתר, להכיר בארגוני גג לחיות סיוע ובמרכזי הכשרה והדרכה, לקבוע כיצד יסומנו חיות הסיוע וכן להקים מערך פיקוח על יישום החוק.
סעיף 4 לתיקון לחוק קובע כי תחילתו של חוק זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023), כך שעד למועד זה נדרשות פעולות שונות לצורך יישום החוק, לרבות הפיקוח עליו. ואולם, המיומנויות הנדרשות לביצוע החוק, בהן הבנה בהכשרה והדרכה של חיות סיוע ובסטנדרטים המקצועיים של ארגוני גג המכירים במרכזי הכשרה לחיות סיוע, מצויות אצל אנשים אשר עוסקים ברגולציה בתחום הטיפול בבעלי חיים ואילופם. תחומי התמקצעות אלו אינם בתחומי ההתמקצעות של עובדי משרד הרווחה. לאור זאת, יידרש משרד הרווחה להסתייע בייעוץ חיצוני של גורמים בעלי ידע ומומחיות על מנת ללמוד ולהתמקצע בתחומי הליבה של החוק, אשר כאמור, אינם מצויים בתחום מומחיותו העכשווי. כמו כן, לאחר רכישת המיומנות המקצועית הנדרשת, תהליך הקמה של מערך הכרה בארגוני הגג ומרכזי ההכשרה וההדרכה וכן מערך הפיקוח הינו תהליך אשר דורש השקעת משאבי כוח אדם וזמן, גיבוש מודלים ומדיניות, הכנסת נוהלי עבודה, וסנכרון רב מערכתי ורב מקצועי. זאת ועוד, בשל חילופי השלטון, הכוללים תחלופת שר ומנכ"ל משרד, לא התאפשרה עד לאחרונה עבודה על יישום החוק.
בנסיבות אלו, אין ברירה אלא להאריך את תחילת החוק ולדחות את יישומו במשך תקופה של שנה אחת נוספת.