|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 272(ב) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
||
|
|
|
"אישור" – כל אחד מאלה:
|
||
|
|
|
|
(1) (1) לעניין מי שחייב לפי דין במינוי רואה חשבון מבקר כמשמעותו בחוק החברות, התשנ"ט–1999[2] – אישור שנתן רואה החשבון המבקר שמונה כאמור, המבקר את הדוחות הכספיים השנתיים; |
|
|
|
|
|
(2) (2) לעניין מי שהוא אגודה שיתופית – אישור לפי פסקה (1) או אישור של מי שביקר את חשבונותיה לפי פקודת האגודות השיתופיות[3]; |
|
|
|
|
|
(3) (3) לעניין מי שאינו כאמור בפסקאות (1) או (2) – אישור שנתן רואה חשבון או אישור תואם לאמור במסמך שהוגש במסגרת פעולת הייצוג של יועץ מס מייצג כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005[4]; |
|
|
|
|
"מחזור מכירות שנתי" – |
||
|
|
|
(1) לעניין עוסק – מחזור עסקאות של עוסק כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו – 1975[5]; |
||
|
|
|
(2) לעניין מוסד ללא כוונת רווח כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 – מחזור כהגדרתו בתוספת השניה לחוק העמותות, התש"ם-1980[6]; |
||
|
הפחתת סכומי העיצום הכספי בשל התנהגות המפר |
2. |
הממונה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בשיעורים שלהלן, אם התקיימה אחת או יותר מנסיבות אלה: |
||
|
|
|
|
(1) המפר לא הפר כל הוראה מהוראות החוק או לפיו בחמש השנים שקדמו להפרה – 20%; לא הפר את אותה הוראה בשלוש השנים שקדמו להפרה – 10%; |
|
|
|
|
|
(2) המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה עם גילויה, ולפני פניית הממונה אליו באותו עניין – 40%; |
|
|
|
|
|
(3) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק שנגרם בשלה, להנחת דעת הממונה– 20%. |
|
|
הפחתה בשל נסיבות אישיות |
3. |
ראה הממונה, לגבי מפר שהוא יחיד, שההפרה נגרמה בשל נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה של העיצום הכספי או שהתקיימו נסיבות אישיות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, רשאי הוא להפחית למפר את סכום העיצום הכספי בשיעור של 20%. |
||
|
הפחתה בשל כמה נסיבות |
4. |
התקיימו לגבי מפר כמה נסיבות מאלה האמורות בתקנות 2 ו-3, רשאי הממונה להפחית למפר מסכום העיצום הכספי את השיעורים המנויים לצד אותן נסיבות במצטבר, ובלבד ששיעור ההפחתה לא יעלה על 70% מסכום העיצום הכספי הקבוע בשל אותה הפרה. |
||
|
הפחתה בשל התחשבות במחזור המכירות השנתי |
5. |
(א) ראה הממונה שסכום העיצום הכספי עולה על 5% ממחזור המכירות השנתי של המפר, רשאי הוא להפחית את הסכום ל-5% ממחזור המכירות השנתי שלו. |
||
|
|
|
(ב) תקנת משנה (א) תחול בין אם הופחת סכום העיצום הכספי לפי תקנות 2 או 3 ובין אם לאו. ואולם, אם הופחת סכום העיצום הכספי לפי תקנה זו בלבד, לא יפחת סכום העיצום הכספי מהסכום הקבוע בהגדרת "הסכום הבסיסי" בסעיף 260 לחוק. |
||
|
|
|
(ג) מפר המבקש הפחתה של סכום העיצום הכספי לפי תקנה זו, יגיש לממונה אישור, לעניין גובה מחזור המכירות השנתי שלו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה על כוונת חיוב. |
||
_________ התשפג (____________2023)
(חמ )
משה ארבל
שר הבריאות
כללי – בחוק ההגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015, שנחקק במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), נקבע פרק י"א שעניינו באכיפה מינהלית. על פי חוק זה, אי עמידה בהוראות חוק מסוימות יכולה שתוביל לנקיטה בהליך מינהלי, ובכלל זה להטלת עיצום כספי על המפר. באשר לעיצום הכספי, נקבעו שלוש מדרגות של "סכום בסיסי" של עיצומים כספיים (סעיף 260 לחוק): עיצום בסכום של 8,000 ₪לגבי יחיד, עיצום בסכום של 20,000 ₪ לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו הוא עד 100 מיליון שקלים, וכן עיצום בסכום של 40,000 ₪ לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו עולה על הסכום האמור. לצד זאת, לעניין הוראות מסוימות נקבע כי יוטל עיצום כספי בסכום פי 1.5 מהסכום האמור, כפל סכום, או סכום הנגזר ממספר המוצרים בהם התגלתה ההפרה, והכל כמפורט בסעיפים 260 עד 267 לחוק.
כמו כן, על פי סעיף 272(א) לחוק, הממונה, כהגדרתו בסעיף 260 לחוק, אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מזה הקבוע בפרק, אלא לפי הוראות סעיף 272(ב). לפי סעיף 272(ב) שר הבריאות, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה אפשר להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בפרק, ובשיעורים שיקבע. בהתאם, מותקנות – מכוח סעיף 272(ב) האמור – תקנות אלה, אשר במסגרתן יקבעו נסיבות בהן הממונה יהיה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי – נסיבות הקשורות להתנהגות המפר, נסיבות אישיות, וכמו גם הפחתה בשל מספר התקיימות של מספר נסיבות או בשל התחשבות במחזור מכירות.
יצוין, כי לפי סעיף 260 לחוק, הממונה הינו מנהל שירות המזון או עובד משרד הבריאות הכפוף אליו האחראי לנושא עיצומים כספיים, שהוא הסמיכו לעניין פרק זה.
תקנה 1
בתקנה 1 מוגדרים ארבעה מונחים.
כך, ישנה הגדרה לשני מונחים הרלוונטיים לתקנה 5 העוסקת בהפחתה בשל התחשבות במחזור מכירות – "אישור" וכן "מחזור מכירות". בהתאם לתקנה 5, תיתכן הפחתה של סכום העיצום בשל מחזור מכירות של המפר, כאשר ההגדרה בתקנות מפנה להגדרת "מחזור עסקאות של עוסק" בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, או למחזור כהגדרתו בתוספת השניה לחוק העמותות, התש"ם-1980, לעניין מוסד ללא כוונת רווח.
בכדי שיופחת סכום העיצום מכוח תקנה 5 האמורה, על המפר להמציא "אישור" לעניין גובה מחזור המכירות, כהגדרתו בתקנה 1.
לצד זאת, לצורך הבהירות, מוגדר מיהו "יועץ מס מייצג" ו"רואה חשבון מבקר" לעניין תקנות אלה.
תקנה 2
על פי תקנה 2, הממונה יהיה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בשל אחת או יותר מן הנסיבות הבאות: המפר לא הפר הוראה מהוראות החוק בשנים האחרונות כמפורט בתקנה, המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה, וכן המפר נקט פעולות למניעת ההפרה ולהקטנת הנזק. הפחתה של סכום העיצום מכוח תקנה זו, כמו מכוח התקנות האחרות, הינה קבועה מראש, תוך שבמקרים אלו היא נעה בין 10% ל-40%, בהתאם לנסיבה המתקיימת, כקבוע בתקנה.
תקנה 3
על פי תקנה 3, הממונה יהיה רשאי, לגבי מפר שהוא יחיד, להפחית את סכום העיצום הכספי, בשל נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה כאמור או בשל נסיבות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, בשיעור של 20%.
תקנה 4
עניינה של תקנה 4 הינו במצב בו התקיימו לגבי מפר כמה נסיבות כאמור בתקנות 2 ו-3. במקרה כזה, ראשי הממונה להפחית מסכום העיצום הכספי את השיעורים המנויים לצד אותן הנסיבות במצטבר. עם זאת, שיעור ההפחתה לא יעלה על 70% מסכום העיצום הכספי הקבוע בשל אותה הפרה. ללא הגבלה זו, התקיימות נסיבות שונות היתה יכולה, תיאורטית, להוביל להפחתת העיצום בשיעור כזה שכלי העיצום הכספי היה מאבד מכוחו ההרתעתי החשוב. יכלו אף להיווצר מצבים בהם סכום העיצום הכספי היה מופחת ב-100% כך שהמפר לא היה משלם דבר, הגם שבפועל לא ציית להוראות החוק או התקנות הנוגעות לעניין, ואף שראוי שתוטל עליו סנקציה בגין התנהגותו.
תקנה 5
באשר להפחתת סכום העיצום בשל מחזור מכירות של המפר, תיתכן הפחתה של הסכום ל-5% ממחזור המכירות השנתי של המפר, וזאת אם סכום העיצום הכספי עולה על 5% ממחזור המכירות השנתי של המפר בשנה.
על פי תקנת משנה (ב), הפחתה מכוח תקנה זו יכולה להצטרף להפחתה מכוח תקנות 2 ו-3, ויכולה אף לעמוד בפני עצמה. ואולם, בכדי להימנע ממצב בו לא יוטל כלל עיצום, או עיצום נמוך במיוחד ביחס למפר אשר מציג אישור על מחזור עסקאות נמוך במיוחד – מוצע לקבוע כי לא ניתן להפחית את סכום העיצום לסכום הנמוך מהסכום הקבוע בהגדרת "הסכום הבסיסי" בחוק. דהיינו, לסכום הנמוך מ – 8,000 ₪ עבור יחיד ו 20,000 ₪ עבור חברה. סייג זה לא יחול בנוגע להפחתה הנובעת מהתקיימות הנסיבות האמורות בתקנה 2 ו – 3, אלא אך ביחס להפחתה הנובעת ממחזור העסקאות של המפר.
תקנת משנה (ג) מסדירה את אופן הוכחת התקיימות הנסיבות במפר. לפי תקנת משנה זו, נטל ההוכחה הוא על המפר, אשר לצורך כך נדרש להגיש לממונה אישור, לעניין גובה מחזור המכירות שלו, וזאת תוך 30 ימים ממועד מסירת הודעת הממונה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי.
"אישור" וכן "מחזור מכירות" הינן כהגדרתן בתקנה 1 לתקנות אלה, כמפורט לעיל.