תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק שירות אזרחי (תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק שירות אזרחי, תשע"ז-2017 מסדיר את מסלול השירות הלאומי המיועד לכל מי שקיבל פטור משירות צבאי או שלא נקרא לשירות כאמור.
במסגרת החוק מוסדר תפקידם של הגופים המוכרים שאחראים על מיונם של המועמדים לשירות, הפנייתם לגופים המפעילים וליוויים במהלך תקופת השירות.

הצעת החוק מבקשת לתקן את סעיף 112(ד) לחוק ולהאריך את תקופת הוראת המעבר לגבי הגופים המוכרים עד ליום 31.8.2025.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי

אין השפעה

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר :

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד....:

תזכיר חוק שירות אזרחי (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023

 

 

 

 

 

 

 

תיקון סעיף 112           1.      בסעיף 112(ד)(1) לחוק העיקרי, במקום "עד תום ארבע שנים מיום התחילה"     
                     יבוא:

                    "עד ליום ז' באלול תשפ"ה (31 באוגוסט 2025)".




                                                                                         דברי הסבר



סעיף 1


סעיף 112 לחוק שירות אזרחי, תשע"ז-2017 (להלן – החוק) מסדיר את הוראות המעבר לגבי מספר סוגיות עם כניסתו של החוק לתוקף.
ס"ק (ד)(1) קובע, בין היתר,  שגוף מוכר שקיבל הכרה כגוף מוכר ערב יום התחילה של החוק לפי התקנות שהסדירו את ההכרה לפני חקיקת החוק, יראו אותו כגוף שהוכר לפי סעיף 48 לחוק , בתקופה שמיום התחילה עד תום 4 שנים מיום התחילה.
מכיוון שיום התחילה של החוק היה ביום 1 באפריל 2018 הרי שלפי הוראת המעבר תוקפן של ההכרות של הגופים נגמר ביום 31 למרץ 2022 .
לאור חוסר היכולת לסיים את הליך ההכרה בגופים המוכרים לפי החוק ולאור התפזרות הכנסת וחוסר היכולת לחוקק את הארכת הוראת השעה, הוארכה ההכרה של 8 הגופים המוכרים שפעלו ערב יום התחילה באופן זמני עד תום שנת השירות הנוכחית , קרי עד ליום 31.8.2023 . הארכה זו נעשתה באופן זמני ובתיאום מול משרד המשפטים.

ההליך של ההכרה המפורט בסעיף 48 לחוק הינו הליך מורכב. להליך זה קודמת החלטה לגבי המספר המרבי של הגופים במסגרת תכנית הפיתוח הרב-שנתית בהתאם לסעיף 25 לחוק.
השרה והרשות, כחלק מבניית תכנית אסטרטגית חדשה, בחנו בין היתר גם את המבנה הארגוני של שדה השירות הלאומי, תוך הבניית הסמכויות, אחראויות ותפקידים של הרשות, הגופים המוכרים והגופים המפעילים. בנוסף, נעשתה עבודת עומק כלכלית הנוגעת לתועלות הישירות והעקיפות של פעילות השירות הלאומי, בין היתר בשים לב למספר הגופים המוכרים.
נושא מספר הגופים המוכרים המרבי נבחן גם כחלק מגיבוש רפורמה רחבה של טיוב השירות הלאומי הן בהיבט של המתנדבים והן בהיבט של הגופים המפעילים ומקבלי השירות. לאור מורכבות הבחינה ובניית המודל הארגוני-כלכלי המדוייק במבט מאקרו הכולל אספקטים נוספים של חלוקת התפקידים ועוד, בחינת הרשות התארכה ונדרש זמן נוסף להגיע למסקנות בדבר מספר הגופים המרבי ואופן ניהול התחרות בין הגופים הקיימים.
לאחר בחינת הסוגיה ובכפוף לכך שלא יחולו שינויים חריגים בשדה השירות הלאומי, בכוונת השרה האחראית והרשות לקבל החלטה על הפחתת מספר הגופים המוכרים, החלטה שתיכנס לתוקפה לאחר סיום הליך בחינת הגופים המוכרים עליו שוקדת הרשות בימים אלו.
בכדי לאפשר לרשות לסיים את ההליך באופן המיטבי ולאפשר לכל הגורמים הפועלים בשדה השירות הלאומי להיערך לשינוי מוצע להאריך את הוראת המעבר בנוגע לגופים המוכרים עד ליום 31.8.2025.