תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 6 והוראת שעה מס' 2), התשפ"ג-2023. 3

1.  תיקון סעיף 1. 3

2.  הוראת שעה. 3

דברי הסבר. 4


 

 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 6 והוראת שעה מס' 2), התשפ"ג-2023

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

תעריפי מס הקנייה החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- צו תעריף המכס). על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן, על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, מאז אפריל 2022 חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה החל על בנזין. בהתאם להוראות השעה האמורות, בחודש הנוכחי (אפריל 2023), חלה הפחתה של מס הקנייה על בנזין המובילה להפחתה של 58  אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.

לפי המצב המשפטי הקיים, בתחילת מאי 2023 ההפחתה לפי הוראת השעה תקטן ב-45 אגורות ממחיר של ליטר בנזין, כך שתחול הפחתה של 13 אגורות בלבד ממחיר של ליטר בנזין לצרכן.

בצו זה לקבוע כי מיום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023) עד יום י"א בסיון  התשפ"ג (31 במאי 2023) תחול הפחתה של 32 אגורות נוספים, כך שתחול ההפחתה של מחיר ליטר בנזין לצרכן של 45 אגורות לליטר בנזין. בהתאם, מס הקנייה על בנזין יעמוד על 2,956.78 ש"ח לאלף ליטר.

עם פקיעת הוראת שעה זו אמורה הייתה לחזור לתוקף ההפחתה של כ-13 אגורות אשר חלה עד סוף שנת 2023. בצו זה מוצע לצמצם את ההטבה האמורה ל-11 אגורות לליטר, וזאת לצורך מימון הפחתת המס לחודש מאי 2023.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022 (תיקון מס' 6 והוראת שעה מס' 2), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022[4] (להלן- הצו העיקרי), בסעיף 1, בסעיף קטן (א)-

 

 

 

(1) בפסקה (6)-

 

 

 

 

(א)  בפתיח, במקום "י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023)" יבוא "י"ב בסיון התשפ"ג (1 ביוני 2023)";

 

 

 

 

(ב) בפסקת משנה (א), במקום הסכום הנקוב יבוא "2,994.85";

 

 

 

 

(ג)  בפסקת משנה (ב), במקום הסכום הנקוב יבוא "3,249.01";

 

 

 

(2) אחרי פסקה (8) יבוא:

 

 

 

 

"(9) בתקופה י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023) עד יום י"א בסיון התשפ"ג (31 במאי 2023) יראו כאילו בפרט 27.10, בטור ד'-

 

 

 

 

 

(א)  בסעיף 121200, במקום האמור בא " 2,659.36  ש"ח  לאלף ליטר";

 

 

 

 

 

(ב) בסעיפים 121900 ו-201000, במקום האמור בא "2,956.78 ש"ח לאלף ליטר".

הוראת שעה

2.  

על אף האמור בסעיף 12 לצו העיקרי, יראו לעניין תיאום הסכומים האמורים בצו זה ביום ט"ו באלול התשפ"ג (1 בספטמבר 2023), כאילו המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש אפריל 2023.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

 

תעריפי מס הקנייה החלים על דלק קבועים במסגרת התוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- צו תעריף המכס). על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן, על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, מאז אפריל 2022 חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה החל על בנזין. בהתאם להוראות השעה האמורות, בחודש הנוכחי (אפריל 2023), חלה הפחתה של מס הקנייה על בנזין המובילה להפחתה של 58  אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.

לפי המצב המשפטי הקיים, בתחילת מאי 2023 ההפחתה לפי הוראת השעה תקטן ב-45 אגורות ממחיר של ליטר בנזין, כך שתחול הפחתה של 13 אגורות בלבד ממחיר של ליטר בנזין לצרכן.

בצו זה לקבוע כי מיום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023) עד יום י"א בסיון  התשפ"ג (31 במאי 2023) תחול הפחתה של 32 אגורות נוספים, כך שתחול ההפחתה של מחיר ליטר בנזין לצרכן של 45 אגורות לליטר בנזין. בהתאם, מס הקנייה על בנזין יעמוד על 2,956.78 ש"ח לאלף ליטר.

עם פקיעת הוראת שעה זו אמורה הייתה לחזור לתוקף ההפחתה של כ-13 אגורות אשר חלה עד סוף שנת 2023. בצו זה מוצע לצמצם את ההטבה האמורה ל-11 אגורות לליטר, וזאת לצורך מימון הפחתת המס לחודש מאי 2023.

יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם תיקון מקביל לצורך הפחתת הבלו על בנזין במסגרת תיקון של צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה מס' 3), התשפ"ב-2022.

הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 50 מיליון ש"ח.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח התשפ"ב, עמ' 212, עמ'  261, עמ' 272 ועמ' 286; התשפ"ג, עמ' 8, עמ' 130, עמ' 132, עמ' 168, עמ' 180 ועמ' 284.