תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

טיוטת צו שירות מידע פיננסי (דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא בנק, תאגיד עזר או סולק לגבי סל ניירות ערך וחשבונות של תאגידים), התשפ"ג-2023. 4

1.  דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר או סולק לגבי סל ניירות ערך וחשבונות של תאגידים. 4

2.  דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא סולק לגבי חשבונות של תאגידים. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת צו

א. שם הצו המוצע

צו שירות מידע פיננסי (דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא בנק, תאגיד עזר או סולק לגבי סל ניירות ערך וחשבונות של תאגידים גדולים), התשפ"ג-2023.

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

ביום 14 ביוני 2022 נכנס לתוקפו חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"א-2021 (להלן – חוק שירות מידע פיננסי). במסגרת חוק שירות מידע פיננסי נקבעה הסדרה כוללת לעניין פעילות מתן שירות מידע פיננסי.

שירות מידע פיננסי הוא שירות מקוון שבמסגרתו מקבל נותן שירות מידע פיננסי (להלן – נותן השירות), לבקשת הלקוח, מידע פיננסי על אודות הלקוח ושנמצא בידי גופים פיננסיים אחרים שמהם מקבל הלקוח שירות פיננסי (להלן – מקורות המידע), ועל בסיסו נותן השירות יכול להעניק ללקוח שירותים כדוגמת: ריכוז המידע פיננסי; השוואת עלויות; קבלת הצעות ערך וכן ייעוץ בדבר התנהלותו הכלכלית.

בתוספת השלישית לחוק, נקבע לגבי כל מקור מידע מהם סוגי המידע שלגביהם מוטלת עליו החובה לאפשר לנותן השירות גישה אליהם (להלן – סלי המידע).

נוכח ההיערכות הטכנולוגית הכרוכה בהנגשה של סלי המידע, בסעיף 79 לחוק שירות מידע פיננסי נקבע, לגבי כל מקור מידע וסל מידע, מהו המועד שממנו נדרש מקור המידע להנגיש את סל המידע (להלן – יום התחילה).

לפי סעיף 79(ב)(1)(ב) לחוק, בנק ותאגיד עזר נדרשים להנגיש את סל המידע כאמור בפרט 6 לתוספת השלישית לחוק ושעניינו מידע על אודות ניירות ערך (להלן – סל ניירות ערך), ביום 14 ביוני 2023.

 לפי סעיף 79(ב)(1)(ג) בנק ותאגיד עזר נדרשים להנגיש את סלי המידע כאמור בפרטים 1 עד 6 לתוספת השלישית בחוק, לגבי חשבונות של תאגידים שמחזור העסקים שלהם עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה או שמחזור העסקים שלהם אינו עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה אך הוגדר בחשבון שהם מנהלים אצל מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר, יותר ממורשה חתימה אחד (להלן – תאגידים גדולים),ביום 14 בדצמבר 2023.

בנוסף, לפי סעיף 79(ב)(2)(ב) סולק נדרש להנגיש את סלי המידע כאמור בפרטים 1 עד 4 לתוספת השלישית בחוק, לגבי חשבונות של תאגידים גדולים, ביום 14 בדצמבר 2023.

לפי סעיף 79(ג) לחוק, שר  האוצר רשאי, בצו, באישור ועדת הכלכלה, לדחות את המועדים האמורים בסעיפים 79(א) ו-(ב), ובלבד שלא ידחה מועד כאמור ליותר משתי תקופות שלא יעלו על שישה חודשים כל אחת.

לצורך מתן גישה לסל ניירות ערך, המערכת הבנקאית נדרשת לפתח פיתוחים טכנולוגיים שאינם קיימים כיום, וזאת בהתאם לסטנדרט שנקבע על ידי המפקח על הבנקים. לשם פיתוחים אלה ובשים לב ללוחות הזמנים לפרסום הסטנדרט כאמור נדרשים לה פרק זמן נוסף.

 

כמו כן, לפי סעיף 48(2) לחוק, אופן מתן הגישה למידע הפיננסי על ידי מקור מידע צריך להיקבע על ידי הרגולטורים הרלוונטיים (להלן – הסטנדרט הטכנולוגי). לשם גיבוש הסטנדרט הטכנולוגי לעניין חשבונות של תאגידים גדולים, נדרש למאסדר פרק זמן נוסף.

נוכח האמור, בטיוטת צו זו מוצע לדחות, לגבי מקור מידע שהוא בנק, תאגיד עזר וסולק, את יום התחילה לגבי סל ניירות ערך ולגבי חשבונות של תאגידים גדולים בארבעה חודשים. כלומר, לדחות את כניסתו לתוקף של סל ניירות ערך ליום 15 באוקטובר 2023, ולדחות את כניסתה לתוקף של החובה להנגשת מידע לגבי חשבונות של תאגידים גדולים ליום 14 באפריל 2024.

 

ג.  להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו שירות מידע פיננסי (דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא בנק, תאגיד עזר או סולק לגבי סל ניירות ערך וחשבונות של תאגידים), התשפ"ג-2023

בתוקף סמכותי לפי סעיף 79(ג) לחוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021[1] (להלן – החוק העיקרי), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת אני מצווה לאמור:

דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר או סולק לגבי סל ניירות ערך וחשבונות של תאגידים

1.  

על אף האמור בסעיפים 79(ב)(1)(ב) ו-(ג) לחוק העיקרי, לעניין מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר, יחולו הוראות החוק העיקרי לגבי סלי המידע והחשבונות כמפורט להלן, החל במועדים כמפורט לצידם -

 

 

 

(1) לגבי סל המידע כאמור בפרט 6 בחלק א' לתוספת השלישית – ביום ל' בתשרי התשפ"ד (15 באוקטובר 2023);

 

 

 

(2) לגבי חשבונות של תאגידים שמחזור העסקים שלהם עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה או שמחזור העסקים שלהם אינו עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה אך הוגדר בחשבון שהם מנהלים אצל מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר, יותר ממורשה חתימה אחד, בנוגע לכל סלי המידע החלים לעניין מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר לפי חלק א' שבתוספת השלישית – ו' בניסן התשפ"ד (14 באפריל 2024).

דחיית יום התחילה של החוק לעניין מקור מידע שהוא סולק לגבי חשבונות של תאגידים

2.  

על אף האמור בסעיף 79(ב)(2)(ב) לחוק העיקרי, לעניין מקור מידע שהוא סולק, יחולו הוראות החוק העיקרי לגבי חשבונות של תאגידים שמחזור העסקים שלהם עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה או שמחזור העסקים שלהם אינו עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה אך הוגדר בחשבון שהם מנהלים אצל מקור מידע שהוא סולק, יותר ממורשה חתימה אחד, בנוגע לכל סלי המידע החלים לעניין מקור מידע שהוא סולק לפי חלק ב' שבתוספת השלישית – ו' בניסן התשפ"ד (14 באפריל 2024).

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

 

כללי

ביום 14 ביוני 2022 נכנס לתוקפו חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"א-2021 (להלן – חוק שירות מידע פיננסי). במסגרת חוק שירות מידע פיננסי נקבעה הסדרה כוללת לעניין פעילות מתן שירות מידע פיננסי.

שירות מידע פיננסי הוא שירות מקוון שבמסגרתו מקבל נותן שירות מידע פיננסי (להלן – נותן השירות), לבקשת הלקוח, מידע פיננסי על אודות הלקוח ושנמצא בידי גופים פיננסיים אחרים שמהם מקבל הלקוח שירות פיננסי (להלן – מקורות המידע), ועל בסיסו נותן השירות יכול להעניק ללקוח שירותים כדוגמת: ריכוז המידע פיננסי; השוואת עלויות; קבלת הצעות ערך וכן ייעוץ בדבר התנהלותו הכלכלית.

בתוספת השלישית לחוק, נקבע לגבי כל מקור מידע מהם סוגי המידע שלגביהם מוטלת עליו החובה לאפשר לנותן השירות גישה אליהם (להלן – סלי המידע).

נוכח ההיערכות הטכנולוגית הכרוכה בהנגשה של סלי המידע, בסעיף 79 לחוק שירות מידע פיננסי נקבע, לגבי כל מקור מידע וסל מידע, מהו המועד שממנו נדרש מקור המידע להנגיש את סל המידע (להלן – יום התחילה).

לפי סעיף 79(ג) לחוק, שר  האוצר רשאי, בצו, באישור ועדת הכלכלה, לדחות את המועדים האמורים בסעיפים 79(א) ו-(ב), ובלבד שלא ידחה מועד כאמור ליותר משתי תקופות שלא יעלו על שישה חודשים כל אחת.

 

לסעיף 1

לפי סעיף 79(ב)(1)(ב) לחוק, בנק ותאגיד עזר נדרשים להנגיש את סל המידע כאמור בפרט 6 לתוספת השלישית לחוק ושעניינו מידע על אודות ניירות ערך (להלן – סל ניירות ערך) - ביום 14 ביוני 2023; ולפי סעיף 79(ב)(1)(ג) בנק ותאגיד עזר נדרשים להנגיש את סלי המידע כאמור בפרטים 1 עד 6 לתוספת השלישית בחוק, לגבי חשבונות של תאגידים שמחזור העסקים שלהם עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה או שמחזור העסקים שלהם אינו עולה על חמישה מיליון שקלים חדשים בשנה אך הוגדר בחשבון שהם מנהלים אצל מקור מידע שהוא בנק או תאגיד עזר, יותר ממורשה חתימה אחד (להלן – תאגידים גדולים) - ביום 14 בדצמבר 2023.

לצורך מתן גישה לסל ניירות ערך, המערכת הבנקאית נדרשת לפתח פיתוחים טכנולוגיים שאינם קיימים כיום, וזאת בהתאם לסטנדרט שנקבע על ידי המפקח על הבנקים. לשם פיתוחים אלה ובשים לב ללוחות הזמנים לפרסום הסטנדרט כאמור נדרשים לה פרק זמן נוסף.

נוכח זאת, מוצע לעשות שימוש בסמכות השר לפי סעיף 79(ג), ולדחות את כניסתו לתוקף של סל ניירות ערך, לגבי מקור מידע שהוא בנק ותאגיד עזר, בארבעה חודשים, כלומר ליום 15 באוקטובר 2023.

כמו כן, לפי סעיף 48(2) לחוק, אופן הגישה למידע הפיננסי נקבע על ידי הרגולטורים הרלוונטיים (להלן – הסטנדרט הטכנולוגי). לשם גיבוש הסטנדרט הטכנולוגי לעניין חשבונות של תאגידים גדולים, נדרש למאסדר פרק זמן נוסף. לפיכך, מוצע לעשות שימוש בסמכות השר לפי סעיף 79(ג), ולדחות את כניסתו לתוקף של סלי המידע לגבי תאגידים גדולים, לעניין מקור מידע שהוא בנק ותאגיד עזר, בארבעה חודשים, כלומר ליום 14 באפריל 2024.

 

 

לסעיף 2

לפי סעיף 79(ב)(2)(ב) סולק נדרש להנגיש את סלי המידע כאמור בפרטים 1 עד 4 לתוספת השלישית בחוק, לגבי חשבונות של תאגידים גדולים - ביום 14 בדצמבר 2023.

מהנימוקים המפורטים לעיל, מוצע לדחות את כניסתו לתוקף של סלי המידע לגבי חשבונות של תאגידים גדולים, לעניין מקור מידע שהוא סולק, בארבעה חודשים, כלומר ליום 14 באפריל 2024.

 

 



[1] ס"ח התשפ"ב, עמ' 288; התשפ"ב, עמ' 1151.