תזכיר חוק שמירת הניקיון (תיקון מס' _)(תיקון ייעוד כספי היטל הטמנה), התשפ"ג-2023

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק שמירת הניקיון  (תיקון מס' _)(תיקון ייעוד כספי היטל הטמנה), התשפ"ג-2023.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

החוק המוצע נועד לתקן את חוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, כאשר על פי התיקון המוצע, יתאפשר מתן תמיכות לרשויות מקומיות חלשות לשם ביצוע טיפול במפגעי פסולת והקמת תשתיות לטיפול בפסולת ברשויות מקומיות, וכן מתן סיוע, לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, בהסדרת הטיפול השוטף בפסולת ברשויות מקומיות. תיקון דומה כבר נחקק בשנת 2013 במתכונת של הוראת שעה אשר פקעה בחודש פברואר 2023. כעת מוצע להוסיף הסדר זה כהסדר קבוע, ולהאריך את תקופת הסיוע לשלוש שנים.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

החוק המוצע נועד לסייע לרשויות מקומיות חלשות, המשויכות לאשכולות 1 עד 5 בדירוג הלמ"ס, ולתושביהן. יצוין כי חלק ניכר מהרשויות המקומיות החלשות הן במגזר הערבי.

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי.

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם המשרד להגנת הסביבה:

תזכיר חוק שמירת הניקיון (תיקון מס' _)(תיקון ייעוד כספי היטל הטמנה), התשפ"ג-2023

 

 

 

תיקון סעיף 11

1.  

בחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד–1984[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 11:

 

 

 

(1) בסעיף קטן (ב), האמור בפסקה (2) יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

 

 

 

 

"(ב)    לעניין סעיף זה, יראו כמטרות נוספות גם טיפול במפגעי פסולת, הקמת תשתיות לטיפול בפסולת, וסיוע בהסדרת הטיפול השוטף בפסולת לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, ברשויות מקומיות המשויכות לאשכולות 1 עד 5 בהתאם לפרסום האחרון לאפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.";

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב1), במקום "על 25%" יקראו "על 35%".

 

דברי הסבר

 

סעיף 11ג לחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984 (להלן – החוק) שכותרתו "ייעוד כספי היטל הטמנה", קובע כי בקרן לשמירת הניקיון אשר הוקמה לפי החוק, ינוהל חשבון נפרד לכספים המתקבלים מהיטל ההטמנה שמשלמים מפעילי אתרים לסילוק פסולת (להלן – חשבון ההיטל).

עוד קובע הסעיף, כי כספי חשבון ההיטל ישמשו לפיתוח, הקמה וייעול של אמצעים חלופיים להטמנת פסולת שפגיעתם בסביבה פחותה מזו של ההטמנה ועידוד השימוש בהם. לצד מטרות עיקריות אלה נקבעו בחוק מטרות נוספות, אשר ניתן להקצות להן מימון מיתרת כספי חשבון ההיטל, והכול לפי תנאי סעיף 11ג לחוק.

במהלך השנים האחרונות נמצא כי ברשויות המקומיות החלשות, קיימת תשתית חסרה ביותר של אצירה, איסוף ופינוי של פסולת, שאינה מספקת מענה מינימלי לצרכי התושבים. לאור זאת, הוחלט להרחיב את המטרות הנוספות בכספי הקרן, כך שיתאפשר מימון וסיוע מכספי חשבון ההיטל לפעולות שיאפשרו לרשויות המקומיות החלשות לצמצם את הפער שקיים ביניהן לבין מרבית הרשויות המקומיות ולבסס מערכים יציבים לטיפול בפסולת שיחזיקו למשך זמן.

בשנת 2013 חוקק חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה), התשע"ג-2013 (להלן – הוראת השעה), אשר הוסיף מטרות נוספות שלהן ניתן להקצות מימון מכספי חשבון ההיטל, ככל שנותרה יתרה מכספי היטל ההטמנה בשנה מסוימת. עוד נקבע בהוראת השעה כי הסכום המיועד למטרות הנוספות לא יעלה על 35% מכספי היטל ההטמנה שהתקבלו באותה שנה, וזאת חלף מגבלה בשיעור של 25% מהכספים כאמור, אשר היתה קבועה בחוק ערב כניסתה לתוקף של הוראת השעה.

בשנת 2017 הוארך תוקפה של הוראת השעה בחוק שמירת הניקיון (הוראת שעה)(תיקון), התשע"ז-2017 (ס"ח התשע"ז, עמ' 990), עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020), ובשנת 2021 הוארך תוקפה של הוראת השעה בחוק שמירת הניקיון (הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשפ"א-2021 (ס"ח התשפ"א, עמ' 476), עד יום ז בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022).

כעת, מוצע לעגן את האמור בהוראת השעה בתיקון קבוע לחוק שמירת הניקיון, ולהאריך את תקופת הסיוע בהסדרת הטיפול השוטף בפסולת ברשויות מקומיות חלשות משנה אחת לשלוש שנים.

 



[1] ס"ח תשמ"ד, עמ' 142.