תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), (תיקון), התשפ"ג-2023
1. תיקון סעיף 2
2. תחולה
תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) (תיקון), התשפ"ג-2023
טיוטה זו מיישמת את החלטת ממשלה מס' 226 מיום 24 בפברואר 2023 בנושא "עוסק זעיר (רפורמה במיסוי עסקים בעלי מחזור נמוך)", אשר נכללת כחלק מהתכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, וזאת כצעד משלים להסדר המוצע בסעיף 34 להצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023.
ביום א' בניסן התשפ"ג (23 במרץ 2023) פורסמה הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023. במסגרת סעיף 34 להצעת החוק, הוצע להוסיף לחלק ד' לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], את פרק שמיני: בעל עסק זעיר (להלן – הצעת החוק). לפי הצעת החוק, בעלי עסקים זעירים יהיו זכאים לנכות מהכנסותיהם שיעור הוצאות קבוע חלף דרישת ניכוי הוצאות בפועל. הכרה בניכוי קבוע כאמור, תקל באופן משמעותי על הבירוקרטיה שעוסקים אלה נדרשים אליה, מכיוון שלא יידרשו להכיר ולפעול בהתאם להוראות המורכבות של ניכוי הוצאות בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], ומכיוון שיוכלו לנהל את ספרי העסק שלהם בצורה הרבה יותר פשוטה.
כחלק מאותו מהלך לשיפור הממשק של רשות המסים עם עסקים זעירים, ובהמשך להצעת החוק, מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988, ולפטור בעל עסק זעיר, מהגשת דוח שנתי למס הכנסה. מתן הפטור לאותם בעלי עסקים מחובת הגשת דוח שנתי לפי המוצע בהצעה זו, אפשרי מכיוון שלפי המודל המוצע בהצעת החוק לא נדרש להגיש הוצאות מפורטות, ובעל העסק לא יידרש לחשב ולדרוש את סכום ההוצאות שהיו לו במהלך השנה. מוצע כי הפטור יינתן לבעל עסק זעיר רק אם ידווח וישלם את המס המשוער שחייב בו במערכת שרשות המסים תייעד לצורך כך.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 134א(6) לפקודת מס הכנסה (להלן - הפקודה), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
|
1. |
בתקנה 1 לתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988[1] (להלן – התקנות העיקריות) - |
||
|
|
|
|
(א) אחרי "הכנסה מנייר ערך" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""הכנסה מעסק זעיר" – הכנסה מעסק או משלח יד של בעל עסק זעיר כהגדרתו בסעיף 87ב לפקודה, שהוצהר לגביה בטופס שקבע המנהל וששולם בשלה תשלום על חשבון המס של בעל עסק זעיר בתקופה שמתחילת שנת המס שלאחר שנת המס שבה הופקה ההכנסה עד ליום 31 בינואר של אותה שנה" |
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "תאגיד חוץ בנקאי" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""תשלום על חשבון המס של בעל עסק זעיר" – תשלום על חשבון המס המשוער שבעל העסק הזעיר צפוי להיות חייב בו באותה שנה, בגובה מקורב לסכום הניכוי אשר בהתאם לתקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג-1993,[2] מעביד היה מנכה מההכנסה של בעל העסקה הזעיר מעסק או משלח יד, אילו הכנסה זו, בהפחתת סכום הניכוי כמשמעותו בסעיף 87ד, הייתה משכורת, בשינויים המחויבים, והכל וכפי שיקבע פקיד השומה בהתאם להצהרת בעל העסק הזעיר שהוגשה עד לתום שנת המס שבה הופקה ההכנסה." |
|
2. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות בסעיף קטן (א), במקום "מתחדשת" יבוא "מתחדשת, הכנסה מעסק זעיר". |
|||
|
3. |
תקנות אלה יחולו על דוח שיש להגישו לגבי שנת המס 2024 אילך. |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
בצלאל סמוטריץ
שר האוצר
ביום א' בניסן התשפ"ג (23 במרץ 2023) פורסמה הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023. במסגרת סעיף 34 להצעת החוק, הוצע להוסיף לחלק ד' לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] את פרק שמיני: בעל עסק זעיר (להלן – הצעת החוק). לפי הצעת החוק, בעלי עסקים זעירים יהיו זכאים לנכות מהכנסותיהם שיעור הוצאות קבוע חלף דרישת ניכוי הוצאות בפועל. הכרה בניכוי קבוע כאמור, תקל באופן משמעותי על הבירוקרטיה שעוסקים אלה נדרשים אליה, מכיוון שלא יידרשו להכיר ולפעול בהתאם להוראות המורכבות של ניכוי הוצאות בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (להלן – הפקודה), ומכיוון שיהיו יכולים לנהל את ספרי העסק שלהם בצורה הרבה יותר פשוטה.
כחלק מאותו מהלך לשיפור הממשק של רשות המסים עם עסקים זעירים, הוצע, בסעיף 34(2) להצעת החוק, להוסיף את פסקה (6) בסעיף 134א לפקודה, ובו להקנות סמכות לשר האוצר, באישור ועדת הכספים לפטור עוסק זעיר מחובת הגשת דוח שנתי. בהמשך להצעת החוק, ולפי הסמכות אשר מוצע להקנות לשר האוצר בסעיף 134א(6), מוצע כעת לתקן את תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988 (להלן – התקנות העיקריות), ולפטור בעל עסק זעיר, מהגשת דוח שנתי למס הכנסה. מתן הפטור לאותם בעלי עסקים מחובת הגשת דוח שנתי לפי המוצע בהצעה זו, אפשרי מכיוון שלפי המודל המוצע בהצעת החוק לא יידרשו הוצאות מפורטות, ובעל העסק לא יידרש לחשב ולדרוש את סכום ההוצאות שהיו לו במהלך השנה. מוצע כי הפטור יינתן לבעל עסק זעיר רק אם ידווח וישלם את המס המשוער שחייב בו במערכת שרשות המסים תייעד לצורך כך, והכל כמפורט להלן.
כיום, מי שיש לו הכנסה מעסק או משלח יד מחויב בהגשת דוח שנתי לפי סעיף 131 לפקודה, ללא תלות בגובה ההכנסה שלו. חובה זו נדרשת לצורך בקרה על אותם נישומים, ולצורך חישוב מדויק של המס אשר הם חבים בו. לעומת זאת, לפי מנגנון הדיווח ותשלום המס אשר חל בישראל לגבי שכירים, האופן שבו רוב השכירים מדווחים ומשלמים את מס ההכנסה החל עליהם הוא באמצעות המעסיק אשר מדווח על תשלום המשכורת ומשלם בעבורם את המס החל בגין תשלום המשכורת, בהתאם לכללים הקבועים בתקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג-1993 (להלן – תקנות הניכויים לעובד). המעסיק מחשב את סכום המס המתאים לניכוי באמצעות הנתונים שמדווח עליהם העובד בטופס 101 בתחילת שנת המס. מחוקק המשנה רואה את הדיווח ותשלום המס על ידי המעסיק כאמור, כדיווח מספק לצורך בקרה על תשלום המס מהעובד, ולכן, לפי סעיף 2 לתקנות העיקריות מי שהמעסיק שלו מנכה לו מס כאמור, פטור מהגשת דוח שנתי.
בתקנות אלה מוצע לקבוע לגבי בעלי עסקים זעירים מנגנון דומה למנגנון החל על שכירים, כמתואר לעיל, אשר יאפשר להם לדווח ולשלם את המס החל עליהם באופן פשוט וללא הגשת דוח שנתי מלא.
לפי המוצע, במהלך שנת המס יהיה על בעל העסק הזעיר להיכנס למערכת אינטרנטית שתייעד רשות המסים לצורך כך, ולדווח בה על מחזור עסקאותיו המשוער, ועל פרטים שונים הרלוונטיים לעניין קבלת זיכויים שונים בהתאם להנחיות המערכת (מדובר על פרטים שדומים במהותם לפרטים שנדרשים בטופס 101 שעובד ממלא בתחילת כל שנה אצל כל מעסיק).
המערכת תחשב באופן עצמאי את שיעור המס לתשלום, בהתחשב הן בנתונים האישיים של בעל העסק, שמאפשרים הטבות מס שונות, והן בניכוי סכום ההוצאה הנורמטיבי שאותו בעל עסק יהיה זכאי לו בהתאם להצעת החוק. החישוב יבוצע באופן הדומה לחישוב שמבצע מעסיק לצורך ניכוי מס מהכנסתו השנתית של העובד, ובהתאם לכללים הקבועים בתקנות הניכויים, בשינויים המחויבים. פקיד השומה, באופן מקוון באמצעות אותה מערכת, ובהתאם להצהרת בעל העסק הזעיר, יקבע את שיעור המס אשר חל על בעל העסק הזעיר לגבי אותה שנה.
לאחר תום שנת המס, בעל העסק הזעיר ייכנס למערכת בשנית, ושם ידווח על מחזור עסקאותיו בפועל, וישלם באופן פשוט את המס בהתאם לשיעור המס שקבע לו פקיד השומה כאמור, לפי דיווחו במהלך השנה הקודמת שבה הפיק את ההכנסות (בהפחתת סכומי מס ששולמו על ידי בעל העסק הזעיר במהלך השנה הקודמת כמקדמות או באמצעות ניכוי במקור).
לפי המוצע, מי שידווח במערכת על הכנסותיו הצפויות במהלך שנת המס, וישלם את המס שנדרש לשלם עד סוף ינואר שלאחר תום שנת המס, יהיה פטור מהגשת דוח שנתי מלא למס הכנסה. על אף שניתן לעשות את הפעולות הללו בשני מועדים שונים, הצפי הוא שבפועל בעל עסק זעיר ייכנס למערכת פעם אחת בשנה במהלך חודש ינואר, ובכניסה זו ישלם את המס שחייב בו בשל הכנסותיו בשנת המס הקודמת, וידווח על הכנסותיו הצפויות לשנת המס הבאה.
יובהר, שהגשת הדיווח והתשלום במערכת איננה הגשת דוח שנתי, אלא היא תנאי המזכה בפטור מהגשת דוח שנתי. על כן, כלל ההוראות החלות על הגשת דוח שנתי, ועל עשיית שומה בהתאם לדוח, לא יחולו על מי שידווח וישלם במערכת לבעלי עסקים זעירים, לרבות הוראות הקשורות לתיקון דוח, חתימות על הדוח או התיישנות. בנוסף, כפי שהמס המנוכה במקור מהכנסותיו של שכיר אינו זהה לחלוטין לחישוב מדויק שנעשה בעקבות דיווח מלא במסגרת הדוח השנתי, כך גם הדיווח והתשלום של המס במערכת לא יהיה זהה לדיווח ותשלום המס בהתאם לדוח שנתי מלא אשר מוגש כיום על ידי בעל העסק הזעיר. בדומה לשכירים, ברוב המקרים המערכת תביא לתוצאת מס זהה, אבל יהיו מקרים שבהם תוצאות החישוב שונה במקצת. על כן, אם יתברר לבעל העסק הזעיר שלפי הנתונים בידיו הוא זכאי להחזר מס, הוא יוכל להגיש בקשה להחזר מס (שמהווה מבחינה משפטית דוח שנתי וולונטארי), בדומה לשכיר שלא ניצל את כל הטבות המס מהמעסיק או שלא דרש כנדרש את כל ההטבות במועד הגשת הבקשה לתיאום המס במהלך תקופת עבודתו.
לבסוף, יש לציין, שגם מי שלא יהיה פטור מהגשת דוח לפי תקנות אלה, עדיין יהיה זכאי לקבל את הניכוי הנורמטיבי שמוצע לתת בהצעת החוק. מצב עניינים זה יכול להתרחש, לדוגמא, אם בעל עסק זעיר אינו זכאי לקבל את הפטור מהגשת דוח שנתי בשל התקיימות אחד הסייגים הקבועים בתקנה 3 לתקנות העיקריות לגביו או אם היחיד לא מדווח את הדיווח במערכת או לא משלם את התשלום שנקבע לו במועד. לפי המתוכנן, בכדי לאפשר בקשת הניכוי הנורמטיבי במסגרת הדוח השנתי תתווסף לטופס הדיווח של הדוח השנתי רובריקה שבה בעל עסק זעיר יוכל להזין את המחזור הסופי שלו בשנת המס, ולבקש לקבל את הניכוי הנורמטיבי על בסיס מחזור זה.