תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת דואר ישראל בע"מ), התשפ"ג-2023. 3

1.  הגדרות. 3

2.  הכרזה על אינטרסים חיוניים בחברה. 4

3.  מגבלות על החזקה רכישה והעברה של שליטה, השפעה ניכרת או אמצעי שליטה. 4

4.  בקשה לקבלת אישור השרים. 6

5.  רישום ודיווח. 11

6.  מכירת החזקות חורגות. 12

7.  החזקה בלא אישור. 13

8.  תוקף האישור. 14

9.  מסירת מידע. 15

10. מרכז העסקים וניהול שוטף. 15

11. שמירת סודיות ואבטחת מידע. 17

12. מניעת חבלה. 18

13. ידע אבטחתי 18

14. שינויים במבנה החברה. 18

15. צווים נוספים. 19

16. תחילה, תחולה וסייג לתחולה. 19

17. הפעלת סמכויות. 19

18. דיווח לשרים ולשר התקשורת. 19

תוספת ראשונה. 20

תוספת שנייה. 21

(סעיפים 4(ג) ו-(ה) ו-5(ה)) 21

בקשה לקבלת אישור לשליטה, להשפעה ניכרת ולהחזקת אמצעי שליטה, או לדיווח על החזקת אמצעי שליטה. 21


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת דואר ישראל בע"מ), התשפ"ג – 2023.

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בהמשך להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מח/7 מיום 2.7.2018, אשר תוקנה בהחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מח/10 מיום 21.1.2020 , בדבר הפרטת חברת דואר ישראל, ועל מנת להגן על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברת בנק הדואר בע"מ בהליך ההפרטה ולאחר השלמתו, מוצע להוציא צו לפי פרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן - חוק החברות הממשלתיות).  

המנגנון המקובל כיום להגנה על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברות ממשלתיות בהליך ההפרטה עוגן בפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות לפיו ניתן להוציא צו אשר יכריז על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה ויפרט את האמצעים שיקבעו בצו להגנה על אינטרסים אלו, תוך איזון בין השגת התכלית של ההגנה על עניני המדינה הקשורים לחברה ולפעילותה מצד אחד, ומצד שני מתן אפשרות לחברה להמשיך ולפעול לגוף עסקי בבעלות פרטית.

יובהר כי הצו המוצע אינו חל על ציבור בלתי מסוים, אלא מופנה בעיקרו של דבר כלפי חברת בנק הדואר בע"מ בלבד. אף שהמגבלות החלות מכוח הצו על מי שמבקש להיות בעל מניות בחברה הינן מגבלות על ציבור בלתי מסוים, אולם מגבלות אלה מהוות יישום של רגולציה קיימת, הקבועה בפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, ולא של שינוי רגולציה. על כן, הצו אינו עונה להגדרה של רגולציה המחייבת פרסום דוח להערכת השפעת רגולציה (RIA) לפי החלטות הממשלה מס' 2118 מיום 22.10.14  ומס' 4398 מיום 23.12.2018.

 

  

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת דואר ישראל בע"מ), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 59ח עד 59יד ו-59כ(א) לפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975[1] (להלן – החוק), באישור ועדת השרים לענייני הפרטה, בהתייעצות עם רשות החברות הממשלתיות לפי סעיפים 59ח ו-59י לחוק, ועם שר התקשורת לפי סעיף 59ח לחוק, לאחר שנתנו לחברת דואר ישראל בע"מ הזדמנות להשמיע את טענותיה, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אנו מצווים לאמור:

 

 

 

הגדרות

1.  

בצו זה-

 

 

"אחראי על אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות" – כמשמעותו בסעיף 2א לחוק להסדרת הביטחון;

 

 

"דירקטורים מסווגים" – דירקטורים בעלי סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית לתפקיד, כפי שיורה לחברה שירות הביטחון הכללי;

 

 

"החברה" – חברת דואר ישראל בע"מ;

"החזקות חורגות" – החזקת שליטה, השפעה ניכרת או אמצעי שליטה בלא אישור כנדרש לפי סעיף 59ט או 59י(ב) לחוק או בניגוד לסעיף 3(א);

 

 

"השרים" – כהגדרתם בסעיף 59ז לחוק;

 

 

"חוק החברות" – חוק החברות, התשנ"ט-1999[3];

 

 

"חוק להסדרת הביטחון" – חוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998[4];

 

 

 

"ידע אבטחתי" – מידע בדבר שיטות, פעולות ואמצעים הנדרשים לאבטחת מידע מסווג, מידע בנוגע לאבטחה פיזית או לאבטחה חמושה, בידוק ביטחוני, למיגון ואמצעים או לאבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות ויישומם, וכל מידע כאמור בדבר סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית של עובדים ונותני שירותים לחברה;

 

 

"מדינה עוינת" – מדינה ששר הביטחון, בהתייעצות עם שר החוץ, הודיע לחברה, כי היא מדינה עוינת, או גורם אחר, שאינו מדינה, ששר הביטחון הודיע לחברה, כי הוא גורם עוין;

 

 

"מידע חיוני" – מידע, לרבות מידע לא מסווג, בנוגע לפעולות לאבטחת מידע או פעולות אבטחה פיזית;

 

 

"מידע מסווג" ו-"נושא מסווג" – מידע או נושא שסיווגם הביטחוני "שמור", "סודי" או "סודי ביותר" כפי שסיווג ממונה הביטחון בחברה;

 

 

"מיזוג" – כמשמעו בפרק ראשון לחלק שמיני בחוק החברות;

 

 

"ממונה ביטחון", "מערכות ממוחשבות חיוניות", "פעולות אבטחה פיזית", "פעולות לאבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות", "פעולות לאבטחת מידע", "קצין מוסמך" – כהגדרתם בחוק להסדרת הביטחון;

 

 

"נושא משרה" – כהגדרתו בחוק החברות;

 

"סיווג ביטחוני" ו-"התאמה ביטחונית" – כמשמעותם בחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002[5];

 

 

"ענייני ביטחון" – לרבות ידע אבטחתי, מידע מסווג, נושא מסווג, סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית, פעולות לאבטחת מידע ופעולות לאבטחת מערכת ממוחשבת חיונית;

 

 

"פיצול"- כהגדרתו בפקודת מס הכנסה[6];

 

 

"פירוק מרצון" – כמשמעותו בפרק ג' לחוק החברות.

2.  

למדינה אינטרסים חיוניים בקשר לחברה כמפורט להלן:

 

(1) הבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות ליחסי החוץ של המדינה, והבטחת רציפות אספקתם הנאותה של שירותי הדואר המפורטים בתוספת הראשונה, לכלל הציבור בפריסה ארצית;

 

 

(2) שמירת אופיה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל;

 

 

(3) קידום התחרות במשק או בתחום הדואר ומניעת ריכוזיות בהם;

 

 

(4) מניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה;

 

 

(5) מניעת חשיפה או גילוי של מידע מסווג, מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות.

מגבלות על החזקה רכישה והעברה של שליטה, השפעה ניכרת או אמצעי שליטה

3.  

(א)  החזקה, רכישה והעברה של שליטה או אמצעי שליטה בחברה יהיו בכפוף למגבלות שלהלן:

 

 

(1) לא ירכוש ולא יחזיק אדם שליטה בחברה בלא אישור מראש ובכתב מאת השרים.

 

 

(2) לא יחזיק אדם –

 

 

 

 

(א)  אמצעי שליטה מסוג מסוים בחברה בשיעור של 20% או יותר בלא אישור בכתב ומראש מאת השרים;

 

 

 

 

(ב) השפעה ניכרת בחברה בלא אישור בכתב ומראש מאת השרים.

 

 

 

(3) מי שקיבל אישור להחזקת אמצעי שליטה או להחזקת השפעה ניכרת לפי פסקה (2), אינו רשאי להגדיל את החזקותיו מעבר לשיעור שאושר לו או להוסיף לזכויותיו כפי שאושרו לו, לרבות בדרך של הסכמים, ובכלל אלה הסכמי הצבעה, אלא לאחר שקיבל אישור נוסף לפי פסקה (2), ואולם רשאי בעל השליטה להגדיל את החזקותיו באמצעי שליטה בחברה, בלא אישור נוסף.

 

 

 

(4) בעל שליטה או מי שמחזיק שיעור כלשהו מאמצעי השליטה בחברה או מי שיש לו השפעה ניכרת, לא יהיה אחד מאלה:

 

 

 

 

(א)  מדינה עוינת;

 

 

 

 

(ב) אזרח או תושב מדינה עוינת;

 

 

 

 

(ג)  תאגיד שנרשם, התאגד או שמרכז עסקיו במדינה עוינת;

 

 

 

 

(ד) תאגיד שהשליטה בו היא בידי אזרח או תושב מדינה עוינת, או בידי מדינה עוינת.

 

 

 

(5) לא יעביר אדם שליטה או אמצעי שליטה בחברה לאחר או יעניק לאחר השפעה ניכרת בחברה, לפי העניין, ביודעו שהחזקותיו או זכויותיו של הנעבר בעקבות ההעברות אסורות לפי פסקה (4) או טעונות אישור לפי פרק ח2 לחוק או לפי צו זה, כל עוד אין בידי הנעבר אישור לשליטה, או אישור מאת השרים להחזקת השפעה ניכרת או אמצעי שליטה כנדרש לפי צו זה; לעניין זה, "העברת אמצעי שליטה" – לרבות הקצאת מניות בידי החברה, בשינויים המחוייבים.

 

 

(ב) השרים רשאים לסרב ליתן אישור לפי סעיף זה וכן רשאים הם להתנות את האישור בתנאים שהפרתם תהיה עילה לביטולו בידי השרים.

בקשה לקבלת אישור השרים

4.  

(א)  המבקש לקבל את אישור השרים לשלוט או להחזיק השפעה ניכרת או אמצעי שליטה בחברה בשיעורים הטעונים אישור לפי סעיף 3 או המבקש להתקשר בהסכם שיקנה לו אחד מאלה, יגיש בקשה על כך, בכתב ומראש.

 

 

(ב) הפך אדם למחזיק שליטה, השפעה ניכרת או אמצעי שליטה בשיעורים הטעונים אישור לפי סעיף 3 בלי שקיבל לכך אישור מראש, לרבות עקב מימוש שעבוד של אמצעי שליטה, או מימוש זכות אחרת שהוקנתה לו, ידווח על כך בכתב לחברה ויגיש בקשה לאישור החזקותיו, הכל בתוך 48 שעות ממועד הפיכתו למחזיק כאמור.

 

 

(ג)  בקשה לפי סעיפים קטנים (א) או (ב) תוגש לשרים לפי הנוסח שבתוספת השנייה  והיא תכלול פרטים אלה:

 

 

 

(1) שם המבקש.

 

 

 

(2) לגבי מבקש יחיד – אזרחותו, מקום מושבו הקבוע והמדינות שבהן הוא מנהל פעילות עסקית, ולגבי מבקש תאגיד – המדינה שבה התאגד, מקום מרכז עסקיו, והמדינות שבהן הוא פועל.

 

 

 

(3) שיעור החזקותיו של המבקש בחברה בעת הגשת הבקשה והשיעור שיוחזק, אם תתקבל בקשתו לרבות מכוח הסכמות או הסכמי הצבעה בינו לבין אחרים ובכלל זה פרטים בדבר נושאי המשרה שהוא רשאי למנות, לרבות מכוח זכות למינוי משותף.

 

 

 

(4) פירוט כל גורם מחזיק, במישרין או בעקיפין, במבקש, נושאי משרה במבקש ובכל גורם מחזיק, במישרין או בעקיפין במבקש, וכל בעל עניין בהם וכן שיעור החזקותיהם בו או המשרות שבהן הם מכהנים; פירוט התאגידים שהם גורמים מוחזקים על ידו ושיעור החזקותיו בהם, פירוט כל תאגיד שבעל השליטה או בעל ההשפעה הניכרת בו הוא גם בעל השליטה או בעל ההשפעה הניכרת במבקש; פירוט ההחזקות של כל אחד מאלה בחברה, וכן יפורט לגבי כל אחד מהם גם האמור בפסקה (2);

 

 

 

לעניין פסקה זו -

 

 

 

"גורם מוחזק" - תאגיד שמרכז עסקיו בישראל שהמבקש שולט בו או מחזיק ב-5% או יותר מסוג מסוים של אמצעי שליטה, 5% מהזכויות הרכושיות בו או תאגיד אחר שהמבקש שולט בו או מחזיק ב-20% או יותר מסוג מסוים של אמצעי שליטה בו או 20% מהזכויות הרכושיות בו, או מי שהמבקש השקיע בו סכום העולה על 20% מההון העצמי של הגורם המוחזק או של המבקש, בין במניות ובין בדרך אחרת.

 

 

 

"גורם מחזיק" - מי שמחזיק בשליטה במבקש או מחזיק ב-5% או יותר מסוג מסוים של אמצעי שליטה במבקש או 5% מהזכויות הרכושיות במבקש, או מי שהשקיע בו סכום העולה על 20% מההון העצמי של המבקש, בין במניות ובין בדרך אחרת;

 

 

 

(5) פרטים מהותיים בדבר ההסכם, האירוע או האופן שהקנו או שאמורים להקנות למבקש את השליטה, השפעה ניכרת או אמצעי שליטה בחברה לרבות פרטים בדבר דרכי המימון של האמור לעיל והגורמים שהשתתפו בו, במישרין או בעקיפין, וכן נוסח הסכמים ומסמכים נלווים, לרבות פירוט ביטחונות או מקורות כספיים שהועמדו לצורך המימון.

 

 

 

(6) פרטים בדבר פעילותו של המבקש וכן בדבר פעילותם של כל המנויים בפסקה (4) בתחום הדואר ובתחומים של ניהול מחסני הפצה, איסוף והובלה בין-לאומית אוירית ויבשתית וסחר מקוון בישראל ובעולם.

 

 

 

(7) הצהרת המבקש וכל בעל שליטה ונושא משרה בו, על חקירה, הרשעה או כתב אישום שהוגש כנגד מי מהם, אם היו כאלה מחוץ לישראל, בעבירות פליליות, למעט חקירות שהסתיימו ללא הגשת כתב אישום.

 

 

 

(8) הסכמת המבקש וכל בעל שליטה ונושא משרה בו כי השרים יקבלו מידע מן המרשם הפלילי כאמור בסעיף 12 לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 ועל אישומים בעבירות פליליות שהוגשו נגדם, למעט עבירות תנועה, לפי סעיף 30 לחוק האמור; במסגרת הליכי הפרטה של החברה תימסר הסכמה כאמור למסירת מידע פלילי גם לוועדת מכרזים לעניין מכירת מניות המדינה לפי תקנה 8 לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.

 

 

(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), יחולו ההוראות הבאות:

 

 

 

(1) בסעיף קטן זה -

 

 

 

"חברה מנהלת" ו"קופת גמל" – כהגדרתן בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[7];

 

 

 

"מבטח" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[8];

 

 

 

"מוסד השקעות" – קרן נאמנות, קופת גמל, קרן השקעה פרטית, בנק השקעות או חברת השקעות שמתקיימים בהם התנאים האלה:

 

 

 

 

(א)  המוסד מחזיק באמצעי השליטה בתאגיד, בעצמו, וזאת לציבור לקוחותיו, כפי שיהיה מזמן לזמן;

 

 

 

 

(ב) המוסד התאגד במדינה שאינה מדינה עוינת, מקום עסקיו הוא במדינה כאמור, ואין בו בעל עניין שהוא אזרח או תושב מדינה עוינת; 

 

 

 

 

(ג)  הסכום הכולל של הנכסים שבניהולו עולה על מיליארד שקלים חדשים;

 

 

 

 

(ד) המוסד מחזיק ברישיון לפעול, אם נדרש במדינה שבה התאגד או שבה הוא פועל כמוסד;

 

 

 

"קרן נאמנות" – קרן כהגדרתה בחוק השקעות משותפות בנאמנות התשנ"ד-1994[9];

 

 

 

"תאגיד בנקאי" – תאגיד שקיבל רישיון לפי חוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981[10], או תאגיד שקיבל רישיון מקביל באחת ממדינות ה-OECD.

 

 

 

(2) תאגיד בנקאי, חברה לנאמנות שהיא בבעלות מלאה של תאגיד בנקאי, קרן נאמנות, מבטח, קופת גמל או חברה מנהלת שמי מהם מחזיק השפעה ניכרת, אמצעי שליטה או מחזיק בשליטה בשל היותו בעל שעבוד בלבד, אינו נדרש למסור את הפרטים האמורים בסעיף קטן (ג)(4), (7) ו-(8), אלא אם כן הורו לו השרים לעשות כן; אין בהוראה זו כדי לפטור מי מהגופים האמורים ממסירת כלל הפרטים האמורים, במסגרת בקשה לקבלת אישור למימוש שעבוד.

 

 

 

(3) לעניין מוסד השקעות יחולו הוראות אלה:

 

 

 

 

(א)  השרים רשאים לפטור מוסד השקעות ממסירת פרטים לפי סעיף קטן (ג)(4) בדבר החזקותיו בתאגיד כלשהו, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

(1) שיעור החזקותיו בתאגיד כאמור אינו עולה על 10% מסוג כלשהו של אמצעי שליטה באותו תאגיד, ובלבד שהמוסד אינו שולט באותו תאגיד, ושווי שיעור החזקותיו באותו תאגיד אינו עולה על שווי של 10% משווי נכסיו של המוסד;

 

 

 

 

 

(2) שיעור החזקות מוסד ההשקעות בתאגיד אינו עולה על 25% מסוג כלשהו של אמצעי שליטה באותו תאגיד, ובלבד ששווי שיעור החזקותיו באותו תאגיד אינו עולה על שווי של 10% מנכסיו של המוסד, המוסד אינו שולט באותו התאגיד וכלל החזקות מוסד ההשקעות בתאגידים שלגביהם ניתן פטור ממסירת פרטים לפי פסקת משנה זו, במצטבר, אינו עולה על שווי 40% מנכסיו; עלה שווי שיעור החזקותיו של מוסד ההשקעות, במצטבר, על שווי השיעור הקבוע בפסקת משנה זו, לא יחול הפטור האמור לגבי החזקות מוסד ההשקעות העודפות מעל השיעור האמור.

 

 

 

 

 

(3) שיעור החזקות מוסד ההשקעות בתאגיד אינו עולה על 49% מסוג כלשהו של אמצעי שליטה באותו תאגיד, ובלבד ששווי שיעור החזקותיו באותו תאגיד אינו עולה על שווי של 1% מנכסיו של המוסד, המוסד אינו שולט באותו תאגיד וכלל החזקות מוסד ההשקעות בתאגידים שלגביהם ניתן פטור ממסירת פרטים לפי פסקת משנה זו, במצטבר, אינו עולה על שווי 40% מנכסיו; עלה שווי שיעור החזקותיו של מוסד ההשקעות, במצטבר, על שווי השיעור הקבוע בפסקת משנה זו, לא יחול הפטור האמור לגבי החזקות מוסד ההשקעות העודפות מעל השיעור האמור;

 

 

 

 

 

(4) חישוב שיעורי ההחזקה לעניין פסקה זו, ייעשה לפי דוחות כספיים מבוקרים של מוסד ההשקעות ערוכים לפי כללי חשבונאות מקובלים ליום 31 בדצמבר של השנה האחרונה שהסתיימה לפני מועד החישוב, ולפי השער היציג של מטבע הדיווח לעומת השקל החדש ליום האמור;

 

 

 

 

(ב) פטור ממסירת פרטים לגבי החזקות מוסד השקעות לפי פסקת משנה (א) יחול כל עוד מתקיימים התנאים האמורים בו והתנאים שהורו השרים; חדלו להתקיים תנאים אלה:

 

 

 

 

 

(1) לגבי החזקות מוסד השקעות בתאגיד מסוים – ידווח המוסד על החזקותיו באותו תאגיד לפי צו זה;

 

 

 

 

 

(2) לגבי מוסד ההשקעות – יחול עליו סעיף קטן (ג)(4).

 

 

(ה)  השרים רשאים לפטור אדם ממסירת פרטים לפי סעיף קטן (ג)(4), כולם או חלקם, לרבות לעניין פרטי הבקשה שבתוספת השנייה, ורשאים הם להתנות את מתן הפטור בתנאים, ובלבד שראו כי אין במתן הפטור כדי לפגוע באינטרסים החיוניים של המדינה כאמור בסעיף 2.

 

 

(ו)  השרים רשאים לדרוש פרטים ומסמכים נוספים על אלה שפורטו בבקשה וכל אלה המנויים בסעיף קטן (ג) ובלבד שהם נדרשים לצורך הכרעה בבקשה.

 

 

(ז) נוספה מדינה עוינת כאמור בסעיף 1, יביא שר הביטחון את הדבר לידיעת מי שהגיש בקשה לפי סעיף קטן (א) או (ב), ובקשתו תלויה ועומדת.

 

 

(ח)  השרים יודיעו על החלטתם למבקש ולחברה בתוך 60 ימים מהיום שבו קיבלו השרים את הבקשה, או את הפרטים והמסמכים הנוספים במלואם – לפי המאוחר.

 

 

(ט)  לבקשה לפי סעיף קטן (א) או (ב) יצורף גם ייפוי כוח, המסמיך את דירקטוריון החברה למכור את החזקותיו של המבקש, כאמור בסעיף 6.

רישום ודיווח

5.  

(א)  נוסף על הוראות כל דין תנהל החברה פנקס לעניין צו זה (להלן בסעיף זה – הפנקס), שבו יירשמו הפרטים שנמסרו לה לפי צו זה, לרבות כל אלה:

 

 

 

(1) הודעת השרים לפי סעיף 4(ח);

 

 

 

(2) בעל שליטה או מי שמחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בחברה, בציון שיעור אחזקותיו;

 

 

 

(3) בעל השפעה ניכרת;

 

 

 

(4) החזקות חורגות בציון דבר היותן חורגות יירשמו מיד עם היוודע הדבר לחברה;

 

 

 

(5) דיווח לפי סעיפים קטנים (ב) עד (ה).

 

 

(ב) החברה תדווח לשרים, לפי מיטב ידיעתה, על כל שינוי בפרטים החייבים רישום בפנקס; דיווח כאמור ייעשה בסמוך, ככל האפשר, לאחר שנודע לה השינוי ולא יאוחר מ-7 ימים לאחריו.

 

 

(ג)  מי שקיבל את אישור השרים לפי סעיף 4(א) או (ב) ידווח לשרים ולחברה על כל שינוי בפרטים שמסר לפי סעיף 4(ג), (ד) או (ו), מיד עם היוודע לו דבר השינוי.

 

 

(ד) כל המחזיק 5% מאמצעי השליטה בחברה ימסור לה הצהרה כי לא מתקיימים לגביו התנאים הקבועים בסעיף 3(א)(4); השרים רשאים לדרוש פרטים נוספים מכל מחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בחברה, לעניין בדיקת התקיימות התנאים הקבועים בסעיף 3(א)(4).

 

 

(ה)  כל המחזיק 15% או יותר מאמצעי שליטה בחברה ידווח לה ולשרים, על הפרטים המפורטים בסעיף 4(ג)(1) עד (8) ויחול על מסירת הפרטים סעיף 4(ד) עד (ה); הדיווח ייעשה לפי הנוסח שבתוספת השנייה.

 

 

(ו)  ב-31 בדצמבר של כל שנה תמסור החברה לשרים דין וחשבון על ההחזקות בחברה, אם מידע זה מצוי בידיעת החברה, ועל הפרטים הטעונים רישום בפנקס ושינויים שאירעו בהם במשך השנה שהסתיימה במועד האמור, לרבות פרטים בדבר הסכמים, מימון ושעבודים הנוגעים להחזקות בחברה, אם פרטים אלה מצויים בידיעתה של החברה.

 

 

(ז) השרים רשאים להודיע לחברה כי אדם מחזיק אמצעי שליטה בניגוד לסעיף 3(א)(4).

 

 

(ח)  בלי לגרוע מהוראות אחרות בצו זה, נודע למזכיר החברה כי אדם מחזיק החזקות חורגות או נמסרה לו הודעת השרים כי אדם מחזיק החזקות חורגות, לרבות לפי סעיף קטן (ז), ידרוש ממנו מזכיר החברה לפעול לפי פרק ח2 לחוק או צו זה, וידווח מיד לשרים.

 

 

(ט)  השרים רשאים לפטור מי שקיבל אישור לפי סעיף 4 ממסירת פרטים לפי סעיף זה, כולם או חלקם, ולהתנות את מתן הפטור בתנאים שיורו, אם ראו כי אין במתן הפטור כדי לפגוע באינטרסים החיוניים של המדינה המפורטים בסעיף 2.

 

 

(י)  השרים רשאים לדרוש ממי שקיבל אישור לפי סעיף 4 מידע נוסף שנמצא ברשותו בקשר לפרטים שהוא נדרש לגלותם לפי צו זה.

 

 

(יא)  מקום שלפי צו זה מחויבת החברה לנהל מרשם או לדווח לשרים לגבי פרטים בדבר המחזיקים באמצעי השליטה בה, לרבות שינויים בהחזקותיהם, חייב בעל שליטה, בעל השפעה ניכרת וכל המחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בחברה להגיש לחברה הודעה לפי הפרטים והמועדים הדרושים לחברה למלא את חובותיה האמורות.

מכירת החזקות חורגות

6.  

(א)  לגבי המחזיק החזקות חורגות יחולו הוראות אלה:

 

 

(1) מחזיק החזקות חורגות -

 

 

 

 

(א)  שלא ביקש אישור מאת השרים, כאמור בסעיף 4 – ימכור, בלא דיחוי, את החזקותיו החורגות;

 

 

 

 

(ב) שבוטל או שפקע אישור שניתן לו מאת השרים כאמור בסעיף 8 ולא הגיש בקשה חדשה לפי סעיף 4 – ימכור את החזקותיו החורגות בתוך 14 ימים ממועד הביטול או הפקיעה, לפי העניין;

 

 

 

 

(ג)  שביקש אישור מאת השרים, לרבות מי שהאישור שניתן לו מאת השרים בוטל או פקע והגיש בקשה חדשה לפי סעיף 4 ונדחתה בקשתו – ימכור את החזקותיו החורגות בתוך 60 ימים מיום שהשרים הודיעו לו על דחיית בקשתו;

 

 

 

 

(ד) לעניין פסקאות משנה (א) עד (ג), "החזקות חורגות" – למעט השפעה ניכרת שאינה נובעת מהחזקה באמצעי שליטה;

 

 

 

 

(ה)  לא יקנה כל זכות לאחר בהחזקות החורגות, אלא לפי האמור בפרק ח2 לחוק ובצו זה.

 

 

 

(2) נוסף על האמור בכל דין, רשאים השרים או החברה לפנות לבית המשפט כדי שיורה לאותו אדם למכור את החזקותיו החורגות, שימנה כונס נכסים למכירת ההחזקות החורגות, או שייתן כל סעד אחר.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), ובלי לגרוע מסמכות השרים לפי סעיף קטן (א)(2), השרים רשאים ליתן לבעל היתר שעבוד, הוראות לעניין סמכויות כונס נכסים שהוא מינה ולקצוב מועדים למכירת ההחזקות החורגות באמצעות אותו כונס; בסעיף קטן זה, "בעל היתר שעבוד" – מי שקיבל אישור לפי סעיף 4 להחזקת אמצעי שליטה בדרך של שעבוד.

 

 

(ג)  לעניין סעיף זה, "החזקות חורגות" – למעט החזקה בניגוד לסעיף 3(א)(4).

החזקה בלא אישור

7.  

לגבי הפעלת זכות בחברה מכוח החזקות חורגות יחולו ההוראות האלה:

 

 

(1) לא יהיה תוקף כלפי החברה להפעלת זכות מכוח החזקות חורגות, לרבות לעניין קבלת דיבידנד ובלי לגרוע מכלליות האמור –

 

 

 

(א)  לא ימונה דירקטור או מנהל כללי בחברה, לא ייבחר ולא יועבר מכהונתו, מכוח החזקות חורגות; מונה, נבחר או הועבר מכהונתו דירקטור או מנהל כללי כאמור, לא יהיה תוקף למינוי, לבחירה, לכהונה או להעברה מכהונה, לפי העניין;

 

 

 

(ב) הצבעה באסיפה הכללית של החברה מכוח החזקות חורגות לא תבוא במניין הקולות המצביעים באסיפה.

 

 

(2) החזיק אדם בהחזקות חורגות וכתוצאה מכך עלה השיעור היחסי של החזקותיו של מחזיק אחר באמצעי שליטה בחברה לשיעור שאסור או שטעון אישור לפי צו זה, (להלן בסעיף זה– החזקותיו היחסיות), יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(א)  לעניין החזקות הטעונות את אישור השרים לפי פרק ח2 לחוק, או סעיף 3(א)(1) או (2) – לא יראו את החזקותיו היחסיות של האחר כטעונות אישור כאמור, אלא אם כן כתוצאה מן האמור הפך האחר להיות בעל שליטה בחברה או שחלפה שנה מיום שעלו החזקותיו היחסיות, כאמור; הפך בעל שליטה בחברה או חלפה שנה מיום שעלו החזקותיו היחסיות ולא קיבל את אישור השרים לפי צו זה, לא יהיה תוקף להפעלת זכות מכוח החלק בהחזקותיו היחסיות שלגביו לא ניתן לו אישור, זולת הזכות להשתתף ברווחי החברה ובמניות הטבה, עד קבלת אישור כאמור;

 

 

 

(ב) לעניין החזקות האסורות לפי סעיף 3(א)(4) – לא יהיה תוקף להפעלת זכות מכוח החלק בהחזקותיו היחסיות האסורות לפי הסעיף האמור, זולת הזכות להשתתף ברווחי החברה ובמניות הטבה;

 

 

(3) החברה תעשה כמיטב יכולתה למנוע מאדם לפעול מכוח החזקות חורגות, אם אלה בידיעתה.

תוקף האישור

8.  

(א)  עברה לאחר השליטה במי שקיבל אישור מאת השרים, יפקע האישור, זולת אם אישרו השרים את העברת השליטה מראש.

 

 

(ב) חל שינוי בפרטים שנמסרו לפי סעיף 4(ג), (ד) או (ו) וראו השרים כי זהו שינוי מהותי, או שקיבלו השרים מידע לפי סעיף 5(י) וראו כי קיים חשש לפגיעה באינטרסים החיוניים של המדינה כאמור בסעיף 2, רשאים השרים, לבטל אישור שניתן או להתנותו בתנאים שהפרתם תהיה עילה לביטולו בידי השרים, וכן יהיו השרים רשאים להתנותו בתנאים כאמור, אם קיבלו מידע כאמור בסעיף 9(2).

 

 

(ג)  הפר מי שקיבל אישור מאת השרים תנאי מהתנאים הקבועים בצו זה או באישור, רשאים השרים לבטל את האישור או לקצוב מועדים ותנאים לתיקון ההפרה; ואולם לא יבטלו השרים אישור כאמור, לפני ששקלו אם בנסיבות העניין ניתן ליתן לבעל האישור הוראות לתיקון ההפרה, שהפרתן תהווה עילה לביטול האישור.

 

 

(ד) השרים לא יבטלו אישור שניתן ולא יתנו תנאים שהפרתם תהווה עילה לביטול האישור, אלא לאחר שניתנה לבעל האישור הזדמנות להשמיע את טענותיו.

 

 

(ה)  בוטל או פקע אישור מאת השרים, לפי צו זה, יהפכו החזקותיו של המחזיק בשליטה בחברה, השפעה ניכרת או באמצעי שליטה הטעונים אישור לפי צו זה להחזקות חורגות ויחולו סעיפים 6 ו-7; אין בסעיף קטן זה כדי למנוע הגשת בקשה חדשה לפי סעיף 4.

מסירת מידע

9.  

בלי לגרוע מכל חובת דיווח או מסירת מידע המוטלת על החברה לפי כל דין -

 

 

(1) החברה תמסור לשרים, לפי דרישתם, כל מידע בעניינים הקשורים לאינטרסים החיוניים של המדינה המפורטים בסעיף 2(1) עד (5) כפי שיפורט בדרישה, נוסף על החובות לפי כל דין.

 

 

(2) החברה תדווח מיידית וביוזמתה לשרים, לשר הביטחון, ואם הדבר נוגע ליחסי החוץ – גם לשר החוץ על כל אירוע, לפי הידוע לחברה, שעלול לגרום לשיבוש מהותי, שינוי מהותי או הפחתה מהותית בפעילות חיונית כאמור בסעיף 2(1);

 

 

לעניין פסקה זו, "שיבוש מהותי", "שינוי מהותי" או "הפחתה מהותית" – בין אם כתוצאה מאירוע שאינו בשליטת החברה ובין אם כתוצאה מפעולותיה או מחדליה.

מרכז העסקים וניהול שוטף

10.  

החברה תמלא בכל עת את הדרישות האלה:

 

 

(1) החברה תהיה בכל עת חברה מאוגדת ורשומה בישראל, שהניהול השוטף ומרכז עסקיה ומשרדה הראשי יהיו בישראל;

 

 

(2) רוב הדירקטורים בחברה, ובהם יושב ראש הדירקטוריון, יהיו דירקטורים מסווגים וכן אזרחי ישראל ותושביה, זולת אם הסכים שירות הביטחון הכללי בכתב ומראש לחרוג מכך בתנאים שיורה;

 

 

(3) לשם שמירה על הדרישה האמורה בפסקה (2) תמלא החברה אחר הדרישות האלה:

 

 

 

(א)  לא יתמנה ולא ייבחר יושב ראש דירקטוריון שאינו דירקטור מסווג ולא יהיה תוקף למינויו כאמור, וכן לא יתמנה ולא ייבחר דירקטור שאינו דירקטור מסווג ולא יהיה תוקף למינויו כאמור אם כתוצאה ממנו פחת שיעור הדירקטורים המסווגים מרוב חברי הדירקטוריון;

 

 

 

(ב) פקעה או הסתיימה כהונתם של דירקטורים מסווגים באופן שמספרם הכולל של הדירקטורים המסווגים פחת מרוב חברי הדירקטוריון, רשאים הדירקטורים שאינם מסווגים להשתתף בישיבות הדירקטוריון של החברה רק אם מספרם באותה הישיבה קטן ממספר הדירקטורים המסווגים המשתתפים בישיבה, והכל כל עוד לא מונו דירקטורים מסווגים ביחס הנדרש לפי פסקה (2);

 

 

(4) בעלי התפקידים בחברה המנויים להלן, וממלאי מקומם, לרבות בעלי תפקידים מקבילים, אף אם תואר משרתם שונה, יהיו אזרחי ישראל או תושביה ובעלי סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית לתפקיד, כפי שיורה לחברה שירות הביטחון הכללי:

 

 

 

(א)  המנהל הכללי;

 

 

 

(ב) סגן המנהל הכללי בתחום מערכות מידע;

 

 

 

(ג)  סגן המנהל הכללי בתחום הכספים;

 

 

 

(ד) יועץ משפטי;

 

 

 

(ה)  מבקר פנים;

 

 

 

(ו)  ממונה ביטחון וצוותו;

 

 

 

(ז) אחראי על אבטחת מערכות ממוחשבות וצוותו;

 

 

 

(ח)  אחראי למילוי חובות לפי חוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000[11], חוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016[12] וצוותו;

 

 

 

(ט)  בעלי תפקידים או נושאי משרה נוספים ונותני שירותים לחברה, לרבות יועצים שיש להם גישה למידע שהוגדר כמסווג ביטחונית או העובדים בפעילות עם גורמי הביטחון כפי שיורה לחברה שירות הביטחון הכללי בתיאום עם ממונה הביטחון של החברה.

 

 

(5) בעל תפקיד שלא התקיים בו האמור בפסקה (4), לא יהיה תוקף למינויו בחברה או להעסקתו על ידה בתפקיד האמור והמינוי או ההעסקה, לפי העניין, בטלים.

 

 

(6) שירות הביטחון הכללי יודיע על ההחלטה לעניין סיווג ביטחוני של דירקטור או בעל תפקיד בחברה בתוך 60 ימים מקבלת כל המידע הנדרש לצורך קבלת ההחלטה לדעת שירות הביטחון הכללי.

שמירת סודיות ואבטחת מידע

11.  

לשם שמירת סודיות, אבטחת מידע, אבטחת מערכת ממוחשבת חיונית ושמירת סודיות פעולות אבטחה פיזית, החברה תמלא בכל עת אחר הדרישות האלה:

 

 

(1) החברה וממונה הביטחון של החברה יבצעו את ההנחיות המקצועיות לעניין פעולות אבטחת המידע וסודיות אבטחה פיזית כפי שינתן לחברה, מזמן לזמן, הקצין המוסמך, לרבות הנחיות בעניין בקרה ודיווח;

 

 

(2) על אף האמור בכל דין ובכפוף לסעיפים 19(א)(2) ו-36ג(ב) לחוק ניירות ערך אם הן חלות על החברה, ועל אף מגבלות, תנאים והוראות שהוטלו עליה, לא יימסר ולא ייחשף מידע מסווג לנושאי משרה בחברה, לבעלי מניות בחברה או לכל גורם אחר, אלא אם כן קצין מוסמך אישר את חשיפת המידע; החברה אינה רשאית למסור לבעל מניה מידע מסווג אם הדבר נוגד את הנחיות הקצין המוסמך;

 

 

(3) נושא מסווג יידון בדירקטוריון החברה לאחר תיאום עם ממונה הביטחון בחברה; דירקטור שאינו מסווג לא רשאי להשתתף בישיבת דירקטוריון שיידון בה נושא מסווג ולא יהיה רשאי לקבל מידע או לעיין במסמך הנוגע לנושא מסווג כאמור; החברה לא רשאית להעביר לדירקטור שאינו מסווג מידע או מסמך בענייני ביטחון;

 

 

(4) האסיפה הכללית לא רשאית ליטול, לאצול, להעביר או להפעיל סמכויות בענייני ביטחון הנתונות לאורגן אחר בחברה;

 

 

(5) דיווח או פרסום הנוגעים לענייני ביטחון יהיו לפי הסדרי ביטחון מיוחדים שיורה עליהם הקצין המוסמך, לפי העניין;

 

 

(6) על אף האמור בכל דין ובכפוף לסעיפים 19(א)(2) ו-36ג(ב) לחוק ניירות ערך, אם הן חלות על החברה ועל אף מגבלות, תנאים או הוראות שהוטלו עליה, ובכפוף לאמור בפסקה (2), אם נדרשה החברה, לפי דין, לגלות מידע שלפי החלטת קצין מוסמך יש בחשיפתו סיכון לחשיפת מידע מסווג או נושא מסווג, יחולו ההוראות האלה:

 

 

 

(א)  המידע יימסר רק לאחר התייעצות, בדיקה ואישור קצין מוסמך;

 

 

 

(ב) לפי דרישת קצין מוסמך, תפעל החברה לקבלת פטור כדין מחובת הגילוי;

 

 

 

(ג)  דיווח או פרסום הנוגעים למידע מסווג יהיו לפי הסדרי ביטחון מיוחדים שיורה עליהם קצין מוסמך.

מניעת חבלה

12.  

לצורך שמירה על ביטחון הציבור ומניעת ביצוע פעולות חבלה או העברת פריטים וחומרים אסורים לפי כל דין, לרבות בדברי דואר, תפעל החברה לפי הנחיות כוחות הביטחון שלהלן:

 

 

 

(1) החברה תמלא אחרי הנחיות נציג כוחות הביטחון והקצין המוסמך בכל הנוגע לפעולות אבטחה פיזית, וכל הנחיות בנוגע להבטחת מידע; 

 

 

 

(2) החברה תמלא אחר הוראות קצין מוסמך בכל הנוגע לפעולות בידוק וניטור של דברי דואר.

ידע אבטחתי

13.  

החברה, נושאי המשרה שבה או עובדיה רשאים לעשות שימוש בידע אבטחתי או במידע חיוני לצורכי אבטחה של החברה או פעילותה בלבד, לפי הוראות הקצין המוסמך ובכפוף לשמירה על הסדרי סודיות כאמור בצו זה ובכל דין; כל שימוש אחר בידע אבטחתי טעון הסכמה מראש ובכתב של שירות הביטחון הכללי.

שינויים במבנה החברה

14.  

(א)  הפעולות בחברה המפורטות להלן, טעונות אישור מראש ובכתב מאת השרים:

 

 

 

(1) פירוק מרצון של החברה;

 

 

 

(2) פשרה או הסדר בין החברה לבין נושיה או בעלי מניותיה;

 

 

 

(3) מיזוג של החברה עם חברה אחרת;

 

 

 

(4) פיצול של החברה;

 

 

 

(5) שינוי או ארגון מחדש של מבנה החברה, למעט שינוי ארגוני פנימי.

 

 

(ב) נוסף על האמור בכל דין, לפי סעיף 59יט(ג) לחוק רשאי בית המשפט המחוזי להורות על ביטול פעולה כמפורט בסעיף קטן (א) שלא ניתן לה אישור ולהורות על התוצאות הנובעות מביטול כאמור.

צווים נוספים

15.  

(א)  חדלה החברה לקיים פעילות חיונית כאמור בסעיף 2(1), או סברו השרים שקיים חשש סביר כי תחדל החברה לקיים פעילות חיונית כאמור,  וראו השרים שיש הכרח להבטיח רציפות בפעילות או למנוע שיבוש או הפסקה שלה, רשאים השרים להורות לחברה בצו, בכפוף לאישור הממשלה, ולאחר התייעצות עם רשות החברות הממשלתיות, להמשיך בפעילות לתקופה ובתנאים שיורו ויחול האמור בסעיף 59יד לחוק.

 

 

(ב) הוצא צו לפי סעיף קטן (א), והחברה לא מילאה את האמור בו, רשאים השרים למנות אדם שיופקד על המשך קיום הפעילות ועל ניהול המיתקנים והנכסים שבאמצעותם מבוצעת הפעילות ויחול האמור בסעיף 59יד לחוק, כאמור בסעיף  2(1) או (2) .

תחילה, תחולה וסייג לתחולה

16.  

(א)  צו זה יחול גם לאחר הפרטת החברה; הודעה בדבר הפרטת החברה תפורסם ברשומות בתוך 30 ימים מיום הפרטת החברה.  

 

 

(ב) פרק ח'2 לחוק, לרבות הסמכות להוציא צווים נוספים לפיו וכן המגבלות, התנאים וההוראות שבצו זה יחולו גם לאחר הפרטת החברה.

 

 

(ג)  הוראות צו זה אינן באות לגרוע מהוראות החוק להסדרת הביטחון.

 

 

(ד) צו זה לא יחול על המדינה כמחזיקת אמצעי שליטה בחברה או כבעלת שליטה בה.

הפעלת סמכויות

17.  

סמכויות השרים לפי צו זה יופעלו לאחר היוועצות עם שר התקשורת.

דיווח לשרים ולשר התקשורת

18.  

החברה תגיש כל דיווח שעליה לדווח לפי צו זה לשרים ולשר התקשורת.


 

תוספת ראשונה

(סעיף 2(1))

שירותי דואר

 

 

(1) משלוח דבר דואר בארץ;

 

(2) משלוח דואר מהיר בארץ "דואר 24";

 

(3) משלוח דואר מהיר "דואר 72";

 

(4) משלוח דבר דואר רשום בארץ;

 

(5) חלוקה או מסירה של מכתב, גלויה, צרור, דבר דפוס או חבילה שמשקלם עד 20 קילוגרמים, המגיעים מחוץ לארץ לנמען בישראל בשירות רגיל במסגרת אמנות בין-לאומיות;

 

(6) משלוח חבילה, צרור או דבר דפוס שמשקלם עד 20 קילוגרמים בארץ;

 

(7) הפניית דבר דואר בארץ;

 

(8) משלוח בארץ של כתבים ואביזרים לאנשים עם עיוורון;

 

(9) מכירת בולים;

 

(10)  משלוח דבר דואר  לנמען בחוץ לארץ  דרך האוויר;

 

(11)  משלוח דבר דואר רשום לנמען בחוץ לארץ  דרך האוויר;

 

(12)  משלוח חבילה, צרור או דבר דפוס שמשקלם עד 20 קילוגרמים לנמען בחוץ לארץ  דרך האוויר;

 

(13)  משלוח כתבים ואבזרים לאנשים עם עיוורון לנמען בחוץ לארץ דרך האוויר.

 

 


 

 

 

 

תוספת שנייה

(סעיפים 4(ג) ו-(ה) ו-5(ה))

בקשה לקבלת אישור לשליטה, להשפעה ניכרת ולהחזקת אמצעי שליטה, או לדיווח על החזקת אמצעי שליטה

 

1.  

(א)  שם המבקש:     (בעברית)

                                     (באותיות לטיניות)

                                     (מספר זהות או מספר תאגיד)

 

 

(ב) מען למשלוח דואר:

           היישוב:   מיקוד:  

           מספר טלפון:   מספר פקסימילה:  

 

 

 

(ג)  מען משרד רשום:

           היישוב:   מיקוד:  

           מספר טלפון:   מספר פקסימילה:  

 

 

 

(ד) מען מרכז העסקים:

           היישוב:   מיקוד:  

           מספר טלפון:   מספר פקסימילה:  

 

 

 

(ה)  שמו של איש הקשר המוסמך של המבקש לצורך בקשה זו:

           היישוב:   מיקוד:  

            מספר טלפון:   מספר פקסימילה:  

 

2.  

(א)  אזרחותו של המבקש:  , ואם הוא תאגיד – מקום התאגדותו  .

 

 

(ב) מקום מושבו הקבוע של המבקש, ואם הוא תאגיד – מקום מרכז עסקיו:  .

 

 

(ג)  המדינות שבהן פועל המבקש:  

 

3.  

(א)  שיעור החזקותיו של המבקש בחברה בעת הגשת הבקשה:  

 

 

(ב) שיעור החזקותיו של המבקש בחברה אם תתקבל בקשתו:   (לרבות מכוח הסכמות או הסכמי הצבעה בין המבקש לבין אחרים, ובכלל זה פרטים בדבר נושאי המשרה שהוא רשאי למנות, לרבות מכח זכות למינוי משותף).

 

4.  

(א)  פירוט התאגידים שהם גורמים מוחזקים על ידי המבקש, שיעור החזקותיו בהם, פירוט כל תאגיד שבעל השליטה או ההשפעה הניכרת בו הוא גם בעל השליטה או בעל ההשפעה הניכרת במבקש, פירוט ההחזקות של כל אחד מאלה בחברה וכן יפורט לגבי כל אחד מהם גם האמור בסעיף 2 (לצרף עץ מבנה של "אילן היוחסין").

 

 

(ב) תאגיד בלבד: פירוט כל גורם מחזיק, במישרין או בעקיפין, במבקש, נושאי משרה במבקש ובכל גורם מחזיק, במישרין או בעקיפין, במבקש, וכל בעל עניין בהם, וכן שיעור החזקותיהם בו או המשרות שבהן הם מכהנים; פירוט ההחזקות של כל אחד מאלה בחברה וכן יפורט לגבי כל אחד מהם גם האמור בסעיף 2 (לצרף עץ מבנה של "אילן היוחסין").

 

5.  

פרטים מהותיים בדבר ההסכם, האירוע או האופן שהקנו או שאמורים להקנות למבקש את השליטה, אמצעי שליטה או השפעה ניכרת בחברה לרבות פרטים בדבר דרכי המימון של האמור לעיל והגורמים שהשתתפו בו, במישרין או בעקיפין, וכן נוסח הסכמים ומסמכים נלווים, לרבות פירוט ביטחונות או מקורות כספיים שהועמדו לצורך המימון.

 

6.  

פרטים בדבר פעילותו של המבקש וכן – אם ידוע לו –  בדבר פעילותם של כל המנויים בסעיף 4, בתחום הדואר ובתחומים של ניהול מחסני הפצה, איסוף והובלה בין-לאומית אווירית ויבשתית וסחר מקוון בישראל ובעולם.

 

7.  

הצהרת המבקש, וכל בעל שליטה בו, ונושא משרה בו – אם המבקש תאגיד – על הרשעה, או הגשת כתב אישום כנגד מי מהם או על חקירה, בעבירות פליליות למעט חקירות שהסתיימו ללא הגשת כתב אישום , מחוץ לישראל – יש לפרט את אלה:

 

 

(א)  שמו של עובר העבירה, הנאשם או הנחקר;

 

 

(ב) הקשר בין עובר העבירה, הנאשם או הנחקר לבין המבקש (נושא משרה, בעל שליטה);

 

 

(ג)  פרטי העברה / תיק החקירה;

 

 

(ד) פרטי תיק בית המשפט / תיק המשטרה:

           מקום:  

           מספר תיק:  .

וכן יש לצרף את אלה:

(א)      כתב האישום;

           (ב)      פסק הדין וגזר הדין – אם ניתנו.

 

8.  

הסכמת המבקש וכל בעל שליטה, ונושא משרה בו לקבלת מידע פלילי כאמור בסעיף 12  לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 , ועל אישומים בעבירות פליליות שהוגשו נגדם, למעט עבירות תנועה, לפי סעיף 30 לחוק האמור, ; וכן הסכמתם לקבל מידע פלילי כאמור ממדינות שונות ומרשויות שונות בהן בנוסח שבתוספת השלישית של  החוק האמור. במסגרת הליכי הפרטה של החברה תימסר הסכמה כאמור למסירת מידע פלילי גם לוועדת מכרזים לעניין מכירת מניות המדינה לפי תקנה 8 לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.

 

  

 

9.  

חתימת המבקש:   (לגבי התאגיד) באמצעות המוסמכים לחתום בשמו;

 

שמות החותמים:   חתימותיהם: __________________________

                                            אישור

ביום   הופיעו לפני   שזיהו עצמם באמצעות ת"ז/דרכון   ולאחר שהזהרתי אותם כי עליהם לומר את האמת שאם לא כן יהיו צפויים לעונשים הקבועים בחוק, חתמו בפני על תצהירים דלעיל.

כמו כן אני מאשר – לגבי תאגיד – כי החותמים מוסמכים לחייב את התאגיד לכל דבר ועניין הקשור לבקשה זו.

 

          _____________

          עורך דין

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-5842)

 

__________________                                                              __________________

בנימין נתניהו                                                                                         בצלאל סמוטריץ'                    

ראש הממשלה                                                                                                      שר האוצר

 

 

דברי הסבר

 

ביום 2.7.18 קיבלה ועדת השרים לענייני הפרטה את החלטה מספר מח/7 בדבר הפרטת דואר ישראל בע"מ, אשר תוקנה בהחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מח/10 מיום 21.1.2020 ובהחלטת השרים לענייני הפרטה מח/1 מיום 12.4.2022 (להלן - החלטת ההפרטה). בהמשך להחלטת ההפרטה ועל פיה, החליטו שרי האוצר והתקשורת ביום 21.9.2022 שיש להפריט את כל אחזקות המדינה בחברה בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, של כל מניות מדינת ישראל בחברה (100%) לרוכש או קבוצת רוכשים. בהחלטה ההפרטה נקבע כי זו מהווה בכפוף לאמור בה גם החלטת הפרטה של בנק הדואר בע"מ.

 

בהחלטת ההפרטה נקבע, בין השאר, כי הרשות תגבש, בהסכמת משרד התקשורת, ובתיאום עם הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות משרד האוצר ושירות הביטחון הכללי ובהתייעצות עם משרד החוץ, את האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה ובחברת בנק הדואר, ודרכי הסדרתם. הרשות תגיש לוועדת שרים לענייני הפרטה את המלצותיה ודרכי ההגנה על האינטרסים החיוניים, הנדרשות לדעתה, לרבות קידום התחרות ומניעת ריכוזיות במשק, לרבות לפי פרק ח-2 לחוק החברות הממשלתיות התשל"ה-1975 (להלן- "החוק" ו-"צו האינטרסים החיוניים", בהתאמה), ובהתאם לאינטרסים החיוניים המוגדרים במסגרת פרק זה בחוק. צו האינטרסים החיוניים יובא לאישור וועדת השרים לענייני הפרטה טרם מועד פרסום נוהל המכירה לצורך המכירה הפרטית.

 

בעקבות החלטת ההפרטה, גיבשה רשות החברות הממשלתיות, בתיאום עם משרד האוצר, משרד התקשורת, משרד החוץ,  רשות התחרות וגורמי הביטחון את רשימת האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה ובבנק הדואר ודרכי ההגנה על אינטרסים אלו. במסגרת הדיונים שנערכו, הוחלט להגן על האינטרסים של המדינה באמצעות צווים לפי פרק ח-2 לחוק החברות הממשלתיות התשל"ה-1975.    

 

סעיף 2 לצו כולל רשימה של אינטרסים חיוניים של המדינה בקשר לחברת הדואר כדלקמן:

    

(1) הבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות ליחסי החוץ של המדינה, והבטחת רציפות אספקתם הנאותה של שירותי הדואר המפורטים בתוספת הראשונה, לכלל הציבור בפריסה ארצית;

(2) שמירת אופיה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל;

(3) קידום התחרות במשק או בתחום הדואר ומניעת ריכוזיות בהם;

(4) מניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה;

(5) מניעת חשיפה או גילוי של מידע מסווג, מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות.

בצו, נקבעו הוראות שונות המיועדות לאפשר למדינה לשמור על האינטרסים האמורים לאחר שהמדינה תמכור את כל אחזקותיה בחברה. להלן עיקרי הוראות אלה:

 

סעיף 3 לצו קובע כי רכישה או החזקה של שליטה, השפעה ניכרת  או 20% מכל סוג של אמצעי השליטה בחברה טעונה אישור של השרים.  

 

כן, נקבע בסעיף 3 כי בעל שליטה או מי שמחזיק שיעור כלשהו מאמצעי השליטה בחברה או מי שיש לו השפעה ניכרת לא יהיה מדינה עוינת, אזרח או תושב מדינה עוינת, תאגיד שנרשם או מרכז עסקיו במדינה עוינת, או תאגיד שהשליטה בו בידי מדינה עוינת, או תושב או אזרח של מדינה עוינת. מדינה עוינת הוגדרה בצו כמדינה ששר הביטחון, בהתייעצות עם שר החוץ, הודיע לחברה ולשרים, כי היא מדינה עוינת, או גורם אחר, שאינו מדינה, ששר הביטחון הודיע לחברה, כי הוא גורם עוין.

 

יודגש כי בכל מקרה, לרבות אם על מבקש אישור השרים לא חל איסור הקבוע בשל זיקתו למדינה עוינת, יהיו רשאים השרים לשקול לסרב לבקשתו בשל העניינים החיוניים של המדינה בחברה כפי שפורטו לעיל.

 

סעיף 4 לצו מפרט את דרך ועיתוי הגשת הבקשה לקבלת אישור השרים להחזקה של אמצעי שליטה בחברה, המידע שנדרש לצרף לבקשה זו, ובכלל זה שם המבקש, אזרחותו ומקום מושבו, שיעור החזקותיו בחברה, לפני קבלת אישור השרים, ובהנחה שיקבל את האישור, פירוט הגורמים המחזיקים במבקש והגורמים המוחזקים על ידו, פרטים בדבר פעילותו של המבקש וגורמים הקשורים אליו, פרטים בדבר פעילותו של המבקש וכן בדבר פעילותם של כל המנויים בסעיף זה בתחום בתחום הדואר ובתחומים של ניהול מחסני הפצה, איסוף והובלה בין-לאומית אווירית ויבשתית וסחר מקוון בישראל ובעולם. .   הצהרת המבקש וכל בעל שליטה ונושא משרה בו, על חקירה, הרשעה או כתב אישום שהוגש כנגד מי מהם, אם היו כאלה מחוץ לישראל, בעבירות פליליות, והסכמה לקבלת מידע כאמור מהמרשם הפלילי בישראל.

השרים רשאים לפטור אדם ממסירת פרטים בבקשה ובלבד שראו כי אין במתן הפטור כדי לפגוע באינטרסים החיוניים של המדינה בחברה. כמו כן, רשאים השרים לדרוש פרטים ומסמכים נוספים על אלה שפורטו בבקשה ובלבד שהם נדרשים לצורך הכרעה בבקשה.

השרים יודיעו על החלטתם למבקש ולחברה בתוך 60 ימים מהיום שבו קיבלו השרים את הבקשה, או את הפרטים והמסמכים הנוספים במלואם, לפי המאוחר.

 

סעיף 5 מפרט את חובת החברה לנהל פנקס לעניין הפרטים שנמסרו לה לפי הצו, ובכלל זה הודעות השרים על מתן תשובות לבקשות לפי הצו, רשימת מחזיקים באמצעי שליטה שקיבלו אישור השרים, רישום של החזקות חורגות (קרי החזקת שליטה, השפעה ניכרת או אמצעי שליטה בלא אישור כנדרש), את הדיווחים והצהרות שיימסרו על ידי מי שמחזיקים מעל 5% או מעל 15% מאמצעי השליטה בחברה, אף אם אינם חייבים להגיש בקשה לקבלת אישור השרים להחזקה באמצעי השליטה, ודיווחים בנושאים אלה שתמסור החברה לשרים.

בסעיף נקבעה החובה למסירת הצהרות בידי מי שמחזיק 5% מאמצעי השליטה בחברה כי לא מתקיימים לגביו איסור הקבוע בסעיף 3(א)(4) לצו וכן החובה למסירת מידע בידי כל המחזיק 15% או יותר מאמצעי שליטה בחברה.

כמו כן, נקבעה בסעיף זה החובה של בעל שליטה, בעל השפעה ניכרת וכל המחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בחברה להגיש לחברה הודעה לפי הפרטים והמועדים הדרושים לחברה על מנת לאפשר לחברה למלא את חובותיה במקום שלפי הצו מחויבת החברה לנהל מרשם או לדווח לשרים לגבי פרטים אלו.

 

סעיף 6 קובע את חובתו של מי שמחזיק החזקות חורגות בחברה למכור את החזקותיו החורגות במועדים הקבועים בסעיף זה לפי הנסיבות בהן מחזיק אותו האדם בהחזקות חורגות בחברה.

 

סעיף 7 קובע מגבלות על הפעלת זכויות מכוח האחזקות החורגות, לרבות הגבלות על זכויות למינוי דירקטור או מנהל כללי, זכות ההצבעה באסיפה הכללית של החברה, זכות לקבלת דיבידנד וכן הגבלות על תוקף של פעולה או מינוי שנעשה מכוח החזקות חורגות.

כמו כן, נקבע בסעיף זה הסדר מיוחד שיחול על מי שהפך למחזיק בהחזקות בשיעור אסור או הטעון אישור לפי הצו כתוצאה ממגבלה על הפעלת זכויות בידי אדם אחר המחזיק בהחזקות חורגות. ההסדר כולל מגבלות מתונות יותר על מי שהפך למחזיק בניגוד להוראות הצו שלא בשל פעולותיו, אלא בשל מעשיו של אדם אחר, כגון אי פגיעה בזכויות לקבלת דיבידנד, ובנסיבות מסוימות מתן תקופה של שנה להסדיר את המצב שנוצר מבלי לפגוע בזכויות המחזיק כאמור.  

לבסוף, מטיל הצו בסעיף זה על החברה לעשות כמיטב יכולתה למנוע מאדם לפעול מכוח החזקות חורגות, אם אלה בידיעתה. 

סעיף 8 – מפרט את הנסיבות בהן יפקע אישור שניתן בידי השרים (כגון כאשר חל שינוי בשליטה במי שקיבל אישור, מבלי ששינוי כאמור אושר על יד השרים) או נסיבות בהן השרים יהיו רשאים לבטל את האישור שניתן על ידם (כגון בנסיבות בהן חל שינוי מהותי במידע שנמסר על ידי המבקש לקבל אישור או שהופר תנאי מבין התנאים שנקבעו באישור השרים). השרים לא יבטלו את האישור ולא יתנו תנאים שהפרתם תהווה עילה לביטול האישור, אלא לאחר שניתנה לבעל האישור הזדמנות להשמיע את טענותיו. בסעיף נקבע כי לאחר ביטול האישור או פקיעתו יהפכו החזקות הטעונות אישור להחזקות חורגות לפי הצו.

 

סעיף 9 מטיל על החברה חובה, מבלי לגרוע מכל דין אחר, למסור מידע לפי דרישת השרים בעניינים הקשורים לאינטרסים חיוניים של המדינה המפורטים בסעיף 2 לצו, וכן מטיל על החברה למסור ביוזמתה מידע לשרים ולשר הבטחון ואם הדבר נוגע לענייני החוץ – גם לשר החוץ, על כל אירוע, לפי הידוע לחברה לשיבוש, שינוי או הפחתה מהותית, בפעילות חיונית כפי שהוגדרה בסעיף 2(1) לצו.

 

סעיף 10 קובע כי החברה תהיה בכל עת חברה מאוגדת ורשומה בישראל והניהול השוטף ומרכז עסקיה ומשרדה הראשי של החברה יהיו בישראל. רוב הדירקטורים בחברה, ובהם יושב ראש הדירקטוריון, יהיו דירקטורים מסווגים (דירקטור בעל סיווג בטחוני והתאמה בטחונית לתפקיד, כפי שיורה לחברה שירות הביטחון הכללי) וכן אזרחי ישראל ותושביה, זולת אם הסכים שירות הביטחון הכללי בכתב ומראש לחרוג מכך בתנאים שיורה.

לא יהיה תוקף למינוייו של יו"ר דירקטוריון שאינו ממלא אחר הוראות הצו, וכן לא יהיה תוקף למינויו של דירקטור אם כתוצאה ממנו פחת שיעור הדירקטורים המסווגים מרוב חברי הדירקטוריון. בנסיבות בהן פחת מספרם הכולל של הדירקטורים המסווגים מרוב חברי הדירקטוריון, רשאים הדירקטורים שאינם מסווגים להשתתף בישיבות הדירקטוריון של החברה רק אם מספרם באותה הישיבה קטן ממספר הדירקטורים המסווגים המשתתפים בישיבה, והכל כל עוד לא מונו מספיק דירקטורים מסווגים כנדרש לעיל.

כמו כן, קובע הצו רשימה של תפקידים שנדרשים להיות אזרחי ישראל או תושביה ובעלי סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית לתפקיד, כפי שיורה לחברה שירות הביטחון הכללי. לא יועסק אדם בתפקיד ולא ימונה למשרה שסווגו בסיווג בטחוני, ללא ששירות הביטחון הכללי קבע התאמתו הביטחונית לתפקיד או למשרה.

סעיף 11  קובע הוראות לשם שמירת סודיות, אבטחת מידע, אבטחת מערכת ממוחשבת חיונית ופעולות אבטחה פיזית, שהחברה  תמלא בכל עת:

      (1)   החברה וממונה הביטחון של החברה יבצעו את ההנחיות המקצועיות לעניין פעולות אבטחת המידע ואבטחה פיזית כפי שיתן לחברה, מזמן לזמן, הגורם המוסמך (הקצין המוסמך לפי חוק הסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח – 1998)

      (2)   על אף האמור בכל דין (למעט הוראות חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, אם החברה תהיה חברה עליה חלות הוראות אלו) לא יימסר ולא ייחשף מידע מסווג לנושאי משרה בחברה, לבעלי מניות בחברה או לכל גורם אחר, אלא אם כן קצין מוסמך אישר את חשיפת המידע. כמו כן, החברה לא תהיה רשאית למסור לבעל מניה מידע מסווג אם הדבר נוגד את הנחיות הקצין המוסמך;

      (3)   דירקטור שאינו מסווג לא רשאי להשתתף בישיבת דירקטוריון שיידון בה נושא מסווג ולא יהיה רשאי לקבל מידע או לעיין במסמך הנוגע לנושא מסווג כאמור; החברה לא רשאית להעביר לדירקטור שאינו מסווג מידע או מסמך בענייני ביטחון;

      (4)   האסיפה הכללית לא רשאית ליטול, לאצול, להעביר או להפעיל סמכויות בענייני ביטחון הנתונות לאורגן אחר בחברה, וזאת על מנת להבטיח שמירת סודיות המידע המסווג.

      (5)   דיווח או פרסום הנוגעים לענייני ביטחון יהיו לפי הסדרי ביטחון מיוחדים שיורה עליהם הקצין המוסמך, לפי העניין.

      (6)   גילוי מידע שלפי החלטת קצין מוסמך יש בחשיפתו סיכון לחשיפת מידע מסווג או נושא מסווג, יחולו יבוצע לפי הסדר מיוחד הכולל תאום וקבלת אישור של קצין מוסמך. החברה תידרש לפעול לקבלת פטור כדין מחובת הגילוי ודיווח או פרסום הנוגעים למידע מסווג יהיו לפי הסדרי ביטחון מיוחדים שיורה עליהם קצין מוסמך.

סעיף 12 קובע כי לצורך שמירה על ביטחון הציבור ומניעת ביצוע פעולות חבלה או העברת פריטים או חומרים אסורים על פי דין, לרבות בדברי דואר, החברה תפעל לפי הנחיות נציגי הביטחון והוראות הקצין המוסמך.

סעיף 13 קובע כי השימוש בידע אבטחתי  או במידע חיוני, כפי שהוגדר בצו, לצורכי אבטחה של החברה או פעילותה בלבד, הינו לפי הוראות הקצין המוסמך ובכפוף לשמירה על הסדרי סודיות. כל שימוש אחר במידע בידע אבטחתי טעון הסכמה מראש ובכתב של שירותי הביטחון.

 

סעיף 14 קובע רשימה של פעולות החברה (פירוק מרצון של החברה; פשרה או הסדר בין החברה לבין נושיה או בעלי מניותיה, שעלולים לגרום לשיבוש מהותי או הפחתה מהותית בכושר או ביכולת החברה לקיים את השמירה על האינטרסים החיוניים; מיזוג של החברה עם חברה אחרת; פיצול של החברה; שינוי או ארגון מחדש של מבנה החברה, למעט שינוי ארגוני פנימי) הטעונות אישור השרים.

כמו כן, מובהר כי בנוסף על האמור בכל דין, לפי סעיף 59יט(ג) לחוק החברות הממשלתיות רשאי בית המשפט המחוזי להורות על ביטול פעולה המפורטות לעיל שלא ניתן לה אישור ולהורות על  התוצאות הנובעות מביטול כאמור.

 

סעיף 15 מבהיר את הנסיבות בהן רשאים השרים להוציא צו לפי סעיף 59יד לחוק החברות הממשלתיות המורה לחברה להמשיך בפעילות חיונית לתקופה ובתנאים שיורו.

 

סעיף 16  מבהיר כי הצו יחול גם לאחר הפרטת החברה; כמו כן, פרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, לרבות הסמכות להוציא צווים נוספים לפיו וכן המגבלות, התנאים וההוראות שבצו זה יחולו גם לאחר הפרטת החברה. בנוסף מובהר כי, הצו אינו בא לגרוע מהוראות כל דין, ובכלל זה החוק להסדרת הביטחון. כמו כן,  מובהר כי הצו לא יחול על המדינה כמחזיקת אמצעי שליטה בחברה או כבעלת שליטה בה.

 

סעיף 17 מבהיר כי הפעלת הסמכויות המוקנות לשרים בצו, יופעלו לאחר היוועצות עם שר התקשורת.

 

סעיף 18 מבהיר כי דיווח הנדרש על פי הצו ייעשה לשרים ולשר התקשורת.

 

לצו זה מצורפת תוספת ראשונה המפרטת את שירותי הדואר שהבטחת רציפות אספקתם הנאותה לכלל הציבור בפריסה ארצית הינה אחד מהאינטרסים החיוניים של המדינה בחברת הדואר, ותוספת שנייה המפרטת את דרך הגשת הבקשה לקבלת אישור לשליטה, להשפעה ניכרת ולהחזקת אמצעי שליטה או לדיווח על החזקת אמצעי שליטה בחברת הדואר, והמידע שנדרש למסור במסגרת בקשה כאמור.

 

 

 



[1] ס"ח התשל"ה, עמ' 132; התשס"ג, עמ' 396; י"פ  התש"ף, עמ' 6888.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשנ"ד, עמ' 348.

[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189.

[4] ס"ח התשנ"ח, עמ' 348; התשע"ט, עמ' 182.

[5] ס"ח התשס"ב, עמ' 179.

[6] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

[7] ס"ח התשס"ה, עמ' 889.

[8] ס"ח התשמ"א, עמ' 208.

[9] ס"ח התשנ"ד, עמ' 308.

[10] ס"ח התשמ"א, עמ' 232.

[11] ס"ח התש"ס, עמ' 293.

[12] ס"ח התשע"ו, עמ' 898.