תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023
1. תיקון תקנה 5
2. תיקון תקנה 8
תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023
טיוטה זו מיישמת את החלטת ממשלה מס' 226 מיום 24 בפברואר 2023 בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", אשר נכללת כחלק מהתכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024.
ענף הדלק בישראל מאופיין בתופעה רחבה של הונאות מס בתחומי המס השונים. לצד תעשייה גדולה של חשבוניות המוצאות שלא כדין ומעשי פשיעה חמורה, התגברה גם תופעה של התחמקויות אחרות מתשלום מס, לרבות הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו. הדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים. אחת הסיבות המרכזיות להשמטות מסוג זה היא יכולת בקרה מוגבלת על הוצאות הדלק.
עד לאחרונה התקני תדלוק אוטומטיים היו משויכים לחברות דלק ספציפיות, כלומר התקן של חברה אחת היה מאפשר ללקוח לרכוש באמצעותו דלק ממנה בלבד. נושא זה הוסדר על ידי משרד האנרגיה בתקנות משק הדלק (קידום התחרות) (כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים כלליים), התשע"ב-2011. בהתאם להסכמות בעניין זה שקיבלו תוקף של פסק דין בבג"ץ 1951/16 איגוד חברות הנפט בישראל נ' שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, החל מתאריך כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) לא ניתן למכור דלק לשימוש בכלי רכב באמצעות התקני תדלוק משויכים, אלא באמצעות התקני תדלוק אוטומטיים כללים בלבד, קרי התקנים המאפשרים לרכוש דלק מכל חברת דלק המספקת דלק באמצעות התקן, בין אם ההתקן שייך לאותה חברת דלק או הותקן על ידיה ובין אם לאו.
לאור האמור, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 266 מיום כ"ג באב התשפ"א בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", ולהחלטת ממשלה מס' 226 מיום 24 בפברואר 2023 בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 ולקבוע כי תנאי לניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב הוא שהותקן ברכב התקן תידלוק אוטומטי, שהתדלוק עבורו נדרשת ההוצאה נעשה באמצעות ההתקן, ושלעוסק יש בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי הכולל באופן מרוכז את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס לגבי כל תדלוק שבוצע באותו החודש. מוצע כי התיקון יחול לעניין רכב שסיווגו M1, M2, M3, N1, N2, N3 או T, למעט מכונה ניידת רגלית, כמשמעותם בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961.
יצוין, שהתקני תדלוק אוטומטיים נפוצים מאוד בשוק ועלות התקנתם נמוכה, וכי דוחות ריכוז חודשי נמצאים בשימוש של חברות הדלק כבר היום.
במקביל לפרסום טיוטא זו מפורסמות גם צו הבלו על דלק (פטור והישבון) (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023 (להלן – צו הבלו), שבמסגרתה מוצע לקבוע שתנאי לניכוי הוצאות במס הכנסה עבור תדלוק רכב הוא שהותקן ברכב התקן תידלוק אוטומטי; וטיוטת תקנות מס ערך מוסף (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023 (להלן – תקנות מס ערך מוסף), שבמסגרתה מוצע לקבוע שתנאי לניכוי מס תשומות בשל רכישת דלק להנעת כלי רכב הוא שהותקן ברכב התקן תידלוק אוטומטי. תוספת הכנסות המדינה כתוצאה ממהלך זה (התיקון המוצע בטיוטא זו, התיקון המוצע בתקנות מס ערך מוסף והתיקון המוצע בצו הבלו), צפויה לעמוד על כ-70 מיליון ש"ח בשנת 2024 ועל כ-400 מיליון ש"ח בשנה החל משנת 2025.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-243 לפקודת מס הכנסה[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
|
|
|
||||
|
1. |
בתקנה 5 לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995[2] (להלן – התקנות העיקריות) - |
|||||
|
|
|
|
(1) האמור בה יסומן (א) ובה- |
|||
|
|
|
|
|
(א) במקום "הוצאות החזקת רכב" יבוא "הוצאות רכישת דלק"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) במקום "מכשיר" יבוא "התקן תדלוק אוטומטי בעל יכולת"; |
||
|
|
|
|
|
(ג) במקום "ומשך הזמן שהרכב היה בנסיעה" יבוא "ולתיעוד מספר הרישוי של הרכב, תאריך ביצוע התידלוק ושעת התידלוק"; |
||
|
|
|
|
|
(ד) במקום "או למדידת חלק מנתונים אלה כפי שיורה הנציב" יבוא "ובתנאי שהנישום מחזיק עבור אותו חודש דוח ריכוז חודשי"; |
||
|
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א)- |
||
|
|
|
|
|
|
(1) במקרה של תקלה שלא אפשרה איסוף נתונים, המנהל רשאי להורות על מדידת חלק מהנתונים; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) המנהל או מי שהוא הסמיכו לעניין זה רשאי בנסיבות חריגות להתיר את ההוצאה גם מבלי שהתקיימו כל התנאים המפורטים בתקנת המשנה האמורה; |
|
|
|
|
|
|
(ג) בתקנה זו- |
||
|
|
|
|
|
"דוח ריכוז חודשי"- דוח הכולל באופן מרוכז לגבי כלל התדלוקים שביצע כלי רכב מסוים בחודש אחד את כל הפרטים האלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) שם העוסק המורשה המוציא את הדוח, מענו ומספר הרישום במשרד מס ערך מוסף; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) תאריך הוצאת הדוח; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) שם הלקוח, מענו ומספר התאגיד או מספר הזהות שלו; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) תיאור הטובין המאפשר זיהוי סוג הטובין; |
|
|
|
|
|
|
|
(5) כמות הדלק והיחידה שלפיה נמדדת הכמות; |
|
|
|
|
|
|
|
(6) מחיר ליחידה ללא מס ערך מוסף, אולם אם הוא כולל מס ערך מוסף- תוך ציון עובדה זו; |
|
|
|
|
|
|
|
(7) סכום חשבונית המס ללא ערך מוסף; |
|
|
|
|
|
|
|
(8) סכום מס ערך מוסף ושיעורו; |
|
|
|
|
|
|
|
(9) סכום חשבונית המס כולל מס ערך מוסף; |
|
|
|
|
|
|
|
(10) מספר הרישוי של כלי הרכב המתודלק; |
|
|
|
|
|
|
|
(11) קוד התקן התדלוק האוטומטי (UIDC); |
|
|
|
|
|
|
|
(12) לגבי כל תדלוק של כלי הרכב יצויינו הפרטים האלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) כמות הדלק שתודלקה ברכב; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) סוג הדלק בו תודלק הרכב; |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) תאריך התדלוק; |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) נתונים נוספים כפי שיורה המנהל או מי שהסמיכו לעניין זה לנישום המוציא או המקבל את הדוח; |
|
|
|
|
|
|
"התקן תדלוק אוטומטי"- כהגדרתו בסעיף 7 בחוק משק הדלק (קידום התחרות), התשנ"ד-1994[3]; |
|
|
|
|
|
|
|
"רכב"- רכב שסיווגו M1, M2, M3, N1, N2, N3 או T- למעט מכונה ניידת רגלית, כמשמעותם בתקנות התעבורה.". |
|
|
2. |
בתקנה 8 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (ב) יבוא: |
|||||
|
|
|
"(ב) תחילתה של תקנה 5 ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).". |
||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1100)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
ענף הדלק בישראל מאופיין בתופעה רחבה של הונאות מס בתחומי המס השונים. לצד תעשייה גדולה של חשבוניות המוצאות שלא כדין ומעשי פשיעה חמורה, התגברה גם תופעה של התחמקויות אחרות מתשלום מס, לרבות הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו. הדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים. אחת הסיבות המרכזיות להשמטות מסוג זה היא יכולת בקרה מוגבלת על הוצאות הדלק.
עד לאחרונה התקני תדלוק אוטומטיים היו משויכים לחברות דלק ספציפיות, כלומר התקן של חברה אחת היה מאפשר ללקוח לרכוש באמצעותו דלק ממנה בלבד. נושא זה הוסדר על ידי משרד האנרגיה בתקנות משק הדלק (קידום התחרות) (כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים כלליים), התשע"ב-2011. בהתאם להסכמות בעניין זה שקיבלו תוקף של פסק דין בבג"ץ 1951/16 איגוד חברות הנפט בישראל נ' שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, החל מתאריך כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) לא ניתן למכור דלק לשימוש בכלי רכב באמצעות התקני תדלוק משויכים, אלא באמצעות התקני תדלוק אוטומטיים כללים בלבד, קרי התקנים המאפשרים לרכוש דלק מכל חברת דלק המספקת דלק באמצעות התקן, בין אם ההתקן שייך לאותה חברת דלק או הותקן על ידיה ובין אם לאו.
לאור האמור, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 266 מיום כ"ג באב התשפ"א בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", ולהחלטת ממשלה מס' 226 מיום 24 בפברואר 2023 בנושא "מניעת הונאות בתחום הדלק", מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 ולקבוע כי תנאי לניכוי הוצאות עבור רכב הוא שהותקן ברכב התקן תידלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, ולעוסק יש בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי. מוצע כי התיקון יחול לעניין רכב שסיווגו M1, M2, M3, N1, N2, N3 או T, למעט מכונה ניידת רגלית, כמשמעותם בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961. מוצע להגדיר את דוח הריכוז החודשי כדוח הכולל באופן מרוכז לגבי כל תדלוק שבוצע בחודש אחד לגבי כלי רכב מסוים את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס, וכן כולל פרטים מסוימים לגבי כל תדלוק של כלי רכב. יצוין כי דוחות מסוג זה נמצאים בשימוש של חברות הדלק כבר היום.
יצויין כי טיוטת תקנות דומות הופצה להערות הציבור ב2021.
תוספת הכנסות המדינה כתוצאה ממהלך זה צפויה לעמוד על כ-70 מיליון ש"ח בשנת 2024 ועל כ-400 מיליון ש"ח בשנה החל משנת 2025.
מוצע כי תחילתו של צו זה יהיה מיום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).