תוכן עניינים
לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951
1. תיקון סעיף 1
לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951
2. תיקון סעיף 1
3. תיקון סעיף 5
הודעה על תיקון ההיתר הכללי להעסקה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים (הוראת שעה)(תיקון מס' 3), לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951.
תיקון המתווה לקיצור שעות עבודה של רופא בבית חולים הכולל שעות נוספות שהן שעות תורנות כך שבבתי החולים בפריפריה בהם יחול המתווה משך יום העבודה הכולל שעות נוספות שהן שעות תורנות לא יעלה על 19 שעות ואם צרכי העבודה מחייבים זאת – לא יעלה על 21 שעות. זאת על מנת להתחיל את ביצוע המתווה בזמן באופן שמפחית חששות או קשיים, הן מטעם המעסיקים והן מטעם הרופאים עצמם כמוסבר בדברי ההסבר. עוד מוצע לתקן את מודל העסקה שבסופי השבוע כך שבמקום זכות הבחירה שניתן לרופא להיות מועסק לפי המתווה החדש או לפי השעות שהועסק עד כה (24 + 2) – בסופי השבוע או בחגים התורנויות יימשכו עד 24 שעות או עד 26 לפי הצורך. התיקון המוצע כמוסבר בדברי ההסבר, בא על מנת לצמצם את מספר התורנויות שנדרש לבצע הרופא בסופי שבוע או בחגים כאמור. לסיום מוצע לקבוע יעדים מדדים להרחבת המתווה לקיצור תורנויות לבתי חולים או למקצועות נוספים וזאת במקום ההפניה לתכנית חומש שהיתר הקודם שלא נקבע לגביה יעדים כאמור.
הודעה על תיקון ההיתר הכללי להעסקה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים (הוראת שעה) (תיקון מס' 3)
לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951
|
|
|
אני מודיע לפי סעיף 15 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951[1] (להלן - החוק) כי בתוקף סמכותי[2] לפי סעיפים 11(4) ו-14 לחוק, תיקנתי את ההיתר הכללי להעסקה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים (הוראת שעה) (להלן – הוראת השעה)[3] כלהלן: |
|||
|
1. |
בסעיף 1 להוראת השעה - |
||||
|
|
|
(1) בסעיף 3 להיתר המובא בו – |
|||
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א)(1) - |
|||
|
|
|
|
(1) בפסקת משנה (ב) - |
||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1), במקום "16" יבוא "19", ובמקום "18" יבוא "21"; |
||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (4) - |
||
|
|
|
|
|
(1) סעיף קטן (א) יימחק, ולאחריו יבוא –
|
|
|
|
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בפסקת משנה (1), הועסק רופא בתורנות בהתאם למתווה החדש, רשאי המעסיק להעסיקו לפי הוראת סעיף 3(א)(1)(א) בתורנות שישי, שבת, ערב חג או ביום חג בבית החולים;"; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף קטן (ב) יימחק; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקת משנה (ג) - |
||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (1) - |
||
|
|
|
|
|
(1) במקום "בהתייעצות עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר" יבוא "בהתייעצות עם הממונה על התקציבים והממונה על השכר במשרד האוצר", במקום "לממונה על זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה (להלן – הממונה על זרוע העבודה)" יבוא "למנהל הכללי של משרד העבודה (להלן – הממונה)", ובמקום "על אלה" יבוא "על הרחבה של המתווה החדש על רופאים נוספים, מקצועות, יחידות או בתי חולים (להלן – הרחבת המתווה והודעת משרד הבריאות, בהתאמה) בהתאם לתנאים הבאים:"; |
|
|
|
|
|
|
(2) סעיפים קטנים (א) ו- (ב) יימחקו, ולאחריהם יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
"(א1) בשלוש השנים שקדמו למועד הודעת משרד הבריאות עמד מספרם הממוצע לשנה של מקבלי רישיון לעיסוק ברפואה בישראל על 2,000 לכל הפחות; |
|
|
|
|
|
|
(ב1) בחודש מאי שקדם להודעת משרד הבריאות, לא פחת היחס בין מספר הרופאים המתמחים במחלקה בבית חולים בפריפריה לרבות תקנים תוספתיים מאוישים ובין מספר המתמחים במחלקה דומה בשאר בתי החולים בישראל, בהשוואה ליחס כאמור בחודש מאי 2023; |
|
|
|
|
|
|
(ג) בחודש מאי שקדם להודעת משרד הבריאות, לא פחת מספר הרופאים המתמחים הרשומים במקצועות שלגביהם חל המתווה החדש ממספר הרופאים המתמחים הנדרשים במקצועות כאמור בהתאם ליעדים הארציים אשר יועברו עד החודש האמור למנכ"ל משרד העבודה."; |
|
|
|
|
(ב) פסקת משנה (2) תימחק, ולאחריה יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(2א) לא יאוחר מיום ו' באדר א' התשפ"ד (15 בפברואר, 2024) ידווח המנהל הכללי של משרד הבריאות לממונה על היעדים שנקבעו ועל הצעדים שנעשו כדי לקדם את ההחלה של המתווה החדש לכלל המדינה ולמקצועות אחרים, ודיווח כאמור יימסר לממונה לא יאוחר מיום 15 בפברואר בכל שנה;". |
|
|
|
|
|
(ג) בפסקת משנה (3), המילים "על זרוע העבודה" יימחקו, במקום "(2)" יבוא "(2א)", ובמקום "זרוע עבודה" יבוא "משרד העבודה"; |
||
|
|
|
|
(ד) בסעיף קטן (4), במקום "יישום תוכנית החומש" יבוא "הרחבת המתווה החדש", במקום "(1)(ב) או (2) לפי העניין" יבוא "(2א)", במקום "תשקול שרת הכלכלה והתעשייה" יבוא "ישקול שר העבודה" ובמקום "התכנית" יבוא "ההרחבה". |
||
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב) - |
|||
|
|
|
|
(1) לאחר ההגדרה "מעסיקים" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
""רופא מתמחה" - מי שקיבל רישיון לעיסוק ברפואה בישראל ונרשם להתמחות במקצוע בהתאם לתקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל"ג-1973;"; |
|
|
|
|
|
(2) ההגדרה "תוכנית חומש" – תימחק. |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-4281)
__________________[חתימה]
יואב בן צור
שר העבודה
הודעה על תיקון ההיתר הכללי להעסקה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים (הוראת שעה) (תיקון)(תיקון מס' 2)
לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951
|
|
|
אני מודיע לפי סעיף 15 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951[4] (להלן - החוק) כי בתוקף סמכותי[5] לפי סעיפים 11(4) ו-14 לחוק, תיקנתי את ההיתר הכללי להעסקה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים (הוראת שעה)(תיקון)[6] (להלן-התיקון) כלהלן: |
|
1. |
בסעיף 1 לתיקון, המילים "ל- 16 שעות ואם צרכי עבודה מחייבים זאת – 18 שעות" – יימחקו; |
|
|
2. |
בסעיף 5(ב) - יימחק. |
|
|
|
|
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ ____4281_-3)
__________________[חתימה]
יואב בן צור
שר העבודה
ביום ה- 6.10.21 פורסמה ההודעה על תיקון ההיתר הכללי להעבדה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים (הוראת שעה) (תיקון) (להלן – התיקון או תיקון ההיתר). במסגרת זו נקבע כי לא יאוחר מיום 31.3.2022 תוגבל העסקת רופאים בשעות נוספות שהן שעות תורנות עד 18 שעות ב- 10 בתי חולים בפריפריה (למעט חריגים שנמנו בתוך התיקון).
בהמשך בוצעו התאמות להיתר שפורסם ביום 6.10.21 בכל הנוגע להעסקת רופאים בשעות נוספות כולל שעות תורנות בבתי חולים בפריפריה ובתאריך 3.8.22 פורסם היתר חדש בו נקבע כי העסקה כאמור לעיל תוגבל לא יאוחר מיום 1.9.23 לגבי מקצועות מסוימים, ושונתה פריסת החלת ההיתר בין מקצועות שונים כאמור בתוספת לתיקון ההיתר, וכן נקבעה הבחנה בין העסקת מתמחים בתורנויות בימי השבוע ובין העסקתם בתורנויות בסופי שבוע ובחגים, וזאת בהתאמה להמלצות הוועדה שהקים משרד הבריאות בנושא זה.
במקביל לתיקון ההיתר וכפועל יוצא מן ההיערכות ליישומו של ההיתר, התבצעה עבודת הכנה של משרדי הבריאות והאוצר וכן של בתי החולים בהם יחול מתווה קיצור התורנויות. עבודת הכנה זו, וכן נתונים חדשים שהתקבלו ונאספו כפי שיפורט להלן בקשר למספר רישיונות חדשים הניתים לרופאים, הצביעו על צורך בביצוע התאמות נוספות להיתר בנוסחו החדש וזאת בכדי ליישם את קיצור התורנויות בהקדם האפשרי ובצורה הטובה ביותר שתאפשר את קיומו ואף הרחבתו של מתווה הקיצור בטווח הארוך. התאמות אלו יסייעו להתמודדות עם החששות המרכזיים הצפויים לעמוד קשיים בפני יישום המתווה.
מוצע לתקן את המתווה לקיצור תורנויות בפריפריה כפי שנוסח ולקבוע כי אורך יום עבודה מרבי לרופא המבצע תורנויות במתווה המקוצר לא יעלה על 19 שעות ואם צרכי העבודה מחייבים זאת, לא יעלה על 21 שעות. שינוי זה מוצע לאחר שיח של משרד הבריאות עם בתי החולים בהם צפוי להיות מיושם המתווה ועם גורמי השטח הרלוונטיים כגון מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות, קופת חולים כללית ועוד, ממנו עולה כי המתווה הנוכחי מעלה קשיים עבור בתי החולים בהיבטי העומסים על הרופאים הנותרים במחלקות בשעות הבוקר ובהיבטי העברת המקל על הטיפול בחולים בין המומחים והמתמחים. כמו כן, הועלו קשיים הנוגעים לצורך בחפיפה בשעות העבודה בין המומחים והמתמחים לצורך הכשרתם של האחרונים. כל זה מצטרף לעובדה שהמתווה שפורסם צפוי להביא לפער בהשתכרות הצפויה של המתמחים אשר יעבדו פחות שעות, ביחס להשתכרותם ערב הקיצור.
נציין כי בשנת 2022 ניתנו 1,866 רישיונות רפואה חדשים, וזאת למול 1,946 רישיונות חדשים שניתנו בשנת 2021, ירידה שלא היתה צפויה בתחזיות משרד הבריאות. פער זה עשוי להקשות על קצב האיוש של בתי החולים בפריפריה את המשרות התוספתיות שיוקצו להם לצורך יישום המתווה ובכלל זה תקנים תוספתיים לבתי חולים ממשלתיים. כמו כן, פער זה בין תחזיות קבלת הרישיונות לבין מספר הרישיונות שניתנו בפועל מעלה חששות גם להיצע המתמחים הפוטנציאליים בשנים הבאות, ומחייב משנה זהירות בהסתמכות על תוספות הרופאים העתידיות.
שינוי שעות העבודה במתווה הקיצור כמוצע יצמצם את המחסור בכוח אדם במחלקות בהן יוחל ההיתר במהלך שעות היום, מאחר והמתמחים אשר יבצעו את תורנויות הלילה יגיעו למחלקה לחלק משעות יום העבודה הרגילות שלפני התורנות ובכך יקלו על העומסים הקיימים ביתר שאת בבתי החולים בפריפריה. לצד זאת השינוי המוצע יאפשר שעות חפיפה רבות יותר בין הרופאים הבכירים למתמחים וכך תתאפשר הכשרה טובה יותר עבורם, וכן העברת מקל מעמיקה יותר בין המומחים למתמחים אשר יישארו לטפל בחולים בשעות הלילה, כאשר להעברת המקל חשיבות רבה בשמירה על רמת טיפול גבוהה. כמו כן, בהשוואה למתווה הנוכחי השינוי יאפשר צמצום חלקי של פער ההשתכרות של הרופאים, ביחס להסכמים הקיבוציים, אשר עשוי להקל על גיוס כוח האדם הנדרש למימוש המתווה במקצועות התמחות ובאזורים להם הביקוש נמוך באופן יחסי. לפיכך, תיקון ההיתר באופן המוצע יגדיל את סיכויי ההצלחה ביישום המתווה, בפרט בשל העובדה שהוא יחול על בתי החולים בפריפריה במקצועות אשר אינם המבוקשים ביותר.
על אף שלא נכלל בתוך התיקון, נשקל להוסיף תיקון ולפיו ההתמחות עור ומין תוחרג מהמקצועות עליהם יחול אורך יום העבודה המקוצר, זאת מכיוון שהתורנויות במחלקות אלו מאפשרות במרבית המקרים שנת לילה לאור אופי העבודה הקיים במחלקות הללו, בניגוד ליתר המקצועות המצויים במתווה הקיצור, ועל כן תכלית קיצור יום העבודה לרופאים המבצעים תורנויות אינה חלה עליהם.
כמו כן, בהמשך לכך שנקבע תחילת המתווה על בית חולים יוספטל ביום 30/10/2024, נבחנת אפשרות להטלת חובה על משרד הבריאות להציג לפני משרד העבודה תכנית עבודה לקיצור שעות העבודה הרצופות של תורנים בבית החולים יוספטל בדרום, וזאת בתוך חצי שנה מחתימת תיקון זה. בתכנית יינתן מקום לקשיים הייחודיים בגיוס כוח אדם בבית החולים, ובדרכים השונות לגשר עליו, אך יינתנו פתרונות לצורך יישום קיצור בשעות העבודה לתורנים החל מתאריך היישום - נובמבר 2024.
עוד מוצע בטיוטת ההיתר כי תתבצע הבחנה ברורה יותר בהיתר בין מתווה העסקת מתמחים בתורנויות במהלך השבוע אשר יקוצר בבתי החולים הרלוונטיים, ובין העסקתם בסופי השבוע ובחגים. הרקע לתיקון זה נובע מקולות רבים שעלו בקרב המתמחים והמוסדות הרפואיים במסגרת שיחות שהתקיימו כחלק מן ההיערכות ליישום קיצור התורנויות כי אין למתמחים כוונה לבחור בקיצור בסופי שבוע, וזאת לאור ההשלכות שיש לכך על איכות חייהם: מתמחה שיבחר באפשרות זו יאלץ להגיע לבית החולים כמעט בכל אחד מסופי השבוע . בנוסף, עלה חשש ממשי מתוך בתי החולים שניהול לוח עבודה בו מתמחים בודדים בלבד מקיימים תורנויות מקוצרות בסופי השבוע, יקשה על יצירת סדרי עבודה תקינים בסופי השבוע ובחגים ויחייב את המחלקות בתהליכי עבודה בעייתיים ובשינוי תדיר בשעות העבודה בימים אלו. לאור זאת, ועל מנת להבטיח סדר תהליכי בהטמעת רפורמה מורכבת זו, מוצע לבטל אפשרות זו וליצור בהירות באשר לאופן העסקת המתמחים בימים השונים.
כמו כן, מוצע לקבוע כבר היום בהיתר תנאים מדידים להרחבת ההיתר למקצועות או בתי חולים נוספים מעבר לאלו הקבועים בהיתר כעת, וזאת על מנת להבטיח הרחבה אחראית של המתווה וחלף מתווה החומש שהיה אמור להיות מגובש כתנאי להמשך ההיתר. ברקע הדברים עומד הצורך בביצוע הרחבה של המתווה לבית חולים או במקצועות נוספים תוך שמירה על תפקודם התקין של בתי חולים ועל רקע בחינת היישום של התכנית המקצועי שהוחל במשרד הבריאות שמסדיר את תנאי ההכרה ללימודים בחו"ל (להלן: הרפורמה), על הפחתת מספר הרופאים החדשים בשנים הקרובות, בשל אי הכרה בבתי ספר רבים לרפואה בחו"ל. לרפורמה זו צפויות להיות השפעות חיוביות ביותר על רמת הרופאים המועסקים במערכת ואיכות הטיפול שיוענק לאוכלוסיה, אך לצד זאת היא צפויה להקטין בעד 26% את מספר מקבלי רישיונות הרפואה בישראל בכל שנה החל משנת 2026 ולמשך מספר שנים. משרד הבריאות בשיתוף המל"ג וגורמים נוספים החל בשנתיים האחרונות בתכניות משמעותיות להגדלת מספר מקבלי הרישיונות, ואלו צפויים להניב פירות בשנים לאחר 2026, כל זאת בעוד שהרחבת המתווה צפויה להיות מלווה בדרישה לתוספת משרות נוספת.
יש להבהיר, כי מטרת תנאים אלו היא ניהול המעבר למרכז באופן אחראי אל מול השינויים הצפויים בשנת 2026 כתוצאה מהרפורמה. שכן, אלמלא רפורמה זו, מתקיימת למעשה עמידה כבר היום בתנאים המפורטים להלן.
תנאים מדידים אלו נועדו לשמור על תפקודם התקין של בתי החולים במערכת הבריאות ולהגן על התחומים הפגיעים ביותר במערכת הבריאות ובהם בתי החולים בפריפריה וכן מקצועות התמחות הנמצאים במצוקת כוח אדם.
לצורך השגת מטרות אלו מוצע לקבוע את התנאים הבאים:
התנאי הראשון הינו הגעה ליעד של 2,000 מקבלי רישיונות רפואה חדשים לשנה, בממוצע על פני שלוש השנים שקדמו למועד החישוב. קריטריון זה מספק "מבט על" של היצע הרופאים המועמדים להתמחות במערכת הבריאות, והוא בעל משנה חשיבות בשל השפעתה הצפויה של הרפורמה . לנוכח זאת, ישנה חשיבות בשמירה על היקפי זרם הרופאים החדשים הקיים כיום בטרם הרחבת מתווה קיצור התורנויות, וזאת על מנת שלא להעמיק את פערי האיוש הקיימים. בהקשר זה נציין כי בשנת 2022 התקבלו 1,866 רישיונות חדשים, בשנת 2021 -1946 רישיונות חדשים, ובשנת 2020 -1849 רישיונות חדשים.
התנאי השני הינו כי היחס בין מספר המתמחים למחלקה בממוצע בבתי החולים בפריפריה במחלקות בהן יחול מתווה הקיצור, בתוספת המשרות שיוקצו כחלק ממהלך קיצור התורנויות, למספר המתמחים למחלקה בממוצע בשאר בתי החולים הכלליים-לא יפחת מהיחס הקיים ביניהן נכון למאי 2023. מטרת תנאי זה היא להבטיח כי בתי החולים בפריפריה, הנדרשים לעמוד במגבלות ההיתר ראשונים, אכן מצליחים לאייש את כל צרכם לטובת קיצור התורנויות לפני הרחבת ההיתר. בהקשר זה יש לציין כי גם כיום חלק מבתי החולים בפריפריה מתקשים בגיוס מתמחים ביחס לבתי החולים במרכז, ולפיכך ישנה חשיבות רבה בשמירה על רמת איוש מינימלית של כוח האדם בהם, המשפיע באופן ישיר על רמת ואיכות הטיפול לו זוכים תושבי ישראל בפריפריה.
התנאי השלישי הינו כי מספר מתחילי ההתמחות במקצועות בהם יחול קיצור התורנויות יעמדו ביעדי התכנון למקצועות אלו כפי שייקבעו על ידי משרד הבריאות. תנאי זה נועד להבטיח כי היצע המומחים בהם יחול הקיצור, המונים בין היתר מספר מקצועות במצוקת איוש מזה שנים ובהם גריאטריה, פסיכיאטריה ועוד, לא ייפגעו כתוצאה מהרחבת ההיתר.
כפועל יוצא מהתיקונים האמורים, מוצע לתקן את סעיף המטרה של תיקון ההיתר (מאוקטובר 21) ולקבוע כי מטרת ההיתר הוא לקצר את יום העבודה של רופא הכולל שעות תורנות, מבלי לנקוט במספר השעות של הקיצור.
בשים לב כי השיקולים להרחבת המתווה מופיעים כבר בתוך נוסח ההיתר המוצע, מוצע לבטל את ההתניה לקיצור תקופת התיקון להיתר אם לא הוגש תכנית חומש או אי יישום המתווה.