תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'..), התשפ"ג-2023

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס' ..), התשפ"ג-2023

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

הוספת סוגי רכבים שיהיו מאושרים לנסיעה בישראל, בהתאם להגדרות התקינה האירופית

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 13, 69א ו- 70(5) לפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), לעניין תקנה 7 - בהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977[2], אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 [3] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 -

 

 

(1) במקום ההגדרה "אופנוע" יבוא :

 

 

 

""אופנוע" – רכב מנועי בעל שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, בין שחובר אליו רכב צדי ובין אם לא; לעניין זה, יראו גלגלים תאומים כגלגל אחד.";

 

 

(2) בהגדרה "אופנוע להגשת עזרה ראשונה" -

 

 

 

(א)  בשם ההגדרה, אחרי "אופנוע" יבוא "או תלת אופנוע";

 

 

 

(ב) ברישה, אחרי "אופנוע" יבוא "או תלת אופנוע";

 

 

 

(ג)  פסקה (1) – תימחק;

 

 

 

(ד) בפסקה (5) אחרי "כאופנוע" יבוא "או כתלת אופנוע";

 

 

(3)

אחרי הגדרת "גלגינוע" יבוא -

 

 

 

 

""גלגלים תאומים" - שני גלגלים, המורכבים על אותו סרן שהמרחק בין מרכזי אזורי המגע שלהם עם הקרקע קטן או שווה ל-460 מ"מ."

 

 

(4)

בהגדרה "רכב ביטחון", בפסקה (2) אחרי "אופנוע" יבוא "או תלת אופנוע";

 

 

(5) במקום ההגדרה "תלת אופנוע" יבוא :

 

 

 

""תלת אופנוע"  (Powered tricycle)- רכב מנועי הנע על שלושה גלגלים, שצוין ברישיונו כתלת אופנוע ובלבד שמשקלו העצמי אינו עולה על 1,000 קילוגרם, ואשר מיועד להובלת נוסעים או טובין (L5e-A ,L5e-B); לעניין זה, יראו גלגלים תאומים כגלגל אחד".

הוספת סימן ב'7 לפרק שני בחלק ב'

2.

אחרי סימן ב'6 שבפרק שני לחלק ב' לתקנות העיקריות יבוא :

 

 

 

 

"סימן ב'7: אופנוע ותלת אופנוע

 

 

נהיגה באופנוע ותלת אופנוע

39כה.

לא ינהג אדם באופנוע בסיווג ראשי L1e-B ובתלת אופנוע בסיווג ראשיL5e-B  אלא בדרך עירונית בלבד. "

תיקון תקנה 176

3.

בתקנה 176 לתקנות העיקריות, אחרי "אופנוע" יבוא "או תלת אופנוע".

תיקון תקנה 177

4.

בתקנה 177 לתקנות העיקריות, אחרי "לנהוג באופנוע" יבוא "או בתלת אופנוע" ואחרי "ובאופנוע" יבוא "או בתלת אופנוע".

תיקון תקנה 178

5.

בתקנה 178 לתקנות העיקריות, אחרי "רישיון לנהוג באופנוע" יבוא "או בתלת אופנוע" ואחרי "ובאופנוע" יבוא "או בתלת אופנוע".

תיקון תקנה 271א

6.

בתקנה 271א לתקנות העיקריות -

 

 

(1) בפסקה (א)(4) בסופה יבוא ", תלת אופנוע או רכב זעיר";

 

 

(2) בתקנת משנה (ד) במקום פסקה (4) יבוא:

 

 

 

"(4) רכב מסוג L:

 

 

 

סוג הרכב

סיווג ראשי

סיווג משנה

L1e-B

אופנוע חשמלי ללא פדלים שהספק מנועו עד KW4 ומהירותו אינה עולה על 45 קמ"ש שאינו מקיים את דרישות התקינה האירופית לסיווג כרכב מסוג L1e-A

1. אופנוע להגשת עזרה ראשונה

2. רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כאופנוע להוראת נהיגה

L3e-A1

אופנוע שנפח מנועו אינו עולה על 125 סמ"ק ובלבד שהספק מנועו עד KW11, והיחס בין ההספק למשקל העצמי לא יעלה על 0.1

1. אופנוע להגשת עזרה ראשונה

2. רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כאופנוע להוראת נהיגה

L3e-A2

אופנוע שהספק מנועו עד KW35, והיחס בין ההספק למשקל העצמי לא יעלה על 0.2

1. אופנוע להגשת עזרה ראשונה

2. רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כאופנוע להוראת נהיגה

L3e-A3

אופנוע שאינו מסיווג ראשי L3e-A1

או L3e-A2

1. אופנוע להגשת עזרה ראשונה

2. רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כאופנוע להוראת נהיגה

L4e

אופנוע עם רכב צדי המיועד להסיע עד שלושה נוסעים שהם: נהג, נוסע מאחוריו ונוסע ברכב צדי

 

L5e-A

תלת אופנוע שמיועד להסיע עד שני נוסעים כולל הנהג ומשקלו העצמי אינו עולה על 1000ק"ג ולא מתקיימים בו התנאים לסיווג כרכב מסוג L5e-B

1. תלת אופנוע נוסעים.

2. תלת אופנוע להגשת עזרה ראשונה

3. רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כתלת אופנוע להוראת נהיגה

L5e-B

תלת אופנוע חשמלי שמיועד להסיע עד שני נוסעים כולל הנהג וכן להוביל מטען וטובין, משקלו העצמי אינו עולה על 1000ק"ג

1. תלת אופנוע משא

L7e

רכב זעיר שהספק מנועו עד KW15

1. רכב זעיר נוסעים

2. רכב זעיר משא

3. רכב זעיר להגשת עזרה ראשונה"

תיקון תקנה 281

7.

בתקנה 281 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א) פסקה (6) – תימחק;

תיקון התוספת השישית

8.

בתוספת השישית לתקנות העיקריות, תחת הכותרת "6 נקודות", אחרי מס"ד 13 יבוא :

 

 

 

מס' סעיף

 

מס"ד

פקודה

תקנה

תיאור מקוצר של העבירה

"13א

 

39כד,

 39כה

נהיגת רכב זעיר, אופנוע בסיווג ראשי L1e-B ותלת אופנוע בסיווג ראשיL5e-B  בניגוד לתקנות."

תיקון תוספת ארבע-עשרה א'

9.

בתוספת ארבע עשרה א' לתקנות העיקריות, בטופס 1, בחלק א', אחרי "אופנוע" יבוא "או תלת אופנוע";

תחילה, תחולה והוראת מעבר

10.

(א)  תחילתן של תקנות אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) (להלן- יום התחילה) והן יחולו על אופנוע, אופנוע להגשת עזרה ראשונה ותלת אופנוע שנרשמו לתנועה לראשונה ביום התחילה או לאחריו.

 

 

(ב) על אופנוע, אופנוע להגשת עזרה ראשונה ותלת אופנוע שנרשמו לתנועה לראשונה לפני יום התחילה יחולו תקנות אלה ממועד חידוש רישיונם הראשון שלאחר יום התחילה.

 

___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2023)

 (חמ 83-3- ת1)

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

דברי הסבר

משרד התחבורה (להלן: "המשרד") אחראי על יבוא כלי רכב לישראל, אחראי על תקינותם של כלי הרכב הנכנסים לישראל, וכן אחראי לרישוי ופיקוח עליהם. 

התפתחות הטכנולוגיה מביאה לפתחנו סוגים, קטגוריות וכלי רכב שונים אשר אינם מותרים ליבוא אך נכנסים למדינה תחת סיווגים אחרים, ודורשים מענה רגולטורי מתאים (לדוגמא: אופניים חשמליים, רכינוע, גלגינוע חשמלי, ועוד כלים נוספים עתידיים). כלים אלו בעלי מאפיינים שונים (חלקם אף תלויים במשתמש) ובעלי רמות סיכון שונות הן למשתמש והן לסביבה, הנובעים משימוש/בעיות טכניות/תשתיות לא מתאימות/אי עמידה בתקינה ותקנים וכדומה. עם זאת, חלקם תורמים לצמצום הגודש (רכב אישי/חלופה לרכב נוסעים פרטי - למשל, אופניים חשמליים היכולים לנוע בכביש או בשבילי אופניים ואינם תופסים את כל נתיב התנועה בדומה לרכב פרטי), ולצמצום זיהום אוויר (בדגש על הנעה חשמלית). מחקרים שונים מצאו כי בסביבה עירונית צפופה, סוגי רכב מסוג L עשויים לספק פתרון תחבורה הולם לצמצום הגודש, הפחת זיהום האוויר ולשינוע סחורות בסביבה העירונית. מהירות רכבים אלו (עד 45 קמ"ש) מתאימה למהירויות התנועה בערים בפועל, ומשקלם הנמוך מהווה יתרון בטיחותי (רוב הנפגעים בסביבה עירונית הם משתמשי דרך פגיעים כהולכי רגל ורוכבי אופניים). מאידך, רכבים מסוג זה עלולים להיות בסיכון גבוה בתאונה עם סוגי כלי רכב אחרים.

עד היום, הוסדרו במסגרת תקנות התעבורה בישראל, רק חלק קטן מסוגי הכלים הנמנים על קטגורית L לפי התקינה האירופית: L3e, L4e, L7e-CU/CP.

במסגרת התקינה האירופאית קיים מבחר גדול של כלים, תחת קטגוריות עיקריות ומשניות בהתאם לייעודם שלא בהכרח בעלי צורך וביקוש בישראל. במדינת ישראל, סוגי אופנועים מהקטגוריות שאינן מאושרות ליבוא, נכנסים תחת סיווג רכב תפעולי/קולנועית/אופניים חשמליים. מדובר למעשה ביבוא עוקף אשר בפועל תורם להתפתחות תופעה של שימוש בכלים אלו בדרכים אשר אינן מיועדות לכך, בדגש על כבישים ציבוריים. רכב תפעולי מיוצר בכל העולם ללא דרישות תקינה ועל כן הותר לשימוש באזור סגור המוגדר כשטח תפעולי שהאחריות על בטיחות השימוש בכלים מוטלת על המפקח על רכב תפעולי שמונה בכתב ע"י רשות הרישוי, עבור אזור הרכב התפעולי.  רכב תפעולי אסור לנסיעה מחוץ לאזור רכב תפעולי כהגדרתו בתקנה 95א לתקנות התעבורה. על-אף שכלים תפעוליים אינם עוברים בדיקת בטיחות שנתית (מבחן רישוי שנתי), בכל זאת רבים מהם עולים על כבישים ציבוריים ובכך מסכנים גם את רוכבי הכלי וגם את משתמשי הדרך האחרים.

כמו-כן, למרות הקשחת התנאים ליבוא כלים תפעוליים עדיין קיימת התופעה של זליגת כלים אלו לכבישים. כיום אין אומדן מוערך של כמות הכלים הקיימת בישראל, אולם הגורמים המקצועיים מסכימים כי מדובר בבעיה, בעיקר במרכזי הערים.

על רקע האמור, הוקם במשרד התחבורה צוות מקצועי שסקר את כלל הקטגוריות בהתאם לרגולציה האירופאית 168/2013 , בהיבט מאפיינים טכניים, ניתוח משמעויות והשפעתן בהיבט הנדסת תנועה ותשתיות, השפעה על זרימת התנועה והגודש בכבישים, דרישות הרישוי למול המקובל באיחוד האירופאי בהתאם לרגולציה 2006/126 והשוואתם לדרישות הרישוי בהתאם לתקנות התעבורה ובטיחות משתמשי הכלים.

בהתאם לעבודה שבוצעה, חברי הצוות המקצועי המליצו על הקטגוריות הנוספות הבאות לאישור יבוא ותנועה בארץ:

 

קטגוריה

פירוט

L1e-B

אופנוע דו-גלגלי (עם פדלים וללא פדלים). רכבים מסוג זה מעלים חשש בטיחותי עקב מהירויות גבוהות, ולכן מסוכנים לנתיבי אופניים. בדנמרק ושוויץ רכבים מסוג זה רשאים להשתמש בשבילי אופניים.

L3e-A1

 

אופנוע שנפח מנועו אינו עולה על 125 סמ"ק ובלבד שהספק מנועו עד KW11, והיחס בין ההספק למשקל העצמי לא יעלה על 0.1

L3e-A2

 

אופנוע שהספק מנועו עד KW35, והיחס בין ההספק למשקל העצמי לא יעלה על 0.2

L3e-A3

אופנוע שאינו מסיווג ראשי L3e-A1 או L3e-A2

L4e

אופנוע עם רכב צדי המיועד להסיע עד שלושה נוסעים: נהג+נוסע מאחוריו+נוסע ברכב צדי

L5e-A

אופנוע תלת גלגלי, מיועד להסעת נוסעים. יכול להכיל עד 5 נוסעים (כולל נהג). רמת הבטיחות של אופנוע והגנה על הנוסעים קטנה מזו של רכב.

L5e-B

אופנוע תלת גלגלי חשמלי המיועד להובלת מטען טובין באזור עירוני בלבד. בערים שונות בעולם (לונדון, פריז ובריסל) ניכר כי שימוש ברכבים אלו עזר להפחית פליטות המזהמים במרכזי הערים, וכן הורדת עומסי תנועה עקב צמצום ניכר בנסיעת משאיות במרכזי הערים. כמו כן, דווח על שיפור בטיחותי בעיר והורדת הסיכונים למשתמשי הדרך הפגיעים בעקבות הורדת נוכחות רכבים כבדים. הפעלת כלים מסוג זה בערים צפויה להפחית שימוש בדל, הפחתת פליטות מזהמים, רעש, דרישות חניה, וחומרות תאונות הדרכים.

לצורך הטמעת המלצות הצוות המקצועי בתקנות התעבורה, מוצע לתקן את התקנות כדלקמן:

תקנה 1 – מוצע לתקן את תקנה 1 לתקנות התעבורה, ולהתאים את הגדרות "אופנוע" ו"תלת אופנוע" להגדרות בהתאם לתקינה האירופית.

תקנה 2 – מוצע להוסיף את תקנה 39כה, אשר תקבע איסור על נהיגת אופנוע בסיווג ראשי L1e-B ותלת אופנוע בסיווג ראשי L5e-B שלא בדרך עירונית בלבד. זאת, עקב רמת הבטיחות הנמוכה של כלים אלה מחוץ לתווך העירוני, בו מהירותם של הרכבים מוגבלת ל-80 קמ"ש, אולם בפועל אף נמוכה יותר משמעותית, בשל רמת המיגון הנמוכה שהם מציעים לרוכבי הכלים.

תקנות 3, 4 ו-5 – מוצע לתקן את תקנות 176, 177 ו-178 לתקנות התעבורה בהתאמה לתיקון זה, כך שדרישות רישיון הנהיגה הקבועות בתקנות אלה ביחס לאופנועים, יחולו גם על ההגדרות המתוקנות של אופנוע ותלת אופנוע כמוצע בתיקון זה.  

תקנה 6 – מוצע לתקן את תקנה 271א לתקנות התעבורה, באופן שיטמיע את ההגדרות הקבועות בתקינה האירופית ביחס לסיווג הראשי של אופנוע ותלת אופנוע.

תקנה 7 – מוצע לתקן את התוספת השישית לתקנות התעבורה, ולקבוע ניקוד חובה של 6 נקודות על נהיגה ברכב זעיר (תקנה 39כד) ובאופנוע בסיווג ראשי L1e-B ובתלת אופנוע בסיווג ראשיL5e-B  (תקנה 39כה) בניגוד לתקנות התעבורה אשר מתירות נהיגה ברכבים מסוגים אלה בדרך עירונית בלבד. קביעת ניקוד החובה מיועדת לקבוע סנקציה עונשית, על הפרת הוראות התקנות העיקריות, שיש בה כדי ליצור סיכון בטיחותי מיוחד הן עבור משתמשי הרכבים עצמם, והן עבור יתר משתמשי הדרך, שכן רכבים אלה אינם מיועדים לנהיגה בדרכים בהן מהירות הנסיעה גבוהה מהמהירות המותרת בדרך עירונית. 

תקנה 8 – מוצע להחיל את התיקון על אופנועים ותלת אופנועים חדשים, ממועד תחילתן של התקנות, ועל אופנועים ותלת אופנועים שהיו רשומים במועד תחילתן של התקנות, במועד החידוש הראשון של רישיונם לאחר תחילתן של תקנות אלה.

תקנה 9 – מוצע לקבוע מועד תחילה נדחה, שיאפשר לשוק להיערך ליישום התיקון – הן לצורכי היערכות מחשובית של המשרד והן ליבואנים, לצורך היערכות לשיווק של סוגי הכלים שעד היום, כאמור, היו אסורים ביבוא לישראל.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226;

[3] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; ק"ת התשפ"ג, עמ' ________.