תוכן עניינים
טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (עמלת הפצה לסוכן ביטוח פנסיוני), התשפ"ג-2023
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (עמלת הפצה לסוכן ביטוח פנסיוני), התשפ"ג-2023
1. הגדרות
3. תחילה ותחולה
בהתאם לסעיף 32(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, בעלי רישיון (יועצים פנסיוניים וסוכני ביטוח פנסיוניים) רשאים לקבל מהגופים המוסדיים בגין שירותי הייעוץ או השיווק רק עמלת הפצה, והשר מוסמך לקבוע תנאים ומגבלות על תשלום עמלת ההפצה.
כיום, מודל התגמול של סוכני הביטוח הפנסיוני מבוסס ברובו על תשלומי עמלות מהגופים המוסדיים השונים בשל מכירת מוצריהם. תשלומים אלה מגולמים בדמי הביטוח ובדמי הניהול שמשלם הלקוח. במוצרים פנסיונים נהוגים שני סוגי עמלות עיקריים: עמלה שוטפת (או עמלת נפרעים) המשולמות באופן עיתי לאורך חיי המוצר; ועמלה חד פעמית (או עמלות היקף) המהוות תשלום חד פעמי במעמד מכירת המוצר הפנסיוני או בהגעה ליעד מכירות מסוים. בפועל, העמלה החד פעמית המשולמת לרוב במעמד מכירת הפוליסה מהווה תמריץ מכירה לסוכן הביטוח הפנסיוני. תמריץ זה מוביל להעברה תכופה בין מוצרים וחברות באופן שעלול לפגוע בעמית, שכן ניוד עודף במוצרי חיסכון מביא לניהול לא יעיל של כספי החיסכון ולפגיעה פוטנציאלית בתשואות העמית.
עם זאת, בהתאם להוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקת פנסיונית מרכזית), התשס"ה – 2005 (להלן – חוק הייעוץ), חלות על בעל רישיון פנסיוני חובות אמון וזהירות במילוי תפקידו. כמו כן, ובהתאם לסעיף 12 לחוק הייעוץ בעל רישיון יבחר את המוצר הפנסיוני המתאים ביותר ללקוח, מתוך כלל המוצרים הפנסיוניים שלגביהם הוא עוסק בשיווק פנסיוני, ומתוך כלל הגופים המוסדיים שלגבי מוצריהם הפנסיוניים הוא עוסק בשיווק פנסיוני, וזאת לאחר שבירר עם הלקוח את מטרות החיסכון שלו באמצעות מוצר פנסיוני, את מצבו הכספי דרך כלל, את החיסכון הקיים שלו באמצעות מוצרים פנסיוניים ואת שאר הנסיבות הצריכות לעניין.
אף על פי כן, מערכת התמריצים הקיימת כיום, הכוללת מרכיב משמעותי של עמלות היקף חד פעמיות בגין מכירה או עמידה ביעד מכירות, עשויה להשפיע על פעילותו של סוכן הביטוח בכלל, ובפרט להטות אותו לשיווק של מוצרים מסוימים.
לאור האמור, ועל מנת לצמצם את הטיית המכירה, המובילה לתנודתיות עודפת בשוק שהתוצאה שלה היא עליית דמי הביטוח ודמי הניהול וניהול לא יעיל של כספי הפנסיה באופן שלא להתיישב עם האינטרס של הלקוח, מוצע להתקין תקנות אלו אשר קובעות מנגנון החזר מדורג של עמלת ההיקף במקרה של העברה תכופה ממוצר למוצר.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (עמלת הפצה לסוכן ביטוח פנסיוני), התשפ"ג-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 32(ה)(2) ו-60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1] (להלן – חוק קופות גמל), ובאישור ועדת כספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
1. |
בתקנות אלה - |
|||
|
|
|
"חוק הפיקוח על הייעוץ" - חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005[2]; |
||
|
|
|
"לקוח", "מוצר פנסיוני" ו-"עסקה" – כהגדרתם בחוק הפיקוח על הייעוץ; |
||
|
|
|
"מועד הצירוף" - המועד שבו צורף עמית לקופת גמל; |
||
|
|
|
"מינוי סוכן ביטוח" – הרשאה מטעם הלקוח לסוכן ביטוח פנסיוני לפיה סוכן הביטוח הפנסיוני רשאי לבצע עסקה בעבורו במוצר פנסיוני; |
||
|
|
|
"סוכן ביטוח פנסיוני" – כמשמעותו בסעיף 3(א)(1) לחוק הפיקוח על הייעוץ; |
||
|
|
|
"עמלה חד-פעמית" – עמלת הפצה המשולמת לסוכן ביטוח פנסיוני, בין בכסף ובין בשווה כסף, בשל שיווק פנסיוני, שאינה עמלה שוטפת; |
||
|
|
|
"עמלה שוטפת" – עמלת הפצה המשולמת לסוכן ביטוח פנסיוני באופן עיתי החל ממועד הצירוף ולכל הפחות לאורך כל תקופת השירות הראשונה, ותנאי להמשך תשלומה הוא בקיומו של מינוי סוכן ביטוח; |
||
|
|
|
"תקופת השירות הראשונה" – 72 חודשים החל ממועד הצירוף או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
||
|
2. |
|
(א) חברה מנהלת רשאית לשלם לסוכן ביטוח פנסיוני עמלה חד- פעמית רק אם הוסכם בהסכם ההפצה ביניהם כי הסוכן יידרש להשיב את העמלה לחברה המנהלת, והחברה המנהלת תפעל לגביית העמלה, בהתאם להוראות תקנת משנה (ב), בכל מקרה בו התקיים לפחות אחד מאלה לפני תום תקופת השירות הראשונה: |
||
|
|
|
|
|
(1) העמית העביר כספים מקופת גמל אחת לקופת גמל אחרת לפי סעיף 23 לחוק קופות גמל; |
|
|
|
|
|
(2) העמית משך כספים מקופת גמל, למעט משיכה מקופת גמל להשקעה; |
|
|
|
|
|
(3) העמית ביטל את מינוי סוכן הביטוח. |
|
|
|
|
(ב) נדרש סוכן ביטוח פנסיוני להשיב עמלה חד-פעמית בהתאם לתקנת משנה (א), שיעור ההשבה יעמוד על השיעור הקבוע בטבלה שבתוספת, לכל הפחות. |
|
|
3. |
(א) תחילתן של תקנות אלה ביום י"ז בחשוון התשפ"ד (1 בנובמבר 2023) (להלן – יום התחילה). |
|||
|
|
|
(ב) תקנות אלה יחולו על עמלות הפצה שישולמו בעקבות צירופי עמיתים לקופת גמל ומינוי סוכני ביטוח החל מיום התחילה. |
||
תוספת
(תקנה 2(ב))
|
מועד קיום אחד מהתנאים האמורים בתקנה 2(א) |
שיעור העמלה החד-פעמית שעל סוכן הביטוח הפנסיוני להשיב |
|
אם התקיים לפחות אחד מהתנאים בשנים עשר החודשים העוקבים למועד הצירוף, או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
100% |
|
אם התקיים לפחות אחד מהתנאים בתקופה שבין שלושה עשר לעשרים וארבעה החודשים העוקבים למועד הצירוף, או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
80% |
|
אם התקיים לפחות אחד מהתנאים בתקופה שבין עשרים וחמישה לשלושים ושישה החודשים העוקבים למועד הצירוף, או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
60% |
|
אם התקיים לפחות אחד מהתנאים בתקופה שבין שלושים ושבעה לארבעים ושמונה החודשים העוקבים למועד הצירוף, או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
40% |
|
אם התקיים לפחות אחד מהתנאים בתקופה שבין ארבעים ותשעה לשישים החודשים העוקבים למועד הצירוף, או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
20% |
|
אם התקיים לפחות אחד מהתנאים בתקופה שבין שישים ואחד לשבעים ושניים החודשים העוקבים למועד הצירוף, או ממועד מינוי סוכן הביטוח, המאוחר מביניהם. |
10% |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
בהתאם לסעיף 32(ה) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, בעלי רישיון (יועצים פנסיוניים וסוכני ביטוח פנסיוניים) רשאים לקבל מהגופים המוסדיים בשל שירותי הייעוץ או השיווק רק עמלת הפצה, והשר מוסמך לקבוע תנאים ומגבלות על תשלום עמלת ההפצה.
כיום, מודל התגמול של סוכני הביטוח הפנסיוני מבוסס ברובו על תשלומי עמלות מהגופים המוסדיים השונים בשל מכירת מוצריהם. תשלומים אלה מגולמים בדמי הביטוח ובדמי הניהול שמשלם הלקוח. במוצרים פנסיונים נהוגים שני סוגי עמלות עיקריים: עמלה שוטפת (או עמלת נפרעים) המשולמות באופן עיתי לאורך חיי המוצר; ועמלה חד פעמית (או עמלות היקף) המהוות תשלום חד פעמי במעמד מכירת המוצר הפנסיוני או בהגעה ליעד מכירות מסוים. בפועל, העמלה החד פעמית המשולמת לרוב במעמד מכירת הפוליסה מהווה תמריץ מכירה לסוכן הביטוח הפנסיוני. תמריץ זה מוביל להעברה תכופה בין מוצרים וחברות באופן שעלול לפגוע בעמית, שכן ניוד עודף במוצרי חיסכון מביא לניהול לא יעיל של כספי החיסכון ולפגיעה פוטנציאלית בתשואות העמית.
עם זאת, בהתאם להוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקת פנסיונית מרכזית), התשס"ה – 2005 (להלן – חוק הייעוץ), חלות על בעל רישיון פנסיוני חובות אמון וזהירות במילוי תפקידו. כמו כן, ובהתאם לסעיף 12 לחוק הייעוץ בעל רישיון יבחר את המוצר הפנסיוני המתאים ביותר ללקוח, מתוך כלל המוצרים הפנסיוניים שלגביהם הוא עוסק בשיווק פנסיוני, ומתוך כלל הגופים המוסדיים שלגבי מוצריהם הפנסיוניים הוא עוסק בשיווק פנסיוני, וזאת לאחר שבירר עם הלקוח את מטרות החיסכון שלו באמצעות מוצר פנסיוני, את מצבו הכספי דרך כלל, את החיסכון הקיים שלו באמצעות מוצרים פנסיוניים ואת שאר הנסיבות הצריכות לעניין.
אף על פי כן, מערכת התמריצים הקיימת כיום הכוללת מרכיב משמעותי של עמלות ההיקף החד פעמית בעד מכירה או עמידה ביעד מכירות, עשויה להשפיע על פעילותו של סוכן הביטוח בכלל, ובפרט להטות אותו לשיווק של מוצרים מסוימים.
לאור האמור, ועל מנת לצמצם את הטיית המכירה, המובילה לתנודתיות עודפת בשוק שהתוצאה שלה היא עליית דמי הביטוח ודמי הניהול וניהול לא יעיל של כספי הפנסיה באופן שעלול שלא להתיישב עם האינטרס של הלקוח, מוצע להתקין תקנות אלו אשר קובעות מנגנון החזר מדורג של עמלת ההיקף במקרה של העברה תכופה ממוצר למוצר.
לתקנה 2 והתוספת
מוצע לקבוע כי סוכן ביטוח פנסיוני יהיה רשאי לקבל מגוף מוסדי עמלה חד-פעמית, רק אם נקבע בהסכם בין הגוף המוסדי לסוכן הביטוח כי סוכן הביטוח יידרש להשיב לגוף המוסדי את העמלה החד-פעמית לגוף המוסדי, אם אירע לפחות אחד מהמקרים הבאים, בשש השנים הראשונות לאחר צירוף עמית לקופת גמל או ממועד מינוי הסוכן:
1. העמית נייד את הכספים למוצר פנסיוני אחר.
2. העמית משך כספים מקופת גמל, למעט משיכה מקופת גמל להשקעה;
3. העמית ביטל את מינוי הסוכן.
תכלית קביעת חובת ההשבה במקרים האמורים היא להקטין משמעותית את התמריץ של סוכן ביטוח לפעול לניוד עמית במהלך תקופת השירות הראשונה, המוביל כאמור לתנודתיות עודפת בשוק שהתוצאה שלו היא עליית דמי הביטוח ודמי הניהול, וכן לניהול לא יעיל של כספי הפנסיה באופן שעלול לפגוע בטובת הלקוח. כמו-כן, יהיה בחובת ההשבה במקרים אלו להביא לכך שהסוכן יפעל להמשך מתן שירות ללקוח אף לאחר קבלת העמלה החד-פעמית, וזאת נוכח העובדה שככל שהעמית ינייד את הכספים למוצר פנסיוני אחר, ימשוך כספים פנסיונים או שיבטל את מינוי הסוכן – הסוכן יידרש להשיב את אותה עמלה, באופן מלא או חלקי. יובהר כי חובת ההשבה במקרה של משיכת כספים נועדה להקטין את התמריץ של סוכן הביטוח לעודד את העמית למשוך כספים פנסיוניים לטובת הפקדתם במוצר פנסיוני אחר, ובכך להימנע למעשה מהשבת העמלה החד-פעמית לגוף המוסדי במקרה שבו הכספים ינוידו לקופת גמל אחרת.
שיעור ההשבה יחושב באופן יחסי לשנה בה בוצעה הפעולה האמורה במוצר הפנסיוני או בוטל מינוי הסוכן, וזאת על מנת להקטין את התמריץ של סוכן הביטוח לביצוע ניוד תכוף של כספי החיסכון של החוסך במטרה לזכות בעמלת ההיקף החד פעמית. לדוגמה, העברת כספים מקופת גמל 30 חודשים לאחר מועד ההצטרפות לקופת הגמל תחייב את הסוכן להשיב לגוף מוסדי 60% מהעמלה החד-פעמית ששולמה לו על ידה.
יובהר, כי גוף מוסדי לא יוכל להתנות ולסייג תנאי זה במסגרת הסכם ההפצה ויהיה עליו לפעול להשבת החלק היחסי מהעמלה החד-פעמית בהתאם לתקנות.
לתקנה 3
על מנת לאפשר לשוק להיערך ליישום התקנות מוצע לקבוע כי התקנות יחולו החל מיום 1 בנובמבר 2023 וכן לקבוע כי ההוראות יחולו רק לגבי צירופי עמיתים ומינוי סוכנים מהמועד האמור.