תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס'...והוראת שעה), התשפ"ג-2023
1. תיקון סעיף 2
2. הוראת שעה
חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' __ והוראת שעה), התשפ"ג-2023
חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - החוק) קובע את הרכבם של מוסדות התכנון השונים ובהם המועצה הארצית לתכנון ובנייה (להלן – המועצה הארצית), הוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדות המחוזיות, הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים והוועדה לשמירה על הסביבה החופית.
לפי החוק, חברי הממשלה שהם חברי המועצה הארצית ממונים בהתאם להחלטת הממשלה במסגרת מספר הנציגים שנקבע לנציגי הממשלה בסעיף 2(ב)(2) לחוק; ובשאר מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים, מכוח הוראות החוק ובהתאם להרכב הנציגים שנקבע בו.
בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינונה של הממשלה ה-37, נתקבלו החלטות הממשלה הבאות:
החלטה מס' 109 מיום י"ד בשבט התשפ"ג (5 בפברואר 2023), במסגרתה הוחלט להעביר את סמכויות שר החקלאות לפי החוק, לשר לפיתוח הנגב הגליל והחוסן הלאומי ולפעול לתיקון החוק כך שעל אף העברת הסמכויות כאמור, נציגיו של שר החקלאות יישארו חברים במוסדות התכנון כפי שהיה עובר להעברת הסמכויות.
החלטה מס' 137 מיום כ"ח בשבט התשפ"ג (19 בפברואר 2023), במסגרתה הוחלט להנחות את שר הפנים לפעול לשם הוספת שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות או נציגה, כחבר במועצה הארצית וכן לפעול לשם הוספת נציג שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות כחבר בוועדות המחוזיות במחוזות הצפון והדרום.
בהמשך להחלטות ממשלה אלו, קודמו שתי הצעות חוק (הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 140), התשפ"ג-2023 (מ/1606), והצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 141), התשפ"ג-2023 (מ/1609)), במסגרתן הוצע, בין השאר, לתקן את סעיף 2(ב)(2) לחוק ולהגדיל את מספר חברי הממשלה שהם או נציגיהם חברי המועצה הארצית, מאחד עשר לשלושה עשר, לתקן את סעיפים 6א(א), 7 לחוק ואת סעיפים 2 ו9 לתוספת הראשונה וסעיף 3 לתוספת השנייה, ולהוסיף בוועדה לתשתיות לאומיות, בוועדות המחוזיות, בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים ובוועדה לשמירת הסביבה החופית, נציגי ממשלה בהתאם להחלטות הממשלה הנזכרות.
בהמשך להצעות אלה, ועל מנת לשמר את האיזון במוסדות התכנון השונים, מוצע כדלקמן –
ב. בוועדה לתשתיות לאומיות – להוסיף נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה.
ג. בוועדות המחוזיות צפון ודרום - להוסיף שני נציגים, נציג נוסף לרשויות המקומיות ונציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה.
ד. בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים - להוסיף שני נציגים, נציג נוסף לרשויות המקומיות ונציג המוסדות האקדמיים.
ה. בוועדה לשמירת הסביבה החופית - להוסיף נציג נוסף לרשויות המקומיות.
מוצע לקבוע תיקונים אלה, כהוראת שעה, למשך כהונתה של הכנסת ה-25.
בנוסף, מוצע לתקן, כהוראה קבועה, את סעיף 2(ב)(10) לחוק, כך שבמקום נציג הטכניון במועצה הארצית, יבוא נציג המוסדות האקדמיים בעל מומחיות בענייני תכנון ובנייה, שימנה שר הפנים אחרי התייעצות עם הגופים שלדעתו נוגעים בדבר.
אין השפעה
תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:
|
1. |
בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה -1965[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2(ב)(10), במקום האמור בו יבוא "נציג המוסדות האקדמיים, בעל מומחיות בענייני תכנון ובנייה, שימנה שר הפנים לאחר התייעצות עם הגופים שלדעתו נוגעים בדבר". |
||||
|
2. |
בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה, ועד תום כהונתה של הכנסת העשרים וחמש, יקראו את החוק העיקרי כך: |
||||
|
|
|
א. |
בסעיף 2(ב) לחוק העיקרי - |
||
|
|
|
|
1. |
בפסקה (7), במקום "ראשי שתי עיריות אחרות" יבוא "שמונה ראשי רשויות מקומיות, ומתוכן ראשי שתי עיריות אחרות" |
|
|
|
|
|
2. |
בפסקה (14), בסופה יבוא "וממלא מקומו יהיה נציג הקבלנים והבונים בישראל שימנה שר הפנים, לאחר התייעצות עם הארגון שמייצג את מרבית הקבלנים והבונים בישראל". |
|
|
|
|
|
3. |
אחרי פסקה (14) יבוא: "(15) נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה שימנהו שר הרווחה והשירותים החברתיים.". |
|
|
|
|
ב. |
בסעיף 6א(א) לחוק העיקרי, אחרי פסקה (15) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(16) נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה שימנהו שר הרווחה והשירותים החברתיים". |
|
|
|
|
ג. |
בסעיף 7 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(א1) בנוסף לאמור בסעיף קטן (א), לעניין הרכב הוועדות המחוזיות במחוז הצפון והדרום יחולו הוראות אלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) |
יקראו את הוראת סעיף קטן (א)12), כך שבמקום "חמישה" יבוא "שישה"; |
|
|
|
|
|
(2) |
יקראו את הוראת סעיף קטן (ב), כך שבמקום "חמשת, יבוא "ששת"; |
|
|
|
|
|
(3) |
ייווסף להרכב הוועדה, נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה שימנהו שר הרווחה והשירותים החברתיים. |
|
|
|
ד. |
בסעיף 2 לתוספת הראשונה לחוק העיקרי - |
||
|
|
|
|
1. |
בסעיף קטן (7), במקום "נציג הרשויות המקומיות", יבוא "שני נציגי רשויות מקומיות". |
|
|
|
|
|
2. |
אחרי סעיף קטן (12) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
"(13) נציג המוסדות האקדמיים, בעל מומחיות בענייני תכנון ובנייה, שימנה שר הפנים לאחר התייעצות עם הגופים שלדעתו נוגעים בדבר." |
|
|
|
ה. |
בסעיף 3(א) לתוספת השנייה לחוק העיקרי, בפסקה (11), במקום "שני נציגי רשויות מקומיות", יבוא "שלושה נציגי רשויות מקומיות". |
||
לסעיף 1 – סעיף 2(ב) לחוק העיקרי, עוסק בהרכבה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה (להלן – המועצה הארצית). מוצע לתקן את סעיף 2(ב)(10), כך שבמקום "נציג הטכניון, מכון טכנולוגי לישראל", יבוא נציג "המוסדות האקדמיים בעל מומחיות בענייני תכנון ובניה שימנה שר הפנים לאחר התייעצות עם הגופים שלדעתו נוגעים בדבר". תיקון זה נדרש, על מנת לאפשר בחירת נציג האקדמיה, מכלל המוסדות האקדמיים הנוגעים בדבר.
לסעיף 2 הוראת שעה –
בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינונה של הממשלה ה-37, ובהתאם להחלטות הממשלה - החלטה מס' 109 מיום י"ד בשבט התשפ"ג (5 בפברואר 2023), במסגרתה הוחלט להעביר את סמכויות שר החקלאות לפי החוק, לשר לפיתוח הנגב הגליל והחוסן הלאומי ולפעול לתיקון החוק כך שעל אף העברת הסמכויות כאמור, נציגיו של שר החקלאות יישארו חברים במוסדות התכנון כפי שהיה עובר להעברת הסמכויות. והחלטת ממשלה מס' 137 מיום כ"ח בשבט התשפ"ג (19 בפברואר 2023), במסגרתה הוחלט להנחות את שר הפנים לפעול לשם הוספת שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות או נציגה, כחבר במועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן לפעול לשם הוספת נציג שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות כחבר בוועדות המחוזיות במחוזות הצפון והדרום.
בהמשך לשתי החלטות ממשלה אלו, קודמו שתי הצעות חוק (הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 140), התשפ"ג-2023 (מ/1606), והצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 141), התשפ"ג-2023 (מ/1609)), במסגרתן הוצע, בין השאר, לתקן את סעיף 2(ב)(2) לחוק ולהגדיל את מספר חברי הממשלה שהם או נציגיהם חברי המועצה הארצית, מאחד עשר לשלושה עשר, לתקן את סעיפים 6א(א), 7 לחוק ואת סעיפים 2 ו9 לתוספת הראשונה וסעיף 3 לתוספת השנייה, ולהוסיף בהם נציגי ממשלה בהתאם להחלטות הממשלה הנזכרות.
בהמשך להצעות אלה, ועל מנת לשמר את האיזון במוסדות התכנון השונים, מוצע כדלקמן –
לסעיף קטן (א) בהוראת השעה – תיקון סעיף 2(ב) לחוק העיקרי - סעיף זה עוסק בהרכבה של המועצה הארצית. בהמשך להחלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, לפיהן ייווספו להרכב המועצה הארצית שני נציגי ממשלה נוספים, מוצע להוסיף להרכב המועצה הארצית שני נציגים נוספים שאינם מטעם הממשלה – ראש רשות מקומית נוספת שיקבע שר הפנים (נציג כאמור, יכול שיהיה ראש עירייה, ראש מועצה מקומית או ראש מועצה אזורית, כפי שיקבע השר), ונציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה שימנה שר הרווחה והשירותים החברתיים (להלן -שר הרווחה). יצוין בהקשר זה, כי נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה כאמור, נקבע כחבר במועצה הארצית, במסגרת תיקון 103 לחוק העיקרי (להלן - תיקון 103), אלא שהוראה זו נקבעה כהוראת שעה לחמש שנים (פקעה ביום ה3.8.2020).
בנוסף, מוצע לקבוע את נציג הקבלנים והבונים שימנה שר הפנים אחרי התייעצות עם הארגון המייצג הגדול ביותר של הקבלנים, כממלא מקום נציג הדור הצעיר במועצה הארצית.
לסעיף קטן (ב) בהוראת השעה - תיקון סעיף 6א(א) לחוק העיקרי – סעיף זה עוסק בהרכב הוועדה לתשתיות לאומיות. בהמשך להחלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, ייווסף להרכב הוועדה לתשתיות, נציג ממשלה נוסף. לפיכך מוצע בהצעת חוק זו, להוסיף להרכב הוועדה לתשתיות נציג נוסף שאינו נציג מטעם הממשלה - נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה. גם כאן יצוין, כי הוראת שעה בדבר הוספת נציג ארגון כאמור, נקבעה במסגרת הוראת השעה בתיקון 103.
לסעיף קטן (ג) בהוראת השעה - תיקון סעיף 7 לחוק העיקרי – סעיף 7(א) עוסק בהרכב הוועדות המחוזיות. בהתאם להחלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, בוועדות המחוזיות צפון ודרום ייווספו שני נציגי ממשלה נוספים. לפיכך, מוצע בהצעת חוק זו להוסיף לסעיף זה את סעיף קטן (א1) ולקבוע בו כי בוועדות המחוזיות במחוז הצפון והדרום, יתווספו עוד שני נציגים שאינם נציגי מטעם הממשלה - נציג נוסף לרשויות המקומיות (כך שבמחוזות צפון ודרום, ימונו שישה חברים כנציגי הרשויות המקומיות לפי סעיף 7(א)(12) לחוק העיקרי, ויחולו לעניין זה הוראת סעיף 7(ב) שם) ונציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה.
יובהר, כי בהמשך להחלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, בוועדות המחוזיות צפון ודרום, מספר נציגי הממשלה יגדל בשני נציגים, לפיכך, מוצע להוסיף שני נציגים אחרים שאינם נציגי ממשלה, כאמור. לעומת זאת, בוועדות המחוזיות במחוזות האחרים, לפי החלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, מספר נציגי הממשלה יגדל בנציג אחד בלבד, כך ששם השינוי שהוצע בהרכב אינו כה מהותי ואינו מחייב הוספת נציג אחר שאינו נציג ממשלה. יוער בהקשר זה, כי גם במסגרת תיקון 103, נוסף נציג ממשלה לוועדות המחוזיות השונות, ולא נקבעה בחוק הוראה בדבר הוספת נציג אחר לשם שמירת האיזון.
לסעיף קטן (ד) בהוראת השעה – תיקון סעיף 2 לתוספת הראשונה לחוק העיקרי. סעיף 2 לתוספת הראשונה לחוק העיקרי עוסק בהרכב הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים. בהמשך להחלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, במסגרתן הוצע להוסיף לוועדה זו שני נציגי ממשלה נוספים, מוצע בהצעת חוק זו להוסיף שני נציגים שאינם נציגי ממשלה - נציג נוסף לרשויות המקומיות (כך שסעיף קטן (7) יתוקן, ובמקום "נציג הרשויות המקומיות", יקראו "שני נציגי רשויות המקומיות "), ונציג המוסדות האקדמיים, בעל מומחיות בענייני תכנון ובניה, שימנה שר הפנים לאחר התייעצות עם גופים שלדעתו נוגעים בדבר.
לסעיף קטן (ה) בהוראת השעה - תיקון סעיף 3 לתוספת השנייה לחוק העיקרי. סעיף 3(א) לתוספת השנייה לחוק העיקרי, עוסק בהרכב הוועדה לשמירת הסביבה החופית. בהמשך להחלטות הממשלה והצעות החוק הנזכרות, במסגרתן הוצע להוסיף לוועדה זו נציג ממשלה נוסף, מוצע בהצעת חוק זו להוסיף נציג נוסף לרשויות המקומיות, כך שסעיף קטן (3)(11) יתוקן, ובמקום "שני נציגי רשויות מקומיות", יקראו "שלושה נציגי רשויות מקומיות".