תזכיר טיוטת תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל)(תיקון מס'___), התשפ"ג-2023

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

טיוטת תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל)(תיקון מס'_____), התשפ"ג-2023. 4

1.  תחולה. 4

2.  תחילה. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל)(תיקון מס'_____), התשפ"ג-2023.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים הפיננסים (קופות גמל), התשס"ה-2005 (להלן – חוק הפיקוח על קופות גמל) מקנה לכל חוסך חופש לבחור את קופת הגמל בה ינוהל חסכונו הפנסיוני. כיום, קופות גמל לקצבה שהן קופות ביטוח (דהיינו: קופות גמל המכונות "ביטוח מנהלים") הינן תכניות ביטוח (פוליסות), המאושרות בידי הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, פועלות לפי הכללים הבסיסיים של קופות גמל וזוכות לאותן הטבות המס בהפקדת ובמשיכת כספי החיסכון.

יחד עם זאת, לאור מאפייני ניהול החיסכון הפנסיוני בקופת ביטוח, קופת הביטוח ככלל מבטיחה לחוסך קצבה נמוכה יותר מהקצבה הצפויה לו במוצרי חיסכון אחרים.

על פי דוח הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לשנת 2021, ככלל, דמי הניהול של קופות ביטוח הן הגבוהות ביותר בשוק. כך למשל, בשנת 2021 דמי הניהול הממוצעים של קופת ביטוח היו גבוהים פי 4 מדמי הניהול הממוצעים בקרנות הפנסיה החדשות והמקיפות. כמו כן, עלויות הכיסויים הביטוחיים בקופות הביטוח גבוהות באופן משמעותי מעלויות הכיסויים הביטוחיים בקרנות הפנסיה החדשות. בנוסף, כיום מקדם קצבת הזקנה בקופות ביטוח גבוה אף הוא ממקדם הקצבה בקרנות הפנסיה המקיפות, כך שסכום הקצבה הצפוי לפורשים שיתקבל מקופות ביטוח צפוי להיות קטן יותר בהשוואה לסכום הקצבה הצפויה  לפורשים שיתקבל מקרן פנסיה חדשה מקיפה. בנוסף, שלא כמו קרנות הפנסיה המקיפות, קופות הביטוח המשווקות כיום אינן נהנות מהבטחת תשואה בידי המדינה.

מאפייני קופת הביטוח שתוארו מיוחסים, בין היתר, לחוזה הביטוח האישי העומד בבסיס קופת הביטוח (בניגוד למנגנון הערבות ההדדית הקיים בקרנות הפנסיה, למשל). בשל ההתחייבות החוזית הקשיחה המבטח נושא בכל הסיכון המגולגל לידי החוסך בדמות עלויות גבוהות יותר.

לאור האמור, קופת ביטוח פוגעת ביכולת החיסכון של חוסכים, ביחס למוצרי חיסכון אחרים. על כן, במטרה להבטיח קצבה ראויה במועד הפרישה לכלל החוסכים, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה מס' 202 שעניינה "הגברת התחרות בענף התיווך לביטוח ולחיסכון" מיום 24 בפברואר 2023, מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964, כך שתוגבל ההפקדה לקופת ביטוח לחלק השכר שמעל פעמיים השכר הממוצע במשק, כך שהחלק שעד לפעמיים השכר הממוצע במשק יופקד לקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח.

תקרת ההפקדה נקבעה בהתאמה לתקרת הזכאות למנגנון הבטחת תשואה, כפי שמופיע בחוק הפיקוח על קופות גמל, ובהתאמה לתקרה החודשית לשכר המובטח בקרן חדשה מקיפה, הקבועה בתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964 (להלן בהתאמה – התקרה החודשית ו-תקנות מס הכנסה).

במקביל לתקנות אלו, ובהשלמה להן, מפורסמות להערות הציבור גם תיקון לתקנות פיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(העברת כספים בין קופות גמל)(תיקון מס'____), התשפ"ג-2023.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל)(תיקון מס'_____), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 22(א) ו-60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלו:

 

 

 

 

1.  

בתקנה 19(ב1) לתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964[2] (להלן – התקנות העיקריות), האמור אחרי המילים "על אף האמור בתקנות משנה (א) ו- (ב)" יסומן (1), ואחריו יבוא:

 

 

 

"(2) הפקדות המעביד והעובד לקופת גמל לקצבה שהיא קופת ביטוח יהיו רק בשל חלק מן המשכורת העולה על התקרה החודשית של השכר המבוטח ובלבד שהופקד עבור העובד בקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח, בחודש שבו בוצעה הפקדה לקופת גמל לקצבה שהיא קופת ביטוח, סכום שעומד לפחות על תקרת ההפקדה החודשית.".

 

2.

בתקנה 19א לתקנות העיקריות, אחרי תקנה משנה (ג) יבוא:

 

 

 

"(ד) עמית עצמאי יהיה רשאי להפקיד בשנת מס מסוימת לקופת גמל לקצבה שהיא קופת ביטוח רק אם הופקד עבורו באותה שנת מס לקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח סכום שעומד לפחות על תקרת ההפקדה החודשית כפול ב-12.".

תחולה

3.

הוראות תקנות 1 ו-2 לא יחולו לעניין פוליסות ביטוח שהוצאו על פי קופת ביטוח לפני יום תחילתן של תקנות אלה, לרבות פוליסת ביטוח שהועברו אליה כספים לאחר יום התחילה של תקנות אלה לפי סעיף 23 לחוק, מפוליסת ביטוח שהוצאה על פי קופת ביטוח לפני יום התחילה; לעניין זה יראו פוליסה אליה בוצעה העברה כאמור לאחר יום התחילה כפוליסה שהוצאה על פי קופת ביטוח לפני יום התחילה.

תחילה

4.

תחילתן של תקנות אלה ביום י"ב בתמוז התשפ"ג (1 ביולי 2023).

 

 

 

דברי הסבר

 

רקע כללי

סעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים הפיננסים (קופות גמל), התשס"ה-2005 (להלן – חוק הפיקוח על קופות גמל) מקנה לכל חוסך חופש לבחור את קופת הגמל בה ינוהל חסכונו הפנסיוני. כיום, קופות גמל לקצבה שהן קופות ביטוח (דהיינו: קופות גמל המכונות "ביטוח מנהלים") הינן תכניות ביטוח (פוליסות), המאושרות בידי הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, פועלות לפי הכללים הבסיסיים של קופות גמל וזוכות לאותן הטבות המס בהפקדת ובמשיכת כספי החיסכון.

יחד עם זאת, לאור מאפייני ניהול החיסכון הפנסיוני בקופת ביטוח, קופת הביטוח ככלל מבטיחה לחוסך קצבה נמוכה יותר מהקצבה הצפויה לו במוצרי חיסכון אחרים.

על פי דוח הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לשנת 2021, ככלל, דמי הניהול של קופות ביטוח הן הגבוהות ביותר בשוק. כך למשל, בשנת 2021 דמי הניהול הממוצעים של קופת ביטוח היו גבוהים פי 4 מדמי הניהול הממוצעים בקרנות הפנסיה החדשות והמקיפות. כמו כן, עלויות הכיסויים הביטוחיים בקופות הביטוח גבוהות באופן משמעותי מעלויות הכיסויים הביטוחיים בקרנות הפנסיה החדשות. בנוסף, כיום מקדם קצבת הזקנה בקופות ביטוח גבוה אף הוא ממקדם הקצבה בקרנות הפנסיה המקיפות, כך שסכום הקצבה הצפוי לפורשים שיתקבל מקופות ביטוח צפוי להיות קטן יותר בהשוואה לסכום הקצבה הצפויה  לפורשים שיתקבל מקרן פנסיה חדשה מקיפה. בנוסף, שלא כמו קרנות הפנסיה המקיפות, קופות הביטוח המשווקות כיום אינן נהנות מהבטחת תשואה בידי המדינה.

מאפייני קופת הביטוח שתוארו מיוחסים, בין היתר, לחוזה הביטוח האישי העומד בבסיס קופת הביטוח (בניגוד למנגנון הערבות ההדדית הקיים בקרנות הפנסיה, למשל). בשל ההתחייבות החוזית הקשיחה המבטח נושא בכל הסיכון המגולגל לידי החוסך בדמות עלויות גבוהות יותר.

לאור האמור, קופת ביטוח פוגעת ביכולת החיסכון של חוסכים, ביחס למוצרי חיסכון אחרים. על כן, במטרה להבטיח קצבה ראויה במועד הפרישה לכלל החוסכים, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה מס' 202 שעניינה "הגברת התחרות בענף התיווך לביטוח ולחיסכון" מיום 24 בפברואר 2023, מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964, כך שתוגבל ההפקדה לקופת ביטוח לחלק השכר שמעל פעמיים השכר הממוצע במשק, כך שהחלק שעד לפעמיים השכר הממוצע במשק יופקד לקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח.

תקרת ההפקדה נקבעה בהתאמה לתקרת הזכאות למנגנון הבטחת תשואה, כפי שמופיע בחוק הפיקוח על קופות גמל, ובהתאמה לתקרה החודשית לשכר המובטח בקרן חדשה מקיפה, הקבועה בתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964 (להלן בהתאמה – התקרה החודשית ו-תקנות מס הכנסה).

במקביל לתקנות אלו, ובהשלמה להן, מפורסמות להערות הציבור גם תיקון לתקנות פיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(העברת כספים בין קופות גמל)(תיקון מס'____), התשפ"ג-2023.

 

לתקנה 1

תקנה זו מתייחסת לתיקון הנדרש בתקנות מס הכנסה עבור הפקדות לעמית שכיר. כדי להגביל את ההפקדה לקופת ביטוח נדרש לתקן את תקנה 19(ב1) לתקנות כך שהפקדות עמית שכיר לקופת ביטוח יהיו רק על חלק השכר שלו שמעל לפעמיים השכר הממוצע במשק, וזאת בהתאם להגדרת התקרה החודשית של השכר המבוטח המופיעה בתקנה 1 לתקנות אלו. יובהר, כי ההפקדה לקופת ביטוח בשל השכר העולה על פעמיים השכר הממוצע במשק תתאפשר רק בתנאי שעבור חלק המשכורת שעד פעמיים השכר הממוצע במשק הופקדו כספי חיסכון לקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח.

 

לתקנה 2

תקנה זו מתייחסת לתיקון הנדרש בתקנות מס הכנסה, עבור הפקדות לעמית עצמאי. על מנת להגביל את ההפקדה לקופת ביטוח נדרש לתקן את סעיף 19א לתקנות כך שמדי שנת מס יותר לעצמאי להפקיד כספי חיסכון פנסיוני לקופת ביטוח רק בהינתן שבאותה שנת מס הופקד כבר לקופת גמל שאינה קופת ביטוח, עבור אותו עמית עצמאי, כספי חיסכון פנסיוני בשווי של לפחות תקרת ההפקדה החודשית, כהגדרתה בתקנה 1 לתקנות מס הכנסה, כפול 12 – כמספר החודשים בשנה. באופן זה, יובטח כי גם עבור עמית עצמאי, שחובת ההפקדות לחיסכון הפנסיוני שלו נמדדת במונחים שנתיים ולא חודשיים כמו עמית שכיר, ההפקדות לקופת ביטוח יוגבלו לחלק השכר שמעל פעמיים השכר הממוצע במשק.

 

לתקנה 3

תקנה זו נועדה לקבוע כי הגבלת ההפקדות לקופת ביטוח, כפי שפורטו בתקנות 1 ו-2, לא יחולו ביחס לפוליסות ביטוח מסוג קופת ביטוח שהוצאו לפני תחילת תקנות אלה. זאת, על מנת שלא להתערב בפוליסות קיימות, בהן מבוטחים בחרו והחלו להפקיד כספים טרם התקנתן של התקנות המוצעות.

 זאת ועוד, ניתן יהיה לנייד כספים מפוליסות שהוצאו על פי קופת ביטוח לפני יום התחילה לקופות ביטוח אחרות מבלי שהוראות 1 ו-2 לתקנות אלה יחולו עליהן. לעניין זה יראו פוליסה אליה בוצעה העברת כספים כאמור לאחר יום התחילה כפוליסה שהוצאה על פי קופת ביטוח לפני יום התחילה. הוראה זו נועדה למנוע מצב שבו מבוטחים בפוליסה שהוצאה על פי קופת ביטוח לפני יום התחילה הם בגדר לקוחות "שבויים" באותה הפוליסה וימנעו מלהעביר את כספיהם לקופת ביטוח אחרת לאור תקנות אלו, וזאת גם אם הם סבורים שבקופת ביטוח אחרת הם יקבלו תשואה גבוהה יותר או שדמי הניהול בה נמוכים יותר.

 

 



[1] ס"ח התשס"ה, עמ' 889; התשפ"ב עמ' 864.

[2] ק"ת התשכ"ד, עמ' 1302; התשע"ח, עמ' 1002.