תזכיר טיוטת תקנות רואי חשבון (תיקון), התשפ"ג-2023

טיוטת תקנות רואי חשבון (תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

שם התקנות המוצעות

תקנות רואי חשבון (תיקון), התשפ"ג -2022

 

מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התיקון המוצע היא לעדכן הוראות שונות בתחום בחינות הרישוי למקצוע ראיית החשבון, ובכלל זאת ביטול הוראות שאינן עוד רלוונטיות והסדרת נהלים שהתקבלו על ידי מועצת רואי החשבון לאורך השנים.

נוסף על כך, מיישם התיקון את דוח הצוות המקצועי לבחינת רשימת הנושאים בבחינות מועצת רואי חשבון מיום 27.10.2019 (להלן: דוח הצוות המקצועי"). הצוות מונה בידי מועצת רואי החשבון בעקבות החלטות מועצת רואי חשבון מיום 10.01.2019 ומיום 13.02.2019 לפיהן יבוטלו הפטורים מבחינות המועצה הניתנים על בסיס לימודי שנת ההשלמה.

דוח הצוות המקצועי מצא כי שנת ההשלמה, שיוסדה לפני עשרות שנים, מעלה קשיים רבים מתוקף היותה מסגרת לימודים גמישה שאינה כפופה לפיקוח ועדות הוראה והמועצה להשכלה גבוהה. בהתאם לממצאים אלו ובעקבות עבודה שהובילה המועצה וחבריה, התקבלה החלטת המועצה להשכלה גבוהה על שינוי מתכונת לימודי החשבונאות. במסגרת החלטת המועצה להשכלה גבוהה נקבע כי יוארכו לימודי התואר הראשון בחשבונאות בסמסטר נוסף באופן שבו תכנית לימודים בת שלוש שנים וחצי תכסה את החומר הנדרש, תוך ייתור הצורך בשנת ההשלמה.

תקנות אלו נועדו לעגן בחקיקה את הרפורמה המתוארת, תוך תיקון הליך ההסמכה לראיית חשבון בהיבטי תכני הבחינות, אורך הבחינות ועדכון נושאי הבחינות על בסיס המלצות הצוות המקצועי כאמור.

 

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

תקנות רואי חשבון (תיקון), התשפ"ג-2022

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(ג) ו- 17 לחוק רואי חשבון, התשט"ו-1955[1], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון הפתיח

1.  

בתקנות רואי חשבון, התשט"ז-1955[2] (להלן – התקנות העיקריות), בפתיח, במקום "סעיף" יבוא "סעיפים 4(ג) ו-".

תיקון תקנה 4

2.  

בתקנה 4 לתקנות העיקריות –

 

(1) בתקנת משנה (ב), במקום "והודעה על כך תפורסם ברשומות" יבוא "והודעה על כך תפורסם באתר האינטרנט של המועצה";

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ג) מזכיר המועצה יפרסם את מועדי הרישום לבחינות באתר האינטרנט של המועצה לא יאוחר מ- 45 ימים טרם מועד הבחינה.".

תיקון תקנה 5

3.  

בתקנה 5 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א), במקום "בהודעה שפורסמה ברשומות" יבוא "בהודעה שפורסמה לפי תקנה 4(ג)" ואחרי "תעודת בגרות" יבוא "או אישור בכתב מאת משרד החינוך שהוא בעל השכלה שוות ערך להשכלה תיכונית";

(2) תקנת משנה (ב) – בטלה.

החלפת תקנה 6

4.  

במקום תקנה 6 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"פירוט הבחינות

6.

הבחינות מטעם המועצה הן:

(1) ארבע בחינות ביניים, בנושאים האלה:

(א) מבוא לחשבונאות;

(ב) משפט עסקי;

(ג) כלכלה;

(ד) יסודות ביקורת החשבונות;

(2) שש בחינות סופיות - חלק א', בנושאים האלה:

(א) מימון;

(ב)  דיני תאגידים ומסחר;

(ג) סטטיסטיקה;

(ד)  טכנולוגיות מידע;

(ה) חשבונאות פיננסית א';

(ו) תמחיר וחשבונאות ניהולית מתקדמת;

(3) שלוש בחינות סופיות - חלק ב', בנושאים האלה:

(א) מסים;

(ב)  חשבונאות פיננסית מתקדמת;

(ג) ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות.".

תיקון תקנה 7

5.  

בתקנה 7(א) לתקנות העיקריות, המילים "מספר השעות לכל נושא יהיה כפי שנקבע לצדו בתוספת" – יימחקו.

תיקון תקנה 8

6.  

בתקנה 8 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ב) מזכיר המועצה או מי מטעמו רשאי, לבקשת נבחן שהוא אחד מהמנויים להלן, לערוך התאמות הנדרשות לו, לרבות תוספת זמן כך שמשך הבחינה יכול ויעלה על הקבוע לגביה, ואשר יש בהן כדי להבטיח שייבחן בתנאים שווים ככל האפשר לשאר הנבחנים:

(1)  אדם עם מוגבלות כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998;[3]

(2)  עולה חדש;

(3)  שפת אימו אינה עברית ;

(4)  אישה בהריון;

(5)  בעל נסיבות דומות לאלה המפורטות בפסקאות (1) עד (4) ובעלות השלכה על יכולתו להצליח בבחינה.";

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ג) המועצה תפרסם באתר האינטרנט שלה את רשימת פירוט הנושאים או צירופי הנושאים, שחלקם ייכללו בבחינה, מתוך הנושאים המפורטים בתוספת השלישית, לכל המאוחר חודשיים לפני יום הבחינה.".

תיקון תקנה 10

7.  

בתקנה 10 לתקנות העיקריות -

 

(1) במקום כותרת השוליים יבוא "בעלי תפקידים במערך הבחינות";

 

(2) במקום "בוחנים" יבוא "בעלי תפקידים הנדרשים לצורך קיום הבחינות, ובכלל זה מרכזי בחינות, כותבי שאלות, בודקי בחינות ובודקי עררים".

תיקון תקנה 11

8.  

בתקנה 11 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) תקנת משנה (א) – בטלה;

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), במקום "בחינות ביניים חלק א' ו-ב'" יבוא "בחינות הביניים";

 

 

(3) במקום תקנת משנה (ג) יבוא:

"(ג) לא יורשה אדם להתייצב לבחינה סופית חלק ב' אלא אם כן עמד בכל בחינות הביניים ובחינות סופיות חלק א' שהיה חייב בהן.";

 

 

(4) תקנת משנה (ג1) – בטלה.

ביטול תקנה 11א

9.  

תקנה 11א לתקנות העיקריות – בטלה.

ביטול תקנה 13

10.  

תקנה 13 לתקנות העיקריות - בטלה.

החלפת תקנה 14

11.  

במקום תקנה 14 לתקנות העיקריות יבוא:

 

"סדרי הבחינות

14.

(א) נבחן חייב למלא אחר הוראות המשגיחים על הבחינה.

(ב) נבחן חייב למלא אחר כל ההוראות וההנחיות שיינתנו לגבי הבחינה או בבחינה עצמה, לרבות הוראות המשגיחים על הבחינה והוראות שיימסרו על גבי מחשב בבחינה ממוחשבת.".

תיקון תקנה 15

12.  

בתקנה 15 לתקנות העיקריות -

 

(1)  במקום תקנת משנה (א) יבוא:

"(א) קביעת ציון תהיה מסורה לשיקול דעתו של הבודק שמונה לפי תקנה 10 ותצוין על ידו במספר נקודות כולל ושלם מתוך מספר הנקודות המרבי הקבוע לאותה שאלה.";

 

 

(2)  במקום תקנת משנה (ג) יבוא:

"(ג) נבדקה שאלה על ידי יותר מבודק אחד, ילכו אחר הבודק המקל ובלבד שלגבי כל הסעיפים של אותה שאלה ילכו אחר אותו בודק.".

הוספת תקנה 15א

13.  

אחרי תקנה 15 לתקנות העיקריות יבוא:

 

"מתן תוספת ניקוד

15א.

(א)  מבלי לגרוע מהאמור בתקנה 15, השתכנעה המועצה כי נפלו ליקויים משמעותיים בבחינה מסוימת, רשאית היא להחליט על תוספת ניקוד, בשיעור אחיד או על פי נוסחה אחידה, לכלל הנבחנים, או לנבחנים שהשיבו על סוג מסוים של שאלות או על חלק מסוים בבחינה שבהם נפל הליקוי.

          (ב)      המועצה תפרסם לציבור את החלטתה כאמור בתקנת משנה (א), בצירוף נימוקים והסבר בדבר האופן שבו תחושב תוספת הניקוד.".

החלפת תקנה 16

14.  

במקום תקנה 16 לתקנות העיקריות יבוא:

 

"ערר

16.

(א)      נבחן רשאי לערור על תוצאת הבחינה בתוך 14 ימים מיום פרסום תוצאות הבחינה; הערר יהיה מנומק ויצורף לו אישור על תשלום אגרת הערר הקבועה בתקנה 47(א)(1)(ד).

(ב) בודק הערר, שמונה לפי תקנה 10, לא יהיה מי שבדק את הבחינה.

(ג) החלטה בערר תינתן בתוך 30 ימים מתום מועד הגשת הערר לפי תקנת משנה (א).

(ד) ההחלטה בערר תהא סופית ולא ניתן יהיה עוד לערור עליה, אף אם במסגרתה הופחתה תוצאת הבחינה או הופחת ניקוד בשל חלק משאלות הבחינה.".

ביטול תקנה 17

15.  

תקנה 17 לתקנות העיקריות - בטלה.

החלפת תקנה 18

16.  

במקום תקנה 18 לתקנות העיקריות יבוא:

 

" תרמית בבחינה

18.

(א) נבחן שיש ברשותו בשעת הבחינה ספר, רשימה, כתב או אמצעי עזר אחר, לרבות אמצעים טכנולוגיים שהחזקתם בשעת הבחינה לא הותרה בהיתר מיוחד מאת המועצה או היושב ראש, או מי שמינה לצורך כך או נבחן שהתעורר לגביו חשד להעתקה בבחינה, יואשם בתרמית.

 

 

 

(ב) נבחן שלא מסר את כל מחברות הבחינות יואשם בתרמית.

 

 

 

(ג) היה למשגיח יסוד להניח כי יש ברשותו של נבחן בשעת הבחינה חומר עזר שהחזקתו לא הותרה כאמור בתקנת משנה (א), או שהוא עוזר לנבחן אחר או שהוא נעזר באדם אחר או שהוא מפריע למהלך הבחינה, ידווח על כך למזכיר המועצה או למי שמונה על ידו לעניין זה, אשר רשאי להפסיק את בחינתו של הנבחן ולהוציאו מיד מאולם הבחינות.

 

 

 

(ד) נמצא נבחן אשם בתרמית על ידי המועצה, בין אם הוצא מאולם הבחינות ובין אם לאו, ובין אם החשד לתרמית התעורר במהלך הבחינה או לאחריה, רשאית המועצה לפסול את בחינתו, לאסור עליו להמשיך בבחינותיו, בכלל או לזמן מסוים, ולפסול כל בחינה שכבר נבחן בה.

 

 

 

(ה) המועצה לא תחליט החלטה לפי תקנת משנה (ד), אלא לאחר שניתנה לנבחן הזדמנות להשמיע טענותיו לפניה או לפני ועדה שנתמנתה לכך על ידה.".

תיקון תקנה 19

17.  

בתקנה 19 לתקנות העיקריות -

 

(1)  

תקנת משנה (א) – בטלה;

 

 

(2)  

במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

 "(ב) מי שהשלים את חובותיו במסגרת תכנית לימודים לראיית חשבון בארץ לפי תכנית שהכירה בה המועצה, יהיה פטור מבחינות ביניים ומבחינות סופיות- חלק א' האמורות בתקנה 6(1) ו-(2).";

 

 

(3)  

אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג) המועצה רשאית לפטור מועמד שהשלים את חובותיו כאמור בתקנת משנה (ב) מהבחינה בנושא מסים, האמורה בתקנה 6(3)(א) בהתאם לידע המקצועי שיפגין בנושא זה.

 

 

 

(ד) המועצה רשאית לפטור מבחינה בנושא פלוני מי שלא מתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנת משנה (ב), אם מתקיים לגביו אחד מאלה:

 

 

 

(1)

הוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ-לארץ ושלימודיו כללו את הנושאים המפורטים בתוספת השלישית לגבי בחינה שממנה מתבקש הפטור; לא יינתן פטור לפי תקנה זו מהבחינות בנושאים משפט עסקי, דיני תאגידים ומסחר, חשבונאות פיננסית א', מסים, חשבונאות פיננסית מתקדמת, ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות;

 

 

 

(2)

הוא בעל רישיון לעיסוק בראיית חשבון בחוץ-לארץ ובלבד שהיה תושב באותה המדינה ועסק בה בפועל בראיית חשבון במשך שנתיים לפחות; לא יינתן פטור לפי תקנה זו מהבחינות בנושאים משפט עסקי, דיני תאגידים ומסחר ומסים.".

תיקון תקנה 20

18.  

בתקנה 20(א) לתקנות העיקריות, במקום "באמצעות מערכת ממוחשבת שתפעיל המועצה באתר האינטרנט שלה (בתקנות אלה - המערכת המקוונת)" יבוא "באופן מקוון לפי תקנה 49ב".

הוספת תקנה 20א

19.  

אחרי תקנה 20 יבוא:

 

"ועדת משנה לענייני בחינות

20א.

לשם הפעלת סמכויותיה לפי פרק זה, רשאית המועצה להסתייע בוועדת משנה לענייני בחינות, לפי סעיף 3(ג) לחוק זה, למעט לעניין עריכת הבחינות."

תיקון תקנה 21

20.  

בתקנה 21(א) לתקנות העיקריות, בפסקאות (2) ו-(4), במקום "ושהמועצה הרשתה" יבוא "ושהמועצה או היושב ראש, או מי שמינה לעניין זה, הרשו".

תיקון תקנה 22א

21.  

בתקנה 22א(ב) לתקנות העיקריות-

 

(1) בפתיח, במקום "שני שלישים מנקודות הזכות הנדרשות להשלמת הלימודים לתואר או להשלמת הלימודים במסגרת תכנית מוכרת, לפי המאוחר" יבוא "את שנת הלימודים השנייה ללימודי התואר או התכנית המוכרת";

 

 

(2) בפסקה (3), במקום "למועמד נותרו לא יותר משליש הנקודות הנדרשות להשלמת לימודיו" יבוא "המועמד השלים את שנת הלימודים השנייה ללימודי התואר או התכנית המוכרת".

תיקון תקנה 23

22.  

בתקנה 23(ד) לתקנות העיקריות, במקום "בבחינות ביניים חלק א', ביניים חלק ב'" יבוא "בבחינות ביניים".

תיקון תקנה 24

23.  

בתקנה 24 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א), במקום "באמצעות המערכת המקוונת" יבוא "באופן מקוון לפי תקנה 49ב";

(2) בתקנת משנה (ג), אחרי "היושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה".

תיקון תקנה 24א

24.  

בתקנה 24א לתקנות העיקריות-

(1) בתקנת משנה (א), אחרי "היושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה";

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), אחרי "היושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה";

 

 

(3) בתקנת משנה (ד), אחרי "ליושב ראש" יבוא "או למי שהוא מינה לעניין זה".

תיקון תקנה 24ד

25.  

בתקנת משנה 24ד לתקנות העיקריות –

 

(1)  

בתקנת משנה (ב), בכל מקום, אחרי "היושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה";

 

 

(2)  

בתקנת משנה (ג), אחרי "ושהיושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה".

תיקון תקנה 26

26.  

בתקנה26(א) לתקנות העיקריות, במקום "באמצעות המערכת המקוונת" יבוא "באופן מקוון לפי תקנה 49ב".

ביטול הפרק החמישי

27.  

הפרק החמישי לתקנות העיקריות – בטל.

תיקון תקנה 47

28.  

בתקנה 47 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) בתקנת משנה (א)(1)(א), במקום "ביניים חלק א', ביניים חלק ב'" יבוא "ביניים";

 

 

(2) בתקנת משנה (א)(2)(א), אחרי "היושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה".

תיקון תקנה 49

29.  

בתקנה 49 לתקנות העיקריות, אחרי "היושב ראש" יבוא "או מי שהוא מינה לעניין זה".

תיקון תקנה 49א

30.  

בתקנה 49א לתקנות העיקריות, במקום "רשאית המועצה, אם ראתה" יבוא "רשאים המועצה או היושב ראש או מי שהוא מינה לעניין זה, אם ראו".

הוספת תקנה 49ב

31.  

אחרי הכותרת "פרק שביעי: הוראות שונות" יבוא:

 

"הגשה מקוונת

49ב.

בקשות למועצה לפי תקנות אלה יוגשו באופן מקוון."

ביטול תקנות 50 עד 56

32.  

תקנות 50 עד 56 לתקנות העיקריות – בטלות.

החלפת התוספת השלישית

33.  

במקום התוספת השלישית לתקנות העיקריות יבוא:

"תוספת שלישית

(תקנה 7)

בחינות ביניים

1. מבוא לחשבונאות

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א) הנהלת חשבונות;

(ב) כללי חשבונאות ודיווח כספי;

(ג)   דוחות כספיים של חברות תעשיה ומסחר;

(ד) שינויים חשבונאיים והתאגדויות עסקיות.

2. משפט עסקי

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א) מבוא למשפט;

(ב) משפט ציבורי וחוקתי;

(ג)   דיני עונשין;

(ד)  דיני חוזים;

(ה)  דיני נזיקין;

(ו)   דיני קנין;

(ז)  יישוב סכסוכים בדרכים אלטרנטיביות;

(ח)  ביקורת פנימית;

(ט)  מסמכים סחירים ושירותי תשלום;

(י)   דיני מכרזים;

(יא)   איסור הלבנת הון;

(יב) ריבית והצמדה;

(יג)   דיני בנקאות ותחומי משפט נוספים הנוגעים לעניין;

בכל אחד מהנושאים תיכלל רשימת חיקוקים אותה יש להכיר לרבות פסיקה עקרונית ועדכנית; הרשימה תפורסם באתר האינטרנט של המועצה לפי תקנה 8(ג).

3. כלכלה

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  המחסור;

(ב) פונקציות ייצור שונות;

(ג)  צמיחה כלכלית;

(ד) מסחר בין לאומי;

(ה)   קביעת החלטות כלכליות;

(ו)  פונקציות הייצור והקצאה יעילה;

(ז) שוק תחרותי;

(ח)  מעגל ההכנסות במשק;

(ט)  ההיצע;

(י)  עלויות כלכליות;

(יא)  הביקוש;

(יב)  הגמישות;

(יג) שיווי משקל בשוק של מוצר יחיד;

(יד)  השוק לגורמי ייצור;

(טו)  קשרי גומלין בין שוקי המוצרים לשוקי גורמי ייצור;

(טז) שיווי משקל כללי במשק;

(יז) התערבות ממשלה;

(יח)   מסים;

(יט)  אי שוויון בהתחלקות בהכנסות;

(כ) תחרות לא משוכללת: מונופול וקרטל;

(כא)  מערכת החשבונאות הלאומית;

(כב) פונקציית הצריכה המצרפית;

(כג)  התאוריות הקיינסיאנית;

(כד)  הקלסית והנאו-קלסית;

(כה) הביקוש להשקעה;

(כו)  קביעת התוצר הלאומי;

(כז)  הממשלה והמערכת המאקרו-כלכלית;

(כח)  גידול בביקוש לצריכה ציבורית הממומן על ידי תוספת מסים;

(כט)  נכסי הציבור;

(ל) הכסף במשק;

(לא) מערכת הבנקים המסחריים;

(לב) הבנק המרכזי;

(לג)  שוק הכסף;

(לד) מודל משולב- שוק הכסף ושוק המוצרים;

(לה) מדיניות כלכלית במשק סגור;

(לו) שוק מטבע חוץ, סחר בין לאומי;

(לז)  מאזן התשלומים;

(לח) המודל הקיינסיאני למשק פתוח;

(לט)  מדיניות כלכלית במשק פתוח;

(מ)  ביקוש מצרפי - היצע מצרפי (AD - AS);

(מא)  אינפלציה.

 

4. יסודות ביקורת החשבונות

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  תיאור המקצוע;

(ב) הוראות הנוגעות לביקורת חשבונות ואתיקה מקצועית של רואי חשבון בחוקים, בתקנות, בצווים ובהוראות; רשימה של חוקים, תקנות צווים והוראות כאמור תפורסם באתר האינטרנט של המועצה לפי תקנה 8(ג);  

(ג)  תכנון הביקורת וראיות הביקורת;

(ד) ניירות עבודה;

(ה)  הבקרה הפנימית (לרבות הביקורת הפנימית והסתמכות על מבקר פנימי);

(ו)   השימוש בדגימה בביקורת החשבונות;

(ז) נוהלי ביקורת;

(ח)  איתור טעויות ודוח המבקר.

 

בחינות סופיות-חלק א'

1. מימון

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  מטרות הפירמה;

(ב)  החשיבות של שוק הון יעיל;

(ג)  תקצוב הון וקריטריונים לבחינת השקעות;

(ד) סיכון ואי וודאות;

(ה)  בנית תיקי השקעות יעילים;

(ו)  מבנה ההון וערך הפירמה;

(ז) המנוף הפיננסי והשלכותיו;

(ח)  הגדרת ומדידת מחיר הון של הפירמה;

(ט)  מודל שוק ההון – CAPM;

(י)  מדיניות דיבידנדים;

(יא)  חכירה הונית;

(יב)  מבוא לאופציות וחוזים עתידיים;

(יג) תמחור אגרות חוב;

(יד)  הערך הכלכלי של הטבות מס.

2. דיני תאגידים ומסחר

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  דיני תאגידים;

(ב) דיני ניירות ערך;

(ג)  דיני עבודה;

(ד) דיני חיסכון ארוך טווח;

(ה)  ביטוח לאומי;

(ו)  תחרות כלכלית;

(ז) דיני חדלות פירעון ושיקום כלכלי;

(ח)  הגנת הפרטיות;

בכל אחד מהנושאים תיכלל רשימת חיקוקים אותה יש להכיר לרבות פסיקה עקרונית ועדכנית; הרשימה תפורסם באתר האינטרנט של המועצה לפי תקנה 8(ג).

3. סטטיסטיקה

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  השיטה הסטטיסטית, מהותה, מטרותיה והשימוש בה בחשבונאות ובמנהל עסקים;

(ב) אוכלוסייה;

(ג)  מדגם;

(ד) סולמות מדידה;

(ה)  שיטות לאיסוף נתונים;

(ו)  סטטיסטיקה תיאורית;

(ז) הסתברות ;

(ח)  התפלגות נורמלית סטנדרטית (Z);

(ט)  התפלגות t;

(י)  התפלגות חי בריבוע;

(יא)  התפלגות F;

(יב)  התפלגות בינומית;

(יג) הסקה סטטיסטית;

(יד)  בדיקת השערות ואמידה של ממוצע;

(טו)  פרופורציה;

(טז)  השוואות בין ממוצעים (ממדגמים תלויים ובלתי תלויים);

(יז) השוואות בין פרופורציות;

(יח)  מבחני השערות ואמידה של שונות אחת והיחס בין שתי שונויות;

(יט)  בדיקת דגימה;

(כ) מבחן טיב ההתאמה;

(כא)  מתאם רגרסיה;

(כב) סדרות עתיות;

(כג)  שימוש בכלים מתמטיים לרבות לוגריתמים;

(כד) טור חשבוני;

(כה) טור הנדסי ומשוואות ממעלה ראשונה ושניה לפתרון בעיות;

(כו)  שיטות מספור שונות לרבות שיטה בינארית;

(כז)  נוסחאות אופטימיזציה וטכניקות גזירה בסיסית.

4. טכנולוגיות מידע

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  מערכות מידע בארגון;

(ב) ניהול טכנולוגית מידע;

(ג)  תשתיות טכנולוגיות מידע;

(ד) ארגון קבצים ומסדי נתונים;

(ה)  יישומיים ארגוניים;

(ו)  אבטחת מידע;

(ז) עיבוד תנועות במערכות עסקיות וחשבונאיות;

(ח)  כלי ניתוח נתונים;

(ט)  הקשר בין מערכות מידע לצד החברתי של העולם- השימוש בפלטפורמות חברתיות לצרכי הארגון.

5. חשבונאות פיננסית א'

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  המסגרת המושגית;

(ב) דוחות לתקופות ביניים;

(ג)  היון עלויות אשראי;

(ד) פריטים מאזניים;

(ה)  מלכ"רים;

(ו)  מענקים ממשלתיים וסיוע ממשלתי;

(ז) הצגת הדוחות הכספיים;

(ח)  אירועים השוברים את רצף הדיווח הכספי;

(ט)  חכירות;

(י)  הטבות לעובדים;

(יא)  הכנסות מחוזים עם לקוחות;

(יב)  מסים על הכנסה;

(יג) דוח תזרים מזומנים.

6.  תמחיר וחשבונאות ניהולית מתקדמת

הבחינה תכלול את הנושאים האלה או חלקם:

(א)  התנהגות עלויות ומיונן;

(ב)  שיטות איסוף ורישום עלויות;

(ג)   תמחיר תקן וניתוח סטיות;

(ד) הכנת תקציב;

(ה)  תמחיר מבוסס פעילויות;

(ו)  תמחיר תקן וניתוח סטיות;

(ז) תמחיר תרומה (תמחירי ישיר) ותמיר ספיגה;

(ח)  ניתוח "עלות היקף רווח" (Cost Volume Analysis) לרבות ניתוח נקודת האיזון והמנוף התפעולי;

(ט)  עלויות רלוונטיות לקבלת החלטות, התכנון הליניארי בשירות החשבונאות הניהולית;

(י)  תכנון מלאי ומודל גודל ההזמנה האופטימלי – EOQ, מודלים לבקרת פרויקטים – PERT ו- GANT;

(יא)  עקום למידה;

(יב)  ביזור;

(יג) מרכזי אחריות ומחירי העברה;

(יד)  תמחיר מטרה;

(טו)  ניהול כולל לאיכות – TQM ומודל עלויות האיכות;

(טז) גישת ניהול בדיוק בזמן – Just in Time וגישת התמחיר בדיעבד Backflush Costing;

(יז) גיליון הישגים מאוזן – Balanced Scorecard;

(יח)   מדדים להערכת רמת הביצוע.

 

בחינות סופיות-חלק ב'

1. מסים

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א) מבוא למסים ועקרונות שיטת המס;

(ב)  פרשנות דיני המס;

(ג) בסיס הדיווח;

(ד)  מקורות ההכנסה;

(ה) הוצאות;

(ו) פטורים;

(ז) הפסדים;

(ח) שינוי ייעוד;

(ט) מיסוי רווחי הון;

(י) מיסוי תאגידים;

(יא)  מיסוי היחיד;

(יב)  דמי ביטוח לאומי ומס בריאות;

(יג) מיסוי מכשירי השקעה;

(יד)  עבירות פליליות בדיני המס;

(טו)  מיסוי בינלאומי;

(טז) מיסוי קבלנים ועבודות ארוכות טווח;

(יז) מיסוי תכניות תגמול והטבות לעובדים;

(יח) מיסוי מוסדות ציבור ומוסדות ללא כוונת רווח;

(יט) מיסוי שינוי מבנה;

(כ)  הליכי שומה;

(כא)  חובות דיווח;

(כב) הליכי גביה וניכוי מס במקור;

(כג)  הוראות ניהול ספרים לצורכי מס;

(כד) עקרונות תכנון המס;

(כה)  הימנעות ממס ועסקאות מלאכותיות;

(כו)  דרך פעולתו של רואה החשבון בפני רשויות המס;

(כז) חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 וחוק עידוד התעשיה (מסים), התשכ"ט – 1969;

(כח)  חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 והתקנות שהותקנו מכוחו;

(כט)  חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1983 והתקנות שהותקנו מכוחו.

2. חשבונאות פיננסית מתקדמת

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א) מסגרת המושגית והצגת הדוחות הכספיים כולל ביאורים נלווים;

(ב)  דוחות כספיים נפרדים;

(ג)  דיווח כספי לתקופות בינים;

(ד) רווח למניה;

(ה) מלכ"רים;

(ו) מגזרי פעילות;

(ז)  אירועים לאחר תקופת הדיווח;

(ח) פריטים מהדוח על המצב הכספי;

(ט) פריטים תוצאתיים (לרבות פריטים הנכללים בדוח על הרווח הכולל);

(י) פריטים תזרימיים;

(יא)  השפעות על סעיפים בהון;

(יב)  דוח תזרים מזומנים;

(יג)  ניתוח דוחות כספיים והערכת שווי פירמות;

(יד) השוואה בין התקינה הבינלאומית לתקינה הישראלית ברמת הפערים העיקריים;

(טו)  כל החומר שנכלל בבחינות מבוא לחשבונאות כמפורט בפרט 1 לבחינות ביניים לתוספת זו, וחשבונאות פיננסית א' כמפורט בפרט 5 לבחינות סופיות-חלק א' לתוספת זו.

3. ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות

הבחינה תכלול את הנושאים האלה, כולם או חלקם:

(א)  פסיקה ותקדימים הרלבנטיים להתנהלות מקצועית של רואה-חשבון;

(ב) בקרת איכות במשרדי רואה-חשבון וסקר עמיתים במשרדי רואה-חשבון;

(ג)  עקרונות יסוד בעבודת ביקורת משותפת;

(ד) שיקולי ביקורת הקשורים לגופים מבוקרים המשתמשים בלשכת שרות;

(ה)  ביקורת המדינה;

(ו)  מבנה המקצוע בארץ ובעולם;

(ז) מבנה מערכות מידע וסביבת פעילותן;

(ח)   אישורים חיצוניים ואישורים מיוחדים לרשויות ולגופים אחרים;

(ט)   ביקורת דוחות פרופורמה ובדיקת מידע כספי עתידי;

(י)  ציות לחוקים ותקנות החלים על גוף מבוקר;

(יא)  ביקורת בענפים מיוחדים;

(יב)   סוגיות ביקורת בגופים הכפופים לחוק ניירות ערך;

(יג) כללי התנהגות מקצועית;

(יד)  זהירות מקצועית;

(טו)  ספקנות מקצועית ושיקול דעת מקצועי;

(טז) אי תלות רואה חשבון;

(יז) אחריותו החוקית והמקצועית של רואה חשבון;

(יח)  חוק רואי חשבון, התשט"ו-1955 והתקנות שהותקנו לפיו;

(יט)  מטרות ראשיות של רואה חשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל;

(כ) מכתב התקשרות לביצוע ביקורת ומערכת הסכמות בין המבקר למבוקר;

(כא)   תיעוד הביקורת;

(כב) אחריות המבקר לשקול אפשרות קיומה של תרמית;

(כג)  התייחסות להוראות חוק ורגולציה;

(כד) תקשורת בנושאי ביקורת עם גורמים המופקדים על ביקורת העל בגוף המבוקר;

(כה) תכנון הביקורת;

(כו)  הבנה של הגוף המבוקר וסביבתו והערכת סיכונים המתייחסים להצגה מוטעית מהותית, מהותיות בתכנון ובביצוע של ביקורת;

(כז)  הערכת הבקרה הפנימית;

(כח) סיכונים ומתן מענה לסיכונים שהוערכו;

(כט)  תהליך הביקורת;

(ל) הבנה של הגוף המבוקר וסביבתו;

(לא) מהותיות בתכנון ובביצוע של ביקורת, הערכת ההשפעה של הצגות מוטעות שזוהו במהלך הביקורת;

(לב) ראיות הביקורת;

(לג)  ביקורת יתרות פתיחה;

(לד)  נוהלי אנליטיים;

(לה) דגימה בביקורת;

(לו) ביקורת אמדנים בחשבונאות;

(לז)  ביקורת המדידה והגילוי של שווי הוגן;

(לח) ביקורת עסקאות עם צדדים קשורים ובעלי עניין;

(לט) אירועים לאחר תאריך המאזן או לאחר תאריך דוח המבקר;

(מ)  עקרון העסק החי;

(מא)  הצהרת בכתב לרואה חשבון המבקר;

(מב)  הסתמכות על מבקרים אחרים;

(מג) התחשבות בעבודת ביקורת פנימית;

(מד)  שימוש בעבודת מומחה;

(מה)  דוח המבקר;

(מו)  דוחות מיוחדים;

(מז) התייחסות המבקר לדוחות כספיים השוואתיים;

(מח)   מידע אחר במסמכים המכילים דוחות כספיים מבוקרים;

(מט)  דוחות מיוחדים של רואה חשבון;

(נ)  ביקורת של בקרה פנימית על דיווח כספי המשולבת עם ביקורת של דוחות כספיים;

(נא)  ביקורת של רכיבי בקרה פנימית;

(נב)  הסמכה של רואה-חשבון המבקר להכללת דוחות במסמך הצעה;

(נג) סקירה של מידע כספי לתקופות ביניים;

(נד)  דוחות כספיים בלתי מבוקרים;

(נה)  דוחות חשבונאיים בלתי מבוקרים;

(נו)  ידע ויכולת שימוש במערכי מידע ממוחשבים לביצוע ביקורת דוחות כספיים;

(נז) שימוש במאגרי מידע גדולים לצורך ביצוע הליכי ביקורת;

(נח)  הערכת סיכוני שימוש במערכות מידע;

(נט)   ביקורת פנימית;

(ס) בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית ודווח עליה.".

 

תיקון התוספת הרביעית א'

34.  

בתוספת הרביעית א' לתקנות העיקריות, במקום טופס 1 יבוא:

"טופס 1

(תקנה 22א(ב))

 

אישור

לכל מאן דבעי,

הנדון: מר/גב'   ת"ז  

אני מאשר כי מר/גב'   אשר החל/ה בלימודים לתואר / במסגרת תכנית מוכרת   [יש להשלים את שם התואר או התוכנית המוכרת לפי העניין] במוסד   [יש להשלים את המוסד] בחודש   שנת  , השלים / השלימה את שנת הלימודים השנייה לתואר / לתכנית המוכרת.

אין במסמך זה התחייבות כי התלמיד/ה הנ"ל אכן יסיים/תסיים את לימודיו/ה במועד זה או אחר.

בכבוד רב,

________________

חתימת המוסד

מועד הנפקת האישור:  "

 

תחילה והוראת מעבר

35.  

(א)  תחילתן של תקנות 4, 5, 6(2), 8, 17, 22, 28(1) ו-33 ביום כ בטבת א' התשפ"ד (1 בינואר 2024).

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), בתקופה שעד יום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2027) (להלן – המועד הנדחה), במקום הבחינה בדיני מיסים כמשמעותה בתקנה 33 (להלן – הבחינה החדשה), יתקיימו בחינות בדיני מיסים א' ודיני מיסים ב' כמשמעותן בתקנות העיקריות ערב תחילתן של תקנות אלה (להלן – הבחינות הקודמות); נבחן שעמד בהצלחה בבחינות הקודמות לפני המועד הנדחה, פטור מהבחינה החדשה.

תחולה

36.

תקנה 14 תחול לגבי עררים על בחינות שייערכו ביום פרסומן של תקנות אלה או לאחריו.

______ התשפ"ג

(______2023)

(3-665 ת1)                        

יריב לוין

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים

 


דברי הסבר

 

מטרת תיקון זה, היא עדכון הוראות שונות בתחום בחינות הרישוי למקצוע ראיית החשבון הקבועות בתקנות רואי חשבון, תשט"ז-1955 (להלן: "התקנות"), ובכלל זאת ביטול הוראות שאינן עוד רלוונטיות והסדרת נהלים שהתקבלו על ידי מועצת רואי החשבון לאורך השנים.

 

נוסף על כך, מיישם התיקון את דוח הצוות המקצועי לבחינת רשימת הנושאים בבחינות מועצת רואי החשבון, שהוקם בהחלטת מועצת רואי החשבון מיום 10.01.2019 ומיום 13.02.2019 בנושא ביטול עתידי של פטורים מבחינות המועצה על בסיס לימודי שנת ההשלמה והקמת צוות מקצועי לבחינת רשימת הנושאים בבחינות המועצה.

חברי הצוות המקצועי היו ד"ר ורו"ח קרן בר חוה שכיהנה כיו"ר הצוות וכן רו"ח עו"ד משה אשר, פרופסור ורו"ח דן וייס ופרופסור ורו"ח יורם עדן. במסגרת עבודת הצוות המקצועי הופץ קול קורא לציבור לאיסוף המלצות והוכנה רשימה של עשרות מומחים במקצוע ראיית החשבון, בפרקטיקה ובאקדמיה, עמם ערכו חברי הצוות המקצועי פגישות התייעצות.

המתווה למתכונת החדשה של בחינות המועצה נקבע בהתבסס על מחקר משווה של תהליך הכשרת רואי חשבון ומבנה בחינות ההסמכה במדינות רבות בעולם, ביניהן ארה"ב, אוסטרליה ואנגליה ובהסתמך על המלצותיהם של ארבעה צוותי משנה בראשות חברי הצוות המקצועי.

 

נכון להיום, בוגרי תואר בוגר בחשבונאות ומסיימי שנת השלמה במוסד אקדמי המוכר ע"י מועצת רואי החשבון, פטורים מכל בחינות המועצה (14 בחינות בסך הכל), למעט שתי בחינות סופיות. פטור מתשע בחינות ניתן על סמך לימודי התואר בחשבונאות, ואילו פטור משלוש בחינות נוספות ניתן על סמך לימודי שנת ההשלמה במוסד אקדמי מוכר שתכני הלימוד בו נבדקו ואושרו על ידי המועצה. שנת ההשלמה, הייתה פרקטיקה אשר יוסדה לפני עשרות שנים, ועוררה קשיים רבים מתוקף היותה מסגרת לימודים גמישה שאינה כפופה לפיקוח ועדות הוראה והמועצה להשכלה גבוהה.

בהחלטת המועצה להשכלה גבוהה נקבע כי יוארכו לימודי התואר ראשון בחשבונאות בסמסטר נוסף, באופן שבו תכנית הלימודים בת שלוש שנים וחצי תכסה את החומר הנדרש להכשרת רואי החשבון ולבחינות המועצה במתכונתן החדשה, תוך ייתור הצורך בשנת לימודים רביעית. התיקון המוצע מבקש בין היתר להסדיר את המלצות הצוות המקצועי ואת ההתאמות הנדרשות בתוכנית הבחינות שעורכת מועצת רואי חשבון.

 

תוכן התיקון המוצע:

 

תקנה 1

המדובר בתיקון טכני שנועד להתאים להוראות חוק רואי חשבון, תשט"ו-1955.

 

תקנות 3-2

מוצע לבטל את דרישת פרסום מועדי בחינות הרישוי למקצוע ראיית החשבון ומועדי הרישום להן ברשומות, ולהחליפה בפרסום באתר האינטרנט של מועצת רואי החשבון, אשר נגיש לציבור ומרכז את המידע בענייני בחינות המועצה. בנוסף, מוצע לקבוע את הרישום לבחינות הרישוי באופן מקוון כברירת מחדל ולהסמיך את מזכיר המועצה להורות על מועדי הרישום לבחינות.

 

תקנה 4

בהתאם להמלצת הצוות המקצועי לבחינת הליך ההסמכה ובחינות הרישוי למקצוע ראיית החשבון, מוצע לאחד את שתי בחינות ביניים א' ושתי בחינות ביניים ב' לחלק אחד שיקרא "בחינות ביניים". לפיכך מוצע לעדכן תקנה זו כך שתכלול חלוקת הבחינות מטעם המועצה לשלושה חלקים: בחינות ביניים, ושני חלקים של בחינות סופיות. עוד מוצע לאחד את שתי הבחינות שהיו קבועות במסים (דיני מסים א' בסופיות חלק א' ודיני מסים ב' בסופיות חלק ב'), לכדי בחינה אחת שתהיה חלק מהבחינות הסופיות חלק ב'. בנוסף, מוצע להעביר את הבחינה בתמחיר וחשבונאות ניהולית מתקדמת לבחינות סופיות חלק א', כך שהבחינות הסופיות חלק ב' יכללו את הבחינות מהן בסופו של יום לא יינתן פטור על בסיס תוכנית לימודים שהוכרה על ידי המועצה. ר' להלן גם דברי ההסבר לתיקון תקנה 19 לתקנות העיקריות בענין פטור מבחינות.

 

תקנות 5-6

מוצע להסדיר את נושא ההתאמות בבחינות ולאפשר מתן התאמות גם לקבוצות נבחנים נוספות - נבחנים בעלי לקויות למידה וקבוצות שונות (בני מיעוטים, עולים חדשים ונשים בהיריון) והכל כמפורט באמות מידה שנקבעו לעניין זה. יצוין כי מדובר בפרקטיקה נוהגת אשר מוצע ליתן לה ביטוי בתקנות.

בנוסף, על מנת לאפשר עדכון הנבחנים בתכני הבחינה הפרטניים והידע הנדרש מהם לפני כל בחינה, מוצע כי המועצה תפרסם רשימות מיקוד באתר האינטרנט שלה.

כן מוצע להסדיר את אפשרות מתן תוספת הזמן במהלך קיום הבחינה, מטעמים מיוחדים.

 

תקנה 7

מוצע להבהיר מיהם בעלי התפקידים במערך הבחינות, אשר ממנה המועצה. בעלי התפקידים האמורים הינם מרכזים, כותבים ובודקים, אשר יונחו בידי מועצת רואי החשבון ויהיו אחראים בפניה על הבחינה.

 

תקנה 8

בשל העדכון המוצע לתקנה 6 לתקנות העיקריות כאמור לעיל והקביעה כי הבחינות יכללו בחינות ביניים ושני חלקים של בחינות סופיות, מוצע לצמצם את מגבלות שלבי הבחינות כפי שקיימות כיום.

 

תקנה 9

תקנה 11א לתקנות העיקריות קובעת כי "נבחן המבקש להיבחן בבחינה שתקנה 11 קובעת לגביה תנאי מוקדם של עמידה בבחינות אחרות, יצהיר כי נתקיים בו התנאי המוקדם האמור; ההצהרה תהיה בנוסח שבפסקה ג' בטופס שבתוספת השניה."

מוצע לבטל את הצורך בהצהרת נבחן על עמידתו בתנאי הפטור שכן המידע זמין למועצת רואי החשבון. למען שלמות התמונה יצוין כי התוספת השניה בוטלה בשנת 1992 (ר' ק"ת התשנ"ב, בעמ' 981).

 

תקנה 10

תקנה 13 לתקנות העיקריות קובעת כי "בבחינת הביניים חייב מועמד להיבחן במועד אחד בכל הנושאים של חלק א' או של חלק ב' - לפי הענין - פרט לאותם נושאים שעמד בהם בבחינה קודמת או שהמועצה פטרה אותו מהם או שהוא אינו רשאי לפי תקנה 12 להיבחן בהם; בבחינות סופיות חלק א' וחלק ב' רשאי מועמד לבחינה, לפי בחירתו, להיבחן במועד אחד או לשיעורין".

נמצא כי אין טעם בהוראות המגבילות האמורות ולכן מוצע לבטלן.

 

תקנה 11

מוצע לבטל הוראות שונות באשר לאופן הכתיבה והרישום על גיליונות הבחינה בידי הנבחנים ולקבוע הוראה כללית ולפיה על הנבחנים למלא אחר ההוראות שיינתנו בקשר לבחינה.

 

תקנה 12

מוצע לקבוע כי ציון הבחינה הכולל יהיה בניקוד שלם בלבד. כן מוצע להסדיר את סמכות מועצת רואי החשבון להפנות את שאלות הבחינה למספר בדיקות, תוך קביעה כי יילקח בחשבון הציון הכולל הגבוה ביותר מבין הבדיקות ביחס לכל שאלה. יובהר כי זו הפרקטיקה הנוהגת מזה שנים רבות וכי מטרת התיקון להבהיר את דרך הפעולה הקיימת.

 

תקנה 13

מוצע להסמיך את מועצת רואי החשבון להעניק תוספת ניקוד ("פקטור") במקרים שבהם נפלו לדעתה ליקויים משמעותיים בבחינה.

 

תקנה 14 ו-36

מוצע לעדכן את הכללים הנוגעים לערר, כך שהוא יוגש בתוך 14 ימים מיום פרסום הציונים. יודגש, כי בעבר, נדרש פרק זמן ארוך יותר עבור העניין, שכן העוררים נדרשו לתאם מועד להגעה פיזית למשרדים לצורך עיון בבחינה וכתיבת הערר, בעוד היום, סריקת מחברות הבחינה מתבצעת ישירות למערכת מקוונת אשר נגישה לנבחנים עם פרסום הציונים. עוד מוצע להבהיר כי ניתן להפחית ניקוד במסגרת בדיקת הערר. על מנת לאפשר זמן היערכות לכללים החדשים, מוצע כי הם יחולו רק ביחס לעררים על בחינות שנערכו לאחר יום תחילת ההסדר החדש.

 

תקנה 15

תקנה 17 לתקנות העיקריות קובעת כי "נבחן שעמד בכל הבחינות שאינו פטור מהן, זכאי לקבל, על פי בקשה בכתב שהוגשה למזכירות המועצה, תעודת גמר בחינות חתומה ביד יושב ראש המועצה." מוצע לבטל הוראה זו, שכן לא קיימות או מופקות תעודות גמר והמידע בענין הבחינות ביחס לכל מועמד מרוכז ומצוי בידי המועצה ומוצג למועמד באופן אישי במערכת מקוונת.

 

תקנה 16

מוצע לעדכן את ההוראות הנוגעות לתרמית בבחינה כך שיובהר כי גם שימוש במכשירים טכנולוגיים שלא הותרו – אסור. עוד מוצע לקבוע כי היושב ראש יכול למנות מי מטעמו לצורך הפעלת סמכותו בתקנה האמורה וכן מוצע להוסיף את היכולת להאשים בתרמית את מי שמסר למשגיח מחברות בחינה חלקיות, וכן במצבים בהם התגלה החשד לאחר הבחינה.

 

תקנה 17

ביטול הפטור מהבחינה במסים שניתן נכון להיום לבעלי תואר בראיית חשבון ממוסד להשכלה גבוהה היה אחד מההמלצות המרכזיות שהובאו במסגרת דוח הצוות המקצועי. הקביעה כי גם בוגרי תארים בחשבונאות ייבחנו בבחינה במסים, הוצעה במענה לטענות רבות שעלו באשר לרמת הידע הנמוכה במסים של רואי חשבון חדשים המצטרפים למקצוע. נמצא כי חולשת הידע במסים מעיבה על יכולתם של רואי החשבון לבצע ביקורת על דוחות כספיים ולשמש כשומרי סף. הצוות המקצועי ומועצת רואי החשבון סברו כי עולם המסים עומד ביסוד עבודת רואה החשבון וכי מתן שירותים מקצועיים ללקוח מחייב בקיאות והבנה מעמיקים של תחומי המיסוי השונים. לפיכך, מוצע לעדכן את התקנה העוסקת בפטור מבחינות ולהימנע מלפטור את הנבחנים במסלול ראיית חשבון בתוכנית שהוכרה על ידי המועצה מהבחינה בדיני מסים. לאחר שיח שנוהל עם נציגות הסטודנטים סוכם כי חובת בוגרי תכניות לימודים אקדמאיות בראיית חשבון, לעמוד בהצלחה גם בבחינה במסים (במקום הפטור שהם קיבלו), תתחיל בשנת 2027, לאחר שתיערך בשנת 2024 בחינה מקיפה על יישום הרפורמה, תוך בחינת הצורך בשינויים וההתאמות בה, לרבות הצורך בקיום הבחינה הנוספת במסים. בהתאם לאמור, השינוי המוצע ייכנס לתוקף רק בשנת 2024, כאשר הפטור מהבחינה במסים לא יהיה קבוע בתוך רשימת הבחינות מהם פטורים מי שהשלימו תוכניות שהוכרו על ידי המועצה, אלא יינתן בכפוף ועל פי החלטת המועצה ולאחר הפעלת שיקול דעתה בסוגיה.

עוד מוצע לבטל את סמכותה הכללית של המועצה לתת פטור על סמך "הכשרה", ולעגן בצורה מדויקת יותר את סמכות המועצה ליתן פטור מבחינות פרטניות, לכל מי שלא למדו בתוכנית לראיית חשבון בארץ ואשר הוכרה על ידי המועצה, בהתאם לאמות המידה שהתגבשו בעניין ואשר מפורסמות האתר האינטרנט של המועצה.

 

תקנות 18, 23, 26, ו- 31

מועצת רואי החשבון מפעילה באתר האינטרנט שלה מערכת מקוונת, המציגה מידע אישי לכל נבחן, מספק הנחיות, מציגה נתונים ומאפשרת הגשת בקשות וקבלת החלטות והתייחסויות. חלקן של הבקשות מוגשות למועצה באמצעות המערכת המקוונת וחלקן האחר באמצעים דיגיטליים אחרים כגון באמצעות דוא"ל והכל כפי שמפורסם באתר האינטרנט של המועצה. לפיכך, מוצע לעגן האמור בתקנות ולאפשר גמישות עם התפתחויות טכנולוגיות עתידיות. דוגמאות להגשת מקוונת מצויות משכבר בתקנות 20, 24 ו-26 לתקנות העיקריות ומוצע לקבוע גם בהן את דרך ההגשה באופן מקוון המאפשר גמישות עם התפתחויות טכנולוגיות עתידיות, כאמור.

 

תקנה 19

מוצע לקבוע באופן מפורש כי מועצת רואי החשבון, רשאית להסתייע לעניין פרק הבחינות בוועדה המייעצת לנושא הבחינות, וזאת למעט לעניין עריכת הבחינות עצמן.

 

תקנות 20, 23, 24, 25, 28(2)ו-(3) 29 ו-30

מוצע לקבוע כי בחלק מהמקרים שהסמכות מוקנית למועצה או ליו"ר, אזי שהיא יכולה להיות מופעלת גם על ידי מי שהיושב ראש מינה לצורך אותו עניין.

 

תקנה 21, 34

לאור השינוי שחל בתוכניות הלימודים בראיית חשבון, כך שבמקום תוכנית של שלוש שנים ושנת השלמה, התואר או התוכנית הורחבו למסגרת של 3.5 שנים אשר תכלול את כל התכנים הנדרשים, נדרש לבצע התאמות במועדי עריכת הבחינות למועמדים להתמחות. בהתאם לאמור מוצע כי הסטודנטים ללימודי ראיית חשבון יוכלו להתחיל להתראיין בפני מקומות התמחות, עם השלמת שנתם השניה ללימודים. מכיוון שהתוכנית החדשה החלה בשנת הלימודים האקדמאית התשפ"א, אזי שסטודנטים ראשונים מהתוכנית החדשה השלימו שנתיים ראשונות בתוכנית בסוף שנת הלימודים האקדמאית התשפ"ב ולכן מוצע כי הוראה זו תיכנס לתוקף מיידי.

 

תקנה 22 ו-28(1)

השינוי נובע מהתיקון המוצע לתקנה 6 לתקנות העיקריות כמפורט לעיל.

 

תקנות 27 ו-32

פרק ה' ותקנות 56-50 לתקנות העיקריות (ר' נוסחן בנספח לדברי ההסבר להלן) הסדירו את הליך הדין המשמעתי שהיה נוהג בטרם נכנס לתוקף תיקון מס' 9 לחוק רואי חשבון, תשט"ו-1955 (ס"ח תשע"ח, עמ' 640). התיקון האמור הסדיר מחדש את נושא השיפוט המשמעתי של רואי החשבון והעביר את סמכות השיפוט ממועצת רואי החשבון לוועדת משמעת הפועלת כטריבונל מעין שיפוטי. משהוראות תיקון החוק האמור נכנסו לתוקף ומשהמועצה סיימה לחקור את כל המקרים שהגיעו לידיעתה בתקופה שטרום כניסתו לתוקף של התיקון האמור, אין עוד צורך בתקנות האמורות אשר עוסקות בהסדר שכבר אינו קיים (שיפוט משמעתי בידי המועצה) ולפיכך מוצע לבטלן.

 

תקנות 23 ו- 31

מועצת רואי החשבון מפעילה באתר האינטרנט שלה מערכת מקוונת, המציגה נתונים ומידע אישי לכל נבחן, מספקת הנחיות ומאפשרת הגשת בקשות וקבלת החלטות והתייחסויות. חלקן של הבקשות מוגשות למועצה באמצעות המערכת המקוונת וחלקן האחר באמצעים דיגיטליים אחרים כגון באמצעות דוא"ל והכל כפי שמפורסם באתר האינטרנט של המועצה. לפיכך, מוצע לעגן האמור בתקנות ולאפשר גמישות עם התפתחויות טכנולוגיות עתידיות. דוגמאות להגשת מקוונת מצויות משכבר בתקנות 20, 24 ו-26 לתקנות העיקריות ומוצע לקבוע גם בהן את דרך ההגשה באופן מקוון המאפשר גמישות עם התפתחויות טכנולוגיות עתידיות, כאמור.

 

תקנה 33

בהתאם להמלצות ולדיוני הצוות המקצועי ועל מנת לאפשר עדכון ופירוט שלא במסגרת תיקון חקיקה, ובהמשך גם להוראה המסדירה פרסום רשימות מיקוד כאמור לעיל, מוצע כי נושאי הבחינות יקבעו לפי רמת נושאים כללית, באופן שיאפשר את עדכון הנבחנים בפירוט הנושאים והידע הנדרש לבחינות פרטניות באופן גמיש ושלא במסגרת תיקון חקיקה.

כמו כן ובהתאם להמלצות הצוות המקצועי, וכמופרט לעיל, יאוחדו שתי הבחינות במסים לבחינה אחת אשר תהיה חלק מהבחינות הסופיות-חלק ב'.

 

תקנה 35(א)

בהתאם להמלצות הצוות המקצועי בעניין ולהחלטות המועצה מהימים 10.01.2019 ו- 13.02.2019, מוצע לקבוע כי תחילתן של ההוראות הנוגעות לשינוי בחלוקת המבחנים, לעדכון תבנית הסילבוסים הקבועה בתקנות, לקיצור משכי הבחינות ועריכתן בהתאם להמלצות דוח הצוות המקצועי, כמוצע בסעיפים 5, 6(2), 8, 17, 22, 26(1) ו-30 לתקנות אלה, יהיה ביום כ בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).

 

תקנה 35(ב)

כאמור, הצוות המקצועי המליץ כי החל משנת 2027, בוגרי תכניות לימודים אקדמאיות בראיית חשבון, יידרשו לעמוד בהצלחה גם בבחינה במסים הנערכת על ידי המועצה וכי המועצה תחדל ממתן פטור מבחינה זו. זאת, לאחר שתיערך בשנת 2024 בחינה מקיפה על יישום הרפורמה, תוך בחינת הצורך בשינויים וההתאמות בה, לרבות הצורך בקיום הבחינה הנוספת במיסים. מוצע כי הבחינה המאוחדת תחל רק בשנת 2027, עבור בוגרי תכניות הלימודים האקדמאיות בראיית חשבון, שהחל מנקודה זו יידרשו לעמוד בבחינה נוספת. עד למועד האמור, תמשיך המועצה לבחון את הידע במסים באמצעות שתי בחינות כפי שנהוג היום. סטודנטים שנבחנו עד למועד תחילת הבחינה המאוחדת, במתכונת הקודמת ועברו אותה בהצלחה (השיגו ציון עובר בשתי הבחינות), לא יידרשו לעבור את הבחינה במתכונתה החדשה.

 

 


 

נספח לדברי ההסבר

להלן נוסח פרק ה' לתקנות רואי חשבון, תשט"ז-1955, ותקנות 56-50, שמוצע בתקנות 26 ו-28 לבטלו:

 

פרק חמישי: חקירת התנהגותם של רואי חשבון

רואה חשבון שהוגשה תלונה נגדו

34.        הובאה לידיעת המועצה או יושב הראש תלונה נגד רואה חשבון בשל התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע, יודיע לו היושב ראש, בכתב, את פרטי התלונה ואת זכותו להשיב עליה, אם ירצה בכך, במועד שיקבע היושב ראש.

 

 

 

החלטה על חקירה

35.        (א)    היושב ראש יביא את התלונה לפני המועצה בתום המועד שנקבע, לפי תקנה 34, להגשת התשובה.

             (ב)    לא השיב רואה החשבון תוך התקופה האמורה או שתשובתו לא הניחה את דעת המועצה, רשאית המועצה להחליט על חקירת התלונה.

             (ג)     חקירת התלונה תיעשה בידי המועצה או בידי ועדה שהקימה של שלושה מחברי המועצה שאחד מהם תמנה ליושב-ראש הועדה (להלן - הועדה).

             (ד)    הוראות תקנות אלה לגבי ועדת חקירה יחולו על המועצה כשהיא עורכת חקירה או על הועדה.

             (ה)    הקימה המועצה ועדה, יוגשו החלטות הועדה למועצה כהמלצות.

 

 

 

 

 

 

 

 

הודאה

36.        הודה רואה החשבון בעובדות המהוות יסוד התלונה, תראה המועצה את העובדות כאילו הוכחו לפני ועדה שנתמנתה כאמור בתקנה 35.

סמכויות הועדה

37.        לועדה שנתמנתה לפי תקנה 35 יהיו סמכויות אלה:

(1)      להשיג את כל העדויות, בין בכתב ובין בעל פה, שראוי להשיגם, לפי דעתה, ולחקור כעד כל אדם שראוי לחקרו לפי דעתה;

(2)      לדרוש מכל עד המוסר עדותו, בין בכתב ובין בעל פה, שיקיים אותה בשבועה או בהן צדק באותה צורה שאפשר היה לדרוש ממנו אילו העיד בפני בית המשפט;

(3)      להזמין כל אדם להתייצב בכל ישיבה של הועדה על מנת לחקרו כעד ולדרוש מאתו להגיש כל מסמך שברשותו, פרט למקרים מיוחדים שמן הדין לפטרו מכך;

(4)      להוציא צו הכופה אדם, שלא התייצב לפני הועדה לאחר שנדרש לכך ולא הצטדק כדי הנחת דעתה של הועדה, להתייצב לפני הועדה ולשלם את כל ההוצאות שנגרמו בגלל סירובו לציית להזמנה או בגלל הבאתו לדין בכפיה, וכן לקנוס אותו בקנס שלא יעלה על חמש לירות;

(5)      לקנוס בקנס שלא יעלה על חמש לירות כל אדם שנדרש על ידי הועדה להעיד בשבועה או בהן צדק או להגיש מסמך, וסירב לעשות זאת מבלי להצטדק על סירובו כדי הנחת דעתה של הועדה; ואילו אם התנגד עד להשיב על שאלה, מחמת שהדבר עלול להפלילו, אין לדרוש ממנו להשיב על אותה שאלה ואין לקנוס אותו בשל התנגדות זו;

(6)      לקבל כל ראיה, בכתב או בעל פה, אף אם אינה כשרה להתקבל במשפטים אזרחיים או פליליים;

(7)      לקיים דיוניה, או חלק מדיוניה, בפומבי או בדלתיים סגורות, לפי ראות עיניה;

(8)      לפסוק לכל אדם שהתייצב בישיבה מישיבות הועדה את ההוצאות שהוציא לדעת הועדה, בקשר עם התייצבותו בישיבה.

סדרי הדין בועדה

38.        (א)    מועד ישיבות הועדה ומקומן יקבע יושב ראש הועדה.

             (ב)    שנים מחברי הועדה, ובתוכם יושב ראש הועדה, יהיו מנין חוקי בישיבותיה.

             (ג)     יושב ראש הועדה ינהל פרוטוקול של כל ישיבותיה ויחתום עליו.

             (ד)    במידה שסדרי הדין בועדה לא נקבעו בתקנות אלה, תקבעם הועדה לעצמה.

זכויות הנתבע

39.        (א)    רואה חשבון שהוגשה נגדו תלונה (להלן - הנתבע) יוזמן על ידי יושב ראש הועדה להתייצב לפני הועדה ולהיות נוכח בישיבותיה, פרט לישיבה שנועדה להתיעצות בין חברי הועדה לבין עצמם; הוזמן הנתבע ולא התייצב, אין הועדה חייבת לדחות את הישיבה בשל כך בלבד.

             (ב)    הנתבע רשאי לחקור כל עד המתייצב לפני הועדה ולקבל העתק מכל מסמך המוגש לה או לעיין בו.

             (ג)     הנתבע רשאי, אך אינו חייב, להעיד לפני הועדה להגנתו, והוא רשאי להביא לפניה עדים וראיות אחרות להוכחת טענותיו.

             (ד)    הועדה רשאית להרשות לבא כוח הנתבע להיות נוכח בדיוניה.

זכויות מתלונן

40.        הוגשה תלונה על רואה חשבון בשל התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע, רשאית הועדה להרשות למתלונן ולבא כוחו להיות נוכח בדיוניה, להביא ראיות לפניה ולחקור עדיו על רואה החשבון הנתבע.

זכויות פרקליט המדינה

41.        (א)    פרקליט המדינה או בא כוחו רשאים להתייצב לפני הועדה בכל שלב של דיוניה, לטעון טענותיהם, לחקור עדים ולהביא ראיות.

             (ב)    משהודיע פרקליט המדינה או בא כוחו ליושב ראש הועדה שיש ברצונו לבוא לחקירה מסויימת, יזמינו יושב ראש הועדה לישיבותיה, פרט לישיבה שנועדה להתיעצות בין חברי הועדה לבין עצמם.

החלטת הועדה

42.        (א)    הועדה תקבל החלטותיה ברוב דעות.

             (ב)    החלטת הועדה תיחתם ביד היושב ראש.

             (ג)     (בוטלה).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מועד ההחלטה

43.        הועדה תסיים חקירתה ותמסור החלטתה, תוך שלושה חדשים מיום מינויה, אך היושב ראש רשאי, על פי בקשת יושב ראש הועדה, בנסיבות מיוחדות, להאריך את המועד לכל תקופה שייקבע, בין מראש ובין למפרע.

דיון לפני המועצה

44.        (א)    היושב ראש יביא את החלטות הועדה לפני המועצה.

             (ב)    המועצה תדון בהחלטות הועדה ללא שמיעת הנתבע או בא כוחו, אלא אם ראתה המועצה נסיבות מיוחדות המצריכות את שמיעתם.

             (ג)     החליטה הועדה כי העובדות המשמשות יסוד לתלונה לא הוכחו, רשאית המועצה לאשר החלטה זו ולזכות את הנתבע, או להחזיר את התיק לועדה, או למנות ועדה חדשה לפי תקנה 35 לדון בתלונה שנית.

             (ד)    החליטה הועדה כי העובדות המשמשות יסוד לתלונה הוכחו, רשאית המועצה לאשר את ההחלטה ולנקוט נגדו הנתבע צעדים לפי סעיף 12 לחוק, או לא לנקוט צעדים כאלה, או לחייבו, על סמך העובדות שנקבעו על ידי הועדה, באשמה אחרת, ולנקוט או לא לנקוט נגדו צעדים כאמור, או להחזיר את התיק לועדה לשם תקירה נוספת, הכל לפי שתקבע המועצה.

             (ה)    החלטת המועצה על פי תקנות משנה (ג) או (ד), בצירוף ממצאי הועדה, יישלחו לנתבע, למתלונן ולפרקליט המדינה רק אם התייצב לפני הועדה או הוזמן לישיבותיה.

 

 

 

תוצאות החקירה

45.        (א)    נמצא רואה חשבון אשם, רשאית המועצה לחייבו בתשלום של הוצאות החקירה, לרבות הוצאותיהם של המתלונן ושל העדים, בסכום שתקבע המועצה.

             (ב)    נמצא רואה החשבון אשם רק בחלק מן האשמות שהובאו נגדו, רשאית המועצה לחייבו בתשלום חלק מההוצאות בסכום שתקבע המועצה.

             (ג)     זוכה רואה החשבון מן האשמות שהובאו נגדו, רשאית המועצה לצוות. כי המתלונן ישלם את הוצאות החקירה בסכום שתקבע המועצה; ואם קבע היושב ראש, כי מן הדין הוא שאוצר המדינה, ישלם ההוצאות או חלק מהן – ישולמו מאוצר המדינה.

סנקציה על-תנאי

45א.      (א)    החליטה המועצה, להטיל על רואה חשבון סנקציה של הפסקת תוקף הרישיון לתקופה שתקבע לפי סעיף 12(ב)(3) לחוק, רשאית היא להורות כי סנקציה כאמור תהיה, כולה או חלקה, על-תנאי (להלן – סנקציה על-תנאי).

             (ב)    החליטה המועצה להטיל סנקציה על-תנאי, תורה המועצה על הפעלת התנאי אם היא מצאה לפי סמכותה לפי סעיף 12(א) לחוק, כי לאחר החלטתה, אירע אחד או יותר מאלה (להלן – עבירה נוספת):

(1)      רואה החשבון התנהג התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע כפי שהחליטה המועצה בהחלטתה כאמור, בתוך תקופה שקבעה בהחלטתה, שלא תפחת משנה ולא תעלה על שלוש שנים (להלן – תקופת התנאי);

(2)      רואה החשבון התחייב בדין על עבירה שיש בה קלון אשר בוצעה בתוך תקופת התנאי.

             (ג)     תקופת התנאי תימנה מיום מתן החלטת המועצה בדבר הטלת סנקציה על-תנאי על רואה החשבון, אלא אם כן הורתה המועצה אחרת.

             (ד)    על אף האמור בתקנת משנה (א), החליטה המועצה להטיל על רואה חשבון סנקציה של הפסקת תוקף הרישיון לתקופה שתקבע לפי סעיף 12ב(3) לחוק בשל העבירה הנוספת, לא תהיה רשאית המועצה להורות כי הסנקציה כאמור תהיה סנקציה על-תנאי.

             (ה)    הטילה המועצה על רואה חשבון סנקציה על-תנאי ומצאה המועצה כי רואה החשבון עבר עבירה נוספת שבשלה היא החליטה להטיל עליו אחת מהסנקציות שבסעיף 12 לחוק, תורה המועצה על הפעלת הסנקציה על-תנאי, אלא אם כן החליטה להאריך את תקופת התנאי כאמור בתקנת משנה (ו).

             (ו)     החליטה המועצה להטיל על רואה חשבון אחת מהסנקציות שבסעיף 12 לחוק בשל העבירה הנוספת, רשאית היא, במקום להפעיל את הסנקציה על-תנאי, להאריך את תקופת התנאי או לחדשה לתקופה נוספת שלא תעלה על שנתיים; האריכה המועצה את תקופת התנאי לתקופה נוספת לפני תום תקופת התנאי שקבעה המועצה בהחלטה הראשונה (להלן – תקופת התנאי הראשונה), תחל תקופת התנאי הנוספת כאמור בתום תקופת התנאי הראשונה; חידשה המועצה את תקופת התנאי לתקופה נוספת לאחר שתמה תקופת התנאי הראשונה, תחל תקופת התנאי הנוספת כאמור מיום מתן ההחלטה על החידוש, אלא אם כן הורתה המועצה אחרת; המועצה רשאית להאריך את תקופת התנאי כאמור או לחדשה כאמור פעם אחת בלבד.

ערעור לפי סעיף 14(ב) לחוק

 

 

46.        דין ערעור לפי סעיף 14(ב) לחוק כדין ערעור של נאשם לפני בית-המשפט העליון על פסק דין של בית המשפט המחוזי המרשיע בעבירה פלילית, בשינויים המחוייבים לפי הענין ובשינויים אלה:

(1)      המערער יצרף להודעת ערעורו העתק מאושר מהחלטת המועצה בצירוף ממצאי הועדה.

(2)      תוך שבוע ימים מיום קבלת הודעת הערעור, יגיש מזכיר המועצה לבית המשפט שלושה העתקים מאושרים מהפרוטוקול של דיוני ועדת החקירה וישלח העתק מאושר נוסף לרואה החשבון המערער;

(3)      דיוני המועצה לפי תקנה 44 שבהם לא נכח המערער או בא-כוחו, לא ישמשו חומר לדיון בערעור.

 

 

הגשת ערעור לפי סעיף 14(א) לחוק

50.        ערעור לפי סעיף 14(א) לחוק יוגש כאילו היה בקשה לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק.

מענו של המערער

51.        מערער שמענו לצורך מסירת הודעות איננו בתחום עירית ירושלים יפרש בערעורו מען נוסף שהוא בתחום עירית ירושלים ומסירת הזמנה או מסמך לפי המען הנוסף היא מסירה חוקית. הרשם הראשי רשאי לפטור אדם מהחובה לפרש מען נוסף.

מסירת העתק למועצה

52.        העתק הערעור על נספחיו יימסר למועצה.

התנגדות לערעור

53.        (א)    רצתה המועצה להתנגד לערעור תגיש, תוך שלושים יום מיום שנמסר העתק הערעור לידיה, הצהרה בשבועה בתשובה לערעור ותמסור העתק ממנה למערער.

             (ב)    הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו אם המועצה מודה בעובדות הנזכרות בערעור; במקרה זה עליה להגיש תוך התקופה האמורה הודעה בכתב לבית המשפט ולמערער על נימוקי התנגדותה לערעור.

             (ג)     בית המשפט רשאי להאריך את התקופה האמורה בתקנת משנה (א).

מועד בירור הערעור

54.        עבר הזמן כאמור בתקנה 53, יקבע הרשם מועד לבירור הערעור ויודיע על כך למערער ולמועצה.

בירור הערעור

55.        בשמיעת הערעור יטען תחילה המערער ולאחר מכן בא כוח המועצה. בית המשפט רשאי, ככל שהדבר ייראה לו, להתיר למערער להשיב לטענות בא כוח המועצה.

התיצבות לחקירה שכנגד

56.        (א)    רצה אחד מבעלי הדין לחקור חקירה שכנגד אדם שמסר הצהרה בשבועה לאימות העובדות שעליהן מסתמך יריבו, יודיע על כך בכתב ארבעה ימים לפחות לפני מועד בירור הערעור או תוך המועד שיקבע בית המשפט.

             (ב)    לא התייצב המצהיר בהתאם להודעה שנמסרה לפי תקנת משנה (א), לא תשמש ההצהרה בשבועה שלו כראיה אלא ברשות בית המשפט.

 



[1] ס"ח תשט"ו, עמ' 26, תשע"ח, עמ' 640.

[2] ק"ת תשט"ז, עמ' 34, תשפ"ב, עמ' 1035.

[3] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152; התשפ"ב, עמ' 120.