תוכן עניינים

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הפחתת רגולציה (חלק ב') 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו 2

במטרה לצמצם את משך הבירוקרטיה הקיימת במהלך ביצוע חלק מפעולות הרישום בפנקסי המקרקעין, מוצע לבטל את הדרישה להצגת מסמך בדבר סילוק החובות וההיטלים כתנאי לביצוע פעולות הרישום במקרים שיפורטו. 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 2

1.  תיקון פקודת העיריות. 4

2.  תיקון פקודת המועצות המקומיות. 4

3.  תיקון חוק התכנון והבניה. 5

דברי הסבר. 5


 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הפחתת רגולציה (חלק ב')

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 24 בפברואר 2023 בעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הפחתת רגולציה (חלק ב').

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

במטרה לצמצם את משך הבירוקרטיה הקיימת במהלך ביצוע חלק מפעולות הרישום בפנקסי המקרקעין, מוצע לבטל את הדרישה להצגת מסמך בדבר סילוק החובות וההיטלים כתנאי לביצוע פעולות הרישום במקרים שיפורטו.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

ואלה עיקרי התיקונים המוצעים:

עיקר 1 - מוצע  להגדיר פעולות רישום בפנקסי המקרקעין, בהם הנכס נותר רשום על שם הבעלים, שיהיו פטורות מהצגת מסמך היעדר חובות לרשות המקומית בהתאם לפקודת העיריות.

עיקר 2 - מוצע  להגדיר פעולות רישום בפנקסי המקרקעין, בהם הנכס נותר רשום על שם הבעלים, שיהיו פטורות מהצגת מסמך היעדר חובות לרשות המקומית בהתאם לפקודת המועצות המקומיות.

עיקר 3 - מוצע  להגדיר פעולות רישום בפנקסי המקרקעין, בהם הנכס נותר רשום על שם הבעלים, שיהיו פטורות מהצגת מסמך היעדר חוב לעניין היטל השבחה לרשות המקומית בהתאם לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו החוקים הבאים:

פקודת העיריות;

פקודת המועצות המקומיות;

חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

אין.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024, התשפ"ב-2022, פרק __': הפחתת רגולציה (חלק ב')

 

 

פרק __': הפחתת רגולציה (חלק ב')

תיקון פקודת העיריות

1.  

בפקודת העיריות [נוסח חדש][1], בסעיף 324, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

 

"(ה) בסעיף זה -

 

 

 

"פעולה פטורה" – כל אחד מאלה:

 

 

 

 

(1) רישום בפנקסי המקרקעין של משכנתה כמשמעותה בסעיף 4 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969[2]( להלן – חוק המקרקעין);

 

 

 

 

(2) מתן צו רישום בית משותף הכולל ייחוד דירות בין בעלים בהתאם להוראות פרק ט', סימן ד' בחוק המקרקעין;

 

 

 

 

(3) רישום תשריט בפנקסי המקרקעין בהתאם להוראות פרק ד' לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[3] , ובלבד שלא נערכה עסקה בין בעלי המקרקעין במסגרת התשריט;

 

 

 

 

(4) תיקון צו רישום בית משותף במסגרת תמ"א 38  כמשמעותה בחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008[4] או תיקון צו רישום בית משותף שעניינו הרחבת דירה, בדירות ששטחן ביום ביצוע התיקון כאמור, אינו עולה על 140 מטרים רבועים; בסעיף זה, "צו רישום" – כמשמעותו בחוק המקרקעין.

 

 

 

(ו) לעניין סעיף זה, לא יראו בפעולה פטורה כהעברה של נכס."

תיקון פקודת המועצות המקומיות

2.  

בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש][5], האמור בסעיף 21 יסומן כסעיף קטן (א) ואחריו יבוא:

 

 

 

"(ב)

על אף האמור בסעיף קטן (א), פעולה פטורה כהגדרתה בסעיף 324(ה) לפקודת העיריות לא תחשב כהעברה לעניין סעיף זה.".

תיקון חוק התכנון והבניה

3.  

בחוק התכנון והבניה[6], בתוספת השלישית, בסעיף 10, במקום "הכל כנדרש על פי תוספת זו" יבוא "הכל כנדרש על פי תוספת זו; בסעיף זה: "פעולה" – למעט פעולה המנויה בפסקאות (2) עד (4) להגדרת פעולה פטורה בסעיף 324(ה) לפקודת העיריות [נוסח חדש].".

 

 

דברי הסבר

 

החלטת ממשלה מס' 2118 מיום 22 באוקטובר 2014 הטילה על משרדי הממשלה השונים לגבש תכנית חומש להפחתת הנטל הרגולטורי. בהמשך להחלטה זו, בהחלטת ממשלה מס' 4398 מיום 23 בדצמבר 2018 נקבעו אבני יסוד למדיניות רגולציה חכמה בישראל, כך שמדיניות זו תשאף להביא לתועלת מקסימלית למשק ולחברה, המאזנת בין כלל האינטרסים הציבוריים ועל פי ניהול סיכונים, תוך הבאה בחשבון של חלוקת התפקידים והאחריות בין הרגולטור למפוקחים.

 

בהמשך לשתי החלטות הממשלה האמורות, נערכה עבודת מטה של טיוב רגולציה, שבה נמצא כי במהלך שנה מבוקשים על ידי רשויות מקומיות כ-200 אלף סוגי אישורים שונים לצורך רישום ברשות לרישום והסדר מקרקעין. לצורך רישום משכנתה בלבד מוגשות כ-85,000 תעודות בשנה, ומספר ימי ההמתנה המצטברים לרישום משכנתה נאמדים בלמעלה מ-2 מיליון ימים בשנה.

 

אישורים אלו, בעיקר אישורי ארנונה, מוגבלים בזמן, לעיתים אפילו בזמן מועט של שלושה חודשים בלבד. מצב זה מביא לקשיים רבים ולעיכובים ברישום עסקאות, שכן לא אחת עד השלמת כל הנדרש לשם הגשת תיק עסקה לרישום, פג תוקף האישור. כך למשל, במקרה של אישור היעדר חובות כתנאי לרישום בית משותף במסגרתו נרשמים הבעלים בדירות במקום הרישום הקיים במושע, תנאי לרישום הוא המצאת אישורי מס ביחס לכל דירה ודירה. ככל שלא מוצגים מלוא האישורים, לא יירשם הבית המשותף. מדובר בדרישה מכבידה ביותר שמונעת רישום בתים משותפים ומעכבת מתן ביטוי רישומי לזכויותיהם של אותם דיירים.

 

עוד יצוין כי ביחס לפעולות שמוצע להחריג מחובת הצגת אישורי היעדר חובות מאת הרשות המקומית לא מבוצע שינוי כלשהו בבעלות ובהיקף הזכויות, אלא רק באופן הרישום, ולכן אין לפגיעה באפשרות העתידית לגביית המס ככל שיתבצע שינוי בבעלות או בזכויות לגבי הנכס.

 

לפיכך, במטרה לצמצם את הבירוקרטיה הקיימת במהלך ביצוע חלק מפעולות הרישום בפנקסי המקרקעין, מוצע לבטל את הדרישה להצגת מסמך בדבר סילוק החובות וההיטלים כתנאי לביצוע פעולות הרישום הבאות בפנקסי המקרקעין ביחס לפעולות הבאות (להלן – הפעולות הפטורות):

1 . רישום בפנקסי המקרקעין של משכנתה כמשמעותה בסעיף 4 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969;

2 . מתן צו רישום בית משותף הכולל ייחוד דירות בין בעלים בהתאם להוראות פרק ט', סימן ד' בחוק המקרקעין;

3 . רישום תשריט בפנקסי המקרקעין בהתאם להוראות פרק ד' לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, ובלבד שלא נערכה עסקה בין בעלי המקרקעין במסגרת התשריט;

4 . תיקון צו רישום בית משותף במסגרת תמ"א 38  כמשמעותה בחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008  או תיקון צו רישום בית משותף שעניינו הרחבת דירה, בדירות ששטחן ביום ביצוע התיקון כאמור, אינו עולה על 140 מטרים רבועים.

 

לסעיף 1:

סעיף 324 לפקודת העיריות קובע כי לא תירשם בפנקסי המקרקעין כל העברה של נכס, אלא אם הוצגה לפני הרשם תעודה חתומה בידי ראש העיריה המעידה שכל החובות המגיעים לעירייה מאת בעל הנכס ביחס לאותו נכס, סולקו במלואם או שאין חובות כאלה. מוצע לקבוע כי ביצוע רישום של הפעולות הפטורות לא יחייבו הצגת תעודה כאמור בפני הרשם.

 

לסעיף 2:

הוראה מקבילה ודומה לזו שבסעיף 324 לפקודת העיריות נקבעה בסעיף 21 לפקודות המועצות המקומיות, וזאת ביחס לחובות המגיעים למועצה מאת בעל הנכס ביחס לאותו נכס. בהתאם, מוצע לקבוע כי ביצוע רישום של הפעולות הפטורות לא יחייב הצגת תעודה כאמור בפני רשם המקרקעין.

 

לסעיף 3:

סעיף 10 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה קובע כי לא תירשם בפנקסי המקרקעין פעולה שהיא בבחינת מימוש זכויות במקרקעין, אלא לאחר שהוצגה בפני הרשם תעודה החתומה ביד יושב ראש הועדה המקומית, המעידה כי שולמו כל הסכומים המגיעים כהיטל השבחה שחל על המקרקעין על פי התוספת האמורה. בהתאם לאמור בסעיפים 1 ו- 2, מוצע לקבוע כי ביצוע רישום של הפעולות הפטורות המפורטות בפסקאות 2 עד 4 להגדרת פעולה פטורה לא יחייב הצגת תעודה כאמור בפני הרשם. הפעולה המפורטת בפסקה (1) להגדרה כאמור הוחרגה וזאת מכיוון שפעולת רישום משכנתה בפנקסי המקרקעין אינה מחייבת, בהתאם לדין, הצגת אישור מאת הרשות המקומית.



[1] דיני מדינת ישראל מס' 8 מיום 9.8.1964 עמ' 197.

[2] ס"ח התשכ"ט, עמ' 259.

[3] ס"ח התשכ"ה, עמ' 304.

[4] ס"ח התשס"ח, עמ' 154.

[5] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9 ,עמ' 256.

[6]