תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים2
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה2
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המנהלי2
תיקון חוק קידום התחרות בענף המזון ................................................................................................... 5
דברי הסבר ............................................................................................................................................7
תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג – 2023, פרק ___: הגברת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה
תזכיר זה מיישם את החלטת ממשלה מס' 192 מיום 24 בפברואר 2023, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': הגברת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה.
במטרה לצמצם את הריכוזיות ולהגביר את התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה, מוצע לתקן את חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – חוק המזון), ולקבוע בו, בהוראת שעה, הגבלות על ספקים גדולים, יצרנים גדולים ובינוניים וקמעונאיים גדולים, כהגדרתם בחוק המזון ובתזכיר זה, לצד תמריץ למכירת מצרכים של ספקים קטנים ובינוניים, כמפורט להלן.
במסגרת זו מוצע להרחיב את איסור הקשירה הקיים בסעיף 8 לחוק המזון ולאסור על ספקי מזון גדולים וקמעונאים גדולים להיות צד להסדר במסגרתו ניתנת לקמעונאי הגדול הנחה על מצרך של הספק הגדול, שתלויה ביעדי רכישה כספיים או כמותיים של מצרך אחר ממצרכי הספק הגדול. איסור זה מונע את השימוש בפרקטיקה שמחזקת את כוח השוק של ספקי המזון הגדולים ומביאה לדחיקה של ספקי המזון הקטנים והבינוניים.
בנוסף לכך, במטרה למנוע את המשך גידול הריכוזיות של הספקים הגדולים בתחום המזון והטואלטיקה, מוצע לאסור על יצרנים גדולים וספקים גדולים להתמזג עם יצרנים גדולים, יצרנים בינוניים וספקים גדולים.
לצד האמור, במטרה לעודד מכירת מצרכים של ספקי מזון קטנים ובינוניים על ידי הקמעונאיים, מוצע לקבוע פטור מקבלת אישור הממונה על התחרות לפתיחת חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש, כהגדרתה בחוק המזון, עולה על 30% אך נמוך מ-50%, אם בכל אחד מששת החודשים שקדמו למועד פתיחת החנות הגדולה, 55% מהיקף המכירות של מצרכים שמכר הקמעונאי הגדול, לא היו מצרכים שסופקו לקמעונאי הגדול על ידי הספקים הגדולים.
כמו כן, מוצע להחיל את ההוראות הקיימות בחוק המזון בנוגע לאכיפה, עונשין ועיצומים כספיים, על ההוראות המוצעות המפורטות לעיל.
עוד מוצע לקבוע כי הוראת השעה תחול למשך 3 שנים, ושר הכלכלה והתעשייה יהיה רשאי להאריכה בצו ל-3 שנים נוספות. זאת, על מנת שניתן יהיה לבחון את השפעת הצעדים האמורים על שוק המזון והטואלטיקה והצורך בהם לאחר אותה תקופה.
יתוקן חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
פרק __: הגברת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה
|
תיקון חוק קידום התחרות בענף המזון – הוראת שעה |
1. |
בתקופה שמיום התחילה עד יום ט"ו בסיוון התשפ"ו (31 במאי 2026) (בפרק זה – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (בפרק זה – חוק המזון), כנוסחו בחוק זה כך: |
||||
|
|
|
(1) בכותרת פרק ב', במקום "ספקים וקמעונאים" יבוא "ספקים, קמעונאים ויצרנים"; |
||||
|
|
|
(2) בסעיף 8 – |
||||
|
|
|
|
(א) אחרי סעיף קטן (ג), יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ג1) קמעונאי גדול לא יהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה, וספק גדול לא יהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחת יעדים."; |
||
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ה), לפני הגדרת "סל מצרכים, יבוא: |
|||
|
|
|
|
""הנחת יעדים" – הנחה שניתנת על ידי ספק לקמעונאי עבור מצרך מסוים, במישרין או בעקיפין, בשל רכישת כמות מסוימת של מצרך אחר ממצרכי הספק או בשל רכישה בהיקף כספי מסוים של מצרך אחר ממצרכי הספק;"; |
|||
|
|
|
(3) אחרי סעיף 8 יבוא: |
||||
|
|
|
"איסור מיזוג חברות של חברה שהיא יצרן גדול או חברה שהיא ספק גדול |
8א. |
(א) בסעיף זה – |
||
|
|
|
|
|
|
|
"חברה" – כהגדרתה בחוק התחרות הכלכלית; |
|
|
|
|
|
|
|
"יצרן" – חברה שהתאגדה בישראל או במדינה זרה, שמייצרת מצרכים בעצמה או באמצעות אחר, לרבות אדם קשור; |
|
|
|
|
|
|
|
"יצרן בינוני" – יצרן שמחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאים, במישרין או באמצעות ספק, בישראל בשנת 2021, עלה על סך של 25 מיליון שקלים חדשים ולא עלה על סך של 150 מיליון שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
"יצרן גדול" – יצרן שמחזור המכירות שלו לקמעונאים או באמצעות קמעונאים, במישרין או באמצעות ספק, בישראל בשנת 2021, עלה על סך של 150 מיליון שקלים חדשים; |
|
|
|
|
|
|
|
"מיזוג חברות" – כהגדרתו בחוק התחרות הכלכלית; |
|
|
|
|
|
|
|
"מצרך" – כהגדרתו בסעיף 29. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא יתמזגו חברות שהן יצרן גדול או ספק גדול, עם חברות שהן יצרן גדול, יצרן בינוני או ספק גדול."; |
|
|
|
(4) בסעיף 17 – |
||||
|
|
|
|
(א) אחרי סעיף קטן (ב), יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ב1) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), קמעונאי גדול לא יידרש לקבל את אישור הממונה לפתיחת חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ-50%, אם בכל אחד מששת החודשים שקדמו למועד פתיחת החנות הגדולה, 55% מהיקף המכירות של המצרכים שמכר הקמעונאי הגדול, לא היו של מצרכים שסופקו לקמעונאי הגדול בידי ספקים גדולים; |
||
|
|
|
|
|
(ב2) על אף האמור בסעיף קטן (ב1), המספר הקבוע באותו סעיף לעניין היקף מכירות מצרכים, יעלה במספר אחד בכל שנת כספים ביום 1 בינואר באותה שנה; הממונה יפרסם באתר האינטרנט הודעה על המספר המעודכן לפי סעיף זה."; |
||
|
|
|
(5) בסעיף 23 – |
||||
|
|
|
|
(א) אחרי פסקה (8) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(8א) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול שנכלל ברשימה או ספק גדול שהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול שנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחת יעדים, בניגוד להוראות סעיף 8(ג1);"; |
||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (10) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(10א) חברה שעשתה מעשה שיש בו משום מיזוג מלא או חלקי, בניגוד להוראות סעיף 8א;"; |
||
|
|
|
|
(ג) אחרי פסקה (14) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(14א) קמעונאי גדול שפתח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ-50%, בלא קבלת אישור ושהיקף המכירות של מצרכים שמכר הקמעונאי הגדול, בששת החודשים שקדמו לפתיחת החנות הגדולה, היה נמוך מהמספר הקבוע באותו סעיף, לפי העניין, בניגוד להוראות סעיף 17(א1);"; |
||
|
|
|
(6) בסעיף 27 – |
||||
|
|
|
|
(א) אחרי פסקה (8) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(8א) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול שנכלל ברשימה או ספק גדול שהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול שנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחת יעדים, בניגוד להוראות סעיף 8(ג1);"; |
||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (10) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(10א) חברה שעשתה מעשה שיש בו משום מיזוג מלא או חלקי, בניגוד להוראות סעיף 8א;"; |
||
|
|
|
|
(ג) אחרי פסקה (14) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(14א) קמעונאי גדול שפתח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ-50%, בלא קבלת אישור ושהיקף המכירות של מצרכים שמכר הקמעונאי הגדול, בששת החודשים שקדמו לפתיחת החנות הגדולה, היה נמוך מהמספר הקבוע באותו סעיף, לפי העניין, בניגוד להוראות סעיף 17(א1);". |
||
|
תיקון חוק המזון – תחילה והוראת שעה |
2. |
(א) תחילתו של סעיף 8(ג1) לחוק המזון, כנוסחו בסעיף ___ לחוק זה, ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024). |
||||
|
|
|
(ב) שר הכלכלה והתעשייה רשאי להאריך בצו את תקופת הוראת השעה בשלוש שנים נוספות. |
||||
דברי הסבר
חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – חוק המזון), נחקק במטרה לקדם את התחרותיות בענף המזון ומוצרי הצריכה ולהביא להפחתת מחירי המצרכים לצרכן. חקיקת החוק נערכה בהתבסס על ממצאי הוועדה לבחינת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי הצריכה והמזון (להלן – ועדת קדמי) ועל ממצאי הוועדה להגברת התחרות והסרת החסמים בתחום הייבוא (להלן – ועדת לנג). על פי ממצאי ועדת קדמי, אשר פורסמו ביום 18 ביולי 2012, בעקבות ריבוי מיזוגים ורכישות בין ספקי מזון, נשלט שוק מוצרי המזון והצריכה בידי מספר מצומצם של ספקים דומיננטיים בעלי נתח שוק גדול. לצד זאת, מתקיימות פרקטיקות שונות של הגורמים הדומיננטיים בתחום, אשר מחזקות את מעמדם של גורמים אלה וכתוצאה מכך מפחיתות את התחרות במקטע הספקים ובמקטע הקמעונאיים ומביאות לעליית המחירים לצרכן ולפגיעה במגוון המוצרים שעומדים לרשותו.
בהמשך לוועדות אלו, נערכה בשנה האחרונה בחינה מקצועית שהעלתה ממצאים לפיהם הריכוזיות הגבוהה בשוק המזון עודנה גבוהה על אף רפורמות שנעשו במהלך השנים בנושא, ומחירי המזון והטואלטיקה שנמכרת על ידי הקמעונאיים, כהגדרתם בחוק המזון (להלן – טואלטיקה ו-קמעונאיים, בהתאמה), גבוהים גם הם ביחס לעולם. נוכח זאת, מוצע לקבוע צעדים שיביאו להפחתת הריכוזיות ולהגברת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה.
מוצע לקבוע את ההוראות כהוראת שעה למשך שלוש שנים, אשר שר הכלכלה והתעשייה יהיה רשאי להאריכה בצו לשלוש שנים נוספות. זאת, על מנת שניתן יהיה לבחון את השפעת ההוראות האמורות על שוק המזון והטואלטיקה והצורך בהן לאחר מספר שנים.
סעיפים 1(1)-(2)
נוכח הריכוזיות הגבוהה במקטע ההפצה בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה והעובדה שהספקים הגדולים, כהגדרתם בחוק המזון (להלן – ספקים גדולים), מפיצים לקמעונאיים היקף גדול של מצרכים, מוצע להרחיב את איסור הקשירה הקיים בסעיף 8 לחוק המזון, ולאסור על ספקי מזון גדולים וקמעונאים גדולים, כהגדרתם בחוק המזון (להלן – קמעונאיים גדולים), להיות צד להסדר במסגרתו ניתנת לקמעונאי הגדול הנחה על מצרך של הספק הגדול, שתלויה ביעדי רכישה כספיים או כמותיים של מצרך אחר ממצרכי הספק הגדול. איסור זה מונע את השימוש בפרקטיקה שמחזקת את כוח השוק של ספקי המזון הגדולים ומביאה לדחיקה של ספקי מזון קטנים ובינוניים.
סעיף 1(3)
פרק ג' לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 (להלן – חוק התחרות הכלכלית), קובע כי חברות, כהגדרתן בחוק זה, אשר חלות עליהן התנאים הקבועים לעניין זה, לא יתמזגו, אלא אם כן ניתנה תחילה הודעת מיזוג והתקבלה הסכמת הממונה על התחרות, בהתאם להוראות אותו פרק.
כפי שמפורט לעיל, נוכח הריכוזיות הגבוהה הקיימת בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה, ובמטרה לצמצם את המשך גידול הריכוזיות של הספקים הגדולים, מוצע לאסור, על אף הקבוע בחוק התחרות הכלכלית, למשך תקופת הוראת השעה, על מיזוגים של חברות שהן יצרן גדול או ספק גדול עם חברות שהן יצרן גדול, יצרן בינוני וספק מזון גדול, בהתאם להגדרות המוצעות לעניין זה.
סעיף 1(4)
סעיף 17 לחוק המזון אוסר על קמעונאיים גדולים לפתוח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שנכלל בהודעה בדבר אזורי ביקוש, כהגדרתה בחוק המזון (להלן – הודעה בדבר אזורי ביקוש), אלא אם קיבלו את אישור הממונה על התחרות, בכתב ומראש, ובהתאם לכללי האישור. עוד נקבעו לעניין זה, בין היתר, התנאים למתן אישור הממונה על התחרות, אשר משתנים בהתאם לשיעור הביקוש באזור בו מבקש הקמעונאי לפתוח את החנות הנוספת, כפי שנקבעו בהודעה בדבר אזורי הביקוש.
במטרה לעודד מכירת מצרכים של ספקים קטנים ובינוניים ובכך להגדיל את התחרותיות ולהפחית את הריכוזיות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה, מוצע לתת פטור מהחובה לקבל את אישור הממונה על התחרות לפתוח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ-50%, אם בששת החודשים שקדמו למועד פתיחת החנות הגדולה הנוספת, היקף המכירות של הקמעונאי הגדול של מצרכים שלא סופקו לו על ידי ספקים גדולים, היה גבוה מ-55%. על מנת להגדיל את התועלת מהצעד המוצע ולאפשר לקמעונאיים להיערך אליו באופן הדרגתי, מוצע לקבוע כי המספר הקבוע לעניין היקף המכירות כאמור, יעלה מידי שנת כספים, ב-1 בינואר בכל שנה, במספר אחד נוסף.
סעיפים 1(5) ו-1(6)
מוצע להחיל את ההוראות הקבועות בסימן ג' לפרק ב' לחוק המזון, בנוגע לאכיפה עונשין ועיצומים כספיים, על ההוראות המוצעות בתזכיר חוק זה.
סעיף 2
מוצע לקבוע את ההוראות המוצעות בתזכיר זה כהוראת שעה לשלוש שנים, אשר שר הכלכלה והתעשייה יהיה רשאי להאריכה בצו לשלוש שנים נוספות, על מנת שניתן יהיה לבחון את השפעתן על שוק המזון והטואלטיקה והצורך בהן לאחר אותה תקופה.