תוכן עניינים

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי הוראותיו 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 2

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 2

פרק ___': חקלאות (חלק ב') 3

סימן___': יבוא מוצרי מזון מן החי 3

1.  תיקון חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) 3

2.  הוראת מעבר. 4

3.  תחילה. 4

דברי הסבר. 4


 

 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': חקלאות (חלק ב')

 

תזכיר זה מיישם את החלטת ממשלה מס' 194 מיום 24 בפברואר 2023, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': חקלאות (חלק ב').

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי הוראותיו

כיום, אורך חיי המדף של מוצרי מזון שונים נקבע בידי יצרן המזון או בחקיקת המזון, כהגדרתה בסעיף 2 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 (להלן – חוק המזון), וזאת באמצעות הוראות שנקבעו בחקיקת משנה לסוגי מזון מסוימים. כך, נקבע אורך חיי מדף למוצרי בשר ודגים מסוגים שונים.

 

כחלק מהמגמה של שירות המזון להסדיר את הרגולציה על מזון בהתאם למקובל במדינות מפותחות, בפרט המקובל באיחוד האירופי, מוצע לקבוע כי היצרן (עוסק במזון) יהיה האחראי על קביעת חיי המדף של המזון המיוצר על ידו, ובלבד שיש בידיו אישור ייצור נאות או שהוא מיישם תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית, והכל בהתאם להוראות סעיף 41 לחוק המזון לעניין זה, כפי שחוקק בחוק התכנית הכלכלית )תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

אין.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


 

 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), פרק ___': חקלאות (חלק ב')

 

 

 

פרק ___': חקלאות (חלק ב')

 

 

סימן___': יבוא מוצרי מזון מן החי

תיקון חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון)

1.  

בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 (להלן – חוק המזון) –

 

 

(1) בסעיף 23, בכותרת, במקום "חובת סימון מזון" יבוא "חובת קביעת חיי מדף וסימון מזון";

 

 

(2) אחרי סעיף 23(ב) יבוא –

 

 

 

"(ב1)

"על אף האמור בסעיף קטן (ב), יצרן בעל אישור ייצור נאות לפי סעיף 41(א) או יצרן בעל תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית לפי סעיף 41(ב), שלא נקבעה לגבי מזון מתוצרתו הוראה מאומצת לפי סעיף 3א, יקבע את אורך חיי המדף של המזון שאותו ייצר ויסמנו בהתאם, אלא אם קבע השר אחרת לפי סעיף 3 שלגבי התקנת תקנות מכוחו לעניין זה יחולו גם הוראות סעיף 313א.";

 

 

(3) בסעיף 56 אחרי פסקה (2) יבוא –

 

 

 

"(3) בשר בהמות גולמי ובשר עוף גולמי, שלא עברו עיבוד כלשהו כהגדרתו בסעיף 9.";

 

 

(4) אחרי סעיף 189 יבוא –

 

 

"חובת קביעת חיי מדף וסימון בידי מפעל לבשר גולמי המיישם תכנית בטיחות מזון

189א.

מפעל לבשר גולמי בעל היתר הפעלה שניתן לאחר שמנהל השירותים הווטרינריים מצא כי מיושמת בו תכנית בטיחות מזון יהיה רשאי על אף הוראות סעיף 23(ב) לקבוע את אורך חיי המדף של המזון אותו הוא מייצר ולסמנו כאמור, וזאת בהתאם להוראות סעיף 23(ב1).";

 

 

(5) בסעיף 313א –

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), אחרי פסקה (4) יבוא:

 

 

 

 

"(5) קביעת השר לעניין אורך חיי מדף לפי סעיף 3, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 23(ב1).".

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ה), אחרי "יצורפו" יבוא "ההוראות אותן מבקש השר לקבוע לעניין אורך חיי המדף לפי סעיף 23(ב1)".

 

 

 

(ג)  בסעיף קטן (ט), אחרי "יצורפו" יבוא "ההוראות אותן מבקש השר לקבוע לעניין אורך חיי המדף לפי סעיף 23(ב1)".

 

 

 

(ד) בסעיף קטן (י), אחרי "ההודעה לוועדת החריגים" יבוא "את ההוראות אותן מבקש השר לקבוע לעניין אורך חיי מדף לפי סעיף 23(ב1)".

 

 

 

(ה)  בסעיף קטן (יד), אחרי "סעיף 3א(ח)," יבוא "או לתת צו לקביעה לפי סעיף 23(ב1), או".

 

 

 

(ו)  בסעיף קטן (טו), בפסקה (1), אחרי "במסלול האירופאי" יבוא "או לתת צו לקביעה לפי סעיף 23(ב1),".

הוראות מעבר

2.  

(א)  בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026), יקראו את סעיף 23(ב) לחוק המזון כך שבמקום "סעיף 41(ב)" יבוא "סעיף 178".

 

 

(ב) הוראות סעיף 23(ב1) לחוק המזון, כנוסחן בחוק זה, יחולו על ביצי מאכל כמשמעותן בתקנות בריאות הציבור (מזון) (שיווק ביצי מאכל), התשנ"ה-1994, החל מיום 1 ביוני 2024.

 


 

 

דברי הסבר

לסעיף 1  

לפסקאות (1),(2) ו-(5)

 

כיום, אורך חיי המדף של מוצרי מזון שונים נקבע בידי יצרן המזון או בחקיקת המזון, כהגדרתה בסעיף 2 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 (להלן – חוק המזון), וזאת בחקיקת משנה פרטנית לסוגי מזון מסוימים, כמו תקנות או צווים. כך, נקבע אורך חיי מדף למוצרי בשר ודגים מסוגים שונים.

 

כחלק מהמגמה של שירות המזון להסדיר את הרגולציה על מזון בהתאם למקובל במדינות מפותחות, בפרט המקובל באיחוד האירופי, מוצע לקבוע כי היצרן (עוסק במזון) יהיה האחראי על קביעת חיי המדף של המזון המיוצר על ידו, ובלבד שיש בידיו אישור ייצור נאות או שהוא מיישם תכנית בטיחות מזון בבקרה עצמית, הכל בהתאם להוראות סעיף 41 לחוק המזון לעניין זה, כנוסחו כפי שפורסם במסגרת חוק התכנית הכלכלית )תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק התכנית הכלכלית 2021).

 

הרציונל של קביעת חיי המדף על ידי היצרן הוא חלק מהתפיסה הכללית של העברת האחריות אל העוסק במזון. נקודת המוצא היא שהעוסק במזון, ובפרט היצרן, יודע טוב יותר לגבי המזון שבטיפולו, ובפרט לעניין בטיחותו, איכותו, גורמי הסיכון והמאפיינים הפיסיקליים-כימיים של המוצר, וכן יתר ההיבטים של בריאות הציבור, ולפיכך הוא גם יקבע את אורך חיי המדף.

 

לצד זאת, מוצע כי היצרן לא יוכל לקבוע את אורך חיי המדף כאמור בהתקיים אחת משתי חלופות אלה:

האחת – אם מצא לנכון שר הבריאות להפעיל את סמכותו לקבוע תקנות לפי סעיף 3 לחוק המזון, אשר לגביה יחולו הוראות סעיף 313א לחוק, הקובעות מנגנון מובנה לקבלת המלצת ועדת החריגים שהוקמה לפי סעיף 2יח לפקודת היבוא והיצוא, ופועלת בהתאם להוראות לפי סעיף 313א, וזאת כדי למנוע סכנה לבריאות הציבור וכדי להבטיח את תקינות המזון ואיכותו, והכל בהתאם לשיקול דעתו; לצורך חלופה זו, מוצע לתקן את סעיף 313א(א) כך שתתווסף לתפקידי ועדת החריגים גם הסמכות לפי סעיף 23(ב1), וכן לתקן בהתאם את סעיפים קטנים (א), (ה), (ט), (י), (יד) ו-(טו).

 

השנייה – במקרה שבו אומצו, לפי סעיף 3א לחוק המזון, הוראות האיחוד האירופאי (המכונות "הוראות מאומצות" לפי חוק המזון), במנגנון המובנה לכך בסעיף האמור, אשר אף הוא טעון המלצת ועדת החריגים במידה והשר מבקש לקבוע תנאים והחרגות להוראות מאומצות.

 

לפסקה (3)

הפיקוח על מוצרי מזון מן החי מתחלק בין משרד הבריאות למשרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – משרד החקלאות), כאשר משרד החקלאות אחראי על מוצרי המזון הגולמיים ומשרד הבריאות אחראי על מוצרי המזון המעובדים והמבושלים. כיום, משרד החקלאות ומשרד הבריאות נותנים אישורי יבוא עבור בשר בהמות גולמי ובשר עוף גולמי, כתוצאה מכך קיימת כפילות בין הרגולטורים. במטרה לצמצם את הנטל הרגולטורי, מוצע לבטל את חובת הנפקת אישורי יבוא למוצרים אלו על ידי משרד הבריאות, הקבועה בפרק ד' לחוק המזון, המסדיר את ייבוא המזון לישראל.

 

על כן, מוצע לתקן את סעיף 56 לחוק המזון, אשר קובע את סוגי המזונות המוחרגים מתחולת הוראות פרק ד' לחוק המזון, כך שלא יחולו חובות מכוח הפרק האמור לעניין רישום היבואן, מתן אישור מוקדם לייבוא המזון ותעודת שחרור המזון מתחנת ההסגר, ביחס לייבוא של בשר בהמות גולמי ובשר עוף גולמי שלא עברו עיבוד כלשהו כהגדרתו בסעיף 9 לחוק המזון. ייבוא של כל אחד מסוגי המזון המפורטים בסעיף האמור, טעון ממילא היתר לייבוא לפי פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985, כך שלא נדרשת רגולציה נוספת מצד משרד הבריאות לעניין זה. כל זאת, מבלי לגרוע מהוראות חקיקת המזון לגבי כל אחד מהמזונות המפורטים בסעיף 56 לחוק המזון או מסמכויות השר כפי שנקבעו בחקיקת המזון לגביהם.

 

לפסקה (4)

בהמשך למוצע בפסקאות (1),(2) ו-(5), מוצע לאפשר למפעל לבשר גולמי כהגדרתו בסעיף 177 לחוק המזון, שהוא בעל היתר הפעלה שניתן לאחר שמנהל השירותים הווטרינריים מצא כי מיושמת בו תכנית בטיחות מזון, לקבוע את אורך חיי המדף של המזון אותו הוא מייצר ולסמנו כאמור. זאת כל עוד לא נקבע אחרת לפי ההוראות המאומצות או לפי קביעת שר הבריאות לפי סעיף 3, עליו יחולו לעניין זה הוראות סעיף 313א, הכל כפי שנקבע בסעיף 23(ב1) המוצע.

 

לסעיף 2

מוצע לקבוע הוראות מעבר להחלתו של חוק זה.

 

לסעיף קטן (א)

מאחר והחובה לפי סעיף 41(ב) לחוק המזון כפי שתוקן בחוק התכנית הכלכלית 2021 תיכנס לתוקפה רק ביום 1 באוגוסט 2026, נדרשת הוראת מעבר לפיה יקראו את הוראות סעיף 23(ב1) מיום התחילה של התיקון המוצע ועד ליום 31 ביולי 2026באופן שמתאים למצב המשפטי הקיים, לפיו אין חובה על כלל יצרני המזון לקבל אישור ייצור נאות, אלא אם הדבר קבוע בתקנות לגבי סוגי מזון מסוימים כמו תוספי תזונה או מזון המסומן "ללא גלוטן" או לעניין מוצרי בשר, שבמקרה זה קיימת החובה מכוח סעיף 178 לחוק המזון.

 

לסעיף קטן (ב)

אורך חיי המדף של ביצי מאכל קבוע היום בתקנות בריאות הציבור (מזון) (שיווק ביצי מאכל), התשנ"ה-1994. מוצע ליתן תחילה נדחית להחלת הוראות סעיף 23(ב1) כנוסחן בהצעת חוק זו כדי ליתן לשר הבריאות שהות מספקת להערכות ולבחינת הרגולציה המתאימה אותה יש לקבוע לעניין זה, וזאת לאור המאפיינים הייחודיים של ביצי מאכל ושל הרגולציה החלה בעניינן.